eitaa logo
احکام کاربردی
3.8هزار دنبال‌کننده
427 عکس
122 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 برخواستن از سجده یا رکوع پیش از امام جماعت 💠 سؤال: اگر پیش از و به صورت غیر عمدی، از یا سر برداریم، باید منتظر شویم تا امام هم برخیزد یا برگردیم؟ آيا دو سجده محسوب نمی شود؟ ✅ جواب: اگر بدانید که در صورت برگشت، به سجده یا جماعت می رسید، باید برگردید و با او همراه شوید و اشکال ندارد. 🆔 @leader_ahkam
📚 اقتدا هنگام رکوع امام جماعت 💠 سؤال: اگر زمانی که در باشد کند و امام سر از رکوع بردارد، چه وظیفه ای دارد؟ ✅ جواب: اگر پيش از آنكه به اندازه ركوع خم شود، امام سر از ركوع بردارد، در اين صورت مى ‏تواند كند. 🆔 @leader_ahkam
📚 مقدار فاصله در نماز جماعت 💠 سؤال: حداکثر مقدار برای در چه مقدار می تواند باشد؟ ✅ جواب: ‏_امام جماعت و و جماعت نبايد زياد باشد و احتياط واجب آن است كه فاصله‏ ‏_مأموم و محل ايستادن امام و همچنين محل ايستادن با محل سجده‏ صف بعد، بيشتر از بلند (حدود ) نباشد. 🆔 @leader_ahkam
📚 واسطه شدن کودک در اتصال جماعت 💠 سؤال: آیا حضور در ، مانع است؟ ✅ جواب: اگر واسطه‌ اتصال در جماعت، کودک نابالغ باشد، چنانچه بدانند او صحیح است، مى ‏توانند كنند و به جماعت نماز بخوانند. 🆔 @leader_ahkam
📚 تجافی در تشهد آخر نماز 💠 سؤال: اگرهنگام آخر امام جماعت رکعت اول یا سوم ماموم باشد، آیا واجب است؟ در حال تجافی چه ذکری باید بگوئیم؟ ✅ جواب: تجافی در تشهد آخر امام جماعت واجب نیست، بلکه ماموم می تواند برای رکعت بعد برخیزد و نماز را ادامه دهد، اما مستحب است در این حال به صورت تجافی بنشیند تا امام سلام نماز را بگوید، در این حال مستحب است فقط تشهد را بخواند. 🆔 @leader_ahkam
👇
استفتائات - نماز جمعه https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=47
الف) حکم نماز جمعه ۱. نماز جمعه که در روزهای جمعه به جای نماز ظهر خوانده می‌شود در عصر حاضر (زمان غیبت امام(عج)) واجب تخییری است، ولی در این زمان که حکومت عدل اسلامی در ایران برپا است احتیاط مستحب آن است که حتی المقدور نماز جمعه ترک نشود. توجه:  معنای واجب تخییری این است که مکلف در ادای فریضه‌ی واجب ظهر روز جمعه، بین خواندن نماز جمعه یا نماز ظهر مخیّر است.  هر چند نماز جمعه در عصر حاضر واجب تخییری است و حضور در آن واجب نیست، ولی با توجه به فواید و آثار شرکت در آن، سزاوار نیست که مؤمنین خود را از برکات حضور در این نماز به صرف عذرهای واهی محروم سازند.  شرکت زنان در نماز جمعه اشکال ندارد و دارای ثواب جماعت است.  خودداری از شرکت در نماز عبادی سیاسی جمعه به صورت دائم، وجه شرعی ندارد و اگر ترک حضور و شرکت نکردن در آن به خاطر اهمیت ندادن به آن باشد شرعاً مذموم است.  کسی که در نماز جمعه شرکت نکرده است می‌تواند نماز ظهر و عصر را در اول وقت بخواند و واجب نیست صبر کندتا نماز جمعه تمام شود.  اقامه‌ی نماز جماعت ظهر، همزمان با اقامه‌ی نماز جمعه در مکان دیگری نزدیک محل اقامه‌ی نماز فی نفسه اشکال ندارد و موجب براءت ذمه‌ی مکلف از فریضه‌ی ظهر جمعه می‌شود؛ زیرا در عصر حاضر، نماز جمعه واجب تخییری است، ولی با توجه به این که اقامه‌ی نماز جماعت ظهر در روز جمعه در مکان نزدیک محل اقامه‌ی نماز جمعه باعث تفرقه‌ی صفوف مؤمنین می‌شود و چه بسا در نظر مردم بی احترامی و اهانت به امام جمعه و کاشف از بی اعتنایی به نماز جمعه است، بنابراین سزاوار است که مؤمنین اقدام به انجام آن نکنند و بلکه در صورتی که مستلزم مفاسد و حرام باشد واجب است از اقامه‌ی آن اجتناب نمایند. ۲. نماز جمعه مجزی از نماز ظهر است. (به عبارت دیگر نماز جمعه جانشین نماز ظهر جمعه می‌شود). ادامه👇
توجه: نماز جمعه هر چند مجزی از نماز ظهر است، ولی خواندن نماز ظهر بعد از نماز جمعه از باب احتیاط اشکال ندارد، حتی اگر امام جمعه نماز ظهر را بعد نماز جمعه نخواند، و اگر بخواهد با مراعات احتیاط در خواندن نماز ظهر پس از خواندن نماز جمعه، نماز عصر را به جماعت بخواند احتیاط کامل این است که به کسی اقتدا نماید که نماز ظهر را احتیاطاً بعد از نماز جمعه خوانده است. شرکت در نماز جمعه که از طرف دانشجویان شوراهای اسلامی در کشورهای اروپایی و غیر آنها برگزار می‌شود، و بیشتر شرکت‌کنندگان در آن و همچنین امام جمعه از برادران اهل سنت هستند برای حفظ وحدت و اتحاد مسلمانان اشکال ندارد و در این صورت خواندن نماز ظهر بعد از نماز جمعه واجب نیست. نماز جمعه از مآموم مسافر صحیح و مجزی از نماز ظهر است. مجروحان جنگی که قطع نخاع شده‌اند و قدرت نگهداری بول را ندارند جایز است در نماز جمعه شرکت کنند، ولی با توجه به این که بر آنان واجب است که بعد از وضو گرفتن بدون فاصله‌ی زمانی، شروع به خواندن نماز کنند، بنابراین وضو‌ی قبل از خطبه‌های نماز جمعه در صورتی برای خواندن نماز جمعه کافی است که بعد از وضو حدثی از آنان سر نزند.                                                 
ب) شرایط نماز جمعه ۱. به جماعت خواندن. ۲. حداقل پنج نفر بودن، یک نفر امام و چهار نفر مأموم. ۳. رعایت تمام شرایطی که در نماز جماعت معتبر است، مثل اتصال صفوف. ۴. بین دو نماز جمعه، حداقل یک فرسخ فاصله بودن.   ۱. به جماعت خواندن: از شرایط صحت نماز جمعه، این است که به صورت جماعت اقامه شود. نماز جمعه به نحو فرادی، هر چند در کنار کسانی که آن را به صورت جماعت بر گزار می‌کنند، صحیح نیست. ۳. رعایت تمام شرایطی که در نماز جماعت معتبر است، مثل اتصال صفوف: تمام شرایطی که در نماز جماعت باید رعایت شود در نماز جمعه هم معتبر است، مانند اتصال صفوف
۴. بین دو نماز جمعه حداقل یک فرسخ فاصله بودن: فاصله‌ی دو نماز جمعه باید کمتر از یک فرسخ نباشد که اگر در کمتر از یک فرسخ، دو نماز جمعه خوانده شود نماز اولی صحیح و دومی باطل است و در صورتی که مقارن هم اقامه شوند هر دو باطل می‌باشند.  ج) وقت نماز جمعه وقت نماز جمعه از اول زوال خورشید (اول ظهر) شروع می‌شود و احتیاط(واجب) آن است که آن را از اوایل عرفی وقت نماز ظهر در حدود یکی دو ساعت به تأخیر نیندازند.  د) کیفیت نماز جمعه ۱. نماز جمعه دو رکعت است مانند نماز صبح، ولی دو خطبه دارد که توسط امام جمعه قبل از نماز ایراد می‌شود. ۲. مستحب است قرائت نماز جمعه بلند، و در رکعت اول سوره‌ی جمعه و در رکعت دوم، سوره‌ی منافقون خوانده شود، و همچنین مستحب است خواندن دو قنوت یکی در رکعت اول پیش از رکوع و دیگری در رکعت دوم پس از رکوع.
بسم الله الرحمن ‏الرحیم. ↩️شناخت_معروف_و_منکر_کسبهای_حرام 🔻در روز عاشورا وقتی امام حسین علیه السلام دید که کلام حقش در دل سخت تر از سنگ کوفیان اثر نمی کند، درباره علت این امر فرمودند: فَقَدْ مُلِئَتْ‏ بُطُونُکُمْ‏ مِنَ‏ الْحَرَامِ‏ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِکُم‏. زیرا شکم ‌هایتان از حرام پر شده و بر دل‌هایتان مُهر [غفلت] خورده است. (بحارالانوار، ج 45 ص: 8) 🔺در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که اصل وجوب آن مثل نماز جزء ضروریات دین اسلام است. (1) 🔻در امر به معروف و نهی از منکر ابتدا انسان باید معروف و منکر را بشناسد و بداند چه چیزی معروف و چه چیزی منکر است. (2) یکی از منکرات کسب درآمد از راه حرام است لذا چند نکته در ارتباط با درآمد حلال و حرام خدمت شما زائرین و مجاورین بارگاه رضوی تقدیم می شود: 1. خداوند متعال روزی انسانها را از راه حلال مقدر کرده است و کسبهای حلال نزد اسلام فراوان است و درآمدی هم که انسان از راه حلال بدست می‌آورد شرعا باید در راه حلال خرج کند و مصرف کردن مال در راه حرام نیز جایز نیست. 2. برخی از کسب و کارها حرام است ولی درآمدش حلال است(جهت اطلاع: مثل غش در معامله) اما برخی از کسب و کارها علاوه بر حرام بودن خود کار، درآمدش نیز نامشروع و حرام می‌باشد یعنی انسان مالک آن نمی‌شود و باید آن پول را به صاحبش برگرداند و گرنه مدیون می باشد که به برخی از این کسبها اشاره می شود: الف: درآمدی که از راه فروش فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش مواد مخدر یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست می آید. ب: درآمدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و مزد و اجرتی که در برابر کارهای حرام گرفته می شود و از این قبیل موارد، بدست می آید. ج: پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است. (3) نکات توضیحی و منابع: (1) (تحریر الوسیله، ابتدای کتاب امر به معروف و نهی از منکر ؛ رساله آموزشی، ج1 درس 76 ص: 327) (2) (رساله آموزشی، ج1 درس 76 ص: 329 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2204) (3) تحریر الوسیله، کتاب المکاسب و المتاجر ؛ رساله آموزشی، ج2 بخش اول معاملات حرام ؛ منهاج الصالحین، ج2 کتاب التجاره) https://eitaa.com/ahkam31/234