👆خداوند رحیم، انسان را به حال خود رها نکرده تا در مشکلات زندگی غرق شود و نتواند راه حلی پیدا کند، بلکه راه و رسم درست زندگی کردن را از طریق وحی و کتاب و سنّت در اختیار او قرار داده و برای اینکه حجّت بر او تمام شود، پیامبران و ائمه اطهار (ع) را به عنوان الگو برای انسانها معرفی کرده است. الگوهایی که اگر از آنان تبعیّت شود، زمینه هدایت و سعادت دنیا و آخرت افراد تأمین میگردد و از گمراهی و ضلالت نجات خواهند یافت.
🔷🔹با توجه به مناسبت ایام فاطمیه، میخواهیم نگاهی به سیره حضرت زهرا (س) داشته باشیم و از او الگوبرداری کنیم و طریق محبت و مهرورزی را از آن بانوی دو عالم بگیریم. حال این سؤالها پیش میآید:
🔹محبت و مهرورزی در سیره حضرت زهرا (س) چه جایگاهی داشته است؟
🔹آن حضرت نسبت به چه کسانی و چگونه محبت ورزیده است؟
🔹محبّت و مهرورزی حضرت زهرا (س) را میشود در چهار بخش دنبال کرد:
۱. محبّت به پدر
۲. محبّت به همسر
۳. محبّت به فرزندان
۴. محبّت به مردم
https://eitaa.com/fatemi5/708
بخش اوّل: محبّت حضرت زهرا (س) به #پدر بزرگوارشان
🔹همه افراد قادر نیستند تا به صورت حساب شده و مطلوب نسبت به دیگران عشق بورزند و ابراز محبت نمایند؛ بلکه این کار یک عمل درونی و پیچیده است که باید با هنرمندی خاصی شکل گیرد و گرنه آسیبهای مختلفی را در پی دارد که میتواند زندگی افراد را مختل نماید. حضرت زهرا نماد و الگوی محبت و مهرورزی هنرمندانه نسبت به والدین است.
🔹دوران کودکی حضرت زهرا (س) مصادف بود با محاصره اقتصادی مسلمانان در شعب ابوطالب. در این دوره که از سختترین دوران زندگی پیامبر (ص) است، آن حضرت دو حامی بزرگ خود «حضرت ابوطالب» و «حضرت خدیجه (س)» را از دست دادند و این حادثه آنقدر در روح پیامبر (ص) تأثیر داشت که آن سال را سال غم و اندوه نامیدند. روزی یکی از مشرکین مقداری خاکروبه و آشغال بر سروصورت آن حضرت پاشید، پیامبر (ص) چیزی نگفت.
🔹حال اگر ما بودیم چه میکردیم؟ حتماً عصبانی میشدیم، ناسزا میگفتیم و برخورد فیزیکی میکردیم. علّت اصلی بسیاری از قتلهای غیر عمد، عصبانی شدن و عدم کنترل هیجانات و احساسات، بیصبری و کمطاقتی، عدم محبّت به مردم است؛ زیرا انسان از کسی که دوستش دارد، به زودی عصبانی نمیشود.
🔹صبر و حوصله پیامبر (ص) نشان از محبّت ایشان به مردم است و همین اخلاق پسندیده ایشان بود که باعث جذب مردم به اسلام میشد تا آنجا که خداوند میفرماید: «إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیم»[۳] و یا در جای دیگر میفرمایند: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ[۴]؛ پس به برکت رحمت الهی با آنان نرمخو و پر مهر شدی و اگر تندخو و سختدل بودی قطعاً از پیرامون تو پراکنده میشدند.»
در واقع رحمت و محبّت پیامبر (ص) از رحمت بی پایان الهی نشأت گرفته است.
🔹پیامبر (ص) بعد از ریزش خاکروبهها عصبانی نشدند و چیزی نفرمود و با همین حال، وارد خانه شد، فاطمه (س) به استقبال پدر شتافت، آب آورد و با چشم گریان سر و صورت پدر را شست. ایشان غمخوار پدر بودند. شدّت علاقه حضرت به پدرشان نشأت گرفته از شدّت علاقه پیامبر (ص) به ایشان بود به حدی که او را «امابیها» مینامیدند.
🔹از امام صادق (ع) نقل شده که: «کانَتْ فاطِمَهُ تُکَنّى اُمُّ اَبیها[۵]؛ کنیه فاطمه امّ ابیها (مادر پدرش!) بود.»
این تعبیر عجیب که نظیر آن درباره هیچ یک از زنان اسلام دیده نشده، نشان میدهد که این دختر با وفا آنچنان نسبت به پدرش محبّت مىکرد که گویى «یک مادر» براى او بوده است. مهربانترین افراد به انسان مادر است و حضرت زهرا (س) آنقدر به پدرشان محبّت کرد که پیامبر این لقب را به دخترشان دادند.
🔹در دوره غربت اسلام، حضرت زهرا (س) با پدرش رفتاری داشت همانند رفتار مادر به فرزند و پیامبر (ص) نیز بسیار به دخترش علاقهمند بود، همانند رفتار فرزند نسبت به مادر.
🔹پیامبر (ص) دست فاطمه (س) را میبوسید. هرگاه به سفر میرفت، آخرین کسی که با او خداحافظی میکرد، حضرت فاطمه (س) بود و در بازگشت از سفر نخست از او دیدار میکرد. حضرت زهرا (س) مانند مادری دلسوز رسول خدا (ص) را در آغوش میگرفت، از او نگهداری میکرد، زخمهایش را مرهم میگذاشت رنجها و دردهایش را کاهش میداد. اینگونه ابراز عواطف دو سویه همانند ابراز عواطف مادر و فرزند است؛ بنابراین پیامبر (ص) نیز نسبت به دخترش ابراز محبت مینمود. یکی از زنان حضرت چنین نقل میکند: «زمانی که فاطمه (س) بر پیامبر (ص) وارد میشد، او بسیار خوشحال میشد و دست فاطمه (س) را میبوسید و او را در جای خویش مینشاند.»[۶]
🔹اگر دختران ما از این سیره نیک حضرت زهرا (س) الگوبرداری کنند و به پدر و مادر خود محبت و احسان نمایند، از طرف والدین نیز محبت میبینند، در آن صورت فطرت محبت طلبی آنان پاسخ مثبتی دریافت نموده و دیگر در بیرون خانه به دنبال محبتهای کذایی نمیروند و به دنبال جبران کمبود محبّت از خانه فرار نمیکنند.
🔹در هر حال آنچه باعث استحکام خانواده میشود، مهر و محبّت و صفا و صمیمیّت است، هر یک از اعضای خانواده باید نسبت به این مهم اقدام کنند و خداوند وظیفه احسان را بر عهده فرزندان گذاشته و در قرآن بلافاصله بعد از مسئله توحید به آن اشاره میکند: «وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً[۷]؛ و خدا را بپرستید! و هیچ چیز را همتاى او قرار ندهید! و به پدر و مادر، نیکى کنید.»
https://eitaa.com/fatemi5/708
🌷بخش دوم: محبّت و مهرورزی حضرت زهرا (س) به همسرش
🔹کلید آرامش، انضباط، استحکام و صمیمیّت خانواده به دست زنان است و به دنبال آن موفقیّت و آسودگی خاطر مرد نیز به نوع رفتار و برخورد زن درون خانه بستگی دارد. یکی از مشکلات زوجین عدم ابراز علاقه است. چهبسا زن و مرد قلباً محبّت فراوانی به همسرشان داشته باشند؛ ولی توانایی ابراز آن را نداشته باشند و در این حال زنان به خاطر روحیه حساس و لطیفشان گمان میکند شوهرش دوستش ندارد.
🔹از این رو، ائمه معصومین (ع) بر ابراز علاقه به همسر تأکید کردهاند و در سیره عملی ایشان این امر در موارد متعددی به چشم میخورد. پیامبر (ص) فرمودند: «قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ إِنِّی أُحِبُّکِ لَا یَذْهَبُ مِنْ قَلْبِهَا أَبَداً[۸]؛ این سخن مرد به زن خود که دوستت دارم، هرگز از دل زن بیرون نمیرود.»
🔹در زندگی حضرت زهرا (س) با حضرت علی (ع) کلمات و عبارات محبّت آمیز بسیار است. حضرت زهرا (س) با الهام از دستورات الهی و با دارا بودن درک صحیح از روابط زن و شوهر همواره به همسر بزرگوارشان عشق میورزیدند و او را مورد محبّت قرار میدادند و در کلام خود علاقه و احترام را توأماً در نظر داشتند. گاهی او را با کنیه «ابوالحسن» صدا میکردند و گاه او را ابن عم (پسر عمو) خطاب میکردند.
🔹گاهی مشاهده میشود عدم رعایت همین مسأله باعث ایجاد کینه بین زن و شوهر میشود. متأسفانه در رسانهها و فیلمها مشاهده میکنیم که زوجین نهتنها با احترام همدیگر را صدا نمیکنند؛ بلکه بیاحترامی و توهین را غیرمستقیم ترویج میدهند، در حالی که استفاده از نام مناسب و القاب زیبا برای خطاب همسر، باعث روابط مثبت و ایجاد محیطی آکنده از صمیمیّت و محبت میگردد و سبب پیدایش زمینه عکسالعمل رفتاری مناسب در طرف مقابل میشود.
حضرت علی (ع) دراینباره فرمودند: «أَجْمِلُوا فِی الْخِطَابِ تَسْمَعُوا جَمِیلَ الثَّوَابِ[۹]؛ خطابهایتان را زیبا کنید تا پاسخ زیبا بشنوید.»
🔹حضرت زهرا (س) همسرش را این گونه خطاب میکند: «یا ابالحسن ... رُوحِی لِرُوحِکَ وِقَاءً وَ نَفْسِی لِنَفْسِکَ فِدَاءً[۱۰]؛ علی جان! روح من فدای روح تو و جان من سپر بلاهای جان تو باد.»
عشق و محبّت حضرت زهرا (س) به همسرش بهاندازهای بود که در لحظات احتضار میگریست و به علی (ع) میفرمود: «أَبْکِی لِمَا تَلْقَى بَعْدِی[۱۱]؛ به خاطر آنچه که پس از من به تو خواهد رسید، میگریم.»
🔹اگر بخواهیم از مهر و محبت دو سویه حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) سخن بگوییم، همین شعری که منتصب به امیرالمؤمنین علی (ع) است، کافیست. آن حضرت در این شعر زیبا و غنی، رابطه عاطفی خود با حضرت زهرا (س) را به یک جفت کبوتر تشبیه کرده و میفرماید:
کُنَّا کَزَوْجِ حَمَامَةٍ فِی أَیْکَةٍ مُتَمَتِّعِینَ بِصِحَّةٍ وَ شَبَاب
ما همانند دو کبوتر در یک آشیانه بودیم که از نشاط، سلامت و جوانی برخوردار بودیم.
🔹چنین رفتارهای عاطفی صمیمی و محبتآمیزی نشان از سلامت روحی و روانی این زوج آسمانی دارد و پشتیبانی برای زندگی پایدار و هنرمندانه آنان است.
https://eitaa.com/fatemi5/708
🔹بخش سوم: محبّت و مهرورزی حضرت زهرا (س) به #ٌفرزندان
🔹یکی از نیازهای اساسی کودک نیاز به محبّت و دوست داشتن است. عدم توجّه والدین به این نیازهای فطری باعث ایجاد کمبودها و مشکلات روانی خواهد شد. بسیاری از نابهنجاریهای اجتماعی و بزهکاریهای افراد در بزرگسالی ریشه در خلأ عاطفی و کمبود محبّت در دوران کودکی دارد و بیشترین امری که میتواند از نظر روانی این میل باطنی کودک به محبّت را ارضا نماید آغوش گرم مادر است.
🔹بنابراین در کنار همسرداری، پرورش روحی و جسمی کودک از مهمترین وظایف مادر در خانواده است. محبّت مادر به فرزند فطری است و همین محبّت باعث میشود، سختیهای دوران بارداری و نگهداری و تربیّت و مشکلات دوران نوزادی و کودکی برای مادر قابل تحمّل باشد و این عاطفه و مهر مادری بسیار قویتر از عاطفه پدری است.
🔹برای ابراز صحیح این محبّت نیاز به الگو داریم، چراکه محبّت زیادی مادرانه باعث مشکلات تربیّتی خواهد شد و ممکن است بچه را لوس بار آورد یا سبب وابستگی بیش از حد بچه به مادر شود. از اینرو، نقش سازنده مادر در تعیین سرنوشت کودک بسیار در خور توجّه است تا آنجا که نقطه آغازین سعادت و شقاوت انسانها را دامان مادر و محیطی که مادر مهمترین رکن آن است دانستهاند.
از پیامبر (ص) چنین نقل شده است: «الشَّقِیُّ مَنْ شَقِیَ فِی بَطْنِ أُمِّهِ وَ السَّعِیدُ مَنْ سَعِدَ فِی بَطْنِ أُمِّه[۱۳]؛ انسان
🔹بدبخت کسى است که در شکم مادرش بدبخت شده و نیک بخت کسى است که در شکم مادرش نیک بخت شده است.»
با نگاه کلی، این حدیث اشاره به تربیّت مادر نیز دارد، زیرا اگر صرف تولد را حساب کنیم، دچار جبر خواهیم شد که انسان در سرنوشت خودش تأثیری ندارد و واضح است که این حرف از اساس غلط است.
پروین اعتصامی چنین سروده است:
دامن مادر نخست آموزگار کودک است طفل دانشور کجا پرورده نادان مادری
ایشان در جای دیگری چنین سروده:
همیشه دختر امروز مادر فرداست ز مادر است میسّر بزرگی پسران
🔹با توجّه به برخوردهای عاطفی و منطقی حضرت زهرا (س) با کودکانش میبینیم که حضرت در پرورش روح و بنیانهای شخصیتی فرزندانش بهقدری با ظرافت و دقّت عمل نمود که هریک از فرزندان او از بزرگترین افراد بشر قرار گرفتند و صفحات بزرگی از تاریخ را ورق زدند و عملاً به الگوها و اسوههای مقاومت، ایثار، صبر و از خود گذشتگی و شجاعت و ... تبدیل شدند.
حضرت زهرا (س) در روابط کلامی و محبّت آمیز خود با خطاب مهربانانه فرزندانش را با «قره عینی» (نور چشم من) و «ثمره فوادی» (میوه دلم) صدا میکرد.
حضرت رسیدگی و محبّت به فرزندانش را بر هر کاری مقدّم میداشت و معتقد بود که در نگهداری و پرورش فرزند، مادر نسبت به هرکس دیگری سزاوارتر است.
🔹سلمان فارسی میگوید: «روزی به منزل حضرت زهرا (س) وارد شدم آسیابی را جلوی حضرت دیدم که دستاس آن را با حالت خستگی و ضعف گرفته و میچرخاند و مقداری جو آرد مینمود و در گوشهای از اتاق حسین (ع) از شدّت گرسنگی ناله میکرد. گفتم اجازه بفرمایید کمک نمایم یا آسیاب را بچرخانم یا حسین (ع) را آرام کنم؟ فرمود من به فرزندم آشناترم پس تو دستاس را بچرخان.»
https://eitaa.com/fatemi5/708
بخش چهارم: محبّت حضرت زهرا (س) به #مردم
🔹روزی امام حسن (ع) وارد اتاق مادر گرامیشان شد و دید که مادرشان در حال رکوع نماز است و برای مردها و زنهای مؤمن با ذکر نامشان دعا میکند. گوش کردند دیدند که مادر فقط برای دیگران دعا مینماید و برای خویش هیچ دعایی نمیفرمایند. جلو آمدند و فرمودند: «ای مادر چرا مقداری هم برای خودت دعا نمیکنی، همانطوری که برای دیگران دعا مینمایید؟»
🔹حضرت زهرا (س) پاسخ دادند: «یَا بُنَیَّ الْجَارَ ثُمَ الدَّارَ[۱۵]؛ ای فرزندم! اوّل باید به فکر نجات همسایه باشیم و سپس برای خودمان دعا کنیم.»
🔹زمانی که آیه ۴۳ و ۴۴ سوره حجر[۱۶] نازل شد پیامبر (ص) بسیار گریستند و اصحاب نیز همه گریان شدند. سلمان فارسی چون میدانست که همیشه پیامبر (ص) با دیدن دخترشان خوشحال میشوند، از این رو به دنبال حضرت زهرا (س) رفتند و ایشان را نزد پدرشان آوردند.
وقتی حضرت زهرا (س) به نزد پدر رسید، فرمود: پدر جان! دخترت فدای تو گردد، چرا گریان بودهای؟ فرمود: جبرئیل آمد و آیهای از قرآن در مورد جهنّم بر من نازل کرد که بسیار دردآور و وحشتناک بود و سپس آیه را تلاوت فرمودند. حضرت زهرا (س) با شنیدن این آیات گریست و با صورت بر زمین افتاد و گفت: «ای وای به حال گناهکارانی که اهل آتش جهنّم گردند!»[۱۷]
🔹چه کسی را سراغ دارید که اینقدر به فکر مردم باشد که با شنیدن عذاب الهی در مورد گنهکاران از هوش برود؟ آیا چیزی غیر از محبّت و دوست داشتن دیگران است؟
این درس بزرگی است تا همه ما علاوه بر دغدغه هدایت خود، دغدغه هدایت دیگران را نیز داشته باشیم.
🔹امام باقر (ع) فرمود ای جابر! به خدا قسم روز قیامت حضرت زهرا (س) جدا میکند و نجات میدهد شیعیان و محبّین و دوستدارانش را همچنان که مرغ دانه خوب را از دانه بد جدا میکند. زمانی که شیعیان او با آن حضرت به درب بهشت میرسند خداوند در دلهای آنها میاندازد که برگردید و نگاه کنید. بر میگردند و نگاه میکنند. خداوند میفرماید چرا برگشتید؟ در حالی که فاطمه (س) دختر حبیبم در بین شماست و هر آینه شفاعت او را درباره شما خواهم پذیرفت.
🔹میگویند خدایا دوست داریم قدر و منزلت ما شیعیان فاطمه (س) در این روز شناخته شود. پس از جانب خداوند خطاب میشود: ای دوستان من! برگردید و نگاه کنید و ببینید هرکس از شما را به خاطر دوستی فاطمه (س) دوست داشته است، هرکس شما را اطعام کرده است، هرکس را که به خاطر زهرا (س) با جرعهای آب سیرابتان کرده است؛ دست او را بگیرید و به بهشت واردش کنید. سپس امام باقر (ع) فرمودند به خدا قسم باقی نمیماند در بین مردم جز شک کننده یا منافق و یا کافر.»
https://eitaa.com/fatemi5/708
▬📝 ﷽▬
💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼
🍃🌺🍂
🍂🍃
🌸
هفت نکته درباره #احترام_والدین 🧔🧕
1⃣👈 #رعایت_حقوق_والدین واجب است اگر چه در حق اولاد کوتاهی کرده باشند.
2⃣👈 #حفظ_احترام پدر ومادر و رعایت ادب در صحبت کردن با آنان لازم است.
3⃣👈آنچه در اطاعت پدر و مادر واجب است این است که فرزند🙍♂با آنها #معاشرتی_نیکو داشته باشد.
4⃣👈 #مسافرت فرزند 🙍♂ اگر سبب #آذار پدر ومادر باشد حرام است.
5⃣👈 مسافرتی که بر فرزند واجب نیست در صورت #نهی ⛔️ پدر و مادر واذیت شدن آنان حرام بوده و نماز 🤲 در آن #تمام است.
6⃣👈 #هدیه_دادن 🎁 و بخشیدن چیزی به پدر ومادر #مستحب است.
7⃣👈 مستحب است انسان بر سر #قبر پدر ومادر خود از خداوند #حاجت بخواهد.
📗 #منابع:
۱. توضیح المسائل آیت الله مظاهری م ۴۳ و ۶۱۷ و ۱۴۴۶
۲. احکام دو دقیقه ای محمود اکبری ج ۳ ص ۹۶
@fatemi5
•┈┈••✾❀🕊💓🕊❀✾••┈┈•
مدينه در كجا گم كرده ماهت اختر خود را
چرا از اشك، شستي دامن غم پرور خود را
مدينه، رهنمائي كن به سادات بَني الّزهرا
كه در خاك تو گم كردند قبر مادر خود را
مدينه تو به جا ماندي و زهرا اوفتاداز پا
عجب ياري نمودي دختر پيغمبر خود را
مدينه، بيم آن دارم كه زينب بي پدر گردد
كمك كن تا علي از خاك بردارد سر خود را
مدينه، گريه كردي بر علي آن شب كه پيغمبر
گرفت از دست او آزرده جسم همسر خود را
مدينه، هيچ بانوئي كنار خانه اش تنها
نبيند بين دشمن دست بسته شوهر خود را
مدينه، ياد آر از آن غروب درد آلودت
كه بيمار علي زد ناله هاي آخر خود را
مدينه، كاش در اشك علي گم مي شدي آن شب
كه پنهان كرد زير گل گُل نيلوفر خود را
مدينه، روز محشر پيش پيغمبر گواهي ده
علي شب در كفن پيچيد جسم همسر خود را
مدينه، اشك (ميثم) خون شده اينك قبولش كن
كه در دامان تو از ديده ريزد گوهر خود را
ديگر كسـي نمي زنـد از بيتِ ما دري
از مـن غريب تـر نتـوان يـافت مادري
سلمان هم از عيادت من پا كشيده است
اي مرگ، لااقل تو به زهرا بزن سري
چون شمع، آب گشته ام از آتش فراق
ديگـر نمانـده از مـن مظلومه پيكري
اي كاش بهـر ياري مـا بـود حمزه اي
اي كـاش يـار شيـر خدا بود جعفري
جـز مـن ميـان آن همـه اولاد انبيـا
دنـيا ستـم نكـرده بـه دخت پيمبري
تا گشته است دور زمان، چشم روزگار
مثـل علي غريب نديـده است رهبري
جز من به پيش ديدۀ گريان همسرش
نقش زمين نگشته در خـانه همسري
پهلويــم از فشـار شكست و نداشتم
جز محسنم به پشت در خانه يـاوري
من دخت مهربـانيم و روي صــورتم
مانده است جاي سيلي ديو ستمگري
«ميثم!» هنــوز داغ پـدر بود بر دلم
بگذاشتنـد بــر جگـرم داغ ديگـري
🔴سه دلیل ایجاد اغتشاش در جامعه در بیان امیرالمومنین(علیه السلام)
🔰امیرالمومنین(ع) در #نهج_البلاغه میفرمایند: سه عامل اغتشاش در حکومت وجود دارد که هر سه مورد آن به مسئولین و خواص جامعه برمیگردد:
1⃣ اول سبک و سطح زندگی مسئولان است که امام علی(ع) در خطبه ۲۰۹ میفرماید، زمانی که مسئولین از حد ضعفای جامعه بالاتر زندگی کنند، مردم طغیان خواهند کرد، زیرا اختلاف طبقاتی میان مردم با مردم قابل تحمل است اما میان مردم و مسئولین غیرقابل تحمل است.
2⃣ دومین عامل، آن است که الگوی مالیات با الگوی غیرمومنانه و غیر رحمانی محاسبه شود، بهطورمثال در یک سال، تولیدکننده به هر دلیلی ضرر میکند و یا کشاورز به دلیل خشکسالی خسارت میبیند و محصول ندارد که حضرت امیر(ع) در نامه ۵۳ به مالک اشتر میفرماید: باید پیشدستی کنی و در این مواقع اینقدر مالیات را پایین آوری که زندگیاش با پارسال تفاوتی نکند و میفرماید: اگر چنین کردی، خسارت دولت نیست، بلکه سرمایهگذاری است و دو فایده دارد، اول اینکه به مردم اطمینان میدهی زیرا مردم احسان دولت را دیدند و اغتشاش نمیکنند و دوم اینکه این مردم به تو اعتماد میکنند و اگر مشکلی رخ دهد، حمایت خواهند کرد.
3⃣ سومین مورد از علل اغتشاش و شورش در دیدگاه امیرالمومنین ورود اطرافیان و خویشاوندان مسئولین به حوزه حکومت و کار اقتصادی است.در بخشی از نامه ۵۳ ایشان میفرماید: بدانید که نزدیکان مسئولان خودخواه و چپاولگر هستند و در معاملات انصاف ندارد، ریشه ستمگری آنان را خشک کن و به هیچ از یک اطرافیانت زمینی واگذار نکن.
🎤استاد #مهدوی_ارفع 👇👇
farsnews.com/news/13981022000690
🆔 @mahdavi_arfae
موضوع : #ملاکهای_انتخاب_اصلح_از_منظر_قرآن_مجيد
بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1.علم و آگاهي و تعهد و امانتداري
« قال اجعلني عل خزائن الارض اني حفيظ عليم »« يوسف گفت مرا سرپرست خزائن سرزمين مصر قرار ده كه نگهدارنده و آگاهم »( سوره يوسف, آيه 55)
در اين آيه شريفه علم و آگاهي و حفظ و امانتداري به عنوان دو شرط اساسي پذيرش مسئوليت برشمرده شده است .روشن است كه علم و آگاهي و حفظ و امانتداري در هر كاري متناسب با آن مي باشد و با توجه به جايگاه مهم مجلس و نمايندگي مجلس افرادي كه انتخاب مي شوند بايد به تناسب اين جايگاه داراي علم و تعهد لازم باشند
2.قدرت و توانمندي
« ان الله اصطفاه عليكم و زاده بسطه في العلم و الجسم »« خداوند او (طالوت) را بر شما برگزيده و او را در علم و قدرت وسعت بخشيده است »( سوره بقره، آيه 247)
در اين آيه شريفه علم و توانايي ملاك گزينش طالوت از سوي خداوند معرفي شده است . اين دو ملاك با تناسب هر كاري براي افرادي كه عهده دار آن مي شوند ، ضروري است زيرا بدون برخورداري از توانايي علمي و جسمي لازم ، امكان انجام مناسب آن كار وجود نخواهد داشت .
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد
ولایت مداری حضرت زهرا (س) زیبد۵ بهمن۹۸ فاطمی.m4a
31.45M
ولایت مداری حضرت زهرا و ماموریت شیعه در آخرالزمان امشب در جمع مسولین هیاتهامنطقه زیبد
۵بهمن۹۸
#گناباد
#فاطمی
#فاطمیه
https://eitaa.com/fatemi5/714
@fatemi5
2⃣1⃣حضرت فاطمه(س) همچنان شبانه روز در فراق پدر می گریست :👇
✅داغ شهادت حضرت رسول اکرم(س) چنان سنگین بود که حضرت(س) شبانه روز در فراق پدر گرامیشان می گریستند.
در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که؛
📋《اَلْبَكَّاءُونَ خَمْسَةٌ : آدَمُ(ع) وَ يَعْقُوبُ(ع) وَ يُوسُفُ(ع) وَ فَاطِمَةُ(س) بِنْتُ مُحَمَّدٍ(ص) وَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ(ع)》
♦️گريه كنندگان پنج نفرند : آدم(ع) و يعقوب(ع) و يوسف(ع) و حضرت فاطمه(س) وامام سجاد(ع)!(۱)
روزی بزرگان مدینه گرد آمدند و به حضور امیر المؤمنین(ع) رسیدند و گفتند :
📋《يَا أَبَا الْحَسَنِ(ع)! إِنَّ فَاطِمَةَ ع تَبْكِي اللَّيْلَ وَ النَّهَارَ فَلَا أَحَدٌ مِنَّا يَتَهَنَّأُ بِالنَّوْمِ فِي اللَّيْلِ عَلَى فُرُشِنَا وَ لَا بِالنَّهَارِ لَنَا قَرَارٌ عَلَى أَشْغَالِنَا وَ طَلَبِ مَعَايِشِنَا وَ إِنَّا نُخْبِرُكَ أَنْ تَسْأَلَهَا إِمَّا أَنْ تَبْكِيَ لَيْلًا أَوْ نَهَاراً》
♦️ای اباالحسن(ع)! فاطمه(س) شب و روز گریه میکند، از این رو خواب شبانه در رختخواب، بر هیچ کدام ما گوارا نیست و به هنگام کار و طلبِ معیشتِ روزانه آرامش نداریم.
از فاطمه بخواه یا شب گریه کند یا روز!
امیر المؤمنین(ع) فرمود :
مطلوب شما را انجام خواهم داد.
پس امیرالمؤمنین(ع) به سوی خانه آمد و به حضور فاطمه (ع) رسید؛ در حالی که آن حضرت(س) از گریه آرام نمیگرفت و تسلیت دیگران او را سودی نمیرساند؛ امّا چون امیرالمؤمنین(ع) را دید، اندکی آرام گرفت.
امیرالمؤمنین(ع) فرمود :
ای دختر پیامبر خدا(ص)! بزرگان مدینه از من درخواست کردهاند که از تو بخواهم یا شب گریه کنی یا روز!
فاطمه زهراء(س) فرمود :
📋《يَا أَبَا الْحَسَنِ(ع)! مَا أَقَلَّ مَكْثِي بَيْنَهُمْ وَ مَا أَقْرَبَ مَغِيبِي مِنْ بَيْنِ أَظْهُرِهِمْ فَوَ اللَّهِ لَا أَسْكُتُ لَيْلًا وَ لَا نَهَاراً أَوْ أَلْحَقَ بِأَبِي رَسُولِ اللَّهِ(ص)》
♦️ای اباالحسن! چه اندک است مدّت اقامت من بین این مردم و چه نزدیک است نهان شدن من از میان ایشان!
به خدا سوگند! هرگز ساکت ننشینم تا این که به پدرم رسول خدا(ص) ملحق شوم.
📋《ثُمَّ إِنَّهُ بَنَى لَهَا بَیْتاً فِی الْبَقِیعِ نَازِحاً عَنِ الْمَدِینَهِ یُسَمَّى بَیْتَ الْأَحْزَانِ، وَ کَانَتْ إِذَا أَصْبَحَتْ قَدَّمَتِ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ (ع) أَمَامَهَا، وَ خَرَجَتْ إِلَى الْبَقِیعِ بَاکِیَه فَلَا تَزَالُ بَیْنَ الْقُبُورِ بَاکِیَهً وَ سَاقَهَا بَیْنَ یَدَیْهِ》
♦️سپس امیرالمؤمنین(ع)، دور از مدینه، در بقیع برای فاطمه خانهای ساخت که «بیت الأحزان» یعنی خانهی غمها نامیده شد.
فاطمه (ع) صبحگاهان، حسن و حسین(ع) را پیش انداخته به سوی بقیع میشتافت و در بین قبرها گریه میکرد. وقتی شامگاهان میرسید امیرالمؤمنین(ع) به سراغش میآمد و او را به منزل باز می گرداند.(۲)
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۱۲، ص۳۱۱
۲)بحارالانوار مجلسی، ج۴۳، ص۱۷۴
آقا سلام روضه مادر شروع شد
باران اشک های مکرر شروع شد
آقا اجازه هست بخوانم برایتان
این اتفاق از دم یک در شروع شد
تا ریشه های چادر خاکی مادرت
آتش گرفت، روضه معجر شروع شد
فریادهای مادر پهلو شکسته ات
تا شد فشار در دو برابر شروع شد
این ماجرا رسید به آنجا که نیمه شب
بی اختیار گریه حیدر شروع شد
وقتی رسید قصه به اینجای شعر من
ایام خانه داری دختر شروع شد ...
---
دختر رسید تا خود آن لحظه ای که ظهر
یک ماجرا به قافیه سر شروع شد
شاعر : وحید محمدی
🍃🌹🍃
@fatemi222
آهسته اسباب سفر را جمع کردی
آثار آن بی بال و پر را جمع کردی
آن دستمالی که به سر می بست بی بی
تصویرِ زردِ دردِ سر را جمع کردی
تا که یتیمان یاد مادر کم بیفتند
جز چادرِ او، بیشتر را جمع کردی
بردی به ایوان و تکاندی چادرش را
جا پایِ آن چندین نفر را جمع کردی
دیوار را شستی به تنهایی علی جان
خاکستر مانده زِ در را جمع کردی
با تکه های چوبِ مانده از همان در
نان پختی و اسبابِ شر را جمع کردی
کج کرده ای یک یک سرِ مسمارها را
از خانه اسباب خطر را جمع کردی
السلام علیک یا فاطمة الزهرا
این صفای سینه هامان از صفای فاطمه است
هر چه داریم و نداریم از عطای فاطمه است
چادر خاکی او بر قلب ما هم نور داد
باز هم در جان ما حال و هوای فاطمه است
باز هم این سفره های هئیتی رونق گرفت
رونق این روضه ها از اعتنای فاطمه است
باز هم مهدی ما شال عزا انداخته
باز دلخون از غم و سوزِ عزای فاطمه است
بوی زهرا را گرفته باز شهر مصطفی
کوچه های شهر مست ربنای فاطمه است
آبرومان رفته اما بازهم ما را خرید
آنچه آورده است ما را هم، وفای فاطمه است
حاجت یک ساله می خواهیم این شب ها از او
دستِ رحمت، بازوی مشکل گشای فاطمه است
مریم و آسیه و حوا و آدم جای خود
خوب می دانیم ما، عالم گدای فاطمه است
من نمی دانم چه سری هست در خلقت ولی
خلق مجنون علی، او مبتلای فاطمه است
از همان اول خدا در شأن زهرا گفته بود
او برای حیدر و حیدر برای فاطمه است
کی فروشیم عزتِ خود از برای آب و نان
بشنوید، این مملکت تحت لوای فاطمه است
مادری کرده برای بی پلاکان شهید
قبر این گمنام ها پائین پای فاطمه است
گرچه پنهان ماند، قبر مادر آلاله ها
سینه ی سینه زنان تا هست، جای فاطمه است
علت این گریه های ماست، اشک فاطمه
گریه های ما همه از گریه های فاطمه است
گوش کن، از کوچه ها دارد صدایی می رسد
یا صدای مجتبی، یا نه... صدای فاطمه است
علت چشمان تارش بعد ها معلوم شد
جای دست گرگ روی پلک های فاطمه است
وحید محمدی
بعد از رسول حرمت آل عبا شکست
دست قضا ، شیشه ی شرم و حیا شکست
آتش گرفت باب نزول ملائکه
در سست شد به ضرب لگد از جفا شکست
یا ایهاالرسول بخوان واقعه که چون
مسمار در ، سینه ی خیرالنسا شکست
سنگی که حرمت رخ آیینه را نداشت
با سیلی ای که زد رخ آیینه را شکست
گوشواره ای که بود ضریح طواف حور
یا رب به ضرب سیلی ِ یک بیحیا شکست
افتاد از نفس ، پر پروانه هم که سوخت
روح غرور و غیرت شیر خدا شکست
وقتی که قلب حضرت خاتم زغم شکست
عیسی صلیب و موسی عمران عصا شکست
دست قضا قدر همه را جمع کرد بعد
این غصه را به روی سر کربلا شکست
یاایهالرسول کجایی قیامت است
سر نیزه پهلوی پسر مرتضا شکست
آه از دمی که گودی گودال خون گرفت
با نعل تازه سم ستور سینه را شکست
با سنگ و تیر و نیزه همه “زائر”ش شدند
یک پیرمرد گونه ی او با عصا شکست
رامین برومند
موضوع: #زنان_بزرگ_در_قرآن
–بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن برخی زنان الگو را معرفی می کند که ذکر میشود:
1-آسیه همسر فرعون را الگوی همه زنان و مردان مومن میداند و میفرماید: قرآن کریم در این باره می-فرماید:«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ ...:«براي کساني که ايمان آورده اند، خدا همسر فرعون را مثل آورده، است(آیه 11 تحریم). جالب اینکه ایشان را الگوی همه مردان و زنان مومن (نه تنها زنان) می داند.
آسیه ایمانش را درقصر فرعون مخفی میکرد و وقتی فرعون فهمید،قبول نکرد دست از ایمانش بردارد و فرعون دست و پایش را در آفتاب داغ به میخ بست و سنگ بزرگی روی سینه اش گذاشتند و شهید شد.
2-حضرت مریم(س): خدواند درمورد ایشان میفرماید: هنگامى كه فرشتگان گفتند: «اى مريم! خدا تو را برگزيده و پاك ساخته؛ و بر تمام زنان جهان، برترى داده است(42 آل عمران) چند نکته در آیه در مورد حضرت مریم هست: مورد خطاب فرشتگان بودن؛ مطهر و پاک بودن، برگزیده خدا بودن؛ و در آیات دیگر آمده که غذای آسمانی برایش می آمده است(37 آل عمران)
3- مادر حضرت موسي (عليهالسلام): که به ایشان الهام از جانب خدا می شده است(أَوْحَيْنا إِلى أُمِّ مُوسى)(7 قصص)
4-حضرت زهرا(س):گرچه اسم ایشان در قرآن نیامده، ولی مهمترین مصداق کوثر(إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ) وخیر کثیر ایشان است که نسل و ذريه پيامبر (ص) به وسیله ایشان و همچنین ائمه(ع) از نسل ایشانند که دین را حفظ کردند و دربرابر ابتر بودن دشمنان پیامبر،هزاران تن از فرزندان ایشان درسراسر جهان پخش شدند.
البته در جریان مباهله(نسائنا) و در آیه تطهیر نیز، ایشان شرکت داشتند.
خداوند به زنان ما حجاب فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
https://eitaa.com/fatemi5/721
سه محبوب فاطمه (علیها السّلام)
حضرت فاطمه (علیها السّلام) فرمودند:
حُبِّبَ اِلَیَّ مِن دُنیاکم ثَلاثُ: تِلاوَةُ کِتابِ اللهِ، وَ النَّظَرُ فی وَجهِ رَسُولِ اللهِ، وَالإنفاقُ فی سَبیلِ الله؛
از دنیای شما سه چیز در نظر من دوست داشتنی است: خواندن کتاب خدا، قرآن، نگاه به سیمای رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم، انفاق در راه خدا.
وقائع الایّام، حدیث 295
شرح حدیث:
از نگاه عارفان بصیر دنیا گذرگاهی به سوی آخرت جاوید است.
پس نباید دل به آن بست و دنیا را دوست داشت.
ولی همین دنیای نکوهیده و فریب دهنده و بی وفا می تواند وسیله ی آباد ساختن آخرت و تأمین سعادت گردد، به شرط آن که انسان فریفته ی آن نشود و دل به آن نبندد و آن را وسیله و پلی برای رسیدن به بهشت قرار دهد.
این سه چیز که در نظر دختر پیامبر محبوب و دوست داشتنی است، جلوه هایی است که انسان را آخرتی و بهشتی می کند.
تلاوت کتاب خدا روشنگر دل و دیده است.
قرآن حیات روشن دلهاست
قرآن فروغ و شمع محفلهاست
عطر دل انگیزش صفا دارد
درسی ز اخلاص و وفا دارد
انس با این کتاب مقدس و خواندن آیات وحی رشته های وابستگی به دنیا را قطع می کند و مسلمانان را آخرتی می سازد.
نگاه به چهره ی نورانی و الهی حضرت رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم نیز، وابستگیهای مادی را می کاهد و عشق به آخرت را در دل پدید می آورد.
انفاق در راه خدا نیز نشان وارستگی انسان از وابستگی به مادیات است و با انفاق خالصانه و بی ریا می توان بهشت را خرید و به رضای خدا رسید.
اگر این سه چیز از این دنیای دون در نظر حضرت فاطمه (علیها السّلام ) دوست داشتنی است، برای پیروان او نیز می تواند سرمشق و الگو باشد.
خوشا آنان که «دنیا» را وسیله ی سعادت «آخرت» می سازند.
منبع: حکمت های فاطمی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از حضرت فاطمه (علیها السّلام)) ، جواد محدثی، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوم (1390)
https://eitaa.com/fatemi5/722
تجسس در تلفن همراه همسر
سؤال ۲: اگر کسی گوشی همسرش را چک کند و پیغامهایی را که با خانمها و آقایان داشته بخواند، شرعاً اشکال دارد؟
جواب: بدون اذن و رضایت ایشان جایز نیست.
نگفتن عیوب جنس به خریدار
سؤال ۳: برخی قطعات اتومبیل بنده به صورت حرفهای تعویض یا تعمیر شده است. اگر هنگام فروش ـ در صورت عدم سؤال خریدار ـ، جزئیات آن را به خریدار اعلام نکنم، معامله و پول حاصل از آن چه حکمی دارد؟
جواب: در فرض سؤال معامله صحیح بوده و مال به دست آمده حلال است.
استفاده از نقرۀ آمیخته به طلا برای مرد
سؤال۴: بنده انگشترهایی به مشتریان خود میفروشم که از ترکیب طلا و نقره ساخته شده است. با توجه به حرمت استفاده از انگشتر طلا برای آقایان، برای آنکه حرمت آن برطرف شود، حداکثر چند درصد انگشتر طلا باشد، استفادۀ از آن برای آقایان اشکال ندارد؟
جواب: اگر طلای موجود در آن به قدری کم باشد که عرفا به آن انگشتر طلا نمی گویند، استفادۀ از آن برای مرد اشکال ندارد.
استفاده از کراوات در عروسی
سؤال ۵: آیا استفاده از کراوات در شب عروسی اشکال دارد؟
جواب: به طور کلی پوشیدن لباسهایی که پوشش و لباس غیر مسلمانان محسوب میشود و استفادۀ از آن ترویج فرهنگ منحط و معاند غربی محسوب می شود، جایز نیست.
وضو و غسل بعد از تتو
سؤال ۶: زنی که تتو انجام داده و ابرویش زخم یا جراحت دارد، می تواند به جای وضو یا غسل، تیمم کند؟
جواب: اگر روی زخم باز است و آب برای آن ضرر ندارد، باید طبق معمول وضو و غسل انجام دهد و آن را بشوید، و اگر آب برای آن ضرر دارد، باید اطراف آن را بشوید و احتیاط آن است که اگر ضرر نداشته باشد، روی آن دست تر بکشد.
مستطیع شدن زن در صورت مطالبۀ مهریه
سؤال ۷: اگر مهریۀ زن برای مخارج حج واجب کفایت کند، حج بر او واجب است و باید مهریه را از شوهرش مطالبه کند؟
جواب: در صورتی که شوهر توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، زن نمیتواند مهریه را مطالبه کند و مستطیع نیست، ولی اگر شوهر تمکّن دارد و مطالبۀ مهریه برای زن مفسدهای ندارد، واجب است مهریه را مطالبه کند و به حج برود و اگر مطالبۀ آن برای او مفسده داشته باشد مثل اینکه منجر به نزاع و طلاق شود، مستطیع نیست و واجب نیست مطالبه کند.
خمس مستمرّی
س ۸: پدر من کارمند بود و مدتی است که فوت شده و حقوق مستمری او ماهیانه بین من و مادرم به صورت جداگانه به حسابمان واریز میشود، آیا باید خمس آنرا بدهیم؟
جواب: پرداخت خمس مستمری واجب نیست.
قرض ربوی
سؤال ۹: مادرم قصد دارد پولی را به شخصی قرض بدهند و این شخص گفته ماهانه مبلغی از سود درآمدش را به مادرم میدهد و از دادن این سود هم راضی است، آیا عمل مذکور ایراد دارد یا اینکه ربا حساب می شود؟
جواب: قرض به شرط سود، ربا و حرام است، لکن اگر ضمن قرض شرط نشود که سود بدهد و قرض مبنی بر پرداخت سود نباشد، در صورتی که قرض گیرنده با رضایت خود مبلغی را اضافه بپردازد، اشکال ندارد، همچنین اگر دریافت سود ضمن یکی از عقود شرعی، مانند مضاربه یا مشارکت باشد، اشکال ندارد.
حکم اذان و اقامه تلویزیون
سؤال ۱۰: در رسالههای عملیه گفته شده: «کسی که اذان و اقامه دیگری را شنیده، چه با او گفته باشد یا نه، در صورتی که بین اذان و اقامه و نمازی که می خواهد بخواند زیاد فاصله نشده باشد، می تواند برای نماز خود اذان و اقامه نگوید.» اگر از تلویزیون یا رادیو بشنود هم این حکم جاری است؟
جواب: اگر مستقیم پخش شود، حکم مذکور را دارد.
بابا چه بی وفا شده دنیای بعد تو
من ماندم و مصائب عظمای بعد تو
چشم انتظار رفتن تو بود امتت
شعله کشید فتنه ز فردای بعد تو
داغت برای فاطمه سنگین تمام شد
پشت مرا شکسته قضایای بعد تو
اصحاب تو چه زود به ما پشت پا زدند
آری گواه فاطمه شبهای بعد تو
دارد به قتل حجت حق حکم میکند
اجماع این سقیفه و فتوای بعد تو
در کوچهها ادا شده اجر رسالتت
یعنی شکست حرمت مولای بعد تو
در تنگنای این در و دیوار عاقبت
از دست رفت ام ابیهای بعد تو
آتش، هجوم، کوچه، قباله، فدک! ببین
چیزی نمانده از تن زهرای بعد تو
قنفذ معاف میشود از مالیاتها!
سیلی به دخترت شده سرمایه بعد تو
دیگر ببر مرا که زمانش رسیده است
نه! نیست جای فاطمه دنیای بعد تو
هدایت شده از sm
واقعا کتابی عالی پر محتوا زیبا
خود آدم حظ میبره از خواندن این سیره نکات زندگانی حضرت زهرا سلامالله علیها
برا منبر هم عالی عالی
حتما مطالعه کنید اگه تا کنون مطالعه نکردید
بریز آب روان اسما، ولی آهسته آهسته
به جسم اطهر زهرا ولی آهسته آهسته
بریز آب روان تا من، بشویم مخفی از دشمن
تنش از زیر پیراهن، ولی آهسته آهسته
ببین بشکسته پهلویش، سیه گردیده بازویش
تو خود ریز آب بر رویش، ولی آهسته آهسته
همه خواب و علی بیدار، سرش بنهاده بر دیوار
بگرید از فراق یار، ولی آهسته آهسته
حسن ای نورچشمانم حسین ای راحت جانم
بنالید ای عزیزانم، ولی آهسته آهسته
بیا ای دخترم زینب به پیش مادرت امشب
بخوان او را به تاب و تب، ولی آهسته آهسته
روم شب ها سراغ او، به قبر بی چراغ او
کنم زاری ز داغ او، ولی آهسته آهسته
وضوی زن در حضور نامحرم
مسأله۱: زن باید در محلی وضو بگیرد که نامحرم ـ مواضعی را که زن باید از او بپوشاند ـ، نبیند و اگر مراقبت نکند و نامحرم او را ببیند گناه کرده است، هر چند وضویش صحیح است.
نماز زیارت از طرف دیگران
مسأله۲: میتوان به نیابت از افراد زنده و کسانی که از دنیا رفته اند، امامان معصوم (علیهم السلام) را زیارت کرد و نماز زیارت را نیز به نیابت از آنان خواند، همچنین می توان پس از انجام زیارت و نماز، ثواب آن را به دیگران هدیه کرد.
وضو با وجود کِرِم ضد آفتاب در اعضاء
سؤال۱: آیا وجود کِرِم ضد آفتاب در اعضاء در حال وضوء اشکال دارد؟
جواب: اگر کِرِم جذب پوست شده است و روی پوست چربی که مانع رسیدن آب به پوست باشد، باقی نمانده است، اشکال ندارد.
وقف زمین برای مسجد
سؤال۲: آیا برای اینکه زمینی وقف مسجد شود، صیغه خاصی لازم است؟
جواب: انشاء صیغه لفظی در وقف شرط نیست، زیرا تحقق آن به معاطات هم ممکن است؛ یعنی اگر زمین به نیت مسجد تحویل داده شود و پس از بنای ساختمان مسجد یا قبل از آن، در آن مکان به نیت مسجد نماز خوانده شود، وقف محقق شده است و تغییر و تبدیل وقف جایز نیست.
محتلم شدن در مسجد
سوال۳: اگر کسی در مسجد خوابیده باشد، محتلم شود چه وظیفهای دارد؟
جواب: پس از بیدار شدن، باید فورا از مسجد بیرون برود.
خمس درآمد کودک
سؤال۴:پدری به فرزندش پول بخشیده و از طرف کودک در حساب بانکی گذاشته است، آیا خمس سودی که به این پول تعلق میگیرد، باید پرداخت شود؟ در صورت وجوب، پدر باید خمس آن را پرداخت کند؟
جواب: پدر تکلیف ندارد، بنابر احتیاط واجب کودک باید پس از بلوغ، خمس سودی را که قبل از بلوغ به دست آورده و تا زمان بلوغ بر مِلکش باقی مانده است، بپردازد.
فعالیت اجتماعی بانوان
سؤال۵: فعالیت اجتماعی بانوان در امور فرهنگی و مذهبی، چه حکمی دارد؟
جواب: حضور زن در فعالیتهای اجتماعی، اگر با حفظ ضوابط و جهات شرعی باشد و بدون خوف وقوع در حرام باشد، فی نفسه اشکال ندارد، ولی در هر حال خروج از منزل باید با اجازه شوهر باشد.
نجس شدن داخل دهان
سؤال۶: اگر داخل دهان به واسطه کشیدن دندان خونی شود، آیا تطهیر داخل دهان لازم است؟
جواب: به طور کلی، با برطرف شدن عین نجاست از داخل دهان ـ هر چند با مستهلک شدن در آب دهان ـ دهان پاک می شود و نیازی به آب کشیدن نیست.
خون مردگی زیر ناخن و پوست
سؤال۷: آیا خونی که به خاطر کوبیده شدن، زیر ناخن یا پوست میمیرد، نجس است؟
جواب: اگر طوری باشد که به آن خون نگویند، پاک است و اگر به آن خون بگویند، در صورتی که آب به آن برسد، باید برای وضو و غسل ـ اگر مشقت نداشته باشد ـ خون را بیرون آورند و اگر مشقّت دارد، باید اطراف آن را بهطوری که نجاست زیاد نشود بشویند، و پارچه یا چیزی مثل پارچه، بر آن بگذارند و روی آن به نیت وضو یا غسل، دست تر بکشند.
شک در طهارت چرم و اجزای حیوانات
سؤال۸: چرم های طبیعی وارداتی که شک داریم از حیوانی است که ذبح شرعی شده یا نه، آیا نجس می باشد؟
جواب: اگر بداند یا احتمال دهد حیوان ذبح اسلامی شده است، پاک است، وگرنه محکوم به نجاست است.
بابا چه بی وفا شده دنیای بعد تو
من ماندم و مصائب عظمای بعد تو
چشم انتظار رفتن تو بود امتت
شعله کشید فتنه ز فردای بعد تو
داغت برای فاطمه سنگین تمام شد
پشت مرا شکسته قضایای بعد تو
اصحاب تو چه زود به ما پشت پا زدند
آری گواه فاطمه شبهای بعد تو
دارد به قتل حجت حق حکم میکند
اجماع این سقیفه و فتوای بعد تو[٢٢]
در کوچهها ادا شده اجر رسالتت
یعنی شکست حرمت مولای بعد تو
در تنگنای این در و دیوار عاقبت
از دست رفت ام ابیهای بعد تو
آتش، هجوم، کوچه، قباله، فدک! ببین
چیزی نمانده از تن زهرای بعد تو
قنفذ معاف میشود از مالیاتها![٢٣]
سیلی به دخترت شده سرمایه بعد تو
دیگر ببر مرا که زمانش رسیده است
نه! نیست جای فاطمه دنیای بعد تو
@fatemi5