پیادهروی قارهیی به عتبات عراق و حجاز و شام ایدهی سادهیی دارد: در آخرین خشکی قارهیی در آسیا و اروپا و افریقا پا به آب دریا بزن و به عتبه بیاده برو؛ از دریا به دریا...
فهم رویدادی از اربعین ما را به آن جا میبرد که برای کشورهای مختلف موکبداری روی جادهی نجف-کربلاء پهن کنیم. فهم شریانی از اربعین ما را به این جا میآورد که پیادهروی و جادههای آن را تا کشورهای مختلف بسط دهیم...
تمرکز نظم ایرانی اربعین روی موکبداری و توقف زائر است. تمرکز نظم عراقی اربعین روی پیادهروی و تحرک زائر است...
خیلی پیش از آن که خروج اصل ششم جماعت تبلیغ سنی باشد، خروج به عتبهی حسینیه نشانهی پنجمی بود که امامان شیعه، مؤمنین را با آن بر شمرده بودند...
تجمعهای سالانهی جماعت تبلیغ هنوز رتبهی سومین مناسک پرجمعیت عالم پس ازحج و اربعین را دارد. در هماین حال جماعت تبلیغ بزرگترین شبکهی مردمنهاد دعوت در عالم است. اینها به ما نشان میدهد شبکهی دعوت و تبلیغ شریانی، در آن اقامه، در مناسک اربعین چه جمعیت و عظمتی خواهد داشت...
نظم ایرانی اربعین این سالها با نظم عراقی در موکبداری و خدمترسانی و حتا سیاستگزاری رقابت کرده است. این دو نظم هنگامی در هم مندمج میشوند که اولی در پیادهروی هم با دومی رقابت کند؛ با عقب بردن نقطهی شروع به بصره و عماره و بدره و خسروی و محمره، و عقب رفتن به پیاده از خانه...
ایستادن در خصوص عملیات اربعین و نرفتن به عموم بیاده با ما همآن کاری را خواهد کرد که نشستن در خصوص روایت جنگ هشتساله و نرفتن به عموم مقاومت اسلامی کرد...
حاج قاسم در روزهای پایانی حیات ظاهری خود بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای مدافعان حرم را بر پا کرد. چه، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس نتوانست از چنبرهی بسنده به جنگ هشتساله بیرون بیاید؛ این، سرنوشت تمام ستادهای اربعین است اگر نتوانند به شریانهای بیاده توسعه بیابند...
بیادهی سالانهی اربعین تنها یکی از موسمهای شریانهای روزانه و عمرانهی بیاده به عتبات عراق و حجاز و شام است...
با طب تبلیغ میکند؛ فشاردرمانی. میگفت: وسط مشت و مال که دردشان میرود، وهابیمشربیشان هم شل میشود؛ میگویند: نه! شیعه این قدرها هم که میگویند کافر نیست، ادامه بده شیخ. پول شیخنشینهای خلیج با اکثریت سنی بنگلادش کاری کرده است که اقلیت شیعه هنوز یک در میان در تقیهاند...
ترکیب دستههای پیادهروی عتبات در موسم اربعین و دیگر موسمها، به حلقههای مباحثهی طلبهها میماند: دو نفر کم است، سه نفر زیاد است...
ایران خانهی دوم امت محمد است. پیاده از خانه تا عتبات عراق رفتن برای بسی از امت شروع بیاده از خاک ایران است؛ از مسجد جامع خرمشهر، از گودی قتلگاه فکه، از ارتفاعات بازیدراز در کرمانشان، از مزار علی بن مهزیار در اهواز، از حرم خانم فاطمهی معصومه در قم، از حرم امام هشتم در مشهد...
عصر تماس گرفتند که امسال میخواهیم از خرمشهر پیاده به اربعین کربلاء برویم. از که جا میآمدند؟ روسیه. شب به این فکر میکردم که از آن سرما در گرمای انتهای تابستان جنوب عراق چه خواهند کرد...
حرکت پیاده از خانه آن طور که این سالها روی محور اهواز به عماره به نجف به کربلاء به راه افتاده است، مسیری سرشار از یادمان است: مزار علی بن مهزیار، معراج شهدای اهواز، پادگان حمید، سوسنگرد، قتلگاه دهلاویه، پل سابله، بستان، تنگهی چذابه، کانال کمیل، پل غزیله...
سنخ تبلیغ ماه محرم، تبلیغ خیمه است. سنخ تبلیغ ماه صفر تبلیغ پیاده است...
پیاده از خانه به عتبه را اگر از خانهی جمعیمان، ایران، برویم نقطهی شروع، نقاط چاووش ملی است: مسجد جامع خرمشهر به مرز شلمچه، کانال کمیل به مرز چذابه، حرم علی صالح به مرز مهران، ارتفاع بازیدراز به مرز خسروی، و عقبتر ساحل قمیجه و حرم علی مهزیار و حرم سبز قبا و تنگهی مرصاد...
پیادهروی اربعین با عبور از تنگهی مرصاد و رسیدن به مرز خسروی و از آن جا تا نجف و کربلاء رفتن تمام کردن راه ناتمام سید اسرای ایران، سید علیاکبر ابوترابی، است که سالها این مسیر را تا پشت مرز بسته شده به دست بعثیها میآمد و در آن نقطهی چاووش از دور زیارت میکرد...