▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
#معيار_عرف
✅ معيار بسيارى از مسائل فقهى #عرف است.
در اينجا👇 به چند نمونه از آنها اشاره مى شود:
1⃣👈 هر موسيقى 🎻 از نظر #عرف لهوى و مطرب و مناسب با مجالس عيش و نوش باشد #حرام است.
2⃣👈 هر كارى كه #عرفاً #اهانت و بى احترامى به #قرآن محسوب شود حرام است.
3⃣👈 قصد ماندن هميشگى و ماندن مقدارى از زمان كه #عرفاً صدق وطن كند.
4⃣👈 ملاك در #كثير_الشك_عرف است.
5⃣👈 معيار خارج شدن از حالت كثير الشك در نماز #عرف است.
6⃣👈 #بازى با هر چيزى كه #عرف آن را از آلات قمار🎸 مى داند حرام است.
7⃣👈 معيار ضرر داشتن در احكام #عرف است.
8⃣👈هر عملى را كه #عرفاً به آن #رقص گويند براى غير #همسر جايز نيست.
9⃣👈 معيار حداقل ريش #صدق_عرفى است.
🔟👈 محلى را كه انسان به عنوان #وطن جديد انتخاب مى كند به صرف نيت حكم وطن را پيدا نمى كند بلكه بايد مدتى بماند تا #عرفاً صدق كند آن محل وطن اوست.
📗#منابع:
۱.اجوبة الاستفتائات ج ۲ ص ۱۹ س ۴۱ و ۴۳
۲.جامع المسائل فاضل، ج ۲، ص ۱۴۱.
۳.العروة الوثقى ج ۲ ص ۵۲
۴.استفتائات جديد مكارم ج ۲ ص ۱۱۰ س ۲۷۶
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
🔴به #احکام_مذهبی بپیوندید👇
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
سه نکته درباره #عدول از #نماز_جماعت 🤲
1⃣👈 عدول از نماز جماعت 🤲 به فرادا در حال #ضرورت به اتفاق همه #مراجع، در تمام بخش های نماز جایز است، اما در غیر حال #ضرورت ویا در صورتی که از اول نماز چنین نیتی داشته باشد مورد اختلاف است، بعضی از مراجع همچون امام #خمینی و مقام معظم #رهبری جایز دانسته اند،
وبرخی جایز نمی دانند مثل آیت الله #سیستانی، آیت الله #مکارم.
2⃣👈 اگر #ماموم در بین نماز جماعت، نیت #فرادا کند نمی تواند دوباره نیت خود را به جماعت برگرداند.
3⃣👈 اگر ماموم به واسطه #عذری بعداز حمد و سوره امام نیت فرادا کند لازم نیست حمد و سوره را بخواند، ولی اگر پیش از تمام شدن حمد وسوره نیت فرادا کند باید مقداری را که امام نخوانده بخواند.
📗 #منابع:
۱. العروه الوثقی ج ۱ صلاه الجماعه م ۱۶
۲. توضیح المسائل مراجع م ۱۴۲۴ و ۱۴۲۵
۳. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۱ ص۶۰
۴.سایت اسلام کوئست
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
هفت نکته درباره اقتدا🕴
1⃣👈 اگر ماموم نداند امام جماعت نماز #واجب می خواند یا #مستحب نمی تواند به او اقتدا کند.
2⃣👈 در هر رکعت، نماز گزار می تواند در بین #قرائت و در #رکوع به امام جماعت اقتدا کند.
3⃣👈 موقعی که ماموم نیت می کند، باید امام را #معین نماید. ولی دانستن اسم او #لازم نیست مثلا اگر نیت کند اقتدا می کنم به امام حاضر نمازش #صحیح است.
4⃣👈 اگر امام ایستاده وماموم نداند در کدام رکعت است، می تواند اقتدا کند ولی باید حمد وسوره را به قصد قربت بخواند.
5⃣👈 اگر صف های جلو آماده نماز هستند صف های بعد می توانند اقتدا کنند.
6⃣👈 #اقتدا و #تکبیر گفتن باید درحال آرامش باشد و کسی که در حال حرکت است مانند رسیدن به رکوع نماز حماعت در آن حال نمی تواند اقتدا کند.
7⃣👈 کسی که درحال قیام رکعات سوم و چهارم اقتدا می کند باید حمد وسوره نماز رابخواند و اگر با خواندن حمد و سوره به رکوع امام نمی رسد باید صببر کند و درحال رکوع اقتدا کند.
📗 #منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع ج ۱ ص ۷۸۶ م ۱۴۴۱
۲. احکام دو دقیقه ای محموداکبری ج ۱ ص ۷۳
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
#وضو_وقت_نماز 🤲
✅ وضو برای نماز از نظر وقت ⏰ سه گونه است:
1⃣👈 وضو برای نماز #معین یومیه همچون نماز ظهر و عصر، که در وقت یا نزدیک به وقت انجام می شود و صحیح است.
2⃣👈 وضو برای نماز معین #قبل از #وقت که صحیح نیست.
3⃣👈 وضو قبل از وقت برای کارهایی که نیاز به #وضو دارد مانند #مس_قرآن که خواندن نماز با این وضو در وقت نماز صحیح است
🔗 #مساله: کسی که #یقین دارد وقت داخل شده اگر نیت وضوی واجب کند و بعداز وضو بفهمد وقت داخل نشده، وضوی او #صحیح است.
📗 #منابع:
۱. توضیح المسائل مراجع م ۳۲۰ و ۳۲۱
۲. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۶ ص ۳۵
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
#اقتدا در حال #رکوع
✅ هنگامى كه #امام_جماعت در ركوع است و مأموم به او #اقتدا مى كند، يكى از اين حالت ها پيش مى آيد:
1⃣👈 پيش از تمام شدن #ذكر ركوع امام جماعت، به ركوع امام مى رسد. در اين حال نمازش به جماعت #صحيح است.
2⃣👈 هنگامى به حد ركوع مى رسد كه ذكر ركوع امام جماعت تمام شده ولى هنوز امام در #ركوع است نمازش به جماعت صحيح است.
3⃣👈 مأموم به ركوع مى رود ولى به #ركوع امام نمى رسد و يا #شك مى كند كه رسيده يا نه، در اين صورت نمازش به طور #فرادى صحيح است و بايد آن را تمام كند و طبق نظر اكثر مراجع نماز را #اعاده نمايد.
4⃣👈 اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند و پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود امام سر از #ركوع بردارد، مى تواند نيت #فرادى كند يا صبر كند تا امام براى ركعت بعد برخيزد و آن را ركعت اول نماز خود حساب كند.↪️
ولى اگر برخاستن امام به قدرى #طول بكشد كه نگويند اين شخص نماز جماعت مى خواند، بايد نيت #فرادى نمايد.
◀️ آيت الله #سيستانى: مى تواند نماز را فرادى تمام كند و مى تواند براى رسيدن به ركعت بعد نماز را قطع كند.
◀️آيت الله #مكارم: نمازش را به طور فرادى تمام كند و بنابر احتياطواجب #اعاده نمايد.
📗 #منابع:
۱.توضيح المسائل مراجع م ۱۴۲۷ و ۱۴۲۸ و ١٤٢٩
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
💠شرط ادا بودن نماز در تنگی وقت💠
❓سوال: آیا اینکه گفته شده اگر یک رکعت از نماز در وقت انجام شود، حکم ادا دارد، با نیت کردن، محقق می شود؟ یا باید یک رکعت کامل در وقت خوانده شود؟
✅ پاسخ:
❇️ آیت الله خامنه ای: باید رکعت کامل باشد. [1]
❇️ آیت الله سیستانی: يعنى اگر در اخر وقت فقط به مقدار يك ركعت نماز باقى مانده نماز ادا است. [2]
❇️ آیت الله مکارم شیرازی: منظور این است که اگر به اندازه یک رکعت وقت باقی است همه نماز را باید به نیت ادا بخواند. [3]
❇️ آیت الله وحید خراسانی: کسى كه به اندازه خواندن يك ركعت نماز وقت دارد ، نماز او ادا است ، ولى نبايد عمداً نماز را تا اين وقت تأخير بيندازد. مثلاً كسى كه مسافر نيست، اگر تا غروب آفتاب به اندازه خواندن پنج ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز ظهر و عصر هر دو را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط نماز عصر را بخواند و بعد نماز ظهر را قضا كند و همچنين كسى كه معذور نيست اگر تا نصف شب به اندازه خواندن پنج ركعت وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشاء را بخواند و اگر كمتر وقت دارد بايد فقط عشاء را بخواند و بعد مغرب را و احتياط واجب آن است كه مغرب را به نيّت ما فى الذمّه بدون قصد ادا و قضا به جا آورد. مثلاً كسى كه مسافر است اگر تا غروب آفتاب به اندازه خواندن سه ركعت نماز وقت دارد بايد نماز ظهر و عصر را بخواند و اگر كمتر وقت دارد، بايد فقط عصر را بخواند و بعد نماز ظهر را قضا كند و همچنين مسافرى كه معذور نيست اگر تا نصف شب به اندازه خواندن چهار ركعت نماز وقت دارد، بايد نماز مغرب و عشاء را بخواند و اگر به آن اندازه هم وقت ندارد، ولى مى تواند با خواندن نماز عشاء يك ركعت از مغرب را قبل از نصف شب درك كند بايد اوّل عشاء را بخواند و بعد مغرب را فوراً به جا آورد ، و اگر كمتر از اين وقت دارد بايد عشاء را بخواند و بعد مغرب را به جا آورد و احتياط واجب آن است كه آن را به قصد ما فى الذمّه بدون قصد ادا و قضا بخواند و چنانچه بعد از خواندن عشاء معلوم شود كه از وقت به مقدار يك ركعت يا بيشتر به نصف شب مانده است ، نماز مغرب اداست و بايد فوراً آن را به جا آورد. [4]
❇️ آیت الله شبیری زنجانی: مراد بعد از سجده دوم رکعت اول است. [5]
❇️ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر وقت نماز تنگ باشد و انسان بتواند یک رکعت کامل را در وقت نماز بخواند نماز به نیت اداء صحیح است و صرف نیت در وقت کفایت نمی کند بلکه یک رکعت کامل شود مثلا بعد از انجام هردو سجده اول و بلند شدن برای رکعت بعدی اگر وقت نماز تمام شود نمازی که می خواند ادا حساب می شود. [6]
#نماز_ادا_قضاء
➖➖➖➖➖➖➖
✅ پی نوشت
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 1Lq6HYenwGg.
[2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی، کد استفتاء: 579367.
[3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9511240070.
[4]. ]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله وحید، کد رهگیری: 9511240070.
[5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 38552.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503399.
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical
🚫 💴 💰 ✋🏻 🚘
⁉️ سوال: آیا نمازگزار می تواند قبل از رکوع رکعت دوم، نیت را از نماز عصر به نماز ظهر برگرداند؟
✅پاسخ:
✍به طور کلی، عدول و برگشتن از نیت، حالت ها و شرایطی دارد:
الف) اگر به طور عمد پیش از نماز ظهر مشغول نماز عصر شود: نماز باطل است.
ب) اگر به اشتباه پیش از نماز ظهر مشغول نماز عصر شود:
ب-1) چنانچه در وقت مشترک است: باید نیت را به نماز ظهر برگرداند و بعد از آن که نماز را تمام کرد، نماز عصر را بخواند.
ب-2) در وقت مخصوص نماز ظهر است: باید نیت را به نماز ظهر برگرداند و نماز را تمام کند و بعد نماز عصر را بخواند.
✍آیت الله بهجت: باید نیت را به نماز ظهر برگرداند و بنابر احتیاط واجب هر دو نماز را دوباره بخواند.
✍آیات عظام: خامنه ای و صافی گلپایگانی: بنابر احتیاط نیت را به نماز ظهر برگرداند و نماز را تمام کند، بعد هر دو نماز را به ترتیب به جا آورد.
✍آیت الله مکارم شیرازی: نماز او باطل است و باید نماز را به نیت ظهر از سر بگیرد.
#تغییر_نیت_نماز
➖➖➖➖➖➖➖
📚 منبع:
توضیح المسائل ده مرجع، م 732؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، اوقات الیومیه، م 3؛ بهجت، استفتائات، ج2، س 1843؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 364 و سایت، استفتائات جدید و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 728، 729 و 730؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 509 و 510 و المسائل المنتخبه، م 189.
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical
💠 به زبان آوردن نیت، در چهار مورد حرام است 💠
🔹🔹🔹🔹
◀ الف) وقتیکه نماز احتیاط بر انسان واجب شده، مثلاً کسیکه در نماز چهاررکعتی شک میکند سهرکعت خوانده یا چهاررکعت، بنا را بر چهار میگذارد و پس از سلام نماز یکرکعت نماز احتیاط میخواند، بین نماز اصلی و نماز احتیاط نباید حرف بزند یا نیت را بر زبان جاری کند.
◀ ب) در صورتیکه سجده سهو بر او واجب شده.
◀ ج) در صورتیکه قضای تشهد فراموششده بر انسان واجب شده.
◀ د) در صورتیکه قضای سجده فراموششده بر انسان واجب شده است.
✅ پس در تمام موارد چهارگانه فوق نباید بین نماز و آنچه بر انسان واجب شده، فاصلهای بیفتد و نباید نیت را بر زبان جاری کند، بلکه بلافاصله پس از نماز، وظیفه خود را انجام میدهد.
#نیت #بهزبانآوردننیت
------------
📚 توضیح المسائل مراجع تقلید
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical
⁉️سوال: اگر فردی بعد از تکبیر نماز ظهر یادش بیاید که نماز صبحش قضا شده، آیا می تواند نیت را به نماز صبح برگرداند؟
پاسخ:
📝همه مراجع( غیر آیات عظام صافی و مکارم): اگر وقت نماز ادا وسعت داشته باشد می تواند در بین نماز نیت را به نماز قضا برگرداند؛ ولی باید برگرداندن نیت به نماز قضا ممکن باشد؛ برای مثال: اگر مشغول نماز ظهر است، در صورتی می تواند نیت را به قضای صبح برگرداند که وارد [1] رکعت سوم نشده باشد. [2]
📝آیت الله صافی گلپایگانی: اگر هنگام شروع نماز ظهر به قضای نماز صبح علم و توجه داشته باشد، اما باز شروع به نماز ظهر کرده است، برگرداندن نیت از نماز ظهر به قضای صبح بنابر احتیاط واجب جایز نیست. [3]
📝آیت الله مکارم شیرازی: اگر نماز قضا، قضای همان روز باشد، احتیاط واجب این است که نیت را از نماز ادا به نماز قضا برگرداند. البته این در صورتی است که جای عدول باقی باشد. [4]
#نماز_قضا
#نماز_قضای_صبح
➖➖➖➖➖➖➖
📚 پی نوشت:
[1]. صافی: داخل رکوع رکعت سوم نشده باشد.
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 763؛ امام، تحریر الوسیله، ج1، فی النیه، ص 290، م 12 و فی صلاه القضا، م 13 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الاوقات، م 11؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 735؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، ص 199، م 579.
[3]. صافی، توضیح المسائل، م 771.
[4]. مکارم، توضیح المسائل، م 699.
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical
👳🏻حکم فراموشی آیه توسط امام جماعت👳🏻
⁉️سوال: اگر امام جماعت آیه ای از «حمد و سوره» را نخواند و مأموم در حین قرائت متوجه اشتباه امام شود، وظیفه مأموم و حکم نماز او چیست؟
پاسخ:
🖊آیات عظام: امام و خامنه ای: مأموم به شکلی امام جماعت را متوجه نماید، هر چند با گفتن ذکر یا خواندن آیه باشد و در غیر این صورت، مأموم نیت فرادا کند و سوره را بخواند. [1]
🖊آیت الله سیستانی: مأموم می تواند امام را متوجه کند و اگر امام متوجه نشد یا مأموم این کار را نکرد، بنابر احتیاط واجب مأموم باید نیت فرادا کند. [2]
🖊آیت الله مکارم شیرازی: باید امام را متوجه نماید و در غیر این صورت، مأموم نیت فرادا نماید و سوره را بخواند و بنابر احتیاط واجب نماز را تمام کند و دوباره اعاده نماید. [3]
⚠️توجه👇🏽
اگر امام جماعت به اشتباه آیه ای از سوره را نخواند و مأمومین نتوانند او را متوجه سازند، باید همان را خودشان بخوانند و نماز را به صورت فرادا ادامه دهند و اگر نه نماز مأمومین باطل است. [4]
#نمازجماعت
#فراموشی_سوره_توسط_امام_جماعت
----------------
پی نوشت:
[1]. امام، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الجماعه، م 35؛ خامنه ای، سایت، اسفتائات جدید،.
[2]. سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج2، احکام الجماعه، م 35.
[3]. مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الجماعه، م 35.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1
کانال #احکام_شرعی
🌺 @ahkaamcanonical