کار سادهیی که موکبهای منفصل محرم و صفر کف شهرها و روستاها و موکبهای متصل مسیر پیادهروی اربعین میتوانند این سال و هر سال انجام بدهند آن است که هر یک، یک چند آیهیی که مناسب میدانند را با ترجمه به زبانهای مختلف روی پرده چاپ کنند و در موکب بیاویزند...
درستش آن است که در هر موکب مسیر پیادهروی اربعین جعبهی مصحف باشد و ورقورق قرآن، سفت چاپ شده باشد. زائر در مسیر از یک موکب یک ورق را بر میدارد و در راه میخواند و در موکب بعد وا مینهد و ورق بعد را بر میدارد و ادامه میدهد...
با وجود موکب دمنوش و موکب مشتومال و موکب طب، جای موکب مصحف در مسیر پیادهروی اربعین خالی به نظر میرسد؛ جایی که بیوقفه ترتیل ترتیبی و تحقیق انتخابی و تفسیر موضوعی سوره به سورهی قرآن پخش شود و بشود جایی نشست و چایی خورد و نفسی تازه کرد و حزبی خواند و به مسیر ادامه داد...
کمترین فائدهی موکب مصحف در مسیرهای پیادهروی اربعین و حتا در کف شهرها آن است که هر سال هزاران هزار زائر، حمد و سورهشان را تصحیح میکنند، تا برسیم به برداشته شدن اتهام علم کردن اربعین برابر حج و تشیع برای اسلام که سلفیهای ناسره مطرح میکنند و ایرانشهریهای بدخیم خوش دارند...
بسم الله
من خرج من منزله یرید زیارة قبر الحسین إن کان ماشیاً، کتب الله بکل خطوة حسنة و محی عنه سیئة.
نخستین فراخوان ملی پویش اربعینی پیاده از خانه
اگر تا به حال در موسم اربعین یا دیگر موسمهای زیارت، پیاده مسیر کامل خانه تا عتبهی حسینیهی کربلاء را رفتهیید و به زیارت حضرت سیدالشهداء مشرف شدهیید نامتان و هیأت و شهرتان را به شمارهی ۳۰۰۰۱۵۴۲ بفرستید.
جامعهی فعالان اربعین | مدرسهی وتر
خرمشهر اگر پایانهی پیادهروی عمیق اربعین از خانهی ما در ایران به عتبات عراق بود، کراچی پایانهی پیادهروی عمیق اربعین از خانههای شرق آسیا به غرب و به ایران و به قلب عراق، کربلاء، است...
زائرانی که پیاده از خانه به عتبهی کربلاء آمدهاند ظهر اربعین به حرم حر، در ابتدای جادهی قدس، میروند و چاووش میکنند. چاووشخوانی سالانهی داعیانی که پیاده از خانه به عتبات عراق و شام و حجاز میروند عصر ۲۸ رجب در پیادهروی از حرم خانم فاطمهی معصومه به مسجد مقدس جمکران است...
خطرناکترین کاری که با خیمهی محرم و بیادهی صفر میتوان کرد هماین فرو کاستن آن از دستگاه رشد به سازمان جذب است؛ استحالهی هیأت به دورهمی...
چلهی بیادهی حکمت که جا شروع میشود؟ عصر عاشوراء از مقتلخوانی صحن گوهرشاد؛ که جا تمام میشود؟ صبح اربعین در زیارتخوانی صحن بینالحرمین...
عراقیهایی که پی پیادهروی عمیق و عمیقتر اربعین بودهاند هماین سالها ساحل رأسالبیشه در جنوب فاو را یافتهاند. عقبتر و عمیقتر اگر بخواهد شروع کنند؟ حرم خانم فاطمهی معصومه در قم مقدسه و حرم احمد بن موسی در شیراز و حرم علی بن موسی در مشهد، تا برسیم به حرم خانم زینب در دمشق...
این محرم است که اسلام را زنده نگاه داشته است؛ این صفر است که محرم را زنده نگاه داشته است...
طریق سبایا از پشت مسجد کوفه در ساحل شرقی فرات، موازی طریق علماء در ساحل غربی، به طویرج و کربلاء میرود؛ گفته میشود: مسیر عبور اسرای کربلاء به کوفه بوده است. جادهی پیادهی نجف به کربلاء، چه طریق کویر و چه طریق علماء، مسیر محزونی است، اما طریق سبایا بسیار محزونتر است...
از مسجد جامع خرمشهر به اربعین کربلاء که میرفتیم ده روز نخست راه تا نجف به شوق بود و دوسه روز آخر تا کربلاء با حزن. سینهی عراقیها گشاده بود که یکتکه از بصره تا کربلاء میرفتند و به نجف نمیآمدند. ما اگر از ابتدای صفر و از در خانه با حزن جادهی کربلاء میآمدیم، میرمبیدیم...
پرسید: محرم که جا [تبلیغ] بودید؟ گفتم: محرم تبلیغ نمیروم؛ جمع میکنم و از اول صفر از خانه تا عتبه روی جادهی اربعین تبلیغ میکنم، نفر به نفر، منزل به منزل، پیاده...
تبلیغ عاشوراء، مردم در مسجد و دسته به سراغ مبلغ میروند. تبلیغ اربعین مبلغ در جاده و خانه به سراغ مردمی میرود که در مسجد و دسته به سراغ مبلغ رفتهاند و نرفتهاند...
جماعت تبلیغ سنی شب در مسجد میخوابد و از مردم چیزی نمیپذیرد و صبح در خیابان پی آنها میرود. تبلیغ بیادهی شیعی شب در خانهی مردم و بر سر سفرهی مردم است؛ مردمی که عصر در خیابان پی او رفتهاند...
تجمع سالانهی بیادهی اربعین به هماین راحتی تجمع سالانهی جماعت تبلیغ را در عده و عده پشت سر نهاده است. و این در حالی است که شبکهی تبلیغ بیادهی اربعین هنوز بیرون از شریانهای عراق در کشورها و شهرها و راهها پهن نشده است...
تبلیغ رایان اگر تبلیغ با واسط باشد، تبلیغ عیان، تبلیغ مستقیم و بی واسطه است؛ این گونه شاید عیانترین تبلیغ، تبلیغ شریانی بیاده است...
دو الگوی اکنونی تبلیغ اربعین، یکی ایستاده کنار جاده است که مبلغ در سایهی موکب منتظر توقف زائر پیاده میماند؛ الگوی دیگر رفیق نیمهراه است که مبلغ یکچند فرسنگ با زائر پیاده میرود و جدا میشود و سواره به موکب بر میگردد. الگوی سوم چه است؟ پیاده از خانه تا عتبه، طبیب دوار بطبه...
عجیبترین خصیصهی تبلیغ بیادهی اربعین آن است که روی جادهی خانه به عتبه، جایی در ناکهجایی در عراق یا ایران از غروب دیروز تا طلوع امروز در خانهی میزبانی شیعی و حتا سنی میهمانی و ساعتها تبلیغ کردهیی و او و اهالی خانه هنوز نمیدانند که مبلغ و طلبهیی و برایشان همآن زائری...