eitaa logo
منبرک فاطمی
6.1هزار دنبال‌کننده
987 عکس
884 ویدیو
1.3هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
دو_نوع_غیرت_داریم: غیرت مثبت، غیرت منفی غیرت مثبت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند:«الغیرة غیرتان... حسنةٌ جمیلهٌ یصلحُ بها الرجلُ اهلهُ» غیرت بر دو گونه است که از آنهاست: غیرت خوب و زیبایی که مرد با داشتن آن اهلش را اصلاح می کند.» این گونه غیرت باعث اصلاح ناموس از بدحجابی و لاابالی گری ها می شود و لازمه ی زندگی هر مردی است. امام جعفر صادق می فرمایند: «انّ المرء یحتاجُ فی منزله و عیاله الی ثلاثِ خلال یتکلّفها و ان لم یکن فی طبعه ذلک: معاشرةٌ جمیلةٌ- وسعهٌ بتقدیرٍ- و غیرةٌ بتحصینٍ». «همانا مرد در منزل و خانه ی خود به داشتن سه خصلت نیازمند است، اگرچه در طبیعت و سرشت او نباشد: معاشرت خوب، و گشایش در امر زندگی به اندازه ی معین، و غیرت به منظور حفظ ناموس.»مرد باید بر محارم و ناموس خویش نظارت و اشراف داشته باشد که بی حجاب و برهنه از خانه بیرون نرود و در مقابل نامحرمان پوشیده باشد. لذا در حدیثی وارد شده است: «حُرمت الجنةُ علی الدیوث». «بهشت بر دیّوث حرام است.» غیرت منفی نوع دوم غیرت ناموسی طبق فرمایش امیرالمؤمنین علی غیرتی است که باعث داخل شدن به جهنم می شود: «و غیرةٌ تدخلهُ النار». «و غیرتی که با داشتن آن وارد آتش می گردد.» غیرت اگر به افراط برسد، موجب بدگمانی مرد به ناموسش می شود، «انّ بعض الظنّ اثم»؛ در چنین مواقعی است که مرد با مشاهده ی اینکه زنش حتی با محارم خود چون برادر، عمو، دایی و ... هم صحبت شود، گمان بد دارد و وی را متهم می کند. حضرت علی به فرزندش امام حسن می فرمایند: «ایاکَ و التغایر فی غیر موضع الغیره، فانّ ذلک یدعوا الصحیحة منهن الی السقم». «از اظهار غیرت بی جهت، اجتناب کن؛ زیرا این عمل موجب آن می گردد که زن را از صحّت عمل به فساد بکشاند.» و نیز از حضرت علی نقل شده: «لا تُکثر الغیرة علی اهلک فترمی بالسوء من اجلک». «غیرت زیاد درباره ی ناموست به خرج مده که به رفتار بد منسوب گردی.» منبع:کانال واعظ عددیه ◾️سایر موضوعات محرمی https://eitaa.com/fatemi222/9366
مراحل نفوذ شیطان از موسیقی تا بی غیرتی😳 💖💖امام صادق عليه السلام فرمود: «اگر در خانه شخصي چهل روز موسيقي حرام نواخته شود و مردم در آن داخل شوند، 📛1⃣شيطان تمام اعضاي بدن صاحب خانه را لمس مي كند 📛2⃣ و نفس شيطاني خود را مي دمد و چنان در صاحب خانه اثر مي گذارد 📛3⃣ كه اگر ديگران با همسرش رابطه نامشروع هم داشته باشند، ديگر غيرت نشان نخواهد داد و كاملاً بي تفاوت مي شود. (ان الشیطان یقال له : القفندر اذا ضرب فی منزل رجل اربعین یوما بالبربط ودخل علیه الرجال وضع ذلک الشیطان کل عضو علی مثله من صاحب البیت ثم نفخ فلا یغار بعدها حتی توتی نسائه فلا یغار). منابع👇👇 وسائل الشیعه، ج 12، ص 232، اصول کافی ، ج 6، ص 433. ◾️سایر موضوعات محرمی https://eitaa.com/fatemi222/9366
💚امام علی علیه السلام : يا أهلَ العِراقِ ، نُبِّئتُ أنَّ نِساءَكُم يُدافِعنَ الرِّجالَ فِي الطَّريقِ ، أما تَستَحيونَ ؟ ! ▫️«اى مردم عراق ! خبردار شده ام كه زنان شما در گذرگاه ها ، با مردان ، تنه به تنه مى خورند . آيا شرم نمى كنيد ؟!» 👌نکات: 🔮۱. طبق این روایت برخی از زنان در زمان امیر المؤمنین علیه السلام، اختلاط با مردان داشتند و این اتفاق به عنوان مشکل اجتماعی مطرح بوده است. 🔮۲. تهییج غیرت مردان توسط حضرت در یک سخنرانی عمومی ، نشان از نقش مثبت مردان در حل معضل اختلاط زنان با مردان غریبه را دارد. 🔮۳. متاسفانه در جامعه ما نهی کنندگان از بی حجابی و اختلاط زنان را مخالف آزادی و نیز فضول و ورود به حریم خصوصی می دانند، در حالی که چنین نهیی ریشه در سیره عملی اهل البیت علیهم السلام دارد و متدینین بر اساس منش و رفتار بزرگانی چون حجت خدای عزوجل و وصی رسول الله صلی الله علیه و آله، رفتار می کنند. 🔮۳. مردانِ بی تفاوت نسبت به حجاب و اختلاط زنان با مردان، مورد سرزنش قرار گرفته اند و دلیل این بی تفاوتی را نبود حیا در مرد می داند. 🔮۴. حیای مرد اقتضا می کند که حریم خصوصی خود یعنی همسرش را حفظ کند و نگذارد این حریم توسط خود زن خدشه دار شود. 🔮۵. بی تفاوتی مرد نسبت به معضل یاد شده، نشان از نبود فضیلت حیا است کهدر که در روستای شایسته است مردان نسبت به تحلّی و آراسته شدن به آن مردانه اقدام کنند. 📚 الكافي : ج 5 ص 537 ح 6 موضوع مرتبط : ‌زنان،مردان، اجتماعی، غریبه، آزادی، دین، حجاب، اختلاط، حریم، تحلّی ◾️سایر موضوعات محرمی https://eitaa.com/fatemi222/9366
کسانی که اهل امر به معروف و نهی از منکر هستند قطعاً و بدون تردید اینها ناشی می شود از غیرت دینی. سه نوع غیرت داریم: 1. غیرت ملی هست که آدم نسبت به ملت و آب و خاک خودش تعصب داشته باشد احساس مسئولیت کند اگر تعرضی به آن شد دفاع کند خدمتی کند علم و هنری دارد ملت خودش را اولویت قرار بدهد در جاهای دیگر ممکن هست برود کشور دیگر تحصیل علم می‌کند ولی در خدمت رسانی کشور خودش را اول در نظر بگیرد این یک غیرت که ملی هست. 2. قسم دوم غیرت غیرت ناموسی هست که آدم نسبت به ناموس خودش حساسیت داشته باشد احساس مسئولیت کند اگر تعرضی به آنها شد دفاع کند آدم شل و ولِی نسبت به ناموس خودش نباشد خدا این صفت را خیلی دوست دارد. امام صادق فرمود: اِنَّ اللّهَ غَیُورٌ یُحِبُّ کُلَ غَیُور وَلِغیرَتِهِ(الكافي: 5/535/1) خود خدا غیور هست و غیرت را دوست دارد خدا هم ناموس دارد . ناموس می‌دانید که معنایش چی هست؟ یعنی چیزی که مورد علاقه آدم هست و ارزشمند و قیمتی هست و باید آن را حفظ کند. خدا هم به این معنا ناموس دارد یعنی چیزی دارد که دوستش دارد ارزشمند هستند و حفظش می کند دین خدا حدود خدا انبیا اولیا اینها ناموس خدا هستند چیز های قیمتی هست و حفظ شان می کند . غیرت توی هر کسی که باشد نسبت به ناموس و حریم خودش حساسیت داشته باشد خدا او را دوست دارد ولو غیر مسلمان باشد در یک فرد مشرک هم باشد آن صفت را هم دوست دارد شرک فرد را دوست ندارد. امام باقر علیه السلام فرمود : که تعدادی از اسرا بودند که اعدامی بودند در زمان پیغمبر چون مسلمین را کشته بودند باید اعدام می‌شدند پیغمبر در بین این تعداد از مشرکین یک نفر را گفت نکشید و جدایش کرد بنده خدا از پیغمبر سوال کرد چرا مرا نکشتی؟ پیغمبر فرمود جبرئیل بر من نازل شد فرمود پنج صفت در تو هست که خدا آن ۵ صفت را دوست دارد : یکی سخاوت آدم دست و دلبازی هستی ، یکی شجاعت یکی هم صداقت ، خوش اخلاق نسبت به خانواده ات هستی، و پنجم، الغِیرتُ الشَّدیدَه عَلی حَرَمِک، نسبت به حریمت غیرت شدید داری خدا این را دوست دارد غیرت را خدا ولو در مشرک دوست دارد بی غیرتی را ولو در یک مسلمان زاهد و عابدی باشد دوست ندارد و منفور خدا هست. در جلد ۹۷ بحارالانوار روایتی هست که امام صادق فرمود : خدا می‌خواست قومی را عذاب کند دو ملک فرستاد برای عذاب این قوم وقتی دوملک نازل شدند دیدند در بین این قوم یک فرد عابد زاهدی هست دارد تضرع می‌کند مناجات می‌کند درِ خانه ی خدا . یکی از این دو ملک گفت یعنی ما باید او را هم عذاب کنیم؟ سوال کردند از خداوند متعال، خدایا آیا این شخص هم مشمول عذاب هست ؟ خطاب رسید که این هم مشمول عذاب هست: فَانَّ ذلِکَ رَجُلٌ لَمْ یَتَغَیَّرْ وَجْهُهُ غَضَباً لِی قَطُّ(بحارالأنوار ج ،۹۷ ص، ۸۶ ح) چون این آدمی هست که به خاطر من هیچ جا اخم نکرده خشم نکرده غیرت نورزیده فردی هست که غیرت ندارد گناه را دیده آلودگی را دیده در جامعه اما تکان نخورده او را هم عذاب کنید . ولو زاهد باشد وقتی بی غیرت هست خدا دوستش ندارد. بنابراین آدم باید نسبت به ناموس خودش و نسبت به ناموس دیگران هم اگر ببیند تعرضی شده نمی تواند آرام بنشیند دیگرانی که مسلمان هم نباشند شما نهج البلاغه را ببینید معروف هست: در زمان حکومت امیرالمومنین علیه السلام در شهر الانبار عراق یک زن یهودی که شهروند حکومت اسلامی بود تعرض شد زیورآلاتش را ربودند . وقتی خبر به امیرالمومنین رسید فرمود: از این ظلمی که به یک زن یهودی شده آن زن مظلوم بود با اینکه یهودی بود اگر یک مسلمان بمیرد من ملامت نمی‌کنم و جا دارد. آدم واقعا حتی اگر به ناموس دیگران تعرض بشود غیرت می ورزد، شندید داعشی های پست و وحشی زنهای ایزدی و مسیحی را در سوریه یا عراق به عنوان برده جنسی گرفتند غیر از اینکه خودشان تجاوز می‌کنند به این دختران و زن های مسیحی این ها مظلوم هستند به عنوان برده جنسی فروختند آنها را توسط دلال های ترکیه هر زن یا دختر ۸ هزار دلار یکی از منابع درآمد داعشی‌ها این هست هم زن و هم کودک،هرکس وقتی این را می شنود تنفر پیدا می کند خودشان که مورد نفرت هستند هم قیافه و هم کارهایشان و این مضاعف می کند تنفری که آدم نسبت به آنها دارد که چه آدمهای بی غیرتی هستند. ◾️سایر موضوعات محرمی https://eitaa.com/fatemi222/9366
از این مهمتر غیرت دینی هست چون همانطور که شما نسبت به ناموست اهمیت می دهید که اگر آسیبی به آن وارد شد آدم دفاع می کند باید نسبت به ناموس خدا بیشتر باید ناراحت شود از آسیبی که با آن وارد می شود. ناموس خدا یعنی احکام خدا حدود الهی حلال و حرام خدا زیر پا گذاشته می‌شود باید به آدم بر بخورد اینجا باید بیشتر خشمگین بشود . شما حضرت موسی را ببینید در قرآن دارد که وقتی چهل روز از طور گذشت قومش گوساله پرست شدند رفت یقه برادرش هارون که او هم از انبیای تبلیغی بود را گرفت تعبیر قرآن این هست که الواح مقدسه تورات را انداخت آن طرف از ناراحتی زیاد: وَأَلْقَى الْأَلْوَاحَ وَأَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ(سوره اعراف آیه ۱۵۰) سر برادرش را کشید حضرت موسی خیلی شدید الغضب و امر به معروف و نهی از منکرش خیلی محکم بود گفت چرا اجازه دادی این کار را بکنند ؟ گفت برادر من اگر می خواستم جلوی اینها بایستم تفرقه بین امت می‌افتاد و من برای اینکه اختلاف، همان عذر امیرالمومنین علیه السلام که بعد از رحلت پیغمبر اکرم سکوت کرد که تفرقه نیفتد را می خواهم بگویم که به تعبیر قرآن حضرت موسی اینطور خشمگین شد. یکی از عیب هایی که بر امیرالمومنین می‌گرفتند همین بود که می گفتند علی خیلی قاطع است جایی که پای دین خدا هست یک ذره کوتاه نمی‌آید در مسائل شخصی و خانوادگی خیلی نرم و خوش اخلاق هر چیزی را گذشت می کردند در مسائلی که مربوط به دین خدا و حقوق مسلمین یا بیت المال مسلمین بود ذره‌ای کوتاه نمی‌آمد. حضرت زهرا در خطبه اش دارد یکی از عیب هایی که ابوالحسن می‌گرفتند : تَنمِّرِه فی ذاتِ اللّه ،(بحار الانوار، ج 41، ص8تا11) چون علی در دین خدا مثل شیر بود و کوتاه نمی‌آمد. پیغمبر اکرم حضرت امیر را با جمعی از شیعیان فرستاده بود یمن برای یک ماموریتی و زکات جمع آوری بکنند بیاورند به مدینه وقتی برمی‌گشتند، امیرالمومنین نزدیک مدینه که رسید جلوتر آمد که زودتر پیغمبر را ببیند مشتاق دیدن ایشان بود پیغمبر را دید برگشت با همان جمعی که در ماموریت باهم بودن دید این ها دستبرد زدند در اموالی که جمع‌آوری شده و برای بیت المال بوده لباس ها را پوشیدند . حضرت امیر گفت کی به شما گفته این ها را بپوشید؟ این حق همه مسلمین هست باید دست پیغمبر برسد وقتی پیغمبر تقسیم کرد شما در سهم خودت تصرف کن الان برای بیت المال هست لباس ها را فوری در بیاورید. لباس ها را از تن اینها کند و به آنها برخورد کرد. وقتی آمدند به مدینه به پیغمبر گله کردند که آقا علی خشن هست تند هست لباس پوشیده بودیم چه می‌شد این را از تن ما در آورده؟ پیغمبر فرمود: ارْفَعُوا الْسِنَتَکم عَن علی بنِ ابِی طالبِ فَانَّه خَشِنٌ فی ذاتِ الله عزوجل غَیرُ مُداهن فی دینه(موسوعة الامام على بن ابى‏طالب، ج 4، ص 131) دست بردارید از شکایت کردن نسبت به علی اگر خشن هست خشن‌در دین خدا هست اینجا کوتاه نمی‌آید . غیرت دینی داشتن یکی از مهمترین صفاتی هست که مومن واقعاً باید داشته باشد امر به معروف و نهی از منکر ناشی از همین غیرت هست آدمی که مومن هست وقتی می بیند احکام خدا دارد زیر سوال قرار می گیرد مسخره می شود اینجا نمی تواند لبخند بزند یا کوتاه بیاید این فریضه امر به معروف و نهی از منکر یک فریضه پردردسری هست فریضه ای هست که زحمت دارد مثل نماز روزه حج و زیارت نیست آنها زحمت چندانی ندارد افتخار هم دارد کسی از زیارت برمی‌گردد برایش بنر می زنند ولی کسی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند ممکن‌هست دو تا چک بخورد دو تا نیش بخورد متلک بشنود فریضه پردردسری هست برای همین هست شاید هر کسی زیر بار آن نرود مگر کسی که غیرت دینی و سوز دینی داشته باشد . ◾️سایر موضوعات محرمی https://eitaa.com/fatemi222/9366
◾️شب ششم محرم: 1️⃣👈احکام https://eitaa.com/ahkam31/1247 2️⃣👈ویژگی دوم یاران امام (غیرتمندی) https://eitaa.com/fatemi222/9551 3️⃣👈حضرت قاسم https://eitaa.com/fatemi8/526
ارسال به گروه های مبلغین و مبلغات لطفا🙏
🌐💠⚜️⚜️💠🌐 ✍️ مجنون واقعی ✅ قابل توجه اونایی که همیشه خودشون رو از همه سر تر میدونن😎 ☝️ خدا از بنده‌ای که و باشه، خیلی بدش میاد،🙁 👇👇👇 🕋 إنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ (لقمان/۱۸) ✨ خداوند هیچ متکبّرِ مغروری را دوست ندارد. ✅ پیامبر اکرم(ص) هم، و رو از صفاتِ افراد عاقل نمیدونه❌ بلکه میگه: کسی است که👇 ⛔️ با راه میره. ⛔️و با گوشه چشم به مردم نگاه میکنه. 👈 مردم از شرش در امان نیستند. 👈و هیچ امیدی هم به خیرش نیست. 📚الخصال، ج ۱، ص ۳۳۲ ✨✨✨✨✨ ✅ پس حتی اگر: ☜خیلی پولدارید💰 ☜خیلی خوشگلید👸 ☜خیلی خوش تیپید 😎 ☜تحصیلات عالیه دارید🎓 ❌بازم به خودتون نباشید❌ 📢 و به این نصیحتِ حضرت لقمان گوش کنید تا خدا دوستتون داشته باشه👇 🕋 لا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ وَ لَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ (سوره لقمان آیه۱۸) 😒 پسرم! با بی‌اعتنایی از مردم روی مگردان، 🚶 و مغرورانه بر زمین راه مرو، ❌ زیرا خداوند هیچ متکبّرِ مغروری را دوست ندارد. ↩️شب ششم محرم👇 https://eitaa.com/fatemi222/9560
روضه ششم محرم (2).pdf
153.7K
روز ششم ◾️سایر موضوعات محرمی https://eitaa.com/fatemi222/9366
روضه ششم محرم (3).pdf
143.2K
روز ششم ◾️سایر موضوعات محرمی https://eitaa.com/fatemi222/9366
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆پرهیز از زمینه‌های گناه ◾️سایر موضوعات محرمی https://eitaa.com/fatemi222/9366
شب ششم محرم 👆
🤔 علامه سید بحر العلوم در راه سامرا به این فکر می‌کرد که چطور گریه بر سید الشهداء(علیه‌السلام) باعث آمرزش گناهان می‌شود؟ همان وقت متوجه شد که شخص عربی، سوار بر اسب به او رسید و سلام کرد بعد پرسید : "جناب سید درباره چه چیز به فکر فرو رفته‎ای؟ جناب سید، اگر سوالی داری بپرس شاید جوابش را بدانم" گفت: چطور می‎شود خدایِ متعال این همه ثواب به زائرین و گریه کنندگان حضرت سید_الشهداء (علیه‌السلام) می‎دهد، مثلاً در هر قدمی که در راه زیارت برمی‎دارند، ثواب یک حج و یک عمره در نامه عملشان می‎نویسند و برای یک قطره اشک گناهانشان آمرزیده می‎شود؟! چطورممکن است گریه برای سید الشهداء(علیه‌السلام) سبب آمرزش گناهان شود؟ سوار گفت: بگذار حکایتی را برایت بگویم. پادشاهی به همراه درباریان خود به شکار می‎رفت، در شکارگاه از لشکریان دور شد و آنها را گم کرد. به سختی فوق العاده‎ای اُفتاده و بسیار گرسنه شده بود تا این که چشمش به خیمه‌ای افتاد، وارد آن خیمه شد، در آن سیاه چادر، پیر زنی را با پسرش دید. آنها در گوشه خیمه فقط یک بُز شیردهی داشتند که تنها از راه مصرف شیر این بز زندگی خود را می‎گذراندند. وقتی سلطان وارد شد او را نشناختند ولی به خاطر پذیرایی از مهمان، آن بز را سر بریدند و کباب کردند، چون چیز دیگری برای پذیرایی نداشتند. فردا که سلطان برگشت قصه را برای درباریان گفت و پرسید: "چطور لطف این پیرزن را جبران کنم؟" هر کسی جوابی داد. یکی گفت یک گوسفند کشته؛ شما صد برابر به او بدهید و... حرف ها که تمام شد. سلطان گفت: اگر من بخواهم مثل او لطفش را جبران کنم، باید تمام سلطنت و دارایی خودم را بدهم؛ که تازه آن وقت، مقابله به مثل کرده‌اید و بدون هیچ لطف اضافه‌ای؛ فقط محبت‌شان را جبران نموده‌اید چرا که آنها هر چه را داشتند به شما تقدیم کردند و شما هم باید آنچه دارید به آنها تقدیم کنید. ای سید بحر العلوم سیدالشهداء(علیه‌السلام) هر چه داشت از مال و منال و اهل و عیال و پسر و برادر و دختر و خواهر و سر و پیکر، همه را در راه خدا داد؛ خدا که نمی‌تواند تمام سلطنت و دارایی‌اش را به حسین(علیه‌السلام) دهد. پس تعجب ندارد که در ازای آن هرگونه ثواب و منزلتی به زائران و گریه کنندگان سید الشهداء(علیه‌السلام) بدهد... سوار این را گفت و سید بحرالعلوم در فکر فرو رفت ولی تا سربلند کرد دید هیچ کس کنارش نیست! سید با خود گفت این مرد که بود؟ چگونه از فکر من خبر داد و یکباره آمد و رفت؟ اشک می‌ریخت که امام زمان(علیه‌السلام) را دیده و نشناخته... 📚منبع:عبقری الحسان، شیخ علی اکبر نهاوندی، ج1، ص119‏ 🆔 @fatemi222