✅نمونه:
عثمان بن عفان 💎
می خواست ابوذر غفاری، شاگرد مکتب اهل بیت علیهم السلام را به علت امر به معروف و نهی از منکر و خروش بر علیه #ناعدالتیهای موجود جامعه، از مدینه به ربذه تبعید کند.
بدین جهت، ابوذر را در حالی که از ناتوانی بر عصایی تکیه کرده بود، به دربار عثمان آوردند.
🔰ابوذر هنگام ورود، مشاهده کرد که در مقابل خلیفه، صد هزار درهم موجود است و یاران و بستگان و اطرافیانش گرد او ایستاده اند و با چشم طمع به آن پولها می نگرند و انتظار دارند که عثمان آنها را در میان آنان تقسیم کند.
ابوذر به عثمان گفت: این پولها از کجا آمده است؟ عثمان پاسخ داد: عوامل #حکومت اینها را از برخی نواحی آورده اند. صد هزار درهم است. منتظرم که همین مقدار هم برسد، بعد در مورد آن تصمیم بگیرم. ابوذر گفت: ای عثمان! آیا صد هزار درهم بیشتر است یا چهار دینار؟
➖عثمان گفت: خوب، معلوم است صدهزار درهم!
➕ابوذر گفت: ای عثمان! آیا به یاد می آوری هنگامی که من و تو، شبی به حضور حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله رسیدیم و آن حضرت را محزون و اندوهناک دیدیم؟
... آن شب گذشت و ما صبح دوباره به حضور مبارک حضرت رسول صلی الله علیه و آله رسیدیم و پیامبر صلی الله علیه و آله را با لبی خندان و چهره ای شادمان یافتیم. من عرض کردم: پدر و مادرم به فدای تو! شب گذشته به حضورت آمدیم، غمگین و ناراحت بودی؛ اما امروز تو را خندان و خوشحال می بینیم، علت چیست؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: بلی، درست است. شب گذشته از بیت المال مسلمین چهار دینار نزدم بود و آن را تقسیم نکرده بودم و بیم آن داشتم که مرگم فرا رسد و حقوق مردم در گردنم باشد؛ اما صبح امروز آن پولها را بین اهلش تقسیم کردم و راحت شدم.
گاهی باید از قدرت استفاده کرد"
شکایت از شوهر
علی (علیه السّلام) در زمان خلافت خودکار رسیدگی به شکایات را شخصا به عهده میگرفت و به هر کس دیگری واگذار نمیکرد. روزهای بسیار گرم که معمولا مردم، نیمروز در خانههای خود استراحت میکردند، او بیرون دارالاماره در سایه دیوار مینشست که اگر احیانا کسی شکایتی داشته باشد، بدون واسطه و مانع شکایت خود را تسلیم کند.
گاهی در کوچهها و خیابانها راه افتاد تجسس میکرد و اوضاع عمومی را از نزدیک تحت نظر میگرفت.
یکی از روزهای بسیار گرم، خسته و عرق کرده به مقر حکومت مراجعت کرد.
زنی را در جلوی در ایستاده دید. همین که چشم زن به علی (علیه السّلام) افتاد، جلو آمد و گفت: شکایتی دارم. شوهرم به من ظلم کرده، مرا از خانه بیرون نموده، بعلاوه مرا تهدید به کتک کرده و اگر به خانه بروم مرا کتک خواهد زد.
اکنون به داد خواهی نزد تو آمدهام. امام فرمود: بنده خدا، الان هوا خیلی گرم است، صبر کن هوا قدری بهتر شود، خودم به خواست خدا با تو خواهم آمد و ترتیبی به کارت خواهم داد.
زن گفت: اگر توقف من در بیرون خانه طول بکشد بیم آن است که خشم او افزون گردد و مرا بیشتر اذیت کند. علی (علیه السّلام) لحظهای سر را پایین انداخت، سپس سر را بلند کرد در حالی که با خود زمزمه میکرد و میگفت: نه، به خدا قسم نباید رسیدگی به دادخواهی مظلوم را به تأخیر انداخت.
حق مظلوم را حتما باید از ظالم گرفت و رعب ظالم را باید از دل مظلوم بیرون کردتا با کمال شهامت و بدون ترس و بیم در مقابل ظالم بایستد و حق خود را مطالبه کند. بگو ببینم خانه شما کجاست ؟ زن گفت: فلان جاست.
امام فرمود: برویم.
علی (علیه السّلام) به اتفاق آن زن به در خانه شان رفت، پشت در ایستاد و به آواز بلند فریاد کرد: اهل خانه، سلام علیکم. جوانی بیرون آمد که شوهر همان زن بود. جوان علی (علیه السّلام) را نشناخت، دید پیرمردی که در حدود شصت سال دارد، به اتفاق زنش آمده است. فهمید که زنش این مرد را برای حمایت و شفاعت با خود آورده است اما حرفی نزد.
علی (علیه السّلام) فرمود: این بانوکه زن توست از تو شکایت دارد، میگوید تو به اوظلم کرده و او را ازخانه راندهای بعلاوه تهدید به کتک نمودهای من آمدهام به تو بگویم که از خدا بترس و با زن خود نیکی و مهربانی کن.
جوان گفت: به تو چه مربوط که من با زنم خوب رفتار کردهام یا بد ؟ بلی، من او را تهدید به کتک کردهام، اما حالا که رفته تو را آورده و تو از جانب او حرف میزنی، او را زنده زنده آتش خواهم زد.
علی (علیه السّلام) از گستاخی جوان بر آشفت، دست به قبضه شمشیر برد و آن را از غلاف بیرون کشید آنگاه گفت: من تو را اندرز میدهم و امر به معروف و نهی از منکر میکنم، تو این طور جواب مرا میدهی و صریحا میگویی من این زن را خواهم سوزاند ؟خیال کردهای دنیا این قدر بی حساب است ؟
فریاد علی (علیه السّلام) که بلند شد، مردم عابر از گوشه و کنار جمع شدند. هر کس که میآمد، در مقابل علی (علیه السّلام) تعظیم میکرد و میگفت: السلام علیک یا امیر المومنین.
جوان مغرور که تازه متوجه شد با چه کسی روبروست، خود را باخت و به التماس افتاد: یا امیر المومنین، مرا ببخش. به خطای خود اعتراف میکنم. از این ساعت قول میدهم مطیع و فرمانبردار زنم باشم و هر چه فرمان دهد اطاعت کنم.
علی (علیه السّلام) رو کرد به آن زن و فرمود: اکنون برو به خانه خود، اما تو هم مواظب باش طوری رفتار نکنی که او را به اینچنین اعمالی وادار کنی
↪️قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم): من ضرب امراه بغیر حقّ فانا خصمه یوم القیامه لا تضربوا نسائکم فمن ضربها بغیر حقّ فقد عصی الله و رسوله .
پیامبر خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود هر کس عیال خود را بدون هیچ حقی بزند، من در روز قیامت دشمن اویم. نزنید زنان خود را، هر کس بی حق آنها را بزند از فرمان خدا و رسول سرپیچی کرده است.
⬅️نمونه از نهی از منکر به زبان خوش
🔰ملا محمد تقی مجلسی واوباش
در ابتدای امر که هنوز آخوند ملا محمد تقی مجلسی شهرت کافی نداشت، شخصی از ارادتمندانش نزد او شکایت بردکه: من همسایه بدی دارم و از سوء خلق او به تنگ آمدهام. او شبها دوستان نا اهل خود را جمع میکند و تا صبح به شرابخواری و لهو واعب مشغولند و آسایش مرا سلب کردهاند. اگر ممکن است در این زمینه علاجی کنید آخوند فرمود: امشب همه آنان را به خانه ات به مهمانی دعوت کن، من نیز میآیم. شاید خدایتعالی بدین وسیله او را هدایت فرماید.
آن مرد همه آنها را به مهمانی خواست. همسایه اش که سردسته اشرار و اوباش بود گفت: چه شدکه تو نیز به جرگه ما در آمدی ؟
گفت: فعلا چنین پیش آمده است.
آنان از دعوتش به گرمی استقبال کردند. پس، آن شخص آخوند ملا محمد تقی مجلسی را خبر کرد و آخوند پیش از همه آنان به خانه آن شخص رفت و در گوشهای قرار گرفت. همین که سر دسته اوباش با دوستانش وارد شد و چشمش به آخوند افتاد که در گوشهای نشسته بود، ناراحت شد، چرا که آخوند از غیر جنس خودشان بود و به سبب وجود او عیش ایشان از بین میرفت. پس، رئیس آنها خواست که آخوند را از آن مجلس براند، سر صحبت را اینچنین باز کرد و گفت: راهی که شما در پیش گرفتهاید بهتر است یا شیوهای که ما داریم ؟
آخوند فرمود: برای معلوم شدن این مطلب باید هر کدام خواص و لوازم کار خود را بیان کنیم تا ببینیم کدام یک از این دو بهتر و خوشتر است.
سر دسته اشرار گفت: انصاف دادی و سخن به حق گفتی. یکی از اوصاف ما این است که چون نمک کسی را خوردیم نمکدان نمیشکنیم و به صاحب نمک خیانت نمیکنیم.
آخوند فرمود: این طور که میگویی نیست و من حرف تو را قبول ندارم که طایفه شما اینچنین هستند.
آن شخص گفت: انکار شما بی مورد است، زیرا این امر از مسلمات این طایفه است.
آخوند فرمود: اگر چنین است من از شما میپرسم آیا هرگز نمک خدا را خوردهاید ؟
آن شخص چون این سخن را شنید سر به زیر افکند و پس از اندکی از مجلس برخاست و با همراهانش بیرون رفت.
صاحبخانه به آخوند عرض کرد: کار بدتر شد، زیرا اینان با قهر از خانه من بیرون رفتند.
آنجناب فرمود: فعلا که کار به اینجا کشید صبر کن ببینیم در آینده چه میشود.
چون صبح شد، رئیس اشرار به در خانه ملا محمد تقی مجلسی آمد و با دنیایی عجز و ناله عرضه داشت: سخن دیشب شما سخت در من اثر گذاشت. اکنون توبه کرده وغسل نموده و به خدمت شما آمدهام تا شرایع دین را به من بیاموزید.
از آن پس نیز از مخلصان حق و هدایت یافتگان به راه خدا گردید .
قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم): المؤمن مرآه اخیه یمیط عنه الذی .
رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: مومن برای برادر خویش همانند آینه است که ناملایمات و بدیها را از او دور میسازد.
منبرک فاطمی
✅دایره امر به معروف و نهى از منكر 🌹برخلاف تصور بعضى كه امر و نهى را مربوط به تذكرات فردى در گناهان
جلسه سوم
https://eitaa.com/fatemi5/1686
امر به معروف و نهی از منکر
مراحل و دایره امر به معروف و نهى از منكر
#چند #نكته
بیان مكافات #عمل
و بیان داستانهای مرتبط
https://eitaa.com/fatemi5/1703
✅توجیهات بهانه جویان
در روایات مى خوانیم كه در آخرالزمان، گروهى امر به معروف را رها مى كنند و براى خود بهانه ها و عذرها مى آورند و كار خود را توجیه مى كنند؛ از جمله :👇
✅سیماى بى تفاوتان در قیامت
در حدیثى مى خوانیم :
➕ پیامبر اكرم (ص) فرمود :
«به خدایى كه جانم در دست اوست، از امت من گروهى از قبر برمى خیزند؛ در حالى كه در #قیافه بوزینه و خوك هستند. این قیافه ها به خاطر آن است كه آنان #قدرت نهى از منكر داشته، ولى با گناهكاران سازش كردند.»
👈والذى نفسى بیده لیخر جن من امتى من قبورهم فى صورة القروه والخنازیر بمداهنتهم فى المعاصى و كفهم عن النهى و هم یستطیعون
➕رسول اكرم (ص) فرمود :
«در شب معراج دیدم كه لب هاى گروهى را با #قیچى مى برند. پرسیدم : اینها كیانند؟! گفتند : كسانى هستند كه زبان نهى از منكر داشتند، ولى نهى نكردند.»
➕از حضرت على (ع) نقل شده است كه :
«اگر دانشمندى علم خود را كتمان كند، بد #بوترین افراد در قیامت خواهد بود.»
كوتاه سخن آنكه گاهى باید سكوت را شكست؛ زیرا سكوت نابجا بدعت است.
اگر :
سكوت علما سبب بدگمانى مردم به خود آنان شود؛
سكوت علما موجب جرأت ظالم شود؛
سكوت موجب تأیید ظالم شود؛
سكوت سبب شود كه معروفى منكر و یا منكرى معروف شود؛
سكوت موجب ضعف عقاید مسلمانان شود؛
سكوت موجب رشد انحرافات فكرى و بدعت شود؛
حرام است و باید سكوت را شكست؛ حتى اگر به انسان لطمه اى وارد شود.
❌كسانى كه #سكوت را شكستند!
➕ابن سكیت از یاران امام رضا و امام جواد و امام هادى علیهم السلام و معلم فرزندان متوكل خلیفه عباسى بود.
روزى متوكل از او پرسید : «فرزندان من بهترند یا حسن و حسین، دو فرزند على بن ابیطالب.»
او سكوت چندین ساله را شكست و گفت : #قنبر غلام على از تو و فرزندانت بهتر است، تا چه رسد به حسن و حسین!»
متوكل كه طاغوت و دیكتاتور زمان بود و هرگز توقع شنیدن چنین سخنى را نداشت، بشدت عصبانى شد و دستور قتل استاد را صادر كرد.
➕نمونه دیگر :
مؤمن آل فرعون كه مدت ها ایمان خود را مخفى مى كرد، در لحظه اى سكوت چند ساله را شكست و گفت : «اَتَقْتُلُونَ رَجُلاً اَنْ یَقُولَ رَبِّىَ اللَّه»( غافر، آیه 28)؛ آیا بنا دارید كسى كه موحد است و مى گوید : «پروردگارم خداست،» به قتل برسانید؟
➕نمونه دیگر :
امر به معروف و نهى از منكر كارى است كه زینب كبرى در كوفه و شام و مجلس یزید كرد؛ یعنى سكوت را شكست و گفتنى ها را گفت.
✅توجیهات بهانه جویان
در روایات مى خوانیم كه در آخرالزمان، گروهى امر به معروف را رها مى كنند و براى خود بهانه ها و عذرها مى آورند و كار خود را توجیه مى كنند؛ از جمله :👇
1️⃣گناه دیگران كارى به ما ندارد
بعضى به این دلیل كه :
➖«عیسى به دین خود، موسى به دین خود» و به دلیل اینكه : من و گناهكار را در یك قبر نمى گذارند، در برابر باطل ساكت مى مانند، در حالى كه در زمان عیسى نباید به دین موسى بود و اگر شما و گناهكار را در یك قبر نمى گذارند، ولى در یك جامعه گذاشته اند.
➖جرم در جامعه قابل سرایت است. یك خلاف از یك فرد، در كل جامعه #اثر دارد. براى مثال، یك نفر #سیگارى هواى همه محیط را آلوده مى كند. یك دروغ نیز همه ارتباطات را به هم مى ریزد. یك نگاهِ بد، سرچشمه #عیاشى و زنا و فرزند حرام زاده مى شود كه آن حرام زاده هر روز صدها فتنه و فساد مى كند.
➖یك گناه گاهى #زمینه ساز انواع گناهان دیگر مى شود. #شرابخوارى گناهى است كه انسان را #مست مى كند و در مستى هزاران حادثه پیش مى آید.
➕در حدیث مى خوانیم : «گناه در جامعه مثل سوراخ كردن #كشتى در دریاست» ؛ اگر مسافرى محل خود را سوراخ كند، همین كه آب وارد كشتى شد، همه را غرق خواهد كرد.
➕به هر حال، این تفكر كه گناه كسى در سرنوشت دیگران اثر ندارد، صحیح نیست. رسول خدا (ص) فرمود : «گناه مخفیانه تنها به گناهكار ضربه مى زند؛ ولى اگر از گناه علنى نهى نشود، به #همه مردم ضربه خواهد زد.»
3️⃣خجالت
گاهى سكوت و رها كردن امر به معروف و نهى از منكر، سرچشمه #روحى و روانى دارد. فرد خجالت مى كشد و حیا مى كند.
➖این نوع حیا در روایات اسلامى مورد #انتقاد است و باید این صفت را كسى كه گرفتار آن است، با #تمرین از خود دور كند. او باید بداند كه عار و خجالت موقت در دنیا، نتیجه اى جز آتش ابدى در #قیامت نخواهد داشت.
2️⃣امر و نهى خلاف #آزادى فردى است
➖آزادى، كلمه مقدسى است كه در سایه آن هزاران كار #نامقدس انجام گرفته است. معناى آزادى آن نیست كه، هر كسى بتواند هر كارى انجام دهد؛ زیرا این نه با عقل سازگار است و نه هیچ فرد و جامعه و رژیمى به آن تن مى دهد.
➖آزادى در چهارچوب قانون الهى و عقل و فطرت صحیح است؛ وگرنه مى شود هرج و مرج و #بى بند و بارى و #مزاحمت این و آن و كارشكنى و صدها آفت دیگر.
➖اگر #كودكان را آزاد مى گذاشتیم، در روى زمین انسانى باقى نمى ماند؛ چون همه آنان خودشان را به نحوى #نابود مى كردند و در معرض خطر قرار مى دادند.
➖اگر آزادى #كنترل نشود، سنگ روى سنگ قرار نمى گیرد. در زندگى اجتماعى، آزادى باید بر اساس سلامتى جامعه و مقررات فراگیر معنا شود و آزادى شخصى نباید آزادى دیگران را #سلب كند و اگر كسى از اراده و آزادى خود #سوء استفاده كرد، باید مهار شود.