هدایت شده از منبرک فاطمی
سلام
پنج آیه و پنج روایت و پنج داستان در رابطه با هوا و هوس👇
آیات مرتبط
https://eitaa.com/fatemi222/14637
روایات مرتبط
https://eitaa.com/fatemi222/14638
داستانها
https://eitaa.com/fatemi222/14639
🌸🍃﷽🍃🌸
👌دوبرابر پرداخت بانکی
🔺اگر فرزندتان بیکار است و مایلید به اندازه یک کارمند معمولی درآمد داشته باشد عضو مجموعه ما شوید. و سه سهم را خریداری کنید.
🔺شما با سرمایهگذاری ۳۰۰ میلیون تومانی، میتوانید سه سهم از مجموعه ما را خریداری نمایید و ماهیانه حدودا ۱۰ میلیون تومان دریافت نمایید.
🔺در واقع قرارداد بشکل مضاربه ۱۵ سهم ۱۰۰ میلیونی جهت راهاندازی فروشگاه محصولات فرهنگی و سرمایه گذاری حمل نقل و... میباشد.
🔺 اقدامات مقدماتی اعم از سختافزار، شبکه نیروی انسانی و سایر اقدامات فراهم شده است .
🔺 در این مرحله ما محدودیت در جذب داریم یعنی به صورت فراگیر نخواهد بود و اولویت با کسانی خواهد بود که زودتر ثبت نام نمایند.
🔺 شروع به کار انشالله از اول شهریور خواهد بود.(قرداد،چک وضمانت لازم انجام میشود.)
🔺سرمایه اوليه؛در حال حاضر یک فروشگاه محصولات فرهنگی در چهار راه شهدا و دو ماشین سنگین حمل و نقل بین المللی جهت مجموعه مشغول ب فعالیت هست.
🔺چند نکته.
۱_مدت قرارداد یک ساله خواهد بود.
۲_ قرارداد ثبت محضری میشود.
۳_ کمتر ازمبلغ فوق امکان قرارداد هست.
۴_ در مضاربه سود قطعی نیست ولی با توجه به سوابق وتجربه این مبلغ بعنوان مصالحه اعلام میباشد.
۵_امکان مشارکت جدید هم وجود دارد
یک درصد درآمد نذر فرهنگمهدویت
🔺 شماره تماس جهت اطلاعات بیشتر
@Hamsan8
۰۹۹۰۶۳۱۹۹۳۲
منبرک فاطمی
🌸🍃﷽🍃🌸 👌دوبرابر پرداخت بانکی 🔺اگر فرزندتان بیکار است و مایلید به اندازه یک کارمند معمولی درآمد داشته
از دیشب ضمن اعلام آمادگی چند نفر از بزرگواران سوالاتی داشتند که پاسخ بشرح زیر میباشد .
۱_مدت قرارداد یک ساله خواهد بود.
۲_ قرارداد ثبت محضری میشود.
۳_ کمتر ازمبلغ فوق امکان قرارداد هست.
۴_ در مضاربه سود قطعی نیست ولی با توجه به سوابق وتجربه مبلغ اعلامی حداقلی میباشد.
منبرک فاطمی
سلام پنج آیه و پنج روایت و پنج داستان در رابطه با هوا و هوس👇 آیات مرتبط https://eitaa.com/fatemi222
سلام
موضوع فردا عصر انشالله
پنج آیه و پنج روایت و پنج داستان در رابطه با نیت
👇
نیت در قرآن
https://eitaa.com/fatemi222/14653
نیت در روایات
https://eitaa.com/fatemi222/14654
اخبار از نیت
https://eitaa.com/fatemi222/14655
شهیدی از اصحاب علی (علیه السلام
https://eitaa.com/fatemi222/14656
هشام و فرزدق
https://eitaa.com/fatemi222/14657
اهمیت انگیزه و نیت
https://eitaa.com/fatemi222/14658
ابوعامر و مسجد ساختن
https://eitaa.com/fatemi222/14659
🔳یازدهم محرم الحرام
1. حرکت کاروان اسرا از کربلا
2. تشکیل مجلس ابن زیاد
3. حرکت اهل بیت امام حسین علیه السلام به سوی کوفه
🔳دوازدهم محرم الحرام
1. دفن شهدای کربلا
2. ورود اهل بیت علیهم السلام به کوفه
3. روز شهادت حضرت سجاد علیه السلام
🔳سیزدهم محرم الحرام
1. اسرای اهل بیت علیهم السلام در مجلس ابن زیاد
2. اسرای اهل بیت علیهم السلام در زندان کوفه
3. خبر شهادت امام حسین علیه السلام در مدینه و شام
4. شهادت عبد الله بن عفیف
🔳پانزدهم محرم الحرام
1. فرستادن سرهای مطهر شهدا به سوی شام
🔳نوزدهم محرم الحرام
1. حرکت کاروان کربلا به سوی شام
🔳بیستم محرم الحرام
1. دفن بدن جون در کربلا
https://eitaa.com/fatemi222/6618
✋نیت در قرآن
✅اثر نیت در اعمال
🔺و لا جناح علیکم فیما عرضتم به من خطبه النساء أو أکنتم فی أنفسکم علم الله أنکم ستد کرونهن و لکن لا تواعدوهن سرا الا أن تقولوا قولا معروفا و لا تعزموا عقده النکاح حتی یبلغ الکتب أجله و اعملوا أن الله یعلم ما فی أنفسکم فاحذروه و اعملوا أن الله غفور حلیم(اسراء، آیه 84.)؛
🔻و گناهی بر شما نیست که به طور کنایه، (از زنانی همسرانشان مردهاند) خواستگاری کنید، و یا در دل تصمیم بر این کار بگیرید (بدون اینکه آن را اظهار کنید). خداوند میدانست شما به یاد آنها خواهید افتاد؛ (و با خواسته طبیعی شما به شکل معقول، مخالفت نیست؛) ولی پنهانی با آنها قرار زناشویی نگذارید، مگر اینکه به طرز پسندیدهای (به طور کنایه) اظهار کنید! (ولی در هر حال،) اقدام به ازدواج ننمایید، تا عده آنها سرآید! و بدانید خداوند آنچه را در دل دارید، میداند! از مخالفت او بپرهیزید! و بدانید خداوند، آمرزنده و بردبار است (و در مجازات بندگان، عجله نمیکند)!
✅نقش نیت در عبادات
🔺ألیس علیک هداهم و لکن الله یهدی من یشاء و ما تنفقوا من خیر فلانفسکم و ما تنفقون الا ابتغا وجه الله و ما تنفقوا من خیر یوف الیکم و أنتم لا تظلمون( بقره، آیه 272.)؛
🔻 هدایت آنها (به طور اجبار،) بر تو نیست؛ (بنابراین، ترک انفاق به غیر مسلمانان، برای اجبار به اسلام، صحیح نیست؛) ولی خداوند، هر که را بخواهد (و شایسته بداند)، هدایت میکند. و آنچه را از خوبیها و امنوال انفاق میکنید، برای خودتان است؛ (ولی) جز برای رضای خدا، انفاق نکنید! و آنچه از خوبیها انفاق میکنید، (پاداش آن) به طور کامل به شما داده میشود؛ و به شما ستم نخواهد شد.
✅علم الهی به نیت انسان
🔺ربکم أعلم بما فی نفوسکم ان تکونوا صلحین فانه کان للاوبین غفورا(اسراء، آیه 25.)؛
🔻پروردگار شما از درون دلهایتان آگاهتر است؛ (اگر لغزشی در این زمینه داشتید) هرگاه صالح باشید (و جبران کنید) او بازگشت کنندگان را میبخشد.
✅پاداش صدق نیت
🔺لقد رضی الله عن المؤمنین اذ یبایعونک تحت الشجره فعلم ما فی قلوبهم فأنزل السکینه علیهم و أثبهم فتحا قریبا( فتح، آیه 18.)؛
🔺خداوند از مؤمنان - هنگامی که در زیر آن درخت با تو بیعت کردند - راضی و خشنود شد؛ خدا آنچه را در دورن دلهایشان (از ایمان و صداقت) نهفته بود میدانست؛ از این رو آرامش را بر دلهایشان نازل کرد و پیروزی نزدیکی بعنوان نصیب آنها فرمود.
✅پاداش نیت خوب یا بد
🔺لله ما فی السموت و ما فی الارض و ان تبودا ما فی أنفسکم أو تخفوه یحاسبکم به الله فیغفر لمن یشاء و یعذب من یشاء و الله علی کل شیء قدیر(بقره، آیه 284.)؛
🔺آنچه در آسمانها و زمین است، از آن خداست. و (از این رو) اگر آنچه را در ئل دارید، آشکار سازید یا پنهان، خداوند شما را بر طبق محاسبه میکند. سپس هر کس را بخواهد (و شایستگی داشته باشد)، میبخشد؛ و هر کس را بخواهد (و مستحق باشد)، مجازات میکند. و خداوند به همه چیز قدرت دارد.
✅پاداش بر اساس نیت
🔺و من یهاجر فی سبیل یجد فی الارض مرغما کثیرا و سعه و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع أجره علی الله و کان الله غفورا رحیما(نساء، آیه 100.)؛
🔺کسی که در راه خدا هجرت کند، جاهای امن فراوان و گستردهای در زمین مییابد. و هرکس بعنوان مهاجرت به سوی خدا و پیامبر او، از خانه خود بیرون رود، سپس مرگش فرا رسد، پاداش او بر خداست، و خداوند، آمرزنده و مهربان است.
✅اطلاع خدا از نیت انسان
🔺و لا أقول لکم عندی خزائن الله و لا أعلم الغیب و لا أقول انی ملک و لا أقول للذین تزدری أعینکم لن یؤتیهم الله خیرا الله أعلم بما فی أنفسهم انی اذا لمن الظلمین( هود، آیه 31.)؛
🔺من هرگز به شما نمیگویم خزائن الهی نزد من است! و غیب هم نمیدانم! و نمیگویم من فرشتهام! و (نیز) نمیگویم کسانی که در نظر شما خوار میآیند، خداوند خیری به آنها نخواهد داد؛ خدا از دل آنان آگاهتر است! (با این حال، اگر آنها را برانیم،) در این صورت از ستمکاران خواهم بود!
#نیت
https://eitaa.com/fatemi222/14651
✋نیت در روایات :
✅بهشت و جهنم بر پایه نیت
🔺انما خلد أهل النار فی النار لان نیاتهم کانت فی الدنیا أن لو خلودوا فیها أن یعصوا الله أبدا و انما خلد أهل الجنه فی الجنه لان نیاتهم کانت فی الدنیا أن لو بقوا فیها أن یطیعوا الله أبدا فبالنیات خلد هولاء و هؤلاء، ثم تلا قوله تعالی قل کل یعمل علی شاکلته قال علی نیته(لکافی 2: 85.)؛
🔺امام صادق (علیه السلام): دوزخیان در حقیقت بدان سبب در آتش جاویدان میشوند که نیت آنها در دنیا این بوده که اگر در آن جاویدان باشند برای همیشه خدا را نافرمانی کنند و بهشتیان در حقیقت بدان سبب در بهشت جاویدان میمانند که نیت آنها در دنیا این بوده که اگر در آن باقی بمانند برای ابد خدا را اطاعت کنند. پس جاودانگی هر دو گروه به سبب نیتهاست. حضرت سپس آیه قل کل یعمل علی شاکلته( اسراء، آیه 84.) را تلاوت کرد و فرمود: یعنی بر پایه نیت خود.
✅نیت اعمال
🔺لما أغزی علیا فی سریه، فقال رجل من الانصار لاخ له: اغز بنا فی سریه علی لعلنا نصیب خادما أؤ دابه أو شیئا نتبلغ به - فلبلغ النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) قوله فقال: انما الاعمال بالنیات و لکل امری ما نوی فمن غزا ابتغاء ما عند الله عزوجل فقد وقع أجره علی الله عزوجل من غزا یرید عرض الدنیا أو نوی عقالالم یکن یکن له الا ما نوی(بحارالانوار 67: 212.)؛
🔺أمالی الطوسی: هنگامی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) علی (علیه السلام) را به فرماندهی سپاهی، روانه جنگی کرد، مردی به برادر خود گفت: با ما در سپاه علی (علیه السلام) به جنگ بیا، شاید غلامی یا چهارپایی یا چیزی که به دردمان بخورد به دست بیاوریم. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: جز این نیست که اعمال به نیتهاست و برای هر کس همان چیزی است که نیتش را دارد. پس هر که برای متاع دنیا به نیت زانوبند شتری بجنگد او را (نصیب و پاداشی) جز همان چیزی که برایش جنگیده است، نباشد.
✅نیت عمل مهمتر از انجام عمل
🔺ترکنا فی المدینه أقوما لا نقطع وادیا و لا تصعد صعودا و لا نهبط هبوطا الا کانوا معنا. قالوا: کیف یکونون معنا و لم یشهدوا؟! قال: نیاتهم(کنز العمال: 7261.)؛
🔺پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): ما در مدینه افرادی را باقی گذاشتیم که هیچ وادیی را نپیمودیم و بر هیچ تپهای بالا نرفتیم و در هیچ سراشیبی قدم نگذاشتیم، مگر این که آنان نیز با ما بودند. عرض کردند: چگونه با ما هستند، در حالی که حضور پیدا نکردند؟ فرمود: نیتهایشان.
✅نیت کار نیک
🔺عن النبی (صلی الله علیه و آله و سلم): فی وصیته له قال یا أباذر هم بالحسنه و ان لم تعملها لکی لا تکتب من الغافلین( وسائل الشیعه 1: 56.)؛
🔺پیامبر خدا (صلی اله علیه و آل/000زه): ای ابوذر! قصد کار نیک کن هر چند انجامش ندهی، تا از غافلان نوشته نشوی.
✅نیت قبل از تولد
🔺و قد قال بعض أصحابه وددت أن أخی فلانا کان شاهدنا لیری ما نصرک الله به علی أعدائک فقال لهأ هوی أخیک معنا فقال نعم قال فقد شهدنا و لقد شهدنا فی عسکرنا هذا أقوام فی أصلاب الرجال و أرحام النساء سیرعف بهم الزمان و یقوی بهم الایمان(نهج البلاغه: 55.)؛
🔺امام علی (علیه السلام) - به مردی که آرزو میکرد برادرش نیز حاضر میبود تا شاهد پیروزی خدا بر دشمنانش در جمل باشد - آیا دل برادرت با ماست؟ عرض کرد: آری: حضرت فرمود: پس او با ما بوده اسن. هر آینه در این سپاه ما افرادی حضور داشتهاند که هنوز در پشت پدارن و زهدان مادرانند. به زودی روزگار آنان را به جهان هستی آورد و با وجود آنها (جبهه) ایمان نیرو گیرد.
✅نیت کافر و مؤمن 1
🔺قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): نیه المؤمن خیر من عمله و نیه الکافر شر من عمله و کل عامل یعمل علی نیته( الکافی 2: 84.)؛
🔺پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): نیت مؤمن، بهتر از عمل اوست و نیت کافر، بدتر از عمل اوست و هر عمل کنندهای مطابق نیت خود عمل میکند.
✅نیت کافر و مؤمن 2
🔺عن أبی جعفر (علیه السلام) أنه کان یقول: نیه المؤمن أفضل من عمله و ذلک لانه ینوی من الخیر ما لا یدرکه و نیه الکافر شر من عمله و ذلک لان الکافر ینوی الشر و یأمل من الشر ما لا یدرکه(وسائل الشیعه 1: 54.)؛
🔺امام باقر (علیه السلام): نیت مؤمن برتر از عمل اوست؛ چون، گاه نیت کارهای خیر میکند، اما موفق به انجام آنها نمیشود و نیت کافر بدتر عمل اوست؛ زیرا کافر نیت بد در سر میپروراند و به انجام بدیهایی امید میبندد، ولی امکان به کار بستن آنها را نمییابد.
✅نیت پاک در همه کار
🔺عن رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم): فی وصیته له قال یا أبا ذر لیکن لک فی کل شیء نیه حتی فی النوم و الاکل( وسائل الشیعه 1: 48.)؛
🔺پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم): ابی ابوذر! باید در هر کاری نیتی پاک داشته باشی حتی در خوابیدن و خوردن.
🍃🌹🍃
@fatemi222
✅اخبار از نیت
وقتی حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در بغداد تشریف داشتند، یکی از شیعیان عرض کرد: عبورم به میدان بغداد افتاد و جماعتی را دیدم، سؤال نمودم که چرا مردم اینجا جمع شدهاند؟ گفتند: که اینجا شخص کافری میباشد که از نیت مردم خبر میدهد.
من جلو رفتم او را همانطور که مردم گفتند، یافتم. حضرت این کلام را شنیدند، فرمود بیا با هم نزدش برویم که مار با او کاری است. چون حضرت بمیدان نزد آن کافر آمدند، او را به کناری از میدان بردند و از او سؤال کردند: از چه راهی این طریق را یاد گرفتی؟ گفت از طریق مخالفت نفس.
فرمودند: تو در هر کاری مخالفت نفس میکنی، من ایمان و اسلام را بر تو عرضه میدارم ببین نفست قبول میکند؟ گفت: نه، فرمود: باید مخالفت با نفس کنی و اسلام را بپذیری.
او اسلام را پذیرفت و از تابعین آن حضرت گردید. هر کس از نیت درون سؤال میکرد دیگر نمیتوانست جواب بدهد، به حضرت شکایت کرد از این حکایت که در کفر میتوانستم، الان نمیتوانم با اینکه باید بهتر بدانم.
فرمود: آن مزد زحمت نفس که در دنیا به تو عنایت میشد، الان که مسلمان شده ای مزد آن برای تو در آخرت ذخیره میشود.
#نیت
https://eitaa.com/fatemi222/14651
داستانها :
✅اصحاب علی (علیه السلام)
🔸هنگامی که امیر المومنین علی (علیه السلام) از جنگ صفین مراجعت مینمود، شخصی از اصحاب آن حضرت خدمت ایشان آمد و عرض کرد: یا امیر المؤمنین! دوست داشتم برادرم هم در این جنگ بود و به فیض درک رکاب شما نایل میشد.
🔸حضرت در جواب فرمود: بگو نیتش چیست؟ آیا این برادر تو معذور بود و نتوانست بیاید و در جنگ شرکت کند! و یا نه بدون عذری از شرکت در جنگ خودداری کرد و نیامد؟ اگر معذور نبود و نیامد و اگر عذری داشته که با ما باشد، پس با ما بوده است.
آن مرد عرض کرد: بله، یا امیرالمؤمنین! اینطور بود یعنی نیتش این بود که با ما باشد.
🔸حضرت فرمودند: نه تنها برادر تو با ما بود، بلکه با ما بودهاند کسانی که هنوز در رحمهای مادرانند و افرادی که هنوز در اصلاب پدرانند. و تا دامنه قیامت اگر افرادی یافت شوند که واقعا از صمیم قلب و آرزویشان این باشد که ای کاش علی را درک میکردم و در رکاب او میجنگیدم، ما آنها را جزء اصحاب خود میشماریم(گفتارهای معنوی: 236 و 237.).
#نیت
https://eitaa.com/fatemi222/14651
✅هشام و فرزدق
🔸هشام بن عبدالملک، با آنکه مقام ولایت عهدی داشت و آن روزگار - یعنی دهه اول قرن دوم هجری - از اوقاتی بود که حکومت اموی به اوج قدرت رسیده بود، هر خواست بعد از طواف کعبه، خود را به حجر الاسود برساند و با دست خود آن را لمس کند میسر نشد. همه مردم یک نوع جامه ساده که جامه ساده که جامه احرام بود پوشیده بودند، یک نوع سخن که ذکر خدا بود به زبان داشتند، یک نوع عمل میکردند.
🔸 چنان در احساسات پاک خود غرق بودند که نمیتوانستند درباره شخصیت دنیایی هشام و مقام اجتماعی او بیندیشند. افراد و اشخاصی که او از شام با خود آورده بود تا حرمت و حشمت او را حفظ کنند، در مقابل ابهت و عظمت معنوی عمل حج، ناچیز به نظر میرسیدند.
🔸هشام هر چه کرد خود را به حجر الاسود برساند، و طبق آداب حج، آن را لمس کند، به علت کثرت و ازدحام مردم میسر نشد. ناچار برگشت، و در جای بلندی برایش کرسی گذاشتند. و او از بالای کرسی، به تماشای جمعیت پرداخت. شامیانی که همراهش آمده بودند دورش را گرفتند.
🔸آنها نیز به تماشای منظره پر ازدحام جمعیت پرداختند. در این میان، مردی در سیمای پرهیزکاران ظاهر شد. او نیز مانند همه یک جامه ساده بیشتر به تن نداشت؛ آثار عبادت و بندگی خدا بر چهرهاش نمودار بود. اول رفت و به دور کعبه طواف کرد؛ بعد با قیافهای آرام و قدمهایی مطمئن، به طرف حجر الاسود آمد. جمعیت با همه ازدحامی که بود، همینکه او را دیدند فورا کوچه دادند و او خود را به حجر الاسود نزدیک ساخت.
🔸 شامیان که این منظره را دیدند و قبلا دیده بودند که مقام ولایت عهد با آن اهمیت و طمطراق موفق نشده بود که خود را به حجرالاسود نزدیک کند، چشمهایش خیره شد و غرق در تعجب گشتند. یکی از آنها از هشام پرسید: این شخص کیست؟ هشام با آنکه کاملا آن شخص را میشناخت که علی بن الحسین زین العابدین است، خود را به ناشناسی زد و گفت: نمیشناسم.
🔸 در این هنگام چه کسی میتوانست از ترس هشام که از شمشیرش خون میچکید، جرأت به خود داده و او را معرفی کند؟ ولی در همین وقت، همام بن غالب معروف به فرزدق شاعر زبردست و توانای عرب، با آنکه به واسطه کار و شغل و هنر مخصوصش بیش از هر کس دیگر میبایست حرمت و حشمت هشام را حفظ کند، چنان وجدانش تحریک شد و احساساتش به جوش آمد که فورا گفت: لکن من او را میشناسم؛ سپس به معرفی ساده قناعت نکرد، بر روی بلندی ایستاده و قصیدهای غرا - که از شاهکارهای ادبیات عرب است و فقط در مواقع حساس پر از هیجان که روح شاعر مثل دریا موج بزند میتواند چنان سخنی ابداع شود - بالبدیهه سرود و انشاء کرد. در ضمن اشعارش چنین گفت: این شخص کسی است که تمام سنگریزههای سرزمین بطحا او را میشناسند، این کعبه او را میشناسد، زمین حرم و زمین خارج حرم او را میشناسند. این فرزند بهترین بندگان خداست، این است آن پرهیزکار پاک پاکیزه مشهور. این که تو میگویی او را نمیشناسم، زیانی به او نمیرساند، اگر تو یک نفر، فرضا نشناسی، عرب و عجم او را میشناسند.
🔸هشام از شنیدن این قصیده و این منطق و این بیان، از خشم و غضب آتش گرفت، و دستور داد مستمری فرزدق را از بیت المال قطع کردند، و خودش را در عسفان بین مکه و مدینه زندانی کردند. ولی فرزدق هیچ اهمیتی به این حوادث - که در نتیجه شجاعت در اظهار عقیده برایش پیش آمده بود - نداد، نه به قطع حقوق و مستمری اهمیت داد و نه به زندانی شدن و در همان زندان نیز با انشاء اشعار آبدار از هجو و انتقاد هشام خودداری نمیکرد.
🔸علی بن الحسین (علیه السلام) مبلغی پول برای فرزدق - که راه درآمدش بسته شده بود - به زندان فرستاد. فرزدق از قبول آن امتناع کرد و گفت: من آن قصیده را فقط در راه عقیده و ایمان، و برای خدا انشاء کردم، و میل ندارم در مقابل آن پولی دریافت دارم. بار دوم علی بن الحسین، آن پول را برای فرزدق فرستاد، و به او پیغام داد که خداوند خودش از #نیت و قصد تو آگاه است، و تو را مطابق همان #نیت و قصدت پاداش نیک خواهد داد، تو اگر این کمک را بپذیری به اجر و پاداش تو در نزد خدا زیان نمیرساند. و فرزدق را قسم داد که حتما آن کمک را بپذیرد. فرزدق هم پذیرفت(بحارالانوار 11: 36.).
#نیت
https://eitaa.com/fatemi222/14651
✅اهمیت انگیزه و نیت
در فرهنگ قرآن و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) به انگیزه و نیت عمل بهای اصلی داده شده است. تا آن جا که نیت مأمن برای انجام کار خیر با ارزشتر از عمل او شمرده شده است.
از بسیاری کارهای انجام نشده، به خاطر انگیزههای مثبت ستایش شده و از بسیاری کارهای انجام گرفته، به خاطر انگیزههای منفی انتقاد شده است.
♦️چند نمونه از کارهایی که انجام نگرفته اما به دلیل نیت آن مورد ستایش و پاداش واقع شده است:
- از اقدام حضرت ابراهیم برای قربانی کردن فرزند. قد صدقت الرؤیا
- اویس قرنی برای دیدار پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به مدینه رفت و با آن که به دیدار حضرت مؤفق نشد اما زیارتش قبول شد، در مقابل، افرادی در کنار حضرت بودند و او را آزار میدادند.
- گروهی از یاران پیامبر وسیله رفتن به جبهه نداشتند لذا ناراحت و گریان بودند. (توبه، 92)
- افرادی که خدا بدیهای آنان را به خوبی تبدیل میکند. یبدل الله سیئاتهم حسنات (فرقان، 70)
- کسانی که چون با محبت اهل بیت (علیهم السلام) از دنیا رفتند پاداش شهید دریافت میکنند. من مات علی حب آل محمد مات شهیدا (بحارالانوار، ج 23، ص 233)
- گروهی که پاداش چند برابر به آنان عطا میشود. أضعافا مضاعفه
اما کارهای نیکی که مورد انتقاد واقع شده است:
- کارهایی که با نیت فاسد و همراه با ریا و عجب باشد. الذین هم یراؤن ... فویل للمصلین (ماعون، 4)
#نیت
https://eitaa.com/fatemi222/14651