احکام روزه یانوان.ppsx
3.89M
💻 پاورپوینت
📖عنوان: احکام روزه بانوان
#پاورپوینت
#قرآن
#ماه_نور
#محتوا_قرآنی👇
https://eitaa.com/fatemi222/7980
📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است)
۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد:
💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد.
🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد،
الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت:
✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود.
ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت:
✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید.
ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است:
✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد.
۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد:
💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد.
🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد:
الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد:
✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد.
ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد:
✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد.
✳️ ملاحظات:
🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهلانگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است.
🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند.
🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود.
🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى كند، اشكال ندارد.
🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است.
#احکام_نموداری #احکام_نموداری_روزه_زن_باردار #روزه_زن_شیرده
اسفتائات رهبری
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
💢 موارد استحباب امساک در ماه رمضان
💠 براى رعایت ادب و احترام ماه مبارك رمضان، براى این اشخاص مستحب است از مبطلات روزه خوددارى كنند، هر چند روزه نباشند:
1️⃣- مسافرى كه در سفر مبطل روزه انجام داده و پيش از ظهر به وطن يا جايى كه مى خواهد ده روز بماند، رسيده است؛
2️⃣- مسافرى كه بعد از ظهر به وطن يا به جايى كه مى خواهد ده روز بماند میرسد؛
3️⃣- بیماری که مبطل روزه انجام داده و پيش از ظهر بهبودى يافته است؛
4️⃣- بيمارى كه بعد از ظهر بهبودى يافته است؛
5️⃣- زنى كه در بین روز از عادت ماهانه يا خونريزى زايمان پاك شود؛
6️⃣- كافرى كه در روز ماه رمضان مسلمان شود؛
7️⃣- كودكى كه در روز ماه رمضان بالغ شود.
🔺 رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای ، مسأله ۹۸۱
📎 #احکام
📎 #احکام_روزه
📎 #مستحبات_روزه
📎 #ماه_ضیافت_الهی
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋روزه بیمار
🔺 اگر گرفتن روزه باعث شود بیمارى دیرتر بهبود یابد، تکلیف چیست؟
همه مراجع: نباید روزه بگیرد.
۱۰۱: اگر بیمار با اعتقاد به اینکه روزه برایش ضرر دارد، روزه بگیرد؛ حکم چیست؟
همه مراجع: اگر روزه بگیرد، صحیح نیست و باید پس از ماه رمضان آن را قضا کند.
۱۰۲: کسى که مى داند یا احتمال قوى مى دهد که اگر روزه بگیرد، به زخم معده یا سنگ مثانه دچار مى شود؛ آیا روزه بر او واجب است؟
همه مراجع: اگر احتمال عقلایى مى دهد، روزه بر او واجب نیست.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋معیار ضرر در روزه
🔹آیا احتمال ضرر، مجوز ترک روزه مى شود، یا اطمینان به ضرر لازم است؟ میزان در مقدار ضرر چیست؟
🔹همه مراجع (به جز تبریزى، سیستانى و وحید): آنچه که باعث افطار روزه مى شود، خوف ضررى است که منشأ عقلایى داشته باشد و میزان در مقدار آن، عرف عقلا است؛ به گونه اى که اثر مترتب بر روزه را ضرر بدانند.
🔹آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید: آنچه که باعث افطار روزه مى شود، خوف ضررى است که منشأ عقلایى داشته باشد و مقدار ضرر، باید قابل توجه باشد.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋منع پزشک
مقام معظم رهبری
ملاك اعتبارِ منع پزشك از روزه
🔹 اگر پزشک شخصى را از روزه گرفتن منع کند آيا با توجه به اينکه بعضى از پزشکان اطلاعى از مسائل شرعى ندارند، عمل به گفته او واجب است؟
ج) اگر مکلّف از گفته پزشک يقين پيدا کند که روزه براى او ضرر دارد و يا از گفته وى يا منشأ عقلايى ديگرى براى او خوف از ضرر حاصل شود، روزه گرفتن براى او واجب نيست، بلکه جايز هم نيست.
🔹منع پزشک غير امين
بعضى از پزشکان که به مسائل شرعى ملتزم نيستند، بيماران را از روزه گرفتن به دليل ضرر داشتن منع مىکنند، آيا گفته اين پزشکان حجت است يا خير؟
ج) اگر پزشک امين نباشد و گفته او هم اطمينان آور نباشد و باعث خوف ضرر نشود، گفته او اعتبارى ندارد و در غير اين صورت نبايد روزه بگيرد.
🔹روزه با وجود منع پزشك
. چشم پزشک مرا از روزه گرفتن منع کرده و گفته است که به علت ناراحتى چشم به هيچ وجه نبايد روزه بگيرم، ولى من به گفته او توجه نکرده و شروع به روزه گرفتن کردم که باعث بروز مشکلاتى براى من در اثناى ماه رمضان شد. بهطورى که در بعضى از روزها هنگام عصر احساس ناراحتى مىکنم، لذا متحيّر و مردّد هستم بين اينکه روزه نگيرم و يا ناراحتىام را تحمل کرده و روزه را تا غروب ادامه دهم. سؤال اين است که آيا اصولاً روزه گرفتن بر من واجب است؟ و در روزهايى که روزه مىگيرم و نمىدانم قدرت ادامه آن را تا غروب دارم يا نه، آيا روزهام را ادامه دهم؟ و نيّت من چگونه بايد باشد؟
ج) اگر از گفته پزشک متديّن و امين اطمينان حاصل کنيد که روزه براى چشم شما ضرر دارد و يا خوف ضرر داشته باشيد، روزه گرفتن براى شما واجب نبوده و بلکه جايز هم نيست، و با خوف ضرر نيّت روزه صحيح نيست و در صورت عدم خوف ضرر نيّت روزه اشکال ندارد، ولى صحّت روزه متوقف بر اين است که براى شما واقعاً ضرر نداشته باشد.
🔹 در سال گذشته توسط پزشک متخصص موردعمل جراحى کليه قرار گرفتم. وى مرا از گرفتن روزه تا آخر عمر منع نمود، ولى در حال حاضر هيچ مشکل و دردى احساس نمىکنم و حتى بهطور طبيعى غذا مىخورم وآب مىنوشم و هيچيک از عوارض بيمارى را هم حس نمىکنم، وظيفه من چيست؟
ج) اگر خود شما از ضرر روزه خوف نداريد و حجت شرعى هم بر آن نداريد، واجب است روزه ماه رمضان را بگيريد.
✅روزه نگرفتن به دستور پزشك و كشف خلاف
🔹 اگر پزشک به بيمارى بگويد که روزه براى شما ضرر داد و او هم روزه نگيرد، ولى بعد از چند سال بفهمد که روزه براى وى ضرر نداشته و پزشک در تشخيص خود اشتباه کرده است، آيا قضا و کفّاره بر او واجب است؟
ج) اگر از گفته پزشک متخصص و امين و يا از منشأ عقلايى ديگر، خوف از ضرر پيدا کند و روزه نگيرد، فقط قضا بر او واجب است.
✅ترس از ضرر
🔹ملاك تشخيص روزهى ضررى
مادرم به بيمارى شديدى مبتلاست و پدرم نيز از ضعف جسمانى رنج مىبرد و در عين حال هر دو روزه مىگيرند که گاهى مشخص است که روزه باعث تشديد بيمارى آنها مىشود، تا کنون نتوانستهام آنها را قانع کنم که لااقل هنگام شدت بيمارى روزه نگيرند. خواهشمنديم ما را در مورد حکم روزه آنها راهنمايى فرماييد.
ج) ملاک تأثير روزه در ايجاد بيمارى يا تشديد آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن تشخيص خود روزهدار نسبت به خودش است و اگر بداند روزه براى او ضرر دارد يا خوف ضرر داشته باشد و در عين حال بخواهد روزه بگيرد، روزه گرفتن براى وى حرام است.
✅افطار روزه بهخاطر ترس از ضرر
🔹. اگر فردى بهخاطر عذرى قوى، پنجاه درصد احتمال دهد که روزه بر او واجب نيست و به همين دليل روزه نگيرد، ولى بعداً معلوم شود که روزه بر او واجب بوده، از جهت قضا و کفّاره چه حکمى دارد؟
ج) اگر افطار عمدى روزه ماه مبارک رمضان به مجرد احتمال عدم وجوب روزه بر وى باشد، در فرض سؤال علاوه بر قضا، کفّاره هم بر او واجب است. اما اگر افطار به علت ترس از ضرر باشد و ترس هم منشأ عقلايى داشته باشد، کفّاره واجب نيست، ولى قضا بر او واجب است.
✅نظر پزشک
🔹ملاک در ضرر، تشخیص پزشک است یا تشخیص خود شخص؟
🔹همه مراجع: تشخیص خود بیمار ملاک است. همین اندازه که ترس نسبت به ضرر عقلایى باشد، کافى است. خوف ضرر گاهى از قول متخصص و زمانى از تجربه مریض هاى مشابه و گاهى از تجربه خود انسان، به دست مى آید.
🔹 اگر انسان شک داشته باشد که روزه برایش ضرر دارد یا نه؛ ولى پزشک او را از گرفتن روزه منع مى کند، تکلیف چیست؟
👈آیات عظام امام، خامنه اى، صافى، فاضل و نورى: اگر از گفته پزشک براى او ترس پیدا شود و احتمال عقلایى بدهد که روزه برایش ضرر دارد، نباید روزه بگیرد.
آیات عظام تبریزى و وحید: در فرض یاد شده اگر پزشک، متخصص و مورد اعتماد باشد، باید به گفته اش عمل کند.
آیات عظام بهجت و سیستانى: اگر از گفته پزشک براى او ترس پیدا شود و احتمال عقلایى بدهد که روزه برایش ضرر دار
د، مى تواند روزه نگیرد.
👇👇
آیه اللَّه مکارم: اگر از گفته پزشک براى او ترس پیدا شود و احتمال عقلایى بدهد که روزه برایش ضرر دارد، نباید روزه بگیرد، و اگر با تجربه خودش در یافته که ضرر ندارد، باید روزه بگیرد. در صورت شک، مى تواند یکى دو روز را تجربه کند و بعد طبق دستور بالا عمل نماید.
منع پزشک غیر امین
س۱۱. بعضی از پزشکان که به مسائل شرعی ملتزم نیستند، بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع می کنند، آیا گفته این پزشکان حجت است یا خیر؟
ج. تشخیص خود مکلف ملاک است. در صورتی که مکلف احتمال عقلایی بدهد و بترسد که روزه برای او ضرر داشته باشد روزه بر او واجب نیست. البته ترس از ضرر گاهی از گفته متخصص امین و گاهی از تجربه بیمارهای مشابه یا تجربه خود انسان حاصل می شود.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.
روزه دار و دندان پزشکى
👈 پرکردن دندان در ماه رمضان، چگونه است؟
همه مراجع: پر کردن یا جرم گیرى و کشیدن دندان در ماه رمضان، براى پزشکان جایز است و براى شخص روزه دار زمانى جایز است که مطمئن باشد، خون یا آبى که به وسیله دستگاه وارد فضاى دهان مى شود، فرو نخواهد رفت.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋تزریق آمپول
🔹 حکم تزریق آمپول در حال روزه ماه رمضان چیست؟
آیات عظام امام، بهجت و خامنهاى: اگر آمپول جنبه غذایى و تقویتى دارد، بنابر احتیاط واجب، باید از تزریق آن خوددارى کرد؛ ولى اگر جنبه دوایى دارد و یا عضو را بى حس مى کند، تزریق آن اشکال ندارد.
آیات عظام تبریزى، سیستانى، صافى، نورى و وحید: تزریق آمپول، روزه را باطل نمى کند؛ خواه جنبه غذایى و تقویتى داشته باشد، یا جنبه دوایى و مانند آن.
آیه اللَّه فاضل: اگر آمپول جنبه غذایى و تقویتى داشته باشد، باید از تزریق آن خوددارى کرد؛ ولى اگر جنبه دوایى دارد و یا عضو را بى حس مى کند، تزریق آن اشکال ندارد.
آیه اللَّه مکارم: تمام انواع آمپول هاى دارویى یا تقویتى که به صورت عضلانى تزریق مى شوند براى افراد روزه دار اشکال ندارد ولى تزریق آمپول هاى وریدى جایز نیست.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋حکم تصفیه ی خون [خوردن و آشامیدن]
پرسش : حکم تصفیه خون در ماه رمضان چیست؟
پاسخ :
اگر خون کم شود مانعی ندارد؛ اما اگر به صورت تزریق خون باشد، این کار بنابراحتیاط واجب روزه را باطل می کند و باید تا آخر روز از کارهایی که روزه را باطل می کند خودداری نماید و نیز بنابر احتیاط واجب، قضای آن روز را به جا آورد.
حکم دیالیز برای فرد روزه دار [خوردن و آشامیدن]
پرسش : آیا دیالیز شدن در حال روزه اشکال دارد؟
پاسخ : در صورتی که چیزی از خون کم شود روزه صحیح است؛ ولی در صورت اضافه کردن چیزی به خون و یا تعویض خون احتیاط واجب آن است قضای آن روز را بجا آورد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋حکم استفاده از شیاف برای روزهدار چیست؟
نظر امام خمینی، (نظر رهبری مطابق نظر امام خمینی است) استفاده از شیافهایى که براى معالجه است، اشکال ندارد و احتیاط واجب آن است که از استعمال شیافهایى که براى کسب لذت است- مثل شیاف تریاک- یا براى تغذیه از این مجراست، خوددارى نمایند.(1)
نظر آیتالله مکارم: استعمال شیافها براى معالجه اشکال ندارد و احتیاط واجب آن است که از استعمال شیافهایى که براى تغذیه است خوددارى شود. (2)
نظر آیات عظام، سیستانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی و صافی: استعمال شیاف روزه را باطل نمیکند، ولی کراهت دارد. (3)
پینوشت:
1. امام خمینی، توضیح المسائل، مسأله 1645.
2. آیتالله مکارم شیرازی، توضیح المسائل، مسأله 1388.
3. توضیح المسائل، مراجع، ج1، ذیل مسأله 1657.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
استفاده از کرمهای حاوی ویتامین و املاح معدنی و پماد ویتامینی و تقویتی روزه را باطل میکند؟
استفاده از کرم از مبطلات روزه شمرده نشده است و روزه را باطل نمیکند.
پینوشت:
1. توضیح المسائل مراجع، ج1، مسئله
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
آیا آزمایش خون روزه را باطل میکند؟
آزمایش خون روزه را باطل نمیکند و از مبطلات روزه شمرده نشده است.
پینوشت:
توضیح المسائل مراجع، ج۱، مسئله
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
مقام معظم رهبری
✋روزه بيماران ديابتى
🔹. از آنجا که مبتلايان به مرض قند مجبورند هر روز يک يا دو بار آمپول انسولين تزريق کنند و نبايد در وعدههاى غذايى آنها تأخير و فاصله بيفتد، زيرا باعث پايين آمدن ميزان قند خون و در نتيجه نوعى تشنج و بيهوشى مىشود، لذا گاهى پزشکان به آنها توصيه مىکنند که در روز چهار نوبت غذا بخورند، خواهشمنديم نظر شريف خود را درباره روزه اين افراد بيان فرماييد.
ج) اگر بدانند که خوددارى از خوردن و آشاميدن از طلوع فجر تا غروب، به آنان ضرر مىرساند يا خوف ضرر داشته باشند، روزه گرفتن بر آنها واجب نبوده و بلکه جايز نيست.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
مقام معظم رهبری
خوردن قرص در حال روزه
🔹 آيا خوردن قرص فشار خون در حال روزه جايز است يا خير؟
ج) اگر خوردن آن در ماه رمضان براى درمان فشار خون ضرورى باشد، اشکال ندارد، ولى با خوردن آن روزه باطل مىشود.
🔹اگر من و بعضى از مردم بر اين عقيده باشيم که بر استفاده از قرصها جهت مداوا عنوان خوردن و آشاميدن صدق نمىکند، آيا عمل به آن جايز است و به روزهام ضرر نمىزند؟
ج) خوردن قرص روزه را باطل مىکند.
اضطرار به مصرف مرتب دارو در ماه رمضان
🔹آيا کسى که بيمار مىباشد و طبق دستور پزشک بايد در بين روز سه بار قرص مصرف نمايد مىتواند روزه بگيرد؟
ج) نمىتواند روزه بگيرد.
خوردن دارو
🔹بیمارى که در طول روز تنها به خوردن چند قرص نیاز دارد، در حالى که گرفتن روزه برایش ضرر ندارد؛ آیا خوردن تنها چند قرص روزه را باطل مى کند؟
همه مراجع: آرى، روزه او باطل مى شود.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
مقام معظم رهبری
✋تزريق خون
🔹بيمارى تالاسمى دارم و مجبورم که خون بزنم، روزهام را گرفتهام. آيا روزهام درست است يا اين که بايد قضاى آن را بهجا بياورم؟
ج) تزريق خون به احتياط واجب موجب بطلان روزه است.
خروج خون در حال روزه
192. آيا خارج كردن خون از بدن در ماه رمضان از مبطلات روزه است؟
ج) جزو مبطلات روزه نيست، ولى خارج کردن خونى که موجب ضعف شود ـ با حجامت و غيره ـ براى روزهدار کراهت دارد.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋ضعف چشم
🔹 چشم من ضعیف است و مى ترسم روزه برایم ضرر داشته باشد، تکلیف من چیست؟
همه مراجع: اگر خوف ضرر عقلایى باشد، روزه بر شما واجب نیست و اگر تا ماه رمضان سال بعد بیمارى ادامه یافت، قضا هم واجب نیست. تنها براى هر روز ۷۵۰ گرم گندم، یا جو، یا آرد و … به عنوان کفّاره به فقیر بدهید.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋ضعف بدن
۱۰۶: به علت درس خواندن و امتحانات، ضعف و سستى بر من غالب مى شود؛ آیا مى توانم روزه ها را بخورم؟
همه مراجع: این گونه ضعف و سستىها تا حدودى لازمه روزه است و براى نوع افراد پیش مى آید و به جهت آن نمى توان روزه را خورد؛ ولى اگر ضعف به حدى برسد که تحمل آن بسیار سخت و مشکل باشد، خوردن آن اشکال ندارد.
تبصره: انسان مى تواند در این شرایط به مسافرت برود (حداقل ۵/۲۲ کیلومتر) و روزه خود را بخورد و به وطن برگردد. در این صورت لازم نیست تا مغرب از خوردن و آشامیدن خوددارى کند و بعد از ماه رمضان، قضاى آن را به جا آورد و کفّاره هم ندارد.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋تزریق سرم
🔹 حکم تزریق سرم در حال روزه ماه رمضان چیست؟
آیات عظام امام، تبریزى، خامنه اى و وحید: بنابر احتیاط واجب، باید از تزریق سرم خوددارى کند؛ خواه جنبه غذایى و تقویتى داشته باشد، یا جنبه دوایى و مانند آن.
آیه اللَّه بهجت: تزریق سرم روزه را باطل مى کند.
آیات عظام سیستانى، صافى و نورى: تزریق سرم روزه را باطل نمى کند؛ خواه جنبه غذایى و تقویتى داشته باشد، یا جنبه دوایى و مانند آن.
آیه اللَّه فاضل: اگر سرم جنبه غذایى و تقویتى داشته باشد، باید از تزریق آن خوددارى کرد؛ ولى اگر جنبه دوایى و مانند آن داشته باشد، تزریق آن اشکال ندارد.
آیهاللَّه مکارم: تزریق سرم هاى وریدى براى روزهدار جایز نیست.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
اهداى خون
: اهداى خون از سوى فرد روزه دار، چه حکمى دارد؟
همه مراجع: اگر باعث ضعف شود، خون گرفتن مکروه است.
✋استفاده از اسپری برای روزه دار مبتلا به آسم
مقام معظم رهبری
س. برخی از بیماران مبتلا به آسم مجبور به استفاده از اسپری «سالبوتامول»(۲) و … برای باز کردن راه تنفّسی می باشند، حکم روزه ی این دسته چیست؟
ج. وسیله ی مذکور اگر صرفاً برای بازکردن راه تنفس استفاده می شود مبطل روزه نیست.
۲. سالبوتامول هم به عنوان داروی اصلی در درمان حمله های آسم و هم به عنوان داروی نگهدارنده در وارد آسم مزمن مورد استفاده قرار می گیرد.
استفاده از اسپرى تنگى نفس
186. نوعى داروى طبى براى اشخاص مبتلا به تنگى نفس شديد وجود دارد که عبارت است از يک قوطى که در آن مايع فشرده شده وجود دارد و با فشار دادن آن داروى مايع بهصورت پودر گاز از طريق دهان وارد ريه شخص بيمار شده و موجب تسکين حال وى مىگردد. گاهى بيمار مجبور مىشود در يک روز چندين بار از آن استفاده کند، آيا با وجود استفاده از اين دارو، روزه گرفتن جايز است؟ با توجه به اينکه بدون استفاده از آن روزه گرفتن غيرممکن و يا بسيار سخت خواهد بود.
ج) وسیله مذکور اگر صرفاً برای بازکردن راه تنفّسی استفاده می شود مبطل روزه نیست.
187. من مبتلا به بيمارى ريوى هستم و نمىتوانم بدون دارو باشم مخصوصاً وقتى بيمارىام شديد مىشود. داروى من هم به شکل اسپرى است و وقتى دچار نفس تنگى مىشوم از دستگاه هم استفاده مىکنم.، آيا مىتوانم در حال روزه از دارو استفاده کنم؟
ج) وسیله مذکور اگر صرفاً برای بازکردن راه تنفّسی استفاده می شود مبطل روزه نیست.
تنفس مصنوعى
185. آيا تنفس مصنوعى با دستگاه روزه را باطل مىکند؟
ج) تنفس مصنوعى با دستگاه موجب بطلان روزه نمىشود.
پرسش: آیا تنفّس مصنوعی روزه را باطل می کند؟
پاسخ: وارد شدن فقط هوا روزه را باطل نمی کند.
۲پرسش: حکم استفاده کردن از اسپری برای تنگی نفس در ماه رمضان چیست؟
پاسخ: اسپرى که براى تنگى نفس استعمال مى شود اگر دارو را فقط وارد ریه کند روزه را باطل نمى کند.استفتائات حضرت آيت الله سيستاني.
پرسش: حکم استفاده از اسپری آسم برای فرد روزه دار چیست؟ (استفاده طبق دستور پزشک است)
پاسخ: اگر گازی باشد که وارد ریه می شود مبطل نیست واگر موادی از آن وارد معده می شود مبطل روزه است. استفتائات آيت الله سيستاني.
رساندن غبار غلیظ به حلق هرگاه در حلق تبدیل به گل شود و فرو رود روزه را باطل مى کند، در غیر این صورت روزه صحیح است، خواه غبار چیزى باشد که خوردن آن حلال است مانند آرد، یا غبار چیزى که خوردن آن حرام است. اما اسپري هايي كه براي افراد مبتلا به آسم استفاده مي شود با توجه به اين كه معمولا گاز رقيقي بيش نيست، روزه را باطل نمي كند.
مسأله 1360ـ توضيح المسايل آيت الله مكارم شيرازي.
حکم استفاده از اسپری آسم برای روزه دار [رساندن غبار غلیظ به حلق]
پرسش : استفاده از اسپری آسم برای فرد روزه دار چه حکمی دارد؟
پاسخ : اگر به صورت گاز رقیق وارد بدن مى شود مانعى ندارد و روزه اش صحیح است و ما نمونه هاى معمول آن را دیده ایم اشکالى ندارد.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.
استفاده از اسپري در روز رمضان
🔹 آيا استفاده از اسپري ها موجب بطلان روزه مي شود؟
ج: اگر بداند كه بحلق مي رسد جائز نيست و اگر نداند كه بحلق مي رسد اشكال ندارد.
🔹 آيا استفاده از اسپري تنفسي درداخل دهان و بيني براي باز كردن مجاري تنفسي مبطل روزه مي باشد يا خير؟
ج: در مفروض سؤال چنانچه ناچار از استفاده آن در روز باشد اشكال ندارد و روزه را بگيرد لكن اگر قبل از حلول ماه مبارك رمضان بعد عارضه اش برطرف شود بنا بر احتياط قضاي روزه ها را نيز بگيرد و اگر عارضه تا ماه رمضان بعد ادامه يافت بنا بر احتياط براي هر روز يك چارك طعام مانند گندم يا جو بعنوان كفّاره به فقير غير سيّد بدهد و ديگر قضا ندارد.
س77: استفاده از اسپري تنفسي در داخل دهان و بيني براي تسكين درد، ضد التهاب و موارد ديگر جهت درمان چه حكمي دارد؟
ج: در صورت ناچاري اشكال ندارد و حكمش همان است كه در جواب سؤال قبل مرقوم شد.
. استفتائات آيت الله صافي گلپايگاني.
استفاده از اسپری برای روزهدار
کسی که به نفستنگی شدید مبتلا شده و در روز باید از اسپری استفاده کند، تکلیف روزه او چیست؟
پاسخ
اگر بهصورت مایع به حلق نرسد، اشکال ندارد و الا روزهاش باطل میشود.استفتائات آيت الله شبيري زنجاني.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋روزه بیمار آسمى
🔹کسى که به نفس تنگى شدید مبتلا شده و در روز باید از اسپرى استفاده کند، تکلیف روزه او چیست؟
آیات عظام امام، فاضل، مکارم و نورى: با توجه به اینکه داروى یاد شده، خوردن و آشامیدن بر آن صدق نمى کند، روزه را باطل نمى کند.
آیه اللَّه بهجت: اگر به صورت گاز رقیق باشد، اشکال ندارد و روزه صحیح است.
آیات عظام تبریزى و وحید: اگر قبل از رسیدن به حلق به صورت هوا در بیاید، روزه را باطل نمى کند.
آیه اللَّه سیستانى: اگر به صورت مایع به حلق نرسد، اشکال ندارد و روزه صحيح است.
آیه اللَّه خامنه اى: اگر دارو به صورت گاز یا پودر وارد حلق شود، بنابر احتیاط واجب روزه را باطل مى کند و اگر گرفتن روزه بدون آن، زحمت و مشّقت دارد، استفاده از آن جایز است، و بعد از ماه رمضان، اگر توانست بدون استفاده از اسپرى روزه بگیرد، بنابر احتیاط واجب قضا کند.
آیه اللَّه صافى: اگر موادى وارد ریه مى شود، روزه اشکال پیدا مى کند و اگر گرفتن روزه بدون استفاده از آن، زحمت و مشّقت دارد و در طول سال باید از اسپرى استفاده کند، در ماه رمضان روزه بگیرد و بنابر احتیاط واجب براى هر روز یک مد طعام هم به فقیر بدهد و قضا ندارد.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617