eitaa logo
احکام کاربردی
3.8هزار دنبال‌کننده
424 عکس
120 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
شش فرق نماز و وروزه https://eitaa.com/ahkam31/834
هدایت شده از تکلیف بزرگ
سلام ✍شب هشتم 1️⃣👈احکام+امر به معروف https://eitaa.com/ahkam31/974 2️⃣👈ویژگی چهارم یاران امام؛ امر به معروف و نهی از منکر https://eitaa.com/fatemi222/4609
▬📝﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅ ✅ 👌یکی از محرمات، در معامله است.غش در معامله اقسام مختلفی دارد که به چند نمونه ازآن اشاره می شود: 1️⃣👈 تر در جنس مرغوب تر . 2️⃣👈 چیزی که در کالای مورد معامله ، مانند مخلوط کردن آب در شیر . 3️⃣👈 و خوب در کالای مورد معامله در حالی که واقعیت آن چیزی دیگر است، مانند پاشیدن آب بر سبزی🌿 برای تازه نشان دادن سبزی کهنه و مانده. 4️⃣👈 چیزی و آن، مانند آبکاری آهن بانقره یا طلا تا خریدار آن را به عنوان طلا با نقره بخرد. 5️⃣👈 به در برخی موارد، مانند موردی که فروشنده می داند خریدار با اعتمادی که به وی دارد بازگو نکردن عیب کالا توسط اورا به منزله سلامت آن تلقی می کند، از این رو کالا را نمی بیند و وارسی نمی کند تا از عیبش آگاهی یابد. در این صورت، اعلام نکردن عیب کالا توسط فروشنده با اعتماد خریدار به وی غش محسوب می شود. 6️⃣👈 یکی دیگر از مواردی که در روایات کلمه غش به کار برده شده درباره کسی که در کند. و به مشورت کننده خلاف مصلحت را ارائه نماید. 📙 : ۱. فرهنگ فقه ج ۵ ص ۵۹۰ ۲. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۵ ص ۴۹ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به ://eitaa.com/ahkam31/1248
▬📝﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 با 👦 در سه صورت با مانعى ندارد: 1️⃣👈 طرف معامله در واقع ولىّ طفل باشد و رساندن جنس يا پول گردد. 2️⃣👈 طفل، طرف معامله است ولى يقين داشته باشيم كه اين كار با ولى انجام مى ‏گيرد. 3️⃣👈اگر طفل باشد و چيز كم قيمتى را كه معامله آن براى بچه ‏ها است معامله كند. 📗 : ۱.توضیح المسائل مراجع ج ۲ م ۲۰۸۲ ۲. استفتائات مکارم ج ۱ ص ۱۶۵ س ۵۸۴ ۳. استفتائات آیت الله بهجت ج ۳ س ۴۱۷ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• ttps://eitaa.com/ahkam31/1248
معامله_با_گناهکار https://eitaa.com/ahkam31/1248 4شرط فسخ معامله https://eitaa.com/ahkam31/1189 معاملات_مکروه(7معامله) https://eitaa.com/ahkam31/1113 موارد_فسخ( ازمیان بردن) https://eitaa.com/ahkam31/759 بلوغ شرط م عامله هست https://eitaa.com/ahkam31/460 مصرف وام در غیر از مورد خودش https://eitaa.com/ahkam31/445 خرید و فروش نسیه به قیمت بیش از نقد https://eitaa.com/ahkam31/301 خرید و فروش از نظر نقد یا نسیه بودن 4 نوع https://eitaa.com/ahkam31/277 پنج نکته درباره مضاربه https://eitaa.com/ahkam31/34 خرید و فروش وام https://eitaa.com/ahkam31/393
✅سقط جنین چهار نکته درباره https://eitaa.com/ahkam31/170 غسل مس میت و دیه سقط جنین https://eitaa.com/ahkam31/1093 آیا سقط جنین بر اثر مشکلات اقتصادی جایز است؟ https://eitaa.com/ahkam31/661 دو نکته کوتاه راجع به سقط جنین: https://eitaa.com/ahkam31/425 مسایل پزشکی سقط https://eitaa.com/ahkam31/414 مباشر سقط https://eitaa.com/ahkam31/356 همسرم سه ماهه باردار https://eitaa.com/ahkam31/182
✨🍃🍂🕊🍃🍂🕊🍃🍂🕊 🍃🍂🕊🍃🍂🕊🍃 🍃🍂🕊🍃 ﷽ 🕊 🤔❓ استفاده از سبک‌های جدید در مداحی، چه حکمی داره؟ 🔹✍️ اگه به‌صورت آوازهای مناسب مجالس گناه باشه، خوندن و شنيدن اونا حرامه؛ ولی اگه این‌جور نیست، اشکال نداره. 📍✌️نکته: شرکت‌کنندگان اگه شک کنن که این سبک عزاداری اشکال داره یا نه، وظیفه‌ای ندارن و شرکت در اون مجلس براشون حلاله. 📚 استفتائات امام، ج۳، س۱۰۷؛ استفتائات خامنه‏‌اى، س۱۱۳۲، ۱۱۴۹ و ۱۱۵۱؛ استفتائات بهجت، ج۴، س۶۳۹۵ و ۶۳۹۶؛ استفتائات مكارم، ج۲، س۷۰۱؛ همان، ج۳، س۵۰۶؛ استفتائات فاضل ج۱، س۲۱۷۰ و ۲۱۷۹؛ استفتائات وحيد، س۶؛ استفتائات نورى، ج۱، س۴۴۵ و ۴۴۷؛ همان، ج۲، س۵۳۹ و ۵۹۶؛ استفتائات تبريزى، ج۲، س۱۸۳۰؛ فقه عاشورايی، صافی، احكام عزاداری. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/fatemi222/6617
🔺سؤال اگر کسی بعد از نماز جمعه، نماز ظهر را احتیاطاً بخواند ولی امام جمعه آن را نخواند، آیا می‌توان نماز عصر را به آن امام جمعه اقتدا کرد؟ در صورتی که اقتدا کرده باشد، باید آن نمازهایش را قضا کند؟ ✅پاسخ کسی که نماز جمعه را خوانده لزومی ندارد نماز ظهر را بخواند، ولى خواندن آن بعد از نماز جمعه از باب احتیاط، اشکال ندارد. در هر حال کسی که نماز ظهر را هم خوانده است، اگر در نماز عصر به امامی اقتدا کند که نماز ظهر را نخوانده، نمازش بر اساس نظر برخی فقها صحیح است، ولی برخی دیگر[1] معتقدند احتیاط آن است که به امامی که نماز ظهر را نخوانده اقتدا نکند. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2] حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): نماز جمعه مجزى از نماز ظهر است، ولى خواندن آن بعد از نماز جمعه از باب احتیاط اشکال ندارد و اقتدا در نماز عصر روز جمعه به غیر امام جمعه اشکال ندارد، ولى هرگاه بخواهد با مراعات احتیاط در خواندن نماز ظهر پس از خواندن نماز جمعه نماز عصر را به جماعت بخواند، احتیاط کامل این است که به کسى اقتدا نماید که نماز ظهر را احتیاطاً بعد از نماز جمعه خوانده است. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): اشکال ندارد. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): 1. اگر امام نماز ظهر را نخوانده باشد اقتداء به او رجاء اشکال ندارد ولی احتیاط آن است که بعداً نماز عصر را خودش هم به نحو فرادی بخواند. 2. چنانچه جاهل به مسئله بوده و در نمازش رکوع و یا سجود را به جهت تبعیت از امام زیاد نکرده باشد اعاده نماز لازم نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): اشکال ندارد و نماز جمعه کفایت از نماز ظهر می کند. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): مانعی ندارد هر چند احوط آن است که ظهرین را مجدداً اعاده کند. [1]. آیات عظام خامنه‌ای صافی گلپایگانی، نوری همدانی. [2]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) منبع: اسلام کوئست ______ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید...
☑️سئوال در چه صورتی بعد از ، نماز ظهر هم باید خوانده شود؟ ✅پاسخ در زمان غیبت حضرت ولی عصر(عج)، در روزهای جمعه، انسان می‌تواند به‌جاى ظهر نماز جمعه بخواند، ولى احتیاط مستحبّ[1] آن است که اگر نماز جمعه را خواند نماز ظهر را نیز بخواند و این احتیاط خیلى مطلوب است.[2] ------------------------- [1]. آیات عظام گلپایگانی و صافی: (احتیاط واجب)؛ بنابراین، مقلدین ایشان باید نماز ظهر را پس از نماز جمعه بخوانند و برای اقتدای نماز عصر، باید یقین کنند، امام جمعه نیز نماز ظهر را (علاوه بر نماز جمعه) اقامه کرده است. [2]. ر.ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج ‌1، ص 406، م 733 ، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم، 1424ق. ______________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید...
احکام نماز جمعه https://eitaa.com/ahkam31/97 حکم نماز جمعه (چندپست) https://eitaa.com/ahkam31/230 سه نکته در نماز جمعه https://eitaa.com/ahkam31/384 مکروهات نمازجمعه https://eitaa.com/ahkam31/653 سوال https://eitaa.com/ahkam31/1266
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لطفاً اطلاع رسانی شود ،متاسفانه خیلی از این افراد احکام شرعی این عمل را نمی‌دانند... احکام کاشت ناخن و ابرو و مژه و.... نه وضو قبوله نه نماز نه غسل و ...
🏴نظر ۱۸ تن از مراجع معظم و بزرگ تقلید شیعه، در خصوص قمه و تیغ زدن و آسیب رساندن به بدن در ایام عزاداری حسینی👇 ✅ حضرت امام خمینی(رضوان الله تعالی علیه): عمل نشود.در شرائط و اوضاع کنونى از قمه زدن خوددارى شود. ✅ امام خامنه ای(حفظه الله): قمه زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى، از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی شود و سابقه‏ اى در عصر ائمه «علیهم السلام» و زمان­هاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم «علیه السلام» در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏ شود.بنابراین در هیچ حالتى جایز نیست. ✅ مرجع شهید، علامه شیخ فضل الله نوری(رضوان الله): قمه و تیغ زدن فاقد سند صحیحه و مصداق بدعت و وهن دین است.بدعت گذاری و وهن دین را سبب شدن از گناهان بزرگ است. ✅ مرحوم آقا سید محسن امین(رضوان الله): قمه‏ زنى و اعمالى دیگر از این قبیل در مراسم عزادارى حسینى به حکم عقل و شرع حرام است. ✅ مرحوم آقا شیخ محمد فاضل لنکرانی(رضوان الله): مسئله ‎ی قمه زنی نه تنها موجب گرایش به اسلام و تشیع نمی ‎شود بلکه به علت نداشتن هیچ گونه توجیه قابل فهم برای مخالفان ثمره ای جز نتیجه ‎ی سوء نخواهد داشت. لذا لازم است علاقه مندان به امام حسین (ع) از این گونه اعمال خودداری کنند. ✅ مرحوم آقا سید محسن حکیم(رضوان الله)، فرزند ایشان شهید سید محمد باقر حکیم(ره) نقل نموده‌اند که پدر بزرگوارشان دائماً می‌فرموند: «انّ قضیة التطبیر هی غصة فی حلقومنا»؛ «مسئله قمه‌ زنی، غصّه و اندوهی در گلوی ماست.» ✅ شهید آقا سید محمد باقر صدر(رضوان الله): آنچه که امروز با نام قمه زنی و جاری ساختن خون بر بدن انجام میشود از افعال عوام مردم و جاهلین آنها است و هیچ یک از علماء اقدام به این کار نکرده اند بلکه آنها دائماً از اینکار منع نموده و آن را حرام می دانسته اند. ✅ مرحوم آقا شیخ محمد تقی بهجت(رضوان الله): حکمش به عنوان اوّلى عدم ضرر رساندن به خود یا دیگرى است. ✅ آقا سید علی سیستانی(حفظه الله): باید از کارهایی که عزاداری را خدشه دار می کند اجتناب شود. ✅ آقا شیخ حسین نوری همدانی(حفظه الله): هر عملی که موجب وهن مذهب و اختلاف بین امت اسلامی می‌گردد حرام است. ✅ آقا شیخ ناصر مکارم شیرازی(حفظه الله): بطور کلی، آسیب رساندن به بدن و آنچه سبب وهن مذهب باشد جایز نیست، خواه از طریق قمه زنی باشد یا زنجیرهای تیغ دار. ✅مرحوم آقا سید محمد علی علوی گرگانی: چون موجب وهن تشیع است جایز نیست. ✅ مرحوم آقا سید محمود هاشمی شاهرودی: در کیفیت برگزاری مراسم و شیوه‌های آن بایستی شرایطی را مد نظر قرار داد، آن که موجب وهن دین و مکتب تشیع و یا جامعه اسلامی و یا نظام مقدس جمهوری ‌اسلامی نباشد؛ زیرا که وهن هر یک از آنها از اعظم محرمات و کبائر است و تشخیص این امر از اختیارات ولی‌امر مسلمین است؛ بدان معنی که اگر در شرائط خاصی ولی‌ امر مسلمین چنین تشخیص بدهد که شیوه به خصوص بر خلاف مصلحت جامعه اسلامی و یا موجب وهن و ضربه زدن به دین و یا نظام مقدس جمهوری ‌اسلامی است و بر اساس آن از برگزاری آن منع نماید، تبعیت از ایشان بر همگان واجب است و در این رابطه آحاد مکلفین نمی‌توانند از نظر شخصی خود تبعیت کنند. ✅ آقا شیخ جعفر سبحانی(حفظه الله): قمه زنى در زمان حاضر جایز نیست. ✅ آقا شیخ حسین مظاهری(حفظه الله): حرام است؛ علاوه بر این، در این زمان وهن برای تشّیع است و همچنین هرچه نظیر قمه‌زنی است، مانند زنجیر تیغ‌دار. ضمن آنکه مراعات قوانین هر مملکتی، مخصوصاً قوانین جمهوری اسلامی، واجب است. ✅ آقا شیخ عبدالله جوادی آملی(حفظه الله): چیزی‌ که در شرایط کنونی‌، مایه وهن اسلام است، مانند قمه زدن و ...، جایز نیست. ✅ آقا سید کاظم حائری(حفظه الله): خرافاتی مانند قمه ‏زنی، موجب بدنامی اسلام و تشیع است. ✅ آقا سید محمد حسینی زنجانی(حفظه الله): قمه زنی اینکه از مصادیق عزاداری باشد محل اشکال است و اگر سبب سوء استفاده دشمنان تشیع و موجب وهن مذهب گردد جایز نیست.