eitaa logo
منبرک فاطمی
7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰شرح دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان 🔰اللَّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ فَضْلِکَ وَ أَنْزِلْ عَلَیَّ فِیهِ بَرَکَاتِکَ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِمُوجِبَاتِ مَرْضَاتِکَ‌ وَ أَسْکِنِّی فِیهِ بُحْبُوحَاتِ جَنَّاتِکَ یَا مُجِیبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّین ؛ 🔹ای خدا در این روز به روی من درهای فضل و کرمت را بگشا و بر من برکاتت را نازل فرما و بر موجبات رضا و خوشنودیت موفقم بدار و در وسط بهشت‌هایت مرا مسکن ده ای پذیرنده دعای مضطر پریشان 🔹اللَّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ فَضْلِکَ خدایا در این ماه درهای فضل و کرمت را بگشا؛ درهای رحمت الهی به روی همگان گشوده است و این خود مردم هستند که باید تصمیم بگیرند، و از این در وارد شوند. و اگر کسانی شرائط ورود در آن را فراهم نسازند دلیل بر تقصیر خود آنها است، نه محدود بودن رحمت خدا. 🔹وَ أَنْزِلْ عَلَیَّ فِیهِ بَرَکَاتِکَ و بر من برکاتت را نازل فرما؛ «برکت» در اصل به معنی ثبات و استقرار چیزی است، و این واژه بر هر نعمت و موهبتی که پایدار بماند اطلاق می‌گردد؛ بنابراین موجودات بی‌برکت آنهایی هستند که ثبات و قراری ندارند و زود فانی و نابود می‌ شوند. 🔹بسیارند از امّتهایی که دارای امکانات مادّی فراوان هستند و منابع زیرزمینی و روزمینی و انواع صنایع را دارند، ولی به خاطر تباهی اخلاق و فساد اعمال که نتیجه مستقیم فساد اخلاق است، این مواهب برای آنها ناپایدار و فاقد برکت است و غالباً در مسیر نابودی‌شان به کار گرفته می‌شود. به همین دلیل، آیات قرآن، از کسانی سخن می‌گوید که نعمتهای آنها وبال و مایه بدبختی‌شان شد. مثلًا، در آیه 85 سوره توبه می‌خوانیم: «وَلاتُعْجِبْکَ امْوالُهُمْ وَاوْلادُهُمْ انَّما یُریْدُ اللَّهُ انْ‌یُعَذِّبَهُمْ بِها فِی‌الدُّنْیا وَتَزْهَقَ انْفُسُهُمْ وَهُمْ کافِروُنَ؛ مبادا اموال و اولادشان مایه اعجاب تو گردد، خدا می‌خواهد به وسیله آن، آنها را عذاب کند و جانشان بر آید در حالی که کافر باشند». 🔹این نعمتها هنگامی که با فساد اخلاق توأم شود، هم مایه عذاب دنیا است، هم موجب خسران و زیان آخرت! به تعبیر دیگر، هرگاه مواهب الهی با ایمان و اخلاق و اصول انسانی همراه باشد مایه عمران و آبادی و رفاه و آسایش و سعادت و نیکبختی است این همان چیزی است که در آیه مورد بحث به آن اشاره شده است. بعکس، هرگاه با سوءاخلاق و بخل و ظلم و خودکامگی و هوسبازی همراه باشد، مایه تباهی و فساد است! 🔹وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِمُوجِبَاتِ مَرْضَاتِکَ و توفیق داشته باشم که عوامل رضایت تو را تحصیل کنم؛ رضای خدا در چیزی است که بندگان خدا کراهت دارند؛ از موسی کلیم علیه السّلام روایت شده است که : «قال یا ربّ دلّنی علی امر فیه رضاک فاوحی اللَّه تعالی الیه إنّ رضای فی کرهک و انت ما تصبر علی ما تکره قال یا ربّ دلّنی علیه قال فانّ رضای فی رضاک بقضائی بحار الأنوار ج‌79، ص: 143.» حضرت موسی (ع) عرض کرد پروردگارا مرا راهنمائی کن که بر امری که رضای تو در آن باشد خداوند به او وحی فرستاد، رضای من در چیزی است که تو آن را مکروه می‌شمری و آن را دوست نداری. عرض کرد بار خدایا تو مرا راهنمائی کن تا بدانم آن چیست؟ خطاب شد، رضای من در راضی بودن تو است به قضای من. 🔹وَ أَسْکِنِّی فِیهِ بُحْبُوحَاتِ جَنَّاتِکَ مرا در قسمت اصلی بهشت جای بده معلوم می شود که بهشت درجاتی دارد. در روایت است که درجات بهشت به شماره آیات قرآن است؛ راوی می‌گوید: 👌 از حضرت موسی بن جعفر علیه السّلام شنیدم به مردی می فرمود:آیا دوست داری در دنیا باقی بمانی؟ گفت: آری. فرمود: برای چه؟ گفت:برای اینکه (قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ) را بخوانم. حضرت موسی بن جعفر بعد از اینکه ساعتی سکوت کرد به وی فرمود: هرگاه یکی از شیعیان و دوستان ما بمیرد که قرآن را بخوبی نداند و نخواند در قبر به او تعلیم داده می شود، تا خدا درجه وی را به وسیله قرائت قرآن بالا ببرد. زیرا، شماره درجات بهشت به شماره عدد آیات قرآن است. به او گفته می‌شود: قرآن بخوان و بالا بیا. او قرآن می‌خواند و بالا می‌رود. وای می گوید :من احدی را ندیدم که بیشتر از موسی بن جعفر بر نفس خویشتن خائف و ترسان باشد، یا اینکه بیشتر از آن بزرگوار بخدا امیدوار باشد. موسی بن جعفر قرآن را با حزن تلاوت می‌کرد. هنگامیکه قرآن تلاوت می‌کرد گویا: انسانی را مورد خطاب قرار می‌داد. «کافی، ج 2، ص 606» 👇👇👇
🔹یَا مُجِیبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّین ای کسی که دعوت بیچارگان را تو جواب می دهی. 🔹خدا دعای دعا کنندگان را مستجاب و حوائج‌شان را بر می‌آورد، و اگر قید اضطرار را در بین آورد برای این است که در حال اضطرار، دعای داعی از حقیقت برخوردار است و دیگر گزاف و بیهوده نیست، چون تا آدمی بیچاره و درمانده نشود، دعاهایش آن واقعیت و حقیقت را که در حال اضطرار واجد است ندارد، و این خیلی روشن است. 🔹خدا وقتی دعا را مستجاب می ‌کند که داعی، به راستی او را بخواند، نه اینکه در دعا رو به خدا کند و دل به اسباب ظاهری داشته باشد و این وقتی صورت می ‌گیرد که امید دعا کننده از همه اسباب ظاهری قطع شده باشد، یعنی بداند که دیگر هیچ کس و هیچ چیز نمی ‌تواند گره از کارش بگشاید، آن وقت است که دست و دلش با هم متوجه خدا می‌ شود و در غیر این صورت همانطور که گفتیم غیر خدا را می‌ خواند. پس، اگر دعا صادق بود، یعنی خوانده شده فقط خدا بود و بس، در چنین صورتی خدا اجابتش می کند و گرفتاریش را که او را مضطر کرده بر طرف می سازد. @fatemi5
1_997536853.pdf
305.6K
تحول یعنی تغییر در سبک زندگانی اجتماعی نیاز به لایه های حمایتی خانواده و معنویت @fatemi5
🔻یادِ خدا🔻 ✍️ خدا در قرآن می‌فرماید: اگر کسی در ذهنش به یادِ من نباشه، مجازات میشه، و زندگیش به هم می‌ریزه!😨 🕋 و مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی، فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَی (طه/۱۲۴) 💢 هر کس از یادِ من روی‌گردان شود، زندگی سخت و تنگی خواهد داشت، و روز قیامت او را نابینا محشور می‌کنیم. 👈 یعنی یاد، یادآوری، تذکّر، توجّهِ ذهنی و درونی و... ❌ با وِرد فرق میکنه. مثلاً کسی که تسبیح دستش می‌گیره و «سبحان‌الله...» میگه، اگه حواسش نباشه که چی داره میگه، این میشه «وِرد»، ولی نیست. ☝️ البته «وِرد» هم در جای خودش آثاری داره، امّا خیلی بالاتر از «وِرد» هست. با ذهنِ انسان کار داره و معناش به «تفکّر» خیلی نزدیکه.🤔 ❌ زندگی و مشغولیت‌های اون، باعث میشه که به نباشیم، و ذهن‌مون رو در خدمتِ قرار ندیم.. و اینجوری میشه که زندگیمون به هم می‌ریزه و همه‌ش گره به کارمون میخوره.😔💔 ✔️ اگر به‌ باشیم، همه‌ چیز در زندگی سر جایِ خودش قرار می‌گیره.😌 👈 راهش هم اینه که، توجّه به رو از کم شروع کنیم. ☜ اوّل سعی کنیم یک‌ لحظه به یادِ بیفتیم. ☜ هر وقت ذهن‌مون منصرف شد، دوباره اون رو برگردونیم. ☜ و بعد این کار رو ادامه بدیم و تعدادش رو زیاد کنیم؛ زیاد و زیادتر... یعنی تعدادِ «به‌ یادِ خدا افتادن» رو در زندگی‌‌مون زیاد کنیم، تا مقدارِ یادِ خدا افزایش پیدا کنه.😎 چون خودِ قرآن هم می‌فرماید: 🕋 واذْکُرُوا اللهَ کَثِیراً لَّعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (انفال/۴۵) 💢 خدا را فراوان یاد کنید، تا رستگار شوید. وقتی یادِ خدا همه‌ی زندگی رو پُر کرد، اونوقت اثرش رو میبینیم.😌 @fatemi5
🔻۳ عامل اساسی برای عاقبت بخیر شدن🔻 ✍️در بیانی از امام صادق علیه السلام داریم که طی نامه ای به دوستانشان فرموده اند: که اگر می خواهی عاقبت بخیر بشوی سه کار را باید انجام بدهید: (این روایت در جلد ۷۳ بحار صفحه‌ی ۳۵۱ محدث خبیر، مرحوم مجلسی نیز امده) ✔️کتب امام الصادق لأحد موالی: إِنْ أَرَدْتَ أَنْ یُخْتَمَ بِخَیْرٍ عَمَلُکَ حَتَّى تُقْبَضَ وَ أَنْتَ فِی أَفْضَلِ الْأَعْمَال: ۱. «فَعَظِّمْ لِلَّهِ حَقَّهُ» حق خدا را بزرگ بشمار و نعمت‌ های خدا را در معصیت صرف نکن. این آدم عاقبت بخیر می‌ شود. 💢خدا مجموعه‌‌ی نعمت‌هایی را به ما داده که اگر سعی کنیم این نعمت‌ها را در مسیر صرف نکنیم. یا در مسیر اطاعت یا حداقل آن نعمت را در معصیت هم صرف نکنیم. ضایعش نکنیم! نعمت چشم،👓👀 اگر کسی با این چشم نگاه به صحنه‌های حرام نکرد. اگر کسی با این زبان 👄دروغ نگفت و غیبت نکرد، اگر با گوش پای غیبت و تهمت و حرف ‌های بی‌ ربط ننشیند، خود این عاقبت بخیری می ‌آورد. ۲. «وَ أَنْ تَغْتَرَّ بِحِلْمِهِ عَنْکَ» (عیون‏أخبارالرضا، ج‏۲، ص‏۴) می‌خواهی عاقبت بخیر شوی، به حلم خدا مغرور نشو. 💢خدا حلیم است شما چرا پررویی می‌کنید؟ امان از زمانی که کاسه ‌ی حلم سر ریز شود. این حلم و ستر الهی برداشته شود. در روایت داریم خداوند بین بنده و آبرویش وقتی گناه می‌کند، گاهی پرده می‌اندازد و این از الطاف و مهربانی خداوند است که ما باید مراقب باشیم از این حلم سوء استفاده نکنیم. ۳. اگر می‌خواهید عاقبت بخیر بشوید: وَ أَکْرِمْ کُلَّ مَنْ وَجَدْتَهُ یَذْکُرُنَا أَوْ یَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا ثُمَّ لَیْسَ عَلَیْکَ صَادِقاً کَانَ أَوْ کَاذِباً إِنَّمَا عَلَیْکَ نِیَّتُکَ وَ عَلَیْهِ کَذِبُهُ» (عیون‏أخبارالرضا، ج‏۲، ص‏۴) به کسی که به ما منصوب است و ارادت دارد، اظهار مودت می‌کند ولو به دروغ احترام کن. 💢کوبیدن و آبروریزی از همه بد است. مخصوصاً کسانی که منسوب به اهل ‌بیت هستند. آقا این اهل منبر است. این آقا روحانی است، عالم دینی و مداح اهل‌بیت است. کسی که مردم او را به دین می‌شناسند. حالا اگر یک سری افرادی بیایند و آبروی این را بریزند، شخصیت این را بکوبند، چون لطمه به این لطمه به دین می ‌زند. مخصوصاً کسانی که حرف بی ‌مبنا می ‌زنند. یعنی آبروی طرف به طور کامل رفته است. براساس شنیده ‌های ما، این روایت می‌ گوید: آنچه هم درست است شما نقل نکن. 👌برای عاقبت بخیری از قرآن و اهل بیت جدا نشوید 💢اگر انسان بخواهد عاقبت به خیر بشود همانگونه که هر روز در نماز از خداوند می‌خواهیم که ما را هدایت کند و از راه کسانی که غضب کرده است بر آنها نجات دهد، باید اول به ولایت و الهی متمسک شود که پیامبر در حدیث ثقلین فرمودند: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی: من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترت و اهل بیت خودم. مادام که شما به این دو دست بیازید هرگز گمراه نخواهید شد.» @fatemi5
🤔 چگونه برخی بد عاقبت می‏شوند⁉️ 🐤گام به گام 🔹 کسانی که دست به کارهای به ظاهر جزئی می‏زنند، مثلا سیگار می‏کشند، یکدفعه مواجه با یک خطر کلی می‏شوند که آثار همان سیگارهای جزئی است، مانند تنگی نفس و از کار افتادن قلب. 🔹 قرآن می‏فرماید: کسانی که پی در پی کار بد انجام می‏دهند و به فکر توبه و جبران نیستند 🔹 سرانجام آیات الهی را تکذیب می‏کنند و حق را به تمسخر می‏گیرند. ثم کان عاقبة الذین أساؤا السوی أن کذبوا بایات الله و کانو بها یستهزؤن (سوره روم، آیه 10) 🔹 و به عذاب الهی گرفتار می‏شوند. کان عاقبة الذین من قبلهم دمر الله علیهم (سوره محمد، آیه 10) ◎﷽◎ 🔔 عاقبتِ گناهِ زیاد ✍️ قرآن کریم‌ می‌فرماید ﻭ ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ، مثلِ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯِ ﺧﻮﺭﻩ ﺑﻪ جونِ آدم ﻣﻰ‌افته، ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥِ آدم ﺭو میخوره ﻭ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻣﻰﺑﺮه..😰😨 ‼️ حتّی ﻛﺎﺭ ﺑﻪ ﺟﺎﻳﻰ ﻣﻰﺭسه ﻛﻪ آدم ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻟﻬﻰ رو تکذیب میکنه..😱 ‼️ و گاهی اوقات ﺍﺯ اون ﻫﻢ ﻓﺮﺍﺗﺮ میره، ﻭ کار به ﺍﺳﺘﻬﺰﺍء ﻭ مسخره کردنِ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻟﻬﻰ میرسه..😱 🔚 و در نهایت ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ‌ﺍﻯ ﻣﻰرسه ﻛﻪ دیگه ﻫﻴﭻ ﻭﻋﻆ ﻭ ﺍﻧﺪﺭﺯی در او اثر نمیکنه، و ﺟﺰ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﻬﻰ ﺭﺍﻫﻰ براش ﺑﺎﻗﻰ ﻧﻤﻰمونه!🔥🔥 👇با هم ببینیم 👇