eitaa logo
احکام کاربردی
3هزار دنبال‌کننده
338 عکس
97 ویدیو
37 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 👈فهرست موضوعی و عددی احکام؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 مساله 11 مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 👈سایر کانال های ما https://eitaa.com/fatemi222/10600
مشاهده در ایتا
دانلود
▬📝﷽▬ ⛔️ ⛔️ ✅👈 الف: آیه ✅👈 ب: : آیه ✅👈 ج: آیه ✅👈 د: آیه 📝 و 👇👇 1⃣👈 اگر انسان به آیات مذکور گوش فرا دهد واجب است که سجده کند و اگر تنها آنها را بشنود(به گوش او برسد بدون این که قصد شنیدن داشته باشد) اگر چه سجده واجب نیست ولی احتیاط آن است باز سجده کند. 2⃣👈 آنچه موجب وجوب سجده می شود شنیدن تمام آیه است ولی اگر بخشی از آیه را هم شنید، احتیاطا سجده کند. سجده در هنگام شنیدن این آیات واجب فوری است و نباید تأخیر بیفتد و اگر احیانا تأخیر افتاد در اولین فرصت باید آن را بجا آورد. 3⃣👈 شنیدن از بچه یا کسی که قصد تلاوت ندارد یا ضبط صوت، سجده کردن را واجب نمی کند، اگر چه احتیاط در آن است که سجده بجا آورد. 4⃣👈 در سجده واجب قرآن نمی شود بر چیزهای خوراکی و پوشاکی سجده کرد، ولی سایر شرایط سجده را که در نماز است، لازم نیست مراعات کنند.[1] 5⃣👈 هر گاه در سجده واجب قرآن، پیشانی را به قصد سجده به زمین بگذارد، اگر چه ذکر نگوید کافی است و گفتن ذکر، مستحب است و بهتر است بگوید: «لٰا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ حَقّا حَقّا لَا إِلٰهَ الّا اللّٰهُ ایماناً وَ تَصْدِیقاً لَا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ عُبُودِیةً وَ رِقًّا سَجَدْتُ لَک یٰا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقًّا لَا مُسْتَنْکفاً وَ لَا مُسْتَکبِراً بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِیلٌ ضَعِیفٌ خَائِفٌ مُسْتَجِیرٌ».[2] 6⃣👈 بر فرد جنب و حائض حرام است خواندن کلمه یا آیه ای از این سوره ها؛ چه آیه سجده باشد یا آیات دیگر این چهار سوره.[3] 7⃣👈آيات عظام امام، بهجت، فاضل و نورى: علاوه بر خواندن آيه سجده دار، خواندن بقيه آن سوره نيز حرام است آيات عظام تبريزى، خامنه اى، سيستانى، صافى و مكارم: تنها خواندن آيه سجده دار، حرام است و خواندن بقيه سوره حرام نيست[4] 📕 [1] توضیح المسائل محشی، إمام الخمینی، ج1، ص 595، مسأله 1097. [2] توضیح المسائل محشی، إمام الخمینی، ج‌1، ص 596، مسأله 1099. [3] تحریر الوسیله، امام خمینی، ج 1، ص40. [4]توضيح المسائل مراجع، م ۳۵۴؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، ۱۹۹ -------------------------------------------------- ✍احکام کاربردی @ahkam31
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ ✍در روایت است از امام رضا علیه السلام که می فرمایند: مِنْ أَخْلَاقِ الْأَنْبِیَاءِ التَّنَظُّفُ. تمیزی و پاکیزگی از اخلاق پیامبران است. تحف العقول ص442 ✋چند نکته کوتاه درباره کیفیت تطهیر فرش و لباس:  1. یادگیری کیفیت تطهیر فرش و بقیه موارد در زمان کنونی که با کمبود آب مواجه هستم از اهمیت بیشتری برخوردار است.  2. اگر فرش و لباس نجس شود مثلا خونی شده باشد چنانچه بعد از برطرف کردن نجاست یک مرتبه شسته شود و باقی مانده آب با فشار دادن خارج شود یا با پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود، پاک می شود و نیازی به چند بار شستن نیست هر چند به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای اگر با آب کر آب کشی صورت بگیرد نیازی به فشار دادن و خارج کردن آب نیست و جابجایی آب با دست در هنگام اتصال به کر کافی است.(1) 3. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای لباس یا فرشی که با ادرار غیر بچه شیر خوار نجس شده، اگر بخواهیم با آب قلیل تطهیر کنیم باید دو مرتبه شسته و بعد از هر مرتبه فشار داده شود تا آب خارج شود یا بوسیله پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود.(2) خداوند متعال همه ما را اهل علم و عمل قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. منابع:  (1) ( صرفا جهت اطلاع: رساله مراجع مساله 159: به فتوای آیات عظام: گلپایگانی، صافی، اراکی، سیستانی، بهجت و زنجانی و...در آب کر فشار لازم نیست؛ خویی و تبریزی و وحید و امام (احتیاط)و مکارم(فشار یا حرکت تا آب خارج شود): فشار دادن لازم است و نسبت به دفعات شستن: سیستانی: فقط لباس و بدن احتیاطا دوبار شسته شود؛ خوئئ و تبریزی درصورتی که متنجس به بول باشد دوبار شستن لازم است )  (2) (سیستانی در فرش یک مرتبه کافی است و ایت الله مکارم می فرماید:در فرش و لباس یک مرتبه کافی است.ایت الله خویی و تبریزی می فرماید: غساله متعقب به طهارت پاک است)‌(رساله مراجع مساله 160 و 27)  @ahkam31
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ ✍ امام ‎باقر‎علیه‎السلام ‎درباره پدر بزرگوارشان اینگونه می فرمایند:  مَا ذَكَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ ‎جَلَّ نِعْمَةً عَلَيْهِ إِلا سَجَدَ  به ‎ياد‎ هر ‎يك ‎از ‎نعمتهايى‎ كه‎ خدا‎ به ‎او ‎داده‎ بود‎ مى‎افتاد‎، سجده مى كرد ‎و از همين رو آن حضرت سجّاد (بسيار سجده كننده) نام گرفت.( علل الشرائع/ج‏1/ ص233) ✋چند نكته درباره واجبات سجده: 1.  واجب است ذکر ‎سجده بعد از قرار گرفتن پیشانی بر مهر و در حال آرامش بدن گفته شود ‎و به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای اگر پیش از رسیدن پیشانی به زمین و آرام گرفتن بدن، عمداً ذکر را بگوید، یا پیش از تمام شدن ذکر، عمداً سر از سجده بردارد، نمازش باطل است.(1) ۲. واجب‎ است ‎بین‎ دو ‎سجده ‎انسان ‎بنشیند ‎و ‎بعد ‎از‎ آرامش‎ بدن‎ سجده دوم را انجام دهد. ۳. اگر‎ نمازگزار ‎بعد ‎از سجده ‎شك ‎كند ‎كه ‎يك ‎سجده بجا آورده يا دو تا، در صورتي كه هنوز ‎وارد‎ عمل‎ بعدي ‎نشده ‎است بايد يك سجده ديگر بجا بياورد و درصورتي كه وارد عمل بعدي شده مثلا وارد تشهد شده است به شك خود اعتنا نكند. 2 خداوند توفيق بندگي خالصانه را در درگاه خداي متعال عنايت كند به بركت صلوات بر محمد و ال محمد. منابع: 1(رساله نماز و روزه امام خامنه ای م 247 و رساله مراجع 1051 مخالف:ایت الله سیستانی: نماز باطل است، مگر اين كه ذكر را دوباره در حال آرامش بگويد. و اگر پيش از تمام شدن ذكر عمداً سر از سجده بردارد، نماز باطل است.) 2(توضيح المسائل مراجع م 1051و 1052) @ahkam31
فهرست احکام👆
❇️ مصرف وام در غیر از مورد خودش 📝 سوال:کسی که از بانک وامی با یک عنوانی گرفته اما آنرا هزینه خرید ماشین کرده ،حکم خرید این ماشین چیست؟ ✍🏽 پاسخ: آیت الله خامنه ای: اگر وام را در غير موردي که با بانک قرارداد بسته هزينه کرده باشد حکم غصب را دارد و بايد در اولين فرصت وام را تسويه کند. ✍🏽 آیت الله مکارم : صرف مبلغ وام برخلاف آنچه در قرارداد بر آن توافق شده جايز نيست. و چنانچه تخلف شود وام مذکور صحيح نيست، و مبلغ اضافه که مي پردازد حکم ربا دارد.. اما چنانچه خلاف قرارداد عمل نموده جدا توبه نماید ولی فعلا وظیفه ای ندارد. ✍🏽 آیت الله فاضل: وام باید در همان موردی که برای آن وام گرفته شده استفاده شود و مصرف کردن وام در مورد دیگر حرام است، اگر وام طبق قانون شرعی از بانک، برای خرید ماشین گرفته شود، و بارعایت قانون شرعی، ماشین خریده است حلال است و اشکال ندارد اما اگر وام برای خرید ماشین نبوده و با آن ماشین خریده است در صورتی که بانک راضی باشد معامله صحیح است و استفاده از ماشین هم حلال است لیکن س ودی که به بانک می دهد، ربا و حرام است. 📚 استفتاء از سایت مراجع عظام
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅ 👌 لازم است در نماز به نكات زير توجه شود: 1️⃣👈 ‏هاى نماز بايد باشد، به‏ طورى ‏كه پاها و شانه ‏هاى مأمومين در يك خط قرار گيرند. 2️⃣👈تا امام جماعت تكبيرة الاحرام را گفت، مناسب است همه اقتدا كنند. 3️⃣👈 مأموم نبايد زودتر از امام ‏جماعت به و برود و كارهاى ديگر نماز را انجام دهد. 4️⃣👈اگر در صف جلو جا هست، است نمازگزار در صف ‏هاى بعد قرار گيرد. 5️⃣👈 سمت امام‏ جماعت با ‏تر از طرف وى است. 6️⃣👈براى مأمومين مستحب است بعد از «ولاالضالين» و قبل از آغاز سوره، 👈الحمدلله رب العالمين👉 بگويند. 7️⃣👈مستحب است امام‏👈 سمع الله لمن حمده👉 بگويد و مأموم‏ 👈ربنا لك الحمد👉 8️⃣👈مأموم اندكى پس از امام به و سجده برود نه همزمان يا زودتر. 9️⃣👈مستحب است امام در صف بايستد و اهل علم و كمال و تقوا در صف اول بايستند. 🔟👈 خواندن زمانى كه امام شروع به اقامه مى‏ كند، است. 1️⃣1️⃣👈 مكروه است مأموم نماز را طورى بگويد كه امام بشنود. 📗 : ۱.توضیح المسائل مراجع ج ١ ص ٨٠٣ م ١٤٨٣ و ۱۴۸۸ و ۱۴۸۲ و ۱۴۸۹ ۲.وسائل الشيعه، ج ٢، ص ١٦٠؛ العروة الوثقى، ج ١، فى مستحبات الجماعة ۳.وسائل الشيعه، ج ٦، ص ٣٢٢ احکام بیشتر در باره نماز جماعت 👇👇👇 https://eitaa.com/ahkam31/1247 •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋چهار نکته در باره قبله 👌احکام قبله 1⃣👈مسلمان باید نماز را رو به سمت کعبه بگزارد که به این اعتبار به آن «قبله» می‌گویند. البته برای کسانی که از آن دورند حقیقی میسّر نیست، و همین اندازه که بگویند رو به قبله نماز می‌خواند، کافی است. ❇️توجه: ملاک رو به قبله بودن این است که انسان از سطح کره‌ی زمین به طرف بیت عتیق (کعبه) باشد یعنی از طرف سطح زمین رو به طرف کعبه که روی زمین در مکه‌ی مکرمه ساخته شده است بایستد، بنابراین اگر انسان در یک نقطه‌یی از کره‌ی زمین باشد که اگر خطوط مستقیمی از چهار جهت آن مکان بر سطح کره‌‌ی زمین به طرف مکه ترسیم شود از نظر مسافت با هم مساوی باشند مخیّر است برای قبله به هر طرف که خواست بایستد و نماز بخواند، ولی اگر مسافت خطوط در بعضی از جهت‌ها کمتر و کوتاهتر باشد به مقداری که با آن، صدق عرفی رو به قبله بودن اختلاف پیدا کند بر انسان واجب است جهت کوتاهتر را انتخاب کند. 👈نمازهای را می‌توان در حال راه رفتن یا سواری خواند، و در این صورت لازم نیست نماز را رو به قبله به جا آورد. 2⃣👈 نمازگزار باید به جهت قبله یقین و اطمینان پیدا کند، چه از راه قبله‌نمای صحیح و معتبر و چه از راه آفتاب و ستارگان (برای کسی که آشنا به استفاده از آنها است) و چه از راه‌های دیگر، و اگر نتوانست اطمینان پیدا کند به هر طرف که بیشتر می‌یابد، نماز بخواند. 3⃣👈کسی که هیچ راهی برای یافتن جهت قبله ندارد و گمانش هم به هیچ طرف نمی‌رود بنابر احتیاط (واجب) باید به چهار طرف نماز بخواند، و اگر برای نماز وقت ندارد به هر اندازه که وقت دارد، نماز بخواند. 4⃣👈کسی که یقین به قبله ندارد در بقیه‌ی کارهایی که باید رو به قبله انجام شود، مانند حیوانات و غیره، باید به گمان خود عمل کند و اگر به هیچ طرف گمان بیشتر ندارد، به هر طرف انجام دهد صحیح است. ❇️توجه: اعتماد بر شاخص یا قبله نما در تعیین جهت قبله، در صورتی که موجب اطمینان برای مکلف شود، است و باید طبق آن عمل گردد، و در غیر این صورت می‌توان بر اساس محراب مساجد و قبور مسلمین جهت قبله را تشخیص داد. 👈منظور از به کارگیری شاخص در تشخیص قبله این است که در روزهای چهارم خرداد و بیست و ششم تیر ماه (یعنی در روز بیست و پنجم ماه پنجم و هفدهم ماه هفتم از سال میلادی) چنانچه هنگام ظهر به افق مکه که آفتاب به طور عمودی بر کعبه می‌تابد (همان زمانی که صدای اذان مکه بلند می‌شود) شاخصی از قبیل قطعه چوب صاف یا میله و مانند آن در زمین هموار به طور عمودی فرو کنیم، جهتی که سایه‌ی شاخص نشان می‌دهد جهت قبله خواهد بود (یعنی جهت قبله در امتداد سایه در طرفی از شاخص است که سایه ندارد). ✍احکام کاربردی @ahkam31
📝 هنگامی که از مردم سؤال شود اگر بچه ای مُهر نماز را از جلوی نمازگزار بر دارد و برود و یا کسی مُهر نماز را با پایش از جلوی نمازگزار به فاصله ی دوری پرت کند وظیفه نمازگزار چیست؟ گاه پاسخ می دهند : باید بر پشت دست یا ناخن های انگشتان دست به ویژه ناخن شست خود سجده کند و حال آنکه بسیاری از مراجع تقلید مانند امام خمینی(ره) می فرمایند : ✍️نمازگزار در چنین شرایطی باید به ترتیب زیر عمل کند: 1-اگر چیزی که سجده بر آن صحیح است داشته باشد. مثلا تکه ی کاغذی در جیب خود دارد باید بر آن سجده کند. 2- چنانچه چیزی که سجده بر آن صحیح است نداشته باشد و وقت نماز نیز تنگ نباشد. باید نماز را بشکند و دوباره نماز خود را با مُهر یا چیزی که سجده بر آن صحیح است بخواند. 3-اگر وقت نماز تنگ است به طوری که فراهم کردن مُهر موجب قضای نمازش می شود باید نمازگزار بر لباسش سجده کند اگر از جنس پنبه یا کتان است. 4-اگر لباسش از جنس دیگری غیر از پنبه و کتان است باید بر همان چیز سجده کند. 5- چنانچه آن هم ممکن نباشد باید بر پشت دست خود سجده کند. 6- اگر آن هم امکان ندارد باید بر چیز معدنی مانند انگشتر عقیق سجده کند. ◀️نکته ی قابل توجه این که در صورتی که وقت نماز وسعت دارد و نماز گزار چیزی را که سجده بر آن صحیح است ندارد، ولی مُهر نماز در فاصله نزدیکی در حدود یک یا دو قدمی نمازگزار وجود داشته باشد باید با رعایت جهت قبله و نگفتن ذکرهای نماز به طرف مهر نماز حرکت کند و سپس نمازش را ادامه دهد. 📚توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 611، م 1087 ؛ عروة الوثقی، ج 1، ص 72
🌷🌷🌷🌷 حیف نون تو دیگران داشت میخورد رفیقش میگه: اینقدر نخور نیست! حیف نون میگه: من به ، کاری ندارم، برا میخورم 😂😂😂 🌷🌹🌷🌹🌹🌹 ـ🌧⛈🌧 👇 ⭕ المارّه و شـرایط آن : ✍️. کسی که درحال عبور به درختی میوه دار برسد با شرایط زیر میتواند از آن بخورد: 1- خوردن هایی که درخیابان و راه های عمومی هستند، مانعی ندارد. 2- استفاده از های باغات مردم با شرائطی حلال است: 1️⃣ به عدم رضایت مالک نداشته باشد. 2️⃣به طور اتفاقی از آنجا عبور کند نه با قصد خوردن . 3️⃣ضرر و آسیب به درخت نزند و میوه ها را تلف نکند. 4️⃣ را همان جا بخورد و با خود نبرد. 5️⃣وارد ملک و نشود. 6️⃣ و زراعت فاقد دیوار و در باشد. ‼️موارد دیگر که شرایط فوق را ندارد است. ✍احکام کاربردی @ahkam31