در تمام سالهای فترت پیادهروی به عتبات، جدای از عراق این شیعههای جمهوری آذربایجان بودهاند که حتا در دورهی الحاد شوروی سنت بیاده به مزارهای محلی را بر پا داشتند؛ هر چند طاغوت باکو مانند طاغوت بغداد این پیادهرویها را قدغن کردند...
طاغوت باکو به دست ایرانیها سنت تاریخی بیاده به مزارهای آذربایجان را تعطیل کرد. آنها را میان تعطیل کردن مدرسههایی که آن جا تأسیس کرده بودند و تعطیلی پیادهروی مخیر کرد. ایرانیها پیادهروی آذریها را تعطیل کردند و آن گاه طاغوت باکو آن مدرسهها را تعطیل کرد؛ به هم این راحتی...
از مرز خسروی وارد خاک عراق شوید و شب را در راه در یکی از مناطق شیعهنشین خانقین، مقدادیه، بعقوبه، جدیده، بغداد بمانید. سه تا چهار روز مسیر حرم کاظمین تا حرم کربلاء را پیاده بروید؛ اگر نفس بیشتری داشتید دو تا سه روز مسیر پیادهتان را از حرم کربلاء به حرم نجف ادامه بدهید...
امسال که مرز ورود مواکب اربعین سومار است، کار خدمترسانی و فرهنگسازی و شبکهسازی فراملی مواکب ایرانی درست از پشت مرز و از شهر شیعهنشین مندلی عراق شروع میشود تا برسیم به بلد روز و نهروان و بعقوبه، تا برسیم به مناطق حاشیهنشین بغداد...
برنامهی درازمدت احیای اربعینی جادهی ابرشم از مشهد تا ری تا کرمانشان تا خسروی تا خانقین تا بغداد تا کربلاء کی به نتیجه رسیده است؟ آن روز که روی این جاده در روستای داعشزدهی امام ویس، پس از خانقین و پیش از مقدادیه، برای زائر پیادهی ایرانی موکب زده باشند...
پیاده از خانهتان در طهران به اربعین کربلای معلا بروید؛ اگر نمیشود، پیاده از حرم حضرت روحالله، اگر نمیشود، پیاده از تنگهی مرصاد در کرمانشان، اگر نمیشود، پیاده از صفر مرز در خسروی، اگر نمیشود، پیاده از حرم کاظمین در بغداد. هر کدام که شد سال بعد از یک گام عقبتر شروع کنید...
عادت موکبهای عراقی روی شریانهای بیادهی اربعین آن است که اول صبح قرآن میگزارند. ابتکار امسال موکبهای ایرانی این میتواند باشد که وقت به وقت پشت بلندگو قرآن بگزارند و حزب به حزب مصحف را برای ختم زائران پیاده در بازههای استراحتشان، روی پیشخوان داشته باشند...
کار ساده و مؤثری که موکبهای موسم محرم و صفر در سطح روستا و شهر میتوانند انجام بدهند، هماین اضافه کردن قرائت قرآن به سبد پخش صوتیشان است...
کار سادهیی که موکبهای منفصل محرم و صفر کف شهرها و روستاها و موکبهای متصل مسیر پیادهروی اربعین میتوانند این سال و هر سال انجام بدهند آن است که هر یک، یک چند آیهیی که مناسب میدانند را با ترجمه به زبانهای مختلف روی پرده چاپ کنند و در موکب بیاویزند...
درستش آن است که در هر موکب مسیر پیادهروی اربعین جعبهی مصحف باشد و ورقورق قرآن، سفت چاپ شده باشد. زائر در مسیر از یک موکب یک ورق را بر میدارد و در راه میخواند و در موکب بعد وا مینهد و ورق بعد را بر میدارد و ادامه میدهد...
با وجود موکب دمنوش و موکب مشتومال و موکب طب، جای موکب مصحف در مسیر پیادهروی اربعین خالی به نظر میرسد؛ جایی که بیوقفه ترتیل ترتیبی و تحقیق انتخابی و تفسیر موضوعی سوره به سورهی قرآن پخش شود و بشود جایی نشست و چایی خورد و نفسی تازه کرد و حزبی خواند و به مسیر ادامه داد...
کمترین فائدهی موکب مصحف در مسیرهای پیادهروی اربعین و حتا در کف شهرها آن است که هر سال هزاران هزار زائر، حمد و سورهشان را تصحیح میکنند، تا برسیم به برداشته شدن اتهام علم کردن اربعین برابر حج و تشیع برای اسلام که سلفیهای ناسره مطرح میکنند و ایرانشهریهای بدخیم خوش دارند...
بسم الله
من خرج من منزله یرید زیارة قبر الحسین إن کان ماشیاً، کتب الله بکل خطوة حسنة و محی عنه سیئة.
نخستین فراخوان ملی پویش اربعینی پیاده از خانه
اگر تا به حال در موسم اربعین یا دیگر موسمهای زیارت، پیاده مسیر کامل خانه تا عتبهی حسینیهی کربلاء را رفتهیید و به زیارت حضرت سیدالشهداء مشرف شدهیید نامتان و هیأت و شهرتان را به شمارهی ۳۰۰۰۱۵۴۲ بفرستید.
جامعهی فعالان اربعین | مدرسهی وتر
خرمشهر اگر پایانهی پیادهروی عمیق اربعین از خانهی ما در ایران به عتبات عراق بود، کراچی پایانهی پیادهروی عمیق اربعین از خانههای شرق آسیا به غرب و به ایران و به قلب عراق، کربلاء، است...
زائرانی که پیاده از خانه به عتبهی کربلاء آمدهاند ظهر اربعین به حرم حر، در ابتدای جادهی قدس، میروند و چاووش میکنند. چاووشخوانی سالانهی داعیانی که پیاده از خانه به عتبات عراق و شام و حجاز میروند عصر ۲۸ رجب در پیادهروی از حرم خانم فاطمهی معصومه به مسجد مقدس جمکران است...
خطرناکترین کاری که با خیمهی محرم و بیادهی صفر میتوان کرد هماین فرو کاستن آن از دستگاه رشد به سازمان جذب است؛ استحالهی هیأت به دورهمی...
چلهی بیادهی حکمت که جا شروع میشود؟ عصر عاشوراء از مقتلخوانی صحن گوهرشاد؛ که جا تمام میشود؟ صبح اربعین در زیارتخوانی صحن بینالحرمین...
عراقیهایی که پی پیادهروی عمیق و عمیقتر اربعین بودهاند هماین سالها ساحل رأسالبیشه در جنوب فاو را یافتهاند. عقبتر و عمیقتر اگر بخواهد شروع کنند؟ حرم خانم فاطمهی معصومه در قم مقدسه و حرم احمد بن موسی در شیراز و حرم علی بن موسی در مشهد، تا برسیم به حرم خانم زینب در دمشق...
این محرم است که اسلام را زنده نگاه داشته است؛ این صفر است که محرم را زنده نگاه داشته است...
طریق سبایا از پشت مسجد کوفه در ساحل شرقی فرات، موازی طریق علماء در ساحل غربی، به طویرج و کربلاء میرود؛ گفته میشود: مسیر عبور اسرای کربلاء به کوفه بوده است. جادهی پیادهی نجف به کربلاء، چه طریق کویر و چه طریق علماء، مسیر محزونی است، اما طریق سبایا بسیار محزونتر است...
از مسجد جامع خرمشهر به اربعین کربلاء که میرفتیم ده روز نخست راه تا نجف به شوق بود و دوسه روز آخر تا کربلاء با حزن. سینهی عراقیها گشاده بود که یکتکه از بصره تا کربلاء میرفتند و به نجف نمیآمدند. ما اگر از ابتدای صفر و از در خانه با حزن جادهی کربلاء میآمدیم، میرمبیدیم...
پرسید: محرم که جا [تبلیغ] بودید؟ گفتم: محرم تبلیغ نمیروم؛ جمع میکنم و از اول صفر از خانه تا عتبه روی جادهی اربعین تبلیغ میکنم، نفر به نفر، منزل به منزل، پیاده...
تبلیغ عاشوراء، مردم در مسجد و دسته به سراغ مبلغ میروند. تبلیغ اربعین مبلغ در جاده و خانه به سراغ مردمی میرود که در مسجد و دسته به سراغ مبلغ رفتهاند و نرفتهاند...
جماعت تبلیغ سنی شب در مسجد میخوابد و از مردم چیزی نمیپذیرد و صبح در خیابان پی آنها میرود. تبلیغ بیادهی شیعی شب در خانهی مردم و بر سر سفرهی مردم است؛ مردمی که عصر در خیابان پی او رفتهاند...