eitaa logo
منبرک فاطمی
6.1هزار دنبال‌کننده
996 عکس
891 ویدیو
1.3هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
قرآن کریم می‌فرماید: 🕋 وَ ثِیَابَکَ فَطَهِّرْ (مدَّثِّر/۴) 💢 و لباست را پاکیزه کن. همونطور که می‌دونیم، قرآن یه ظاهر داره و یه باطن. ظاهرِ این آیه می‌فرماید: 👕👚 لباست رو تمیز کن. یعنی یک دستور بهداشتی.👌 اینهمه توی دینِ ما، به بهداشت سفارش شده: 👈 اَلنِّظافَةُ مِنَ الایمان. نظافت و پاکیزگی از نشانه‌‌های است. باید تمیز باشه. امّا این فقط ظاهر آیه است. ❗️ اگر بخواهیم به باطنِ این آیه نگاه کنیم، این ، فقط لباسی از جنس پارچه نیست که ما صرفاً به اون مشغول بشیم. بلکه هر لایه‌ و هر پوششی از وجودِ ما رو شامل میشه. چون ما انسانها در لایه‌ها، پوشش‌ها، و کالبدهای مختلفی پیچیده شدیم: 👈 لایه‌هایِ جسمی، احساسی، ذهنی، روحی و... ✔ برای رسیدنِ به حقیقت، باید همه‌ی این لایه‌ها، که هر کدوم مثلِ یک ، وجودِ ما رو پوشونده، پاکیزه کنیم. در واقع این یک است: هجرت از ناپاکی👈 به پاکی... هجرت از ظلمت👈 به نور... هجرت از جهل👈 به آگاهی... باید تمامِ احساساتِ ناپاک، ذهنیّاتِ مخرّب و بی اساس، و روحِ آلوده به مادّیات، و پاک بشه. تا وقتی که این و پاکی انجام نشه، عروجی صورت نمی‌گیره.🍃 اگه میخواد پرواز کنه، باید همه وجودش رو پاک و کنه:👇 🕋 وَ ثِیَابَکَ فَطَهِّرْ (مدَّثِّر/۴) 💢 و لباست را پاکیزه کن. 🕋 وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ (مدَّثِّر/۵) 💢 و از پلیدی دوری کن. 【 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج 】 ╔═.🍃🍃.══════╗ 🆔 @nahjolbalagheeiha ╚══════.🍃.🍃═╝
✅عفو گذشت را از پیامبر رحمت بیاموزیم... 🌺وَ لْيَعْفُوا وَ لْيَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ [ نور 22] بايد عفو كنند و چشم بپوشند آيا دوست نمى‏ داريد خداوند شما را ببخشد؟! 👌انسان بايد ديگران را ببخشد مگر ما ادعاي پيروي از پيامبر مكرم اسلام را نداريم ؛ مگر پيامبر را اذيت نمي كردند. مگر به پيامبر نگفتند: تو مجنوني : 🌺وَ قالُوا مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ [الدخان : 14] تو ساحري دروغگويي : 🌺 هذا ساحِرٌ كَذَّابٌ [ص : 4 ] تو شاعرِ مجنوني: 🌺 لِشاعِرٍ مَجْنُونٍ [الصافات : 36] تو پيامبر نيستي : 🌺لَسْتَ مُرْسَلاً [الرعد : 43] تو پيامبر نيستي چون غذا مي خوري: 🌺ما لِهذَا الرَّسُولِ يَأْكُلُ الطَّعامَ [الفرقان : 7 ] تو پيامبر نيستي چون در بازار راه ميروي: 🌺وَ يَمْشي‏ فِي الْأَسْواقِ [الفرقان : 7] گروهي اين قرآن را به تو املا كرده اند: 🌺اكْتَتَبَها فَهِيَ تُمْلى‏ عَلَيْهِ [الفرقان : 5] تيمي به تو در اين قرآن كمك مي كنند : 🌺أَعانَهُ عَلَيْهِ قَوْمٌ آخَرُونَ [الفرقان : 4] و . . . 👌با اينهمه توهين و اذيت هاي مختلف ؛ فتح مكه صورت گرفت : تمام اينها اسير پيامبرند . يكي از مسلمانان بالاي كوه مي رود و مي گويد : ⚫️اليوم يوم الملحمه «امروز روز انتقام است » پيامبر او را توبيخ مي كند و مي فرمايد: 👌اليوم يوم المرحمه « امروز روز رحمت است » 🔅پس چگونه است كه ما حتي برخي از نزديكانمان را هم نمي بخشيم. 🌼 الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم 1⃣ با معرفی هر دیگران را در زمينه سازی ظهور سهیم کنیم. ⬇️⬇️ 🆔 @m_serat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ما نسبت به نماز اهل خانه مسئولیم... 👌چگونه آنها را تشویق به نماز کنیم.... 🔵گزیده استاد 🌺 الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم 🆔 @a_fatemi24
🔔 روزی حلال خود را حرام نکنیم 💠⇦امام علی علیه السلام به مردی فرمودند: «استر من را برایم نگه دار تا به مسجد بروم». وقتی امیرالمومنین به مسجد رفتند، آن مرد، افسار استر را دزدید و فرار کرد. 🔹 امام علی علیه السلام وقتی از مسجد بیرون آمدند، دو «دِرهم» در دست گرفته بودند تا به آن مرد پاداش دهند، اما دیدند استر به حال خود رهاست و افسار آن، دزدیده شده است! 🔹 امام علی علیه السلام، آن دو «درهم» را به قنبر دادند تا از بازار، یک افسار بخرد. قنبر به بازار رفت و دهنه مسروقه را در آن جا دید و به دو درهم خرید و نزد امیرالمومنین برگشت. 🔹 امام علی علیه السلام فرمودند: «آدمی به دلیل بی صبری، خودش را از روزی حلال محروم می‌کند، در حالی که بیشتر از همان روزی مقدّر هم نصیبش نمی‌شود!» 📙 شرح نهج البلاغة، ج۳، ص۱۶۰ ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج❣ @talangoremazhabi
🔻بزرگواری یوسف🔻 ✍ این کرامتی که در پایان داستان، از حضرت یوسف (ع) بروز می‌کنه، واقعاً برای همه‌مون درسه. ☝️ وقتی برادرهاش ازش معذرتخواهی میکنند، جواب میده: اصلاً حرفشو نزنید. دیگه تموم شد و رفت.👇 🕋 قَالَ لَا تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ، یَغْفِرُ اللَّهُ لَکُمْ وَ هُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ (یوسف/۹۲) 💢 یوسف به برادرانش گفت: امروز ملامت و توبیخی بر شما نیست. خداوند شما را می‌آمرزد. و او مهربانترین مهربانان است. 🤔 با اینکه برادرهاش اینهمه بلا سرش آوردند، ببینید آخر داستان، اونجایی که همه برای او سجده می‌کنند (وَ خَرُّوا لَهُ سُجَّدًا)، ببینید اونجا حضرت چی میگه:👇 🕋 قَدْ أَحْسَنَ بِی إِذْ أَخْرَجَنِی مِنَ السِّجْنِ (یوسف/۱۰۰) 💢 خدا به من نیکی کرد، آن زمانی که مرا از «زندان» خارج کرد. دقّت کنیم. ❌ نمیگه: خدا منو از «چاه» خارج کرد. ✅️ میگه: خدا منو از «زندان» خارج کرد. 👈 با اینکه ماجرا از «چاه» شروع شد، برادرهاش او رو در «چاه» انداختند، ولی جلوی برادرهاش اصلاً حرفی از «چاه» نمی‌زنه.😔 اصلاً به روشون نمیاره، که خجالت نکشند. ماها یه وقتهایی «الحمدلله» هم که میگیم، با منظور میگیم❗️ اگه ما بودیم می‌گفتیم: 🤨 «الحمدلله» دیدی ماجرای «چاه» چی شد؟! که همه رو خجالت زده بکنیم. که بگیم: شما چکار کردید و من چکار کردم؟! من به کجا رسیدم و شما به کجا؟! دیدید حالتون گرفته شد!🤨 یعنی یه وقتهایی با «الحمدلله» گفتن، تیکه میندازیم و دل دیگران رو می‌شکونیم.💔 بعد در ادامه آیه، حضرت یوسف می‌فرماید: 🕋 وَ جَاءَ بِکُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزَغَ الشَّیْطَانُ بَیْنِی وَ بَیْنَ إِخْوَتِی (یوسف/۱۰۰) 💢 و شما را از آن بیابان به اینجا آورد، بعد از آنکه رابطه‌ی مرا با برادرانم به هم زد. ❌ یعنی تقصیر رو گردن برادرهاش نمیندازه. نمیگه: بعد از این که برادرهام توطئه کردند. ✅️ بلکه تقصیر رو به گردن میندازه. میگه: بعد از اینکه رابطه‌ی منو با برادرهام به هم زد. 👌 از این کرامت و بزرگواریِ حضرت یوسف درس بگیریم. 😊 یخورده و داشته باشیم. چقدر خانواده‌ها هستند که اعضای سالهاست با هم قهرند، سر مسائل جزئی.😟 چقدر دوستان و رفقا، چقدر فامیل و آشنا از همدیگه به دل گرفتند، سر مسائل جزئی.😔 ☝️ کنیم. اگه با کسی کوچیک میشد، انقدر بزرگ نبود.❤️ از خطاهای دیگران بگذریم، تا خدا از خطاهامون بگذره.✅️ @talangoremazhabi
بخیری حجت الاسلام دکتر بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 (ع) به یکی از دوستانشان یک ای نوشتند، این نامه از مکتوبات (ع) است، ( فرقش با حدیث این است که حدیث را دیگران نقل می کنند اما نامه را خود امام نوشته اند،) ایشان در آن نامه به دوستشان می نویسند اگر می خواهی عاقبت بخیر بشوی سه کار را باید انجام بدهید. 1️⃣ : نعمت های خدا را در معصیت صرف نکنید. مثلا به شما گوش و چشم داده در راه نگاه به نامحرم یا شنیدن غیبت صرف نکنید. حرفش آسان است اما عملش سخت است. (ع) می فرماید: سه مرحله نامه اعمال شما را پیش ما می آورند. جوانی آمد پیش امام صادق(ع) امام می دانست که او امروز با مادرش دعوا کرده است تا آمد نشست پای درس امام، امام به او گفت: بلند شو برو اول دل مادرت را به دست بیاور بعد بیا در کلاس بنشین. شخصی دیگری بود غلامش پشت سرش بود و صدایش کرد و نشنید و به او گفت: حرام زاده کجا هستی، امام ایستاد و گفت: من فکر می کردم تو ایمان داری ؟ چرا فحش دادی به او، بعد آن شخص گفت: این مادرش مسلمان نیست و از جای دیگر است، امام گفت: هرقومی ازدواج دارد، مگر همه ازدواج ها اینگونه است، هر قومی برای خودش ازدواج دارد و هرکس پدر مادر دارد، راوی می گوید: امام رابطه اش را با او قطع کرد. ببینید این است که نعمت ها را باید در مسیرش خرج کنید. یک آیه در قرآن است که بسیار جالب است می گوید شیطان دور مردم طواف می کند که یک روزنه پیدا کند تا نفوذ کند. حدیث داریم که هرکسی که گوش بدهد از سخنرانی که دارد از خدا می گوید این گوش کردن عبادت گوش است، و این شخص عبادت خدا کرده است، نگاه کردن درست ، عبادت چشم است، زبان هم همین طور است، مراقب باشیم. 2️⃣ : به حلم خداوند مغرور نشوید. خداوند ستار و حلیم است ، می پوشاند اما شما به این کار خداوند مغرور نشوید. 3️⃣ : اگر می خواهید عاقبت بخیر بشوید به کسی که به ما منصوب است و ارادت دارد احترام بگذارید. اگر مداح است چه می دانم چایی بریز است یا منبری است یا سادات است و شاعر است به او احترام کنید. این روایت تمام شد. حالا می خواهم از آداب معاشرت (ع) چند نمونه بگوییم. ما در جامعه اجتماعی زندگی می کنیم که هرکس یک آداب و اصولی دارد. مطلب اول از آداب معاشرت درباره پدر و مادر است، شخصی آمد پیش پیامبر(ص) گفت: می شود به ما بگویید پدر مادر شأن شان چیست؟ پیامبر(ص) فرمودند: پدر و مادر تو هستند و پدر و مادر تو هستند، هم می توانند رفتن تو را فراهم کنند هم می توانند رفتن تو را فراهم کنند. مطلب دوم درباره است، عزیزان یکی از کسانی که افراد لعنت می کنند، دوست ناباب است. قرآن می گوید: کسانی که می روند جهنم می گویند: کاش با فلانی دوست نمی شدم. شخصی آمد پیش (ع) گفت: دوست به دوست چه حقی دارد، امام فرمودند: سی حق دارد. بعد گفت: آقا می شود بفرمایید ، حضرت برایش شمرد. یکی اش این است که آنچه که برای خود می پسندی برای او هم بپسند. از حضرت (ع) پرسیدند: با چه کسی بشویم، حضرت فرمودند با کسی که سه ویژگی داشته باشد . 1️⃣ : وقتی که نگاه می کنی یاد خداوند بی افتی. 2️⃣ : وقتی حرف می زند علمتان زیاد شود. 3️⃣ : عملش را که می بینی یاد آخرت بی افتی. 👇👇
👇👇 یک نمونه مهم در زندگی (ع) در آداب معاشرت این است که امام صادق(ع) فرمودند: دوست دارم وقتی که از خواب بلند می شود یا دنبال باشد، یا باشد، یا علم دوست باشد و یا شنونده باشد. این را هم بدانید جوانان نباید بترسند از شبهات، امروز دشمن دارد قوی کار می کند در این موارد. واقعا گاهی وقت ها تاسف می خورم که بعضی از جوانان تمام وقت خود را دارند در این سایت و فضاها به هدر می روند اینها هم جنبه خوب دارد هم جنبه بد. (ع) بسیار توجه داشتند که وقتش هدر نرود. دشمن دارد در دو بخش کار می کند، یک بخش با فیلم های مبتذل یک بخش هم با شبهه افکنی. من به جوانان می گویم دستتان در دست یک باشد، به هر طریق که می توانید، اگر شبهه ای پیش آمد یا مشکلی از آنها بپرسید، جوانی آمد پیش (ع) گفت: من منکر خدا هستم، امام نگفت: وای تو کافر هستی نه، خب سوال است، امام به او فرمودند: چرا؟ خب دلیلت چیست؟ گفت: برای اینکه من خدا را نمی بینم، آقا فرمود: یک سوال مرا جواب بده این عالم را که قبول داری، گفت: بله قبول دارم، بعد گفت: خب اینها که از اول نبودند اینها را کسی درست کرده است یا خودش درست شده است، شخص گفت: نه خودش درست شده است هزاران سال پیش، بعد امام فرمودند: خب تو که هزار سال پیش را ندیده ای پس چرا می گویی خودش درست شده است، بعد امام به او توضیح داده که قرار نیست همه چیز را با چشم ببینیم و به شخص توضیح داد ، آن جوان شهادتین خود را گفت. می خواهم بگویم: جوانان قدر جوانیتان را بدانید. (ع) در آخرین لحظه عمر خود همه را جمع کرد و گفت: شفاعت ما به کسی که نماز را سبک می شمرد نمی رسد، امام در طول زندگی اش بسیار از نماز گفته است اما چرا در آخرین لحظه عمر خود دوباره از نماز گفت: برای اینکه از اهمیت نماز را برای ما بگوید. 🌺 والسلام علی من تبع الهدی 🌺 http://eitaa.com/joinchat/3087990800Cdc959f683d
دورنگاری از اخلاق امام صادق علیه السلام «هرگز به نکوهش و کسی سخن نفرمود و بر روی کسی صدای مبارک را بلند نکرد و با هیچکس به غدر و خدعه برخورد نکرد و سخن چینی نفرمود و به ذم مردمان زبان نگردانید و شکمباره و پرخور نبود.در اموری که نبایست، عجله نمی نمود و به بیهوده نمی پرداخت و کسان را طعن و لعن و هَمز و لَمز نمی داشت و مال و منال نمی انباشت.» « مالک بن انس از جمله کسانی است که مدتی در محضر امام صادق علیه السلام تلمّذ کرده و درباره شخصیت آن حضرت چنین می گوید: و لقد کنتُ آتی جعفربن محمد و کان کثیرالمزاح والتبسم... مدتی خدمت جعفربن محمد مشرف می شدم. آن حضرت اهل مزاح بود و همواره ملایمی بر لبهایش نقش می بست. هنگامی که در محضر او نامی از رسول خدا صلی الله علیه و آله برده می شد رنگش به سبزی و سپس به زردی می گرایید. در مدتی که به خانه آن حضرت رفت و آمد داشتم او را خارج از سه حال ندیدم، یا می خواند یا بود و یا به اشتغال داشت و هرگز بدون وضو از حضرت رسول نقل حدیث نمی فرمود و سخنی به گزاف نمی گفت.
مهمان نوازی «وقتی امام در خانه اش مهمانی می داشت و سفره غذا را می گشود به مهمانان خیلی می کرد و آنان را به خوردن غذای بیشتر دعوت و ترغیب می فرمود و گاهی پس از آنکه مهمانان می شدند، خوراکی می آورد و در پاسخ آنان که می گفتند ما دیگر سیر شده ایم. اشتها نداریم می فرمود: نه هنوز چیزی نخوردید. بدانید شما نسبت به ما کسانی هستند که بر سر سفره ما خوب غذا می خورند. آنگاه برای تشویق مهمانان به غذا خوردن و برای اینکه مبادا برخی از آنان از روی و شرم گرسنه بمانند از قول پیامبر صلی اله علیه و آله احادیثی در ارتباط با خوردن نقل می کرد تا آنا با رغبت و علاقه و طیب خاطر غذا بخورند. امام در ضمن حدیثی فرمود: اینکه پنج درهم به دست گیرم و وارد بازار شما شوم و با آن غذایی تهیه کنم و چند نفر مسلمان را دعوت کرده اطعامشان کنم، نزد من دوست داشتنی تر از آن است که یک برده را آزاد کنم.
اطعام فقرا هشام بن سالم گفت: هر وقت تاریكى شب همه جا را مى‏گرفت و مقدارى از شب می گذشت حضرت صادق علیه السّلام انبانهایى از نان و گوشت و پول برمی داشت و بر می گرفت می رفت به در خانه مستمندان مدینه بین آنها تقسیم می كرد با اینكه او را نمی شناختند پس از شهادت امام صادق دیگر آن شخص را نیافتند فهمیدند آن جناب امام صادق بوده است‏.
توجه ویژه به شاکران الهی انگور مسمع بن عبد الملك گفت: در خدمت حضرت صادق علیه السلام مشغول انگور خوردن بودیم گدائى آمد و تقاضا كرد امام دستور داد یك خوشه انگور به او بدهند. گدا گفت احتیاج به ندارم اگر پول بدهید خوب است امام فرمود خداوند به تو بدهد گدا رفت باز برگشت گفت همان خوشه انگور را بدهید فرمود برو خدا گشایش دهد به تو و چیزى به او نداد. گداى دیگرى آمد امام علیه السّلام سه انگور به او داد گدا گرفت و گفت الحمد لله رب العالمین خدائى كه مرا روزى بخشید. امام فرمود: بایست دست مبارك را پر از انگور كرده به او داد باز گفت حمد و سپاس خدائى راست كه به من روزى بخشید باز فرمود بایست. از غلامش پرسید چقدر پول دارى؟ عرض كرد تقریبا بیست درهم فرمود: به این بده گدا گفت: خدایا ترا سپاسگزارم! این نعمت از جانب تو است خدائى كه شریكى ندارى. باز امام فرمود: بایست! پیراهن خود را از تن بیرون آورد فرمود: این را بپوش. گدا پوشیده گفت: خدا را شكر می كنم كه مرا پوشانید و لباس به من داد؛ سپس روى به امام كرد و گفت : خداوند به شما جزاى خیر بدهد. جز این دعا چیزى نگفت و برگشت و رفت . ما با خود این طور خیال كردیم كه اگر آن گدا دعا براى خود حضرت نمی كرد پیوسته به او چیزى می داد چون هر چه حمد و سپاس خدا را می نمود به او مقدارى مى‏بخشید.
اهمیت اخلاق اگر زندگى اجتماعى، خانوادگى و حتى انفرادى توأم با اخلاق باشد، برخوردار از شادى و نشاط و شادابى خواهد بود. جامعه و خانواده‏اى كه اخلاق را مراعات نكنند، نشاط و شادابى از آن رخت خواهد بست، چنانکه امام صادق علیه‏السلام می فرماید: «لا عَیشَ اَهْنَأُ مِنْ حُسْنِ الْخُلْقِ؛ هیچ زندگى‏اى گواراتر از نیک خوئى نیست.» آن حضرت خوى نیک را از اوصاف انبیاء می داند و می فرماید: «اِنَّ الصَّبْرَ وَ البِرَّ وَحُسْنَ الْخُلْقِ مِنْ اَخْلاقِ الاَْنْبیاءِ؛ به راستى صبر و نیكوكارى، و خوش خوئى از اخلاق انبیا است.»
✅ثمرات خوش خلقى در کلام امام صادق علیه السلام 1. فراوانى آن حضرت فرمود:«حُسْنُ الْخُلْقِ یزیدُ فى الرِّزْقِ؛ خوى نیكو باعث فراوانى روزى مى‏شود.» 2. آبادانى و طول امام صادق علیه‏السلام فرمود:«اِنَّ الْبِرَّ وَحُسْنَ الْخُلْقِ یعْمُرانِ الدّیارَ وَیزیدانِ فِى الاعْمارِ؛ براستى نیكى و خوش خلقى باعث آبادى زمین، و افزایش [و طولانى شدن] عمرها مى‏شود.» در روایتى دیگر امام صادق علیه‏السلام شیعیان را به خوش رفتارى با خانواده سفارش نموده و آن را موجب طولانى شدن عمر مى‏داند و مى‏فرماید: «مَنْ حَسُنَ بِرُّه فى اَهْلِ بَیتِهِ زیدَ فى عُمْرِهِ؛ هر كس با خانواده خود خوشرفتارى كند، عمرش طولانى مى‏شود.» 3. شدن گناهان همچنین آن حضرت فرمود: «اَلْخُلْقُ الحَسَنُ یمیثُ الْخَطیئةَ كَما تُمیثُ الشَّمْسُ الجَلیدُ؛ خوى نیكو گناهان را ذوب مى‏كند؛ چنانكه خورشید یخ را آب مى‏كند.» 4. زینت دنیا و حضرت جعفر بن محمد علیهماالسلام مى‏فرماید: «اَلْخُلْقُ الْحَسَنُ جَمالٌ فِى الدُّنْیا وَ نَزْهَةٌ فِى الاخِرَةِ وَ بِهِ كَمالُ الدّینِ وَقُرْبَةٌ اِلَى اللّه‏ِ وَلا یكُونَ حُسْنُ الخُلْقِ اِلاّ فى كُلِّ وَلِىِّ وَصَفِىٍّ ؛ خلق نیكو در دنیا موجب زیبایى، و در آخرت گشایش است و مایه كمال در دین و نزدیكى به پروردگار است. و حسن خلق نیست مگر در وجود دوستان و برگزیدگان.» 5. همچون امام صادق علیه‏السلام در فرازى دیگر فرمود: «اِنَّ اللّه‏َ تَبارَكَ وَتَعالى لَیعْطِى الْعَبْدَ مِنَ الثَّوابِ عَلى حُسْنِ الْخُلْقِ كَما یعْطِىَ الْمُجاهِدَ فِى سَبیلِ اللّه‏ِ یغْدُوا عَلَیهِ وَیرُوحُ ؛ خداوند بر نیک خویى بنده، پاداشى را عطا مى‏كند كه به مجاهد در راه خودش كه در هر صبح و شب مى‏جنگد (و همیشه در جهاد است ) مى‏بخشد.» خلق نیكو در دنیا موجب زیبایى، و در آخرت گشایش است و مایه كمال در دین و نزدیكى به پروردگار است. و حسن خلق نیست مگر در وجود دوستان و برگزیدگان https://eitaa.com/fatemi5/1048
💠 توصیه‌های اخلاقی امام صادق علیه السلام: ✅ سه خصلت در تربیت نفس: 👈 اول: اگر اشتها نداری غذا نخور چون موجب نادانی تو می‌شود 📛 👈 دوم: هرگاه خواستی غذا بخوری غذایت حلال باشد. 👈 سوم: بسم اللَّه بگو 😌 ✅ سه خصلت در صبر و شکیبایی: 👈 اول: اگر کسی به تو گفت: اگر یکی بگویی ده تا می‌شنوی، بگو: اگر ده تا بگویی یکی هم نمی‌شنوی 👏 👈 دوم: اگر کسی دشنامت داد، بگو: اگر تو راست می‌گویی از خدا می‌خواهم که مرا ببخشد، و اگر دروغ می‌گویی از خدا می‌خواهم که تو را ببخشد. 👈 سوم: اگر کسی تو را تهدید به ستم نمود، تو او را اندرز ده و برایش دعا کن 🤲 ✅ و سه خصلت برای علم و دانش: 👈 اول اینکه، آنچه را نمی‌دانی از دانشمندان بپرس، و هرگز برای مچ گیری، از آن‌ها سوال مکن 👌 👈 دوم اینکه در علم آموزی خودرأی مباش، و در هر چیزی که بدان علم نداری و می‌بینی می‌شود احتیاط کرد، احتیاط کن 💯 👈 و سوم اینکه تا علم نداری فتوا نده ⛔ چون با فتوای بدون علم برای عبور دیگران از روی خود پلی خواهی شد. 📚 مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار ⚫ شهادت امام جعفر صادق (علیه السلام) تسلیت باد 🏴 (ع)
امام صادق علیه السلام 👆
مفضل بن عمر وکبوتربازان (تحقير ) روزي نامه اي به امضاي عده اي از بزرگان شيعه به دست امام صادق عليه السلام رسيد كه چند نفر از آنان خود حامل نامه بودند . شكايت درباره رفاقت (مفضل بن عمر) وكيل امام صادق عليه السلام در كوفه با عده اي كبوتربازان و به ظاهر بي بند و بار بود . امام عليه السلام پس از خواندن نامه ، نامه اي دربسته به وسيله همان چند نفر براي مفضل فرستاد . از حسن اتفاق موقعي نامه رسيد كه امضاء كنندگان در خانه او بودند . او نامه را در حضور آنان باز كرد و خواند و سپس به دست آنها داد . آنان از مضمون نامه مطلع شدند كه امام در اين نامه تنها دستور چند قلم معامله به مفضل داده كه انجامش مستلزم رقمي درشت پول نقد مي باشد ، و مفضل بايد آن را تهيه كند؛ و درباره رفاقت مفضل با آنان در نامه امام هيچ اشاره اي نشده بود . چون مساءله پول بود ، آنها سر بزير انداخته و گفتند : بايد پيرامون اين پول زياد فكر كنيم و بعد عذرخواهي هم كردند . مفضل كه زيرك بود آنها را به صرف غذا دعوت كرد و نگذاشت از خانه بيرون روند؛ آنگاه پي كبوتر بازان فرستاد و آنان آمدند ، و در حضور آن عده براي اينان نامه امام را خواند . كبوتر بازان بدون عذر تراشي رفتند و هنوز مهمانان مشغول غذا خوردن بودند كه پولهاي زياد (از هزار درهم تا ده هزار درهم ) را جمع و آن را تسليم مفضل كردند و رفتند ! در اين موقع مفضل به امضاء كنندگان رو كرد و گفت : شما از من مي خواهيد امثال اين جوانان را راه ندهم با اينكه امكان اصلاح اينان زياد است و در چنين مواردي باري از دين را به دوش كشند . شما مي پنداريد كه خدا محتاج به نماز و روزه شماست كه به آن مغرور شده ايد ، اما از بخشش مال در راه خدا عذر تراشي مي كنيد و پاسخ امام را نمي دهيد ! ! اينان كه رفاقت مفضل با كبوتربازان را خوار و كوچك مي شمردند ، جوابي نداشتند بدهند ، از جاي بلند شدند و رفتند . با مردم اينگونه برخورد كنيم ص 78 - منهج المقال استرآبادي ص 343
🔻موازینِ قسط🔻 ✍ در قرآن کریم، بارها صحبت از شده. «میزان»👈 یعنی ترازو، یعنی وسیله‌ی سنجش. ✨قرآن کریم می‌فرماید: روز قیامت که میشه، ترازوها رو برای سنجشِ میارن:👇 🕋 وَ نَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَامَةِ، فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا (انبیاء/۴۷) 💢 ما ترازوهای عدل را در روز قیامت برپا می‌کنیم. 💢 پس به هیچ کس کمترین ستمی نمی‌شود. ⁉️ حالا این «موازینِ قسط» چی هستند؟!🤔 هر چیزی وسیله‌ی سنجشِ مخصوص به خودش رو داره.🔎 مثلاً: ✔ گرمی و سردیِ هوا رو با دماسنج اندازه می‌گیرند. ✔ وزنِ اشیاء رو با کیلو اندازه می‌گیرند. ✔ اشیاء رو با متر اندازه می‌گیرند. ✔ و... ⁉️ حالا سوال اینه که، ما انسانها رو با چه وسیله‌، و با چه ترازوئی اندازه می‌گیرند؟!🤔 ⚡️ در روایات داریم که: «موازینِ قسط»، و ترازوهایِ سنجشِ انسانها در روز ، امامان معصوم و انبیا و اوصیا هستند. 📚 اصول کافی، ج۱، ص ۴۶۹. یعنی معیار، و وسیله‌ی سنجشِ انسان‌های عادّی در قیامت، انسان‌های کامل هستند.✅️ ☝️ ما، به اندازه‌ای که به اعمالِ اولیاء الهی و انسانهای کامل شباهت داشته باشه، وزن داره. ⚡️ حضرت علی (ع) فرمودند: «حسنات، موجب سنگینی میزان، و سیّئات و گناهان، موجب سبکیِ آن است». 📚 بحار، ج۹۰، ص۱۴۱. 🍃 اولیاء الهی، حتّی در این دنیا هم مقیاس سنجش هستند. هر کس به این انسانهای کامل شبیه‌تر باشه، پیش خدا ارزش و آبروی بیشتری داره.👌 ⚡️ در زیارتنامه‌ی امیرالمؤمنین علی (ع) می‌خوانیم: «السَّلامُ عَلَى مِيزانِ الْأَعْمالِ» 📚 مفاتیح الجنان. ☝️ حضرت علی، میزان الاعماله. ما به عنوان بچّه ، نگاه کنیم ببینیم چقدر اعمالمون به مولامون شبیه است؟!😔 💯 قیامت هر چقدر که اعمال ما به امیرالمومنین نزدیک‌تر باشه، ترازوی اعمالِ ما سنگین‌تره.🤔 @talangoremazhabi
🔔 خصوصیات ایمان کامل 💠⇦امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: 👌 ایمان انسان کامل نمی گردد مگر آن که چهار خصلت در او باشد: 1⃣ اخلاقش نیکو باشد، 2⃣ نفس خود را سبک شمارد، 3⃣ کنترل سخن داشته باشد، 4⃣ اضافی ثروتش حقّ اللّه و حقّ النّاس را بپردازد. 📙 امالی طوسی، ج 1، ص 125 ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج❣ @talangoremazhabi
🔔 آخرین وصیت امام صادق(ع)؟ ✅ اینکه امام صادق(ع) در زندگی خود، در نفسهای واپسین اهل خانواده و کسان را جمع کند و مهمی بیان کنند، یعنی آن وصیت فوق العاده اهمیت دارد که حضرت در لحظات آخر هم به آن توصیه میکنند. اما حضرت چه چیزی را تاکید میکنند؟ ابوبصیر از همسر امام صادق(ع) در مورد ساعات پایانی عمر ایشان سوال کرد؛ ✅حضرت در آن لحظه فرمود: كساني كه نسبت به بي اعتنا باشند، شفاعت ما اهل بيت عصمت و طهارت(ع)شامل حالشان نمي گردد.  قابل دقت است كه حضرت نفرمود: شفاعت ما شامل افراد بي نماز نمي شود؛ بلكه فرمود: ما شامل حال افراد بي اعتنا به نماز، نمي شود.  📙 بحارالانوار: ج 47، ص 2،  ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج❣ @a_fatemi24
🔻دنیای خیال🔻 ✍ بسیاری از ماها بر اساسِ زندگی می‌کنیم. غرق در خیالات هستیم. یه کلمه‌ای تو قرآن داریم که چند بار تکرار شده:👈 «يَحْسَبُونَ‏». يَحْسَبُونَ‏👈 یعنی پیش خودشون خیال می‌کنند که...، پیش خودشون حساب می‌کنند که...، فکر می‌کنند که...، گمان می‌کنند که... 🕋 «يَحْسَبُونَ‏» أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ (اعراف/۳۰) 👈 می‌کنند راهی که میرن درسته. دارن اشتباهی میرن، امّا خیال می‌کنند درست میرن و هدایت شده‌ هستند. 🕋 «يَحْسَبُونَ‏» أَنَّهُمْ‏ عَلى‏ شَيْ‏ءٍ (مجادله/۱۸) 👈 می‌کنند کسی هستند، امّا هیچی نیستند. 🕋 ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا، وَ هُمْ «يَحْسَبُونَ‏» أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا (کهف/۱۰۴) 👈 سعی و تلاش و زحماتشون در زندگی دنیا گم و نابود شده، و از بین رفته، امّا می‌کنند که کارهای خوبی انجام دادند. 🕋 «يَحْسَبُونَ‏» أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ مِن مَّالٍ وَ بَنِینَ، نُسَارِعُ لَهُمْ فِی الْخَیْرَاتِ، بَل لَّا یَشْعُرُونَ. (مومنون/۵۵و۵۶) 👈 می‌کنند اینهمه مال و اموال و اولادی که بهشون دادیم، برای اینه که میخوایم درهای خیرات رو با سرعت به روشون باز کنیم؟! فکر می‌کنند به نفعشونه. نمی فهمند که اینا همه برای امتحانشون هست. حتّی یه جا می‌فرماید: 🕋 یَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا (نساء/۶۰) 👈 فکر می‌کنند ایمان دارند، به زغم و گمان خودشون ایمان دارند، می‌کنند، ولی در واقع ایمان ندارند.. خلاصه این یه اقیانوسی است، که خیلی‌ها توش غرق شدند.👈 ... ✔ یکی خیال میکنه پسر بهتره... ✔ یکی خیال میکنه دختر بهتره... ✔ یکی خیال میکنه حق با خودشه و بقیه همه اشتباه می‌کنند.. ✔ یکی خیال می‌کنه این ازدواج به نفعشه، و اگر با فلان دختر یا فلان پسر ازدواج کنه خوشبخته.. ✔ یکی خیال میکنه فلان مدرک نجاتش میده.. ✔ یکی خیال میکنه فلان شغل رو داشته باشه تمومه... ✔ یکی خیال میکنه فلان رفیقش به دردش میخوره.. ✔ یکی خیال میکنه فلان کشور بره، دیگه نونش تو روغنه.. 😴🙄🤔 خیال.. خیال.. خیال... ❌ سعی کنیم از این خواب و خیالها بیدار بشیم.. و تو دنیای واقعی زندگی کنیم.. @talangoremazhabi
🔔 روایتی که برای نجات ما کافیست ✅ گروهی از شیعیان کوفه، از امام ‌صادق علیه‌السلام خواستند تا آنها را نصیحت کنند. 💠⇦امام صادق فرمودند: "شما را به تقوای الهی و اطاعت از خدا و دوری از گناه توصیه می‌نمایم و وصیت می‌کنم که مُبلّغ ساکت ما باشید." آنها پرسیدند: "چگونه در سکوت، مردم را به سوی شما دعوت نماییم؟" امام صادق علیه السلام فرمودند: "با مردم به دوستی، عدالت و امانت تعامل کنید. اگر مردم چیزی جز خوبی از شما نبینند، تنها با مشاهده شما خواهند گفت: خداوند امامشان را رحمت کند که چنین اصحابی را تربیت کرده است!" 📙 دعائم الاسلام، ج ۱، ص ۵۵ ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج❣ @talangoremazhabi
💥 فرهنگ نقدپذیری ✳️ امام جعفر صادق عليه السلام فرمودند: در ميان برادران دینى ام، آن كس را بيشتر دوست دارم كه عيب هایم را به من بنمایاند و هدیه بدهد. 📌نكات: 🍃 آن كسی كه دوستت دارد، تو را از اشتباه نهی ات می كند و باز می داردَت (در روایتی دیگر داریم: «مَن اَحَبَّکَ نَهاکَ...» ) . 🍂 ولی كسی كه تو را دشمن می دارد، همه اش ازت تعریف بيخود می كند و هم نمی كند و می گذارد همان طور كه هستی بمانی و بهتر نشوی! ✅ پيام ها و رهنمودها: 🔹اینكه: بهترین برادرهای شما كسی است كه ایرادهایتان را به شما تذكر بدهد؛ یعنی: « » ! 🍀 این فرهنگ نيز باید برود بالا؛ نه فقط فرهنگ انتقاد كردن و تذكر دادن! 🌺 بلكه فرهنگ انتقاد پذیری و تذكر پذیری هم باید در سطح «جامعه ما» و «قلب های ما» ارتقا پيدا کند. 🔹«أَهْدَى إِلَیَّ عُيُوبِی»؛ ☘ یعنی: عيب هایم را به من «هدیه» بدهد، نه اینكه عيب هایش را به سمتش پرت كند! 🌷شما وقتی می خواهيد یک چيزی را هدیه بدهيد، یک كادویی هم دورش می پيچيد؛ یک زینتی هم بهش اضافه می كنيد كه این باعث خوش آمدن و لذت شخص دریافت كننده هم بشود...؛ 🔵 لذا اگر ما روایات فراوانی داریم دالّ بر اهميت تذكر دادن، انتقاد كردن و امر و نهی كردن از آن طرف هم روایات زیادی داریم كه به ما می فهماند كه: «آقا، بالاخره بپذیر» ! ⏪ و این حالت «هدیه دادنِ» عيوب، باعث می شود كه از طرفی «فرهنگ انتقاد پذیری» بالا برود. **سند روایت: الكافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج2 ؛ ص639 - تحف العقول ؛ النص ؛ ص366- الإختصاص ؛ النص ؛ ص240 - الوافی ؛ ج5 ؛ ص574 - وسائل الشيعة ؛ ج12 ؛ ص25 - ✍ دوره آموزش تخصصی امر به معروف و نهی از منکر(احادیث فراموش شده)/ استاد علی تقوی ➖➖➖➖➖ 🇮🇷 درمسیر بندگی 🆔 @a_fatemi24
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹امام صادق علیه السلام شناسنامه شیعه را تدوین نمود. 🔸امام الگوی عملی اخلاق هست. 🔹زیادی رزق،طولانی شدن عمر،آبادانی،آمرزش گناهان از آثار اخلاق خوش هست. 🔹اقتصاد سالم و حلال از دغدغه های امام صادق علیه السلام بود. 🔸تبلیغ عملی و گسترش فرهنگ تشیع از دیگر برنامهای امام صادق علیه السلام هست. در مسیر بندگی @a_fatemi24
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻والدین و ناموس🔻 امام صادق (ع) فرمودند: ⚡️ بَرُّوا آباءَ‌کُم، یَبَرُّکُم أبناءَکُم، ⚡️ وَ عِفُّوا عَن نِساءِ النّاسِ، تَعِفُّ نِساؤکُم. ➖ به والدینِ خود نیکی کنید، تا فرزندانتان هم به شما نیکی کنند.. ➖ و نسبت به زنانِ مردم عفّت داشته باشید، تا زنانِ شما هم عفیف و پاکدامن بمانند. 📚 تحف العقول، ص ۳۵۹. ✨✨✨✨✨ 📣📣... بچّه‌ها دنبال الگو و سرمشق هستند، و هر چیزی بخوان یاد بگیرن، در درجه‌ی اوّل از والدین خودشون یاد می‌گیرند. 🔔 اگه قراره که بچّه‌های ما نیکی به رو یاد بگیرند، از ماها یاد میگیرند. 👈 اگه ما، پدر و مادرمون رو بذاریم آسایشگاهِ سالمندان، منتظر باشیم که وقتی پیر شدیم، بچّه‌هامون هم همین کار رو با بکنن. 👈 ولی اگه از اونها به خوبی نگهداری کردیم، میتونیم امیدوار باشیم از ما به خوبی نگهداری میکنند. 👌 چون: «این جهان، جهان عمل و عکس العمل است». 👈 خوبیها به خود انسان برمیگرده، بدیها هم همینطور. حرفِ قرآن هم همینه:👇 🕋 إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهٰا (اسراء/۷) 💢 اگر نیکی کنید به خودتان نیکی کرده‌اید، 💢 و اگر بدی کنید، باز هم به خودتان بد کرده‌اید. ☝️ نیکی و بدیِ ما، به کسی سود یا زیانی نمیرسونه، بلکه نتیجه‌اش به خودمون برمیگرده. 👈 «چو بد کردی، مشو ایمن ز آفات...» ✍ در مورد ناموس هم ‌این مطلب هست: ⚠ اگه دوست داریم عفّت و پاکدامنیِ خانواده‌مون حفظ بشه، به ناموسِ دیگران چشم طمع نداشته باشیم. ⛔️ نگاه آلوده به زنان و دختران دیگران، باعث میشه، دیگران هم همین رفتار رو با خانواده‌ی ما داشته باشند: هر که باشد نظرش در پیِ ناموسِ کسان پیِ ناموسِ وی افتد، نظرِ بوالهوسان ، ، ، ، ، ، 🆔 @PayameQoran
🌸🍃﷽🌸🍃 🔻جامعه‌ی آلوده🔻 امام صادق (ع) فرمودند: ⚡️ مَا قُدِّسَتْ أُمَّةٌ لَمْ یُؤْخَذْ لِضَعِیفِهَا مِنْ قَوِیِّهَا بِحَقِّهِ غَیْرَ مُتَعْتَعٍ. 💢 جامعه و امتّی که در آن ضعیف نتواند به راحتی حقّ خودش را از قوی پس بگیرد، مقدّس و پیراسته نیست. 📚 کافی کلینی، کتاب جهاد، باب امر به معروف و نهی از منکر، حدیث ۲. ✨✨✨✨✨ ✍ ملاکِ جامعه‌ی سالم از نظرِ امام صادق(ع) فقط توجّه به «مناسکِ دینی» و «شعائر مذهبی» مثل نماز جماعت و نماز جمعه و برگذاری هیات و روضه و اعتکاف و حفظ حجاب و اجرای حدود شرعی و... نیست. بلکه ملاکِ جامعه‌ی سالم، است. 👈 . ، جامعه‌ای است که ضعیف به راحتی بتونه حقّش رو بگیره، و برای گرفتنِ حقّش نیاز به صد تا پارتی و سفارش و نامه و... نداشته باشه. ✍ شبیه این روایت رو از حضرت علی (ع) هم داریم که در نامه به مالک اشتر فرمود من از رسول خدا(ص) شنیدم که می‌فرمود: «لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لَا یُؤْخَذُ لِلضَّعِیفِ فِیهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِیِّ غَیْرَ مُتَعْتَعٍ» ❌ امّتی که حقّ ضعیفان را از زورمندان باصراحت و بدون خوف و ترس نگیرد، هرگز پاک نمی‌شود، و روی سعادت را نمی‌بیند. 📚 نهج البلاغه، نامه ۵۳. عهدنامه مالک اشتر. و البته خودِ امیرالمومنین عامِل به این کلام بود، تا جایی که وقتی یک شهروندِ یهودی از حضرت شکایت کرد، با اینکه او امیرالمومنین و خلیفه‌ی مسلمین بود، مثل یک شهروند عادّی در دادگاه حاضر شد و پاسخگو بود. خلاصه اینکه تا این شیوه‌ی در جامعه اجرا نشه، و امکاناتِ فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و... بصورتِ کاملاً برابر توزیع نشه، جامعه مقدّس و منزّه و پاک نمیشه... ❌ به حرف زدن و شعار دادن نیست، به عمل و رفتاره.. 🆔 @PayameQoran