eitaa logo
محمد مهدی فاطمی صدر
2.3هزار دنبال‌کننده
348 عکس
27 ویدیو
2 فایل
روایت، نهضت، امت | مدرسه‌ی وتر @mahdi_vvatr
مشاهده در ایتا
دانلود
روز قدس، جمعه‌ی آخر ماه رمضان، اگر کانون وحدت امت اسلامی و هم‌بودی بیت شیعی و بیت سنی است، روز بقیع، هشتم شوال، کانون وحدت امت امامیه و هم‌بودی درونی بیت شیعی است...
مزار یعقوب قدیس در غرب اسپانیا مقصد بزرگ‌ترین شبکه از شریان‌های پیاده‌روی آیینی مسیحی در اروپا است. برای مسلمان‌هایی که از ساحل گرم اقیانوس اطلس به عتبات عراق و حجاز و شام می‌روند اما این کلیسا موقف دومین روز از پیاده‌روی آن‌ها روی این شریان‌ها از غرب به شرق است...
مسیر پیاده‌روی قاره‌یی عتبات، زیر عنوان من البحر الی النهر، اکنون از ساحل شمالی خلیج فارس در عراق و ایران شروع می‌شود و زائرهای پیاده پا در آب می‌زنند و‌ هفته‌ها راه می‌روند. دیر یا زود زیر این عنوان در ساحل شرقی اقیانوس اطلس در اروپا و افریقا باید پا در آب زد و ماه‌ها راه رفت...
شروق روی جاده‌ی یعقوب قدیس...
نقطه‌ی شروع قاره‌یی زائران پیاده‌ی عتبات عراق و حجاز و شام که از آن سوی اقیانوس اطلس می‌آیند کرانه‌ی تورینیان، غربی‌ترین ساحل اروپا و اسپانیا، است؛ عمود صفر جاده‌ی پیاده‌ی یعقوب قدیس...
زائران پیاده‌ی ترسا از شرق به غرب به طرف مزار یعقوب قدیس در گالیسیا غروب می‌کنند؛ زائران پیاده‌ی شیعه روی این مسیر و موقف‌های آن به طرف مزار حسین شهید در کربلاء شروق می‌کنند‌. جاده‌ی سانتیاگو زیر گام‌های زائرهای پیاده از غروب به شروق که برود، می‌شود طریق‌الحسین...
تدبیر حضرت ره‌بر این بود: میزبانی خادمان عراقی‌ در مسیرهای پیاده‌روی به عتبات در عراق را نگیرید. راه هم‌این است. عراقی‌ها در مسیرهای بیاده در عراق باید میزبان باشند و ایرانی‌ها در مسیرهای بیاده در ایران و ترک‌ها در مسیرهای بیاده در ترکیه و اروپایی‌ها در مسیرهای بیاده در اروپا...
جدای آن زائران پیاده که از عراق و ایران کامل به اربعین کربلاء می‌رود پیاده‌روی دیگران حاسم است، اگر قاصر نباشد. عموم این زائران حسم به نجف می‌کنند و از سواره‌روی به پیاده‌روی می‌روند. بناء به ممشای پیاده‌روی عمیق، زمان تمهید حسم به خرم‌شهر و حسم به قم و حسم به مشهد رسیده است...
‏فرسنگ‌ها جاده‌ی پیاده‌ی سانتیاگو با نماد صدف خورشید از شرق اروپا تا کرانه‌‌ی غربی آن بر اقیانوس اطلس و تا مزار یعقوب قدیس می‌رود. سر و ته کردن این جاده و بیاده رفتن روی آن از غرب به شرق تا مزار حسین شهید و تا عتبات عراق و حجاز و شام از آن طریق‌الحسین می‌سازد، با نماد دست عباس...
احیای مناسک پیاده‌روی به عتبات حجاز، و از آن جا تا عتبات عراق و شام، از که جا شروع می‌شود؟ از یمن، از کرانه‌ی دریای سرخ، از دهانه‌ی باب‌المندب، از صخره‌ی موسا...
پیاده با فرات...
زیارت پیاده‌ از در خانه شروع می‌شود‌؛ از خانه‌ی فردی در شهر و روستاهای عمق ایران اگر نشد از خانه‌ی جمعی و از لب مرز. شروع پیاده‌روی اربعین از مسجد جامع خرم‌شهر و از کنار نهر عرایض تا کنار نهر علقمه و عتبه‌ی حسینیه‌ی کربلاء، در امتداد آب فرات، مسیر ملی پویش پیاده از خانه است...
برای آن‌ها که پیاده رفتن از خانه به عتبات عراق و اربعین حسین شهید از مسکو تا کازان تا دربند تا باکو تا اردبیل تا کرمانشان تا کربلاء را نشد می‌دانستند پاسخی میدانی نداشتم؛ تا به آن پیرمرد ترسا برخوردم که پیاده از میدان سرخ مسکو تا کلیسای یعقوب قدیس رفته بود، و شش ماه در راه بود...
شریان‌های بیاده‌ی دعوت امت...
بازتعریف جاده‌ی سانتیاگو در جغرافیای تشیع: طریق‌الحسین...
نقطه‌ی چاووش باکو که جا است؟ آستان بی‌بی هیبت، خواهر خانم فاطمه‌ی معصومه، در سویه‌ی جنوبی شهر و ابتدای جاده‌ی عتبات عراق و حجاز و شام، بر دامنه‌ی آن ارتفاع مشرف بر دریای خزر...
من البحر إلی النهر، شعار و ممشای پیاده‌روی قاره‌یی به عتبات کربلاء است؛ که اکنون تا آخرین خشکی قاره‌یی عراق، رأس‌البیشه‌ی فاو، بر ساحل دریای پارس رفته است. نقاط چاووش قاره‌یی بعدی؟ رأس‌الناقورة در آخرین ساحل لبنان بر دریای مدیترانه، تورینیان در آخرین ساحل اسپانیا بر دریای اطلس...
پیاده‌روی قاره‌یی به عتبات عراق و حجاز و شام ایده‌ی ساده‌یی دارد: در آخرین خشکی قاره‌یی در آسیا و اروپا و افریقا پا به آب دریا بزن و به عتبه بیاده برو؛ از دریا به دریا...
روح‌الله خمینی اگر نبود ما شیعه‌ی مصطفوی نبودیم؛ شیعه‌ی صفوی بودیم و شاید حتا شیعه‌ی صهیونی...
فهم روی‌دادی از اربعین ما را به آن جا می‌برد که برای کشورهای مختلف موکب‌داری روی جاده‌ی نجف-کربلاء پهن کنیم. فهم شریانی از اربعین ما را به این جا می‌آورد که پیاده‌روی و جاده‌های آن را تا کشورهای مختلف بسط دهیم...
تمرکز نظم ایرانی اربعین روی موکب‌داری و توقف زائر است. تمرکز نظم عراقی اربعین روی پیاده‌روی و تحرک زائر است...
خیلی پیش از آن که خروج اصل ششم جماعت تبلیغ سنی باشد، خروج به عتبه‌ی حسینیه نشانه‌ی پنجمی بود که امامان شیعه، مؤمنین را با آن بر شمرده بودند...