فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 مرحوم نادر طالبزاده 19 آبان1400
وبینار جهاد تبیین مجمع عدالتخواه دانشگاه کاشان:
🔻من به بچه های خودم گفتم #واکسن_نزنن خودم در یک شرایط بی حالی بودم و من را بردند و و یک دوز واکسن زدم و #اثر_خیلی_بدی روی من داشت و دومی رو نزدم
کسی که میخواد بزنه بره بزنه
ولی کسی که نمیخواد بزنه مطمئن باشید نون و ماست نمیخوره!
🔻از داروهایی در #طب_اسلامی، #طب_سنتی که جلوگیری میکند و بدن را مقاوم میکنه در برابر این ویروس استفاده میکند.
حق آنهاست که نخواهند بزنن، اینکه اجبار کنند استخدام نکنند این خطاست!
http://eitaa.com/fatemiioon135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اسرائیل چگونه متولد شد؟
🔹در اواخر قرن ۱۹ میلادی، اوج گرفتن یهودستیزی در اروپا "مسئله یهود" را برای دههها تبدیل به موضوعی برای بحث در اروپا کرده بود.
🔹جمعیتی یهودی در قارهای مسیحی که اگرچه در کشورهای زیادی پراکنده شدهاند اما در همه این کشورها در اقلیت بودند و بسیاری از اروپاییها نیز دل خوشی از آنها ندارند.
🔹اگر علاقه دارید کمی به معلومات تاریخی خود اضافه کنید تماشای این ویدئو را از دست ندهید.
http://eitaa.com/fatemiioon135
توجه
⚫️ 🌷*تغییر در مراسم تشییع استاد شهید نادر طالبزاده*
🔷 *مراسم وداع:*
🔹شنبه ۱۰ اردیبهشت ساعت ۱۶ تا ۱۸/ معراج شهدای تهران
🔷 *مراسم تشییع:*
🔹یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۹ صبح/ از مقابل مسجد بلال سازمان صدا و سیما
http://eitaa.com/fatemiioon135
اولین تصویر از پیکر مرحوم #نادر_طالبزاده
🔹مراسم وداع با پیکر مرحوم نادر طالبزاده پژوهشگر، مستندساز و فیلمساز کشورمان هم اکنون در معراج شهدای تهران با حضور عموم مردم در حال برگزاری است.
http://eitaa.com/fatemiioon135
#اعمال
#رمضان
نماز شب بيست و نهم:
دو ركعت در هر ركعت حمد و بيست
مرتبه توحيد
نماز شب سیام:
دوازده ركعت در هر ركـعت حمـد و بيست مرتبه توحيد و بعد از فارغ شدن صد مرتبه صلوات بر محمّد و آل محـمّد و ايـن نـمازها چنانچه مذكـور شـد هـر دو ركـعت بـه يـك سـلام است.
منبع: مفاتیح الجنان
http://eitaa.com/fatemiioon135
#اعمال
#رمضان
#شب_آخر ماه شب بسيار مباركی است و از برای اين شب چند عمل است:
✅اوّل: غسل
✅دوّم: زيارت امام حسين عليه السلام
✅سوم: خواندن سوره انعام و كهف و يس و صد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللهَ وَاَتُوبُ اِلَيْهِ
✅چهارم: بخواند اين دعا را كه شيخ كلينی از حضرت صادق عليه السلام نقل كرده: اَللَّـهُمَّ هذا شَهْرُ رَمَضانَ، الَّذي اَنْزَلْتَ فيهِ الْقُرْ انَ، وَقَدْ تَصَرَّمَ، وَاَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَريمِ يا رَبِّ، اَنْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتي هذِهِ، اَوْ يَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضانَ، وَلَكَ قِبَلي تَبِعَةٌ اَوْ ذَنْبٌ، تُريدُ اَنْ تُعَذِّبَني بِهِ يَوْمَ اَلْقاكَ.
✅پنجم: بخواند دعاء يا مُدَبِّرَ الاُْمُورِ كه در اعمال شب بيست و سوم گذشت.
✅ششم: وداع كند ماه رمضان را به دعاهای وداع كه شيخ كلينی و صدوق و شيخ مفيد و طوسی و سيد بن طاووس رضوان الله عَلَيهم نقل كردهاند و شايد بهترين آنها دعای چهل و پنجم صحيفه كامله باشد و سيّد بن طاووس روايت كرده است از حضرت صادق عليه السلام كه هر كه در شب آخر ماه رمضان وداع كند آن ماه شريف را و بگويد: اَللَّـهُمَّ لا تَجْعَلْهُ اخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيامي لِشَهْرِ رَمَضانَ، وَاَعُوذُ بِكَ اَنْ يَطْلُعَ فَجْرُ هذِهِ اللَّيْلَةِ، اِلاّ وَقَدْ غَفَـرْتَ لـي، سيد و شيخ صدوق از جابربن عبدالله انصاري روايت كردهاند كه گفت رفتم به خدمت حضرت رسول(صلی الله عليه وآله) در جمعه آخر ماه رمضان چون نظر آن حضرت بر من افتاد فرمود كه ای جابر اين آخر جمعهای است از ماه رمضان پس آن را وداع كن و بگو: اَللَّـهُمَّ لا تَجْعَلْهُ اخِرَ الْعَهْدِمِنْ صِيامِنا اِيّاهُ، فَاِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْني مَرْحُوماً وَلا تَجْعَلني مَحْرُوماً، پس بدرستي كه هر كه اين دعا را در اين روز بخواند به يکی از دو خصلت نيكو ظفر مي يابد يا به رسيدن به ماه رمضان آينده يا به آمرزش خدا و رحمت بی انتها. و سيد بن طاووس و كفعمی نقل كردهاند از حضرت رسول(صلی الله عليه وآله) كه فرمود هر كه در شب آخر ماه رمضان ده ركعت نماز گذارد بخواند در هر ركعت حمد يك مرتبه و قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدٌ ده مرتبه بگويد در ركوع و سجود ده مرتبه: سُبْحانَ اللهِ وَالْحَمْدُ للهِِ وَلا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَاللهُ اَكْبَرُ و بعد از هر دو ركعت تشهّد بخواند و سلام دهد و چون از تمام ده ركعت فارغ شد و سلام داد هزار مرتبه استغفار كند. اَسْتَغْفِرُاللهَ وَ اَتُوبُ اِلَيْهِ و بعد از استغفار سر به سجده گذارد و بگويد در حال سجود: يا حِيُّ يا قَيُّومُ، يا ذَاالْجَلالِ وَالاِْكْرامِ، يا رَحْمنَ الدُّنْيا وَالاْخِرَةِ وَ رَحيمَهُما، يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ، يا اِلـهَ الاَْوَّلينَ وَالاْخِرينَ، اِغْفِرْلَنا ذُنُوبَنا، وَتَقَبَّلْ مِنّا صَلواتَنا وَصِيامَنا وَقِيامَنا. قسم به حق آنكه مرا براستي به نبوت مبعوث فرموده كه جبرئيل مراخبر داد از اسرافيل از پروردگار خود تبارك و تعالی كه سر از سجده برنداشته باشد كه بيامرزد خدا او را و قبول فرمايد از او ماه رمضان را و بگذرد از گناهان او «الخبر» و اين نماز در شب عيد فطر نيز روايت شده ولكن در آن روايتست كه تسبيح اربع را در ركوع و سجود عوض تسبيح ركوع و سجود بخواند و به جای اِغْفِرْلَنا ذُنُوبَنا تا به آخر دارد اِغْفِرْلي ذُنُوبی وَ تَقَبَّلْ صَوْمی وَ صَلوتي وَ قِيامی
http://eitaa.com/fatemiioon135
✴️ یکشنبه👈۱۱ اردیبهشت/ثور ۱۴۰۱
👈۲۹ رمضان ۱۴۴۳👈۱ می ۲۰۲۲
🏛 مناسبتهای دینی و اسلامی👇
❤️پیشاپیش عید سعید فطر مبارکباد.
🌙 احکام دینی و اسلامی👇
❇️ امروز روز بسیار پسندیده و مبارکی برای امور زیر است:
✅ جابجایی و نقل و انتقال
✅ خرید حیوان و چارپایان
✅ مهاجرت به شهر دیگر
✅دیدار با دوستان
✅ و افتتاح خیریهها خوب است.
🚘 سفر: مسافرت همراه صدقه باشد.
👼 مناسب زایمان و نوزاد مبارک و شجاع خواهد بود إنشاءألله.
❎نماز نافله در شبهای ماه مبارک رمضان:
🔵نماز مستحبی شب عید فطر.
(دو رکعت) بعد از نماز مغرب و عشا خوانده می شود در رکعت اول بعد حمد ۱۰۰ مرتبه توحید و در رکعت دوم بعد حمد یک مرتبه توحید خوانده میشود.
پس از نماز به سجده رفته و ۱۰۰ مرتبه بگوید "اتُوبُ اِلی الله" و بعد از آن بگوید" یا ذالمن و الجود یا ذالمن والطول یا مصطفی محمد وافعل بی کذا و کذا"... و به جای کذا و کذا حاجات خود را بخواهد.
♥️ثواب: امیرالمومنین علیه السلام میفرماید: هر کس این نمازها را بخواند به خدایی که جانم در دست اوست خداوند حاجت و خواسته او را میدهد و گناهان او را میآمرزد و لو به قدر ریگهای بیابان باشد.
🔭 احکام نجوم👇
🌓 امروز: قمر در برج ثور است و از نظر نجومی برای امور زیر نیک است:
✳️ آغاز بنایی و خشت بنا نهادن
✳️ افتتاح شغل و کار
✳️ عقد و ازدواج
✳️ خرید املاک و مستقلات
✳️ جابجایی و نقل و انتقال
✳️ نامه نگاری
✳️ دیداربا روسا
✳️ارسال کالاهای تجاری
✳️خرید جواهرات
✳️ و مشارکت و امور شراکتی خوب است.
🔲 این مطالب تنها یک سوم اختیارات سررسید تقویم همسران است بقیه امور را در تقویم مطالعه بفرمایید.
❤️ مباشرت و مجامعت: امشب و فردا فرزند شرور خواهد شد و یا صاحب فرزند نگردد مگر در پیری.
⚫️ طبق روایات، #اصلاح_مو (سر و صورت) در این روز از ماه قمری، باعث گوشه گیری و انزوا میشود.
💉🌡حجامت خون دادن فصد و زالو انداختن #خون_دادن یا #حجامت #فصد#زالو انداختن در این روز، از ماه قمری، سبب نجات از بیماری میشود.
😴😴تعبیر خواب👇
تعبیر خوابی که شب "شنبه" دیده شود طبق آیهی ۳۰ سوره مبارکه "روم" است.
فاقم وجهک للدین حنیفافطرت الله...
و از معنای آن استفاده میشود که برای خواب بیننده کاری پیش آید و عدهای میخواهند او را منصرف کنند و او سخن آنان رو گوش نکند و همین درست است. و شما مطلب خود را در این مضامین قیاس کنید.
✂️ ناخن گرفتن👇
یکشنبه برای #گرفتن_ناخن، روز مبارک و مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بی برکتی در زندگی گردد.
👕👚 دوخت و دوز👇
یکشنبه برای بریدن و دوختن #لباس_نو روز مناسبی نیست. طبق روایات موجب غم و اندوه و حزن شده و برای شخص، مبارک نخواهد بود(این حکم شامل خرید لباس نیست)
✴️️ وقت #استخاره در روز یکشنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۲ و بعداز ساعت ۱۶ عصر تا مغرب
❇️️ ذکر روز یکشنبه: یا ذالجلال والاکرام ۱۰۰ مرتبه
✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۴۸۹ مرتبه #یافتاح که موجب فتح و نصرت یافتن میگردد.
💠 ️روز یکشنبه طبق روایات متعلق است به #حضرت_علی_علیه_السلام و #فاطمه_زهرا_سلام_الله_علیها
سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.
🌸به امید پرورش نسلی مهدوی إنشاءألله🌸
📚 منابع مطالب
کتاب تقویم همسران
http://eitaa.com/fatemiioon135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
#دعای_روز_بیست_و_نهم_ماه_رمضان
🎙️با نوای مرحوم
#موسوی_قهار
🌸🤲«التماس دعا»🤲🌸
ا_____________________ا
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج.🤲
http://eitaa.com/fatemiioon135
46.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند رمزگشایی از یک اپیدمی
مستندی از دکتر طالب زاده که حتی اجازه پخش از تلویزیون را نگرفت ، حتما ببینید بسیار جالب است .
حتی اگر فرصت ندارید همه اش را ببینید از دقیقه ۲۷ را حتما ببینید.
http://eitaa.com/fatemiioon135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گلزار شهدای تهران، قطعه ۲۹، ردیف ۱۱، شماره ۱۹
نائبالزیاره بودیم...
#شهید_نادر_طالبزاده
#مرگ_بر_اسرائیل
#مرگ_بر_صهیون
http://eitaa.com/fatemiioon135
هیأت خواهران فاطمیون تهران
سلام لطفاً فقط بچههایی که خانم اسدیان رو دقیق میشناسن این پیام رو بخونن برای هیأت توی قم یه مکان
ببخشید در این حد تونستیم پیامتون رو توی کانال بذاریم.
http://eitaa.com/fatemiioon135
۲۰۲۲۰۵۰۱۱۷۳۵۱۱.aac
2.75M
آیا #فطریه به کسانیکه نیازمند هستند تعلق میگیرد؟
eitaa.com/fatemiioon135
جنس و مبلغ فطريه
دادن جنس به عنوان فطريّه
1893. 1) آيا مى توان در صورت عدم قدرت بر زكات فطره، جنسى را به قيمت فطريه جدا كرد و كنار گذاشت؟
ج. مى تواند.
2) آيا با پول فطريه مى توان بدون اطلاع فقير، براى وى لباس خريد؟
ج. اگر راضى به خصوصيات است، در فرض اطلاع كافى است.
جواز پرداخت بيشتر از مقدار واجب
1894. مكلّفى بيش از مقدار زكات فطره را جدا مى كند و كنار مى گذارد، به گونه اى كه ضمن آن به طور مشاع، فطريه است. آيا اشكال دارد؟
ج. مانعى ندارد.
تبديل زكات فطره
1895. آيا شخص مكلف مى تواند زكات فطره اى را كه جدا كرده و كنار گذاشته است، به پول ديگر يا چيز ديگرى تبديل كند؟
ج. اگر به نحوى است كه مستحقين راضى هستند، جايز است.
تبديل پول فطريّه به جنس و پرداخت به فقير
1896. اگر مكلّف پول زكات فطره را به صورت جنس ديگر ـ مثل لباس و لوازم زندگى ـ درآورده و بعد به فقير داده، در حالى كه غافل يا جاهل بوده، صحيح است يا خير؟ و اگر برائت ذمّه حاصل نشده وظيفه چيست؟ آيا راه جبران دارد؟
ج. اگر به اندازه ى فطريه باشد اشكال ندارد.
پرداخت گندم و لوبيا به فقير
1897. با توجّه به اين كه نخود و لوبيا را مى پزند و با نان مى خورند، آيا مى توان به جاى گندم و... نخود و لوبيا به فقير داد؟
ج. در كفارات با صدق طعام مانعى ندارد و در زكات فطره، در صورتى كه قوت غالب باشد، اشكال ندارد.
محاسبه ى زكات فطره از نان
1898. آيا در زكات فطره مى توان به جاى قيمت گندم، نان محاسبه كرد؟ با توجه به اين كه نانوايى ها نان را از آرد دولتى تهيه مى كنند كه با قيمت آزاد آن تفاوت چشمگيرى دارد.
ج. مى توان نان حساب كرد، ولى بايد به قيمت آزاد آن حساب كرد.
محاسبه ى زكات فطره به قيمت دولتى يا آزاد
1899. در زكات فطره اگر بخواهد قيمت جنس را حساب كنند، آيا به قيمت دولتى حساب كنند يا به نرخ آزاد؟
ج. بايد به نرخ آزاد محاسبه كنند.
eitaa.com/fatemiioon135
سؤال اول: زکات فطره بر چه کسانی واجب است؟ کسانی که در شب عید فطر مکلف باشند و فقیر نباشند و نانخور دیگران هم نباشند. کسانیکه این شرایط را داشته باشند باید زکات فطره خودشان را و کسانیکه نانخور آنها هستند، تحت تکفل آنها هستند - ولو واجبالنفقه هم نباشند - نانخور او به حساب بیایند باید زکات فطرهی آنها را هم بپردازد. اما کسی که مکلف نیست مثل بچهای که هنوز بالغ نشده است، زکات و نماز بر او واجب نیست، زکات فطرهی او را باید سرپرست او بپردازد. کسی که فقیر است، زکات فطره بر او واجب نیست؛ بلکه میتواند زکات فطره دریافت کند و خرج کند. هر چند فرمودهاند افراد ناتوان هم اگر مثلا خانواده پنج، شش نفره هستند حداقل به اندازه یک صاع، زکات فطره یک نفر را دست بهدست کنند، در نهایت همان را بپردازند؛ تا از این اجر و ثواب برخوردار بشوند.
و اما سؤال دوم: چهوقت زکات فطره بپردازیم؟ 👇👇👇
ادامه....
eitaa.com/fatemiioon135
اما سؤال دوم: چه وقت زکات فطره بپردازیم؟ وقت پرداختن زکات فطره از شب عید است- یعنی از مغرب روز قبل عید - تا ظهر روز عید. این نکته را من خدمت شما برادران و خواهران عرض کنم، زکات فطره یک واجب عبادی است؛ یعنی افزون بر اینکه یک فریضه و واجب است، یک عبادت هم هست. حتما آنچه را که میپردازیم باید به نیت زکات و بهقصد قربت باشد؛ همانطور که نماز میخوانیم و وضو میگیریم و روزه میگیریم، زکات را بپردازیم. پس مسئلهی مهمی است. تأخیر هم نیاندازید. حتی فرمودهاند، احتیاط واجب آن است که قبل از نماز عید، زکات فطرهتان را بپردازید. مشاهده شده است که بعضی از افراد با اینکه صندوقهایی از طرف مؤسسات هست که زکات فطره را دریافت میکنند، پس از خواندن نماز عید و هنگام برگشت از نماز، زکات فطره را میپردازند. خب، لااقل به این احتیاط عمل بشود. مقید باشید و در وقت، زکات فطره را بپردازید. حتی فرمودهاند که اگر کسی امکان پرداختن برایش وجود ندارد، زکات فطره را کناز بگذارد تا بعداً بپردازد. این هم زمان پرداختن زکات فطره. اگر از سالهای گذشته به کسی زکات فطره واجب بوده و نپرداخته است، این زمان ندارد ولی خوب است که در همان روز عید، فطرهی گذشته را هم بپردازد.
اما مقدار و جنس زکات فطره. چه مقدار و چه چیزی؟ برای هر نفر یک صاع که حدود سه کیلو هست. سه کیلو گندم، جو، برنج، ذرت، خرما و امثال اینها. معمولا چون پرداخت قیمت آن هم اشکالی ندارد، قیمتی هم اعلام میشود؛ و چه خوب است که انسان، آنچه را که در ماه مبارک رمضان، قوت غالب او بوده، به فقرا هم همان را بدهد. نه اینکه خودمان بهترین غذاها را خورده باشیم و برنج بخوریم و به فقرا نان خالی بدهیم. تازه ما گندم میدهیم که هنوز نان هم نشده است. گرچه اگر همان گندم را هم - که حداقل است - بپردازید اشکالی ندارد؛ اما احتیاط مستحب است که آنچه را که بیشتر خودتان مصرف میکنید، از این حبوبات که گفته شد، بپردازید. بنابراین مثلا در یک خانواده شش نفره، سرپرست خانواده که خرج دیگران را میدهد، او باید زکات فطرهی خودش و پنج نفر دیگری که تحت تکفل او هست - یعنی شش ضربدر سه، که میشود هیجده کیلو یا قیمت هیجده کیلو - را بپردازد.
و اما مصرف زکات فطره. مصرف زکات فطره همان مصرف زکات اموال است که در قرآن هم وارد شده است: «انما الصدقات للفقراء و المساکین ...» تا آخر آیه. اما یک احتیاط استحبابی در اینجا وجود دارد - حتی برخی از فقها و مراجع معظم تقلید احتیاط واجب هم دارند - که حتیالمقدور به «فقرا» داده بشود. افراد فقیر و مستمند. اگر فقرا نبودند، مصارف دیگر، مثل مسجد و امور خیر و امثال اینها که مصارف زکات هست. فقیر هم به معنای گدا نیست. ممکن است شخص گدا نباشد و فقیر باشد. ممکن است فقیر باشد و گدایی نکند. ممکن هم هست که فقیر باشد و گدایی هم بکند. فقیر کسی است که خرج او بیش از دخلش است؛ یعنی درآمد سالش را ندارد و تأمین نمیشود. به چنین شخصی فقیر میگویند و میشود به او زکات فطره را پرداخت کرد. سؤال میکنند که آیا به این نهادها و مؤسسات هم میتوانیم بپردازیم؟ بله، اگر مورد اطمینانتان هستند که به مصرف زکات فطره میرسانند اشکالی ندارد.
درباره فطره میهمان که خیلی سؤال میشود - چون گفتیم کسی که نانخور دیگری است، زکات فطره بر خودش واجب نیست و آن میزبان یا کسی که خرجی او را میدهد زکات فطرهاش را باید بدهد - میهمان اگر در حدی باشد که نانخور به حساب بیاید (مثلا شب عید آمده و پنج شب دیگر هم میخواهد بماند یا پنج شب است که آمده و شب عید هم هست یا فردی است که گهگاه خانه شماست، کسی از فامیل که گهگاهی به خانه شما میآید و شب عید هم آمده است که عرفاً میگویند که او نانخور شماست) بله زکات فطره بر عهده شماست. اما اگر در این حد نباشد، مثلاً یک شب شما افطاری میدهید، افرادی را دعوت میکنید یا یک فردی بهعنوان میهمان آمده است، او عرفاً و معمولاً نانخور به حساب نمیآید و زکات فطرهاش بر عهده خودش است.
نکتهی دیگر اینکه کسی که زکات فطرهاش بر عهدهی دیگری هست، خودش همین جوری نمیتواند بپردازد. مثلاً یک شخصی است کار هم میکند، اما در خانهی پدرش زندگی میکند و ازدواج هم نکرده است و خرجش هم با پدرش است. بگوید حالا که خودم پول دارم، زکات فطرهام را خودم میدهم. این زکات فطره بر سرپرست او واجب است، شما باید وکالت بگیری و پرداخت زکات فطره به صورت تبرعی صحیح نیست. به پدرت بگویی که زکات فطرهی من که بر شما واجب است، من از طرف شما میپردازم. این اشکالی ندارد.
eitaa.com/fatemiioon135
فطرهی سربازها و کسانی که در بیمارستانها یا ادارات و امثال آن شیفت کاریشان هست، اگر خرجشان با خودشان است، زکات فطره هم با خودشان است و اگر دیگری خرجشان را میدهد، زکات فطره بر عهده اوست. زکات فطرهی کسی بر بیتالمال واجب نیست. نه بیمارستان، نه اداره و نه جاهای دیگر از این قبیل. ممکن است بگویید آقا، سحری و افطاری ما را یک ماه پادگان داده است. نه، عرفاً شما نانخور هر کسی که هستید یا اگر خرجیتان با خودتان است زکات فطره هم با خودتان است.
چند تفاوت اجمالی بین زکات فطره و کفاره هست که من به آنها اشاره میکنم:
کفاره بر همه افراد واجب نمیشود، فقط بر کسانی که روزه نگرفته اند واجب میشود که تفصیلش گفته شده است؛ اما زکات فطره بر تمام افرادی که آن شرائط را داشته اند، واجب میشود؛ چه روزه گرفته باشند و چه روزه نگرفته باشند.
در کفاره حتما باید طعام داده شود، یعنی یا گندم باشد یا جو باشد یا آرد، خرما یا برنج باشد و قیمت کفاره کفایت نمیکند. مگر اینکه آدمگر اینکه آدم پول را به فقیر بدهد و به او بگوید که شما با این پول نان تهیه کن یا برنج بخر. ضمنا آن پول باید بهقدر قیمت برنج هم باشد. چون بعضی از افراد، فطرهی دیگران را مثلا به قیمت گندمِ سه هزار و پانصد تومان جمعآوری میکنند و مثلاً سی یا چهل تا سه هزار و پانصد تومان میشود؛ بعد میروند و برنج میدهند، میشود به انداره ده نفر غذا. این کفایت نمیکند. یا از مردم نگیرید یا آن ناقصیش را خودتان جبران کنید. یا اگر میخواهید به برنج تبدیل کنید از همان اول قیمت برنج را بگیرید. به همان تعداد باید پرداخته شود. اما در زکات فطره، پرداخت قیمت غذا هم اشکالی ندارد که گفته شد.
کفاره، وقت معین ندارد، هر چه زودتر بپردازید، بهتر است؛ اما زکات فطره وقت دارد. مصرف کفاره، فقط فقرا هستند ولی در مصرف زکات فطره، غیر فقرا هم هستند ولی احتیاط مستحب است که به فقرا داده شود.
مقدار کفاره متفاوت است، اما همچنانکه گفته شد، مقدار زکات فطره ثابت است: برای هر نفری سه کیلو از چیزهایی که گفته شد.
کفاره به سادات هم اگر فقیر باشد، میرسد و میشود آنرا به سید فقیر داد؛ ولی زکات فطره را به سید فقیر نمیشود داد، مگر کسی که زکات میدهد، خودش هم سید باشد؛ که میتواند زکات فطرهاش را به سید فقیر یا غیر سید بپردازد.
پایان متن...
eitaa.com/fatemiioon135