🔰 احكام تربت
🖌 مسأله: لازم است حرمت تربت امام حسين عليه السلام حفظ شود و حرام است هر نوع بىاحترامى به آن مثل #نجس كردن. (1)
👈 مرحوم صاحب جواهر مىفرمايد تعظيم و احترام تربت امام حسين مستند به روايات #متواتر است. (2)
👈 فقيه و محدث كبير شيخ يوسف بحرانى مىفرمايد: بدون شك احترام كردن تربت كربلا واجب و توهين و بىاحترامى به آن حرام است. (3)
🖌 مسأله: مستحب است سجده بر تربت امام حسين عليه السلام؛ براى سجده بهتر از هر چيز تربت امام حسين عليه السلام است و سبب #افزايش ثواب نماز مىشود. (4)
♦️ اولين كسى كه بر تربت امام حسين عليه السلام سجده كرد حضرت #على_بن_الحسين، بود كه پس از دفن پدر، مقدارى خاك قبر را برداشت و بر آن سجده كرد و با آن خاك تسبيح درست كرد. (5)
🖌 مسأله: مستحب است كام طفل با تربت امام حسين عليه السلام باز شود. (6)
🖌 مسأله: مستحب است مخلوط كردن مقدارى تربت با حنوط ميّت هنگام دفن. (7)
🖌 مسأله: مستحب است هنگام دفن ميّت مقدارى تربت همراه او گذاشته شود. (8)
🖌 مسأله: خوردن هر نوع خاك حرام است به جز تربت امام حسين عليه السلام كه خوردن اندكى از آن به نيّت #استشفاء جايز است. (9)
🖌 مسأله: كالايى را كه به جايى مىفرستند، مستحب است مقدارى تربت هم همراه آن بگذارند.
👈مانند جهيزيه دختر. (10)
💡 امام رضا عليه السلام هرگاه مىخواست لباس يا چيز ديگرى را براى كسى بفرستد قدرى تربت امام حسين عليه السلام لابه لاى آن مىگذاشت و مىفرمود: تربت باعث #محفوظ ماندن است به اذن خداوند. (11)
------------------
1. عروة الوثقى، ج 1، ص 90، م 25.
2. جواهر، ج 6، ص 99.
3. حدائق، ج 2، ص 44.
4. توضيح المسائل مراجع، م 1083.
5. زندگى امام حسين عليه السلام، حسن عمادزاده، ص 855.
6. تحرير الوسيله، ج 2، ص 310، م 2.
7. عروة الوثقى، ج 1، ص 4.
8. همان، ص 415، ب حنوط، م 9.
9. تحرير الوسيله، ج 2، ص 164، م 9.
10. وسائل الشيعه، ج 1، ص 210.
11. كامل الزيارات، ص 278؛ بحار الانوار، ج 101، ص 124.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 39
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
#هزینه: معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری)
┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
🔰 احکام تربت
🖌 مسأله: محل برداشتن تربت به طور متيقّن همان قبر شريف و آنچه كه عرفاً به آن ملحق است مىباشد. (1)
👈 علّامه حلى مىفرمايد: تربتى كه خوردن آن جايز است لازم نيست از قبر مطهر برداشته شده باشد بلكه كافى است از حرم تا فاصله چهار #فرسخ باشد. (2)
👈 شهيد ثانى مىفرمايد: جايز است برداشتن از تربت حرم مطهر آن حضرت گرچه از فاصله دور باشد هرچه به ضريح مطهر نزديكتر باشد فضيلت بيشترى دارد. (3)
🖌 مسأله: مستحب است #مسافر مقدارى از تربت امام حسين عليه السلام همراه داشته باشد. (4)
🖌 مسأله: احترام و بزرگ داشت تربت امام حسين عليه السلام واجب و #نجس كردن آن حرام مىباشد و هرگاه نجس شود تطهير آن واجب است. (5)
🖌 مسأله: #ذكر گفتن با تسبيح تربت فضيلت بسيار دارد و حتى در روايات آمده است در دست داشتن تسبيح تربت هر چند ذكر نگويد ثواب ذكر الهى براى او نوشته مىشود. (6)
🖌 مسأله: از جمله غسلهاى مستحبى، #غسل كردن براى برداشتن تربت امام حسين عليه السلام در كربلا است. (7)
🖌 مسأله: #بوييدن و #بوسيدن تربت امام حسين عليه السلام مستحب است و حتى #دست كشيدن بر آن و بر ساير اعضاى بدن ماليدن نيز ثواب دارد. (8)
🖌 مسأله: مستحب است #افطار روز عيد فطر با تربت امام حسين عليه السلام. (9)
----------------
1. تحرير الوسيله كتاب الاطمعه و الاشربة القول فى غير الحيوان.
2. المهذب البارع، ج 4، ص 220.
3. دروس، ص 159، جواهر، ج 36، ص 368.
4. عروة الوثقى، ج 1، فى آداب السفر.
5. عروة الوثقى، ج 1، فى احكام النجاسات، عروة الوثقى، ج 1، ص 90، م 25.
6. بحارالانوار، ج 98، ص 133 و 140.
7. عروة الوثقى، ج 1، ص 263.
8. عروة الوثقى، ج 1، ص 263.
9. مفاتيح الجنان، در اعمال عيد فطر، ص 513.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 41
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
#هزینه: معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری)
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
🔰 احكام موسيقى در عزادارى
🖌 اقامه عزادارى مصائب اهلبيت عليهم السلام كارى مستحب است اما به كارگيرى آهنگهايى كه مخصوص مجالس لهو و لعب است حرام است.
🖌 مرحوم حاج شيخ عباس قمى رحمه الله در منتهى الآمال مىفرمايد: عزاداران امام حسين عليه السلام بر وجهى سلوك كنند كه زبان نواصب دراز نشود و از استعمال محرمات از قبيل غنا و حكايات ضعيفه مظنونة الكذب احتراز نمايند و شيطان را در اين عبادت بزرگ راه ندهند. (1)
🖌 مرحوم شيخ انصارى در مكاسب محرمه در پاسخ به كسانى كه مىگويند غنا مىتواند زمينهى گريه كردن را فراهم نمايد مىفرمايد: چنين شيوهاى نمىتواند مقدمهى مستحب يا مباح قرار گيرد و بايد به عموم ادلهى حرمت غنا تمسك نمود. (2)
❓پرسش: در راديو مدح ائمهى طاهرين عليهم السلام يا واقعه كربلا را با وزن و ساز و لحن خوب مىخوانند آيا استماعش جايز است يا خير؟
✅ پاسخ: اگر غنا و موسيقى نباشد مانع ندارد. (3)
❓پرسش: استفاده از آلات لهو و موسيقى در مراسم عزادارى چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: اگر از آلاتى است كه به لهو و حرام اختصاص دارد نواختن آن در هر حال جايز نيست ولى اگر از آلات مشترك باشد استفاده از آن در جهت مشروع اشكال ندارد. (4)
🖌 مسأله: به طور كلى نواختن آلات موسيقى در هر حال حرام است. (5)
❓پرسش: هيئتهاى نوازنده و كسانى كه درمراسم تشييع جنازه شهداء موزيك عزا مىزنند از لحاظ شرعى چه حكمى دارد؟ و آيا خريد و فروش آن لوازم حرام است يا خير؟
✅ پاسخ: خريد و فروش آلات لهو حرام است و موسيقى مطرب جايز نيست و صداهاى مشكوك مانع ندارد. (6)
❓پرسش: آيا زدن طبل و شيپور در تعزيه حضرت سيد الشهداء عليه السلام جايز است؟
✅ پاسخ: اگر از آلات لهو و لعب نباشد و وهن بر مذهب هم نشود مانع ندارد. (7)
❓پرسش: آيا در عزادارى سيدالشهداء استفاده از طبل و دُهُل جايز است؟
✅ پاسخ: استفاده از آلات لهو و لعب حرام است ولى طبل و دهل و امثال آن جزء اين آلات نيست. (8)
❓پرسش: استفاده از آلات موسيقى مانند ارگ در مراسم عزادارى چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: مناسب عزادارى سالار شيهدان نيست و شايسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى كه از قديم متداول بوده برگزار شود. (9)
👈 تبريزى: استفاده از آلات موسيقى در عزادارى حرام است.
👈 صافى: جايز نيست.
👈 بهجت: خالى از اشكال نيست. (10)
❓پرسش: نوارهايى اخيراً رايج شده كه نوحه همراه با موسيقى خوانده مىشود و برخى از آنها بسيار تأثير گذار است. آيا توليد، پخش، خريد و فروش و شنيدن چنين نوارهايى جايز است؟
✅ پاسخ: جايز نيست. (11)
---------------------
1. منتهى الامال، ج 1، ص 468، در آخر زندگى امام حسين عليه السلام.
2. مكاسب محرمه، شيخ انصارى، ص 39.
3. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 16، س 36.
4. همان، س 3؛ اجوبة الاستفتائات خامنهاى، س 11164؛ جامع المسائل، فاضل، ج 1، ص 992؛ استفتائات جديد، مكارم، ج 1، س 525: استفتائات جديد، تبريزى، س 1054 و 525.
5. جامع الاحكام، ج 1، س 1003 و 1015.
6. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، ص 18.
7. جامع الاحكام فاضل، ج 1 س 988؛ استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، ص 583؛ اجوبة الاستفتائات، ج 2، ص 128، س 355.
8. جامع المسائل، فاضل، ج 1، س 2174، ص 623.
9. اجوبة استفتائات، ج 2، ص 130، س 363 و س 1440؛ مسائل جديد، ج 3، ص 39.
10. مسائل جديد، سيد محسن محمودى، ج 3، ص 40.
11. استفتائات بهجت، ج 4، س 6397.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 42
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
#هزینه: معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری)
┄┅┅❅❁❅┅┅┄
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
🔰 احكام گريه
📌 يكى از سنتهاى اهل بيت برپاداشتن مجلس سوگوارى و گريه بر عزاى امام حسين عليه السلام و ياران باوفاى اوست. (1)
🖌 در يكى از اين مجالس كه توسط امام صادق عليه السلام برپا شده بود طفل شيرخوارى را به درون مجلس آوردند و به امام دادند امام با ديدن آن وضع گريهاش شدّت گرفت و در نتيجه جلسه پر شور شد. (2)
👈 گريه براى عزاى اهل بيت احكامى دارد در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مىشود.
🖌مسأله: با اينكه بلند كردن صداى گريه براى اموات صحيح نيست. (3) امّا گريه بلند براى عزاى امام حسين عليه السلام و اهل بيت مطلوب و پسنديده است. (4)
🖌 مسأله: گريه كردن از جهت خوف خدا از افضل عبادات است و احوط در گريه بر مصيبت حضرت سيدالشهداء عليه السلام و اهلبيت عليهم السلام اين است كه در نماز بجا نياورند. (5)
👈 و نيز در عروة الوثقى مىفرمايد: چه بسا گفته شده است كه به جواز گريه در نماز براى سيدالشهداء ولى از نظر ما اين فتوى مورد اشكال است. (6)
❓پرسش: گريه براى عزاى امام حسين عليه السلام در نماز چه حكمى دارد؟
✅ پاسخ: اشكال دارد. (7)
------------------
1. بحار الانوار، ج 45، ص 257؛ الغدير، ج 2، ص 192.
2. مأساة الحسين، الخطيب الكاشى، ص 151؛ فقه عاشورا، احمد مبلغى، مجله كوثر 1/ 2/ 78.
3. توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 368، م 637.
4. فليبك الباكون وليصرخ الصارخون، بحار الانوار، ج 99، ص 106.
5. رساله منتخب الرسائل محمد كاظم يزدى.
6. عروة الوثقى، ج 2، ص 721 وربما يقال بجواز البكاء على سيد الشهداء فى حال الصلاة و هو مشكل.
7. استفتائات جديد مكارم، ج 3، س 249.
📚 احكام مناسبت ها، ص: 45
💢 حجة الاسلام محمود اکبری
┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍در ثواب نشر احکام شریک شوید
احکام کاربردی
🔰 عزادارى بانوان ❓پرسش: آيا جايز است زنان با حفظ حجاب و پوشيدن لباس خاصى كه بدن آنان را بپوشاند در
۱۵ تذکر جهت عزاداری
https://eitaa.com/ahkam31/2480
عزاداری بانوان
https://eitaa.com/ahkam31/2479
احکام تعزیه و شبیه خوانی
https://eitaa.com/ahkam31/2481
احکام استفاده از لباس سیاه
https://eitaa.com/ahkam31/2482
احکام یاد امام حسین
https://eitaa.com/ahkam31/2483
احکام تربت حسینی
https://eitaa.com/ahkam31/2484
موسیقی در عزاداری
https://eitaa.com/ahkam31/2486
احکام گریه
https://eitaa.com/ahkam31/2487
🌸🍃﷽🍃🌸
ویژه نامه محرمی ۱۴۰۳ منبرک فاطمی
↩️احکام جهت دهه محرم
https://eitaa.com/fatemi222/14307
↩️روضه های محرمی
https://eitaa.com/fatemi222/14308
↩️موضوعات محرمی سال گذاشته
https://eitaa.com/fatemi222/6261
↩️۱۲مبحث(خانواده حسینی)
https://eitaa.com/fatemi222/14325
↩️کتابهای محرمی امسال
https://eitaa.com/fatemi222/14310
↩️دوازده درس از زیارت عاشورا
https://eitaa.com/fatemi222/14326
این فهرست 👆رو به همراه خودتون داشته باشید سایر آدرسها در همین جا اضافه میشود
🔺با نشر این پیام در ثواب نشر احکام ومعارف الهی شریک شویم.
🍃🌹🍃
✍️۱۸۰ مبحث در شش عنوان ویژه مربیان و مبلغین محترم آماده شده.
https://eitaa.com/fatemi222/6618
هدایت شده از منبرک فاطمی
#شرکت در انتخابات
شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط ، یک وظیفه شرعی ، اسلامی و الهی است.
#احکام_انتخاباتی
کسب درآمد ناشی از پخش دروغ و شایعه در فضای مجازی در ایام انتخابات ، حرام است
,
حاج قاسم شد حاجی؛
چون تو سختی ها توی #میدون ماند
ما هم بخاطر حاجی،
تو سختی ها توی میدون می مونیم ❤️
#مرد_میدان
#انتخاب_آیندهساز
#میزان_رأی_ملت_است
___________________
☘️🌺☘️﷽
#ربا_در_رهن
❓براى رهن خونه چه كنيم تا دچار #ربا نشيم؟😩
📚 همه مراجع (بهجز سيستانى): راه درستش اینه كه از اول بهعنوان اجاره قرارداد ببندیم؛ یعنی قرار و قراداد اصلی قرارداد اجاره باشه. در واقع، صاحبخونه خونهش رو تا مدت مشخصی و با مبلغ معيّنى (اجارهبها) به مستأجر اجاره بده.
❓پس پول پیش چی میشه؟
👈 بعد از این که توافق کردن قرارداد اجاره بنویسن، صاحبخونه میتونه در ضمن این قرارداد و بهعنوان یکی از شروط قرارداد با مستأجر شرط کنه که خونهم رو بهت اجاره میدم؛ به شرطی که مثلاً صد میلیون بهعنوان قرض بهم بدی.
❌ اما اگه پول رو اول بهعنوان قرض به صاحبخونه بدیم؛ یعنی مثلاً صد میلیون به صاحبخونه بدیم، به شرط اینکه خونه رو به مبلغی كمتر از قيمت واقعی بهمون اجاره بده (هر یک میلیون 25 تا 30 هزار تومن از کرایه کم کنه)، این ربا و حرامه؛ چون در واقع قرارداد پایهای و اصلی که بسته شده، قرارداد قرض بوده و نه قرارداد اجاره (توضیح میدم، نگران نباشین).
⭕️ توضیح:
👈 اگه خونه یا مغازهای رو مثلاً ۲۰ میلیون یا کمتر یا بیشتر رهن کامل کنیم، حکم ربا و نزول رو داره و باطله❌
👈 اگه هم به جای ۲۰ میلیون، مثلاً بگیم ۱۰ میلیون با ماهی ۲۵۰هزار تومن، بازم حکم ربا و نزول رو داره و باطله❌
🔸 پول پیش و اجاره هم هرچی کم و زیاد بشه، فرقی نداره.🤷♂️
🚫 پس اینکه مثلاً در رهن کامل میگن هزار تومن اجاره هم قرار بدیم که شرعاً حرام نباشه، درست نیست و بازم رباست.🙅♂️
⬅️ چرا⁉️
👈 چون ربا یعنی یه مالی رو به کسی قرض بدی و بعد از مدتی، اصل اون مال رو با یهچیز_اضافه پس بگیری😣؛ مثلاً ۲۰ میلیون بدی و بعد از ۶ ماه ۲۳ میلیون پس بگیری.
❓خب! حالا ما خونه که اجاره یا رهن میکنیم، چه میکنیم؟🤓
🔴 میگیم ۲۰ میلیون بهت قرض میدم، سر سال ۲۰ میلیونم رو پس میگیرم با یه چیز اضافه. اون چیز اضافه، یک سال اقامت رایگان توی خونه شماست. این رباست دیگه!
🔴 یا ۱۰ میلیون به صاحبخونه قرض میدیم و سر سال همه اون ۱۰ میلیون رو پس میگیریم با یه چیز اضافه. اون اضافه اینه که ماهی ۲۵۰ هزار تومن از کرایهمون کم کنه. در واقع، انگار ماهی ۲۵۰ هزار تومن بهمون داده. این رباست دیگه!
✅ خب! تا اینجا فهمیدیم که قرض به شرط اجاره باطله.
⬅️ اما چه کنیم؟🧐👇
❌ رهن کامل رو که به هیچوجه نمیشه درست کرد و حتماً باید مبلغی بهعنوان اجاره وجود داشته باشه.
✌️ ولی در مورد حالتی که هم پول پیش میدیم و هم اجاره (مثلاً 10 میلیون با ماهی 250 هزار تومن)، برای درست و حلالشدنش باید اصل قرارداد رو قرارداد👈 اجاره 👉قرار بدیم.
👈 یعنی مثلاً صاحبخونه بگه: خونهم رو بهت میدم ماهی ۲۵۰هزار تومن اجاره؛ البته به شرطی که ۱۰ میلیون تومن هم توی این مدت بهم قرض بدی.
👈 قرارداد اجاره چون از قراردادهای لازمه، همراه اون میشه شرط دیگهای هم گذاشت و اون شرط هم لازمالوفا میشه؛ درست مثل قرارداد ازدواج👰 که یه قرارداد لازمه و مثلاً خانم میتونه سرکار رفتن یا زندگی در فلان شهر رو شرط ضمن عقد کنه تا لازمالوفا باشه.
⭕️ نکته: طبق نظر رهبری، با هزار تومن و دوهزار تومن اجاره، کار درست نمیشه؛ چون این فرار از رباست و باطل. در قرارداد اجاره باید اجارهبها مقدار متعارفی باشه؛ مثلاً ما خونهای رو با 100 هزار تومن اجاره و 500 میلیون تومن قرض اجاره کرده باشیم.
📚 آيتالله سيستانى: اجاره به شرط قرض (همون راه بالا که همه مراجع گفتن اشکال نداره)، بنابر احتياط واجب، جايز نيست و همچنان ربوی است (آقای سیستانی هم چون احتیاط واجب داشتن، مقلدین ایشون میتونن در این مسئله به سایر مراجع رجوع و به همین روش عمل کنن).
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
📚فهرست احکام کاربردی
https://eitaa.com/ahkam31/910
✍️در ثواب نشر احکام شریک شوید