eitaa logo
احکام کاربردی
3.1هزار دنبال‌کننده
347 عکس
98 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 👈فهرست موضوعی و عددی احکام؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 مساله 11 مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 👈سایر کانال های ما https://eitaa.com/fatemi222/10600
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️نفقه مادر 🔷سؤال : هزینه های نگهداری والدین به عهده چه کسی است؟ پسران یا دختران؟ اگر والدین خود درآمد داشته باشند، نگهداریشان به عهده چه کسی است؟ ✅جواب : اگر پدر یا مادر درآمد کافی داشته باشد، مخارج زندگی او بر عهده کسی نیست، در غیر این صورت بر عهده فرزندان ـ دختر و پسر ـ است و ترجیحی بین فرزندان وجود ندارد و باید به گونه ای رفتار نمود که موجب ایذاء یا هتک حرمت او نشود. 📕منبع: leader.ir 🆔 @ahkameshirin
🌸🌺🌸 😍🤩 😄😉 ❗️قابل توجه : 🧔🏻👨🏻 از میپرسه چه احساسی داری وقتی ساعت مینشینی و ومن درعرض میخورم 🌺❤️🌸 میگه همون که تو بعد از یکماه که رامیاری ومن در عرض تو بازار میکنم 😂😂😅 ⭐️🌙💞⭐️🌙💞⭐️🌙💞⭐️ 💞⭐️🌙💞⭐🌙 ⭐️💞💥 💞 ⁉️ که👨🏻 باید به🧕 بدهد شامل چه چیزهایی میشود؟ ‼️«» یعنی زندگی زن ✍️.. زن كه واجب است پرداخت کنداین چیزهاست:👇 زن دائم شامل و و و و و و زن برطبق آنچه است، میشود. 🌺🌸❤️❤️🌺🌸❤️❤️🌺🌸 سؤال : درچه صورتی زن بر واجب نیست ؟ جواب : درصورتی که ناشزه شود، یعنی نسبت به و داشته باشد واورا از اش کند. @ahkameshirin ‌┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈ ⭐️🌙💞⭐️🌙💞⭐️🌙💞⭐️ ⭐️🌙💞⭐️🌙💞⭐️🌙💞⭐️
‼️میزان نفقه 🔷سؤال :📝 ۱. نفقۀ زن که بر شوهر واجب است، چه مقدار است؟ ۲. آیا ای که زن از شوهر دریافت می کند، در صورتی که تا پایان باقی بماند، دارد؟ ✅جواب :📚 ۱) عبارت است از هر آنچه زن به طور متعارف به آن احتیاج دارد، مانند غذا و وسایل مورد نیاز آن، لباس، مسکن، هزینۀ درمان بیماری های متعارف و نظافت و ... به مقدار و کیفیتی که برای امثال او متعارف است. ۲) نفقه خمس ندارد، هر چند احتیاط مستحب است كه اگر از زياد بيايد، خمس آن پرداخت شود. احکام احکام شیرین 🆔 @ahkameshirin
😊😁 😃 از نون پرسیدن ازدواج کرد؟🤔 گفت دو !😍 پرسیدن با؟🤔 گفت نیست 😐😂😂 😁😄👆👆👆 لطیفه ای🌺 🌷🌹🌷🌹🌹🌹🌹 : 🌹 شرعی🌷🌹🌷🌹 ✅یکی از افرادی که النفقه است است تا زمانی که برای زندگی اولیه خود محتاج باشد حتی اگر کرده باشد مثلا اگر به خانه بخت رفته ولی بخاطر فقر نمیتواند زنش را بدهد و هم داراست 💶بر واجب است دخترش را بدهد و نمیتواند بگوید به من مربوط نیست بر عهده است🔶🔷 احکام احکام شیرین 💎 @ahkameshirin
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از پیامبر اکرم صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏ آله و سلم روایت شده که حضرت فرمودند‌: أَکْثِرْ مِنَ‏ الطَّهُورِ یَزِدِ اللَّهُ‏ فِی‏ عُمُرِک. همواره با طهارت باش تا خدا عمرت را زياد كند.(امالی مفید ص60 ح5) اما مسئله شرعی: چند نکته کوتاه درباره وضوی جبیره: 1. کسی که دستش شکسته و داخل گچ است، یا زخم شده و باند پیچی است، باید وضوی جبیره بگیرد و اگر تمام دست یا صورت بسته باشد، اگر علاوه بر وضوی جبیره تیمم هم انجام دهد به فتوای همه مراجع تقلید به وظیفه‌اش عمل کرده. (1) 2. وضوی جبیره مانند وضوی معمولی است با این تفاوت که به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای باید روی باند یا گچ دست مرطوب بکشد.  3-در مواردی که وظیفه شرعی مکلف انجام وضو یا غسل جبیره ای است انجام تیمم صحیح نیست و اگر با اینکه تکلیفش وضوی جبیره بوده کسی فقط با تیمم نماز خوانده، نمازش باطل است و باید دو مرتبه نماز را بخواند. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و ال محمد. منابع و نکات توضیحی: (1) (بنابر احتیاط تیمم هم نماید. مکارم، صافی، گلپایگانی، وحید، بهجت، خوئی، تبریزی) (2) (مشهور. مکارم: احتیاط مستحب روی جبیره را مسح کند.) (رساله مراجع م329 و 330 ؛ عروه الوثقی احکام الجبائرم2 و توضیح المسائل مکارم م348)
▬📝﷽▬ ⛔️ ⛔️ ✅👈 الف: آیه ✅👈 ب: : آیه ✅👈 ج: آیه ✅👈 د: آیه 📝 و 👇👇 1⃣👈 اگر انسان به آیات مذکور گوش فرا دهد واجب است که سجده کند و اگر تنها آنها را بشنود(به گوش او برسد بدون این که قصد شنیدن داشته باشد) اگر چه سجده واجب نیست ولی احتیاط آن است باز سجده کند. 2⃣👈 آنچه موجب وجوب سجده می شود شنیدن تمام آیه است ولی اگر بخشی از آیه را هم شنید، احتیاطا سجده کند. سجده در هنگام شنیدن این آیات واجب فوری است و نباید تأخیر بیفتد و اگر احیانا تأخیر افتاد در اولین فرصت باید آن را بجا آورد. 3⃣👈 شنیدن از بچه یا کسی که قصد تلاوت ندارد یا ضبط صوت، سجده کردن را واجب نمی کند، اگر چه احتیاط در آن است که سجده بجا آورد. 4⃣👈 در سجده واجب قرآن نمی شود بر چیزهای خوراکی و پوشاکی سجده کرد، ولی سایر شرایط سجده را که در نماز است، لازم نیست مراعات کنند.[1] 5⃣👈 هر گاه در سجده واجب قرآن، پیشانی را به قصد سجده به زمین بگذارد، اگر چه ذکر نگوید کافی است و گفتن ذکر، مستحب است و بهتر است بگوید: «لٰا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ حَقّا حَقّا لَا إِلٰهَ الّا اللّٰهُ ایماناً وَ تَصْدِیقاً لَا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ عُبُودِیةً وَ رِقًّا سَجَدْتُ لَک یٰا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقًّا لَا مُسْتَنْکفاً وَ لَا مُسْتَکبِراً بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِیلٌ ضَعِیفٌ خَائِفٌ مُسْتَجِیرٌ».[2] 6⃣👈 بر فرد جنب و حائض حرام است خواندن کلمه یا آیه ای از این سوره ها؛ چه آیه سجده باشد یا آیات دیگر این چهار سوره.[3] 7⃣👈آيات عظام امام، بهجت، فاضل و نورى: علاوه بر خواندن آيه سجده دار، خواندن بقيه آن سوره نيز حرام است آيات عظام تبريزى، خامنه اى، سيستانى، صافى و مكارم: تنها خواندن آيه سجده دار، حرام است و خواندن بقيه سوره حرام نيست[4] 📕 [1] توضیح المسائل محشی، إمام الخمینی، ج1، ص 595، مسأله 1097. [2] توضیح المسائل محشی، إمام الخمینی، ج‌1، ص 596، مسأله 1099. [3] تحریر الوسیله، امام خمینی، ج 1، ص40. [4]توضيح المسائل مراجع، م ۳۵۴؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، ۱۹۹ -------------------------------------------------- ✍احکام کاربردی @ahkam31
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ ✍در روایت است از امام رضا علیه السلام که می فرمایند: مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِیَاءِ التَّنَظُّفُ. تمیزی و پاکیزگی از اخلاق پیامبران است. تحف العقول ص442 ✋چند نکته کوتاه درباره کیفیت تطهیر فرش و لباس:  1. یادگیری کیفیت تطهیر فرش و بقیه موارد در زمان کنونی که با کمبود آب مواجه هستم از اهمیت بیشتری برخوردار است.  2. اگر فرش و لباس نجس شود مثلا خونی شده باشد چنانچه بعد از برطرف کردن نجاست یک مرتبه شسته شود و باقی مانده آب با فشار دادن خارج شود یا با پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود، پاک می شود و نیازی به چند بار شستن نیست هر چند به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای اگر با آب کر آب کشی صورت بگیرد نیازی به فشار دادن و خارج کردن آب نیست و جابجایی آب با دست در هنگام اتصال به کر کافی است.(1) 3. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای لباس یا فرشی که با ادرار غیر بچه شیر خوار نجس شده، اگر بخواهیم با آب قلیل تطهیر کنیم باید دو مرتبه شسته و بعد از هر مرتبه فشار داده شود تا آب خارج شود یا بوسیله پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود.(2) خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع:  (1) ( صرفا جهت اطلاع: رساله مراجع مساله 159: به فتوای آیات عظام: گلپایگانی، صافی، اراکی، سیستانی، بهجت و زنجانی و...در آب کر فشار لازم نیست؛ خویی و تبریزی و وحید و امام (احتیاط)و مکارم(فشار یا حرکت تا آب خارج شود): فشار دادن لازم است و نسبت به دفعات شستن: سیستانی: فقط لباس و بدن احتیاطا دوبار شسته شود؛ خوئئ و تبریزی درصورتی که متنجس به بول باشد دوبار شستن لازم است )  (2) (سیستانی در فرش یک مرتبه کافی است و ایت الله مکارم می فرماید:در فرش و لباس یک مرتبه کافی است.ایت الله خویی و تبریزی می فرماید: غساله متعقب به طهارت پاک است)‌(رساله مراجع مساله 160 و 27)  @ahkam31
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ ✍ امام ‎باقر‎علیه‎السلام ‎درباره پدر بزرگوارشان اینگونه می فرمایند:  مَا ذَكَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ ‎جَلَّ نِعْمَةً عَلَيْهِ إِلا سَجَدَ  به ‎ياد‎ هر ‎يك ‎از ‎نعمتهايى‎ كه‎ خدا‎ به ‎او ‎داده‎ بود‎ مى‎افتاد‎، سجده مى كرد ‎و از همين رو آن حضرت سجّاد (بسيار سجده كننده) نام گرفت.( علل الشرائع/ج‏1/ ص233) ✋چند نكته درباره واجبات سجده: 1.  واجب است ذکر ‎سجده بعد از قرار گرفتن پیشانی بر مهر و در حال آرامش بدن گفته شود ‎و به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای اگر پیش از رسیدن پیشانی به زمین و آرام گرفتن بدن، عمداً ذکر را بگوید، یا پیش از تمام شدن ذکر، عمداً سر از سجده بردارد، نمازش باطل است.(1) ۲. واجب‎ است ‎بین‎ دو ‎سجده ‎انسان ‎بنشیند ‎و ‎بعد ‎از‎ آرامش‎ بدن‎ سجده دوم را انجام دهد. ۳. اگر‎ نمازگزار ‎بعد ‎از سجده ‎شك ‎كند ‎كه ‎يك ‎سجده بجا آورده يا دو تا، در صورتي كه هنوز ‎وارد‎ عمل‎ بعدي ‎نشده ‎است بايد يك سجده ديگر بجا بياورد و درصورتي كه وارد عمل بعدي شده مثلا وارد تشهد شده است به شك خود اعتنا نكند. 2 خداوند توفيق بندگي خالصانه را در درگاه خداي متعال عنايت كند به بركت صلوات بر محمد و ال محمد. منابع: 1(رساله نماز و روزه امام خامنه ای م 247 و رساله مراجع 1051 مخالف:ایت الله سیستانی: نماز باطل است، مگر اين كه ذكر را دوباره در حال آرامش بگويد. و اگر پيش از تمام شدن ذكر عمداً سر از سجده بردارد، نماز باطل است.) 2(توضيح المسائل مراجع م 1051و 1052) @ahkam31
فهرست احکام👆
❇️ مصرف وام در غیر از مورد خودش 📝 سوال:کسی که از بانک وامی با یک عنوانی گرفته اما آنرا هزینه خرید ماشین کرده ،حکم خرید این ماشین چیست؟ ✍🏽 پاسخ: آیت الله خامنه ای: اگر وام را در غير موردي که با بانک قرارداد بسته هزينه کرده باشد حکم غصب را دارد و بايد در اولين فرصت وام را تسويه کند. ✍🏽 آیت الله مکارم : صرف مبلغ وام برخلاف آنچه در قرارداد بر آن توافق شده جايز نيست. و چنانچه تخلف شود وام مذکور صحيح نيست، و مبلغ اضافه که مي پردازد حکم ربا دارد.. اما چنانچه خلاف قرارداد عمل نموده جدا توبه نماید ولی فعلا وظیفه ای ندارد. ✍🏽 آیت الله فاضل: وام باید در همان موردی که برای آن وام گرفته شده استفاده شود و مصرف کردن وام در مورد دیگر حرام است، اگر وام طبق قانون شرعی از بانک، برای خرید ماشین گرفته شود، و بارعایت قانون شرعی، ماشین خریده است حلال است و اشکال ندارد اما اگر وام برای خرید ماشین نبوده و با آن ماشین خریده است در صورتی که بانک راضی باشد معامله صحیح است و استفاده از ماشین هم حلال است لیکن س ودی که به بانک می دهد، ربا و حرام است. 📚 استفتاء از سایت مراجع عظام