eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
987 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
سبک_زندگی_امام_حسین_علیه_السلام علیه السلام(۸) 💢اصل گذشت (شب/روز دهم) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄ سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ سیربحث: سبک زندگی ابی عبدالله علیه السلام/اصل خداترسی و حریت را گفتیم اما امروز سومین اصل : اصل عفو و گذشت مقدمه: در میان اعمال و صفات، برخی از نظر اهمیت،مثل جایگاه سر در بدن هستند. اگر دست و پا قطع شود انسان زنده می ماند، اگر سر کسی برود زنده نخواهد بود. در میان عبادات، نماز اینگونه است. اگر نماز قبول شود سایر اعمال هم امیدی به قبول شدنشان هست اما اگر نماز پذیرفته نشود، سایر اعمال پذیرفته نمی شود. (امام باقر ع: فإن قُبِلَت قُبِلَ ما سِواها.(کافی/268/3) در میان مکارم اخلاقی، عفو و گذشت، در حکم تاج تمام فضائل اخلاقی به شمار می رود: علی علیه السلام: العفو تاج المکارم (غررالحکم/520) عفو و گذشت در قرآن کریم: وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (آل عمران/133و134) پیام و مضمون آیه: این آیه قرآن عجیب است. می فرماید برای دستیابی به مغفرت الهی و بهشتی وسیع که عرض آن به اندازه آسمانها و زمین است از یکدیگر سبقت بگیرید و شتاب کنید. هر کسی می خواهد تند و با سرعت بهشت برود (برخی تند می روند، برخی کند می روند، برخی هم اصلاً نمی روند) باید: اول: با تقوا باشد. (أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ)؛ دوم: در داری و نداری اهل انفاق باشد( الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ)؛ سوم: خشم خودش را کنترل کند. (وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ)؛ چهارم: اهل گذشت باشد.( وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ)؛ پنجم: اهل احسان باشد. (وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ) عینی سازی: ای جوانهایی که تازه ازدواج کرید، اهل گذشت و مدارا باشید، اگر عصبانی شدید اولاً خشم خود را کنترل کنید، بعدش ببخشید، هدیه هم بخرید. ممکن است بگویید خیلی سخته، هم بگذریم، هم ببخشیم، هدیه هم تازه بخریم. بله اگر با سرعت بخواهید وارد بهشت شوید باید با نفس خود مبارزه کنید راهش اینه. چرا در جامعه اسلامی ما اینقدر آمار طلاق بالا باشد، اگر گذشت در روابط خانوادگی حاکم باشد، اینقدر آمار طلاق بالا نمی رود. چراگاه گذشتها کمرنگ شده، صاحبخانه به¬مستأجر رحم نمیکنه و ... (مصادیق متعدد است شما مبلغ گرامی بسته به میزان وقت هم چند مورد اضافه کنید و موضوع را پرورش دهید) : روز عاشورا گاه ابی عبدالله (علیه السلام) علاوه بر مدیریت جنگ، گاه به کمک اصحاب می آمد و خودش می جنگید،. شخصی به نام«تمیم بن قحطبه» اهل شام بود بسیار درشت هیکل و قوی بود. مبارز می طلبید، ابی¬عبدالله علیه السلام خودش رفت سراغش.(می دانید شجاعت امام مانند پدرش خیلی زیاد بود) به دل لشکر که می زد اطرافش پراکنده می شدند. {در قتله‌گاه وقتی تنها روی زمین افتاده بود، کسی جرأت نمی کرد به ایشان نزدیک شود، به همین خاطر است که اختلاف است سر امام را چه کسی جدا کرد. چون افراد مختلف(سنان، شمر و ...) در دفعات متعدد رفتند.} همان حمله اول، زد پاهای این آقا را قطع کرد. افتاد روی زمین. اینگونه مواقع معمولا تیر خلاص را می زنند. اما به التماس افتاد. گفت آقا مرا نکشید من قدرت شما را نمی دانستم. حضرت شمشیر را غلاف کرد. گفت ببریدش. (مقتل معظم پیشوای شهیدان،صدر،ص۱۲۴) امثال این گذشتها در زندگی امام زیاد بود. گذشت کردن هم ضابطه دارد. اینکه کجاها باید گذشت کجاها نباید گذشت، ان شاء الله جلسه بعد... : معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
هدف_از_قیام_ابیعبدالله_علیه_السلام (شب/روز یازدهم) سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ شام غریبان حضرت سیدالشهداء علیه السلام است. تسلای قلب نازنین حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، صلواتی بفرستید. : وقتی امام می خواست از مکه خارج شود، طی وصیت نامه ای که آن را به محمد بن حنفیه داد: «... إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی ؛ من تنها برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم می خواهم امر به معروف و نهی از منکر و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم».(1) عوامل بقا در اسلام: عاشورا/ امر به معروف و نهی از منکر امر به معروف و نهی از منکر در اسلام: گفتنی ها درباره امر به معروف و نهی از منکر زیاد است اما همین قدر بدانید که این سایر فرایض الهی در مقایسه با این فریضه الهی مانند قطره ای در برابر دریاست.(2) اگر خوبان امت نسبت به منکرات، بی تفاوت باشند روزی خواهد رسید که بدان بر شما مسلط شوند و آن روز است که دعا می کنید اما دعایتان مستجاب نمی شود.(2) کمترین کاری که در برابر گناه و من باید انجام دهد، بی اعتنایی به شخص گنه‌کار و عدم تأیید وی است. به گونه ای به او بی اعتنایی کند که گنه‌کار بفهمد علت بی اعتنایی, گناه و منکری است که او انجام می دهد. : علیه السلام: رسول خدا 9به ما دستور داد که با گناهکاران با عبوسی و ترشرويی برخورد کنيم.(4) علی علیه السلام: «اَدنَى الاِنكار اَن تُلقى اهل المَعاصى بوجوه مُكفَهرَة، پايين ترين درجه نهى از منكر آن است كه انسان با گنهكاران با چهرهای عبوس(گرفته) و خشم‌آلود برخورد كند». (5) : ممکن است کسی بگوید در روایات داریم که نباید، گنه_کار را به خاطر گناهش سرزنش کرد. امام چهارم علیه السلام فرمود: آخرين وصيتي که حضرت خضر به موسي علیه‌السلام کرد اين بود هيچگاه کسي را به خاطر گناهش ملامت نکن.(6) ممکن است اين مطلب شبهه ايجاد کند و خيال شود که سرزنش نکردن گناهکار به معناي سکوت در برابر اوست و اين سکوت در حقيقت مشوق او به ارتکاب گناه و به اصطلاح نوعي «معاونت بر اثم» و همکاري با گناهکار است. : براي رفع اين اشتباه بايد تذکر داده شود که اسلام گذشته از اينکه امر به معروف و نهي از منکر را به صورت فريضه بر مسلمانان واجب کرده است، براي تنبيه گناهکار و هدايت او برنامه هاي بسيار دقيق و صحيحي دارد، مانند اينکه به پيروان خود دستور مي دهد رابطه ي رفاقت و دوستي خود را با شخص گناهکار قطع کنند و يا در برخورد با گناهکار با ترشرويي و بي اعتنايي کردن، مراتب انزجار خود را از آنها ابراز دارند.لذا به همین مناسبت، یکی از مراتب امربه معروف و نهی از منکر، بی توجهی و بی اعتنایی به آنهاست تا مادامیکه این منکر را انجام دهند. مجالس روضه اهل بیت علیهم السلام حرمت دارد و نباید حرمت شکنی شود. معمولا اینگونه افراد عامدانه برای قبح شکنی و از قبل برنامه‌ریزی‌شده برای قبح شکنی و هنجارشکنی، دست به اینگونه منکرات می‌زنند. هرچند درب مجالس اهل‌بیت علیهم السلام به روی همگان باز است و خصوصا از حضور اینگونه افراد در اینگونه مجالس، استقبال می کنیم اما با حفظ شؤونات اسلامی و رعایت حدود شرعی. خداوندبه‌حق ابی‌عبدالله علیه السلام ویاران‌باوفایش،فرج‌امام زمان علیه السلام را تعجیل بفرمایدبه‌برکت صلوات‌برمحمدآل محمد (منابع: 1. مناقب آل ابيطالب(ع)،241/3؛ 2. نهج البلاغه،ح374؛ 3. همان، نامه47؛4.جامع السعادات187/3؛ 5. کافی،83/4؛ بحار/387/73 : معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
هنر_حسینی_ماندن(شب/روز دوازدهم) سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ شب دوازدهم محرم است، شب شهادت امام سجاد علیه السلام یادگار کربلاست، تسلای قلب حضرت ولی عصر ارواحنا فداه صلواتی بفرستید. معمولا در بیشتر نقاط، مراسم عزاداری امشب به پایان می رسد، اما چون شب آخر مراسم است نکته ای عرض می کنم. ابی عبدالله علیه السلام شب عاشورا در ابتدای خطبه و بیانات خودشان اینگونه خداوند را حمد و ستایش کردند: اُثْنِى عَلَى اللّه اَحْسَنَ الثَّناءِ وَاَحْمَدُهُ عَلَى السَّرّاءِ وَالضَّراءِ؛ خداوند را به بهترین حمد و ثناها، می ستایم، و او را در خوشی ها و ناخوشی ها حمد و ستایش می کنم. چه کسی این حرف را می زند و در چه شرایطی؟ زمانی که یک قطره آب در خیمه هایش پیدا نمیشود و 30 هزار مرد جنگی او را محاصره کرده است. گاه انسان، خداوند را در شرایط عادی شکر می کند. در حالیکه خداوند او را غرق در نعمت کرده همه چیز بر وفق مراد اوست، دستی هم برای شکر خداود دراز می کند اما هنر این است که در شرایط سختی و ناگوار، آن زمان که در تنگنای زندگی قرار داریم هم در خانه ی خدا باشیم، هم در شادی و هم در غم، هم در دارایی و نعمت و هم در نداری و نقمت و بلا. فصلی بودن دین برخی مردم: برخی از مردم دینشان فصلی است: در ماه محرم، که فضا، فضای حسینی و عزاداری است، در مجالس و محافل و مساجد دیده می شوند اما همین که این مراسم تمام می شود مساجد خلوت می شود. اگر این مراسم تمام شود و تحولی و تجدید عهدی با حسین علیه السلام صورت نگیرد، باید به خود نهیب بزنیم که این مراسم عزاداری ها پس چه فایده ای برای ما داشته است؟ شرط شفاعت امام، حرکت در مسیر حسین علیه السلام اگر بخواهیم حسین علیه السلام دست ما را بگیرد و شفاعت کند باید در مسیر حسین علیه السلام باشیم. باید زندگی ما رنگ و بوی حسینی به خود بگیرد.کسی که نسبت به نماز کاهل نماز است و آن را سبک می شمارد نباید انتظار داشته باشد شفاعت حسین علیه السلام شامل حالش شود. خودشان فرمودند: إِنَّ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاةِ.(بحار،47/2) امام حسین علیه السلام ظهر روز عاشورا در بحبوحه جنگ، از نماز فراموش نکرد. حسین چراغ هدایت است یعنی باید حسین را الگو قرار داد و پشت سر او حرکت کرد که در تاریکی ها و ظلمات دنیا به بیراهه نرویم. اللهم اجعل محیای محیامحمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد. هدیه نثار ابی عبدالله علیه السلام و یاران با وفایشان، و امام سجاد علیه السلام و تعجیل در فرج منتقم آل محمد صلوات : معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
سبک_زندگی_امام_حسین_علیه_السلام علیه السلام(۹) 💢کجاها بگذریم کجاها نگذریم. سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ سیربحث: سبک زندگی ابی عبدالله علیه السلام/اصل خداترسی و حریت و گذشت را گفتیم. اما همانطور که قبلا گفته شد، عفو و گذشت ضابطه دارد. قرار شد در این جلسه بگوییم کجاها باید گشت کجا نباید گذشت. ؟ 1. در مسائل شخصی؛ ائمه علیهم السلام فراوان در مسائل شخصی خود اهل گذشت بودند. روزی یکی از غلامان امام سجاد علیه السلام به دستان آن حضرت آب می ریخت . ناگهان ظرف آب افتاد و به سر مبارک امام اصابت کرد . به گونه_ای که سر آن حضرت زخم برداشت و خونی شد. حضرت سرش را به طرف غلام برگرداند . غلام که نگران و هراسان شده بود با زیرکی این آیه را خواند(و الکاظمین الغیظ) «پرهیزکاران خشم خود را فرو می خورند .امام فرمود: خشم خود را فرو بردم. غلام ادامه آیه را تلاوت کرد (والعافین عن الناس) پرهیزکاران، خطا کاران را می بخشند. امام علیه السلام فرمود: تو را بخشیدم .غلام پایان آیه را خواند: (والله یُحبُّ المحسنین) امام سجاد علیه السلام به غلام احسان نمود و فرمود: «برو، تو را در راه خدا آزاد کردم. (الارشاد146/2) ؟ 1. کسی که اصرار بر خطا دارد. گاه کسی اشتباه و خطایی می کند، پشیمان است و اقرار به تقصیر و خطای خویش دارد باید از او گذشت اما اگر کسی نه تنها نادم نیست و اشتباه خودش را نمی پذیرد تازه قصد تکرار هم دارد و قصد اصلاح و تغییر رفتار ندارد اینجا نباید گذشت.علی علیه السلام: «اَلْعَفُو عَنِ الْمُقِرِ لاعَنِ المُصِّرَ.(1) عفو; درباره کسى است که اعتراف و اقرار به گناه خود داشته باشد نه در مورد کسى که بر گناه اصرار دارد» و نیز می فرمایند: اَلْعَفُوُ یُفْسِدُ مِنَ اللَّئیمِ بِقَدْرِ اِصْلاحِهِ مِنَ الْکَریمِ (2)عفو و گذشت افراد لئیم و پست را فاسد مى کند، به همان اندازه که افراد با شخصیت را اصلاح مى نماید. 2. به هنگام در خطر بودن دین؛ علی علیه السلام: جازِ بِالْحَسَنَةِ وَ تَجاوَزْ عَنِ السَّیِئَةِ ما لَمْ یَکُنْ ثَلَماً فِى الدینَ اَوْ وَهْناً فى سُلْطانِ الاْسلامِ(3) نیکى ها را به نیکى پاداش بده، و از بدى ها صرف نظر کن مادام که لطمه اى بر دین یا سستى بر حکومت اسلامى وارد نمى کند. (البته در اینگونه موارد به دور از کینه و تعصب باید عادلانه رفتار کرد) امام حسین علیه السلام نتوانست در برابر فسق و فجور یزید ساکت بنشیند و گذشت داشته باشد چون دین در خطر بود. 3. اگر گذشت، ضرر و زیان قطعی داشته باشد. اگر کسی در حق تو بدی کرد، بهتر است که عفو کنی، اما در صورت علم و یقین به ضرر می‌بایست عفو را کنار گذاشت و مجازات و تنبیه را در دستور کار قرار داد. امام زین‌العابدین(ع) می‌فرماید: حق کسی که به تو بدی کند، این است که از او درگذری، ولی اگر دانستی که گذشت از او زیانبار است، آن‌گاه مجازات کن. باتوجه به آنچه گفته شد می‌توان گفت که برای رسیدن به بسیاری از کمالات معنوی و انسانی می‌بایست شیوه گذشت را سرلوحه کارهایمان قرار دهیم و بدانیم که لذت زندگی درگذشت و عفو و اغماض و تغافل است و با این سبک و رویه می‌توان به آرامش و آسایش دست یافت و در نزد خداوند و انسانها عزیز و ستوده شد. منابع: 1. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج20ح783. 2. کنزالفوائد،183/2. 3ـ غررالحکم، ح4788. : معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
درس_بزرگ_عاشورا شناخت وظیفه و عمل در لحظه سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم؛ یکی از درسهای بزرگ عاشورا، شناخت وظیفه و عمل در لحظه است. اگر کسی در تشخیص وظیفه اشتباه کرد، چه بسا هرگز فرصت جبران برایش مهیا نشود. یا اگر وظیفه را تشخیص داد اما دیرهنگام، آن اثری که بر عمل به وظیفه هست مترتب نخواهد شد. لذا قید زمان انجام وظیفه نیز همچون تشخیص وظیفه، بسیار اهمیت دارد. در جریان کربلا، ابی عبدالله علیه السلام از هر فرصتی برای هدایت و روشنگری دیگران حتی سربازان لشکر دشمن استفاده می کرد. اگر بارها و بارها، ندای «هل من ناصر ینصرنی» سر می داد حتی زمانی که تمام اصحاب و یارانش شهید شده بودند با اینکه می دانست شهید خواهد شد، هدفی جز بیدار کردن دلهای مرده نداشت. نداهای او از موضع ضعف نبود. از موضع عزت بود، از موضع دلسوزی بود. امام جامعه است هدفش هدایت‌گری است. خواست حجت را تمام کرده باشد که بدانند و هشیار باشند چه کسی را دارند می کشند. می خواست تا آخرین لحظه اگر کسی قابلیت هدایت می داشت هدایتش کند. ، اجابت دیرهنگام دعوت ولیّ خدا توابین گروهی از شیعیان کوفه بودند که بعدها در مقام انتقام از خون سیدالشهدا علیه‌السلام، قیام کردند و از اینکه حسین را تنها گذاشته بودند به شدت عذاب وجدان داشتند. نامه نوشته بودند اما او را تنها گذاشتند. آنها که بر اساس نقلهای تاریخی، تعدادشان به 4هزار نفر هم رسیده بود(1) با قیام خود خواستند اندکی از درد عذاب وجدان خود بکاهند .اما مشکل آنها این بود که جان فشانی در زمانی بود که فایده ای در بر نداشت و خونشان هدر رفت. مشکل آنها این بود که نتوانستند در لحظه، تشخیص دهند وظیفه شان چیست و به وظیفه عمل کنند. آنها شاهد ریخته شدن خون ولیّ خدا بودند و دست یاری او را رد کردند . اگر این افراد به هنگامی که ابیعبدالله علیه السلام نیاز به کمک و یاری داشت او را یاری می کردند آیا اینگونه صحنه کربلا شکل می گرفت و نوه پیامبر بین دو نهر آب با لبان تشنه سرش از تن جدا می شد؟ خاندان آل الله آنگونه اسیر می شدند و هتک حرمت ها آنگونه صورت می گرفت؟ : عاشورای سال 61 هجری گذشت. اما همه ساله تکرار می شود و حسین بن علی علیه السلام به پیروان و شیفتگان خود همواره این پیام را دارد که هرگز امام زمان علیه السلام خود را و ولی فقیه را تنها نگذارند. دین خدا را یاری کنند. شناخت وظیفه داشته باشند و در هر شرایطی ببینند چه وظیفه ای در برابر دین خدا دارند. امروز هم همان ندای «هل من ناصر» ولی خدا بلند است منابع: (1) تاریخ طبری،584/5؛ ابن اثیر،176/4. : معرفی کانال به دیگر طلاب محترم (نشر حداکثری) ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
موضوع: ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم، خداوند در قرآن کریم: (یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْکمْ وَ یثَبِّتْ أَقْدامَکمْ) محمد/7. ای کسانی که ایمان آورده اید! اگر خدا را یاری کنید، شما را یاری می کند و گام هایتان را استوار می سازد. : اگر انسان بخواهد مسیر خدا را طی نماید دشمنانی بر سر راه او هستند که باید با آنها جهاد و مبارزه کند. ۱. دشمن درونی وی، نفس اماره ،که مدام او را به بدیها امر می کند:(إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي) یوسف/53 ۲. دشمن بیرونی، شیطان، که برای گمراه کردن بندگان خدا، قسم خورده است. (فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ) ص/82 ۳. از میان خود انسانها نیز کسانی هستند که با مؤمن دشمنی می کنند. (إِنَّ الْکافِرِینَ کانُوا لَکُمْ عَدُوًّا مُبِینا) نساء/101 در این میان، انسان مؤمن اگر بخواهد از یاری خداوند قادر مطلق بهره مند بشود چه باید بکند.؟ چند نکته درباره یاری خداوند 1. اولاً نصرت الهی برای مؤمنین، سنتی قطعی و ثابت است و تخلفی در آن نیست. خداوند این کار را بر خود تکلیف کرده است: «وَ كانَ حَقًّا عَلَینا نَصرُ المُؤمِنین»(روم/47) 2. خداوند یاری اش را مشروط کرده است. شرط بهره مندی از یاری خداوند، یاری خداوند است. (یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْکمْ) 3. خداوند به یاری بندگانش نیازی ندارد اگر می گوید مرا یاری کنید منظور ولیّ خدا را یاری دهید منظور این است که دین خدا را یاری دهید. 4. علاوه بر برخورداری اهل ایمان از نصرت الهی، تثبیت قدم، ایمان به مسیر و عدم تزلزل در طی مسیر از دستاوردهایی است که خداوند به بندگان خویش عطا میکند. (یُثَبِّت اَقدامَکم) 5. پایین ترین مرتبه یاری ولیّ خدا، محبت قلبی و دلی است و بالاترین آن علاوه بر محبت قلبی، یاری با زبان و یاری بدنی با تمام قوا و امکانات است. : روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به علی علیه السلام فرمودند: علی جان، جایگاه تو مثل سوره قل هو الله احد است. هر کس آن را یک بار بخواند ثلث قرآن را خوانده است، هرکس دوبار بخواند دو سوم قرآن را گویا خوانده است و کسی که سه بار بخواند کل قرآن را خوانده است. اگر کسی تو را در قلب و دل دوست داشته باشد، گویا ثواب اعمال یک سوم بندگان از آن اوست، اگر کسی تو را در دل دوست داشته باشد و تو را با زبان خود یاری دهد، گویا ثواب دوسوم اعمال بندگان از آن اوست و اگر کسی تو را در دل دوست داشته باشد و با زبان و عملش تو را یاری دهد ثواب تمام اعمال بندگان از آن اوست. (بحار،97/24) خداوند ما را جزو یاران ولیّ خدا و دین خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
موضوع: ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ سلام علیکم، بسم الله الرحمن الرحیم، خداوند در قرآن کریم: (لَهُ مَقَالِیدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ یبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یشَاءُ وَیقْدِرُ ۚ إِنَّهُ بِكُلِّ شَیءٍ عَلِیمٌ) محمد/7. كلید‌های آسمان‌ها و زمین برای اوست، برای هر كه بخواهد رزق را توسعه می‌دهد و یا تنگ می‌گیرد، همانا او به هر چیز آگاه است (و توسعه و تضییق او بر اساس علم و حكمت است). : 1. «مقالید» جمع «مِقلید» به معنای كلید است. كلید وسیله باز و بستن است و کسی که کلید زمین و آسمان در اختیار اوست می تواند رزق را باز کند یا ببندد. 2. كلیدهای رزق و روزی، گاهی عواملی مادی هستند كه واسطه فیض می‌شوند، نظیر باران كه وسیله زنده شدن خاك و زمین می‌گردد، «فأحیا به‌الأرضَ» (بقره/164) گاهی نیز اسمای الهی است كه نمونه آن را در دعای سمات می‌خوانیم: اسئلك باسمك الذی اِذا دُعیتَ بِهِ عَلى مَغالِقِ اَبوابِ السَّمآءِ لِلفَتحِ بِالرَّحمَةِ انفَتَحَت؛ "خداوندا، تو را به آن اسمی می‌خوانم كه اگر بر درهای بسته‌ی آسمان‌ها خوانده شود، با رحمت تو گشوده می‌شود." 1. توسعه یا تنگی رزق نشانه‌ی مهر یا قهر الهی نیست، زیرا قرآن درباره برخی می‌فرماید: (فَلاَ تُعْجِبْكَ أَمْوَالُهُمْ وَلاَ أَوْلاَدُهُمْ إِنَّمَا یرِیدُ اللّهُ لِیعَذِّبَهُم بِهَا) توبه/55."سرمایه و فرزند كفار سبب شگفتی تو نشود زیرا كه خداوند اراده كرده آنان را با همین امكانات در همین دنیا عذاب كند." 2. اگرچه توسعه یا تنگی رزق و معیشت در دست خدا است لیكن انسان نباید از تلاش باز ایستد. قرآن فرمان می‌دهد: (اِبتَغُوا مِن فَضلِ‌الله) جمعه/10؛ "به دنبال فضل الهی بروید و برای كسب مال تلاش كنید. و نیز می فرماید: (و أن لیسَ لَلانسانِ الا ما سَعی) 3. رزق همیشه مادی نیست، چرا كه در دعا می‌خوانیم: اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیةِ "خداوندا، توفیق اطاعت و بندگی خودت و دوری از گناه را روزی من كن." 4. قرآن كلیدهای توسعه را به ما آموخته می‌فرماید: 1. شکر نعمت:(لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّكُمْ)(ابراهیم/7) اگر شکرگزاری کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود." 2. استغفار (اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ... یرْسِلِ السَّمَاء عَلَیكُم مِّدْرَارًا » (هود/52)"از پروردگارتان استغفار كنید، او برای شما باران می‌فرستد." 3. تقوا و اطاعت الهی (وَ مَن یَتَقِ اللهِ یَجعَل لَهُ مَخرَجاً و یَرزُقهَ مِن حَیثُ لا یَحتَسِبُ»(طلاق/2و 3)"هر كه نسبت به خدا پروا داشته باشد، او را از بن‌بست نجات داده و از راهی كه محاسبه نمی‌كند، روزی می‌دهد. خداوند بر رزق و روزی مادی و معنوی همه ما بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ، ، ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
سلام 👈مبحث شب پنجم 🔸احکام پوشش https://eitaa.com/ahkam31/1281 🔹 بمناسبت روز ملی عفاف https://eitaa.com/fatemi222/14429 ◾️روضه و مداحی https://eitaa.com/fatemi8/515
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 گزارش تلویزیونی قیام مسجد گوهرشاد و نقش بهلول گنابادی در این قیام 🔹 پخش از خبر نیمروزی ( اخبار ساعت ۱۴ شبکه یک سیما) 👌بمناسبت روز ملی عفاف https://eitaa.com/fatemi222/14429
ویژگی‌های ملت حسینی.pdf
589.7K
📚 🏷ویژگی های ملت حسینی ━━━━━━━━━━━━ ✓احکام،روضه،منبر ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
ویژگی‌های برتر یاران امام حسین (ع).pdf
681.1K
📚 🏷ویژگی های برتر یاران امام حسین علیه السلام ━━━━━━━━━━━━ ✓احکام،روضه،منبر ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
شکوه نماز در قیام امام حسین (ع).pdf
1.01M
📚 🏷شکوه نماز در قیام امام حسین علیه السلام ━━━━━━━━━━━━ ✓احکام،روضه،منبر ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
نقش آموزشی خانواده در پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی فرزندان.pdf
410.3K
📚 🏷نقش آموزشی خانواده در پیشگیری از آسیب های اجتماعی فرزندان ━━━━━━━━━━━━ ✓احکام،روضه،منبر ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
جایگاه اجتماعی زنان در عاشورا.pdf
606.7K
📚 🏷جایگاه اجتماعی زنان در عاشورا ━━━━━━━━━━━━ ✓احکام،روضه،منبر ویژه محرم ۱۴۰۳ https://eitaa.com/fatemi222/14309
🏴 ویژه‌نامه منتشر شد 🌐 مشاهده ویژه‌نامه در لینک زیر 🍃🌹🍃 @fatemi222
منبرک فاطمی
سلام ✍ شب ششم محرم شب جمعه هست. بنظرم احکام نماز جمعه گفته بشه و موضوع مهدویت مطرح بشه بهتره و ر
سلام چون شب ششم محرم شب جمعه می‌باشد مبحث رو با موضوع مهدویت و عاشورا مطرح می‌کنیم انشالله 👇
🔻محور اصلی زیارت عاشورا مهم ترین محور در اسلام ناب است. حبّ و بغض، تولا و تبرا، (دوستی و دشمنی)، خمیر مایة تمام انسان ها در طول مسیر زندگی، و روح متحرک و مؤثر در وجود انسان های کامل می باشد. https://eitaa.com/fatemi222/14452
✔️تکرار فراوان لعن و سلام و واژه های هم خانواده با این دو مفهوم معنایی خاص و رنگی ویژه به این زیارت می دهد. 🔺 واژة لعن در متن زیارت 22 مرتبه و واژة برائت نُه مرتبه از قاتلان و پیروان و پایه گذاران ستم بر اهل بیت( مطرح شده است. 🔻صد بار لعن ویژه که نشان دهندة برائت و دوری جستن و فاصله گرفتن از تمام ستم گران و تضییع کنندگان حق محمد و آل محمد و مباشران قتل حسین بن علی( و مقدم داشتن این لعن بر سلام که در هر بار نیز سه مرتبه واژة لعن تکرار می گردد که در مجموع 334 بار لعن صریح و برائت در ذهن زیارت کننده با این زیارت آمیخته می شود. که گویای امری مهم و ضروری در جهت فاصله گرفتن از تمام عوامل ستم، ستم گری و ستمگران می باشد. 🔺 حداقل ده بار سلام بر حسین بن علی( با عناوین بسیار تأثیر گذار بر فکر و روان زیارت کننده دیده می شود https://eitaa.com/fatemi222/14452
✅همراهی با اهلبیت ✔️هم اجعل محیای محیا وآل محمد ومماتی ممات محمد وآل محمد خدایا زندگی مرا هم چون زندگی محمد و آل محمد و مرگ مرا هم چون مرگ محمد و آل محمد قرار بده. ✔️أن یثبّت لی قدم صدقٍ فی الدنیا و الآخرة؛ و مرا نزد شما جایگاهی پایدار در دنیا و آخرت مرحمت فرماید. https://eitaa.com/fatemi222/14452
و اما مبحث مهدویت👇
✔️آموزة مهدویت در زیارت عاشورای حسینی 🔹در سه عبارت وارد شده در این زیارت چنین می خوانیم: فأسأل الله الذین أکرم مقامک وأکرمنی بک أن یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من أهل بیت محمد(؛ 🔹حالا که این مصیبت بسیار بزرگ بر من وارد شده است و تمام مسلمین و بر اهل آسمان و زمین سنگینی کرده است از خدا می خواهم به خاطر جایگاه بسیار بلندی که نزد او داری و به سبب تو به من کرامت داده است، خواهی خون ترا به من دهد، آن هم با رهبری پیروز و منصور و یاری شده از اهل بیت محمد. https://eitaa.com/fatemi222/14452
🔹فأسأل الله الذی أکرمنی بمعرفتکم و معرفة أولیاءکم ورزقنی البراءة من اعدائکم أن یجعلنی معکم فی الدنیا والآخرة وأن یثبت لی عندکم قدم صدق فی الدنیا والآخرة، وأسأله أن یبلّغنی المقام المحمود عندالله وأن یرزقنی طلب امام هدیً ظاهر ناطقٍ بالحق منکم؛ 🔹از خدایی که معرفت و شناخت شما و دوستان شما را به من کرامت کرده و برائت از دشمنانتان را به من داده، می خواهم که مرا همراه با شما در دنیا و آخرت قرار دهد، و مرا در محبت و یاری شما استوار گرداند، و جایگاه مستحکم و پایداری در محبت و دوستی و نصرت شما به من عطا کند، و از او می خواهم که مرا به مقام ستوده شده در نزد او برساند، و با امامی از اهل بیت محمد( که امامی هدایت کننده و رهبری آشکار و حق خواه و حق گو باشد، به من توفیق دهد که حق شما و خون شما را که خون من هم می باشد مطالبه نمایم. و در این حق شناسی شریک او باشم. https://eitaa.com/fatemi222/14452