eitaa logo
احکام کاربردی
3.8هزار دنبال‌کننده
427 عکس
122 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
چند نکته در رابطه با کاشت ناخن و مژه مصنوعی: 1. کاشت ناخن ومژه مصنوعی در صورتی که برای زینت انجام شود و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برطرف کردن آن را ندارد، حرام است. 2. کسی که ناخن یا مژه مصنوعی کاشته، لازم است برای وضو و غسل آن را برطرف کند هرچند هزینه داشته باشد؛ 3. کسی که ناخن مصنوعی را با وجود امکان جدا سازی برندارد، وضو و غسل او باطل است و با توجه به ناقص بودن غسل واجب، توقفش در مساجد و زیر گنبد حرم ائمه علیهم السلام از جمله اما رضا علیه السلام جایز نیست و همچنین نماز فرد باطل و روزه ها و حج فرد دچار اشکال می شود و همینطور خانمی که با این ناخن فوت کند غسل میت او نیز دچار اشکال می شود. 4. درآمد فردی که کاشت ناخن مصنوعی انجام می دهد که خانم تا مدتی نتواند آن را بردارد، مشروع نمی باشد. لذا برای صحیح بودن عبادات برداشتن ناخن و مژه مصنوعی لازم است. منابع: - رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای، سایت، احکام آرایش‌گران، س109. - آیت الله سیستانی، استفتائات نجف، س 173 - توضیح المسائل جامع، ج1، م328 و 398 ، ج 3 م 545، ج 4 م 32 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910 ✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
🔰** ▪️۱_ فیش را از درآمد امسال خریده و امسال هم به عمره یا حج رفته است، ▪️۲_ فیش را امسال یا سا‌‌‌ل‌های قبل با قرض خریده و هنوز قرض را نپرداخته است، ▪️۳_ فیش را با مالی خریده که خمس به آن تعلق نمی‌گیرد، مثل دیه، ارث، مهریه، مال تخمیس شده، *همه مراجع* 🔸خمس ندارد. ( *هبه* طبق نظر حضرت امام، آیات عظام: رهبری، نوری، *خمس ندارد* ) ▪️۴_ فیش را با پولی خریده یا ثبت‌نام کرده که از قبلش سال از آن گذشته بوده و خمس آن را نداده بوده است. *همه مراجع* 🔸خمس دارد. ▪️۵_ فیش را با پولی خریده که بخشی متعلق خمس است و بخشی متعلق خمس نیست (مثال: نصفش را از حقوق و درآمد امسال خریده، و نصف پولش پس‌انداز بوده است) *همه مراجع* 🔸به مقداری که از حقوق و درآمد امسال خریده، خمس ندارد اما بقیه‌اش خمس دارد. ▪️۶_ از درآمد بین سال نام‌نویسی کرده و درآن سال عمره نرفته است، و در سال‌های بعد می‌خواهد برود،: *بهجت، مکارم، نوری، سبحانی، جوادی* 🔸خمس ندارد. *امام، رهبری، تبریزی، خوئی، گلپایگانی، صافی، فاضل، سیستانی، وحید* 🔸 خمس دارد *فاضل و سیستانی* (نسبت به حج، اگر هیچ راهی نبوده، جز نام‌نویسی، خمس ندارد) *شبیری زنجانی* 🔸 اگر حج یا عمره واجب هست، ولو با نذر خمس واجب نیست. اگر حج یا عمره مستحبی است خمس واجب است. ▪️ ۷_ اگر نمی‌داند که از چه پولی ثبت‌نام کرده است باید *مصالحه* کنند. 🔸به این نحو: مراجع عظام *بهجت، مکارم، نوری، سبحانی و جوادی* می‌فرمایند خمس ندارد، *رهبری* مصالحه می‌کند به یک‌دهم *سیستانی:* بستگی به هرمقداری که احتمال می‌دهد، مثلا احتمال می‌دهد ۷۰ درصد آن پول را خمس نداده، خمس ۷۰ درصد آن را بدهد و ۳۰ درصد آن خمس ندارد و... برخی دیگر: بستگی به پولدار بودن و نبودن فرد دارد، پولدارها خمس بدهند، فقرا لازم نيست. ⭕️ *دقت شود* 🔸به نظر کسانی‌که می‌فرمایند خمس واجب است، باید تورم را هم محاسبه کنند (نه مبلغ پرداختی زمان ثبت‌نام) به همین دلیل برای سهولت در کار به دفتر مرجع خود مراجعه کنند. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910 ✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
💠 تشابه نماز قضا با نماز ادا 💬 نماز قضا از چند جهت تابع نماز اداست: ✅ ۱. نماز قضا، همچون نماز ادا واجب است. ✅ ۲. نماز قضا از جهت شكسته و كامل بودن تابع نماز اداست. (اگر نمازى چهار ركعتى قضا شد، قضاى آن نيز چهار ركعتى است و اگر در سفر قضا شد، قضاى آن هم دو ركعتى است) ✅ ۳. در جهر و اخفات (اگر نمازى قضا شد و از نمازهايى بود كه بايد بلند خوانده شود، قضاى آن نيز بايد بلند خواند شود و اگر از نمازهايى بود كه بايد آهسته خوانده شود، قضاى آن نيز بايد آهسته خوانده شود) 📚 پی نوشت: توضیح المسائل محشی ، ج1، ص865 و مسأله 1368 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910 ✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
✳️ معنای شرعی اعتکاف آن است که شخص به قصد قُربت و به قصد انجام اعمال عبادی مانند نماز و دعا، در مسجد توقف کند. 👈 لازمه اصلی تحقق اعتکاف،‌ روزه گرفتن است.(بدون روزه گرفتن، اعتکاف، صحیح نیست مطلقا) 1️⃣ مدت و زمان اعتکاف: مدت اعتکاف حداقل سه روز است؛ 👈 در هر زمانی از سال که بتوان شرعا سه روز پشت سرهم روزه گرفت میتوان اعتکاف انجام داد. (یعنی ایام اعتکاف، مصادف با عید فطر یا عید قربان که روزه گرفتن، حرام است، نباشد.) 2️⃣ بهترین وقت برای اعتکاف: ماه مبارک رمضان است و بهترین اوقات ماه رمضان برای معتکف شدن، دهه آخر ماه رمضان می باشد. 3️⃣ اعتکاف در ایام البیض ماه رجب: 👈 مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی: اعتکاف همیشه مستحب است و در ماه رمضان تاکید شده ولی دلیل خاصّی(روایت) بر استحباب اعتکاف در خصوص ماه رجب نیافتیم. 👈 آیت الله مکارم: روایتی در خصوص اعتکاف در ماه رجب نداریم ولی با توجه به اینکه ماه رجب از ماههای پرفضیلت سال است (و روزه گرفتن در این ماه، ثواب بسیار زیادی دارد) و عمل امّ داود نیز در آن هست، امید فضیلت مهمّی می رود. 4️⃣ طبق نظر مشهور مراجع، در صحّت اعتکاف، بلوغ، شرط نیست و اعتکاف غیربالغ ممیّز، صحیح می باشد. 5️⃣ نوع روزه اعتکاف: لازم نیست که روزه، مخصوص به اعتکاف باشد حتی روز سوم اعتکاف، بلکه هر روزه ای باشد اعتکاف، صحیح است: ✔️ چه روزه قضا باشد، ✔️ چه روزه مستحبی باشد(البته برای کسی که روزه قضا نداشته باشد) 🧊 گرفتن روزه استیجاری در ایّام اعتکاف: 👈 اشکال ندارد.(مرحوم‌ امام، مقام‌ معظم رهبری. آیت الله سیستانی) 👈 آیت الله مکارم: بنابراحتیاط واجب روزه استیجاری را نمی توان در ایام اعتکاف گرفت. 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910 ✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
توضیحات جامع و کاملی درباره اعتکاف https://eitaa.com/ahkam31/752 استفتائات رهبر معظم انقلاب اسلامی اعتکاف https://eitaa.com/ahkam31/1923 احکام نموداری اعتکاف https://eitaa.com/ahkam31/1905 نیّت اعتکاف https://eitaa.com/ahkam31/774 «احکام اعتکاف» https://eitaa.com/ahkam31/772 بوی خوش در اعتکاف https://eitaa.com/ahkam31/2919 جواز خروج اعتکاف https://eitaa.com/ahkam31/2918 اعتکاف با روزه قضا https://eitaa.com/ahkam31/2917 قطع اعتکاف https://eitaa.com/ahkam31/2916 ارتکاب عمدی مبطلات اعتکاف https://eitaa.com/ahkam31/2915 معنی اعتکاف https://eitaa.com/ahkam31/2914 جنابت در اعتکاف https://eitaa.com/ahkam31/2913 احکام اصلی اعتکاف https://eitaa.com/ahkam31/2912 مبِطلات https://eitaa.com/ahkam31/2911
💠 صله رحم با افراد نامحرم 💬 سوال: با توجه به اهمیت صله رحم در اسلام، نسبت به خویشان نامحرم مانند پسر عمو و دختر عمو، چگونه می توان به این فریضه دینی عمل کرد؟ ✅ پاسخ: اگر خویشان نسبی با هم قطع رابطه نکنند و احیانا با مراعات ضوابط شرعی از حال یکدیگر با خبر شوند و به خصوص در مشکلات به یاری یکدیگر بشتابند، به وظیفه صله رحم عمل کرده اند؛ برای انجام صله رحم، الزاما رفت و آمد و ارتباط مستقیم شرط نیست. 📚سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910 ✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
💬برخی از نوجوانان معتکف می‌پرسند، آیا بازی مافیا، توپ بازی و ورزش کردن و ... اعتکاف را باطل میکند؟ 🔹 خیر هر چند اینکارها اشكالى ندارد، ولی بهتر است در این سه روز با انجام مستحبات از فضائل اعتکاف بهرمند شد. 🔹استفاده از مام و دیگر عرقگیرها برای دفع بوی بد بدن، چه حکمی دارد؟ ✅پاسخ: آیت الله مکارم: حرام است و بنابر احتياط واجب اعتكاف را باطل مى كند. 🔹بقیه مراجع: استفاده از اینها که برای دفع بوی بد بدن است و به قصد لذّت نیست، اشکالی ندارد. 🔹خوردن شله زرد و غذای خوشبوی که با زعفران درست شده، اعتکاف را باطل نمی‌کند. 🔹شنیدن و خواندن شعر در مدح و رثاء اهل بیت در زمان اعتکاف، خللى به اعتكاف وارد نمى كند. 🔹صحبت كردن و خنديدن ضررى به اعتكاف نمى زند. 🔹اشتغال به كارهاى مباح دنيوى، مثل خياطى و بافتنى ومانند آن، اشكالى ندارد. 🔹نگاه كردن به آينه و شانه‏زدن مو، اشکالی ندارد. 🔹گفت ‏و گو با تلفن همراه اشکالی ندارد. 🔹درس خواندن و مطالعه‏ کردن اشکالی ندارد. اگر در جمع معتكفين غيبت شخصى شود مبطل اعتكاف نيست ولى از ثواب و پاداش اعتكاف مى‏كاهد. استفاده از برق وسايل مسجد در حال اعتكاف در حد معمول مثل شارژ کردن تلفن همراه اشكال ندارد. 📚 آقا رساله نماز و روزه م 1003 تا 1005؛ تعليقات مراجع بر عروه، ج 2، فصل في أحكام الاعتكاف 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam31/2909 🔺ارسال به دوستان
💠 💬 شروع و پایان اعتکاف: از طلوع فجر(اذان صبح) روزِ اوّل، شروع میشود و تا مغرب روزِ سوم ادامه دارد. 👈 بنابراین اگر شخصی بعداز اذان صبح ، وارد مسجد شود این روز بعنوان روز اوّل اعتکافش، محسوب نمیشود. 🔴 اگر اعتکافِ روز اول به هر علتی باطل شد یا معتکف، روز اوّل، بعد از اذان صبح وارد مسجد شد⤵️ چنین شخصی اگر نیت اعتکاف کرد و روز دوم و سوم را در مسجد ماند، ماندن روز چهارم هم بر او واجب میشود 👈 و لذا اگر نمی خواهد روز چهارم در مسجد بماند نباید از روز اوّل، نیت اعتکاف کند بلکه فقط به نیت عبادت، در مسجد بماند. 7️⃣ اعتکاف باید در مسجد باشد. اعتکاف در مسجدالحرام و مسجدالنّبی و مسجد کوفه و مسجد بصره، صحیح است.(قطعا و بلااشکال) 🔸در مساجد دیگر: 👈 الف) در مسجد جامع: ۱.فقط به قصد رجاء و امید مطلوبیت، اشکال ندارد. مرحوم امام خمینی ۲.صحیح است(مشهور مراجع). مقام معظم رهبری.آیت الله سیستانی. آیت الله وحید. آیت الله مکارم و... 👈 ب) در غیر مسجد جامع: ۱.مرحوم امام خمینی و آیت الله وحید مشروع و صحیح نیست.(باطل است) ۲.مقام معظم رهبری: اعتکاف در مساجد غیرجامع که در آن نماز جماعت برگزار میشود و دارای امام عادلی است به قصد رجاء صحیح است. ۳.آیت الله سیستانی: مشروع بودن اعتکاف در مسجد غیرجامع، ثابت نیست اما به قصد رجاء و به امید مطلوبیّت، اشکال ندارد. ۴.آیت الله مکارم: در تمام مساجدی که بطور مرتب در طول سال در آن نماز جماعت برگزار میشود اگرچه یک وعده نماز باشد اعتکاف در آن مسجد صحیح است. ▪️منظور از مسجد جامع: مسجدی که برای اجتماع همه اهل شهر بنا شده است، یعنی اختصاص به محلّه یا منطقه خاصّ یا گروه خاصی نداشته باشد و محل اجتماع و رفت و آمد مردمِ مناطق و محلاّت مختلف شهر باشد. ▪️البته ممکن است در یک شهر، دو یا چند مسجد جامع وجود داشته باشد، بنابراین در همه آنها اعتکاف صحیح است. ❎ طبق نظر همه مراجع تقلید، اعتکاف در غیر مسجد، مانند نمازخانه (مثلا نمازخانه اداره) و حسینیه و تکیه مطلقا صحیح نیست و مشروعیت ندارد و به قصد رجاء هم صحیح نیست. 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam31/2909 🔺ارسال به دوستان
💠 جنابت در اعتکاف 💬اگر معتکف، جُنب شود: (مثلا در خواب، محتلم شده و بیدار شود و متوجّه جنابت خود بشود) 🔹 توقف او در مسجد، جایز نیست و باید بلافاصله برای انجام غسل، از مسجد خارج شود، ❌ اگر عمدا توقف کند، بخاطر توقّف حرام در مسجد، اعتکافش باطل می شود. 📚استفتاء: اگر معتکف، در مسجد جنب شده ولی جهل به این مساله داشته که باید فورا از مسجد خارج شود و بنابراین مدتی بعد از جنابت، از مسجد خارج شده، حکم اعتکافش چیست؟ ✅پاسخ: در این فرض، اعتکافش صحیح است. مقام معظم رهبری. آیت الله مکارم. آیت الله شبیری زنجانی. 💠اجازه پدر و مادر برای اعتکاف 💬سوال: آیا فرزند باید برای اعتکاف، از والدین خود اجازه بگیرد؟ پاسخ: مشهور مراجع: اجازه گرفتن لازم نیست ولی در صورتی که اعتکاف، موجب آزار و اذیت والدین شود، چنین اعتکافی، باطل است. 🔹 آیت الله سیستانی: اگر اعتکاف، باعث اذیت والدین شود و این اذیت، از روی دلسوزی آنان باشد، چنین اعتکافی باطل است. 💠اجازه شوهر آیا اجازه شوهر، برای رفتن به اعتکاف، لازم است؟ پاسخ: خروج زن از منزل باید با اجازه شوهر باشد. اگر بدون اذن شوهر از منزل خارج شود و در اینصورت اعتکافش منافات با حقّ شوهر پیدا کند چنین اعتکافی، باطل است. 🔹 رجوع به بحث: (قبلا مطرح شد) ⬅️ نکته: اگر زن از شوهرش برای اعتکاف، اجازه بگیرد، شوهر او تا قبل از غروب روز دوم (تا قبل از وجوب اتمام اعتکاف) می تواند از اجازه اش برگردد، ولی بعداز گذشت دو روز ، دیگر نمی تواند از اجازه خود برگردد چون شرعا تمام کردن اعتکاف در اینصورت، واجب می شود. 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam31/2909 🔺ارسال به دوستان
✳ معنای شرعی اعتکاف آن است که شخص به قصد قُربت و به قصد انجام اعمال عبادی مانند نماز و دعا، در مسجد توقف کند. 👈 لازمه اصلی تحقق اعتکاف،‌ روزه گرفتن است.(بدون روزه گرفتن، اعتکاف، صحیح نیست مطلقا) 1️⃣ مدت و زمان اعتکاف: مدت اعتکاف حداقل سه روز است؛ 👈 در هر زمانی از سال که بتوان شرعا سه روز پشت سرهم روزه گرفت میتوان اعتکاف انجام داد. (یعنی ایام اعتکاف، مصادف با عید فطر یا عید قربان که روزه گرفتن، حرام است، نباشد.) 2️⃣ بهترین وقت برای اعتکاف: ماه مبارک رمضان است و بهترین اوقات ماه رمضان برای معتکف شدن، دهه آخر ماه رمضان می باشد. 3️⃣ اعتکاف در ایام البیض ماه رجب: 👈 مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی: اعتکاف همیشه مستحب است و در ماه رمضان تاکید شده ولی دلیل خاصّی(روایت) بر استحباب اعتکاف در خصوص ماه رجب نیافتیم. 👈 آیت الله مکارم: روایتی در خصوص اعتکاف در ماه رجب نداریم ولی با توجه به اینکه ماه رجب از ماههای پرفضیلت سال است (و روزه گرفتن در این ماه، ثواب بسیار زیادی دارد) و عمل امّ داود نیز در آن هست، امید فضیلت مهمّی می رود. 4️⃣ طبق نظر مشهور مراجع، در صحّت اعتکاف، بلوغ، شرط نیست و اعتکاف غیربالغ ممیّز، صحیح می باشد. 5️⃣ نوع روزه اعتکاف: لازم نیست که روزه، مخصوص به اعتکاف باشد حتی روز سوم اعتکاف، بلکه هر روزه ای باشد اعتکاف، صحیح است: ✔ چه روزه قضا باشد، ✔ چه روزه مستحبی باشد(البته برای کسی که روزه قضا نداشته باشد) 🧊 گرفتن روزه استیجاری در ایّام اعتکاف: 👈 اشکال ندارد.(مرحوم‌ امام. مقام‌ معظم رهبری. آیت الله سیستانی) 👈 آیت الله مکارم: بنابراحتیاط واجب روزه استیجاری را نمی توان در ایام اعتکاف گرفت. 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam31/2909 🔺ارسال به دوستان
💠 ارتکاب عمدی مبطلات اعتکاف 💬پرسش حکم ارتکاب عمدی محرمات اعتکاف مانند بوییدن عطر یا خرید و فروش چیست؟ ✅پاسخ 🔹 آیت الله خامنه‌ای: در حال اعتکاف، بوییدن عطر و گیاهان خوش بو برای لذت بردن حرام است و بنابر احتیاط واجب اگر عمداً یا سهواً مرتکب شود اعتکاف باطل می شود. [1] 🔹آیت الله مکارم: با ارتکاب مبطلات اعتکاف، اعتکاف باطل می شود اما در صورتی که اعتکاف را نذر نکرده باشد یا قبل از غروب روز دوم مبطلات را انجام دهد مرتکب کار حرام نشده است. [2] 🔹آیت الله سیستانی: باطل می‌شود پس اگر مستحبی بوده ودر دو روز اول بوده چيزی بر او نيست. [3] 🔹آیت الله شبیری زنجانی: ارتکاب محرمات اعتکاف غیر از جماع موجب بطلان نمی‌شود. [4] 📚 پی‌نوشت: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه‌ای [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی آيت الله مکارم [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی آيت الله سیستانی [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی آيت الله شبیری زنجانی 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam31/2909 🔺ارسال به دوستان
💬 آیا قطع اعتکاف، گناه دارد؟ ✅ همه مراجع عظام تقلید: اگر اعتکاف واجب باشد و یا دو روز اعتکاف مستحبی را گذرانده باشد و بخواهد اعتکاف را به هم بزند، معصیت کرده است. ❗تبصره: اگر بخواهد برای قطع اعتکاف دچار معصیت نشود، می تواند پیش از اعتکاف، با خدای خود شرط کند که هر زمان برای او عذر و پیشامدی رخ داد، دست از اعتکاف بکشد. در این صورت قطع اعتکاف جایز است. 📚 منابع: العروة الوثقی، شرائط الاعتکاف، م ۳۹ و ۴٠، کانال نشر احکام معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam31/2909 🔺ارسال به دوستان