سدوپنجاهویک: در مسیر بغداد به کربلاء فرض را بر آن بگزارید که آن که در مسیر در کنار شما و آن که در موکب برابر شما است، سنی است. اصل اول وحدت با اهل سنت است. تنها اگر به اندازهی یک داعی حرفهیی زبان و بیان میدانید وارد مرحلهی دعوت از اهل سنت در مسیر پیادهروی اربعین شوید.
سدوپنجاهودو: بسیاری از عراقیها کمابیش شیعهی صفوی استند؛ این یعنی دیگر خود را سنیها میدانند. آنها در بسیاری به راحتی هر سنی را وهابی خطاب میکنند. اگر میخواهید موفقیت ما در بسط گفتمان وحدت در دهههای اخیر در ایران را ببینید به رفتار شیعه و سنی در عراق با هم دقیق شوید.
سدوپنجاهوسه: همراه داشتن مهر و بهتر تربت در مسیر پیادهروی عمیق در ایران تا عراق مفید است، به خصوص زمانی که در منطقهی سنینشین در ایران و در عراق پیاده میروید. قدری در بارهی فلسفهی سجده بر خاک و بر تربت بخوانید و خیلی راحت برای میزبان سنیتان توضیح بدهید و تبیین کنید.
سدوپنجاهوچهار: منطقهی منصور با آن مال معروفش جایی شبیه خیابان صفائیهی یا میدان تجریش طهران است، که مسیر پیادهروی اربعین بغداد از آن میگذرد. در آن حوالی اگر با خانمهای ناملتزم و مکشوفه برخورد کردید اخم کنید و تهلیلی بگویید و سر بگردانید و رد شوید و اگر مبلغ حرفهیی و زباندان استید ارشادشان کنید.
سدوپنجاهپنج: در مسیر پیادهروی اربعین از بغداد اگر هنگام اذان به مسجد اهل سنت رسیدید داخل بروید و اقتداء کنید. اهل سنت البته نماز مغرب را هنگام غروب میخوانند و باقی نمازها را جمع نمیخوانند؛ فاصلهی اذان تا اقامهشان هم صبحها زیاد است و بعد اقامه بیفاصله جماعت میبندند.
سدوپنجاهوشش: عموم اهل سنت، امامان شیعه را امامزادههای واجبالتعظیم میدانند. درست مانند ما که احمدبنموسی را مانند علیبنموسی امام نمیدانیم اما امامزاده میدانیم، آنها هر دو را امامزاده میدانند. اهل سنت اگر صوفی باشند از این هم رد میشوند و کمابیش دوازدهامامی استند.
سدوپنجاهوهفت: در خروجی شهر بغداد به طرف کربلاء مسجد جامع امطبول قرار دارد؛ شاید فخیمترین مسجد اهل سنت بغداد و حتا عراق. با این همه اگر بدانید که این مسجد مدتی پس از سقوط صدام جامع ابنتیمیه هم نامیده میشد رفتن به آن در موسم اربعین را قلم خواهید گرفت.
سدوپنجاهوهشت: عجیبترین آوردهی پیادهروی عمیق برای افراد حلقههای میانی امت از مبدأ کاظمیه به کربلاء، به خصوص در آن مناطق بغداد که در تصرف سمنهای سکولار عراقی است هماین است که میاندیشیم از چه از آن انبوه موکبهای فرهنگی ایرانی انباشته کنار هم در جادهی نجف این جا اثری نیست؟
سدوپنجاهونه: کرامت عربی میزبان عراقی را حفظ کنید. اگر میخواهید به آنها در وداع هدیه بدهید، هدیهیی فخیم یا متبرک در آستین داشته باشید. اگر وزن یا هزینه به شما اجازهی این کار را نمیدهد نه به آنها که به کودکانشان هدیههای سبک اما بدیع بدهید، و این همآن اثر را خواهد داشت.
سدوشست: از اشیای شخصی میزبان عراقیتان تعریف نکنید یا خیلی تعریف نکنید. اقتضای کرامت عربی او آن است که آن را به شما پیشکش خواهد داد اگر چه سختش باشد.
سدوشستویک: ارکان پیادهروی اربعین هماینها است: کرامت میزبان، مناعت میهمان، اخوت آنها با هم. مناعت کار را حفظ کنید و محتشم باشید. هول نزنید، هول نباشید، هل ندهید و اگر میتوانید حتا صف نایستید و به آن چه بیصف است بسنده کنید. بر سر سفرهی اکرام توقعتان را صفر کنید.
سدوشستودو: رسانههای جمعی ما عجمند و کمابیش درکی از ظرافتهای عربی ندارند. هماین است که در تمام این سالها بر طبل کرامت میزبان عراقی کوفتهاند بی آن که مناعت میهان ایرانی را آموخته باشند. میزبان عراقی پیش از آن که خدمتگزار ما باشد، خادمالحسین است.
سدوشستوسه: از خانه و ایران اگر پیاده به عتبات میروید و اگر زود و زیاد تشنه میشوید میتوانید جای بطری آب معدنی از مشککولهی نظامی یا کوهنوردی استفاده کنید و حتا با آن طهارت هم بگیرید. آن چه میماند آن است که لب مرز به جهت وزن اضافه و تفتیشهای داخل عراق به خانه پستش کنید.
سدوشستوچهار: اگر با خودرو به طرف مرز و داخل عراق میروید میتوانید از یک سمپاش کوچک پنجلیتری یک شیر و شیلنگ سیار طهارت بسازید. تنها باید نو باشد و دستهی تفنگی آن را باز کنید و آب بریزید و تلمبه بزنی و مانند شیلنگ بافشار طهارت از آن استفاده کنید.
سدوشستوپنج: در پیادهروی عمیق از خانه به عتبه اگر کوله برنمیدارید طبیعی است که جیبهاتان کفاف آفتابهی سفری را ندهد. چاره، استفاده از درهای پستونکی آبمعدنی و بستن آن روی بطری آب همراه است. اگر نیافتید از در پیچی و پستونکی ژلهای آتشزنه هم میتوانید استفاده کنید.
سدوشستوشش: مسیر پیادهروی کاظمیه به کربلاء شمال به جنوب شهر بغداد را طی میکند و از قلب این پایتخت میگذرد. پیادهروی و موکبداری روی این مسیر، نقطهی عطف خروج ما از خوانش بیآبانی و عشائری پیادهروی اربعین به خوانش خیابانی و شهری آن است.
سدوشستوهفت: حدیث امام هفتم به ما میگوید: پیادهروی به عتبات را از خانه باید شروع کرد و این شاید مبنای شروع پیادهروی اربعین از خانهی پدری ما از نجف است، و هماین است کاظمیه؛ جدای آن که مطلق مسجد خانهی مؤمن دانسته شده است.
سدوشستوهشت: نخستین یادمان مسیر پیادهروی کاظمیه به کربلاء پس از خروج از حرم مسجد براثا است. مسجد براثا شاید تاریخیترین مسجد بغداد است و قدمگاه امیرالمؤمنین است و چاهی که ایشان زده است هنوز آب دارد. مسجد براثا زیرساخت کاملی برای شبمانی دارد.
سدوشستونه: مسیر متعارف پیادهروی بغداد از مسجد براثا به غرب و محلهی المنصور میرود. اما اگر میخواهید بغداد تاریخی و مزار نواب امام زمان را زیارت کنید به شرق بروید و با رفتن به خیابان حیفا با عبور از پل شهداء به میدان الرصافه بروید و از آن جا تا کراده و خروجی جنوبی شهر بروید.
سدوهفتاد: اگر برای رفتن به بغداد تاریخی به ساحل شرقی دجله میروید از مسیر موکبها خارج میشوید و برای هماین بهتر است تنها نباشید و نیز عربی بدانید. نیز شما در حاشیهی منطقهی سبز بغدادید و ورود و عبور از آن محدودیت دارد و باید دورش بزنید و به جنوب و به محلهی الرشید برسید.
سدوهفتادویک: اگر از مشهد و طهران و اردبیل پیاده به بغداد رسیدهیید بعید است رمق این کار را داشته باشید، اما اگر پیادهرویتان را از کاظمیه شروع کردهیید و تازهنفسید دیدن منطقهی فرهنگی المتنبی در ساحل شرق دجله، که برای زیارت نواب اربعه به آن سوی آن رفتهیید، خالی از لطف نیست.
سدوهفتادودو: منطقهی جنوب بغداد سنینشین است و به هماین جهت تمام بار اسکان زائرها کمابیش بر دوش موکبهای حاشیهی مسیر است و نه خانههای مسیر. این یعنی اگر بتوانید شب را در بغداد بخوابید و شب بعد به اسکندریه و بعدتر از آن برسید برای شبمانی خانوادهها در خانهها بهتر است.
سدوهفتادوسه: بدخیمترین منطقه در مسیر پیادهروی کاظمیه به کربلاء لطیفیه است که پشت به پشت جرفالصخر معروف است. پانزده کیلومتر مانده به اسکندریه وارد یک دالان امنیتی بتونی میشوید که یک تکه موکب کبابی است. اگر سابقهی درهزدهگی دارید ترتیبی بدهید که شب از این دالان رد بشوید.
سدوهفتادوچهار: مسیر کاظمیه به کربلاء سرسبزتر و پرموکبتر از مسیر نجف به کربلاء است. چالش این مسیر در روز ازدحام متراکم آن است و در شب پشههای تمامنشدنی آن که برای آنها فکری باید کرد.
سدوهفتادوپنج: این سالها هر چه میگذرد حضور ایرانیها در مسیر کاظمیه به نجف پررنگتر میشود؛ و حتا خانوادههایی با کالسکهی بچه در آن دیده میشوند. این یعنی اگر عربی هم نمیدانید نگران نباشید و تنها نیستید.
سدوهفتادوشش: مزار طفلان مسلم در مسیب روی مسیر پیادهروی کاظمیه به کربلاء نیست و نیم ساعت پیاده از آن فاصله دارد. هماین است که سر آن میدانگاه میتوانید سوار شوید و بروید و زیارت کنید و برگردید و پیاده به مسیرتان ادامه دهید و یا این که شبمانیتان را به آن جا ببرید.
سدوهفتادوهفت: زانوهای متلاشیتان توان بالا رفتن از پل بتونی مزدحم رود فرات در مسیب را اگر ندارد در حاشیهی آن به دنبال یک پل شناور نظامی موقت بگردید که برای سرریز زائرها زده شده است. بهترین نقطه برای عکس گرفتن با رود فرات در مسیر شمال هماین جا است.
سدوهفتادوهشت: شب اگر در مسیب شبمانی میکنید میتوانید غسلتان با آب فرات را همآن جا انجام بدهید و منتظر رسیدن به کربلای متراکم نمانید.
سدوهفتادونه: مرقد عون بن عبدالله بن جعفر طیار آخرین مزار در مسیر پیش از رسیدن به کربلاء است. حرم جناب عون هنوز در دست ساخت است و آن روزها سیطرهی سختگیری داشت و برای هماین میتوان سلامی داد و خود را به دروازهی کربلاء رساند.
سدوهشتاد: در کربلاء اگر جا ندارید شب را در مدینهی زائر بخوابید؛ در شلوغترین اوقات جا دارد و زیرساختهای شبمانیش مرتب است. سحر به جادهی خلوت بزنید و نماز صبح را در حرم بخوانید. صبح زیارت بخوانید و از حرم به طرف نجف یا مرز بیرون بزنید.
سدوهشتادویک: فضیلت پیادهروی نجف تا کربلاء را اگر میخواهید از دست ندهید پیاده از کربلاء تا نجف بروید. این البته بیشتر برای آنهایی است که از حرم امام رضا به حرم خانم فاطمهی معصومه و از آن جا به حرم کاظمیه و کربلاء میروند و با پیاده رفتن به نجف پی تکمیل این مسیرند.
سدوهشتادودو: صبح اربعین مرثیه تمام میشود و پرچمهای سیاه پایین میآیید. پس آن گاه با پرچمهای سرخ به حرم قدس ادامه باید داد. پس از زیارت اربعین پیاده به غرب و به حرم حر بروید و در ابتدای جادهی منتها به اردن و فلسطین به قبلهی نخست سلام بدهید.
سدوهشتادوسه: نماز ظهر حرم جناب حر مجمع زائرانی است که از بیرون از عراق پیاده از خانه تا عتبه آمدهاند و در پایان موسم اربعین در ابتدای جادهی قدس به هم دست میدهند...
🚩 حیاتنا الحسین(ع)
❇️ هشتمین گردهمایی ملی
فعالانمردمی در عرصه اربعین
و
هشتمین همایش ملی
هیأتهای فعال در عرصه اربعین
🔰 با محوریت؛
اربعین، آوردگاهحرکتعمومیمردم
🗓|۱۹و۲۰مردادماه ۱۴۰۲|
📌|تهران|نقطهچاووش حرمحضرتروحالله و مزار شهیدانش|
#اربعین
💠 جامعهفعالانمردمیاربعین
✅ @jarbaein
💠 جامعهایمانیمشعر
✅ @www1542org
مرکزگرایی سایه کرده بر نظریهپردازها و سیاستگزارها و رسانهچیها ایرانی باعث آن بوده است که با ندید گرفتن انبوه کاروانهایی که از خوزستان پیاده و کامل به اربعین کربلاء میروند و با بسنده به پیادهروی حاسم معمول از ایران، به روایت و عملیات اربعین سرگرم باشند...
🔰منشور یک طرح کارا ۲۵
▫️مردمیترین جریان شیعی عالم
▪️مجموعه ایدهها و تجربیات مطرح شده در مواکب گفتوگو و هماندیشی هفتمین گردهمایی فعالان مردمی جبهه انقلاب اسلامی در عرصه اربعین و هفتمین همایش هیأتهای فعال در عرصه اربعین
🔻راهپیمایی اربعین حسینی یکی از معجزات معاصر است که با هیچ یک از قواعد و قانونهای بشری قابل محاسبه نیست. این مراسم به عنوان مردمیترین جریان فرهنگی شیعی، یک حرکت فراجغرافیایی است که در مسیر ظهور و در راستای انقلاب جدید امت اسلامی و ترویج تفکر حسینی قرار گرفته است؛ لذا باید از این جریان پاسداری و حفاظت شود و با الهام از کلام رهبر معظم انقلاب که فرمودند اربعین باید تمدنساز باشد؛ باید این جریان را یک عملیات فراگیر فرهنگی در سطح بینالملل دانست و همانگونه که دشمن در این زمینه فراگیر عمل نموده و برای فعالیتش در مقیاس جهانی طراحی میکند، ما نیز باید متناسب با طراحی دشمن عمل کنیم و اربعین را به عنوان یک عرصه مبارزه بینالمللی بنگریم و همه خادمین و فعالین این عرصه را سربازان این میدان بدانیم؛ بدیهی است که چنین نگاهی به جریان اربعین مستدعی است که کاملا منسجم و تشکیلاتی عمل نماییم و همافزایی داشته باشیم و وظایف را تقسیم کنیم و به مسائل مرتبط به این جریان، نگاه عمیق همراه با بصیرت داشته باشیم.
👇🏻دریافت فایل رایگان منشور از پایگاه جامع محتوایی هیأت:
▫️heyat.co/p/4483
|#اربعین
|#منشورات
|#یک_طرح_کارا
💠 پایگاه جامع محتوایی هیأت
▫️ eitaa.com/joinchat/3893428257C3a05e55578
1-TR-K-25.C.pdf
12.9M
یک طرح کارآ، شمارهی ۲۵؛ تقریر کارگاههای هفتمین گردهمآیی فعالان مردمی اربعین...
پیاده از خانه، اکنون پیادهروی اربعین در عراق و آیندهی پیادهروی اربعین در ایران و جهان است...
تنها و پیاده از تیران اصفهان به اربعین کربلاء به جاده زده بود. در الیگودرز از شدت تاول ایستاده بود و مواجه شده بود با گود حرم شهید گمنام مدرسهی شرعیهی شهر. رخت عوض کرده و ایستاده بود به آرماتوربندی بنای مزار. کارش که تمام شده بود، تنها و پیاده زده بود به جادهی عتبات عراق...
پیاده از خانه؛ به روایت محمد مهدی فاطمی صدر. ۲۰ مرداد ۱۴۰۲؛ شبکهی قرآن رسانهی ملی...
telewebion.com/episode/0x80b7…
پیاده از خانه؛ به روایت محمد مهدی فاطمی صدر. ۲۳ مرداد ۱۴۰۲؛ شبکهی افق رسانهی ملی، برنامهی فرامتن...
https://telewebion.com/episode/0x81b1df5
https://telewebion.com/episode/0x81b307c
۲۸ محرم روستای رأسالبیشه در فاو عراق زمانی جنوبیترین نقطهی شروع پیادهروی اربعین بود که زائران پیاده ۱۵ محرم در کویت پا به آب خلیج فارس نزده بودند و به طرف مرز عبدلی-صفوان به راه نیفتاده بودند تا به بصره و ناصریه و سماوه و کربلاء برسند...
با گذار از خوانشی که صبح هفدهم صفر زیر پل ثورةالعشرین نجف برای پیادهروی اربعین افتتاحیه میگرفت، خوانش عمومی اکنونی افتتاحیهی پیادهروی اربعین را هفتهی آخر محرم در ساحل رأسالبیشه در فاو میبیند، که از این، به افتتاحیه در عصر دهم محرم در حرم حضرت علیبنموسی باید گذر کرد...