eitaa logo
احکام کاربردی
3.7هزار دنبال‌کننده
411 عکس
119 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔❓خوندن اشعارى که کلمه «الله» رو به اهل‌بیت نسبت می‌ده، مثل «على‌اللّهى‌ام»، «حسین‌اللّهى‌ام» یا «زینب‌اللّهى‌ام»، چه حکمى داره؟ 🌾✍️ همه مراجع: اين كارها خلاف احتياطه و این تعبیرات مناسب نیست. از هر کاری که موجب وهن و بدنام‌شدن مذهب اهل‌بیت می‌شه، خودداری کنین. 👈 دیگران هم لازمه که به این اشخاص تذکّر بدن و اونا رو از این کار نهى کنن. 📚 استفتائات امام، ج۳، س۱۰۷؛ استفتائات خامنه‏‌اى، س۱۱۳۲، ۱۱۴۹ و ۱۱۵۱؛ استفتائات بهجت، ج۴، س۶۳۹۵ و ۶۳۹۶؛ استفتائات مكارم، ج۲، س۷۰۱؛ همان، ج۳، س۵۰۶؛ استفتائات فاضل ج۱، س۲۱۷۰ و ۲۱۷۹؛ استفتائات وحيد، س۶؛ استفتائات نورى، ج۱، س۴۴۵ و ۴۴۷؛ همان، ج۲، س۵۳۹ و ۵۹۶؛ استفتائات تبريزى، ج۲، س۱۸۳۰؛ فقه عاشورايی، صافی، احكام عزاداری. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/fatemi222/6617
✨‏﷽✨ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 🕊 🕊 ❖ علامه طباطبایی: در این ایام و لیالی (ماه محرم) بهترین چیز، همان توجه و توسل به سیدالشهداء ‹ع› است. مرحوم استاد قاضی می‌فرمودند: «حضور در مجالس سیدالشهداء ‹ع› و توسل به سیدالشهداء در این ایام، اهمّ از همه امور، حتی مستحبات است که اگر موجب ترک نماز شب هم بشود، باز عزاداری اهمّ است». و می‌فرمودند: «از راه سیدالشهداء ‹ع› می توان به مقصد رسید و توسل به حضرت ابوالفضل ‹ع› باب و کلیدِ این در است.» مرحوم استاد قاضی [هم] از این راه، به مقصد نائل گشته بودند. ‌ • ثمرات‌ الحیات، جلد ۳، ص ۹۸ ‌‌ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/fatemi222/6617
🍵حکم خوردن غذاهای نذری در صورت اطلاع نداشتن از حلال بودن آنها🍵 سوال: با توجه به اطعام‌هایی 🍚 که در ایام محرم داده می‌شود و انسان به حلال بودن ✅ آنها یقین ندارد، آیا خوردن آنها اشکال دارد؟ لطفا هم از نظر فقهی و هم از نظر اخلاقی پاسخ فرمایید. اگر نذری کسی که خمس نمی‌دهد را بخوریم چطور؟ ✅ پاسخ: ✳️ در مواردی که انسان غذایی را که یقین ندارد به حرام بودنش، مثلا اطعام می‌کنند عزاداران را یا غذایی آماده کرده اند در این ایام و برای شما می‌آورند یا فردی نذری می‌دهد و شما یقین دارید که خمس نمی‌دهد، به نظر حضرت آقا خوردن آن غذا، چون یقین به حرام بودن یا مخلوط به حرام بودن آن ندارید، یعنی یقین ندارید این غذا حرام است، یقین ندارید که متعلق خمس است، خوردنش اشکال ندارد. 👌🏻 اما از نظر اخلاقی – چون پرسیدند – بعضی‌ها می‌گویند اگر پول خمس در آن باشد ممکن است اثر وضعی داشته باشد. اگر بتوانید احتیاط کنید خوب است؛ به این معنا که اگر تبعات سویی ندارد نخورید، قبول نکنید، یا اینکه اگر مثلا متعلق خمس است – نه به این معنا که حتما متعلق خمس است یعنی شبهه دارید – خودتان خمسش را بپردازید یا اگر موردی هست که ممکن است از باب شبهه حرام شک داشته باشید، یعنی مثلا مال مردم باشد، به عنوان رد مظالم بپردازید؛ گرچه واجب نیست. 👈🏼 در حکم اولی که گفتیم شما یقین ندارید غذا از حرام است یا مخلوط به حرام است، خوردنش اشکالی ندارد. بنابراین در مجالس عزا که شرکت می‌کنید و طعام برای شما می‌آورند و امثال اینها، خوردنش اشکال ندارد، از نظر فقهی حرام نیست. اما اگر کسی بخواهد – خلاصه به قول معروف جز اولیای الهی باشد – پرهیز بیشتری داشته باشد احتیاط خوب است. -------------------------------- 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، گفتار حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده.احکام عزاداری 📚فهرست احکام https://eitaa.com/fatemi222/6617
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋حضور_در_مجلس_گناه 👌 برخی از مومنین گاهی اوقات سوال می کنند: به مجلس عروسی یا جشن تولدی دعوت شده ایم که همراه با گناه است وظیفه چیست؟ فرقی می کند  مجلس خواهر یا فامیل نزدیک یا بیگانه باشد؟  در جواب عرض می شود : 👈اولا :اگر در مجلسی شراب باشد مثلا سر سفره یا روی میز، شراب است حضور و شرکت در چنین مجلسی مطلقا حرام است و به هیچ وجه مجاز به ماندن در آنجا نمی باشد. و انسان نباید رضایت مخلوق را بر معصیت خالق ترجیح بدهد.  👈ثانیا :اگر مجلس شراب نباشد اما از جهت دیگری گناه صورت می گیرد مثلا آهنگ رقص آور پخش می شود یا غیبتی صورت می گیرد اگر حضورش به گونه ای است که سبب ارتکاب گناه مثل گوش کردن به آهنگ حرام می شود یا حضورش تایید و امضای گناه در مجلس می باشد، هرچند مرتکب گناه نشود در این صورت حضور فرد در چنین مجلسی گناه و معصیت است( البته ضمنا برخی مراجع از جمله حضرت امام  (جهت اطلاع :مانند حضرت امام - اقای مکارم ) شرکت در چنین مجالسی مطلقا جایز نیست.) 👈نکته پایانی اینکه در هر مجلس گناهی چنانچه شرایط نهی از منکر وجود داشته باشد باید نهی از منکر صورت بگیرد هر چند نهی از منکر متوقف برخروج از مجلس یا تذکر دسته جمعی باشد باید این کار صورت بگیرد.(رساله اموزشی رهبر معظم انقلاب، حضور درمجلس معصیت ص345 ، استفتائات ایت الله سیستانی س 198 احکام مجلس عروسی،مکارم:استفتائات 2/س719، استفتاءات (امام خمینى)، ج‌3، ص: 148)  https://eitaa.com/ahkam31
💠 شرعی | عزاداری و رعایت مقررات 🔹 آیت الله العظمی خامنه ای به استفتائی پیرامون «عزاداری و رعایت مقررات» پاسخ گفتند که تقدیم حضور علاقمندان می گردد. ❓سوال: آیا به راه انداختن دسته جات عزاداری در معابر عمومی که گاهی اوقات باعث اذیت و بسته شدن راه برای عابرین و وسائل نقلیه می شود یا حرکت دسته های عزاداری در شب های محرم تا نصف شب، همراه با استفاده از طبل و نی، اشکال دارد؟ ◻️جواب: به راه انداختن دسته های عزاداری برای سیدالشهداء و اصحاب او علیهم السلام و شرکت در امثال این مراسم امری بسیار پسندیده و مطلوب است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران شود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام باشد، پرهیز شود.
✾﷽✾ ═══════💎💎══ 🔰احڪـ🔎ــام نمــ📿ــاز 💢 نگاه در نماز👀🤔 مسأله⤵️ ✍🏻 مستحب است نمازگزار: 🔸در حال قیام، به محل سجده؛ 🔸در حال رکوع، بین دو قدم؛ 🔸در حال قنوت، کف دست‌ها؛ 🔸در حال سجده، اطراف بینی؛ 🔸در حال نشستن، دامان (مراد، قسمت دو ران پا واقع در بالای زانو ) خود نگاه کند. 🏷 پی‌نوشت: العروةالوثقی، کتاب‌الصلوة، فصل فی‌التشهد، م 4 مورد چهارم. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/fatemi222/6617
عزاداری ❓یک عزاداری مورد رضایت اهل‌بیت علیهم‌السلام چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ ◻️در جواب باید عرض کنیم عزاداری دو حیث دارد: یک حیث محتوایی است و مطالبی که گفته می‌شود، یک حیث قالب و شیوه عزاداری است. از نظر محتوا آنچه که گفته می‌شود نباید مطالب حرام و خلاف شرع باشد، یعنی دروغ نباشد، غلو نباشد، موجب وهن مذهب نباشد، موجب تنقیص مقام اباعبدالله علیه‌السلام و معصومین علیهم‌السلام نباشد و همچنین موجب پایین آمدن مقام خود مومنین و عزاداران هم نباشد؛ یعنی از نظر محتوا مطالب مستند باشد، خلاف عقاید مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام نباشد، خلاف مرام اهل‌بیت علیهم‌السلام نباشد. نسبت به شیوه عزادارای اولا همراه با کار حرام نباشد مثل موسیقی حرام و امثال اینها، و موجب وهن مذهب هم نباشد، یعنی کاری نکنند که سوژه به دست دشمنان بیفتد و با این شیوه عزاداری که داریم، آنها علیه مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و پیروان مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام تبلیغ سوء داشته باشند. اجمالا این را می‌توانیم ویژگی‌های عزاداری مناسب مورد رضایت اهل‌بیت علیهم‌السلام برشماریم. 📚فهرست احکام https://eitaa.com/fatemi222/6617
ـ⁣⁣⁣⁣🔘⚪️🔘⚪️🔘 ⁣⁣⁣⁣⁣⁣ـ⁣⁣⁣⁣⚪️🔘⚪️ ﷽ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣ـ⁣⁣⁣⁣🔘⚪️ ⁣⁣⁣⁣⁣⁣ـ⁣⁣⁣⁣⚪️ ❓مسئله : كسى كه نذر كرده توی روز عاشورا به مردم حليم بده، مى‌تونه خوارکی‌های دیگه‌ خشک و بسته‌بندی عوض اون بده يا نذر حليم رو توی روز ديگه‌ای از ماه محرم انجام بده؟ 📚 آیات عظام امام خمینی، خامنه‌ای، بهجت، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل، مکارم، نوری و وحید: 📝 ببین عزیزتر از جانم، نذر برای این‌که واجب بشه، قوانین و شرایط خاصی داره؛ اگه نذرتون رو مطابق این قوانین و عبارت معتبر شرعى انجام داده باشین، نمی‌شه تغییرش داد و بايد به همون صورتى عمل کنیم كه نذر كردین. 👈 اما اگه این‌طور نبوده و مثلاً صیغه نذر رو درست نخوندین، اختيار با خودتونه. شما می‌تونین به جاش چیزی دیگه‌ای بدین یا در روز دیگه انجامش بدین؛ چون اصلاً واجب نشده بود. ✌️راستی اگه به‌خاطر کرونا یا هر دلیل دیگه‌ای، کلاً نشه نذر رو انجام داد، بعضی از مراجع می‌گن نذر ساقط می‌شه و بعضی هم می‌گن گاهی می‌شه جابه‌جا کرد. 🔺امام، استفتائات، ج۲، نذر، س۲۰ و۲۶؛ بهجت، توضيح‌المسائل، م۲۱۳۵؛ مكارم، استفتائات، ج۲، س۱۲۵۵؛ مکارم، استفتائات، ج۱، س۱۰۱۳؛ فاضل، جامع‌المسائل، ج۱، س۸۳۲۶؛ نورى، استفتائات، ج۲، س۷۲۵؛ تبريزى، استفتائات، س۱۷۳۴؛ دفتر:خامنه‌اى، وحيد و صافى. https://eitaa.com/ahkam31/1244
🌀 عدم توانایی مالی درانجام نذر 🌀 ❓سوال: 💠 اگر شخصی نذری 🙌🏻 کرده باشد به صورت شرعی ، مثلا محرم 🏴 هر سال یک گوسفند 🐑 قربانی کند ولی بعد از چند سال توانایی خرید نداشته باشد، آیا باید قرض 💰 یا وام 💵 بگیرد یا تکلیفی ندارد؟ 👇🏼 پاسخ: 👤 آیت الله خامنه ای: اگر صيغه مخصوص نذر را ـ كه در رساله‌هاى عمليه ذكر شده است ـ نخوانده‌ايد، عمل به آن لازم نيست. 👤 آیت الله مکارم شیرازی : اگر توانايى ندارند، ساقط مى شود و اگر بتوانند وام یاقرض را به راحتى ادا كنند، وام یا قرض بگيرند. 👤 آیت الله فاضل لنکرانی: اگر در بعضی از سال ها قدرت مالی برانجام نذر نداشته باشد واجب بودن نذر در آن سال ساقط می شود و ادا کردن نذر واجب نیست و لازم نیست برای انجام نذر قرض یا وام بگیرد. 👤 آیت الله سیستانی: لازم نیست و اگر قدرت نداشته باشد نذر منحل می شود. 👤 آیت الله وحید خراسانی:‌ هر سالی که قدرت و تمکن مالی ندارد در آن سال چیزی به عهده او نیست. --------------- 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع https://eitaa.com/ahkam31
آداب جماعت https://eitaa.com/ahkam31/447 حمد و سوره جماعت https://eitaa.com/ahkam31/1162 نماز های قضا به جماعت https://eitaa.com/ahkam31/1116 بودن_بچه_در_صف_جماعت https://eitaa.com/ahkam31/1078 ده جامجوز تاخیر نماز https://eitaa.com/ahkam31/24 چهار نکته درتبعیت نماز https://eitaa.com/ahkam31/27 اقتدا در تشهد آخر نماز https://eitaa.com/ahkam31/795 اقتدا در حال https://eitaa.com/ahkam31/514 هفت نکته درباره اقتدا https://eitaa.com/ahkam31/512 اشتباه در تشخیص امام جماعت https://eitaa.com/ahkam31/742 احکام جماعت https://eitaa.com/ahkam31/657 چند ‎نكته ‎در ‎مورد ‎نماز‎ جماعت https://eitaa.com/ahkam31/542 فراموشی آیه توسط امام جماعت https://eitaa.com/ahkam31/520 سه نکته درباره عدول از نماز_جماعت https://eitaa.com/ahkam31/511 در پنج مورد آهسته خواند قرائت نماز واجب https://eitaa.com/ahkam31/453 آداب_نماز_جماعت https://eitaa.com/ahkam31/447 اذان و اقامه مستقل در نماز جماعت https://eitaa.com/ahkam31/273 تجافی در تشهد آخر نماز https://eitaa.com/ahkam31/227 مقدار فاصله در نماز جماعت https://eitaa.com/ahkam31/225 🔺چهارجاشرکت در جماعت واجبه https://eitaa.com/ahkam31/1313
❓حکم معامله‌کردن با کسی که گناهکاره و یقین داریم که پولش از راه حرام به دست میاد، چیه؟ 📚 همه مراجع: اگه اون فرد درآمد حلال هم داشته باشه (مثل یارانه، هدیه و... ) و ما نمی‌دونیم اون‌ پولی که به ما می‌ده، از درآمد حلاله یا حرام؛ دراین‌صورت، معامله باهاش اشکال نداره. ⭕️ نکته: لازم نیست توی زندگی مردم سرک بکشین تا بفهمین مالشون و درآمدشون حلاله یا نه. ✅ سرک‌کشیدن توی زندگی دیگران حرامه؛ هرکسی رو دیدین، اصل اینه که مالش حلاله. به‌همین اصل اعتماد کنین و خودتون رو اذیت نکنین. 🔺 استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی (مدظلهم‌العالی). https://eitaa.com/ahkam31
🏴فتاوای امام خامنه ای درباره مسائل محرم 🔴س 4342: آیا گرفتن پول برای روضه‌خوانی اشکال دارد؟ ♦️ج: هر چند تعیین نرخ برای این کارها مناسب نیست، شایسته نیست. اما حالا بنده خدا منبری رفته مثلا یا مداحی داشته، مزدی میدهند ،وجهی می‌دهند پاکتی می‌دهند، گرفتن آنها اشکالی ندارد و پیشتر هم ما گفتیم که به هر حال مجالسی که برای عزای معصومین علیهم‌السلام و اباعبدالله حسین علیه‌السلام برپا می‌شود چه سخنران و چه روضه‌خوان یا به اصطلاح مداح، غرض اصلی‌اش این چیزها نباشد تا آن اجر و ثواب عزاداری اباعبدالله علیه‌السلام - ان‌شاالله محفوظ بماند و بهره مند باشند. 🏴گوش دادن به موسیقی غیر مبتذل در ایام عزاداری 🔴س 4345: آیا هر نوع شادی کردن هر چند با گوش دادن به سرود های شاد و موسیقی غیر مبتذل در ایام عزاداری اهل بیت معصومین (علیهم السلام) حرام است؟ ♦️ج: شایسته نیست مؤمنان در ایام عزای اهل بیت علیهم السلام به شادی بپردازند و اگر به گونه‌ای باشد که عرفاً توهین به حضرات معصومین علیهم السلام محسوب شود باید از آن اجتناب شود. 🏴برهنه شدن در سینه زنی 🔴س 4346: برهنه شدن در سینه زنی به شرط این که نامحرم نباشد اشکال دارد؟ ♦️ج: شایسته است عزاداری به شیوه مرسوم و سنتی ـ که با لباس انجام می گرفته ـ برگزار گردد. 🏴تباکی در مراسم عزاداری 🔴س 4347: کسی که در مراسم عزاداری اهل بیت(علیهم السلام)نمی تواند گریه کند و اشکش هم جاری نمی شود ولی خود را به حالت گریه در می آورد (تباکی)، آیا این حالت از مصادیق دروغ و دورویی محسوب می شود؟ ♦️ج: تباکی نسبت به کسی که محزون و ناراحت می باشد، دروغ و دورویی محسوب نمی شود 🏴آرایش کردن بانوان در ایام عزاداری 🔴س 4348: آیا آرایش کردن و ابرو برداشتن خانم ها و یا کوتاه کردن موی سر و صورت آقایان در ایام عزاداری و سوگواری اهل بیت علیهم السلام اشکال دارد؟ ♦️ج: اگر به گونه ای باشد که هتک حرمت ایام عزاداری محسوب شود جایز نیست و در غیر این صورت، فی نفسه اشکال ندارد.
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅ 1️⃣👈 تا انسان است اگر چه از خواندن نماز و گرفتن روزه خود باشد، شخص ديگرى نمى ‏تواند او را بخواند يا براى او بگيرد. 2️⃣👈 بر پسر بزرگتر است پس از پدر، 🤲 و ‏ هايى كه او نخوانده را به جا بياورد. 3️⃣👈 و ‏هايى كه بر خود ميت واجب بوده، بر او واجب است و نماز و روزه ‏هايى كه به واسطه ‏ يا از بر او واجب شده بر پسر او نيست. 📗 : ۱.توضيح المسائل مراجع، م ١٠٧٨ و ۱۳۹۰ 🔺نماز فرزند در سفر بدون اجازه والدین https://eitaa.com/ahkam31/780 🔺چهار نکته درباره عاق_والدین https://eitaa.com/ahkam31/474 🔺هفت نکته درباره احترام_والدین https://eitaa.com/ahkam31/118 •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 📚فهرست احکام https://eitaa.com/fatemi222/6617
💠 به جا آوردن ◀️❓سوال: آیا نماز هایی را که فرزند بزرگ باید از طرف پدر می خوانده ولی نخوانده است، باید توسط فرزند پسر بزرگ بجا آورده شود؟ 🛑 پاسخ: ⬇️⬇️ ✴️ امام خامنه ای: در فرض مذکور، اگر پسر بزرگ میت بجا نیاورد، بر دیگران واجب نیست. [1] ✴️ آیت الله مکارم: در فرض سوال پسر باید نمازهای قضا پدر بزرگش را بجا آورد، البته در نظر داشته باشید بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هايي که والدين بر اثر عذر شرعي ترک کرده و توانايي بر قضا داشته ولي موفق بر قضاي آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غير آن وظيفه ندارد. مگر اينکه وصيتي کرده باشند که مطابق آن بايد عمل کرد. هر چند در صورت امکان شايسته است ساير فرزندان نسبت به آنچه بر آنها واجب نيست نيز اقدام کنند. [2] ✴️ آیت الله سیستانی: واجب نیست. [3] ✴️ آیت الله شبیری زنجانی: بنابر احتیاط باید قضا کند. [4] ✴️ آیت الله فاضل: اگر پسر بزرگ نماز پدر مرحومش را نخوانده باشد، قضای آن بر پسر بزرگترش واجب نیست، یعنی قضای نماز پدر بزرگ بر پسر بزرگ بابا واجب نیست. [5] --------------------- 🛑 پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 644516. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501270069. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 469302. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 29005. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500238. ========== https://eitaa.com/ahkam31/910
🔷 @ask_ahkam 🔷 پرداخت کفاره به جای قضای روزه های پدر 🔷 🔷 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ❓ سوال: آیا می تواند بابت هر روز روزه قضا پدر که بر او واجب شده، بدهد و دیگر خودش یا اجیر قضای روزه ها را نگیرد؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ 🌺 امام خامنه ای: پرداخت کفاره جایگزین انجام روزۀ قضای پدر نمی شود. [1] 🌺 آیت الله مکارم: در فرض سوال پرداخت کفاره از روزه قضای میت کفایت نمی کند. بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هايي که والدين بر اثر عذر شرعي ترک کرده و توانايي بر قضا داشته ولي موفق بر قضاي آن نشده اند را بجا آورد، و نسبت به غير آن وظيفه ندارد. مگر اينکه وصيتي کرده باشند که مطابق آن بايد عمل کرد. هر چند در صورت امکان شايسته است ساير نسبت به آنچه بر آنها واجب نيست نيز اقدام کنند. [2] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: پسر بزرگ باید قضای روزه پدر را بجا آورد و احتیاط مستحب هست که علاوه بر قضا یک مد طعام-که مقدار آن حدود900 گرم است که باید به مسکین باید داده شود- هم از اموال میت بدهند. [3] 🌺 آیت الله وحید: خیر این مطلب صحیح نیست و روزه بر او واجب است و جایگزینی ندارد. [4] 🌺 آیت الله فاضل: دادن یک مد طعام به فقیر از قضای روزه مرده یا زنده کفایت نمی کند کسی که پسر بزرگ است و می داند مرحومش روزه قضا داشته باید قضای روزه هایش را بگیرید یا برای آن بگیرد.. اگر برای نماز و روزه وصیت کرده باشد از می تواند کسی را اجیر کند که روزه را بگیرد اگر وصیت نکرده باشد حق استفاده از اصل مال میت را بدون اجازه ندارند و پسر بزرگ باید از اموال خود اجیر بگیرد. [5] .................................... 🔷 پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: ZQhRqPQGOs. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9603270230. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 42620. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 961048 ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: https://eitaa.com/ahkam31/910
◀️ انجام نماز و روزه قضای وصیت شده پدر و دریافت اجرت ❓ آیا می توانیم پس از ، نماز و روزه های قضای وصیت شده او را با اخذ اجرت به جا آوریم؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ◾️🌷 امام خامنه ای: اشکال ندارد. [1] ◾️🌷 آیت الله مکارم: در فرض سوال این کار در مورد نمازهایی که به انجام آن وصیت کرده است، اشکالی ندارد اما توجه داشته باشید که بر پسر بزرگتر واجب است نمازها و روزه هايي که بر اثر عذر شرعي ترک کرده و توانايي بر قضا داشته ولي موفق بر قضاي آن نشده اند را بجا آورد و نسبت به غير آن وظيفه ندارد. [2] ◾️🌷 آیت الله سیستانی: اشکال ندارد. [3] ◾️🌷 آیت الله شبیری زنجانی: اگر قرائتتان صحیح باشد، مانعی ندارد مگر اینکه قرینه ای بر اراده غیر شما در میان باشد. [4] ◾️🌷 آیت الله وحید: وَصیِّ میّت باید شخصی را که موردِ إطمینان است و تمامِ أحکامِ نماز و تمامِ أحکامِ عباداتِ استیجاری را درست بَلَد است و بدان به صورتِ صحیح عمل می کند برایِ موردِ وصیّتِ میّت أجیر نماید و فرقی نمی کند آن شخص، دخترِ میّت باشد یا دیگری. [5] ◾️🌷 آیت الله فاضل: روزه های پدر را می‌توانید بگیرید، لیکن قضای نماز پدر مرحوم را در صورتی می‌توانید بخوانید که نماز شما صحیح باشد و بتوانید مخارج حروف کلمات را رعایت کنید و شرایط صحت نماز را بدانید و رعایت کنید، در غیر این صورت نمی توانید قضای نماز میت را بخوانید. [6] —------------— ✅ پی نوشت: 🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: JYr3Srbz0Os. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508100073. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 548438. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34913. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 25127. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502390. ➖🔻➖🔻➖🔻➖ https://eitaa.com/ahkam31/910
وظیفه فرزند در قبال نماز و روزه پدر و مادری که نسبت به انجام وظایف شرعی خود بی توجه اند، چیست؟ پرسش نماز و روزه خریدن برای کسی که فوت کرده و خودش در زمان حیات سالی حدود یک ماه نماز می خوانده و در سلامت بوده چه حکمی دارد؟ پاسخ اجمالی طبق نظر اکثر فقها نماز و روزه قضای پدر بر پسر بزرگ تر واجب است؛ یعنی بر پسر بزرگ تر واجب است نماز و روزه های فوت شده پدر را بعد از مرگش یا خود انجام دهد یا کسی را اجیر کند. البته برخی از مراجع نماز و روزه پدر و مادر هر دو را واجب می دانند. باید توجه داشت که برخی از فقها می فرمایند این تکلیف (وجوب قضای نماز و روزه پدر یا پدر و مادر) حتی اگر پدر و مادر از روی نافرمانی نماز و روزه خود را نخوانند، نیز متوجه پسر بزرگتر است، اما برخی دیگر می فرمایند در چنین صورتی واجب نیست یا بهتر است که پسر بزرگتر قضا نماید. به عنوان نمونه تعدادی از دیدگاههای فقهای عظام را در این باره از نظر می گذرانیم: حضرت امام خمینی (ره): اگر پدر نماز و روزه خود را به جا نیاورده باشد، چنان چه از روى نافرمانى ترک نکرده و مى‏توانسته قضا کند، بر پسر بزرگ تر واجب است که بعد از مرگش به جا آورد، یا براى او اجیر بگیرد. بلکه اگر از روى نافرمانى هم ترک کرده باشد واجب است به همین طور عمل کند و نیز روزه‏اى را که در سفر نگرفته، اگر چه نمى‏توانسته قضا کند، واجب است که پسر بزرگ تر قضا نماید، یا براى او اجیر بگیرد آیت الله اراکى (ره): اگر پدر و مادر نماز و روزه خود را به جا نیاورده باشند، چنان چه از روى نافرمانى ترک نکرده‏اند و مى‏توانسته‏اند قضا کنند، بر پسر بزرگ تر واجب است که بعد از مرگشان به جا آورد، یا براى آنان اجیر بگیرد. بلکه اگر از روى نافرمانى هم ترک کرده باشند، واجب است به همین طور عمل کند و نیز روزه‏اى را که در سفر نگرفته‏اند، اگر چه نمى‏توانسته‏اند قضا کنند، واجب است که پسر بزرگ تر قضا نماید، یا براى آنان اجیر بگیرد. آیت الله مکارم شیرازی: بر پسر بزرگتر (یعنى بزرگترین پسرى که بعد از مرگ آنها در حال حیات است) واجب است که نماز و روزه‏هایى که از پدر یا مادرش فوت شده و از روى نافرمانى نبوده و توانایى بر قضا داشته، بعد از مرگ آنها به جا آورد بلکه اگر از روى نافرمانى هم ترک کرده باشد، بنا بر احتیاط مستحب باید به همین طور عمل کند، هم چنین روزه‏اى را که در سفر نگرفته هر چند توانایى قضاى آن را پیدا نکرده، احتیاط آن است که پسر بزرگتر قضا نماید. آیت الله سیستانى: اگر پدر نماز خود را به جا نیاورده باشد و مى‏توانسته است قضا کند، چنان چه از روى نافرمانى‏ترک نکرده باشد، بر پسر بزرگترش بنا بر احتیاط، واجب است‏. آیت الله نورى: اگر پدر و مادر نماز و روزه خود را به جا نیاورده باشند و چنان چه مى‏توانسته‏اند قضا کنند، بر پسر بزرگتر واجب است که بعد از مرگ آنها به جا آورد، یا براى آنها اجیر بگیرد و نیز روزه‏اى که در سفر نگرفته‏اند، اگر چه نمى‏توانسته‏اند قضا کنند، احتیاط واجب آن است که پسر بزرگتر قضا نماید، یا براى آنها اجیر بگیرد و قضاى نماز و روزه‏اى که پدر و مادر از روى طغیان و تمرّد به جا نیاورده‏اند بر پسر بزرگتر واجب نیست. این حکم در باره پدر ثابت است و نسبت به مادر نیز احتیاط واجب آن است که مراعات شود. آیت الله خامنه ای در پاسخ به این سؤال که: پدرى همه اعمال عبادى خود را عمداً انجام نداده است، آیا بر پسر بزرگ قضاى همه نمازها و روزه‏هایى را که پدرش انجام نداده و به پنجاه سال مى‏رسد، واجب است؟، فرمودند: اگر ترک نماز و روزه بر اثر طغیان باشد، قضاى آنها بر پسر بزرگ واجب نیست. ولى در این صورت هم احتیاط در قضاى آنها ترک نشود.[1] [1] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏1، ص 761، م 1390. https://eitaa.com/ahkam31/1250
✋احکام نماز قضای پدر و مادر احکام نماز قضای پدر و مادر,نماز قضای پدر و مادر,نماز قضای پدرنماز قضای پدر بعد از فوت بر پسر بزرگ واجب می باشد شرط اول: پدر نماز را از روی عذر ترک کرده باشد در صورتی نماز قضای پدر بر پسر بزرگتر، بنابر احتیاط، واجب است که پدر آن را از روی عذر ترک کرده باشد، مثل اینکه فراموش کرده یا خواب مانده باشد یا آنکه نمازهایی که خوانده به دلیل ندانستن مسأله شرعاً باطل باشد و این در حالی بوده که وی در فراگیری مسأله کوتاهی نکرده باشد (جاهل قاصر باشد)؛ اما چنانچه نمازهایی را عمدا ترک کرده یا به علّت ندانستن مسأله‌ای که در فراگیری آن کوتاهی کرده نمازش باطل بوده، قضای آن بر پسر بزرگتر واجب نیست. شرط دوّم: پدر در زمان حیات توانایی انجام قضای نماز را داشته باشد اگر پدر نمی‌توانسته قضای نماز را - هرچند با عمل به وظیفه نماز اضطراری مثل نماز نشسته یا خوابیده برای کسی که نمی‌تواند ایستاده نماز بخواند - انجام دهد و در همان حال ناتوانی فوت شده است، قضای آن بر پسر بزرگتر واجب نیست. شرط سوم: پدر وصیّت نکرده باشد که برای او اجیر بگیرند اگر میّت وصیّت كرده باشد كه برای نماز او اجیر بگیرند، چنانچه وصیت او نافذ باشد، مثل اینکه از ثلث مالش وصیّت کرده باشد، بر پسر بزرگتر قضاء واجب نیست و واجب است مطابق با وصیّت برای خواندن نمازهای قضای او اجیر بگیرند. شرط چهارم: پسر بزرگتر هنگام وفات پدر، مجنون یا نابالغ نباشد اگر پسربزرگتر موقع مرگ پدر، نابالغ یا دیوانه باشد، وقتی كه بالغ شد یا عاقل گردید، بر او واجب نیست نماز پدر را قضاء نماید. شرط پنجم: پسر بزرگتر شرعاً از ارث بردن ممنوع نباشد اگر پسر بزرگتر به علّت یکی از اسباب محروم شدن از ارث مثل قتل پدر، شرعاً ارث نبرد، خواندن نمازهای قضای پدر بر او واجب نیست. شرط ششم: پسر بزرگتر معلوم باشد اگر معلوم نباشد كه پسر بزرگتر كدام فرد است، قضای نماز پدر بر هیچ كدام از پسرها واجب نیست؛ ولی احتیاط مستحب آن است كه نماز او را بین خودشان قسمت كنند یا برای انجام آن قرعه بزنند. منظور از پسر بزرگتر، بزرگ‌ ترین پسری است که در هنگام وفات و مرگ پدر زنده باشد. بنابراین به عنوان مثال، پدری که دو پسر دارد، ولی پسر بزرگترش در حال حیات پدر، فوت شده، هنگامی که پدر می‌‌میرد پسر دیگر وی که زنده است، پسر بزرگتر محسوب می‌‌شود. احکام نماز قضای پدر و مادر,نماز قضای پدر و مادر,نماز قضای پدرنماز قضای مادر بعد از فوت بنابر احتیاط بر پسر بزرگتر واجب می باشد
17- كسى فقط يك خانه از او مانده كه فرزندش در آن زندگى مى كند. آيا واجب است آن را بفروشيم و براى نماز و روزه اش اجير بگيريم؟ ج. اگر پسر بزرگ ندارد و كسى هم نيست كه آن ها را به جا آورد، واجب است از همان خانه و محل فروش آن بدهند. 18- با توجه به اين كه در سن دو سالگى پدرم فوت كرد، آيا قضاى نماز و روزه او بر من واجب است؟ ج. وقتى بالغ شديد، بر شما واجب است. 19- پدرم با اين كه نمازهاى زيادى از او فوت شده، اما وصيت كرده برايش هيچ نماز قضايى به جا نياوريم، وظيفه ى ما چيست؟ وصيت او اعتبار ندارد و احتياط، وظيفه ى شما است. 20- اگر پسر بزرگ تر هنگام فوت پدر، ديوانه باشد، قضاى نماز پدر و مادر به عهده ى چه كسى است؟ هر وقت عاقل شد، بايد به جا آورد. 21- شخصى وصيت كرده ثلث مالش را صرف نماز و روزه ى قضا نمايند. با ثلث مالش مى توان 80 سال برايش نماز و روزه گرفت. در حالى كه اين شخص 50 سال بيشتر عمر نكرده است. وظيفه ى ما را بيان فرماييد؟ اگر 80 سال را خود او تعيين كرده، بايد به وصيت او عمل شود، چون شايد نماز و روزه هاى ديگران برگردن او بوده است و اگر وصيّت متعارف بوده و مقصود او صرف نماز و روزه از ثلث بوده، زيادى از آن، مال ورثه و اگر وصيّت به كلّ ثلث بوده زيادى در خيرات مصرف مى شود. https://eitaa.com/ahkam31/1250
سوالات مطرح شده در مورد نماز قضای پدر و مادر 1- آيا نماز قضاى مادر بر پسر بزرگ واجب است؟ بنابر احتياط، واجب است. 2- در صورتى كه انسان، مقلّد مجتهدى باشد كه قضاى نمازهاى فوت شده ى مادر را واجب مى داند و در زمان تقليد از آن مجتهد، مادر از دنيا برود و قضاى نماز و روزه ى او را پسر انجام ندهد و بعدا به علّت فوت آن مجتهد، رجوع به مجتهد حىّ كند و آن مجتهد زنده قضاى نماز مادر را واجب نداند، وظيفه ى فرد مكلّف چيست؟ تقليد با عمل كردن به فتوى محقّق مى شود. 3- پسر بزرگ ترى كه پدرش بيش از 30 سال نماز و روزه ى فوت شده دارد، چگونه قضاى آن ها را به جا آورد، در حالى كه خودش توانايى انجام آن را نداشته و از نظر مالى هم توانايى براى اجير گرفتن ندارد؟ تا هر مقدار را كه توانايى دارد، بدون سختى و مشقت به جا آورد و هم چنين به قدر توانايى اجير بگيرد. 4- آيا قضاى نماز و روزه پدربزرگ و مادربزرگ، در صورتى كه پسر آن ها، آن قضاها را انجام نداده باشد بر نوه واجب است؟ واجب نيست. 5- آيا خواندن نماز قضاى پدر، اگر پسر بزرگ نداشته باشد بر دختر واجب است؟ ج. واجب نيست. 6- اگر فرزند اوّل در سنين كودكى فوت كند، آيا فرزند دوّم كه اكنون ارشد و بزرگ تر است، بعد از مرگ پدر و مادر واجب است قضاى نماز آن ها را به جا آورد؟ هر پسرى كه هنگام مرگ پدر و مادر، فرزند ارشد است، بر او واجب است نماز را قضا نمايد. 7- فرزند اوّل ميّت دختر است و فرزند دوّم پسر است. آيا بر اين پسر، ولد اكبر صدق مى كند؟ صدق مى كند. 8- اگر پدرى دو پسر بزرگ از دو زن داشته باشد، بر كدام يك خواندن نماز قضا واجب است؟ اگر آن دو پسر در سنّ مساوى باشند، نمازهاى قضا شده پدر تقسيم مى شود و هر كدام از آن دو پسر به صورت مساوى آن را قضا مى كنند و مقدار باقى مانده كه قابل تقسيم نباشد به صورت وجوب كفايى بر آن دو واجب است. 9- پسرى كه به تكليف نرسيده، مى تواند نماز قضاى پدر و مادر را بخواند؟ بر او واجب نيست؛ ولى اگر قدرت تشخيص خوب و بد را داشته باشد، بنابر شرعيّت عبادات او، اگر بخواند، صحيح است و نمازهايى را كه خوانده به عنوان نماز پدر و مادر حساب مى شود. پیشنهاد ویژه خانه و آشپز خانه ,چوب و مصنوعات جشنواره خرید سرویس خواب با تخفیف ویژه را از دست نده!مرکز افزایش قد ، افزایش قد ، جراحی افزایش قدافزایش قد با تنها روش علمی و تضمینی در معتبر ترین کلینیکتبلیغات اینترنتیکسب و کار شما در بیتوته اینگونه دیده میشود ! 10- متوفى وصيّت نموده كه 31 اموال او را صرف نماز و روزه كنند و براى او پنج سال نماز و روزه بگيرند. اگر ورثه يا وصىّ عمل به وصيت نكردند، وظيفه ى پسر بزرگ چيست؟ و بر فرض عمل به وصيّت، اگر احتمالاً نماز و روزه قضاى او بيش از پنج سال بود، وظيفه چيست؟ آن چه را كه اضافه بر پنج سال، پسر بزرگ يقين به قضا شدن آن دارد، بايد قضا نمايد. هم چنين اگر ورثه يا وصىّ در عمل به وصيّت معصيت كنند. 11- شخصى مدّت چند سال فلج بوده و اكثرا در حال استراحت به سرمى برده است، و افرادى كه به عيادت او مى رفتند و سلام مى كردند، صورت و لب خود را حركت مى داده است و قادر به سخن گفتن نبوده و در اين مدّت بيشتر اوقات نماز نخوانده است. آيا قضاى نمازهاى او بر پسر بزرگ تر واجب است، با اين كه قادر بر سخن گفتن نبوده است؟ بله، قضاى آن نمازها بر پسر بزرگ واجب است. حتّى آن نمازهايى را كه در اين مدّت خوانده، ولى بر طبق وظيفه اش در آن حال رفتار نكرده است نيز بايد قضا نمايد. 12- شخصى كه عمدا و از روى گناه نماز نمى خوانده، آيا قضاى آن ها توسّط پسر بزرگ تر، براى ميّت هم فايده اى دارد؟ ج. در هر صورت پسر بزرگ تر بايد ترك احتياط نكند و به وظيفه عمل كند و اميد است براى ميّت هم مفيد باشد و از رحمت خداوند بهره ببرد. 13- اگر ادرار بيمارى كه پسر بزرگ خانواده مى باشد، قطره قطره بيرون آيد و از بيرون آمدن مدفوع نمى تواند جلوگيرى نمايد، آيا با وجود اين بيمارى، قضاى نماز و روزه پدر بر عهده او مى باشد؟ آن چه بر عهده او است اعمّ است از اين كه خودش انجام دهد و يا اجير بگيرد و در صورتى كه خودش انجام مى دهد با نمازهاى خود او فرقى ندارد. 14- اگر يقين دارند كه پسر بزرگ تر، قضاى نماز و روزه هاى ميّت را به جا نمى آورد، چه كنند؟ بنابر احتياط واجب، با رضايت ورثه، از ارث ميّت، براى نمازها اجير بگيرند. 15- نماز پدر و مادر بر پسر بزرگ تر واجب است، امّا او نمى تواند ايستاده نماز بخواند، در اين باره چه وظيفه اى دارد؟ ج. بايد بنا به وظيفه اش ـ نماز نشسته ـ آن ها را به جا آورد، گرچه احتياط مستحب اين است كه در صورت توانايى، ديگرى را براى نمازهاى پدر و مادر اجير كند. 16- اگر پدر و مادر نمازشان را غلط خوانده اند، آيا بايد پسر بزرگ تر آن ها را قضا نمايد؟ ج. بله، بايد قضا كند، البته در قضاى نمازهاى مادر بنابر احتياط است.
نماز_و_روزه_قضای_پدر 🔺نماز_و_روزه_قضای_پدر https://eitaa.com/ahkam31/1250 🔺 نماز قضای پدر و مادر(شش شرط) https://eitaa.com/ahkam31/1255 🔺 نماز و روزه پدر و مادر(مراجع) https://eitaa.com/ahkam31/1254 🔺اجرت نماز_روزه قضای وصیتی پدر https://eitaa.com/ahkam31/1253 🔺 کفاره جایگزین قضای روزه پدر https://eitaa.com/ahkam31/1252 🔺به جا آوردن https://eitaa.com/ahkam31/1251 🔺نماز فرزند در سفر بدون اجازه والدین https://eitaa.com/ahkam31/780 🔺چهار نکته درباره عاق_والدین https://eitaa.com/ahkam31/474 🔺هفت نکته درباره احترام_والدین https://eitaa.com/ahkam31/118 🔺روزه قضای والدین https://eitaa.com/ahkam31/2104
شش فرق نماز و وروزه https://eitaa.com/ahkam31/834
هدایت شده از تکلیف بزرگ
سلام ✍شب هشتم 1️⃣👈احکام+امر به معروف https://eitaa.com/ahkam31/974 2️⃣👈ویژگی چهارم یاران امام؛ امر به معروف و نهی از منکر https://eitaa.com/fatemi222/4609
▬📝﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅ ✅ 👌یکی از محرمات، در معامله است.غش در معامله اقسام مختلفی دارد که به چند نمونه ازآن اشاره می شود: 1️⃣👈 تر در جنس مرغوب تر . 2️⃣👈 چیزی که در کالای مورد معامله ، مانند مخلوط کردن آب در شیر . 3️⃣👈 و خوب در کالای مورد معامله در حالی که واقعیت آن چیزی دیگر است، مانند پاشیدن آب بر سبزی🌿 برای تازه نشان دادن سبزی کهنه و مانده. 4️⃣👈 چیزی و آن، مانند آبکاری آهن بانقره یا طلا تا خریدار آن را به عنوان طلا با نقره بخرد. 5️⃣👈 به در برخی موارد، مانند موردی که فروشنده می داند خریدار با اعتمادی که به وی دارد بازگو نکردن عیب کالا توسط اورا به منزله سلامت آن تلقی می کند، از این رو کالا را نمی بیند و وارسی نمی کند تا از عیبش آگاهی یابد. در این صورت، اعلام نکردن عیب کالا توسط فروشنده با اعتماد خریدار به وی غش محسوب می شود. 6️⃣👈 یکی دیگر از مواردی که در روایات کلمه غش به کار برده شده درباره کسی که در کند. و به مشورت کننده خلاف مصلحت را ارائه نماید. 📙 : ۱. فرهنگ فقه ج ۵ ص ۵۹۰ ۲. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۵ ص ۴۹ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• 🔴به ://eitaa.com/ahkam31/1248