هوا، هوای باریدن بود و لبنانیها زیر آفتاب هم آخوند پیاده برایشان غریب است. برای هماین با دشداشه و چفیه به طرف روضةالشهداء به راه زدم. دم در طرف شک داشت که راهم بدهد؛ دست به کمرم کشید. بعدتر رفقاء گفتند: در تاریکروشن، با ریش و دشداشه و پوتین یک آن فکر کردیم انتحاری استی...
عراقیها دشداشه با شلوارک میپوشند؛ حتا دیده شدن پاچه شلوار از زیر دشداشه را بد میدانند. لبنانیها شلوارک میپوشند بی دشداشه. عربیت لبنانی بی عصبیت و میراثی است که حتا دستچین هم میشود. هماین است که به راحتی فارسی میآموزند و راحتتر در نشستهای رسمی فرانسوی صحبت میکنند...
عموم دانشجوهایی که این سالها از لبنان برای تحصیل به ایران آمدهاند نگاه مثبتی به آن ندارند، و ضربهمغزی برمیگردند. زیست در چنبرهی آکادمی ایرانی و آدمهای آن این نگاه را به آنها داده است که [دست کم سویهیی از] جامعهی ایرانی دینستیز و اباحهگر و هرزهزی و مفتخر به آن است...
محمد میگفت: خانهی ما در بیروت اندکی با راستهی مشروبفروشها فاصله داشت اما تا جوانی خمر از نزدیک ندیده بودم؛ در ایران اما یک در میان در محیط زیست دانشگاهی در کلانشهر، خمر پیش چشم ما بود. محمد میگفت: برای حفظ دینم از ایران به لبنان برگشتم...
واگرایی عراق شیعه از ایران در پسآی داعش را کمابیش به چشم دیدهییم؛ اوجش: جنبش تشرین. این روزها به این فکر میکنم که کدام معنای ایجابی امی را با لبنان شیعه به اشتراک نهادهییم که در پسآی اسرائیل به هماین واگرایی نخوریم...
حجاب در لبنان تنها یک نمونه است که واسپاری هنجارها از شرع به عرف چه گونه ما را هنجآشوب میکند. از جنوب بیروت در برجالبراجنه تا شمال آن در جونیه هر محله و هر طائفه عرف پوشش خود را دارد؛ این یعنی در سر و ته یک شهر هیچ عرف پوشش وجود ندارد و انتظار هر پوشش در هر جا را باید داشت...
کف جنگ احزاب حجاب اکنون همه میدانیم مذهبی صورتی نه تنها با اقامهی سخت شریعت که با اقامهی نرم آن نیز میانهیی ندارد. مذهبی صورتی حتا اگر با احکام شریعت کنار بیاید با اقامهی آنها کنار نمیآید...
خلاف مذهبی خاکستری که در مرتبهی عمل میلنگد، مذهبی صورتی در مرتبهی ایمان میشنگد. این یعنی انتظار نهی از منکر سخت تا نرم و حتا انتظار انزجار زبانی و حتا انکار ذهنی یا قلبی او از منکر بیهوده است...
کار فرهنگی اسم رمز آخوندهای پروانهیی و پاسدارهای پراگماتیست و کارگزاران صورتی نظام برای عملیات تأخیری و اسقاط گام به گام شریعت محمدی است...
عموم لبنانیها و حتا خصوص حرکت حزبالله به راحتی از غریبهها خط نمیخوانند و راه نمیدهند. رهیافت سیدکمیل در رایزنی فرهنگی سفارت ایران در بیروت صائب بود: امتداد فعالیت دفتر عربی حفظ آثار رهبر در لبنان در چهارچوب رایزنی سفارت. تعبد حرکت حزبالله نسبت به حضرت رهبر مطلق است...
از آن بقالی در منطقهی شیعهنشین غبیری چیزی میخواستم و فاصلهمان با مزار حاج عماد و جهاد تنها چند قدم بود. برگشتم تا بروم و دختر نوجوانی در نیمشلوار پشت سرم بود. در ذهنم بود که چند نسل دیگر باید عماد و جهاد شهید بدهیم تا با نسخهی نرم مذهبیهای صورتی شیعه در لبنان محجبه شود...
صورتیهای چرک آن قدر رسانهزده و رسالهنخواندهاند که نمیدانند و شاید به روی خود نمیآورند که احتمال تأثیر، شرط وجوب امر به معروف و نهی از منکر است و نه شرط جواز آن...