(65) آیا به پولی که انسان برای ازدواج ذخیره کرده و خمس تعلق میگیرد؟
امام، تبریزی، سیستانی، صافی، مکارم: خمس دارد.
خامنهای، اگر برای تهیه هزینههای ازدواج در آینده نزدیک (مثلاً تا سه ماه پس از سال خمسی)، پس انداز شده باشد و با پرداخت خمس آن، نتواند آنها را تهیه کند، خمس ندارد.
نوری: خمس ندارد.
بهجت و فاضل: چنانچه پس انداز کوتاه مدت و در حد متعارف (مثلاً تا سه سال) باشد، خمس ندارد.
(66) به جهت نیاز وسایلی خریدهام، ولی با اینکه بیش از یک سال از خرید آنها میگذرد، هیچ استفادهای نکردهام، آیا به اینها خمس تعلق میگیرد؟
همه مراجع (به جز سیستانی و وحید): چنانچه در معرض استفاده بوده، خمس ندارد.
سیستانی: باید خمس آن را بپردازد؛ مگر اینکه وجود آن در خانه ضروری باشد و در وقت نیاز نتواند فوری آن را تهیه کند. در این صورت اگر تهیه آن از قبل، متعارف باشد، خمس ندارد.
وحید: خمس دارد.
تبصره. هر چند عبارت رسالهها در مورد کتاب کتاب است؛ ولی کتاب خصوصیتی ندارد و این حکم شامل هر وسیلهای است که مورد نیاز انسان باشد.
(67) آیا به پول درآمدی که برای تهیه موبایل و خودروی مورد نیاز، به حساب ریخته میشود و سال هم بر آن میگذرد، خمس تعلق میگیرد؟
امام تبریزی، سیستانی، صافی و وحید: خمس دارد.
مکارم: اگر به عنوان پیش خرید به حساب ریخته است، خمس ندارد و چنانچه به صورت ودیعه باشد، خمس دارد.
بهجت، خامنهای، فاضل و نوری: چنانچه خودرو، مورد نیز بوده و تنها راه تهیه آن، واریز پول به حساب است، خمس ندارد.
تبصره 1. پولی که به سازمان مربوطه ریخته میشود، چنانچه سود داشته باشد و یک سال از آن بگذرد، به سود آن خمس تعلق میگیرد.
تبصره 2. حکم بالا به خودرو اختصاص ندارد؛ بلکه هر گونه وسیله مورد نیازی را که با ثبت نام خریداری شود، شامل میشود.
(68) به پولی که از درآمد کسب تهیه شده و به عنوان قرض الحسنه به دیگری دادهایم، آیا خمس تعلق میگیرد؟
همه مراجع: چنانچه سر سال خمسی دریافت آن (بدون زحمت) ممکن باشد، باید خمس آن را بپردازد و در غیر این صورت هر زمان، دریافت کرد، باید فوری خمس آن را بدهد.
(69) آیا سکه بهار آزادی، خمس تعلق میگیرد؟
همه مراجع: اگر از درآمد کسب تهیه شده و از مخارج سال زیاد بیاید، خمس دارد.
تبصره 1: سکه بهار آزادی جزء مؤونه (هزینه زندگی) شمرده نمیشود؛ از این رو سر سال به آن خمس تعلق میگیرد.
تبصره 2. بنابر نظر مراجعی که معتقدند هدیه خمس دارد، چنانچه سکه بهار آزادی به آنها بخشیده شود و از مخارج سال زیاد بیاید، خمس دارد.
(70) خانمی از حقوق خود طلا و زیور آلاتی که همیشه خود را با آن زینت میکند، خریده است. شوهرش پولی ندارد که وی بتواند در این زمینه صرف کند، آیا دادن خمس این گونه خریدها بر زن لازماست؟
همه مراجع: اگر به مقدار متعارف و مناسبشأن او باشد، خمس ندارد.
(71) خمس را باید به چه کسی پرداخت کرد؟
امام: باید به مراجع تقلید خود یا مجتهدی که مانند او از نظر کمیت و کیفیت به مصرف میرساند، بپردازد و نیز میتواند در جایی مصرف کند که مرجع تقلیدش اجازه میدهد.
خامنهای: باید خمس را به ولی امر مسلمین یا وکیل او بدهد و اگر به فتوای مرجع تقلید خود نیز عمل کند، موجب برائت ذمه میشود.
بهجت، فاضل، مکارم، نوری و وحید: باید سهم امام را به مرجع تقلید خود یا مجتهدی که مانند او از نظر کمیت و کیفیت به مصرف میرساند، بدهد و نیز میتواند در جایی مصرف کند که مرجع تقلیدش اجازه میدهد. سهم سادات را بنابر احتیاط واجب، باید به مرجع تقلید خود و یا با اجازه او به سادات بدهد.
تبریزی: باید سهم امام را به مرجع تقلید خود یا به مصرفی که او اجازه میدهد، برساند و چنانچه بخواهد به مجتهد دیگری بدهد، بنابر احتیاط باید از مرجع تقلید خود اجازه بگیرد. سهم سادات را میتوان به خود آنان داد.
سیستانی: باید سهم امام را به مرجع تقلید خود یا به مصرفی که او اجازه میدهد، برساند و احتیاط واجب آن است که او مرجع اعلم و آگاه بر جهات عامه باشد. سهم سادات را میتوان به خود آنان داد.
صافی: باید سهم امام را به مرجع تقلید خود یا مجتهدی که مانند او از نظر کمیت و کیفیت به مصرف میرساند، بدهد و نیز میتواند در جایی مصرف کند که مرجع تقلیدش اجازه میدهد. سهم سادات را میتوان به خود آنان داد.
تبصره. خمس دو قسمت میشود: نصف آن سهم امام و نصف دیگر سهم سادات است. آیات عظام سیستانی، تبریزی، صافی در پرداخت سهم سادات، اجازه مجتهد را لازم نمیدانند.
(72) آیا میتوان خمس را در امور فرهنگی و احداث اماکن عمومی و دانشگاهی مصرف کرد؟
همه مراجع: باید طبق اجازه حاکم شرع مصرف شود.
(73) آیا به سیدی که بیش از مخارج سالش داشته باشد، میتوان خمس داد؟
همه مراجع: خیر، در سهم سادات فقر شرط است.
(74) آیا میتوان به زن سیدهای که فقیر است و شوهرش قادر به اداره زندگی او نیست. سهم سادات داد؟
امام و خامنهای: بدون اجازه حاکم شرع جایز نیست.
بهجت، فاضل، مکارم، نوری و وحید: بنابر احتیاط واجب، باید با اجازه حاکم شرع انجام گیرد.
تبریزی، سیستانی و صافی: آری، جایز است.
(75) شخص از چه زمانی باید سال خمسی داشته باشد؟
امام، بهجت، خامنهای، صافی، فاضل: آغاز سال خمسی برای کسانی که درآمد تدریجی روزانه دارند (مانند تاجر و کاسب)، از وقتی که شروع به کار میکند و برای کارمند و کارگر اولین درآمد و حقوق آنان است و برای کشاورز و مانند آن، از اولین محصولی است که برداشت میکند و چنانچه از مخارج سال زیاد آمد، باید خمس آن را بپردازد.
تبریزی، مکارم و نوری: آغاز سال خمسی برای هر کس، اولین درآمد او است و چنانچه از مخارج سال زیاد آمد، باید خمس آن را بپردازد.
سیستانی و وحید: آغاز سال خمسی برای هر کس، از وقتی است که شروع به کار میکند و چنانچه از مخارج سال زیاد آمد، باید خمس آن را بپردازد.
(76) کسی که درآمد او کمتر از مخارجش باشد و در عین حال سر سال مقداری پول، خوراکی و... زیاد میآورد، آیا باز هم واجب است حساب سال داشته باشد و خمس بپردازد؟
همه مراجع (به جز بهجت و نوری): آری اگر درآمد او تا یک سال در نیازهای زندگی مصرف نشود و سر سال زیاد بیاید، باید خمس آن را بدهد.
بهجت و نوری: خیر و چنانچه سر سال پول و یا چیزهایی از مؤونه زیاد بیاید، میتواند آنها را در مخارج مورد نیاز صرف کند و خمس ندارد.
(77) آیا عمل به نذر فوری است؟ مثلاً چنانچه شخص نذر کن که اگر حاجتش برآورده شود، ده روز روزه بگیرد: آیا باید بلافاصله این کار را بکند؟
همه مراجع: اگر برای گرفتن روزهها زمان معین نکرده، لازم نیست بعد از برآورده شدن حاجتش، بلافاصله روزه بگیرد.
تبصره. البته سهل انگاری و کوتاهی در عمل به نذر، جایز نیست.
(78) اگر انسان برای نذر خود وقت تعیین کند؛ ولی در زمان خود نتواند آن را انجام دهد، وظیفهاش چیست؟
همه مراجع: در غیر روزه، اگر در وقت انجام دادن نذر، نتواند آن را به جا آورد، تکلیف از او ساقط است و کفاره هم ندارد.
تبصره. چنانچه نذر او روزه بود. حکم تفاوت پیدا میکند و مسأله میان مراجع تقلید اختلافی است.
(79) نذری کردهام، ولی بین دو چیز (روزه گرفتن و صدقه دادن به فقیر) شک دارم و نمیدانم کدامیک از آن دو است، تکلیف چیست؟
همه مراجع: باید احتیاط کرده و به هر دو عمل کنید.
(80) کسی نذر کرده به فقیر مبلغی پول بدهد، ولی فراموش کرده که مقدار آن چقدر است؛ تکلیف چیست؟
همه مراجع: اگر نذر طبق شرعی بوده، میتواند به مقدار حداقل اکتفا کند. به عنوان مثال اگر بین هزار تومان یا بیشتر تردید دارد؛ پرداخت همان هزار تومان کافی است (و اگر بیشتر هم بدهد، کار پسندیدهای است).
(81) کفاره نذری که از روی عمد به جا نیاورده و چندین مدت از زمان آن گذشته، چگونه است؟
همه مراجع (به جز تبریزی، خامنهای، سیستانی و وحید): کفاره آن آزاد کردن یک بنده، یا اطعام شصت فقیر و یا گرفتن دو ماه روزه پی در پی به طور تخییر است.
تبریزی، خامنهای، سیستانی و وحید: کفاره آن آزاد کردن یک بنده یا اطعام ده فقیر یا پوشاندن آنان است و اگر اینها را نتواست، باید سه روز پی در پی روزه بگیرد.
(82) آیا برای نذر اجازه پدر لازم است؟
امام و خامنهای: خیر، اجازه پدر لازم نیست و او نمیتواند فرزند را از نذر منع کند.
تبریزی، صافی، فاضل، نوری و وحید: خیر، اجازه پدر لازم نیست؛ ولی اگر پدر از کاری منع کند که فرزند نذر آن را کرده، نذر او صحیح نیست
مکارم: خیر، اجازه پدر لازم نیست؛ مگر آنکه کار او باعث آزار پدر باشد. در این صورت نذر صحیح نیست.
بهجت: بنا بر احتیاط واجب، اجازه پدر لازم است و اگر بدون اجازه او نذر کند، بنا بر احتیاط باید به نذرش عمل کند.
(83) آیا زن میتواند بدون اذن شوهر، از مال خودش نذر کند؟
امام و خامنهای: خیر، نذر زن در اموال خودش، بدون اذن شوهر صحیح نیست.
نوری: آری، نذر زن از مال خودش، بدون اذن شوهر صحیح است
سیستانی، صافی و وحید: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او (در هر حال) صحیح نیست و بنا بر احتیاط واجب در اموال خودش نیز - غیر از حج، زکات، صله رحم و احسان به پدر و مادر - با اذن شوهر نذر کند.
فاضل: اگر نذر زن مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او (در هر حال) صحیح نیست و اگر مزاحم نباشد، احتیاط واجب آن است که با اذن او باشد؛ به خصوص در نذر اموال (هر چند متعلق به خودش باشد).(2752)
تبریزی و مکارم: اگر نذر زن، مزاحم حقوق شوهر باشد، بدون اذن او (در هر حال) صحیح نیست و اگر مزاحم نباشد، احتیاط مستحب آن است که با اجازه او باشد (حتی در اموال خودش).
بهجت: نذر زن بدون اذن شوهر (حتی در اموال خودش)، بنابر احتیاط واجب صحیح نیست.
،
(84) آیا نذر روزه در سفر صحیح است؟
امام، تبریزی، صافی، فاضل، نوری و وحید: در مسافرت، نذر روزه جایز نیست.
بهجت، خامنهای و سیستانی: آری، در مسافرتنذر روزه جایز و صحیح است.(2756)
مکارم: در مسافرت نذر روزه اشکال دارد و اگر نذر کرد، احتیاط واجب آن است که به نذر خود عمل کند.(2757)
(85) آیا در موسیقی لهوی بودن آن مطرح است یا محتوای شعرهایی که خوانده میشود؟ به تعبیر دیگر اگر اشعار خوب و مذهبی در قالب موسیقی مطرب و لهوی خوانده شود، آیا باز حراماست؟
همه مراجع: معیار در حرمت موسیقی، مطرب و لهوی بودن آن است؛ هر چند محتوای آن اشعار مذهبی و اسلامی باشد.(2758)
تبصره. برخی از مراجع تقلید (آیات عظام: تبریزی، سیستانی، مکارم و وحید)، قید مطرب را جزء موسیقی حرام نمیدانند.
(86) ویژگیهای موسیقی حرام (بدون کلام) کدام است؛ داشتن ریتم تند، ایجاد رقص در شنونده، طرب انگیزی آن و یا هیچ کدام؟
امام، خامنهای، فاضل و نوری: معیار حرمت موسیقی، طرب انگیزی و لهوی بودن آن است که با مجالس گناه و خوش گذرانی و فساد تناسب دارد.(2759)
بهجت و صافی: استفاده از آلات موسیقی به طور مطلق حرام است.(2760)
تبریزی، سیستانی، مکارم و وحید: معیار حرمت موسیقی، لهوی بودن آن است که با مجالس گناه، خوش گذرانی و فساد تناسب دارد.(2761)
(87) آیا زن و شوهر به جهت تمایل به یکدیگر و افزایش شهوت، میتوانند به موسیقی لهوی گوش فرا دهند؟
همه مراجع: گوش دادن به موسیقی حرام، جایز نیست و صرف افزایش تمایل به همسر، مجوز شرعی برای استماع آن محسوب نمیشود.(2762)
(88) در صورتی که در مجلسی، مجبور باشیم موسیقی مطرب و لهوی را تحمل کنیم، آیا باز هم مرتکب گناه شدهایم؟
همه مراجع: اگر احتمال تأثیر میدهید - با فراهم بودن سایر شرایط - باید نهی از منکر کنید. اگر نمیپذیرند - چنانچه حضور شما در آنجا باعث استماع موسیقی حرام و یا تأیید گناه گردد - مجلس را ترک کنید؛ مگر آنکه باعث فتنه و فساد شود. در این صورت ماندن در آن محل به مقدار ضرورت، اشکال ندارد، البته در صورت امکان باید از گوش دادن به موسیقی حرام، اجتناب ورزید و اگر صدای آن بدون دلخواه به گوش شما رسید، اشکال ندارد.(2763)
(89) شرکت در مجالسی که موسیقی و ترانه مبتذل پخش میکنند - در حالی که تذکر دادن فایده ندارد - چگونه است؟
همه مراجع: شرکت در مجالسی که باعث استماع موسیقی حرام و یا تأیید گناه میگردد، جایز نیست، مگر آنکه بتواند نهی از منکر کند.(2764)
(90) ملاک و مرجع تشخیص موسیقی و غنای حرام در نظام اسلامی کیست: وزارت ارشاد، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، کارشناسان موسیقی، فقیهان، عرف مردم و یا شخص؟
همه مراجع: در تعیین و تشخیص موسیقی حرام و حلال، باید به عرف عام مراجعه کرد.(2765)
تبصره. فقیهان، کارشناسان موسیقی و نهادهای فرهنگی نیز میتوانند در زمینه موضوعات، اظهار نظر کرده و موسیقی حرام و حلال را (بر اساس نظر عرفی خود) معرفی کنند.
(91) درآمدی که از رهگذر تکثیر و توزیع نوار و سیدیهای موسیقی به دست میآید، حلال است یا حرام؟
همه مراجع: اگر از نوع موسیقی حرام است، خرید و فروش و درآمد حاصل از آن، حرام میباشد.(2766)
(92) حکم استفاده از دف و دایره زنگی در عروسی چیست؟
امام، خامنهای و فاضل: استفاده از آلات موسیقی برای نواختن موسیقی مطرب و لهوی (مناسب مجالس گناه و خوش گذرانی)، جایز نیست و بین مجلس عروسی و غیر آن، تفاوتی وجود ندارد.(2767)
تبریزی، سیستانی، مکارم، نوری و وحید: استفاده از آلات موسیقی برای نواختن موسیقی لهوی (مناسب مجالس گناه و خوش گذرانی)، جایز نیست و بین مجلس عروسی و غیر آن، تفاوتی وجود ندارد.(2768)
بهجت و صافی: استفاده از آلات موسیقی به طور کلی جایز نیست و بین مجلس عروسی و غیر آن، تفاوتی وجود ندارد.(2769)
(93) آیا جایز است زن در شب عروسی (در مجلس زنان)، غنا و آواز بخواند و عدهای به رقص و زدن بر روی میز و صندلی مشغول شوند؟ حکم شرعی چنین مجلسی چیست (البته از آلات موسیقیاستفاده نمیشود) ؟
همه مراجع (به جز تبریزی و خامنهای): در فرض مذکور اشکال دارد.(2770)
تبریزی: اگر مرد یا پسر ممیز در مجلس زنانه حضور نداشته باشد و از موسیقی لهوی نیز استفاده نکنند؛ آواز زن در مجلس زنان و رقص زن برای زنان و زدن بر میز و صندلی و مانند آن - که از آلات موسیقی محسوب نمیشود - اشکال ندارد.(2771)
خامنهای: اگر کیفیت زدن به شیوه متداول در عروسیهای سنتی باشد و لهو محسوب نشود و نیز رقص زن برای زنان، باعث تحریک شهوت و یا مفسده دیگر نگردد، اشکال ندارد.(2772)
✅اگر به مجلس عروسی و مانند آن دعوت شدیم؛ ولی در آنجا موسیقی و ترانه مبتذل پخش کردند، تکلیف چیست؟ آیا باید محل را ترک کنیم؟
👈همه مراجع: اگر احتمال تأثیر میدهید، با فراهم بودن شرایط، نهی از منکر کنید و اگر نمیپذیرند - چنانچه حضور شما باعث استماع موسیقی حرام یا تأیید گناه گردد - باید مجلس را ترک کنید؛ مگر آنکه عسر و حرج لازم آید.
✅ استفاده از آهنگهای مبتذل (موسیقی حرام)، در مجالس عروسی زنان چه حکمی دارد؟
👈همه مراجع: گوش دادن به موسیقی حرام هر چند در مجالس عروسی زنان - جایز نیست.
👌تبصره. موسیقی و غنا و آواز خوانی دو مقوله است. آنچه که در مجالس عروسی زنان جایز شمرده شده، غنا و آواز خوانی زن است؛ ولی موسیقی لهوی، در هر حال و زمانی حرام است.
✅ آیا رقص زن و مرد اشکال دارد؟
👈امام و خامنهای: رقص اگر باعث تحریک شهوت، ارتکاب گناه و یا ترتب مفسده شود و یا زن در بین مردان نامحرم بر قصد، حرام است.
تبریزی: رقص زن برای شوهر و رقص زن برای زنانت در مجالس عروسی و مانند آن - در صورتی که در معرض گناه مرد (حتی پسر ممیز) نبوده و مشتمل بر حرام دیگری مثل موسیقی و مانند آن نباشد - اشکال ندارد. رقص در غیر این دو مورد، از مصادیق لهو بوده و سزاوار است که مؤمن، از لهو اجتناب کند.
سیستانی و وحید: تنها رقص زن برای شوهر و بر عکس آن، جایز است.
صافی، فاضل و مکارم: تنها رقص زن برای شوهر جایز است.
بهجت: به طور کلی رقص اشکال دارد.
(97) آیا زن میتواند برای شوهرش برقصد و همراه با آن، موسیقی طربانگیز و شاد گوش کنند؟
همه مراجع (به جز بهجت): رقص زن برای شوهرش، در صورتی که با موسیقی حرام همراه نشود، جایز است.(2780)
بهجت: اگر همراه با موسیقی حرام انجام گیرد، جایز نیست و اگر بدون آن باشد، بنابر احتیاط واجب جایز نیست.(2781)
(98) آیا نگاه به رقص از تلویزیون داخلی و خارجی، اشکال دارد؟
همه مراجع: نگاه به رقص از تلویزیون، اگر باعث تحریک شهوت یا استماع موسیقی حرام و یا مفسده گردد، جایز نیست.(2782)
تبصره. نگاه به رقص از طریق تلویزیون، حکم حضور در مجلس گناه را ندارد؛ مگر آنکه باعث گناه و مفسده شود.
(99) گوش دادن به نواری که خوانندهاش زن باشد و از سرودههای شعرایی مثل حافظ و مولوی و... استفاده کند، چه حکمی دارد؟
امام، بهجت، صاف، فاضل، مکارم و وحید: گوش دادن به آن جایز نیست.(2783)
تبریزی، سیستانی، خامنهای و نوری: گوش دادن به آواز زن، اگر غنا نباشد و باعث التذاذ جنسی و تهییج شهوت نشود و مفسدهای بر آن متر() نگردد، اشکال ندارد.(2784)
تبصره. غنا عبارت است از ترجیح صدا، به نحوی که طربانگیز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد.
(100) در برخی موارد مرثیه خوانی و یا مداحی زنان در مجلس خودشان، به گونهای است که صدای آنان با بلندگو به گوش مردان رهگذر میرسد؛ آیا این عمل جایز است؟
همه مراجع (به جز مکارم): اگر صدای آنان در معرض ریبه، تلذذ و تهییج شهوت باشد، جایز نیست.(2785)
مکارم: خیر، جایز نیست.(2786)
(101) همخوانی زنان و یا زنان و مردان در سرودها و تواشیح، چه حکمی دارد و آیا شنیدن آن جایز است؟
همه مراجع (به جز بهجت، صافی و مکارم): اگر به صورت غنا نباشد و باعث تهییج شهوت و مفسده نگردد، اشکال ندارد.(2787)
بهجت، صافی و مکارم: اگر باعث مفسده شود، حرام است و بدون آن نیز بنا بر احتیاط واجب، جایز نیست.(2788)
(102) پوشیدن مانتوهایی که برجستگیهای بدن (مانند سینه و پشت) را نمایان میسازد، چگونه است؟
همه مراجع: اگر باعث تهییج شهوت باشد، جایز نیست.(2789)
(103) آیا بر زن لازم است خود را در مقابل بچه نابالغ بپوشاند؟
همه مراجع (به جز بهجت، تبریزی و مکارم): اگر خوب و بد را میفهمد و احتمال میدهد که نگاهش به بدن زن، موجب تحریک شهوتش شود، بنا بر احتیاط واجب، باید بدن و موی خود را از او بپوشاند.(2790)
بهجت: اگر خوب و بد را میفهمد، بنا بر احتیاط واجب، باید بدن و موی خود را از او بپوشاند.(2791)
تبریزی و مکارم: خیر، لازم نیست؛ ولی بهتر است بدن و موی خود را از پسری هم که خوب و بد را میفهمد، بپوشاند.(2792)
(104) آیا پوشاندن زیر چانه و کف و روی پا، در مقابل نامحرم واجب است؟
همه مراجع (به جز تبریزی و مکارم): آری، باید آنها را از نامحرم بپوشاند.(2793)
تبریزی: پوشاندن زیر چانه واجب است؛ ولی پوشاندن کف و روی پا تا مچ بنابر احتیاط، واجب است.(2794)
(105) زنی که میداند به جهت چهره زیبایی که دارد، مردان نامحرم به او نگاه میکنند، چه وظیفهای دارد؟ آیا پوشاندن آن واجب است؟
امام، سیستانی، فاضل، مکارم و نوری: اگر باعث مفسده نشود، پوشاندن چهره بر او واجب نیست؛ ولی مردان وظیفه دارند به او نگاه نکنند.(2795)
بهجت، تبریزی و وحید: اگر باعث جلب توجه مرد نامحرم شود، بنابر احتیاط واجب باید چهره خود را بپوشاند.(2796)
صافی: باید چهره خود را در برابر نامحرم بپوشاند.(2797)
(106) آیا برای زن جایز است که عطر بزند و از منزل بیرون رود؟
همه مراجع: خیر، جایز نیست.(2798)
تبصره. حکم فوق بر این اساس است که بیرون رفتن زن از منزل با حالت معطر، باعث تحریک و جلب توجه مرد نامحرم میشود و اگر در جایی باعث این مفسده نشود، بیرون رفتن او با آن حالت اشکال ندارد.
(107) زیور آلات زن، اگر در معرض دید نامحرم باشد، چه حکمی دارد؟
امام، بهجت، صافی، خامنهای، فاضل و وحید: باید از دید مرد نامحرمی پوشانده شود.(2799)
مکارم و نوری: پوشاندن زیور آلات پنهانی (مانند دستبند، النگو و گردن بند) از دید نامحرم واجب است؛ ولی پوشاندن حلقه ازدواج و انگشتر واجب نیست.(2800)
سیستانی: پوشاندن گردن بند از دید نامحرم واجب است؛ ولی پوشاندن النگو، دستبند، حلقه ازدواج و انگشتر واجب نیست.(2801)
تبریزی: پوشاندن زیور آلات پنهانی (مانند دستبند، النگو، و گردن بند) از دید نامحرم واجب است؛ ولی پوشاندن انگشتری که پیش زنان بزرگسال و یا کمی پایینتر متعارف است، واجب نیست.(2802)
(108) آیا باید سرمه چشم، اصلاح صورت و ابروهای رنگ کرده و را از نامحرم پوشاند؟
امام: پوشاندن اصلاح صورت واجب نیست؛ ولی پوشاندن سرمه چشم و رنگ ابرو - اگر نزد عرف زینت محسوب شود - واجب است.(2803)
سیستانی، مکارم و نوری: پوشاندن آن از نامحرم واجب نیست.(2804)
بهجت و صافی: باید آن را از نامحرم پوشاند.(2805)
خامنهای، فاضل و وحید: اگر زینت محسوب میشود، باید آن را از نامحرم پوشاند.(2806)
تبریزی: پوشاندن اصلاح صورت - به گونهای که نزد زنان کهنسال و یا کمی کمتر از آن متعارف است - واجب نیست.(2807)
تبصره. اگر موارد یاد شده به گونهای باشد که باعث مفسده و جلب توجه مرد نامحرم شود، پوشاندنش واجب است.
(109) آیا در گفت و گوی زن و مرد نامحرم، فرقی بین گفت و گوی مستقیم و از راه دور هست؟
همه مراجع: خیر، هیچ تفاوتی در حکم نمیکند و در هر دو مورد، اگر با قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال دارد.(2808)
(110) آیا صحبت کردن با کسی که قصد داریم در آینده با او ازدواج کنیم، گناه است؟
همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده نشود، اشکال ندارد.(2809)
عقد نکاح
شرایط عقد:
1. به عربی صحیح خوانده شود.
2. خواننده عقد باید قصد انشاء کند.
3. عاقد باید عاقل و بالغ و مختار باشد.
4. زن و شوهر باید معین باشند.
5. زن و مرد به ازدواج راضی باشند.
مستحب است عقد ازدواج، در روز و ساعت مبارک خوانده شود و قمر در عقرب نباشد و اگر نمیدانند قمر در عقرب هست یا نه برای دفع نحوست صدقه بدهند.
یک وکیل برای زوج و زوجه:
وکیل با تقدم زوجه میگوید: انکحت موکلتی مریم لموکلی حسین علی الصداق المعلوم.
و از طرف زوج میگوید: قبلت النکاح لموکلی حسین علی الصداق المعلوم.
عقد موقت (صیغه عقد انقطاعی)
عقد انقطاعی دارای چهار رکن است:
زوج، زوجه، مهر، مدت.
عقد موقت باید با کلمه متعت خوانده شود ولی اگر کلمات زوجت وانکحت هم اضافه شود اشکال ندارد.
در عقد انقطاعی نفقه زن بر شوهر واجب نیست مگر اینکه در ضمن عقد شرط کنند.
طلاق لازم نیست بلکه در پایان مدت معین خود به خود علقه زوجیت از بین میرود.
عده زنی که متعه شده، چهل و پنج روز است این در صورتی است که زن حیض نشود وگرنه دو طهر خواهد بود بر خلاف عقد دائم که عده آن سه طهر است
❇️ آیا #بیدار کردن #اعضای خانواده به خصوص #بچه ها و همسر برای #نماز #صبح بر ما #واجب است ؟ ❇️
➖➖➖➖
⬅️ آیت الله خامنه ای:
اگر به نحوی باشد که #بیدار نکردن آنان موجب سبک شمردن #نماز باشد لازم است.
⬅️ آیت الله مکارم شیرازی:
#واجب نیست مگر اینکه آنها عادت به ترک نماز #صبح کنند و آن را #سبک بشمارند، در این صورت واجب است به نحو مطلوبی آنها را #بیدار کنند.
⬅️ آیت الله سیستانی:
#بیدار کردن فرزندان تحت تربیت #واجب است
⬅️ آیت الله شبیری زنجانی:
اگر #خواب ماندن شخص باعث می شود به این امر عادت کند یا به جهتی دیگر بیدار کردن او احسان به وی به حساب آید- مانند اینکه خواب ماندن وی بدون عذر باشد - #بیدار کردن اشکال ندارد حتی اگر اذیت شود، ولی اگر #خواب ماندن به صورت اتفاقی باشد و جهت راجحی نیز برای #بیدار کردن نباشد، #بیدار نمودن وی اگر مستلزم ایذا شود جایز نیست. نسبت به #بیدار کردن کسانی که #بالغ نشده اند در صورتی که #تربیت وی متوقف بر این کار باشد حتی اگر اذیت شوند #بیدار کردن آن ها اشکال ندارد.
➖➖➖➖➖
#احکام
@fatemi222
💅👄💅
💁♂️💁♀️
#لطیفه
😃👇
دیگه کار از ابرو برداشتن و مو رنگ کردن و آرایش کردن گذشته☹️😟
دیروز یه پسره زنگ زده بود به زلال احکام میگفت حاج آقا میتونیم با لاک وضو بگیریم؟؟؟😐😐😕😂😂😂
😍🌵
#احکام_لباس
💠زن نما شدن برای مرد و مردنما شدن برای زن حرامست.
یعنی نباید زن عمدا کاری کند که شبیه مردان شود و مرد هم کاری کند که شبیه زن شود.🙍♀️
چه در لباس و ظاهر و چه در رفتار.
🎋علت این حکم ،روایات ائمه علیهم السلام است که مراجع معظم تقلید طبق آن فتوا میدهند 💆♂️💆♀️
🌿🌸
👇👇
https://eitaa.com/ahkam31/335
🌸🌺🌸🌺
#لطیفـه 😜😅
#لطیفه🌸🌺😊😄
👴🏻طرف یه #قصاب میاره خونش
تا واسش #گوسفند قربانی کند 🐑
به #قصاب میگه : میخوام برام تیکه تیکش کنی با گوشتهایش #کباب درست کنم.
سر و پا و رودهشم خوب تمیز کن میخوام #کلهپاچه درست کنم
پشکلاشم میخوام کود کنم برا باغچه
آت آشغالاش رو هم میخوام برای
#گربهمون 🐈
👨🏻#قصابه چپ نگاهش میکنه، میگه: میخوای #صداشم ضبط کن بذار #زنگ_موبایلت .. 📲
😅🤣🤣😜
🔰 #احکـــام
شرایط سربریدن حیوان #حلالگوشت
(مثل گوسفند) 👇
#واجبات #موقع #ذبح:
1_هنگام #ذبح، نام #خـدا گفته شود.
2_رو به #قبله بودن حیوان
3_وسیله #ذبح، از جنس #آهن باشد؛
(اما در هنگام ضرورت و ترس از تلف شدن حیوان، میشه از سنگ یا وسیله تیز دیگری هم استفاده کرد.)
4_#ذبح کننده #مسلمان باشد.
5_حیوان قبل از ذبح، #زنده باشد.
6_ ۴ رگ بزرگ گردن حیوان، بطور کامل از #زیر_گلـو بریده شود.
💥💥💥💥💥
🔰#مستحبات_ذبح
1ــ #ذبحکننده رو به قبله باشد.
2ــ وسیله #ذبح، #تیـز باشد.🔪
3ــ#آب گذاشتن جلوحیوان قبلاز #ذبح
4ــ در #ذبح #گوسفند، 2دست و 1پایش بسته شود و پای دیگرش رها باشد.
5ــ در #ذبح #گاو، 4 دست و پایش بسته شود و دُم آن رها باشد.🐄🐮
6ــ پس از ذبح #مرغ، رهایش کنند تا بال و پر بزند 🐓🐔
💥💥💥💥💥
🔰 #مکروهات_ذبح
1ــ #کاردراپشت #حلقوم حیوان فروکنندوبه طرف جلوبیاورندکه #حلقوم ازپشت بریده شود.
2ــ #ذبح حیوان جلوی حیوانات دیگر
3ــ #ذبح حیوان در #شـب و
#ذبح قبل ازظهرروزجمعه
4- #حیوانی راکه انسان خودش پرورش داده بادست خودبکشد.
⠀ ⠀ོ ⠀ ⠀⠀ ⠀⠀ོ ⠀⠀⠀ོ
✋بیشتر
آداب ذبح_حیوان
https://eitaa.com/ahkam31/1099
https://eitaa.com/ahkam31/1100
😃😂😃😂😃😂😃
#لطیفه😁😊
❤️👈#احکام
شخصی زیر درخت #گردو ایستاده بود و میگفت 🌳
🙄 #خدایا! همه ی کارهایت درست است
🤔 فقط نمی فهمم چرا این #گردوی به این کوچکی را بالای این درخت بزرگ قرار داده ای و #هندوانه به آن بزرگی را لای بوته های کوچک! 🤔
همین طور که با خدا داشت دردودل می کرد
ناگهان بادی وزید
و #گردویی روی صورتش افتاد واز بینی اش خون آمد😫😭
😯به خودش آمد و گفت :
😶 #خدایا! کارت درست است. اگر #هندوانه بالای درخت بود معلوم نبود چه بلایی سرم می آمد.
✍️ گاهی ما از #خداوند متعال درخواستی داریم بدون آنڪه نزد #خدا حساب اعمال خیر، و آبرویی داشته باشیم.
👈 برای درخواست، و انتظار برآورده شدن #دعا، نیاز است ابتدا ما، آنچه را #خداوند خواسته، انجام دهیم.
چون ما #طلبڪار که نیستیم!
🌹امام علی علیه السلام می فرمایند:👇
لَا تَسْتَبْطِئْ إِجَابَةَ دُعَائِكَ وَ قَدْ سَدَدْتَ طَرِيقَهُ بِالذُّنُوب
[اجابت #دعایت را دیر مپندار، درحالی ڪه خودت با #گناه راه #اجابت آن را بسته ای.]
🔹ضمن اینڪه گاهی بر آورده شدن یڪ #دعا به صلاح ما نیست و ما بی خبریم و #خداوند، بجای آن، اجر و #پاداش به ما داده و یا درجای دیگری در زندگیمان جبران میشود...
╭─┅🍃🌸🍃┅─╮
@ahkameshirin
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽
🍃🍂🌺🍃
🌺
#مجلس_گناه
#برداشتهای_نادرست_از_احکام
بعضی از مردم فکر میکنن که اگه توی مجلس گناه بودن و خودشون گناه نکردن، دیگه اشکال نداره.
〽️ بههمین خاطر هم، مجلس رو به بهونهی ناراحتشدن صاحب مجلس، بدبینی دیگران، ایجاد اختلاف یا خجالتکشیدن و... ترک نمیکنن.
❗️مثلاً میبینی توی عروسیها مجلس بزنوبرقص کامل راه افتاده، اونوقت بچه مذهبیه اون گوشه نشسته و ذکر میگه.
یا سر سفره، شراب هم گذاشتن و بعضی دارن میخورن، اونوقت بچه مذهبیه داره با خیال راحت غذاش رو میخوره.
📛 درحالیکه اینطوری درست نیست.
✍️ موندن در مجلس گناه، خودش گناهه؛ پس با اجازهتون، هم شما دارید گناه میکنید و هم اونها.
مخصوصاً که این موندن، یه جورایی تأیید اون گناه هم باشه.
🔺مجمعالمسائل، ج۲، س۱۸.
✋بیشتر
حضور_در_مجلس_گناه
https://eitaa.com/ahkam31/1240
هفت عبادت ا گناهه
https://eitaa.com/ahkam31/1191
https://eitaa.com/ahkam31/338
🤔 #غسل_به_جای_وضو!
❓کدام
غسل احتیاج
بـــه وضـــو نــــدارد و
مـیشــود بـا آن نمــاز خوانــد؟
✍ آیت الله خامنهای: کسیکه غسل
جنابتکرده، نباید براینماز وضو
بگیرد، ولیبا غسـلهاىدیگر (چه
واجبیا مستحبّ)نمیشود نمـاز
خواند و بایـد وضـو هـم گرفـت.
✍ آیت الله مکـارم شیـرازی: بـا هـر
غسلی (چه جنابـت و چــه غیـــر
آن، چـه واجـب و چــه مستحـب
قطعی که استحباب آن بـا دلیــل
معتبـر ثابـت شـــده باشــد مثــل
غسل جمعه، غسل احـرام، غســل
شبهاي قدر و مانند آن) میتـوان
نماز خواند و وضو واجبنیست،
ولی احتیاطمستحب آن استکه
در غیر غسل جنابت وضو بگیرد.
غسلهای مستحبی کـه به عنوان
«رجـا» بـه جـا آورده مـیشـونـد،
جانشیــن وضـــو نمــیگــردنــد.
✍ آیت الله سیستانی: کسیکهغسل
جنابت کرده نباید برای نماز وضو
بگیـرد، بلکـه بـا غسل هـای دیگــر
واجب غیر غســل از استحـاضـه
متوسطه ـ و با غسلهایمستحب
که در مســــأله ۶۳۳ آمـــده نیــــز
میتواند بدونوضو نماز بخواند،
اگــرچــه احتیـــاط مستحــب آن
اســـت کــــه وضــو هــم بگیـــرد.
✍ آیت الله وحیـد: كسـى كـه غسـل
جنابت كرده ، نبايـد بــراى نمــاز
وضو بگيرد ، بلكـه بـا غسـل هـاى
ديگــــر واجــب غيــــر از غســــل
استحاضه متوسّطه و بـا غسلهاى
مستحــبّ كـــه در مسـألـه «۶۵۰»
آمـده نيـز مىتوانـد بـدون وضــو
نماز بخــواند، اگــر چــه احتيــاط
مستحبّآناستكهوضو هم بگيرد.
✍ آیت الله فاضـل: كسـى كـه غســل
جنابـت كــرده، نبـايــد براى نمــاز
وضو بگيرد. اما با غسلهاى واجب
ديگر نمى تواند بـدون وضو نماز
بخواند بلكه بايد وضو هم بگيرد.
📚 منابع:
رسـاله مراجــع، م ۳۹۱، خامنـهاى،
اجوبه، س۱۸۸. سیستـانی، مساله،
۳۸۹. آیت الله وحید، مسـأله ۳۹۷.
@fatemi222
📌فهرست احکام👇
🔺1-وضو و غسل
https://eitaa.com/ahkam31/339
🔺2-مجالس گناه
https://eitaa.com/ahkam31/338
🔺3-ذبح
https://eitaa.com/ahkam31/336
🔺4-مرد نما شدن
https://eitaa.com/ahkam31/335
🔺5-وقف
https://eitaa.com/ahkam31/342
🔺6-تقلید
https://eitaa.com/ahkam31/318
🔺7-سجده قرآن
https://eitaa.com/ahkam31/440
🔺8-تصرفات حلال
https://eitaa.com/ahkam31/11
🔺9-وام
https://eitaa.com/ahkam31/445
🔺10-اعلام نجاست
https://eitaa.com/ahkam31/12
🔺11-شرایط امر به معروف
https://eitaa.com/ahkam31/13
🔺12-هشت نکته در غصب
https://eitaa.com/ahkam31/15
🔺13-هفت نکته در والدین
https://eitaa.com/ahkam31/17
🔺14-نه ویژگی نماز مستحبی
https://eitaa.com/ahkam31/18
🔺15- چهار نکته در حقوق معنوی
https://eitaa.com/ahkam31/19
🔺16-چهار نکته در قطع رحم
https://eitaa.com/ahkam31/20
🔺17-ده نکته در رابطه با عرف
https://eitaa.com/ahkam31/21
🔺18-هشت جا نیاز به حمد نیست
https://eitaa.com/ahkam31/22
🔺19-پنج نکته درباره نیابت
https://eitaa.com/ahkam31/23
🔺20-ده جامجورتاخیر نماز
https://eitaa.com/ahkam31/24
🔺21-سه نکته در قضای نمازوالذین
https://eitaa.com/ahkam31/25
🔺22-چهار نکته در رکوع
https://eitaa.com/ahkam31/26
🔺23-چهار نکته درتبعیت نماز
https://eitaa.com/ahkam31/27
🔺24-چهار نکته درباره توبه
https://eitaa.com/ahkam31/28
🔺25-یازده نکته در آداب جماعت
https://eitaa.com/ahkam31/447
🔺26-چهار نکته درباب قبله
https://eitaa.com/ahkam31/448
🔺27-سه نکته در حق الناس
https://eitaa.com/ahkam31/452
🔺28-شش نکته اگه مهرگم بشه
https://eitaa.com/ahkam31/450
🔺29-پنج نکته در قرائت حمد
https://eitaa.com/ahkam31/30
🔺30-چهار نکته اقتدا در حال رکوع
https://eitaa.com/ahkam31/31
🔺31- پنج تا از محرمات مسجد
https://eitaa.com/ahkam31/32
🔺32-پنج تفاوت فرزند نسبى و رضاعى
https://eitaa.com/ahkam31/33
🔺33- پنج نکته درباره مضاربه
https://eitaa.com/ahkam31/34
🔺34-چهار نكته در رابطه با تنبيه كودك
https://eitaa.com/ahkam31/35
🔺35-هفت نکته درباره ادای #بدهی
https://eitaa.com/ahkam31/37
🔺36-مسافر
https://eitaa.com/fatemi222/2661
🔺37-تمرینی
https://eitaa.com/fatemi222/2655
🔺38-نذرهای باطل
https://eitaa.com/fatemi222/2665
🔺39-سن تکلیف
https://eitaa.com/fatemi222/2671
🔻40-سه تفاوت نفقه_همسر و _پدر و #مادر
https://eitaa.com/fatemi222/6574
🔺41-چهار نکته درباره عاق_والدین
https://eitaa.com/fatemi222/6575
🔺42-سه نکته درنماز_و_روزه_قضای_پدر
https://eitaa.com/fatemi222/6576
🔻43-هفت نکته درباره احترام_والدین
https://eitaa.com/fatemi222/6577
🔻44-سقط جنین
https://eitaa.com/ahkam31
🔺45-ارث
https://eitaa.com/fatemi222/4217
🔻46-ماه مبارک فطریه
https://eitaa.com/fatemi222/3147
🔺47-ارث
https://eitaa.com/fatemi222/4217
🔺48-مسافر
https://eitaa.com/fatemi222/4034
🔺49-چهار شرط بلوغ
https://eitaa.com/fatemi222/4154
🔺50-ناخن و وضو
https://eitaa.com/ahkam31/632
🔺51-سجده
https://eitaa.com/ahkam31/669
بسم الله الرحمن الرحیم
در این ایام از وسایل مساجد و حسینیه ها برای مجالس روضه و عزاداری استفاده می شود و از آنجایی که اموال مساجد و حسینیه ها وقف هستند یا به صورت هدیه برای مسجد و حسینیه ها قرار داده شده است لذا چند نکته ای کوتاه درباره اموال مساجد و حسینیه ها تقدیم می شود:
1. اگر کسی مالی را مثل زمین یا ظرف یا فرش و مانند اینها وقف مکانی کند، بعد از اینکه وقف به صورت شرعی تحقق پیدا کرد، واقف اختیاری نسبت به این مال وقفی ندارد بنابر این نمی تواند شکل وقف اولیه را تغییر بدهد یا اینکه مال وقفی را بفروشد یا مال وقفی را به کسی ببخشد یا امانت بدهد، بلکه باید مطابق همان وقف اولیه به آن عمل شود. (1)
2. خرید و فروش مال وقفی جایز نیست و چنانچه مالی وقف مسجد یا حسینیه ای شده و مورد نیاز مسجد یا حسینیه نیست و همین وسیله در مسجد یا حسینیه دیگری مورد نیاز است باید به همین مسجد یا حسینیه دیگر منتقل کرد و نمی توان آن وسیله را فروخت و تبدیل به احسن کرد؛ لذا فروش مال وقفی مراحلی دارد که حتما باید به کارشناسان مطلع در این زمینه مراجعه کرد. (2)
3. اموال وقفی مساجد یا حسینیه ها یا هر مکان دیگری که بطور مخصوص برای همان مکان وقف شده یا کیفیت وقفش معلوم نیست، بیرون بردن آن وسایل از مکان وقفی به مکان دیگر هر چند بطور موقت یا امانت دادن این وسایل باشد، حرام است بنابر این اگر دیگی یا ظرفی وقف مسجد یا حسینیه است، جایز نیست آن را برای پخت و پز به بیرون از مسجد و حسینیه منتقل کنند. (3)
🔹خداوند توفیق انجام کارهای خیر را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع مسأله 2676)
(2) (تحریر الوسیله کتاب الوقف م 73 ؛ آیت الله سیستانی منهاج الصالحین ج 2 م 100)
(3) امام خامنه ای: بیرون بردن وسایل مسجد شامل فرش، صندلی و ظروف آشپزخانه که معمولا توسط خیرین و از درآمد مسجد خریداری شده، جهت مجالس مذهبی و دینی خارج از مسجد چه حکمی دارد؟ جواب: در صورتی که وقف، یا ملک مسجد باشد جایز نیست. آیت الله مکارم: آیا مىتوان ظروف حسینیّه را براى جشن عروسى، یا جهت ولیمه دادن اجاره یا امانت داد؟ جواب: جایز نیست؛ مگر این که به هنگام وقف چنین چیزى شرط شده باشد. (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 666672 ، 26/3/1399 ؛ آیت الله مکارم، استفتائات سایت)
مطالب بیشتر
https://eitaa.com/ahkam31/342
https://eitaa.com/ahkam31/401
https://eitaa.com/ahkam31/593
هدایت شده از خاکریز
وضوی زن در حضور نامحرم
مسأله۱: زن باید در محلی وضو بگیرد که نامحرم ـمواضعی را که زن باید از او بپوشاندـ، نبیند و اگر مراقبت نکند و نامحرم او را ببیند گناه کرده است، هر چند وضویش صحیح است.
وضو با وجود کِرِم ضد آفتاب در اعضاء
سؤال۲: آیا وجود کِرِم ضد آفتاب در اعضاء در حال وضوء اشکال دارد؟
جواب: اگر کِرِم جذب پوست شده است و روی پوست چربی که مانع رسیدن آب به پوست باشد، باقی نمانده است، اشکال ندارد.
وقف زمین برای مسجد
سؤال۳: آیا برای اینکه زمینی وقف مسجد شود، صیغه خاصی لازم است؟
جواب: انشاء صیغه لفظی در وقف شرط نیست، زیرا تحقق آن به معاطات هم ممکن است؛ یعنی اگر زمین به نیت مسجد تحویل داده شود و پس از بنای ساختمان مسجد یا قبل از آن، در آن مکان به نیت مسجد نماز خوانده شود، وقف محقق شده است و تغییر و تبدیل وقف جایز نیست.
محتلم شدن در مسجد
سوال۴: اگر کسی در مسجد خوابیده باشد، محتلم شود چه وظیفهای دارد؟
جواب: پس از بیدار شدن، باید فورا از مسجد بیرون برود.
نماز زیارت از طرف دیگران
۵: میتوان به نیابت از افراد زنده و کسانی که از دنیا رفته اند، امامان معصوم (علیهم السلام) را زیارت کرد و نماز زیارت را نیز به نیابت از آنان خواند، همچنین می توان پس از انجام زیارت و نماز، ثواب آن را به دیگران هدیه کرد.
خمس درآمد کودک
سؤال۶:پدری به فرزندش پول بخشیده و از طرف کودک در حساب بانکی گذاشته است، آیا خمس سودی که به این پول تعلق میگیرد، باید پرداخت شود؟ در صورت وجوب، پدر باید خمس آن را پرداخت کند؟
جواب: پدر تکلیف ندارد، بنابر احتیاط واجب کودک باید پس از بلوغ، خمس سودی را که قبل از بلوغ به دست آورده و تا زمان بلوغ بر مِلکش باقی مانده است، بپردازد.
فعالیت اجتماعی بانوان
سؤال۷: فعالیت اجتماعی بانوان در امور فرهنگی و مذهبی، چه حکمی دارد؟
جواب: حضور زن در فعالیتهای اجتماعی، اگر با حفظ ضوابط و جهات شرعی باشد و بدون خوف وقوع در حرام باشد، فی نفسه اشکال ندارد، ولی در هر حال خروج از منزل باید با اجازه شوهر باشد.
نجس شدن داخل دهان
سؤال۸: اگر داخل دهان به واسطه کشیدن دندان خونی شود، آیا تطهیر داخل دهان لازم است؟
جواب: به طور کلی، با برطرف شدن عین نجاست از داخل دهان ـ هر چند با مستهلک شدن در آب دهان ـ دهان پاک می شود و نیازی به آب کشیدن نیست.
خون مردگی زیر ناخن و پوست
سؤال۹: آیا خونی که به خاطر کوبیده شدن، زیر ناخن یا پوست میمیرد، نجس است؟
جواب: اگر طوری باشد که به آن خون نگویند، پاک است و اگر به آن خون بگویند، در صورتی که آب به آن برسد، باید برای وضو و غسل ـ اگر مشقت نداشته باشد ـ خون را بیرون آورند و اگر مشقّت دارد، باید اطراف آن را بهطوری که نجاست زیاد نشود بشویند، و پارچه یا چیزی مثل پارچه، بر آن بگذارند و روی آن به نیت وضو یا غسل، دست تر بکشند.
شک در طهارت چرم و اجزای حیوانات
سؤال۱۰: چرم های طبیعی وارداتی که شک داریم از حیوانی است که ذبح شرعی شده یا نه، آیا نجس می باشد؟
جواب: اگر بداند یا احتمال دهد حیوان ذبح اسلامی شده است، پاک است، وگرنه محکوم به نجاست است.
تاخیر انداختن نماز ظهر جمعه
سؤال: اگر هنگام نماز جمعه، شخصی بخواهد در منزلش نماز ظهر و عصر را بخواند، آیا لازم است نماز ظهر را به تأخیر بیاندازد؟
جواب: تأخیر انداختن نماز ظهر لازم نیست.
🌷🌷🌷🌷
#لطیفه
☆طنـز..🤩😍
#لطیفه
🧓🏽حیف نون تو #باغ دیگران داشت #میوه میخورد
رفیقش میگه: اینقدر نخور حلال نیست!
حیف نون میگه: من به حلال، حرومش کاری ندارم، برا #خاصیتش میخورم
😂😂😂
ـ🌧⛈🌧
#احکام 👇
⭕#حـق المارّه و شـرایط آن:
✍️. کسی که درحال عبور به درختی میوه دار برسد با شرایط زیر میتواند از #میوۀ آن بخورد:
1- خوردن #میوه هایی که درخیابان و راه های عمومی هستند، مانعی ندارد.
2- استفاده از #میوه های باغات مردم با شرائطی حلال است:
1️⃣ یقین به عدم رضایت مالک نداشته باشد.
2️⃣به طور اتفاقی از آنجا عبور کند
نه با قصد خوردن #میوه.
3️⃣ضرر و آسیب به درخت نزند
و میوه ها را تلف نکند.
4️⃣میوه را همان جا بخورد و با خود نبرد.
5️⃣وارد ملک و #باغ نشود.
6️⃣باغ و زراعت فاقد دیوار و در باشد.
‼️موارد دیگر که شرایط فوق را ندارد
#حرام است.
╭══• ❤️ •══╮
@ahkameshirin
╰══• ❤️ •══╯
♦️ آیا #سجده بر #کاغذ یا #دستمال #کاغذی صحیح است ؟ ♦️
♻️ گاهی برای #خواندن :نماز مهری از جنس #خاک در دسترس نیست یا هنگام خواندن نماز #مهر #نماز گم می شود یا به جای دوری پرتاب می شود . در این صورت، آیا می توان از «کاغذ» ، «دستمال کاغذی » و یا «اسکناس » در #دسترس برای #سجده کردن استفاده کرد؟
💠 آیت الله خامنه ای :
#سجده بر كاغذى كه از چوب و گياهان ـ غير از #كتان و پنبه ـ ساخته مىشود #صحيح است، مشروط به اين كه رنگ يا جرم ديگرى روى آن را نگرفته باشد.
💠 آیت الله مکارم شیرازی :
#سجده بر کاغذ #مطلقا #صحیح است.
سجده بر «کاغذ بی خط » نیز صحیح است . هم چنین سجده بر «کاغذ خط دار» در صورتی که #خطهای موجود در آن مانع رسیدن پیشانی بر کاغذ نباشند و یا بین خطها به مقداری که #سجده #صحیح است فاصله باشد، جایز است.
💠 آیت الله سیستانی :
اگر کاغذ نوشتن را از چیزی که #سجده بر آن #صحیح است مانند – #چوب و #کاه- ساخته باشند می شود برآن #سجده کرد و همچنین اگر از پنبه یا کتان ساخته باشند . ولی اگر از حریر یا ابریشم و مانند این ها ساخته باشند، #سجده بر آن صحیح نیست و اما #دستمال کاغذی فقط در صورتی می توان بر آن #سجده کرد که معلوم باشد از چیزی ساخته شده است که #سجده بر آن صحیح است.
#احکام
توضیح المسائل مراجع مسئله 1082- آموزش احکام ص 123
#نماز
#سجده
#کاغذ_دستمال
@ahkameshirin
🔴 احکام شرعی
❓سؤال: بازی با وسایل سرگرمی از جمله پاسور چه حکمی دارد و آیا بازی با آنها برای سرگرمی و بدون شرط بندی جایز است؟
✅ جواب: بازی باچیزی که عرفا از آلات قمار محسوب می شود مطلقا حرام است هر چند برای سرگرمی و بدون شرط بندی باشد.
📚 استفتائات مقام معظم رهبری
🔮کانال احکام شیرین
#احکام
💞🌷💞🌷💞🌷 @ahkameshirin 💞🌷💞🌷💞🌷
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
#چهار_نكته درباره #حياء🤦♂️
✅👈 #حياء🤦♂️عبارت است از #حالت_نفسانى در انسان🙍♂️ كه مانع ارتكاب اعمال #زشت 🤬 مى شود.
1️⃣👈 #ارتكاب اعمالى 🕺كه موجب از بين رفتن #حياء🤦 در ميان برادران دينى نسبت به يكديگر مى شود #مكروه است.
2️⃣👈 در انجام تكاليف #شرعى_حياء 🙈 معنا ندارد و حياء🤦عذر شرعى براى ترك واجب نيست.
👈مثل #غسل 🚿واجب وقتی #میهمان دیگری هستید
3️⃣👈 #حياء🤦نمى تواند براى ماندن بر #جهل 🧘 به وظايف شرعى و ترك پرسش#عذر به شمار آيد.
4️⃣👈 به نيازمندى 👨🦽كه به جهت حياء🤦♂️ از گرفتن #زكات 💰 خوددارى مى كند، جايز بلكه #مستحب است به ظاهر تحت عنوان #هديه و در واقع به قصد #زكات بدهند.
📗 #منابع:
۱. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۱
۲. فرهنگ فقه، ج ۳ ص ۳۸۷
۳. اجوبة الاستفتائات س ۱۸۱
۴. فرهنگ فقه، ج ۳ ص ۳۸۷
۵. جواهر الكلام، ج ۱۵، ص ۳۲۴
•┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈•
﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
آیا وام صندوقهای📭 خانگی🏡 #خمس دارد
1⃣👈 آیت الله #خامنه ای
در صورتی که از درآمد💰و حقوق💵 باشد، سر سال خمسی باید #خمس آن پرداخت شود؛👌البته در صورتی که مبلغ را به دیگری👥 وام💰 داده باشید و سر سال #خمسی قابل #دریافت نباشد، می توانید #خمس آن را پس از دریافت مبلغ💴 پرداخت کنید
2⃣👈 آیت الله #سیستانی
آنچه هر ماه 🌙 مى پردازید در واقع به کسى که نوبتش رسیده است #قرض مى دهید و هرگاه نوبت👉 شما شد نسبت به آن مقدارى که به افراد👨👩👧👦 قرض داده اید #قرض خود را از آنها پس می گیرید ، و بقیه مبلغ دریافتی💵 قرض گرفتن از دیگر اعضاء 👨👩👦👦 است ، پس هرگاه نوبت👉 شما شد به مقدارى که قبل از سر سال خمسى پرداخته بودید #خمس آن فورا #واجب است.
3⃣👈 آیت الله #مکارم
آن مقدار از وام💰 که متعلق به خود اوست🧕 و قبلا در صندوق 📪 براي خودش پس انداز شده است در صورتي که سر #سال_خمسي قابل وصول🤝 نبوده باشد، جزء در آمد سال وصول وام💰 محسوب مي شود که اگر بعد از دريافت وام تا سال خمسي #مصرف نشود مشمول #خمس است و آن مقدار از وام💰 که به او داده اند و جنبه #قرض_الحسنه دارد به مقداري که اقساطش 🗞 پرداخت شده و #معادلش تا سال خمسي موجود است خمس دارد.
📗 #منابع
۱. سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی
۲. پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مکارم
۳. پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
•┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈•