eitaa logo
منبرک فاطمی
6.2هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
891 ویدیو
1.3هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️امرمعروف و نهی منکر ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز @a_f_133 🔺فهرست + تبلیغات شما و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️السّلام علیک یا امّ الوفا امّ العباس قمر بنی هاشم امّ البنین وفات حضرت ام البنین، مادر حضرت عباس(ع) تسلیت باد. @fatemi222
🔻 همان‌طور که محبت امام‌حسین(ع) عامل حفظ دین شد، محبت پیامبر(ص) هم عامل شروع دین شد 🔻 مهم‌ترین عامل حرکت به‌سوی اوج آزادی «قدرت محبت مؤمنین به پیامبر(ص)» بود 📌علیرضا پناهیان در جلسۀ هشتم صدر اسلام: 🔘 «محبت شدید مردم به پیامبر(ص)» عامل اصلی موفقیت بعثت و بنیان‌گذاری امت اسلام بود 🔘 هرکس می‌خواست به اوج برسد، آغازش محبت به پیامبر(ص) و دفاع از ایشان تا پای جان بود 🔘 جامعۀ مدینه با «قدرت محبت پیامبر(ص)» بنا شد؛ یاران امام‌زمان(ع) هم قدرت‌شان را از محبت مولا می‌گیرند ________ رسول‌خدا(ص) در آغاز بعثت، با قدرت‌های جنایت‌کاری مثل فرعون مواجه نبود که آشکارا ظلم کنند و سر ببُرند، بلکه با فراعنۀ کوچکی در مکه، مواجه بود که اتفاقاً خیلی هم دموکرات بودند! آنها یک‌نوع دموکراسی‌ اکثریت داشتند که بر اساس آن، در مسائل مهم، تا وقتی همۀ رؤسای قبایل در شورای مکه رأی نمی‌دادند، کاری انجام نمی‌شد. پیامبر(ص) می‌خواست مردم را از ظلم‌های رقیقی نجات بدهد که خیلی به‌چشم نمی‌آید و خیلی‌ها اصلاً آن را ظلم به‌حساب نمی‌آورند؛ مثل سلطۀ رؤسای قبایل و باندهای قدرت. چرا پیامبر با اینها مبارزه می‌کرد؟ چون برای رسیدن مردم به اوج آزادی، این ظلم‌های رقیق هم باید برطرف بشود. اگر مستضعفین درک نکنند که تحت ظلم هستند، برای نجات خودشان با پیامبر همراهی نمی‌کنند. این یکی از مشکلات پیغمبر است. چون همه برای رسیدن به اوج، آن‌قدر ضرورت احساس نمی‌کنند لذا برای بیرون آمدن از ظلم‌های رقیق هم ضرورت احساس نمی‌کنند. چه‌کار باید کرد تا مردمی که انگیزۀ قیام علیه ظلم و ستمِ رقیق را ندارند، قیام کنند؟ رسول‌خدا(ص) چگونه زمینۀ حرکت مردم برای رسیدن به اوج را ایجاد کرد؟ پیامبر(ص) با چه قدرتی، این حرکت را آغاز کرد؟ مهم‌ترین عامل زمینه‌ساز برای حرکت مردم به‌سوی اوج آزادی، محبت شدید مسلمانان به پیامبر(ص) بود. هرکسی که نوری در دلش بود، محبت پیغمبر(ص) در دلش می‌افتاد. اولین اثری که ایمان و باور به پیامبر در انسان‌ها ایجاد می‌کرد محبت شدید مؤمنین نسبت به شخص پیامبر(ص) بود. این محبت، اصلی‌ترین انگیزه و مستمسک برای عبور از همۀ موانع و سختی‌های دوران بعثت شد. هرکسی می‌خواست به اوج دین‌داری برسد، آغازش محبت به رسول‌خدا(ص) و دفاع از ایشان تا پای جان بود. خیلی‌ها خجالت می‌کشند این قسمت تاریخ را بگویند: مهم‌ترین تعهدی که پیامبر(ص) از مردم می‌گرفت، دفاع از ایشان تا پای جان بود. پیامبر اکرم(ص) صراحتاً می‌فرمود: «مشرکین می‌خواهند من را بکُشند، تو حاضر هستی برای دفاع از من، جان بدهی؟» آن ظلم رقیق، دیگر تبدیل شده بود به یک ظلم فاحش که همان «کُشتن پیامبر(ص)» بود؛ لذا پیامبر(ص) در پیمان عقبه دوم با مردم مدینه عهد بست که آیا حاضرید برای دفاع از رسول‌خدا از جان خودتان بگذرید؟ پس مراقب باشیم دنبال مسائل فرعی و حاشیه‌ای نرویم و توجه کنیم که اصل موضوع چه بوده است؟ انگیزۀ به اوج رسیدن برای مؤمنین، جز عشق به رسول‌خدا و جان دادن برای ایشان چه چیز دیگری می‌توانست باشد؟ مؤمنین به شدت، پیامبر(ص) را دوست می‌داشتند. اثر ایمان و صفای باطن این است که وقتی صفای باطن پیدا می‌کنی و این نور در قلبت ظاهر می‌شود که حقیقت را انکار نمی‌کنی، اولین هدیۀ خدا به شما «محبت» است. لذا قرآن می‌فرماید: «وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ» (حجرات، 7) این را بروید در متن تاریخ ببینید. موتور محرک تاریخ اسلام «محبت پیامبر(ص)» بود. همان‌طور که محبت امام‌حسین(ع) عامل حفظ دین شد، محبت پیغمبر(ص) هم عامل شروع دین و بنیان‌گذاری امت اسلام و موفقیت بعثت بود. چرا مادر و پدر عمارِ یاسر، آن‌همه شکنجه را تحمل کردند و جان دادند؟ اصلاً کسی که با رسول‌خدا(ص) پیوند می‌خورد، این محبت به‌قدری شدید بود که دیگر ایشان را رها نمی‌کرد و همۀ رنج‌ها را به‌خاطرش تحمل می‌کرد. انقلاب پیامبر(ص) انقلاب عرفانی، عاطفی و حبّی بود. نقطۀ مقابل پیامبر(ص) هم کسانی بودند که خبثِ باطن‌شان باعث می‌شد یک‌دفعه‌ای نسبت به پیامبر(ص) تنفر مضاعف پیدا کنند به‌حدی که می‌خواستند ایشان را به‌قتل برسانند؛ درحالی‌که آنها قبلاً قاتل و جنایت‌کار نبودند. محبت، قدرت اصلی برای حرکت فرد و جامعه است. رسول‌خدا(ص) با قدرت محبت، جامعۀ مدینه را بنا نهاد. یاران امام‌زمان(ع) هم قدرت‌شان را از محبت مولا می‌گیرند. مهم‌ترین وصفِ آنها محبت شدید‌شان به امام‌زمان(ع) است. وحشت و رعبی که یاران حضرت در دل دشمنان می‌اندازند، نتیجۀ همین محبت شدیدشان به مولا است. 🚩محفل هفتگی هیئات دانشجویی استان تهران - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰ 📢صوت: @Panahian_mp3 👈🏻 متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/7546 @fatemi222
چگونه اسلام را نابود کنیم؟ ✳️ مستر همفر که یکی از جاسوسان دولت بریتانیا در قرن ۱۸ و یکی از افراد تاثیرگذار در شکل‌گیری وهابیت، در کتاب خاطرات خود در بخشی با نام «چگونه اسلام را نابود کنیم؟» نقاط قوت و ضعف مسلمانان را بطور دقیق بررسی کرده و راهکارهایی برای جاسوسان استعمار انگلستان جهت از بین بردن اسلام ارائه کرده است و مطالبی که در ادامه میاید، مختصری از نقشه‌های ارائه شده توسط همفر است: 💠 باید کاری کرد که در جهان اسلام، نغمه ملت‌گرایی و تعصب قومی از هر سوی سازگار گردد و عرب و عجم و ترک و فارس به جان هم بیفتند. لازم است که مسلمانان به گذشته پیش از اسلام خویش بازگردانده شوند و به قهرمان پرستی روی آورند. 💠 لازم است شراب، قمار، فحشا و خوردن گوشت خوک اگر ممکن باشد آشکارا وگرنه مخفیانه رواج یابد و برای این کار پیروان دیگر ادیان به خدمت گرفته شوند و به آنها مقرری ماهانه و جایزه داده شود؛ زیرا ارتکاب این اعمال موجب میشود که مسلمانان با قرآن مخالفت کنند و پس از مخالفت با قرآن انجام هر کار خلافی سهل خواهد بود. 💠 با وارد کردن جاسوسان در لباس اهل علم مردم نسبت به آنها بدبین شوند. مدارس تشکیل گردد و در آنها کودکان مخالف علمای دینی و خلیفه مسلمانان بار بیایند. 💠 درباره حکم جهاد تشکیک گردد تا مردم این حکم را ویژه صدر اسلام بدانند. 💠 باید مسلمانان را متقاعد کرد که اصل دینداری مهم است، نه نوع دین. 💠 احادیثی که بر بیرون راندن یهود از جزیره العرب تاکید دارد، خدشه‌دار گردد. 💠 لازم است مسلمانان به انجام عبادات بی تفاوت گردند. 💠 باید کاری کنیم که مردم از پرداخت خمس خودداری ورزند. 💠 باید اسلام را هرج و مرج طلب جلوه دهیم. 💠 کودکان باید از تربیت دینی فاصله بگیرند. 💠 حجاب را باید از زنان برداشت و جوانان را از این راه به فساد کشانید. 💠 باید پیشنماز‌ها را فاسق جلوه دهیم و به این ترتیب نماز های جماعت را به تعطیلی بکشانیم. 💠 باید قبور بزرگان را که مورد توجه مسلمانان است، ویران کنیم. 💠 باید در نسب سادات و اهل بیت پیامبر تشکیک ایجاد کنیم و عمامه ها را از سر مردان دین و سادات برداریم. 💠 مردم باید آزاد بار بیایند و امر به معروف و نهی از منکر تعطیل گردد. 💠 به تعدد فرزندان پایان داده شود. 💠 از تبلیغات اسلامی جلوگیری شود تا مردم اسلام را مختص اعراب بدانند. 💠 امور خیریه از نهاد های عمومی گرفته و به دولت سپرده شود. 📚 منبع: کتاب خاطرات مستر همفر، صص ۱۴۲_۱۵۸، با اختصار 🔻 پی‌نوشت: به حق باید گفت که در چند سال اخیر شاهد اجرای تمامی این موارد بودیم، برنامه‌ای دقیق که سده قبل توسط یک جاسوس انگلیسی طرح‌ریزی شد و تا الان نیز در حال اجراست که نمود این نقشه‌های شوم را در فتنه اخیر به وضوح شاهد بودیم. 👌 در مقابل این برنامه ریزی دقیق، جهاد تبیین برنامه ریزی شده لازم است و تمام اقشار جامعه باید نقش خود را انجام دهند تا این جنگ شناختی برای دشمن بی‌ثمر شود. @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر چه مادر هست، قربان چنین نامادری 🎤حجت الاسلام عالی ✅@fatemi222
نکات جذاب تاریخی درباره حضرت ام البنین سلام الله علیها شب سلام الله علیها ، سلام خدا بر او و عباسش @fatemi222
مسابقه عفاف و حجاب بمناسبت ایام ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها https://eitaa.com/Tebyangonabad/33160
جهت دوستان ارسال بفرمایید 👆
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋ بررسی خشم از چهار جهت به منظور ترک این رفتار 1️⃣👈 ریشه خشم: حضرت عيسى عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از ريشه خشم ـ فرمودند: خود بزرگ بينى و گردن فرازى و حقير شمردن مردم. ميزان الحكمه ج8 ص454 2️⃣👈 آغاز و پایان خشم: امام على عليه السلام: از خشم بپرهيز كه آغاز آن، ديوانگى و فرجام آن، پشيمانى است. مستدرك الوسائل ج 12 ص 12 👌با خشمگین شدن، حالت هایی در رفتار و گفتار و حالت های صورت ما بروز پیدا می کنه که خودمون رو دیوانه نشون می دیم و دیگران دیگه اون حسابِ سابق رو رومون باز نمی کنند و بعدش هم پشیمانی عایدمون می شه؟! 3️⃣👈 تاثیر خشم: امام على عليه السلام: شدّت خشم، نحوه سخن گفتن را تغيير مى دهد و ريشه برهان و دليل را قطع مى كند و فهم را از هم مى گسلد. ميزان الحكمه، ج 8، ص 446 امام على عليه السلام: به سوى خشم مشتاب، كه به عادت بر تو مسلّط مى شود. غررالحكم حدیث 10288 4️⃣👈 دوری از خشم: امام على عليه السلام : تواناترين مردم در تشخيصِ درست، كسى است كه خشمگين نشود. غرر الحكم حدیث 3047 امام على عليه السلام: حاضر جوابترين مردم كسى است كه خشمگين نشود. غررالحكم حدیث 2950 امام على عليه السلام: خشم را با سكوت درمان کنید. غررالحكم حدیث 5155 👌بسیار پیش میاد که ما می خواهیم در جایی حق خودمون رو بگیریم یا سخ حقی بگوییم ولی وقتی خشمگین می شیم با توجه به چند حدیث بالا: 🔹 اول که خوب تشخیص نمی دیم چه باید بگوییم و یا شخص مقابل چه می گوید... 🔹 دوم اینکه: نمی تونیم حاضرجواب باشیم و پاسخ مناسب رو پیدا کنیم چون ذهن بهم ریخته... 🔹 سوم اینکه: نحوه سخن گفتن ما عوض می شه و نمی تونیم منظور خودمون رو به درستی برسونیم و حق رو بگوییم... 🔹 چهارم اینکه: اگر یک نفر حرف نادرستی می گوید، نمی شود با خشم راه درست رو به او نشان داد و او را راهنمایی کرد و ممکن است حتی این رفتار ما باعث شود او از راه درست بدش بیاید و از طرفی افرادی دیگر بیایند و با حرف های نادرست(و با مهربانی های ساختگی) او را منحرف کنند(امام على عليه السلام: هنگام خشم ، ادب نبايد كرد (/ تأديب اثر ندارد) . غررالحكم: ح10529 ) 👌حتی در بسیاری از مواقع اطرافیانی که می بینند دو نفر گفتگو می کنند، حق را به کسی می دهند که با آرامش صحبت می کند، هرچند حق با او نباشد! و گاهی حتی اگر کسی حق رو بگوید ولی با خشم بگوید، اطرافیان خیال می کنند که او به ناحق سخن می گوید و این باعث می شود حقِ حقدار ضایع شود و یا اینکه اطرافیان می گویند حق با فلانی هست ولی نباید خشمگین می شد که این هم نقطه ضعفی برایش می شود 👌خلاصه اینکه وقتی می خواهیم حق را بگوییم باید با آرامش و صبوری عمل کنیم، نه اینکه با خشمِ خود باعث شویم شخصِ مقابل که ناحق می گوید به خاطر خشم ما حرف حق را نپذیرد و یا حتی خود را موجه جلوه دهد! @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 موضوع: وظایف همسران بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صَلّیَ اللهُ عَلَى خَیرِ خَلْقِهِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرِین‏ شعر من از آن روز که دربند توام آزادم پادشاهم که به دست تو اسیر افتادم همه غم‌های جهان هیچ اثر می‌نکند در من از بس که به دیدار عزیزت شادم خرم آن روز که جان می‌رود اندر طلبت تا بیایند عزیزان به مبارک بادم من که در هیچ مقامی نزدم خیمه انس پیش تو رخت بیفکندم و دل بنهادم دانی از دولت وصلت چه طلب دارم هیچ یاد تو مصلحت خویش ببرد از یادم به وفای تو کز آن روز که دلبند منی دل نبستم به وفای کس و در نگشادم تا خیال قد و بالای تو در فکر منست گر خلایق همه سروند چو سرو آزادم به سخن راست نیاید که چه شیرین سخنی وین عجبتر که تو شیرینی و من فرهادم ✔️بیان احکام سوال : اگر انسان قدرت مالی به قدری که بتواند هم صرف خود نماید و هم نفقه همسر و باقی خویشاوندان واجب النفقه را بدهد ندارد کدام یک مقدم است ➕جواب: مرد، خودش بر بقیه مقدم است اگر اضافه باشد زوجه بر اقارب واجب النفقه مقدم است و اگر از قوت خود بیشتر دارد باید زیادی را صرف زوجه کند اگر از نفقه زوجه زیاد آمد صرف بقیه واجب النفقه ها کند. در باقی واجب النفقه ها، فرزندان و والدین در یک درجه قرار دارند. [شعر فوق از اشعار سعدی به همه زن و شوهرها عاشق تقدیم شد]❤️ 😆لطیفه حالا که شعر گفتیم و سر ذوق آمدید خنده ای تقدیم سیمای عزیزان؛ سخنران گفت آقایان هر کدام تان از زنش ناراضی است بلند بشه همه بلند شدند الا یک مرد ، سخنران گفت انگار یک نفر پیدا شد که از خانمش راضی است مرد گفت نه بابا راضی کدام است زنم زده پای منو شکسته کمک کنید تا من هم بلند شم ♦️مقدمه امروزه، یکی از موضوعات مهمی که باید در جلسات مؤمنان به آن پرداخته شود وظایف اخلاقی و دینی همسران نسبت به همدیگر می باشد. مدیریت صحیح رابطه همسران در گروه آگاهی از مهارت های و توصیه های اخلاقی است که از طریق پیامبران و امامان تبیین شده است . و عواملی دست به دست داده اند تا در بسیاری از خانواده ها رابطه صمیمانه همسران آسیب دیده است و فراوانند خانم هایی که از اخلاق و رفتار شوهر رضایت ندارند و دنبال راه های مدیریت رابطه هستند تا بتوانند همسرانشان را نسبت به خود مهربان و وفادار نگاه دارند. 🔻راه غلط🔺 در مواردی از طرف خانمها راههای نادرست پیش گرفته میشود به عنوان مثال افرادی دنبال علوم غریبه به افراد به اصطلاح دعا نویس مراجعه میکنند تا مثلا با سحر و جادو و طلسم دل شوهرش را تسخیر کند درباره این راه غلط به این حدیث توجه فرمائید ؛ أقبَلَتِ امرَأةٌ إلى رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله فقالَت : يا رسولَ اللّه ِ ، إنَّ لي زَوجا و لَهُ عَلَيَّ غِلظَةٌ ، و إنّي صَنَعتُ بهِ شَيئا لأِعطِفَهُ عَلَيَّ ! فقالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : اُفٍّ لَكِ : كَدَّرتِ دِينَكِ ! لَعَنَتكِ الملائكةُ الأخيارُ ، لَعَنَتكِ الملائكةُ الأخيارُ ، لَعَنَتكِ المَلائكةُ الأخيارُ ، لَعَنَتكِ ملائكةُ السماءِ ، لَعَنَتكِ ملائكةُ الأرضِ . امام صادق (ع) : زنى خدمت رسول خدا صلى الله عليه و آله آمد و عرض كرد : اى رسول خدا! شوهرى دارم كه با من تند است و من با او كارى (جادو جنبل) كرده ام تا وى را با خودم مهربان كنم! رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود : اف بر تو! دينت را تيره و تار كردى! نفرين فرشتگان بزرگ بر تو باد! نفرين فرشتگان بزرگ بر تو باد! نفرين فرشتگان بزرگ بر تو باد! نفرين فرشتگان آسمان بر تو باد! نفرين فرشتگان زمين بر تو باد! 👈در ادامه روش های صحیح برای پیشگیری و مدیریت رابطه بر اساس احادیث را در هفت عنوان تبیین خواهیم کرد 🔻 ادامه دارد 👇👇 @fatemi222
آراستگی و خوشبویی پیامبر عزیز خدا(ص) می‌فرمایند: «ان من خیر نسآءکم... المتبرجة من زوجها الحصان عن غیره ؛ بهترین زنان شما آن زنی است که برای شوهرش آرایش و زینت می‌کند، اما از بیگانگان خود را می‌پوشاند.» امام باقر (ع)می‌فرمایند: «النسآء یحببن ان یرین الرجل فی مثل ما یحب الرجل ان یری فیه النسآء من الزینة ؛ همان گونه که مردان دوست دارند زینت و آرایش را در زنانشان ببینند، زنان نیز دوست دارند زینت و آرایش را در مردانشان ببینند.»(۷) پیامبر(ص) درباره حق شوهر بر زن می‌فرمایند: «علیها ان تطیب باطیب طیبها وتلبس احسن ثیابها وتزین باحسن زینتها بر زن است که [برای شوهرش] خوشبوترین عطرهایش را بزند و قشنگترین لباس هایش را بپوشد، و از زیباترین زینت هایش استفاده کند.»(۸) ❺اهتمام به خانه داری امام صادق علیه السلام از پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله روایت می‌کند: «ایما امراة دفعت من بیت زوجها شیئا من موضع الی موضع ترید به صلاحا نظر الله الیها ومن نظر الله الیه لم یعذبه ؛ هر زنی که در خانه شوهرش چیزی را برای سامان دادن وضع خانه جابه جا کند، خداوند نظر [رحمت] به او می‌کند. و هر کس مورد نظر [رحمت] خدا قرار گیرد، خدا عذابش نمی‌کند.»(۹) امام صادق (ع) می‌فرمایند: «خیر نسآءکم الطیبة الریح الطیبة الطبیخ التی اذا انفقت انفقت بمعروف وان امسکت امسکت بمعروف فتلک عامل من عمال الله وعامل الله لایخیب ولایندم ؛ بهترین زنان شما زنی است که دارای بویی خوش و دست پختی خوب باشد. هنگامی که خرج می‌کند، بجا خرج کند، و هنگامی که خرج نمی‌کند بجا از خرج کردن خودداری ورزد. چنین زنی کارگزاری از کارگزاران خداست و کارگزار خدا نه ناامید می‌شود و نه پشیمان.» (۱۰). ❻اجتناب از آزار امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: «ایما امراة قالت لزوجها: ما رایت قط من وجهک خیرا فقد حبط عملها ؛ هر زنی به شوهرش بگوید: من از تو هرگز خیری ندیدم، [ثواب] کارش از بین می‌رود.» پیامبر(ص) می‌فرمایند: «من کان له امراة تؤذیه لم یقبل الله صلاتها ولا حسنة من عملها حتی تعینه وترضیه وان صامت الدهر وقامت واعتقت الرقاب وانفقت الاموال فی سبیل الله وکانت اول من ترد النار ثم قال: وعلی الرجل مثل ذلک الوزر والعذاب اذا کان لها مؤذیا ظالما کسی که زنی دارد که [آن زن] به او آزار می‌رساند، خداوند نماز و کارهای نیک زن را نمی‌پذیرد تا اینکه به مرد کمک و او را راضی کند، اگر چه این زن تمام عمر را روزه بگیرد و نماز بخواند و بندگان را آزاد و دارایی [اش] را در راه خدا انفاق کند. و این زن نخستین کسی است که وارد آتش جهنم می‌شود. سپس حضرت فرمودند: مرد نیز چنین گناه و عذابی دارد اگر زنش را آزار رساند و [به او] ستم کند.» 🔻 ادامه دارد 👇👇 @fatemi222
آداب شاهانه 👑 در یک کتاب خارجی نوشته بود؛ زن هوشمند شوهرش را در حد یک پادشاه تحویل میگیرد و با این کار خودش را هم ملکه می سازد اما زن نادان شوهرش را مثل یک نوکر تحقیر میکند با این کار خودش هم می شود همسر یک نوکر. در توصیه های اخلاق اسلامی به زن و شوهر آدابی تعلیم داده می شود که تصویری شاهانه از رابطه زن و شوهر ارائه میشود با این مقدمه چند حدیث در آداب همسران تقدیم میشود؛ 🔘 امام صادق (ع) در یک آموزه جالب شوهران را به رعایت شیوه ورود درست به عرصه حضور ملکه توصیه می‌فرمایند: «یسلم الرجل اذا دخل علی اهله واذا دخل یضرب بنعلیه ویتنحنح یصنع ذلک حتی یؤذنهم انه قد جآء حتی لا یری شیئا یکرهه ؛ هنگامی که مرد با میخواهد به اهلش وارد شود، [به آنان] سلام کند و هنگام ورود با صدای کفش و با سرفه کردن، خانواده‌اش را از آمدن خود با خبر کند، تا اینکه چیزی نبیند که او را ناخوش آید.» 🔘در حدیث دیگری ملکه خانه را برای تکریم شاهانه شوهرش توصیه فرموده اند؛ «حق الرجل علی المراة انارة السراج واصلاح الطعام وان تستقبله عند باب بیتها فترحب وان تقدم الیه الطست والمندیل وان توضئه وان لاتمنعه نفسهآ الا من علة ؛ حق مرد بر زن این است که چراغ خانه را روشن سازد؛ غذای مطبوع فراهم کند؛ و تا در خانه‌اش به پیشواز او برود و به او خوشامد بگوید؛ و تشت آب و حوله را برای او آماده کند و دست‌های او را بشوید؛ و بدون دلیل (عذر شرعی) مانع شوهر نسبت به نفس خودش نشود.» 🔘مردی خدمت رسول خدا (ص)آمد و عرض کرد: همسری دارم که هرگاه وارد خانه می‌شوم به استقبالم می‌آید، و چون از خانه بیرون می‌روم بدرقه‌ام می‌کند و زمانی که مرا اندوهگین می‌بیند می‌گوید: اگر برای رزق و روزی [و مخارج زندگی] غصه می‌خوری، بدان که خداوند آن را به عهده گرفته است و اگر برای آخرت خود غصه می‌خوری، خدا اندوهت را زیاد کند [و بیشتر به فکر آخرت باشی.] رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «ان لله عمالا و هذه من عماله لها نصف اجر الشهید ؛ برای خدا کارگزارانی [در روی زمین] است و این زن یکی از کارگزاران خداست که پاداش او برابر با نیمی از پاداش شهید است.» 💠داستان مرحوم محدّث نورى و علاّمه مجلسى و ديگر بزرگان به نقل از حضرت امیر (ع) آورده اند: روزى حضرت فاطمه زهراء سلام اللّه عليها مشغول پختن غذا بود، من نيز در تميز كردن مقدارى عدس به او كمك مى كردم . در همين حال پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله وارد منزل شد؛ و پس از آن كه فاطمه زهراء را كنار اجاق آتش مشغول پختن غذا ديد؛ و نيز مرا در حال كمك به او مشاهده كرد، فرمود: اى ابوالحسن ! سخنم را گوش كن ؛ و توجّه داشته باش كه من سخنى نمى گويم مگر آن كه خداوند مرا به آن دستور داده باشد. سپس افزود: هر مردى كه همسرش را در اداره امور منزل ، يارى و كمك نمايد، به تعداد هر موئى كه در بدن دارد، ثواب يكسال عبادت نماز و روزه برايش ثبت مى گردد؛ و همچنين خداوند ثواب صابرين را به او عطا مى نمايد. و هركس همسر و عيال خود را در كارهاى مربوط به منزل كمك و مساعدت نمايد و بر او منّت نگذارد، خداوند نام او را در ليست شهداء و صدّيقين ثبت مى نمايد و ... . و سپس فرمود: بدان كه يك ساعت خدمت در منزل ، بهتر از يك سال عبادت مستحبّى است . لذا هر مردى كه بدون منّت به همسر خود خدمت كند، همانا او در سراى محشر بدون حساب داخل بهشت مى گردد. و خدمت به همسر، كفّاره گناهان كبيره مى باشد؛ و موجب خاموشى خشم و غضب خداوند و ازدياد حسنات و ترفيع درجات خواهد بود. حضرت رسول (ص) ، در پايان فرمود: اى ابوالحسن ! اين را هم بدان كه كسى به همسر و عائله خود كمك نمى كند مگر آن كه نسبت به مبداء و معاد معتقد باشد و نيز هدفش ‍ جلب رضايت خداوند و سعادت دنيا و آخرت باشد.(۱۱) 🔷شعر ای مرد عزیز و با درایت اندیشه نما در این روایت: زن مظهر و اسوه ي جمال است یک جلوه ی روی ذوالجلال است یک آیت و رحمت از خداوند گردیده زنی برای پیوند پس بر زن خود چنین نظر کن از رنجش خاطرش حذر کن دائم زن خود نما نوازش تا با تو شود به راه سازش زن چشمه ی عشق و مهر و نور است از ظلمت و تیرگی به دور است 🔻 ادامه دارد 👇👇 @fatemi222
💠داستان [این داستان از بیان شیوای سخنور معروف شیخ حسین انصاریان تقدیم می شود؛] امام صادق عليه السلام مى فرمايد: گروهى نزد پيامبر خدا آمدند و او را به مرگ سعد بن معاذ خبر دادند، پيامبر با اصحاب براى تجهيز سعد حركت كردند، و در حالى كه بر چهارچوب در غسّال خانه قرار داشتند به غسل دادن بدن سعد فرمان دادند. هنگامى كه او را حنوط و كفن كردند و بر تخته اى براى حمل به سوى بقيع قرار دادند، حضرت با پاى برهنه و بدون عبا دنبال جنازه حركت كردند، سپس گاهى طرف راست جنازه را بر دوش مى گرفتند و گاهى طرف چپ را تا به قبر رسيدند. پيامبر وارد قبر شد و با دست مباركش لحد چيد و از اصحاب مى خواست كه سنگ و خاك به حضرت دهند تا روزنه هاى بين لحد را بگيرد؛ چون فارغ شدند و خاك روى لحد ريخته شد و قبر به طور كامل بسته شد. فرمود: من مى دانم به زودى جنازه مى‌پوسد ولى خدا بنده‌اى را دوست دارد كه هرگاه كارى مى كند محكم و استوار انجام مى دهد، به اين خاطر در چينش لحد و بستن روزنه‌هاى آن با سنگ و خاک دقت كردم. در آن لحظه مادر داغديده ى سعد از گوشه اى فرياد برداشت: اى سعد! بهشت بر تو گوارا باد، ولى پيامبر فرمودند: اى مادر سعدا مطلبى را بر پروردگارت در مورد فرزندت اين گونه قاطع و يقينى نسبت مده؛ زيرا فشار سختى به سعد وارد شد! چون پيامبر و مردم از دفن سعد برگشتند، گفتند: اى پيامبر خدا! كارى را از شما در مورد سعد ديديم كه بر كسى نديديم، با پاى برهنه و بدون عبا تشييع جنازه آمديد. فرمودند: در اين حالت به فرشتگانى كه به تشييع آمده بودند اقتدا كردم. گفتند: گاهى جانب راست و گاهى جانب چپ جنازه را بر دوش گرفتيد. فرمود: در تشييع جنازه دستم در دست جبرئيل بود، آنچه او انجام داد من انجام دادم. گفتند: شما براى غسلش اجازه دادى و بر او نماز گزاردى و لحدش را چيدى آن گاه گفتى: فشارى سخت بر او وارد شد! فرمود: آرى، زيرا با خانواده‌اش بداخلاق بود! ولى اگر انسان از ايمانى متوسط يا حداقل، و عملى اندک برخوردار باشد ولى با سرمايه اى سرشار از مكارم اخلاقى زندگى كند، و با خانواده و اقوام و مردم در همه ى زمينه هاى اخلاقى خوش رفتار باشد در دنيا كمتر دچار مشكل مى شود و در آخرت مكارم اخلاقش رحمت و فيوضات بى نهايت حق را جذب مى كند. 💠داستان شیخ حسین انصاریان در کتاب نفس، ماجرای کتک خوردن یکی از فقهای برجسته شیعه را روایت کرده است. مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء از بزرگ‌ترین فقیهان عالَم تشیع بوده است، در حدی که علمای بزرگ شیعه از قول او نقل کرده‌‏اند که فرموده بود: اگر تمام کتاب‏‌های فقهی شیعه را در رودخانه بریزند و به دریا برود و شیعه دیگر یک ورق فقه دستش نباشد، من از اول تا آخر فقه شیعه را در سینه‌‏ام دارم، همه را بیرون می‏‌دهم تا دوباره بنویسند. مرجع هم شده بود. اصحاب سرّش فهمیدند که همسرش در خانه بداخلاقی می‌کند ولی خیلی هم خبر از داستان نداشتند. اینقدر در مقام جست‏‌وجو برآمدند تا به این نتیجه رسیدند که این مرد بزرگ الهی، این فقیه عالیقدر گاهی که به داخل خانه می‌رود، همسرش حسابی او را کتک می‌زند. یک روز چهار پنج نفر جمع شدند و خدمتش آمدند و گفتند: آقا ما داستانی شنیده‌‏ایم از خودتان باید بپرسیم. آیا همسر شما گاهی شما را می‌زند؟! فرمود: بله، عرب است، قدرتمند هم هست، قوی‌البنیه هم هست، گاهی که عصبانی می‌شود، حسابی مرا می‌زند. من هم زورم به او نمی‌رسد. گفتند: او را طلاق بدهید.گفت: نمی‌دهم. گفتند: اجازه بدهید ما زن‏ه‌ایمان را بفرستیم ادبش کنند. گفت: این کار را هم اجازه نمی‌دهم. گفتند: چرا؟ گفت: این زن در این خانه برای من از اعظم نعمت‏‌های خداست چون وقتی بیرون می‌آیم و در صحن امیرالمومنین می‌ایستم و تمام صحن، پشت سر من نماز می‌خوانند، مردم در برابر من تعظیم می‌کنند. گاهی در برابر این مقاماتی که خدا به من داده، یک ذرّه هوا مرا برمی‌دارد. همان وقت می‌آیم در خانه کتک می‌خورم، هوایم بیرون می‌رود! این چوب الهی است، این باید باشد. ـــــــــــــــــــــــــــــ 📎پی نوشتها ۱.مکارم الأخلاق ، ج۱ ،ص۴۱۴ ۲.داستان های شیرین از نماز شب،ص۱۵۰ ۳. النوادر للراوندي،ص۱۱۴ ۴.وسائل الشیعة ج۱۲ ص۵۴ ۵.ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۲، ص۲۰۱ ۶.تفسیر عیاشی،ص۲۷۷ ۷.بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص۲۳۵ ۸. الکافی، ج ۵، ص۵۰۸ ۹.وسائل الشیعه،ج۱۵، ص ۱۷۵ ۱۰وسائل الشیعة، ج ۱۴، ص۱۵ ۱۱.مستدرك الوسائل : ج۱۳ ، ص۴۸ 🌺 والسلام علی من اتبع الهدی 🌺 @fatemi222
بررسی خشم
♦️_سیاسی و شبهات 🔹ظلم به جنس زن در جمهوری اسلامی https://eitaa.com/fatemi222/6831 🔹جمهوری اسلامی و آموزش دختران https://eitaa.com/fatemi222/3397 🔹شبهات زن و یک مقایسه با غرب https://eitaa.com/fatemi222/6832 🔹تفاوت ارث و مرد https://eitaa.com/fatemi222/7401 🔹تبعیض بین زن ومرد و جنبه های آن https://eitaa.com/fatemi222/7402
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴⚡️بزرگترین وظیفه ی منتظران امام زمان! 🔊 رهبر معظم انقلاب ⚡️اللهم عجل لولیک الفرج⚡️ @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 گزارش تلویزیونی قیام مسجد گوهرشاد و نقش بهلول گنابادی در این قیام 🔹 پخش از خبر نیمروزی ( اخبار ساعت ۱۴ شبکه یک سیما) @fatemi222
🌸🍃﷽🌸 ✋ ✍ از امام صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند: لَا يَنَالُ شَفَاعَتَنَا مَنِ اسْتَخَفَّ بِالصَّلَاةِ‌. شفاعت ما اهل‌ البيت شامل كسي كه نماز را سبك بشمارد نمي‌شود. (فروع كافي، ج3، ص270) 🔺اما مساله شرعی 🔺چند نکته درباره اهمیت نماز: 1⃣👈در منابع دینی سفارش شده که افراد نماز خود را در وقت خودش بخوانند خصوصا بر خواندن نماز اول وقت سفارش بیشتری شده است. 2⃣👈استخفاف و سبک  شمردن و ضایع کردن نماز حرام و معصیت است که دارای مصادیقی می باشد که به سه مورد اشاره می شود: 🔺الف:اگر از روی سهل انگاری و سبک شمردن نماز در هنگام نماز بخوابد که سبب قضا شدن نماز بشود جایز نیست  بنابر این اگر فردی با این شرایط می خوابد، با رعایت شرایط امر به معروف، بیدار کردن وی در صورت امکان لازم است. 🔺ب:یکی از مصداق های روشن سبک شمردن نماز، ترک نماز است یا عدم رعایت واجبات نماز است.مثل اینکه عمدا ذکر رکوع و سجود را در حالت  حرکت بگوید یا ایستادن بعد از رکوع را رعایت نکند. 🔺ج: اینکه بدون عذر موجهی، همیشه نمازش را در آخر وقت بخواند.مثلا نمازِ ظهر و عصر را دمِ غروب، و نماز صبح را دمِ طلوع آفتاب بخواند. خداوند حلاوت و شیرینی عبادت خودش را در دلهای همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد. منابع:رساله مراجع ابتدای نماز- امام خامنه ای سایت ادمین- رساله جامع ج 1 م 994 @fatemi222