eitaa logo
محمد مهدی فاطمی صدر
2.9هزار دنبال‌کننده
484 عکس
39 ویدیو
2 فایل
مدرسه‌ی شیعی وتر | روایت نهضت امت @mahdi_vvatr
مشاهده در ایتا
دانلود
نمایش‌گاه کتاب لبنان از هفته‌ی گذشته شروع شده است. بسی از نسخه‌ی ایرانیش خلوت‌تر است. حضور ناشران ایرانی‌ هم بی‌رمق بود. حجم ترجمه‌ی کتاب‌های ایرانی به دست ناشران لبنانی اما چشم‌گیر است. برخی حتا به سبک ما و به سلیقه‌ی خود دفتر با عکس جلد علمای شیعی چاپ کرده بودند و می‌فروختند...
شیخ محمد تقی مصباح یزدی پشت‌وانه‌ی فکری حرکت حزب‌الله در لبنان است. از هر که می‌پرسم پس از وفات شیخ چه کسی جای او در زیرساخت‌ حرکت را گرفته است فکری می‌کند و کسی را هنوز نمی‌یابد...
تفاوت شیخ محمد تقی مصباح یزدی با دیگر چهره‌هایی که حرکت حزب‌الله آن‌ها را ترویج می‌کند آن است که روزمره‌ی مقاومت و جمهور آن را تغذیه می‌کند، و نه این که تنها نخبه‌های منهای توده یا تنها توده‌های منهای نخبه‌ها را مخاطب خود کرده باشد؛ و این در لبنان چهارراه فکرها کار کمی نیست...
واقعیت میدانی حرکت حزب‌الله حتا در محیط ادبیات هم خودش را با ترجمه‌ی انبوه خاطرات ایرانی نشان داده است و دست کم من نشانی از رمان ایرانی ندیدم. در محیط فکری هم کارهای نظریه‌پردازهای نظام‌ساز ایرانی ترجمه می‌شوند و سخن‌ران‌های همه‌چیزدان ایرانی برای‌شان ناشناخته‌ یا ناخوانده‌اند...
کار سخت برای سه جریان ترسا و سنی و شیعی لبنان معرفی چهره‌ی تازه است: القدوة. آن دو باید خودشان را بکشند که یک شاعر تازه یا داعی تازه معرفی کنند. شیعه‌های لبنان و حرکت حزب‌الله اما سوراخ دعا را از ما ایرانی‌ها یاد گرفته‌‌اند و نو به نو شهید تازه رو می‌کنند و سپس کتاب خاطراتش را...
انتظار دارید امت ایرانی اسرائیل با نظریه‌پرداز حرکت حزب‌الله در لبنان، شیخ محمد تقی مصباح یزدی، مشکل نداشته باشند؟ پهپاد برای زدن سخت طرف در دست ندارند، لجن برای پاشیدن نرم که در وجود دارند...
معجزه‌ی بزرگ شیخ محمد تقی مصباح یزدی هم‌این است که ضدانقلاب‌ها را نگران انقلابی بودن یا نبودن خود کرده، آن‌ها که سال‌ها است با اسلام و انقلاب می‌جنگند را نگران کرده که جنگیده است یا نجنگیده، آن‌ها که به خون خط روح‌الله خمینی تشنه‌اند را نگران کرده که خط امامی بوده یا نبوده است...
از دیوارنویسی‌های جاده‌ها تا کتاب‌فروشی‌های شهر تا نمایش‌گاه کتاب پای‌تخت، گفت‌مان چپ در لبنان اکنون بوی نا می‌دهد. دست کم برای شیعه‌ها و حتا دیگرانی که روح‌الله خمینی و عباس موسوی و عماد مغنیه را دیده‌اند هگل و مارکس و چه‌گوارا چنگی به دل نمی‌زنند و در تاریخ در جا می‌زنند...
می‌گوید: در محله‌های شیعی و سنی بیروت قمارخانه و می‌کده و باش‌گاه شبانه نداریم و این‌ها در محله‌های مخلوط یا ترسانشین است؛ کاری به فاطمیه و محرم هم ندارند و کاسبی می‌کنند. در ذهنم بود که این آخوندهای پروانه‌یی چه قدر در باره‌ی هم‌زیستی و رواداری در لبنان حنجره سابیده بودند...
در اکنون لبنان قضیه‌ی حجاب چندان محل چالش نیست. این یعنی چالش تمام شده است و دوقطبی نداریم و با عقب‌نشینی از اقامه‌ی حجاب به صلح کل کف جامعه رسیده‌ییم؟ نه؛ خط چالش و درگیری کف قضیه‌ی هم‌جنس‌بازی و حتا الحاد کشیده شده است و جنگ در رنگی دیگر با قوت ادامه دارد و دوقطبی بر جا است...
کف جنگ احزاب حجاب مشکل عموم کارگزاران نظام تعرب بعد هجرت است؛ در دوره‌ی مدنی می‌خواهد هنوز مکی باشند؛ و تن به اقامه‌ی نرم تا سخت شریعت نمی‌دهند...
آن کارگزار نظام که از اقامه‌ی نرم تا سخت حجاب شرعی جاخالی می‌دهد، به وقتش از اقامه‌ی نرم تا سخت حکومت شرعی هم شانه خالی خواهد کرد؛ مسأله، تنها مسأله‌ی زمان است...