✅الگوهای مثبت (زنان)
یکی از ویژگی های مهم عاشورا، حضور جدی زنان و مشارکت عینی و عملی آنان در این قیام جاویدان است. اگر برنامه جامع امام حسین علیه السلام را از مدینه تا مدینه ارزیابی کنیم، به دو مسیر از مدینه تا کربلا و از کربلا تا مدینه تقسیم می شود. مسیر اول را حسینیان با «شهادت » و مسیر دوم را زینبیان با «استقامت » به انجام رساندند.
🔹شرکت زنان در کربلا از آن جهت که جایگاه رفیع این گروه را در تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به نمایش می گذارد، بسیار چشمگیر است. زنان سترگی چون زینب، ام کلثوم، رباب، عاتکه و... که همپای مردان زیباترین جلوه های ایثار را در طول تاریخ به نمایش گذاشتند و الگوی اهل ایمان شدند.
https://eitaa.com/fatemi5/2354
اینک به بعضی از آنان اشاره می کنیم:
✅زینب کبری علیها السلام، الگوی صابران
او فرزند علی علیه السلام و فاطمه علیها السلام است و مقامی بس والا دارد. #القابی همچون «عقیله بنی هاشم » ، «عارفه » ، «عالمه » ، «کامله » و «عابده » نشانگر شخصیت الهی این بانوی بزرگ است.
👈او از جدش رسول خدا صلی الله علیه و آله پدرش امیرالمؤمنین علیه السلام و مادرش فاطمه زهرا علیها السلام حدیث روایت کرده و بانویی است دارای #قوت قلب، فصاحت زبان، شجاعت و...
🔹زینب کبری علیها السلام همواره مورد #احترام امام حسین علیه السلام بود و از آغاز تا انجام قیام عاشورا همراه آن حضرت مسؤولیت #سرپرستی اهل بیت علیهم السلام، بانوان و کودکان را به عهده داشت و در کنار امام سجاد علیه السلام پرچم پیام رسانی خون شهدا را در دست داشت.
🔸این بانوی بزرگ هم #دختر شهید، هم خواهر شهید، هم مادر شهید و هم عمه شهید است. دو #فرزند او به نام محمد و عون نیز همراه او در کاراون امام علیه السلام بودند و روز عاشورا به شهادت رسیدند.
🔹صابره کربلا محرم اسرار امامت بود و از #حوادث آینده خبر داشت. در یکی از منازل بین راه به نام «خزیمیه » به امام حسین علیه السلام خبر داد که هاتفی به او از سرنوشت کاروان، شهادت یاران و مصیبت های آینده خبر داده است. امام در جواب او فرمود: «یا اختاه! کل الذی قضی فهو کائن;
ای خواهر! هر آنچه که خدا مقدر کرده، محقق خواهد شد.»
🔸امام سجاد علیه السلام نقل می کند: «شب #عاشورا شنیدم پدرم در حالی که شمشیر خود را آماده می کرد، اشعاری در بی وفایی دنیا زمزمه و تکرار می کرد. وقتی متوجه منظور ایشان شدم، بغض گلویم را گرفت اما #عمه ام زینب علیها السلام طاقت نیاورد و با نگرانی فرمود: «واثکلاه! لیت الموت اعدمنی الحیاة، الیوم ماتت امی فاطمه وابی علی و اخی الحسن;
👈وای از این مصیبت سنگین! #کاش، چنگال مرگ پرنده زندگیم را نابود می کرد. امروز دوباره مرگ مادر، پدر و برادرم تکرار شد.» امام حسین علیه السلام او را دلداری داد و به #صبر سفارش کرد و همه اهل بیت علیهم السلام از این صحنه گریستند. امام خطاب به آنان فرمود:
«یا اختاه! یا ام کلثوم! یا فاطمة! یا رباب! انظرن اذا قتلت فلا تشققن علی جیبا ولا تغمشن وجها ولا تقلن هجرا;
ای خواهر! ای ام کلثوم! ای فاطمه! ای رباب! متوجه باشید که وقتی من کشته شدم، گریبان ندرید و صورت نخراشید و سخن بیهوده مگویید.»
@fatemi5
این جمله ابتدایی حضرت زینب (سلام الله علیها) بسیار مهم است. «ما رایت الا جمیلا» جز زیبایی چیزی ندیدم. در نگاه حضرت زینب تمام اتفاقاتی که در روز عاشورا افتاد برای اباعبدالله و یارانش زیبا بود. روز عاشورا مدرسه بی نظیری بود برای حسینیان اما از آن طرف زشتیهای هم داشت در مدرسه یزیدیان. ان شاءالله در این چند شبی که در خدمت شما بزرگواران هستیم در رابطه با زیبایی ها و زشتی های کربلا صحبت میکنیم. تعدادی از زیبایی های کربلا که توسط حسینیان رقم خورد و تعدادی از زشتی ها و پلیدی ها که توسط یزیدیان رقم خورد.
در نیمه رجب سال ۶۲هجری گمونم در سن 56 سالگی با کوله باری از غم و اندوه، دنیای فانی را وداع گفت
انسانها به طرق مختلف مانند: ترس، گرسنگی، زیان مالی و جانی، مورد آزمایش و امتحان قرار می گیرند و بدیهی است که هر کس بتواند از این آزمایشهای الهی سربلند خارج شود به سعادت نائل گردیده است .
برای نمونه از امام صادق علیه السلام نقل شده است: «انما المؤمن بمنزلة کفة المیزان کلما زید فی ایمانه زید فی بلائه; همانا شخص مؤمن به منزله کفه ترازو است که هرچقدر ایمان او بیشتر شود، بلا و مصیبت او بیشتر می شود
نعمتها و همچنین شدائد و بلاها هم موهبت است; زیرا از هر یک از آنها می توان بهره برداریهای عالی کرد . و نیز ممکن است بلا و بدبختی شمرده شوند; زیرا ممکن است هر یک از آنها مایه بیچارگی و تنزل گردند
از سنتهای الهی فرستادن بلا و سختی برای اولیاء و انبیاء است و با استناد به روایات می توان گفت که هرچقدر ایمان شخص بیشتر شود، غالبا سختی و مرارت بیشتری بر او وارد می شود
حوادثی که به ظاهر بلا و سختی هستند، در باطن آثار و فوائدی دارند و اولیاء الهی نه تنها به بلا راضی هستندبلکه اصلا بلا را بلا نمی دانند
تاریخ نیز گواه گویایی بر این مطلب است و می بینیم که اولیاء الهی از جمله زینب کبری علیها السلام و پدر بزرگوار و مادر مطهره اش و برادران عظیم الشان ایشان چگونه با انواع مصیبتها و سختیها روبرو بوده اند و همواره در برابر طوفان حوادث صبر و شکیبایی نموده اند
به عالم صبر را آموخت زینب
به پای دوست عمری سوخت زینب
میان کوفیان با صوت حیدر
دهان دشمنان را دوخت زینب
***
به روی خاک ها غمگین نشسته
به گریه روضه ها می خواند خسته
گذشت، اما هنوزم باورم نیست
مرا بردند کوفه دست بسته !
#هفت_اصل_مدیریت_بحران
در سیره #حضرت_زینب کبری
🎙استاد رفیعی
💠مدیریت بحران یکی از آموزههای عاشورایی سیره حضرت زینب سلامالله علیها می باشد.
💠خدامحوری، قرآن محوری، هدفمندی، شجاعت، آرامش، عقلانیت و ولایتمداری اساسیترین مؤلفههای مدیریت بحران از نگاه قیام عاشورا است.
💠پس از ظهر عاشورا که مدیریت امور قیام بر عهده حضرت زینب سلامالله علیها و امام سجاد علیهالسلام قرار گرفت قیام به نحوی هدایت شد که تاریخ متکی بر آن الگوی مدیریت بحران سیره زینبی است.
1️⃣خدامحوری:
خدامحوری از آموزههای عاشورایی است که تاریخ در اولین اقدامات حضرت زینب سلامالله علیها پس از ظهر عاشورا روایت کرده است.
2️⃣قرآن محوری:
از پیامبر اکرم (ص) نقلشده است که فتنهها همانند تکههای شب تار، یكی پس از دیگری روی میآورند، در چنین شرایطی به قرآن پناه ببرید.
3️⃣هدفمندی:
در مسئله هدفمندی و افق محوری باید توجه داشت که افقهای انقلاب و نظام اسلامی را میتوان در کلام شهدا، امام راحل و رهبری پیدا کرد؛ بر این اساس در شرایط محاصره اقتصادی هدفمندی میتواند یک مؤلفه اساسی برای مواجهه صحیح با مشکلات باشد.
4️⃣شجاعت و قاطعیت:
در تاریخ عاشورا نمیتوان حتی یک فراز پیدا کرد که حضرت زینب سلامالله علیها در خطبههای خود یزید را بهعنوان حاکم، خلیفه و یا امیر خطاب کرده باشد این در حالی است که حضرت در ادبیات خود در محفل یزید از او بهعنوان «عدو الله و یا یابن طلقا» یادکرده است.
5️⃣تسکین و آرامش:
دولتمردان در شرایط بحران حق ندارند با بیان برخی از بهظاهر واقعیتها ترس و وحشت در قلوب مسلمانان ایجاد کنند.
6️⃣عقلانیت:
عقلانیت ششمین اصل از اصول مدیریت بحران عاشورایی می باشد.
7️⃣ولایتمداری:
ولایتمداری هفتمین اصل مدیریت بحران در بیان آموزههای قیام عاشورا است، حقیقتی که حضرت زینب سلام الله علیها متکی بر آن عاشورا را جهانی کرد.
👇👇👇
@mavaezoladadiye
https://eitaa.com/fatemi5/855
نام زینب در شئون زندگی گل می کند
در دل عشاق ایجاد تحول می کند
مهدی زهرا که خود رمز توسل با خداست
در مقام ذکر با زینب توسل می کند
بالا نرفت آنکه به پای تو پا نشد
آقا نشد هرآنکه گدای شما نشد
مقصود از تکلم طور از تو گفتن است
موسی نشد هر آنکه کلیم شما نشد
روز ازل برای گلوی تو هیچ کس
غیر از خدای عز و جل خونبها نشد
در خلقتش زمین و مکانهای محترم
بسیار آفرید ولی کربلا نشد ....
ما گندم رسیده ی شهر ری توایم
شکر خدا که نان تو از من جدا نشد
یک گوشه می رویم و فقط گریه می کنیم
حالا که کربلای تو روزی ما نشد
*داداش*
داغ تو اعظم است تحمل نمی شود
در حیرتم چگونه قد نیزه تا نشد
شاعر:علی اکبر لطیفیان
ایام شهادت ابی عبدالله و شهدای کربلا ، روضه،روضه ی عمه ی سادات حضرت زینب یااباعبدالله؛
وارد کوفه شدن کنیز ام حبیبه اومد گفت خانم یه مشته زن و بچه اومدن،لباسا همه پاره،پای برهنه،خیلی گرسنه اند، ام حبیبه یه زنبیل پر از نان و خرما کرد گفت ببر،کنیزه اومد تو کاروان خرماها رو دادن،بچه ها همه گرسنه" خانم کلثوم اومد نون و خرماها رو از دست بچه ها گرفت انداخت تو زنبیل گفت صدقه بر ما حرامه ...."
برگشت، (قدیمیا وقتی کارد به استخوانشون میرسید به دو نفر توسل میکردن بعد از عاشورا،یکی حضرت صغری،یکی هم روضه ام حبیبه)گفت نون و خرماها رو برگردون،ام حبیبه تعجب کرد گفت مکه تو نگفتی اینا گرسنه ان،چند روزه غذا نخوردن؟گفت خانوم،تا نون و خرماها رو دادم دست بچه ها یه خانمی اومد گرفت انداخت تو زنبیل گفت صدقه بر ما حرامه"
بلند شد از جا گفت صدقه فقط به یه خانواده حرامه"اونم بنی هاشمیان ...."
اومد خود ام حبیبه با گریه زنبیلای نان و خرما رو آوردن از بچه ها سوال کرد بزرگ شما کیه؟همه یه خانم قد خمیده رو نشدن دادن؛همه زینب و نشون دادن ..." اومد ام حبیبه،گفت چرا این نان و خرماها رو نزاشتید بچه ها بخورن؟گفت صدقه بر ما حرامه" گفت خانم جان صدقه نیست نذره ...."گفت ام حبیبه نذرت چیه؟گفت نذر من اینه هر کاروانی اومد تو این شهر نان و خرما نذر می کنم،نذرم اینه یه دفعه دیگه خانمم زینبو ببینم ..." یه موقع زینب صدا زد ام حبیبه" نذرت قبول شد ... من زینبم ...." گفت اگه تو زینبی چرا قدت خمیده؟چرا موهات سپید شده؟باورم نمیشه تو زینبی ،اون زینبی که من میشناسم"هیچ موقع از حسین جدا نمیشد ..." یه موقع عقیله ی بنی هاشم حضرت زینب صدا زد ام حبیبه اون سری که بالا نیزه ست سر حسینه ...."
حسین .......
لذا چند روز اهل بیت ابی عبدالله رد تو یه خرابه ای نگه داشتن،نه بامی نه در " ده هزار نفر نوشته مرحوم اشتهاردی شهر رو محاصره کرده بودن گفتن الان جیگر بچه های حسین رو میسوزونیم"چی کار کردن؟شروع کردن غذا پختن ...." بچه ها زینب و میگرفتن،عمه ما گرسنمونه ...."
زخانه ها بوی طعام می آید .....
اینم برا شهدا،شهدای مدافع حرم زینبی؛ دارن حرکت می کنن،یه موقع زینب دید شمر و زجر ابن قیس و سنان و دیگر نانجیبا دارن به رباب میخندن ...." آخ آخ ..... یه نگاهی کرد حضرت زینب دید رباب دستاشو داره تکون میده ،اما خوابه ...."گفت خانم جان،رباب،همسر برادر بیدار شو ببین این نانجیبا دارن بهت میخندن ....." گفت خانم جان خوابم برد ؛ خواب علی اصغر و دیدم..... خواب دیدم علی اصغر تو بغلمه،دارم براش لالایی می گم ..... دستمو تکون میدادم ........."
حسین ..........
غم عشقت بیابون پرورم کرد .......
هوای وصل بی بال و پرم کرد ......
ای دل .....ای دل .....
به ما گفتی صبوری کن صبوری
صبوری، طرفه خاکی بر سرم کرد ......
دلم را هر چه میخواهی بسوزان
تنم را هرچه میخواهی بلرزان
ولی در کوچه های کوفه و شام ....
به پیش چشم نامحرم مگردان ...
حسین .
https://eitaa.com/fatemi5/2371
روزگار اسیری زینب
مثل شبهای شام تاریک است
کوچه پس کوچه های اینجا هم
مثل شهر مدینه باریک است
مردمانش به جای دسته ی گل
تازیانه به دست می گیرند
تا نمک روی زخم ما بزنند
پیش ما کف زدند و رقصیدند
تو خودت خوب واقفی که چرا
صورت خواهر تو رنگین است
مثل نامرد کوچه های فدک
دست مردان شام سنگین است
آنکه بر پهلویت لگد زده بود
چند باری به من لگد زده است
زیر آن ضربه ها بگو آیا
استخوان های پهلویت نشکست؟
دخترت را ببین شکسته شده
رنگ برف است موی دخترکت
مثل ایّام آخر مادر
سو نمانده به چشم شاپرکت
ای برادر چقدر بر نوک نی
سنگ از دست کوفیان خوردی
شرمسارم میان بزم شراب
ایستادم تو خیزران خوردی
شخصیت حضرت زینب علیها السلام با واژه صبر و استقامت در برابر مصائب و سختیها قرین است به حدی که او را «ام المصائب » و «ام العزائم » نامیده اند،
درسهای مختلفی زندگی حضرت زینب کبری سلام الله علیها داره.
ولی در باره صبر و استقامت بواسطه فشار های روانی این زمان بیشتر میگم
بسم الله الرحمن الرحیم
🔺امام سجاد علیه السلام در مورد حضرت #زنیب سلام الله علیها می فرمایند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة;تو دانشمند معلم ندیده و فهمیدهاى فهم نیاموخته هستی(بحار،ج 45 ،ص 199)
🔺برخی از فضایل حضرت زینب عبارتند از:
1. علم الهی:
برترین علمها، علمى است که مستقیما از ذات الهى به شخصى افاضه شود و علم «لدنى» باشد و همانطور که از قول امام سجاد علیه السلام نقل شد،ایشان خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها
فرمودند: ( تو دانشمند و فهمیده ای هستی که معلم ندیده ای)
2. صبر:
یکى از بارزترین اوصاف انسانهاى #کامل، صبر و بردبارى در فراز و نشیبهاى روزگار و تلخىهاى دوران است.حضرت زینب سلام الله علیها از این جهت در اوج کمال قرار دارد . در زیارتنامه آمده است که:لقد عجبت من صبرک ملائکه السماء; ملائکه آسمان از صبر تو به شگفت آمدند.(زیارت ناحیه مقدسه)
3. شجاعت و شهامت:
از صفات بارز پروا پیشگان این است که خدا در نظر آنان بزرگ و غیر او در نظرشان کوچک، حقیر و فاقد اثر مىباشد. در مجلس ابن زیاد، بدون توجه به قدرت ظاهرى او گوشهاى مىنشیند و با بى اعتنایى به سؤالات او #تحقیرش مىکند، او را «فاسق» و «فاجر» معرفى مىکند و همچنین در مقابل یزید مىگوید: « انى لاستصغر قدرک) ;بدان که] من قدر و مقدار تو را کوچک میدانم (بحار، ج۴۵، ص134
4-.ولایتمداری:
زینب علیها السلام که حضور هفت معصوم را درک کرده، ولایتمداری را از مادر خویش آموخته و دیده که چگونه مادرش خود را سپر بلاى امام خویش قرار داد وایشان علاوه بر اینکه فرزندانش را #فدای امامش کرد،درعاشورا و جلسه ابن زیاد جان امام سجاد را نجات داد(بحار، ج۴۵، ص61)
#حضرت_زینب
#فضائل
https://eitaa.com/fatemi5/2136
➕موضوع: #تربیت_فرزند
بسم الله الرحمن الرحیم.
در روایت است از رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم که فرمودند: إِنَ الْوَلَدَ الصَّالِحَ رَیْحَانَةٌ مِنْ رَیَاحِینِ الْجَنَّةِ. فرزند شایسته و خوب گلى از گلهاى بهشت است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج6 ؛ ص6)
❇️در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛
👌یکی از مسائل بسیار مورد نیاز تربیت اسلامی فرزند است؛ لذا نکته ای چند درباره #تربیت_فرزند خدمت شما عرض می شود:
1. شایسته است که والدین به فرزندانشان برخی از آموزشها مثل نماز و احترام به والدین و حقوق دیگران را تعلیم دهند تا تربیت دینی شوند؛ لذا تمرین دادنِ کودکی که خوب و بد را می فهمد بر نماز و سایر عبادات مستحب است. (1)
2. بر ولیّ کودک واجب است که فرزندش را از اموری که سبب فساد اخلاق یا عقیده او می شود حفظ کند؛ بنابر این اگر استفاده از موبایل یا اینترنت یا شبکه های مجازی یا شرکت در برخی از کلاسهای آموزشی یا ارتباط فرزند با دوستش، سبب انحراف اخلاقی یا اعتقادی فرزند شود، باید پدر از فرزندش مراقبت کند.
3. همچنین والدین موظّف اند دختر را از کودکی به رعایت حجاب و دوری از نامحرم عادت دهند و اگر در این امر کوتاهی کنند و دختر را نسبت به نامحرم بیتفاوت نمایند و این امر موجب شود که دختر پس از رسیدن به سنّ تکلیف در رعایتِ حجاب و عفّت و برخورد با نامحرم سهل انگار گردد، شرعاً مسئول خواهند بود.
4. همچنین واجب است که پدر، بچه نابالغ را از کاری که سبب ضرر زدن به خود و یا دیگران است و از گناهانی مثل غیبت کردن و گوش دادن به آهنگ حرام منع کند. (2)
📔نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروه الوثقی، فصل فی شرائط صحت الصوم، مساله 2)
(2) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء م36 ؛ منهاج ج3 م1078 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 1389)
https://eitaa.com/fatemi222/2378
بسم الله الرحمن الرحیم-
برداشتن_حجاب_از_سر_زنان_در_کربلا
👌آیا حجاب را در کربلا از سر زنان خاندان اهل بیت برداشتند؟
▪️غارت خیمه ها و برداشتن چادر و نقاب و مقنعه نقل شده است:در موقع حمله به خیمه ها زنان نزد عمرسعد شکایت کردند که جلوی شمر را گرفت(الکامل فی التاریخ، ج ۴، ص ۷۹)
👌و نیز خطبه حضرت زینب در دربار یزید نیز هست که تو زنان خودت را پشت پرده بپوشانی،ولی پوشش دختران پیامبر را برداری(لهوف ص182)
👈حَتَّی جَعَلُوا ینْتَزِعُونَ مِلْحَفَةَ الْمَرْأَةِ عَلَی ظَهْرِهَا... ؛ «مردم برای غارت خانه های اولاد پیغمبر و نور چشم زهرا حمله بردند حتّی چادری که زن بکمرش بسته بود کشیده و می بردند(لهوف ص132)
▪️در متن عربی مقاتل بیشتر این روایات، عباراتی مانند «جاذَبُوا النِّساءَ مَلاحِفَهُنَّ عَن ظُهورِهِنَّ»، «یَنزِعونَ المَلاحِفَ عَن ظُهورِنا»، «یَنتَزِعونَ مِلحَفَهَ المَرأَهِ عَن ظَهرِها» و «تُنازَعُ ثَوبَها عَلى ظَهرِها» آمده است و این ها – با توجه به معنای ملحفه(ملحفه: لباسی که روی لباس دیگر می پوشیدند) - به معنای برهنه شدن و نمایان شدن موها و بدن زنان نیست، بلکه چون زنان آن زمان علاوه بر رواندازهایی شبیه چادر؛ لباس زیرین دیگری نیز داشتند که موی سر و بدن را میپوشاند، و سپاه دشمن تنها لباس رویین آن ها را به غارت بردند. و این به معنای بیحجابی و نداشتن پوشش نیست.(( انساب الاشراف، ج ۳، ص ۲۰۴+ تاریخ طبری، ج ۵، ص ۴۵۳+امالی، ص ۱۶۴ )
▪️ نهایت مطلبی که می توان در مورد زنان اسیر گفت این است که پس از واقعه عاشورا «مکشفة الوجوه» بودند یعنی صورت آنان باز بود، از این جهت در مورد حضرت سکینه نقل شده که: هنگام ورود به آن مجلس رسمی، سکینه صورت خود را با آستین خود پوشانده بود چون پارچه ای نداشت که با آن صورت خود را بپوشاند»(معالی السبطین ج2)
https://eitaa.com/fatemi222/2380
▪️موضوع: #علت_بردن_زن_و_بچه_به_کربلا
چرا امام حسین(ع) در کربلا ،زن و بچه ها را با خود برد ؟
1.امام به دعوت کوفیان برای حکومت رفت (نه جنگ)
2.زن و فرزندان، نقش ضبط و حفظ و تبیین قیام عاشورا را داشتند تا دشمن تحریف نکند (کربلا درکربلا میماند اگر زینب نبود)
3.اگر نمیبرد، برچسب یاغی و شورشی میزدند
4.ممکن بود به خانواده اش حمله کنند و هر بلایی سرشان دربیاورند و امام را مجبور به چیزی کنند
5.آموزش این نکته که دفاع از دین زن و مرد نمیشناسد
6. نمایاندن چهره واقعی دشمن، که حتی به طفل صغیر ودختربپه رحم نیمکنند
7. مصلحت الهی بود که اسیر شوند( انَّ اللهَ شاءَ انْ یَراهُنَّ سَبایا) «خدا میخواهد آنان را در لباس اسارت ببیند» و آنها تابع خدا هستند
https://eitaa.com/fatemi222/2381
موضوع: #نگاه_و_پوشش
🔳از اعتراضهای شدید حضرت #زینب سلام الله علیها به یزید، اینبود: أمِن العَدلِ يا ابنَ الطُلقاءِ! تَخْديرُکَ حرائِرَکَ وَ اِمائَکَ وَ سَوقُکَ بَناتَ رَسُولِاللَّهِ سَبايَا. ای یزید! آیا از عدالت است که زنان و کنیزان خود را در حرمسرا پوشیده نگاه داشته ای و دختران پیامبر را به صورت اسیر شهر به شهر می گردانی. (غم نامه كربلا/ ترجمه اللهوف على قتلى الطفوف، ص: 200).
🔹يكي از #دغدقه هاي اهل بيت حضرت سيد الشهداء علیه السلام و اسراء در اوج مصيبتي كه به آنها وارد شده بود، رعايت حجاب و پوشش بود به همين مناسبت چند نكته اي درباره نگاه و پوشش عرض مي شود:
1. رعایت نگاه و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد.
2. بر زن واجب است موی سر و بدن و پا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم بپوشاند، آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا شده گردی صورت و دستها تا مچ است و نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و مفسدهای نداشته باشد مثلا خودش یا دیگران به گناه نیفتند.
3. نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان، چه با قصد لذت باشد چه بدون آن، حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است. ( مشهور مراجع مساله 2433؛ صرفا جهت اطلاع: خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی:حتی پوشاندن صورت و دستها تا مچ را لازم می دانند به فتوی یا بنا بر احتیاط؛ اجوبه س 1221؛ برداشت از العروه الوثقی، النکاح م 31؛ التحریر الوسیله ،النکاح 182سیستانی،رساله جامع ج 2م 1455،1446)
https://eitaa.com/fatemi222/2382