eitaa logo
احکام کاربردی
3.7هزار دنبال‌کننده
412 عکس
119 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
✅اگر به مجلس عروسی و مانند آن دعوت شدیم؛ ولی در آنجا موسیقی و ترانه مبتذل پخش کردند، تکلیف چیست؟ آیا باید محل را ترک کنیم؟ 👈همه مراجع: اگر احتمال تأثیر می‏دهید، با فراهم بودن شرایط، نهی از منکر کنید و اگر نمی‏پذیرند - چنانچه حضور شما باعث استماع موسیقی حرام یا تأیید گناه گردد - باید مجلس را ترک کنید؛ مگر آنکه عسر و حرج لازم آید. ✅ استفاده از آهنگ‏های مبتذل (موسیقی حرام)، در مجالس عروسی زنان چه حکمی دارد؟ 👈همه مراجع: گوش دادن به موسیقی حرام هر چند در مجالس عروسی زنان - جایز نیست. 👌تبصره. موسیقی و غنا و آواز خوانی دو مقوله است. آنچه که در مجالس عروسی زنان جایز شمرده شده، غنا و آواز خوانی زن است؛ ولی موسیقی لهوی، در هر حال و زمانی حرام است. ✅ آیا رقص زن و مرد اشکال دارد؟ 👈امام و خامنه‏ای: رقص اگر باعث تحریک شهوت، ارتکاب گناه و یا ترتب مفسده شود و یا زن در بین مردان نامحرم بر قصد، حرام است. تبریزی: رقص زن برای شوهر و رقص زن برای زنانت در مجالس عروسی و مانند آن - در صورتی که در معرض گناه مرد (حتی پسر ممیز) نبوده و مشتمل بر حرام دیگری مثل موسیقی و مانند آن نباشد - اشکال ندارد. رقص در غیر این دو مورد، از مصادیق لهو بوده و سزاوار است که مؤمن، از لهو اجتناب کند. سیستانی و وحید: تنها رقص زن برای شوهر و بر عکس آن، جایز است. صافی، فاضل و مکارم: تنها رقص زن برای شوهر جایز است. بهجت: به طور کلی رقص اشکال دارد. (97) آیا زن می‏تواند برای شوهرش برقصد و همراه با آن، موسیقی طرب‏انگیز و شاد گوش کنند؟ همه مراجع (به جز بهجت): رقص زن برای شوهرش، در صورتی که با موسیقی حرام همراه نشود، جایز است.(2780) بهجت: اگر همراه با موسیقی حرام انجام گیرد، جایز نیست و اگر بدون آن باشد، بنابر احتیاط واجب جایز نیست.(2781) (98) آیا نگاه به رقص از تلویزیون داخلی و خارجی، اشکال دارد؟ همه مراجع: نگاه به رقص از تلویزیون، اگر باعث تحریک شهوت یا استماع موسیقی حرام و یا مفسده گردد، جایز نیست.(2782) تبصره. نگاه به رقص از طریق تلویزیون، حکم حضور در مجلس گناه را ندارد؛ مگر آنکه باعث گناه و مفسده شود. (99) گوش دادن به نواری که خواننده‏اش زن باشد و از سروده‏های شعرایی مثل حافظ و مولوی و... استفاده کند، چه حکمی دارد؟ امام، بهجت، صاف، فاضل، مکارم و وحید: گوش دادن به آن جایز نیست.(2783) تبریزی، سیستانی، خامنه‏ای و نوری: گوش دادن به آواز زن، اگر غنا نباشد و باعث التذاذ جنسی و تهییج شهوت نشود و مفسده‏ای بر آن متر() نگردد، اشکال ندارد.(2784) تبصره. غنا عبارت است از ترجیح صدا، به نحوی که طرب‏انگیز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد. (100) در برخی موارد مرثیه خوانی و یا مداحی زنان در مجلس خودشان، به گونه‏ای است که صدای آنان با بلندگو به گوش مردان رهگذر می‏رسد؛ آیا این عمل جایز است؟ همه مراجع (به جز مکارم): اگر صدای آنان در معرض ریبه، تلذذ و تهییج شهوت باشد، جایز نیست.(2785) مکارم: خیر، جایز نیست.(2786) (101) همخوانی زنان و یا زنان و مردان در سرودها و تواشیح، چه حکمی دارد و آیا شنیدن آن جایز است؟ همه مراجع (به جز بهجت، صافی و مکارم): اگر به صورت غنا نباشد و باعث تهییج شهوت و مفسده نگردد، اشکال ندارد.(2787) بهجت، صافی و مکارم: اگر باعث مفسده شود، حرام است و بدون آن نیز بنا بر احتیاط واجب، جایز نیست.(2788) (102) پوشیدن مانتوهایی که برجستگی‏های بدن (مانند سینه و پشت) را نمایان می‏سازد، چگونه است؟ همه مراجع: اگر باعث تهییج شهوت باشد، جایز نیست.(2789) (103) آیا بر زن لازم است خود را در مقابل بچه نابالغ بپوشاند؟ همه مراجع (به جز بهجت، تبریزی و مکارم): اگر خوب و بد را می‏فهمد و احتمال می‏دهد که نگاهش به بدن زن، موجب تحریک شهوتش شود، بنا بر احتیاط واجب، باید بدن و موی خود را از او بپوشاند.(2790) بهجت: اگر خوب و بد را می‏فهمد، بنا بر احتیاط واجب، باید بدن و موی خود را از او بپوشاند.(2791) تبریزی و مکارم: خیر، لازم نیست؛ ولی بهتر است بدن و موی خود را از پسری هم که خوب و بد را می‏فهمد، بپوشاند.(2792) (104) آیا پوشاندن زیر چانه و کف و روی پا، در مقابل نامحرم واجب است؟ همه مراجع (به جز تبریزی و مکارم): آری، باید آنها را از نامحرم بپوشاند.(2793) تبریزی: پوشاندن زیر چانه واجب است؛ ولی پوشاندن کف و روی پا تا مچ بنابر احتیاط، واجب است.(2794) (105) زنی که می‏داند به جهت چهره زیبایی که دارد، مردان نامحرم به او نگاه می‏کنند، چه وظیفه‏ای دارد؟ آیا پوشاندن آن واجب است؟ امام، سیستانی، فاضل، مکارم و نوری: اگر باعث مفسده نشود، پوشاندن چهره بر او واجب نیست؛ ولی مردان وظیفه دارند به او نگاه نکنند.(2795) بهجت، تبریزی و وحید: اگر باعث جلب توجه مرد نامحرم شود، بنابر احتیاط واجب باید چهره خود را بپوشاند.(2796) صافی: باید چهره خود را در برابر نامحرم بپوشاند.(2797)
(106) آیا برای زن جایز است که عطر بزند و از منزل بیرون رود؟ همه مراجع: خیر، جایز نیست.(2798) تبصره. حکم فوق بر این اساس است که بیرون رفتن زن از منزل با حالت معطر، باعث تحریک و جلب توجه مرد نامحرم می‏شود و اگر در جایی باعث این مفسده نشود، بیرون رفتن او با آن حالت اشکال ندارد. (107) زیور آلات زن، اگر در معرض دید نامحرم باشد، چه حکمی دارد؟ امام، بهجت، صافی، خامنه‏ای، فاضل و وحید: باید از دید مرد نامحرمی پوشانده شود.(2799) مکارم و نوری: پوشاندن زیور آلات پنهانی (مانند دستبند، النگو و گردن بند) از دید نامحرم واجب است؛ ولی پوشاندن حلقه ازدواج و انگشتر واجب نیست.(2800) سیستانی: پوشاندن گردن بند از دید نامحرم واجب است؛ ولی پوشاندن النگو، دستبند، حلقه ازدواج و انگشتر واجب نیست.(2801) تبریزی: پوشاندن زیور آلات پنهانی (مانند دستبند، النگو، و گردن بند) از دید نامحرم واجب است؛ ولی پوشاندن انگشتری که پیش زنان بزرگسال و یا کمی پایین‏تر متعارف است، واجب نیست.(2802) (108) آیا باید سرمه چشم، اصلاح صورت و ابروهای رنگ کرده و را از نامحرم پوشاند؟ امام: پوشاندن اصلاح صورت واجب نیست؛ ولی پوشاندن سرمه چشم و رنگ ابرو - اگر نزد عرف زینت محسوب شود - واجب است.(2803) سیستانی، مکارم و نوری: پوشاندن آن از نامحرم واجب نیست.(2804) بهجت و صافی: باید آن را از نامحرم پوشاند.(2805) خامنه‏ای، فاضل و وحید: اگر زینت محسوب می‏شود، باید آن را از نامحرم پوشاند.(2806) تبریزی: پوشاندن اصلاح صورت - به گونه‏ای که نزد زنان کهنسال و یا کمی کمتر از آن متعارف است - واجب نیست.(2807) تبصره. اگر موارد یاد شده به گونه‏ای باشد که باعث مفسده و جلب توجه مرد نامحرم شود، پوشاندنش واجب است. (109) آیا در گفت و گوی زن و مرد نامحرم، فرقی بین گفت و گوی مستقیم و از راه دور هست؟ همه مراجع: خیر، هیچ تفاوتی در حکم نمی‏کند و در هر دو مورد، اگر با قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال دارد.(2808) (110) آیا صحبت کردن با کسی که قصد داریم در آینده با او ازدواج کنیم، گناه است؟ همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده نشود، اشکال ندارد.(2809) عقد نکاح‏ شرایط عقد: 1. به عربی صحیح خوانده شود. 2. خواننده عقد باید قصد انشاء کند. 3. عاقد باید عاقل و بالغ و مختار باشد. 4. زن و شوهر باید معین باشند. 5. زن و مرد به ازدواج راضی باشند. مستحب است عقد ازدواج، در روز و ساعت مبارک خوانده شود و قمر در عقرب نباشد و اگر نمی‏دانند قمر در عقرب هست یا نه برای دفع نحوست صدقه بدهند. یک وکیل برای زوج و زوجه: وکیل با تقدم زوجه می‏گوید: انکحت موکلتی مریم لموکلی حسین علی الصداق المعلوم. و از طرف زوج می‏گوید: قبلت النکاح لموکلی حسین علی الصداق المعلوم. عقد موقت (صیغه عقد انقطاعی) عقد انقطاعی دارای چهار رکن است: زوج، زوجه، مهر، مدت. عقد موقت باید با کلمه متعت خوانده شود ولی اگر کلمات زوجت وانکحت هم اضافه شود اشکال ندارد. در عقد انقطاعی نفقه زن بر شوهر واجب نیست مگر اینکه در ضمن عقد شرط کنند. طلاق لازم نیست بلکه در پایان مدت معین خود به خود علقه زوجیت از بین می‏رود. عده زنی که متعه شده، چهل و پنج روز است این در صورتی است که زن حیض نشود وگرنه دو طهر خواهد بود بر خلاف عقد دائم که عده آن سه طهر است
❇️ آیا کردن خانواده به خصوص ها و همسر برای بر ما است ؟ ❇️ ➖➖➖➖ ⬅️ آیت الله خامنه ای: اگر به نحوی باشد که نکردن آنان موجب سبک شمردن باشد‌ لازم است. ⬅️ آیت الله مکارم شیرازی: نیست مگر اینکه آنها عادت به ترک نماز کنند و آن را بشمارند، در این صورت واجب است به نحو مطلوبی آنها را کنند. ⬅️ آیت الله سیستانی: کردن فرزندان تحت تربیت است ⬅️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر ماندن شخص باعث می شود به این امر عادت کند یا به جهتی دیگر بیدار کردن او احسان به وی به حساب آید- مانند اینکه خواب ماندن وی بدون عذر باشد - کردن اشکال ندارد حتی اگر اذیت شود، ولی اگر ماندن به صورت اتفاقی باشد و جهت راجحی نیز برای کردن نباشد، نمودن وی اگر مستلزم ایذا شود جایز نیست. نسبت به کردن کسانی که نشده اند در صورتی که وی متوقف بر این کار باشد حتی اگر اذیت شوند کردن آن ها اشکال ندارد. ➖➖➖➖➖ @fatemi222
💅👄💅 💁‍♂️💁‍♀️ 😃👇 دیگه کار از ابرو برداشتن و مو رنگ کردن و آرایش کردن گذشته☹️😟 دیروز یه پسره زنگ زده بود به زلال احکام میگفت حاج آقا میتونیم با لاک وضو بگیریم؟؟؟😐😐😕😂😂😂 😍🌵 💠زن نما شدن برای مرد و مردنما شدن برای زن حرامست. یعنی نباید زن عمدا کاری کند که شبیه مردان شود و مرد هم کاری کند که شبیه زن شود.🙍‍♀️ چه در لباس و ظاهر و چه در رفتار. 🎋علت این حکم ،روایات ائمه علیهم السلام است که مراجع معظم تقلید طبق آن فتوا میدهند 💆‍♂️💆‍♀️ 🌿🌸 👇👇 https://eitaa.com/ahkam31/335
🌸🌺🌸🌺 😜😅 🌸🌺😊😄 👴🏻طرف یه میاره خونش تا واسش قربانی کند 🐑 به میگه : میخوام برام تیکه تیکش کنی با گوشتهایش درست کنم. سر و پا و روده‌شم خوب تمیز کن میخوام درست کنم پشکلاشم میخوام کود کنم برا باغچه آت آشغالاش رو هم میخوام برای 🐈 👨🏻 چپ نگاهش میکنه، میگه: میخوای ضبط کن بذار .. 📲 😅🤣🤣😜 🔰 شرایط سربریدن حیوان (مثل گوسفند) 👇 : 1_هنگام ، نام گفته شود. 2_رو به بودن حیوان 3_وسیله ، از جنس باشد؛ (اما در هنگام ضرورت و ترس از تلف شدن حیوان، میشه از سنگ یا وسیله تیز دیگری هم استفاده کرد.) 4_ کننده باشد. 5_حیوان قبل از ذبح، باشد. 6_ ۴ رگ بزرگ گردن حیوان، بطور کامل از بریده شود. 💥💥💥💥💥 🔰 1ــ رو به قبله باشد. 2ــ وسیله ، باشد.🔪 3ــ گذاشتن جلوحیوان قبل‌از 4ــ در ، 2دست و 1پایش بسته شود و پای دیگرش رها باشد. 5ــ در ، 4 دست و پایش بسته شود و دُم آن رها باشد.🐄🐮 6ــ پس از ذبح ، رهایش کنند تا بال و پر بزند 🐓🐔 💥💥💥💥💥 🔰 1ــ حیوان فروکنندوبه طرف جلوبیاورندکه ازپشت بریده شود. 2ــ حیوان جلوی حیوانات دیگر 3ــ حیوان در و قبل ازظهرروزجمعه 4- راکه انسان خودش پرورش داده بادست خودبکشد. ⠀ ⠀ོ ⠀ ⠀⠀ ⠀⠀ོ ⠀⠀⠀ོ ✋بیشتر آداب ‌ذبح_حیوان https://eitaa.com/ahkam31/1099 https://eitaa.com/ahkam31/1100
😃😂😃😂😃😂😃 😁😊 ❤️👈 شخصی زیر درخت ایستاده بود و میگفت 🌳 🙄 ! همه ی کارهایت درست است 🤔 فقط نمی فهمم چرا این به این کوچکی را بالای این درخت بزرگ قرار داده ای و به آن بزرگی را لای بوته های کوچک! 🤔 همین طور که با خدا داشت دردودل می کرد ناگهان بادی وزید و روی صورتش افتاد واز بینی اش خون آمد😫😭 😯به خودش آمد و گفت : 😶 ! کارت درست است. اگر بالای درخت بود معلوم نبود چه بلایی سرم می آمد. ✍️ گاهی ما از متعال درخواستی داریم بدون آنڪه نزد حساب اعمال خیر، و آبرویی داشته باشیم. 👈 برای درخواست، و انتظار برآورده شدن ، نیاز است ابتدا ما، آنچه را خواسته، انجام دهیم. چون ما که نیستیم! 🌹امام علی علیه السلام می فرمایند:👇 لَا تَسْتَبْطِئْ إِجَابَةَ دُعَائِكَ وَ قَدْ سَدَدْتَ طَرِيقَهُ بِالذُّنُوب‏ [اجابت را دیر مپندار، درحالی ڪه خودت با راه آن را بسته ای.] 🔹ضمن اینڪه گاهی بر آورده شدن یڪ به صلاح ما نیست و ما بی خبریم و ، بجای آن، اجر و به ما داده و یا درجای دیگری در زندگیمان جبران میشود... ╭─┅🍃🌸🍃┅─╮ @ahkameshirin ╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽ 🍃🍂🌺🍃 🌺 بعضی از مردم فکر می‌کنن که اگه توی مجلس گناه بودن و خودشون گناه نکردن، دیگه اشکال نداره. 〽️ به‌همین خاطر هم، مجلس رو به بهونه‌ی ناراحت‌شدن صاحب مجلس، بدبینی دیگران، ایجاد اختلاف یا خجالت‌کشیدن و... ترک نمی‌کنن. ❗️مثلاً می‌بینی توی عروسی‌ها مجلس بزن‌وبرقص کامل راه افتاده، اون‌وقت بچه مذهبیه اون گوشه نشسته و ذکر می‌گه. یا سر سفره، شراب هم گذاشتن و بعضی دارن می‌خورن، اون‌وقت بچه مذهبیه داره با خیال راحت غذاش رو می‌خوره. 📛 درحالی‌که این‌طوری درست نیست. ✍️ موندن در مجلس گناه، خودش گناهه؛ پس با اجازه‌تون، هم شما دارید گناه می‌کنید و هم اون‌ها. مخصوصاً که این موندن، یه جورایی تأیید اون گناه هم باشه. 🔺مجمع‌المسائل، ج۲، س۱۸. ✋بیشتر حضور_در_مجلس_گناه https://eitaa.com/ahkam31/1240 هفت عبادت ا گناهه https://eitaa.com/ahkam31/1191 https://eitaa.com/ahkam31/338
🤔 ! ❓کدام غسل ‌احتیاج بـــه وضـــو نــــدارد و مـی‌شــود بـا آن نمــاز خوانــد؟ ✍ آیت الله خامنه‌ای: کسی‌که غسل‌ جنابت‌کرده، نباید برای‌نماز وضو بگیرد، ولی‌با غسـل‌هاى‌دیگر (چه‌ واجب‌یا مستحبّ)نمی‏‌شود نمـاز خواند و بایـد وضـو هـم گرفـت. ✍ آیت الله مکـارم شیـرازی: بـا هـر غسلی (چه جنابـت و چــه غیـــر آن، چـه واجـب و چــه مستحـب‌ قطعی که استحباب آن بـا دلیــل معتبـر ثابـت شـــده باشــد مثــل‌ غسل جمعه، غسل احـرام، غســل‌ شبهاي قدر و مانند آن) می‌تـوان‌ نماز خواند و وضو واجب‌نیست، ولی احتیاط‌مستحب‌ آن است‌که‌ در غیر غسل جنابت وضو بگیرد. غسل‌های مستحبی کـه به عنوان‌ «رجـا» بـه جـا آورده مـی‌شـونـد، جانشیــن وضـــو نمــی‌گــردنــد.‌ ✍ آیت ‌الله‌ سیستانی: کسی‌که‌غسل‌ جنابت ‌کرده‌ نباید برای‌ نماز وضو بگیـرد، بلکـه‌ بـا غسل‌ هـای‌ دیگــر واجب غیر غســل از استحـاضـه‌ متوسطه ـ و با غسل‌های‌مستحب‌ که در مســــأله ۶۳۳ آمـــده نیــــز می‌تواند بدون‌وضو نماز بخواند، اگــرچــه احتیـــاط مستحــب آن اســـت کــــه وضــو هــم بگیـــرد. ✍ آیت الله وحیـد: كسـى كـه غسـل‌ جنابت كرده ، نبايـد بــراى نمــاز وضو بگيرد ، بلكـه بـا غسـل هـاى ديگــــر واجــب غيــــر از غســــل استحاضه متوسّطه و بـا غسلهاى مستحــبّ كـــه در مسـألـه «۶۵۰» آمـده نيـز مى‌توانـد بـدون‌ وضــو نماز بخــواند، اگــر چــه ‌احتيــاط‌ مستحبّ‌آن‌است‌كه‌وضو هم ‌بگيرد. ✍ آیت الله فاضـل: كسـى كـه غســل‌‌ جنابـت كــرده، نبـايــد براى نمــاز وضو بگيرد. اما با غسلهاى واجب‌ ديگر نمى تواند بـدون وضو نماز بخواند بلكه بايد وضو هم ‌بگيرد. 📚 منابع: رسـاله مراجــع، م ۳۹۱، خامنـه‌‏اى، اجوبه، س۱۸۸. سیستـانی، مساله، ۳۸۹. آیت الله وحید، مسـأله ۳۹۷. @fatemi222
📌فهرست احکام👇 🔺1-وضو و غسل https://eitaa.com/ahkam31/339 🔺2-مجالس گناه https://eitaa.com/ahkam31/338 🔺3-ذبح https://eitaa.com/ahkam31/336 🔺4-مرد نما شدن https://eitaa.com/ahkam31/335 🔺5-وقف https://eitaa.com/ahkam31/342 🔺6-تقلید https://eitaa.com/ahkam31/318 🔺7-سجده قرآن https://eitaa.com/ahkam31/440 🔺8-تصرفات حلال https://eitaa.com/ahkam31/11 🔺9-وام https://eitaa.com/ahkam31/445 🔺10-اعلام نجاست https://eitaa.com/ahkam31/12 🔺11-شرایط امر به معروف https://eitaa.com/ahkam31/13 🔺12-هشت نکته در غصب https://eitaa.com/ahkam31/15 🔺13-هفت نکته در والدین https://eitaa.com/ahkam31/17 🔺14-نه ویژگی نماز مستحبی https://eitaa.com/ahkam31/18 🔺15- چهار نکته در حقوق معنوی https://eitaa.com/ahkam31/19 🔺16-چهار نکته در قطع رحم https://eitaa.com/ahkam31/20 🔺17-ده نکته در رابطه با عرف https://eitaa.com/ahkam31/21 🔺18-هشت جا نیاز به حمد نیست https://eitaa.com/ahkam31/22 🔺19-پنج نکته درباره نیابت https://eitaa.com/ahkam31/23 🔺20-ده جامجورتاخیر نماز https://eitaa.com/ahkam31/24 🔺21-سه نکته در قضای نمازوالذین https://eitaa.com/ahkam31/25 🔺22-چهار نکته در رکوع https://eitaa.com/ahkam31/26 🔺23-چهار نکته درتبعیت نماز https://eitaa.com/ahkam31/27 🔺24-چهار نکته درباره توبه https://eitaa.com/ahkam31/28 🔺25-یازده نکته در آداب جماعت https://eitaa.com/ahkam31/447 🔺26-چهار نکته درباب قبله https://eitaa.com/ahkam31/448 🔺27-سه نکته در حق الناس https://eitaa.com/ahkam31/452 🔺28-شش نکته اگه مهرگم بشه https://eitaa.com/ahkam31/450 🔺29-پنج نکته در قرائت حمد https://eitaa.com/ahkam31/30 🔺30-چهار نکته اقتدا در حال رکوع https://eitaa.com/ahkam31/31 🔺31- پنج تا از محرمات مسجد https://eitaa.com/ahkam31/32 🔺32-پنج تفاوت‏ فرزند نسبى و رضاعى‏ https://eitaa.com/ahkam31/33 🔺33- پنج نکته درباره مضاربه https://eitaa.com/ahkam31/34 🔺34-چهار نكته در رابطه با تنبيه كودك‏ https://eitaa.com/ahkam31/35 🔺35-هفت نکته درباره ادای https://eitaa.com/ahkam31/37 🔺36-مسافر https://eitaa.com/fatemi222/2661 🔺37-تمرینی https://eitaa.com/fatemi222/2655 🔺38-نذرهای باطل https://eitaa.com/fatemi222/2665 🔺39-سن تکلیف https://eitaa.com/fatemi222/2671 🔻40-سه تفاوت نفقه_همسر و _پدر و https://eitaa.com/fatemi222/6574 🔺41-چهار نکته درباره عاق_والدین https://eitaa.com/fatemi222/6575 🔺42-سه نکته درنماز_و_روزه_قضای_پدر https://eitaa.com/fatemi222/6576 🔻43-هفت نکته درباره احترام_والدین https://eitaa.com/fatemi222/6577 🔻44-سقط جنین https://eitaa.com/ahkam31 🔺45-ارث https://eitaa.com/fatemi222/4217 🔻46-ماه مبارک فطریه https://eitaa.com/fatemi222/3147 🔺47-ارث https://eitaa.com/fatemi222/4217 🔺48-مسافر https://eitaa.com/fatemi222/4034 🔺49-چهار شرط بلوغ https://eitaa.com/fatemi222/4154 🔺50-ناخن و وضو https://eitaa.com/ahkam31/632 🔺51-سجده https://eitaa.com/ahkam31/669
بسم الله الرحمن الرحیم در این ایام از وسایل مساجد و حسینیه ها برای مجالس روضه و عزاداری استفاده می شود و از آنجایی که اموال مساجد و حسینیه ها وقف هستند یا به صورت هدیه برای مسجد و حسینیه ها قرار داده شده است لذا چند نکته ای کوتاه درباره اموال مساجد و حسینیه ها تقدیم می شود: 1. اگر کسی مالی را مثل زمین یا ظرف یا فرش و مانند اینها وقف مکانی کند، بعد از اینکه وقف به صورت شرعی تحقق پیدا کرد، واقف اختیاری نسبت به این مال وقفی ندارد بنابر این نمی تواند شکل وقف اولیه را تغییر بدهد یا اینکه مال وقفی را بفروشد یا مال وقفی را به کسی ببخشد یا امانت بدهد، بلکه باید مطابق همان وقف اولیه به آن عمل شود. (1) 2. خرید و فروش مال وقفی جایز نیست و چنانچه مالی وقف مسجد یا حسینیه ای شده و مورد نیاز مسجد یا حسینیه نیست و همین وسیله در مسجد یا حسینیه دیگری مورد نیاز است باید به همین مسجد یا حسینیه دیگر منتقل کرد و نمی توان آن وسیله را فروخت و تبدیل به احسن کرد؛ لذا فروش مال وقفی مراحلی دارد که حتما باید به کارشناسان مطلع در این زمینه مراجعه کرد. (2) 3. اموال وقفی مساجد یا حسینیه ها یا هر مکان دیگری که بطور مخصوص برای همان مکان وقف شده یا کیفیت وقفش معلوم نیست، بیرون بردن آن وسایل از مکان وقفی به مکان دیگر هر چند بطور موقت یا امانت دادن این وسایل باشد، حرام است بنابر این اگر دیگی یا ظرفی وقف مسجد یا حسینیه است، جایز نیست آن را برای پخت و پز به بیرون از مسجد و حسینیه منتقل کنند. (3) 🔹خداوند توفیق انجام کارهای خیر را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل مراجع مسأله 2676) (2) (تحریر الوسیله کتاب الوقف م 73 ؛ آیت الله سیستانی منهاج الصالحین ج 2 م 100) (3) امام خامنه ای: بیرون بردن وسایل مسجد شامل فرش، صندلی و ظروف آشپزخانه که معمولا توسط خیرین و از درآمد مسجد خریداری شده، جهت مجالس مذهبی و دینی خارج از مسجد چه حکمی دارد؟ جواب: در صورتی که وقف، یا ملک مسجد باشد جایز نیست. آیت الله مکارم: آیا مى‌توان ظروف حسینیّه را براى جشن عروسى، یا جهت ولیمه دادن اجاره یا امانت داد؟ جواب: جایز نیست؛ مگر این که به هنگام وقف چنین چیزى شرط شده باشد. (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 666672 ، 26/3/1399 ؛ آیت الله مکارم، استفتائات سایت) مطالب بیشتر https://eitaa.com/ahkam31/342 https://eitaa.com/ahkam31/401 https://eitaa.com/ahkam31/593
وضوی زن در حضور نامحرم مسأله۱: زن باید در محلی وضو بگیرد که نامحرم ـمواضعی را که زن باید از او بپوشاندـ، نبیند و اگر مراقبت نکند و نامحرم او را ببیند گناه کرده است، هر چند وضویش صحیح است. وضو با وجود کِرِم ضد آفتاب در اعضاء سؤال۲: آیا وجود کِرِم ضد آفتاب در اعضاء در حال وضوء اشکال دارد؟ جواب: اگر کِرِم جذب پوست شده است و روی پوست چربی که مانع رسیدن آب به پوست باشد، باقی نمانده است، اشکال ندارد. وقف زمین برای مسجد سؤال۳: آیا برای اینکه زمینی وقف مسجد شود، صیغه خاصی لازم است؟ جواب: انشاء صیغه لفظی در وقف شرط نیست، زیرا تحقق آن به معاطات هم ممکن است؛ یعنی اگر زمین به نیت مسجد تحویل داده شود و پس از بنای ساختمان مسجد یا قبل از آن، در آن مکان به نیت مسجد نماز خوانده شود، وقف محقق شده است و تغییر و تبدیل وقف جایز نیست. محتلم شدن در مسجد سوال۴: اگر کسی در مسجد خوابیده باشد، محتلم شود چه وظیفه​‌ای دارد؟ جواب: پس از بیدار شدن، باید فورا از مسجد بیرون برود. نماز زیارت از طرف دیگران ۵: می‌توان به نیابت از افراد زنده و کسانی که از دنیا رفته اند، امامان معصوم (علیهم السلام) را زیارت کرد و نماز زیارت را نیز به نیابت از آنان خواند، همچنین می توان پس از انجام زیارت و نماز، ثواب آن را به دیگران هدیه کرد. خمس درآمد کودک سؤال۶:پدری به فرزندش پول بخشیده و از طرف کودک در حساب بانکی گذاشته است، آیا خمس سودی که به این پول تعلق میگیرد، باید پرداخت شود؟ در صورت وجوب، پدر باید خمس آن را پرداخت کند؟ جواب: پدر تکلیف ندارد، بنابر احتیاط واجب کودک باید پس از بلوغ، خمس سودی را که قبل از بلوغ به دست آورده‌ و تا زمان بلوغ بر مِلکش باقی مانده است، بپردازد. فعالیت اجتماعی بانوان سؤال۷: فعالیت اجتماعی بانوان در امور فرهنگی و مذهبی، چه حکمی دارد؟ جواب: حضور زن در فعالیتهای اجتماعی، اگر با حفظ ضوابط و جهات شرعی باشد و بدون خوف وقوع در حرام باشد، فی نفسه اشکال ندارد، ولی در هر حال خروج از منزل باید با اجازه شوهر باشد. نجس شدن داخل دهان سؤال۸: اگر داخل دهان به واسطه کشیدن دندان خونی شود، آیا تطهیر داخل دهان لازم است؟ جواب: به طور کلی، با برطرف شدن عین نجاست از داخل دهان ـ هر چند با مستهلک شدن در آب دهان ـ دهان پاک می شود و نیازی به آب کشیدن نیست. خون مردگی زیر ناخن و پوست سؤال۹: آیا خونی که به خاطر کوبیده شدن، زیر ناخن یا پوست میمیرد، نجس است؟ جواب: اگر طوری باشد که به آن خون نگویند، پاک است و اگر به آن خون بگویند، در صورتی که آب به آن برسد، باید برای وضو و غسل ـ اگر مشقت نداشته باشد ـ خون را بیرون آورند و اگر مشقّت دارد، باید اطراف آن را به‌طوری که نجاست زیاد نشود بشویند، و پارچه یا چیزی مثل پارچه، بر آن بگذارند و روی آن به نیت وضو یا غسل، دست تر بکشند. شک در طهارت چرم و اجزای حیوانات سؤال۱۰: چرم های طبیعی وارداتی که شک داریم از حیوانی است که ذبح شرعی شده یا نه، آیا نجس می باشد؟ جواب: اگر بداند یا احتمال دهد حیوان ذبح اسلامی شده است، پاک است، وگرنه محکوم به نجاست است. تاخیر انداختن نماز ظهر جمعه سؤال: اگر هنگام نماز جمعه، شخصی بخواهد در منزلش نماز ظهر و عصر را بخواند، آیا لازم است نماز ظهر را به تأخیر بیاندازد؟ جواب: تأخیر انداختن نماز ظهر لازم نیست.
🌷🌷🌷🌷 ☆طنـز..🤩😍 🧓🏽حیف نون تو دیگران داشت میخورد رفیقش میگه: اینقدر نخور حلال نیست! حیف نون میگه: من به حلال، حرومش کاری ندارم، برا میخورم 😂😂😂 ـ🌧⛈🌧 👇 ⭕ المارّه و شـرایط آن: ✍️. کسی که درحال عبور به درختی میوه دار برسد با شرایط زیر میتواند از آن بخورد: 1- خوردن هایی که درخیابان و راه های عمومی هستند، مانعی ندارد. 2- استفاده از های باغات مردم با شرائطی حلال است: 1️⃣ یقین به عدم رضایت مالک نداشته باشد. 2️⃣به طور اتفاقی از آنجا عبور کند نه با قصد خوردن . 3️⃣ضرر و آسیب به درخت نزند و میوه ها را تلف نکند. 4️⃣میوه را همان جا بخورد و با خود نبرد. 5️⃣وارد ملک و نشود. 6️⃣باغ و زراعت فاقد دیوار و در باشد. ‼️موارد دیگر که شرایط فوق را ندارد است. ╭══• ❤️ •══╮ @ahkameshirin ╰══• ❤️ •══╯
♦️ آیا بر یا صحیح است ؟ ♦️ ♻️ گاهی برای :نماز مهری از جنس در دسترس نیست یا هنگام خواندن نماز گم می شود یا به جای دوری پرتاب می شود . در این صورت، آیا می توان از «کاغذ» ، «دستمال کاغذی » و یا «اسکناس » در برای کردن استفاده کرد؟ 💠 آیت الله خامنه ای : بر كاغذى كه از چوب و گياهان ـ غير از و پنبه ـ ساخته مى‌شود است، مشروط به اين كه رنگ يا جرم ديگرى روى آن را نگرفته باشد. 💠 آیت الله مکارم شیرازی : بر کاغذ است. سجده بر «کاغذ بی خط » نیز صحیح است . هم چنین سجده بر «کاغذ خط دار» در صورتی که موجود در آن مانع رسیدن پیشانی بر کاغذ نباشند و یا بین خطها به مقداری که است فاصله باشد، جایز است. 💠 آیت الله سیستانی : اگر کاغذ نوشتن را از چیزی که بر آن است مانند – و - ساخته باشند می شود برآن کرد و همچنین اگر از پنبه یا کتان ساخته باشند . ولی اگر از حریر یا ابریشم و مانند این ها ساخته باشند، بر آن صحیح نیست و اما کاغذی فقط در صورتی می توان بر آن کرد که معلوم باشد از چیزی ساخته شده است که بر آن صحیح است. توضیح المسائل مراجع مسئله 1082- آموزش احکام ص 123 @ahkameshirin
🔴 احکام شرعی ❓سؤال: بازی با وسایل سرگرمی از جمله پاسور چه حکمی دارد و آیا بازی با آنها برای سرگرمی و بدون شرط بندی جایز است؟ ✅ جواب: بازی باچیزی که عرفا از آلات قمار محسوب می شود مطلقا حرام است هر چند برای سرگرمی و بدون شرط بندی باشد. 📚 استفتائات مقام معظم رهبری 🔮کانال احکام شیرین 💞🌷💞🌷💞🌷 @ahkameshirin 💞🌷💞🌷💞🌷
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 درباره 🤦‍♂️ ✅👈 🤦‍♂️عبارت است از در انسان🙍‍♂️ كه مانع ارتكاب اعمال 🤬 مى ‏شود. 1️⃣👈 اعمالى 🕺كه موجب از بين رفتن 🤦 در ميان برادران دينى نسبت به يكديگر مى ‏شود است. 2️⃣👈 در انجام تكاليف 🙈 معنا ندارد و حياء🤦عذر شرعى براى ترك واجب نيست.‌ 👈مثل 🚿واجب وقتی دیگری هستید 3️⃣👈 🤦نمى ‏تواند براى ماندن بر 🧘 به وظايف شرعى و ترك پرسش به شمار آيد. 4️⃣👈 به نيازمندى 👨‍🦽كه به جهت حياء🤦‍♂️ از گرفتن 💰 خوددارى مى ‏كند، جايز بلكه است به ظاهر تحت عنوان و در واقع به قصد بدهند. 📗 : ۱. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۱ ۲. فرهنگ فقه، ج ۳ ص ۳۸۷ ۳. اجوبة الاستفتائات س ۱۸۱ ۴. فرهنگ فقه، ج ۳ ص ۳۸۷ ۵. جواهر الكلام، ج ۱۵، ص ۳۲۴ •┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈•
﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 آیا وام صندوقهای📭 خانگی🏡 دارد 1⃣👈 آیت الله ای در صورتی که از درآمد💰و حقوق💵 باشد، سر سال خمسی باید آن پرداخت شود؛👌البته در صورتی که مبلغ را به دیگری👥 وام💰 داده باشید و سر سال قابل نباشد، می توانید آن را پس از دریافت مبلغ💴 پرداخت کنید 2⃣👈 آیت الله آنچه هر ماه 🌙 مى پردازید در واقع به کسى که نوبتش رسیده است مى دهید و هرگاه نوبت👉 شما شد نسبت به آن مقدارى که به افراد👨‍👩‍👧‍👦 قرض داده اید خود را از آنها پس می گیرید ، و بقیه مبلغ دریافتی💵 قرض گرفتن از دیگر اعضاء 👨‍👩‍👦‍👦 است ، پس هرگاه نوبت👉 شما شد به مقدارى که قبل از سر سال خمسى پرداخته بودید آن فورا است. 3⃣👈 آیت الله آن مقدار از وام💰 که متعلق به خود اوست🧕 و قبلا در صندوق 📪 براي خودش پس انداز شده است در صورتي که سر قابل وصول🤝 نبوده باشد، جزء در آمد سال وصول وام💰 محسوب مي شود که اگر بعد از دريافت وام تا سال خمسي نشود مشمول است و آن مقدار از وام💰 که به او داده اند و جنبه دارد به مقداري که اقساطش 🗞 پرداخت شده و تا سال خمسي موجود است خمس دارد. 📗 ۱. سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی ۲. پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مکارم ۳. پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری •┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈•
🙂🧕🙂🧕🙂🧕🙂🧕🙂🧕🙂🧕 ❓مسئله : خنده خانم‌ها موقع حرف‌زدن با مرد نامحرم، چه حكمى داره؟ 📚 همه مراجع: اگه خنده طورى باشه كه باعث تحريک شهوت نامحرم بشه، جايز نيست. صافى، جامع‌الاحكام، ج‏۲، س‏۱۶۷۰؛ سيستانى، منهاج‏‌الصالحين، ج‏۳، النكاح، م‏۲۹؛ نورى، مكارم و امام، تعليقات على‌‏العروة، النكاح، م‏۳۹؛ دفتر: وحيد، تبريزى، بهجت، خامنه‌اى و فاضل. 🙂🧕🙂🧕🙂🧕🙂🧕🙂🧕🙂🧕
🌾🎋🌾🎋🌾🎋 👶🏻سقط جنین👶🏻 ⁉️سوال: پدر و مادري که براي سقط جنين به پزشک مراجعه مي کنند حکم مباشر سقط را دارند و ديه بر انها واجبه يا فقط کار حرامي انجام دادند؟ پاسخ: 📝آیت الله خامنه ای : اگر به‌گونه‌اى عمل کنند که آن عمل به آنها مستند شود ديه بر عهده آنهاست و اگر به آنها مستند نباشد، ديه بر عهده مباشر است هر چند آنها کار حرامى انجام داده‌اند. 📝آيت الله وحيد خراساني : مباشر به سقط کسي است که عمل سقط را انجام مي دهد ولي مراجعه آنها براي انجام عمل سقط حرام است. 📝آيت الله سيستاني : آنها مباشر نيستند و پزشک که به وسيله اي اسقاط مي کند مباشر است ولي اگر پزشک فقط دارويي را معرفي کند ومادر خود مصرف کند او مباشر است. 📝 آيت الله مکارم شيرازي: پزشک در صورتي که اقدامي عملي کند و مادر که خود را در اختيار طبيب قرار داده هر دو مباشرند ولي پدر در فرض سوال مباشر نيست هرچند از گرفتن ديه محروم است. 📝آيت الله فاضل لنکراني: اگر پزشک آمپول بزند؛ ديه بر پزشک واجب است و پدر و مادر جنين گناهکار حساب مي شوند. اگر دکتر آمپول نزند کسي ديگري آمپول بزند کسي که از روي اگاهي آمپول زده ديه براوواجب است و اگر مادر جنين خودش دارو بخورد که سقط کند و جنين سقط شود ديه برمادر جنين واجب است. ------------ 📖منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام