eitaa logo
احکام کاربردی
3.7هزار دنبال‌کننده
411 عکس
119 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 ۱_فهرست موضوعی احکام کانال؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 ۲_پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 ✅ پاسخ به سوالات دینی با هوش مصنوعی https://dindan.ssl.qom.ac.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️سئوال آیا اگر اذکار نماز، هنگام حرکت بدن گفته شود، نماز باطل است؟ ✅پاسخ مراجع تقلید در این زمینه ‌می‌گویند: هنگام گفتن ذکرهاى واجب در ، بدن باید بى‌حرکت باشد، بلکه بنابر احتیاط واجب، در موقع گفتن ذکرهاى مستحب نیز باید بدن آرام باشد.[1] حال اگر عمداً ذکر واجب را هنگام حرکت بدن بگوید نماز باطل است و اگر ذکر مستحبی را هنگام حرکت بدن بگوید (مثلًا موقع رفتن به یا رفتن به تکبیر بگوید)، چنانچه به قصد مطلق ذکر باشد، نماز صحیح است، ولی اگر به قصد ذکرى که در نماز وارد شده (ذکر مستحبی) بگوید، اکثر مراجع می‌گویند، بنابر احتیاط واجب، باید نماز را دوباره بخواند،[2] ولی برخی از فقها، در این صورت هم نماز را صحیح شمرده‌اند.[3] ------------------------- [1]. ر. ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده، بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج‌1، ص 538، م 965، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم، 1424ق. غیر از ذکر «بحول اللّٰه و قوته اقوم و اقعد» که در حال برخاستن گفته می‌شود. [2]. امام خمینی(ره) در این صورت، فتوا به اعاده نماز می‌دهند. [3]. آیات عظام خوئى، سیستانی و تبریزى؛ ر. ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی) ، ج‌1، ص 538، م 966. __________ @fatemi222
☑️سئوال آیا در احکام اسلامی استفاده از برای مرد در هر حال حرام است؟ کسانی‌که دندان طلا استفاده می‌کنند حکم شرعی آن چگونه است؟ ✅پاسخ استفاده مردان از طلا، جهت جایز نیست و در روکش دندان مصنوعی که از طلا ساخته می‌شود، اگر جهت زینت، نباشد، استفاده از آن اشکالی ندارد. 🔹ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[۱] ☘حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی): دندان طلا برای مردان مانعی ندارد مگر دندان‌های جلو که آشکار است که اگر به قصد زینت باشد احتیاطاً باید از آن خودداری کرد. ☘حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): استفاده از دندان طلا اشکال ندارد. ☘حضرت آیت الله العظمی صافی‌ گلپایگانی (مد ظله العالی): استفاده از دندان طلا اگر زینت محسوب نشود برای مرد مانعی ندارد. ☘حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): در غیر دندان‌های جلو مانعی ندارد. ------------------------- [۱]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای،سیستانی،شبیری زنجانی،مکارم شیرازی،صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست. __________ @fatemi222
😂 ...🤗😇 یکی رفت پیش گفت: آیا کسی با من میکنه؟؟🤔 👴🏽 گفت : نه! 😳 گفتم : ﺗﻮ ﻛﻪ ﻫﻨﻮﺯ دستم رو ﻧﺪﻳﺪﻯ🙄 گفت : ﻛﻪ ﺩﻳﺪم 🌹🌹🌹🌹🌹🌷🌷🌷🌷 ـ💥💥💥 ...👇 ✍️.. و کارایی که معمولاً مثل باز کردن کتاب📖 کف بینی و...انجام میدهند، هیچ مستند و نداشته و از نظر اسلام صحیح نیست❌ ‼️اولین ویژگی کلی گویی است و جزئیات رو نمیگن ، مثلا میگن👇 ❗️سفری در پیش دارید ❗️یا شما خوشبخت می شوید 😏 🌷🌹🌷🌹🌷🌷 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹نظـر مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم🌷🌹🌷 درباره👇 🌹آیات عظام رهبری و مکارم و سیستانی دامت برکاتهم🌷🌹 دعانویسی و از خرافات است و جایز نیست❌ رجوع مردم به آنها هم است😳 پول گرفتن در برابر این کارها، اشکال دارد .⛔️❌ 💑 میدونین هر که میکنه اولین کسی که از دستش‌راحت میشه کیه؟ . . . ” ” ازبس میگیرن 😜😜😜 🌹🌹🌹🌷🌷 📄 گرفتن و همچنین بینی از است و واقعیت ندارد. ❌ ✅ اما که از روشهایی است برای پی بردن به امور پنهان واقعیت دارد.☺️ اما مهم اینست که به چه روش و توسط چه کسی این کار انجام شود . اگر درست انجام شود جواب میدهد ولی اگر شخص مطمئنی نباشد ضررش بیشتر از فایده آنست🌷🌸 🌷🌹🌷🌷🌷🌷🌷 🌷🌹🌷🌹🌷 ودرآمد از راه آن سؤال📝 : الف: آیا برای خود ما یادیگران اشکال دارد؟ ب : آیامیتوانیم برای گرفتن به دیگران مراجعه کنیم؟ ج : آیا درآمد، ازاین راه است؟ جواب📚: شرعااعتباری ندارد؛ وکسب درآمد از این طریق نیست. احکام احکام شیرین @ahkameshirin
🎀🎄🎀 😁😄 😋😅 تنها راه شدن صورت، sms واریز 😂 دنبال چیز دیگه نگردید ..😂😍😂 👇😍 🌷🌹🌷🌹🌹🌹🌹🌹 🌹🌷🌷🌹🌷 🔻روش دادن تو خانواده ای که و هر دو درآمد دارند این است که:👇 هر کدام جداگانه باید سال خمسی داشته باشند وربطی به هم ندارند ✔️ هر دو بایدمراقب باشند چیزی از سال گذشته را مصرف نکنند مگر اینکه آنرا داده باشند🌺 احکام احکام شیرین ⬇️ @ahkameshirin
مکروهات نماز جمعه‏ آنچه بر امام و مأمومین(نمازگزاران) هنگام ایراد خطبه کراهت دارد: آن‌که امام جمعه در حال خطبه به غیر از خطبه سخن دیگری بگوید، و أحوط ترک آن است. آن‌که مأمومین هنگام ایراد خطبه‌‏ها حرف بزنند، بنابر احتیاط آنها نیز حرف نزنند و أحوط بر مأمومین آن است که خطبه‌‏ها را به دقّت گوش کنند و توجّه به سخنان امام جمعه
☑️سئوال اگر ما برای شوخی دروغ بگوییم ولی ضرری برای کسی نداشته باشد حرام است یا خیر؟ ✅پاسخ گفتن حرام است هر چند به شوخى باشد، مگر این‌که در کلامش قرینه و علامتى باشد که نشان دهد در آنچه مى‌گوید قصد حکایت ندارد؛ پس در صورتى که مخاطب بفهمد قصد جدّى ندارد و شوخى مى‌کند دروغ محسوب نمى‌شود. __________ @fatemi222
☑️سئوال اگر به دلیل خجالت، نتوانیم کنیم، آیا بدل از غسل برای نماز صبح کافی است؟ ✅پاسخ اگر در اثر این کار از او منی خارج شود و جنب شود جنابت بر او واجب می‌شود. البته در مواردی می‌توان به جای غسل تیمم کرد[1] از جمله: 1. در جایی که آب در اختیار نداشته باشد. 2. وقت کافی برای غسل نداشته باشد و غسل کردن موجب شدن نماز او شود. 3. آب برای بدن او ضرر داشته باشد یا بترسد که به واسطۀ استعمال آن مریض شده یا بیماری او طولانی گردد. 4. اگر تهیه کردن آب یا استعمال آن به قدرى مشقّت داشته باشد که مردم آن را تحمّل نکنند. 5. اگر آب را به مصرف یا غسل برساند خود او یا بستگانش از تشنگى بمیرند یا مریض شوند. 6. کسى که بدن یا لباسش نجس است و اگر وضو یا غسل کند، براى آب کشیدن بدن یا لباسش آبی نمى‌ماند. 7. نداشتن آب مباح. در این موارد می‌توان به جای غسل تیمم بدل از غسل کرد. ✔️اما اگر کسی به دلیل خجالتی بودن غسل کند، نمی‌تواند در اول وقت تیمم کرده و بخواند! چنیین شخصی باید بدن خود را آب بکشد (قسمت هایی را که نجس شده است.) و صبر کند تا آخر وقت یعنی زمانی که فقط به اندازه تیمم و خواندن نماز (به صورت مختصر و اکتفاء به واجبات نماز) وقت داشته باشد و در آن موقع تیمم کرده و با تیمم نماز بخواند. البته به خاطر این که عمداً نماز خود را به تأخیر انداخته و فرصت غسل کردن را از خود سلب کرده است، مرتکب کار حرامی ‌شده و معصیت کرده است. ولی نماز او صحیح است.[2] ------------------------- [1]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 365. [2]. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 377 مسأله 679 :"اگر عمداً نماز را به قدرى تأخیر بیندازد که وقت وضو یا غسل نداشته باشد، معصیت کرده، ولى نماز او با تیمّم صحیح است (1) اگر چه احتیاط مستحبّ آن است که قضاى آن نماز را بخواند." __________ @fatemi222
☑سئوال اگر شخصى نجاست يا بدن را فراموش كرده و نماز خوانده باشد، قضا دارد يا خير؟ ✅پاسخ همه مراجع (به جزآیت الله سيستانى ): بايد را دوباره بخواند و اگر وقت آن گذشته است، قضا كند. [توضيح‏ المسائل مراجع، م 803 ؛ نورى، توضيح ‏المسائل، م 804 و وحيد، توضيح ‏المسائل، م 809.] آيةاللَّه سيستانى: اگر فراموشى او از روى بى ‏اعتنايى باشد، بنابر احتياط واجب دوباره بخواند و اگر وقت گذشته است، قضا كند. در غير اين صورت، لازم نيست نماز را دوباره بخواند. [توضيح ‏المسائل مراجع، م 803] ________ @fatemi222
س ۵۶۹: آیا جایز است امام جماعت در یک زمان عهده ‏دار امامت دو نماز (دو نماز عید یا هر نمازی) گردد؟ ج: تکرار نماز جماعت براى يکبار به خاطر مأمومين ديگر در نمازهاى يوميه جايز و بلکه مستحب است. ولى جواز آن در نماز عيد مشکل است. پرسش : تکرار کردن نماز جماعت توسط امام چه حکمی دارد؟ پاسخ : جایز است «امام جماعت» که یک بار نماز خود را با جماعت خوانده آن را با جماعت دیگرى دوباره بخواند، امّا بیش از دوبار اشکال دارد، بنابراین یک امام جماعتمى‏تواند در دو مسجد اقامه جماعت کرده و نماز را دوباره بخواند. عدم محدودیت تکرار جماعت با نماز قضای قطعی پرسش : اگر شخصی نماز قضای حتمی داشته باشد امامت جماعت او در چند مکان متفاوت چه حکمی دارد؟ پاسخ : مانعی ندارد. مسأله ۱۴۰۴ اگر امام یا مأموم بخواهد نمازی را که به جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند (۱) در صورتی که جماعت دوم و اشخاص آن غیر از اول باشد (۲) اشکال ندارد. (۱) (اراکی:) اشکال دارد مگر آن که در نمازی که خوانده مأموم بوده و در نمازی که دوباره می خواند، امام جماعت باشد. (خوئی، تبریزی:) چنانچه احتمال فساد آن نماز را ندهد اشکال دارد مگر این که اماماً اعاده نماید به شرطی که در مأمومین کسی باشد که نماز واجب را نخوانده باشد. (سیستانی:) هر چند استحبابش ثابت نیست ولی رجاءً آوردن آن مانعی ندارد. (بهجت:) جواز جماعت، محل ّ تأمّل است ولی در صورتی که جماعت دوّم دارای مزایایی باشد که در شرع، رجحان داشته باشد و کسی بخواهد به امید مطلوب بودن، دو مرتبه نمازش را به جماعت بخواند، بنا بر أظهر جایز است. (زنجانی:) در صورتی که برخی از افراد جماعت دوم امام یا مأمومین افراد دیگری باشند اشکال ندارد. (۲) (فاضل:) و او امام باشد.. گلپایگانی، (صافی:) مسأله اگر امام یا مأموم بخواهد در نمازی که به جماعت خوانده دوباره برای مأموم دیگری که جماعت نخوانده امام شود و به جماعت بخواند جایز است ولی اگر بخواهد برای دفعه سوّم باز با جماعت بخواند اشکال دارد. (مکارم:) مسأله جایز است «امام جماعت» که یک بار نماز خود را با جماعت خوانده آن را با جماعت دیگری دوباره بخواند، اما بیش از دو بار اشکال دارد، بنا بر این یک امام جماعت می تواند در دو مسجد اقامه جماعت کرده و نماز را دوباره بخواند. توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
😊😁☺️ میدونید چرا بیسوادند؟ . . . . . . . . . . چون همش میاد مدرسشون .. تازه برنامه رو هم که ندارن😅 تو رو . باز سؤالی داشتید، بپرسید... بامن باشین... 😂😂😂😂 😂😂😂😂🐧 🌷🌹🌹🌷🌷🌹🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌷 ـ🌧⛈🌧 ... 👇 🌷🌹🌷 ✍.. کردن و تقلب دادن در امتحان یا درمسابقات و.. جایز نیست. ❌ ❗️رضایت و عدم رضایت تقلب دهنده، تأثیری در حکم آن ندارد و اگر با این کار، کسی ضایع شود، باید رضایت او حاصل شود. 🌸🌺🌸 ❓اگر دانش آموز یا دانشجویی با نمره قبولی کسب کند و به مرحله ی بالاتر برود و از مزایای آن استفاده کند، حکم استفاده از این مزایا چیست؟ 🌷آیت الله خامنه‌ای دامت برکاته : 🌷🌹 به طور کلی جایز نیست وباید از آن واستغفار شود . 🌷آیت الله سیستانی دامت برکاته :🌹🌷 در امتحانات به هر روشی که باشد جایز نیست ولی حقوق دریافتی حلال است ، واگر تخصص کامل مطابق مدرک دریافتی ندارد جایز نیست خود رابه این عنوان به مؤسسه دولتی یاخصوصی جهت استخدام معرفی نماید. 🌷آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته : 🌷🌹 هرگونه در شرعا است، واگر کسی در ورودی دانشگاه ومانند آن کرده ولی بعدا مراحل تحصیلی وشغلی رابدون تقلب گذرانیده می تواند از مدرک تحصیلی خود ومزایای مترتب برآن استفاده کند، مشروط براین که از کار خود جداتوبه کرده وهرگز سراغ چنین کارهایی نرود وبااعمال نیک آینده، گذشته راجبران کند. 🌸🌺 معظم رهبری دامت برکاته و🌸🌺 معظم دامت برکاتهم میفرمایند : 📚هرکاری که خلاف و جمهوری اسلامی ایران باشد ، اشکال دارد . @fatemi222
7.7K
🌹 افرادی در نماز جمعه و نماز های جماعت برای دیگران که هنوز نیامدند جا میگیرند حکمَش چیه؟ @fatemi222
ـ🌷🌺🌺🌷 ..😜🥳 حیف نون ۱۰۰ هزار نذرمیکنه😳 وقتی برآورده میشه، میره ورزشگاه آزادی، داد میزنه : 😂😂🤩 🌷🌹🌷🌹🌷🌷🌹🌹🌹 🌹امام صادق علیه السلام فرمودند : سنگین ترین چیزی که در روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر الله علیه واله و پیامبرعلیهم السلام است . 🌸اللهم صل علی محمد وآل محمد🌸 ذکرروزجمعه۱۰۰ مرتبه اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم ـ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🔻🔻🔻🔻 🌷🌹🌷🌹🌷 ✍️. اگر شخصی موقع کردن صیغه را نخواند،عمل به آن واجب نیست❌ حتی اگر برآورده شود ❗️صیغه به فارسی اینست که مثلا بگوید: اگر خوب شدم برمن واجب است که برای خدا 100 تا صلوات بفرستم ☆ یا فلان کار منکر را ترک میکنم... ⠀ ⠀ احکام احکام شیرین ╭═⊰🍂🌺🌼🌸🍂⊱━╮ @ahkameshirin ╰═⊰🍂🌺🌼🌸🍂⊱━╯
❓سؤال: آیا سقط جنین بر اثر مشکلات اقتصادی جایز است؟ ✅پاسخ: سقط جنین به مجرد وجود مشکلات و سختی های اقتصادی جایز نمی شود. ------------------- 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری @fatemi222
بعضی می پرسند ما که مالیات به دولت اسلامی می دهیم، پرداخت خمس و زکات، دیگر برای چیست؟ در پاسخ لازم است به برخی تفاوتها اشاره کنیم: 1-مالیات نوعا برای هزینه های شخصی زندگی خود ما است، ولی خمس و زکات برای کمک به دیگران است. توضیح این که همان گونه که انسان داخل خانه را موزائیک می کند، مبلغی به عنوان مالیات می پردازد که بیرون خانه او آسفالت شود یا در منزل لامپ روشن مى‏كند، به دولت نیز مالیات مى‏دهد تا بیرون منزل، كوچه و خیابان را روشن كند. بنابر این زکات و خمس برای خدمت به دیگران است، ولی مالیات برای دریافت خدمات دولتی برای خود ماست. 2-خمس و زکات را مردم با اراده و اختیار به کسانی می دهند که محبوب آنها هستند ولی در مالیات نه دهنده اختیاری دارد و نه گیرنده آن قداستی. 3- پرداخت خمس و زكات، به عنوان یك عبادت است و در آن قصد قربت لازم است كه اگر نباشد عمل قبول نمى‏شود. بر خلاف مالیات كه قصد قربت نمى‏خواهد و نوعاً با اكراه پرداخت مى‏گردد. 4- در خمس و زكات به پرداخت كننده اعتماد مى‏شود، یعنى خودش حساب مال خود را مى‏كند نه مأمور دولت. @fatemi222
❓سوال: اگر دختر باکره بدون (پدر یا ) ازدواج نماید، حکم این ازدواج چیست؟ ✅ پاسخ: ✴️ آیات عظام: امام، سیستانی : عقد باطل است مگر اینکه ولی بعد از عقد، اجازه دهد. ✴️ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال اگر بدون اجازه پدر يا جدّ پدرى دختر بوده بنا بر احتياط باطل است و احتياط آن است براى جدايى، پسر را که در رساله‌هاى عمليه ذکر شده ـ جارى نمايد. ✳️ آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال پسر باید بنابر احتیاط در حضور را جاری کنند مگر اینکه بتوانند دختر را جلب نمایند. ✳️ آیت الله صافی گلپایگانی: احتیاط واجب این است که یا مرد، زن را دهد یا با جازه پدر، تجدید شود. --------------- 📚 منبع: استفتائات امام، ج 3، ص 159، س 4؛ استفتائات آیت الله سیستانی، ج 1، س 288؛ عروه الوثقی، ج 2، اولیاء عقد، م 1؛ جامع الاحکام آیت الله صافی، ج 2، س 1272؛ صراط النجاه،‌ ج 1، س 832.
ـ⁣⁣⁣⁣🍂🌼🍂🌼🍂 ـ⁣⁣⁣⁣🌼🍂🌼🍂 ـ⁣⁣⁣⁣🍂🌼🍂﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🌼🍂 ـ⁣⁣⁣⁣🍂 ❓دخترا می‌تونن جلوی پدر و برادر و یا سایر محارم با تی‌شرت و لباسای باز بگردن؟ 📚 همه مراجع (به‌جز مکارم): بله، می‌تونن؛ اما به‌شرطی که این کارشون باعث به گناه‌افتادن بقیه نشه. 📚 آیت‌الله مکارم: با تیشرت شاید، اما با لباس‌های باز، نه! بازبودن سر و گردن و مقداری از دست‌ها و پاها جلوی محارم اشکال نداره؛ اما بقیه بدن رو باید پوشوند و جایز نیست به‌صورت نیمه‌عریان جلوی محارم ظاهر شد. ⭕️ نکته: با توجه به این‌که مردها در نگاه خیلی حساس هستن، شدیداً توصیه می‌شه که خانم‌ها مواظب پوشش خودشون جلوی محارم، مخصوصاً جوون‌ترها باشن. اون‌ها شاید نگاه جنسی به شما نداشته باشن؛ اما همین پوشش ممکنه باعث ارتباط حرام با دیگران یا خودارضایی و گناهان دیگه بشه. 🔺 عروةالوثقی، ج۱، الستر.
꧁༼﷽༽꧂ ❤️شــبــے یــه ❤️ 💔‍ اموری که محسوب میشوند اما بعضی زوجین متوجه نیستند 1-صمیمیت بیش ازحد باجنس مخالف شاید برایتان سرگرم کننده باشد که با همکارانتان شوخی کنید و سر بسر آنها بگذارید اما افراط در اینکار میتواند اثرات منفی زیادی را بر رابطه عاطفی تان بگذارد. افراد متأهل باید محدودیتهای خود را بشناسند. 2- دردِ دل کردن با جنس مخالف 3-تنها بودن مدام و زیاد با جنس مخالف 4-بد گفتن از شریک زندگی تان سعی کنید که به جای تخریب شخصیت، در صحبت هایتان از خوبیهای شریکتان بگویید. تنها در شرایطی که او واقعا به شما آزار میرساند، میتوانید این واقعیت را نه به هر کسی بلکه تنها برای خانواده،دوستان مورد اعتماد یا مشاور بازگو کنید. 5-چت کردن با جنس مخالف خیلی ها فکر میکنند که چت کردن با نامزد قبلی،دوست دوران دبیرستان یا حتی غریبه مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما این ابتدای راه است،ناگهان بخود می آیید، زمانی که دیگر کاری ازدست هیچکسی ساخته نیست. @khosravi1253
❓سوال: اگر دختر باکره بدون (پدر یا ) ازدواج نماید، حکم این ازدواج چیست؟ ✅ پاسخ: ✍ آیات عظام: امام، سیستانی : عقد باطل است مگر اینکه ولی بعد از عقد، اجازه دهد. ✍ آیت الله خامنه ای: در فرض سؤال اگر بدون اجازه پدر يا جدّ پدرى دختر بوده بنا بر احتياط باطل است و احتياط آن است براى جدايى، پسر را که در رساله‌هاى عمليه ذکر شده ـ جارى نمايد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال پسر باید بنابر احتیاط در حضور را جاری کنند مگر اینکه بتوانند دختر را جلب نمایند. ✍ آیت الله صافی گلپایگانی: احتیاط واجب این است که یا مرد، زن را دهد یا با جازه پدر، تجدید شود. --------------- 📚 منبع: استفتائات امام، ج 3، ص 159، س 4؛ استفتائات آیت الله سیستانی، ج 1، س 288؛ عروه الوثقی، ج 2، اولیاء عقد، م 1؛ جامع الاحکام آیت الله صافی، ج 2، س 1272؛ صراط النجاه،‌ ج 1، س 832. 📏📏📏📏📏💞📏📏📏📏📏
☑️سئوال آیا دختر و پسر اشکال دارد؟ ✅پاسخ از نظر شرع مقدس اسلام هر گونه ارتباط بین و ، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. با نگاهی به پاسخ مراجع عظام تقلید به برخی از استفتاءات، این مطلب روشن می شود: ▫️سؤال1: آیا در گفتگوی زن و مرد نامحرم، فرقی بین گفت و گوی مستقیم و از راه دور هست؟ همه مراجع: خیر، هیچ تفاوتی در حکم نمی کند و در هر دو مورد، اگر با قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال دارد. ▫️سؤال2: چت کردن با جنس مخالف و رد و بدل کردن صحبت های معمولی، چه حکمی دارد؟ همه مراجع: در صورتی که خوف فتنه و کشیده شدن به گناه وجود داشته باشد. جایز نیست. ▫️سؤال3: آیا سلام کردن مرد به زن نامحرم و زن به مرد نامحرم، جایز است؟ همه ی مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال ندارد. ▫️سؤال4: شوخی کردن با نامحرم چه حکمی دارد؟ همه ی مراجع: اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا بترسد به گناه بیفتد، جایز نیست. ▫️سؤال5: آیا ارتباط صمیمی بین دختر و پسر در هنگام همکاری یا مهمانی اشکال دارد؟ همه ی مراجع: دوستی بین دختر و پسر جایز نیست؛ چون ترس افتادن به گناه در میان است. اما ارتباط شغلی، اگر باعث نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد. ▫️سؤال6: نامه نگاری با و طرح مسائل شهوانی از طریق ایمیل، چه حکمی دارد؟ همه ی مراجع: طرح مسائلی که باعث ایجاد فتنه و فراهم آوردن زمینه فساد است، اشکال دارد. ☘از مجموع مطالب و مسائل مطروحه ی فوق نتیجه می گیریم که: هر گونه ارتباط بین دختر و پسر، قبل از ازدواج، اعم از ارتباط مستقیم و غیر مستقیم، اگر با قصد لذت (جنسی) باشد و یا خوف فتنه و ترس افتادن به گناه در آن وجود داشته باشد، جایز نبوده و اشکال دارد. اما ارتباط شغلی و حرفه ای و علمی و تحصیلی، اگر باعث فتنه و مفسده نشود و موازین شرع در آن رعایت شود، اشکال ندارد. ______ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام کاربردی👇 @fatemi222
احکام سجده👇
✨﷽✨ 🌼مرحوم آیت الله مجتهدی : دوچیز است که گناهان را نابود می کند : ۱- مریضی : حضرت امیر المؤمنین علی (علیه السلام)به یکی از اصحابشان که مریض شده بود مؤعظه کردند و فرمودند : خدابیماری تو را وسیله کاستن گناهانت قرار داده است. آدمکه تب می ‌کند کفاره گناهانش است. ناراحت نشید از این که مریض شدید ،شکوه نکنید ، فایده مریض شدن این است که گناهان را نابود می کند. با شکوه و گلایه کردن اجر وثواب آن را از بین میبرید. ۲- سجده : درروایت داریم که آدم به سجده برود و مدتی بر سجده باشد و ستایش کند. حدیث است که سجده گناهان را می ریزد ، همان طور که باد در فصل پاییز برگ درخت را می ریزاند. @fatemi222
▬📝 ﷽▬ ⛔️ ⛔️ ✅👈 الف: آیه ✅👈 ب: : آیه ✅👈 ج: آیه ✅👈 د: آیه 📝 و 👇👇 1⃣👈 اگر انسان به آیات مذکور گوش فرا دهد واجب است که سجده کند و اگر تنها آنها را بشنود(به گوش او برسد بدون این که قصد شنیدن داشته باشد) اگر چه سجده واجب نیست ولی احتیاط آن است باز سجده کند. 2⃣👈 آنچه موجب وجوب سجده می شود شنیدن تمام آیه است ولی اگر بخشی از آیه را هم شنید، احتیاطا سجده کند. سجده در هنگام شنیدن این آیات واجب فوری است و نباید تأخیر بیفتد و اگر احیانا تأخیر افتاد در اولین فرصت باید آن را بجا آورد. 3⃣👈 شنیدن از بچه یا کسی که قصد تلاوت ندارد یا ضبط صوت، سجده کردن را واجب نمی کند، اگر چه احتیاط در آن است که سجده بجا آورد. 4⃣👈 در سجده واجب قرآن نمی شود بر چیزهای خوراکی و پوشاکی سجده کرد، ولی سایر شرایط سجده را که در نماز است، لازم نیست مراعات کنند.[1] 5⃣👈 هر گاه در سجده واجب قرآن، پیشانی را به قصد سجده به زمین بگذارد، اگر چه ذکر نگوید کافی است و گفتن ذکر، مستحب است و بهتر است بگوید: «لٰا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ حَقّا حَقّا لَا إِلٰهَ الّا اللّٰهُ ایماناً وَ تَصْدِیقاً لَا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ عُبُودِیةً وَ رِقًّا سَجَدْتُ لَک یٰا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقًّا لَا مُسْتَنْکفاً وَ لَا مُسْتَکبِراً بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِیلٌ ضَعِیفٌ خَائِفٌ مُسْتَجِیرٌ».[2] 6⃣👈 بر فرد جنب و حائض حرام است خواندن کلمه یا آیه ای از این سوره ها؛ چه آیه سجده باشد یا آیات دیگر این چهار سوره.[3] 7⃣👈آيات عظام امام، بهجت، فاضل و نورى: علاوه بر خواندن آيه سجده دار، خواندن بقيه آن سوره نيز حرام است آيات عظام تبريزى، خامنه اى، سيستانى، صافى و مكارم: تنها خواندن آيه سجده دار، حرام است و خواندن بقيه سوره حرام نيست[4] 📕 [1] توضیح المسائل محشی، إمام الخمینی، ج1، ص 595، مسأله 1097. [2] توضیح المسائل محشی، إمام الخمینی، ج‌1، ص 596، مسأله 1099. [3] تحریر الوسیله، امام خمینی، ج 1، ص40. [4]توضيح المسائل مراجع، م ۳۵۴؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، ۱۹۹ -------------------------------------------------- @fatemi222
▬📝 ﷽▬ 💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🍂🍃 🌸 ✅ موارد وجوب 1⃣👈 در بین نماز سهوا حرف بزند. اگر انسان اشتباها یا به خیال اینکه نمازش تمام شده حرف بزند باید دو بجا بیاورد. 2⃣👈یک سجده را فراموش کند و در رکوع رکعت بعد یا پس ازآن یادش بیاید. 3⃣👈 در نماز چهار رکعتی شک بین ۴ و ۵ در حالت نشسته ویا ۵ و ۶ درحالت ایستاده پیش آید. 🔗 اگر سجده سهو را بعداز سلام بجا نیاورد معصیت کرده و است هر چه زودتر آن را انجام دهد وچنانچه سهوا بجا نیاورد هروقت یادش آمد باید فورا انجام دهد ولازم نیست نماز را دوباره بخواند. 📙 : ۱. توضیح المسائل مراجع م ۱۲۳۷ و ۱۲۳۶ و ۱۲۳۷ ۲.احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۱ ص ۸۵ •┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈• @fatemi222
🌿❓ اگر كسي بر اثر حواس پرتي به جاي دو سجده، سه سجده بجا آورد آیا سجده سهو لازم است؟ ✅ پاسخ: 🔻🔻 ✳️ امام خامنه ای: در فرض سؤال نماز صحیح است و سجده سهو هم واجب نیست. [1] ✳️ آیت الله مکارم شیرازی: در صورتي كه عمدا نباشد، موجب بطلان نمي شود ولي احتیاطا سجده سهو بجا آورد. [2] ✳️ آیت الله وحید خراسانی: بعد از نماز دو سجده ی سهو ، بنابر إحتیاطِ واجب انجام دهد. [3] 〰️➖〰️➖〰️➖〰️ ☑️ پی نوشت: 🔻🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: c9aMpOVog8. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9704250082. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. کانال 🌺 @ahkaamcanonical
❇️ سجده بر زمین و چیزهای غیر خوراکی که از زمین می روید مانند چوب و برگ درختان صحیح است، اما بسیاری از مردم سجده بر زمین خاکی و سنگی را صحیح نمی دانند و سجده بر چوب و برگ درخت را مخصوص مواقع ناچاری می دانند. در حالی که در شرایط طبیعی نیز می توان بر سنگ ، چوب و برگ غیر خوراکی سجده کرد. 📚 توضیح المسائل مراجع ج1 ص606 م1076 کانال 🌺 @ahkaamcanonical