eitaa logo
فضائل امیرالمومنین(ع)
1.7هزار دنبال‌کننده
838 عکس
685 ویدیو
18 فایل
• امام‌صادق‌علیه‌السلام: هر‌كه‌‌بخواند‌‌نوشته‌اى‌از‌ فضائل‌علی‌بن‌ابیطالب‌‌ر‌ا‌ خداوند‌گناهانى‌‌راكه‌او‌از‌ راه‌چشم‌مرتكب‌شده‌مى‏‌آمرزد. الأمالی‌ص١٣٨ درخدمتم: @Me_mohammad . . . . . ‼️کانال فضائل امیرالمومنین(ع) کاملا مستقل است و به هیچ جا تعلق ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
فضائل امیرالمومنین(ع)
*«گفتم: «محسن جان! دیر میای بچه‌ها نگرانتن». لبخندی زد و گفت: «هرچی من بیشتر کار کنم، نتانیاهو کمتر
رزق اگر باشد شهادت شام با تهران یکی است بی تفاوت ها فقط شرمنده تر خواهند شد ... ❤️ 🌱 📍پایگاه فضائل امیرالمومنین(علیه السلام)👇 https://eitaa.com/fazaeel110
پیامبراکـرمﷺ: کسی که را از وقتش تأخیر بیندازد،فردای قیامت به شفاعت من نخواهد رسید..! •📚بحارالانوار|ج۸۳|ص۲٠• 🌱 -📍پایگاه فضائل امیرالمومنین(علیه السلام)👇 https://eitaa.com/fazaeel110
فضائل امیرالمومنین(ع)
#مبانى_قرآنى_خطبه_فدكيه ✔️پرتو اول 🔘فلسفه خداشناسى ⁉️چرا حضرت فاطمه(س) از حمد بر نعمت‌هاى خدا آغ
در جریان فدک، حضرت زهرا علیها السلام به دفاع از ارث زن در اسلام می‏پردازد. دفاع از مالکیت بر حق زن. این حرکت بر خلاف راه و رسم موجود در افکار جاهلی بود که در بعضی از اذهان رسوخ داشت. اما آنچه را اسلام حق می‏دانست برای فاطمه زهرا ـ سلام‌ الله‌ علیھا ـ معیار و محک بود، نه عرف و سنّت‏های جاهلی. آن حضرت توانست با حضور در مرکز اجتماع مسلمانان و مهم‌ترین مکان معتبر سیاسی ـ یعنی‌مسجد ـ به محاجّه با خلیفه وقت بپردازد و او را به استیضاح بکشاند و با رسوایی سیاسی حاکمان وقت، تا حد زیادی مشروعیتـ آنها را زیر سؤال برد و رسم‏های جاهلیت را درهم بشکند و نشان دهد که هیچ حکومتی نمی‏تواند با نادیده انگاشتن هویت انسانی افراد حق و مال کسی را غصب کند .. حتی اگر این حق متعلّق به یک باشد. (پست مستقل و فرعی) 📍پایگاه فضائل امیرالمومنین(علیه السلام)👇 https://eitaa.com/fazaeel110
فضائل امیرالمومنین(ع)
هروقت‌ دلت‌ واسه‌ امام‌ رضا تنگ‌ شد، بدون‌ که امام‌ رضاست‌ که‌ دلش‌ واست‌ تنگ‌ شده ؛ [ استاد‌ پناهیان‌ ] 📍پایگاه فضائل امیرالمومنین(علیه السلام)👇 https://eitaa.com/fazaeel110
بسم الله الرحمن الرحیم یاعلی
رجعت امیرالمومنین علی علیه‌السلام بیا که دینِ خدا باتو می‌شود معنا خلاصۀ همــۀ دین علی ولیُّ الله رجعت به معنای بازگشت مجدد به دنیا است رجعت اميرالمومنين علیه السلام سرآمد تمام رجعت‌ها خواهد بود خود حضرت در اين‌ باره می‌فرمايند: «وَ إنَّ لِی الْکَرَّهْ بَعْدَ الْکَرَّهْ وَ الرَّجْعَهْ بَعْدَ الرَّجْعَهْ وَ أَنَا صَاحِبُ الرَّجَعَاتِ وَ الْکَرَّاتِ» من دارای رجعتِ پس از رجعت و بازگشتِ پس از بازگشت هستم من صاحبِ رجعت‌ها و بازگشت‌ها هستم! تعداد رجعت‌های اميرالمومنين مشخص نيست ولی آنچه معلوم است اين است که حضرت حداقل سه بار رجعت می‌کنند اولين رجعت آن حضرت در آغاز عصر ظهور تحقق می‌يابد تا امام مهدی را ياری دهند امام حسين علیه السلام در اين باره می‌فرمايند: رجعت من با بازگشت اميرالمومنين و قيام قائمِ ما همزمان خواهد بود رجعت دوم اميرالمومنين پس از امام مهدی و در زمان حاکميت امام حسين خواهد بود و تکرار جنگ صفین و انتقام از معاویه و رجعت سوم نیز با رسول خدا صلی الله علیه و آله به دنیا برمی‌گردد حضرت امیرالمومنین می‌فرمایند: من علی بن ابيطالب علیه‌السلام بنده خدا و برادر رسول خدا هستم (در زمان رجعت) باز می‌گردم و دشمنانم و قاتلين فرزندم محسن عليه‌السلام را زنده می‌كنم و آنان را به عنوان قصاص به قتل می‌رسانم بحار الأنوار ج۵۳ ص۴۶ الخرائج ج۲ ص۸۴ الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء ج۱۱ ص۲۶۰ حضرت محسن ص۵۸ 📍پایگاه فضائل امیرالمومنین(علیه السلام)👇 https://eitaa.com/fazaeel110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شگفتی کارشناسان شبکه آمریکایی از قدرت شمشیر ذالفقار امیرالمومنین حضرت علی علیه‌السلام 📍پایگاه فضائل امیرالمومنین(علیه السلام)👇 https://eitaa.com/fazaeel110
سلام و عرض ادب. لطفا وقت در حد ۱ دقیقه برای خوندن این پیام وقت بزارید. هیئتی با صفای نوجوانان و جوانان عاشقان ولايت شهرکرد هر هفته به مدد الهی برگزار میشه. و همچنین درصدد برگزاری مجلس باشکوه عزاداری بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) به مدت 3 شب هستند. قطعا دوست داریم این هیئت به نحو احسنت اجرا بشه. این هیئت سیستم صوتی خیلی خوبی نداره، از لحاظ نور پردازی ضعیفه. از لحاظ پذیرایی قوی نیست و موارد دیگه. هر عزیزی که هر مقداری در توانش هست یا علی(ع) مدد رو بگه و اقدام کنه (حتی به مبلغ 10هزار تومان.) اهل بیت(ع) و الله زیر بار منّت هیچ کس نمیمونن. ما با این کار در واقع داریم به خودمون کمک میکنیم. هم در دنیا و هم در آخرت. جهت دریافت شماره کارت (به نام هیئت هست) مراجعه کنید 👇🌹 @Me_mohammad
فضائل امیرالمومنین(ع)
سلام و عرض ادب. لطفا وقت در حد ۱ دقیقه برای خوندن این پیام وقت بزارید. هیئتی با صفای نوجوانان و جوا
خود را در برکت هیئت حتی با پرداخت مبلغ یک استکان چای شریک کنیم! جهت دریافت شماره کارت (به نام هیئت هست) مراجعه کنید 👇🌹 @Me_mohammad (آخرین روزهای جمع آوری نذورات )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فضائل امیرالمومنین(ع)
سوره الشرح آیه,8 ﷽ ⭕️ وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ. ✅و با اشتياق به سوى پروردگارت روى آور . 📍پایگاه فضائل امیرالمومنین(علیه السلام)👇 https://eitaa.com/fazaeel110
از قبر بیرون می‌کشم زکریا ابن آدم گفت: نزد حضرت امام رضا علیه السلام بودم آن هنگام امام جواد علیه السلام را آوردند و سن آن حضرت کمتر از چهار سال بود دست‌های خود را به زمین زد و سر مبارکش را به سوی آسمان بلند کرد سپس در فکر طولانی فرو رفت امام رضا علیه السلام به او فرمودند: جانم فدایت در چه فکرت به طول انجامید؟ فرمودند: در آنچه به مادرم فاطمه علیها السلام شد به خدا قسم آن دو نفر را از قبر بیرون می‌کشم سپس می‌سوزانم سپس بر آن‌ها خشم می‌گیرم سپس خاکستر آنها را به دریا می‌ریزم پس امام رضا علیه السلام امام جواد علیه السلام را نزد خود طلبید و بین دو دیدگانش را بوسید سپس فرمودند: پدر و مادرم فدایت، تو از برای آن هستی دلائل الامامة، تالیف طبری شیعی رضوان الله علیه، صفحه ۴۰۰-۴۰۱ 📍پایگاه فضائل امیرالمومنین(علیه السلام)👇 https://eitaa.com/fazaeel110
شاه ما شاه است و نامش مرتضاست در دو عالم شاه ما شیر خداست 📍پایگاه فضائل امیرالمومنین(علیه السلام)👇 https://eitaa.com/fazaeel110
امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)❤️ فرمود: اصحاب المهدىّ❤️ شباب لا كهول فیهم، الّا مثل كحل العین و الملح فى الزّاد و اقل الزاد الملح(1)؛ اصحاب مهدى(علیه السلام) جوانند، كامل‌سن، در میان آنها نیست مگر مثل سرمه چشم و نمك در غذا و كمترین چیز در غذا، نمك است . 📍پایگاه فضائل امیرالمومنین(علیه السلام)👇 https://eitaa.com/fazaeel110
🌸 ﷽🌸 💖 💖   حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمّدهادی امینی (فرزند علامه امینی) می گوید: «عشق و محبت بی کرانه و سرشار امیرالمؤمنین علی(ع) چنان وجود و قلب علامه امینی را مسخّر و منقاد و مطیع خود ساخته بود که جز وجود امیرالمؤمنین(ع)، در نظر او دنیا و مردم، مفهومی نداشت. یک روز هشت تن از علمای بزرگ اهل تسنن بغداد خدمت آقا آمدند. هوا خیلی گرم بود. آن زمان مرحوم علامه به خاطرگرمی هوا در زیرزمین می نشست. بعد از تعارف ها، صحبت های زیادی شد. هنگام رفتن گفتند: شما یازده جلد درباره امام علی بن ابی طالب(ع) نوشتی؛ قدردانی و تجلیل شیعه از شما این است که در منزل کهنه ای زندگی می کنی. اگر یک جلد از این یازده جلد را درباره یکی از خلفا می نوشتی، کاخی از طلا برای شما می ساختیم، ولی ما هر چه نگاه می کنیم، می بینیم وضع شما به جای بهتر شدن، بدتر می شود. شما الان یخچال ندارید، کولر ندارید، فرش ندارید، مبل ندارید، خلاصه وسایل راحتی تابستان و زمستان هیچ ندارید، چطور زندگی می کنید؟ ایشان تأملی کرد و بعد گفت: این اشکالاتی که بر من وارد می کنید، درست است. این اشکالات را شما وقتی به من وارد می کنید، من به قلبم رجوع می کنم، قلبم به من می گوید: عوض یخچال، علی(ع) را دارم و علی مافوق تمامی این مواهب است. من علی دارم؛ چه غم دارم و از زندگانی خودم اصلاً ناراحت نیستم و شاکرم» 📗 الغدیر و وحدت اسلامی،/ص ۴۳و۴۴ 📍پایگاه فضائل امیرالمومنین(علیه السلام)👇 https://eitaa.com/fazaeel110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هرکس تورا شناخت دیوانه تو شد 📍پایگاه فضائل امیرالمومنین(علیه السلام)👇 https://eitaa.com/fazaeel110
من این کد را به شما بدهم که هرکس بخواهد به آقا نزدیک شود،اولین راهش کنترل‌ چشم است. چشمِ گناه‌ بین، بین نمی‌شود..! •آیـت‌الله‌قرهی• -📍پایگاه فضائل امیرالمومنین(علیه السلام)👇 https://eitaa.com/fazaeel110
شهید مدافع حرم محمدهادی ذوالفقاری بزرگوار قبل شهادتش تو یک مصاحبه به خبرنگار گفته بود: «من زشت‌ام! اگه شهید بشم هیچ‌کس برام کاری نمی‌کنه! تو یه پوستر برام بزن معروف بشم» و خندید… لطفا این عکس رو همه جا پخش کنید، قبلش نیت کنید شهید حاجت رواتون کنه انشاءالله🤍 📍پایگاه فضائل امیرالمومنین(علیه السلام)👇 https://eitaa.com/fazaeel110
🔥 اصحاب سقیفه در طی این هجوم، درصدد شکستن تحصّن و پراکنده کردن متحصّنین و معترضین و یاران، از خانه امام علی(ع) بودند. در تاریخ، اشاره‌ی دقیقی به تعداد افراد متحصّن در خانه امیرالمؤمنین(ع) نشده است. ولی در روایت،ی مخالفینِ ابوبکر به تعداد دوازده نفر نام برده شده اند. ✍🏻 شیخ صدوق می نویسد : 📋《كَانَ اَلَّذِينَ أَنْكَرُوا عَلَى أَبِي بَكْرٍ جُلُوسَهُ فِي اَلْخِلاَفَةِ وَ تَقَدُّمَهُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(ع) اِثْنَيْ عَشَرَ رَجُلاً مِنَ اَلْمُهَاجِرِينَ وَ اَلْأَنْصَارِ وَ كَانَ مِنَ اَلْمُهَاجِرِينَ : خَالِدُ بْنُ سَعِيدِ بْنِ اَلْعَاصِ وَ اَلْمِقْدَادُ بْنُ اَلْأَسْوَدِ وَ أُبَيُّ بْنُ كَعْبٍ وَ عَمَّارُ بْنُ يَاسِرٍ وَ أَبُو ذَرٍّ اَلْغِفَارِيُّ وَ سَلْمَانُ اَلْفَارِسِيُّ وَ عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ مَسْعُودٍ وَ بُرَيْدَةُ اَلْأَسْلَمِيُّ وَ كَانَ مِنَ اَلْأَنْصَارِ : خُزَيْمَةُ بْنُ ثَابِتٍ ذُو اَلشَّهَادَتَيْنِ وَ سَهْلُ بْنُ حُنَيْفٍ وَ أَبُو أَيُّوبَ اَلْأَنْصَارِيُّ وَ أَبُو اَلْهَيْثَمِ بْنُ اَلتَّيِّهَانِ وَ غَيْرُهُمْ》  ▪️كسانی که با عمل أبوبكر و نشستن او در مسند خلافت مخالفت نمودند و او را انكار كردند، و به جانشینی امام علی(ع) اقرار و تصریح نمودند، دوازده نفر از مهاجرین و انصار بودند. از مهاجرين : خالد بن سعيد و مقداد بن اسود و ابی بن کعب و عمّار بن ياسر و أبوذر غفارى و سلمان فارسى و عبدالله بن مسعود و بريده اسلمى. و از انصار : خزيمة بن ثابت و سهل بن حنیف و أبوایوب انصاری و ابو ایوب انصاری و الهيثم بن التّيّهان بودند.(۱) اما در شمار این افراد، کسانی که در خانه حضرت فاطمه(س) حضور داشتند، سلمان فارسی، مقداد بن اسود، ابوذر غفاری و زبیر بن عوام بودند. ابوبکر و عمر مشاهده کردند که وقتی جمعی از مهاجران و انصار پیرامون علی بن ابی طالب(ع) گرد آمده اند و تا زمانی این افراد در کنار علی(ع) باشند، توانایی غلبه بر علی(ع) و اخذ بیعت از ایشان را نخواهند داشت. البته پیشتر عمر بن خطاب به متحصّنینِ خانه دستور پراکنده شدن داده بود و به حضرت فاطمه(س) گفته بود : 📋《اَيْمُ اَللَّهِ مَا ذَاكِ بِمَانِعِي إِنِ اِجْتَمَعَ هَؤُلاَءِ اَلنَّفَرُ عِنْدَكِ أَنْ آمُرَ بِتَحْرِيقِ اَلْبَيْتِ عَلَيْهِم》 ▪️به خدا سوگند! اگر اجتماع این افراد در خانه تو ادامه داشته باشد، دستور خواهم داد تا خانه را بر آنها آتش بکشند!!!!!(۲) پس بدین ترتیب، ابوبکر به عمر دستور داد که ابتدا اجتماع متحصنین را پراکنده سازد. 📋《وَ إِنْ أَبَوْا فَقَاتِلْهُمْ》 ▪️و اگر مقاومت کردند با آنها بجنگد.(۳) در پی این دستور، عمر بن خطاب به همراه برخی افراد از جمله خالد بن ولید و أسيد بن حضير و سلمة بن أسلم به درب خانه حضرت فاطمه(س) آمدند. عمر اهل خانه را خطاب قرار داد و فریاد کشید : 📋《وَ اَلَّذِي نَفْسُ عُمَرَ بِيَدِهِ لَيَخْرُجَنَّ أَوْ لَأُحْرِقَنَّهُ عَلَى مَا فِيهِ》 ▪️قسم به کسی که جان عمر در دست اوست يا اهالی خانه از خانه خارج مى‌ شوند يا خانه را با هر چه در آنست به آتش می كشم!(۴) طبری می نویسد : عمر بن خطاب گفت : 📋《وَ اَللَّهِ لَأُحْرِقَنَّ عَلَيْكُمْ اَلْبَيْتَ أَوْ لَتَخْرُجُنَّ إِلَى اَلْبَيْعَةِ》 ▪️به خدا قسم! خانه را بر شما به آتش می کشم، یا اینکه برای بیعت خارج شوید.(۵) در این هنگام، زبیر بن عوام به همراه عده ای از متحصّنین به بیرون خانه رفتند و با شمشیر بیرون از غلاف به مقابله با مهاجمین پرداختند. زبیر شمیشیر کشید و به آنان حمله کرد و گفت : 📋《یَا مَعشَرَ بَنِی عَبدِالمُطلّبِ(ع)! أ یَفعَلُ هَذَا بِعَلِیِِّ(ع) وَ اَنتُم أَحیَاءُ؟》 ▪️ای فرزندان عبدالمطلب شما زنده باشید و با علی(ع) چنین برخوردی شود؟! ولی در این هنگام پای زبیر لغزید و بر زمین افتاد و خالد بن ولید از پشت سنگی به زبیر زد که منجر به افتادن شمشیرش شد. و عمر شمشیر را برداشت و شکست.(۶) مهاجمین حمله بردند و او را دستگیر کردند و سایر متحصّنین را همچنین یکی پس از دیگری محاصره و سپس دستگیر کردند. سپس حضرت فاطمه(س) بیرون آمد و آنان را تهدید به نفرین کرد. پس آنان برای مدتی عقب نشینی کردند تا دستور بعدی صادر گردد. حضرت فاطمه(س) با توجه به لزوم حفاظت از جان امیرمومنان(ع)، دستور خروج برخی دیگر از افراد متحصّن را صادر کرد و فرمود : 📋《فَانْصَرِفُوا عَنَّا رَاشِدِينَ》 ▪️به صلاحدید خود عمل کنید و نزد من بازنگردید. متحصّنین دیگر به خانه حضرت فاطمه(س) بازنگشتند و مهاجمین آنان را برای بیعت اجباری نزد ابابکر بردند.(۷) اما اهل سقیفه همچنان دنبال بیعت از امام علی(ع) بود. 📚منابع : ۱)خصال شیخ صدوق، ج۲، ص۴۶۱ ۲)بحار الانوار مجلسی، ج۲۸، ص۲۰۸ ۳)العقد الفرید ابن عبد ربه، ج۵، ص۱۴ ۴)الاحتجاج شیخ طبرسی، ج۱، ص۸۰ ۵)تاریخ طبری، ج۲، ص۴۴۳ ۶)الاختصاص شیخ مفید، ص۱۸۶ ۷)المصنّف ابن ابی شیبه، ج۷، ص۴۳۲ https://eitaa.com/fazaeel110
💢مهاجمین و اصحاب سقیفه در پی اولین هجوم دسته جمعی، موفق شدند حصر را بشکنند و یاران و متحصنین پیرامون امام علی(ع) در خانه حضرت فاطمه(س) را به نوعی فراری دهند. پس در صدد اجرای دومین هجوم بودند و آن باز تهدید اهل خانه و ارعاب مردم توسط حکومت به واسطه عربده کشی ها و قدرت نمایی ها بود. از آنجایی که خیال مهاجمین از باب یاران متحصن راحت بود و تقریبا با فراری دادن آنها و گرفتن بیعت اجباری از آنان، نیمی از راه را رفته بودند، این بار ترس آنها از این بود که مردم مدینه از آنجایی که از نزدیک شاهد جریان هستند، شورش نکنند و در دفاع از اهل بیت رسول اکرم(ص) اقدامی انجام ندهند. پس ثمره هجوم دوم، منصرف کردن مردم نظاره گر مدینه از این اقدام بود. چون تجربه برای مهاجمین نشان داده بود که در هجوم اول وقتی عمر بن خطاب برای آتش زدن خانه اقدام کرد، و اهل خانه را به سوزاندن تهدید نمود، در این هنگام مردم مدینه خطاب به او گفتند : 📋《إِنَّ فِيهِ فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اَللَّهِ(ص) وَ وُلْدَ رَسُولِ اَللَّه(ص) وَ آثَارَ رَسُولِ اَللَّهِ(ص)!》 ▪️تو قصد آتش زدن خانه فاطمه(س) را داری در حالی که در این خانه دختر و فرزندان و آثار و یادگاران حضرت رسول اکرم(ص) هستند؟ تا جایی که عمر در مقابل اعتراض مردم قدری عقب نشینی کرد و در مقابل مخالفت مردم گفت : 📋《أَ تَرَوْنِي فَعَلْتُ ذَلِكَ؟ إِنَّمَا أَرَدْتُ اَلتَّهْوِيلَ!》 ▪️آیا پنداشتید که من این کار را انجام می دهم؟ خواستم فقط با این عمل اهل خانه را بترسانم!(۱) مهاجمین می خواستند این حرف مردم و اعتراضشان دیگر در هجوم نهایی تکرار نشود و این هجوم صرفا برای هم رای کردن مردم با خود و یا حداقل مانع از تحریک شدن و شورش آنان بود که این هم به ثمر نشست. تا جایی که در تاریخ نقل نشده که در مقابل عربده کشی ها و قدرت نمایی های عمر بن خطاب در مقابل خانه حضرت فاطمه(س) کسی مخالفت کرده باشد. وقتی میدان کاملا از حامیان امام علی(ع) خالی شد، پس اهل سقیفه توانست با قلدری تمام شروع به عربده کشی و قدرت نمایی کنند که این عمل به نوعی باعث رعب مردمانی شد که در آن روز در آنجا تجمع کرده بودند ولی جرئت مخالفت نداشتند. عمر بن خطّاب بعدها به إبن‌ عباس گفت : آيا مى‌دانى چرا قوم شما [قريش‌]، شما را از جانشينى محمد(ص) منع كردند؟ 📋《كَرِهُوا أَنْ يَجْمَعُوا لَكُمُ النُّبُوَّةَ وَالْخِلَافَةَ، فَتَبَجَّحُوا عَلَى قَوْمِكُمْ بَجَحًا بَجَحًا، فَاخْتَارَتْ قُرَيْشٌ لِأَنْفُسِهَا فَأَصَابَتْ وَوُفِّقَتْ》 ▪️براى اين كه كراهت داشتند خلافت و نبوت براى شما باشد، در آن صورت فخر و غرور شما افزون مى‌شد؛ به همين دليل قريش خلافت را براى خود گذاشت و كار درستى كرد.(۲) 📚منابع : ۱)بحارالانوار مجلسی، ج۲۸، ص۲۰۴ ۲)الكامل ابن اثیر، ج۲، ص۴۳۹ https://eitaa.com/fazaeel110
✅در این یورش عمر بن خطاب به همراه بسیاری از مهاجمین بر در خانه حضرت فاطمه(س) تجمع کردند. علامه مجلسی می نویسد : 📋《أَقْبَلَ عُمَرُ فِي جَمْعٍ كَثِيرٍ إِلَى مَنْزِلِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبِِ(ع) فَطَالَبَهُ بِالْخُرُوجِ فَأَبَى فَدَعَا عُمَرُ بِحَطَبٍ وَ نَارٍ》 ▪️عمر با جمع کثیری از افراد خود، به منزل امام علی(ع) آمد و از علی(ع) در خواست کرد که از خانه خارج شود، که امام علی(ع) از خروج اباء کرد و عمر در این هنگام آتش و هیزم طلب کرد.(۱) در این هجوم نه از دفاع متحصنین خبری بود و نه از اعتراض مردم مدینه! شهرستانی می نویسد : 📋《وَ مَا كَانَ فِي الدَّارِ غَيرُ عَلِىِِّ(ع) وَ فَاطِمَةَ(س) وَ الحَسَنِ(ع) وَ الحُسَينِ(ع)》 ▪️در آن روز غیر از علی(ع) و فاطمه(س) و حسنین(ع) کسی در خانه نبود.(۲) در این هنگام عمر فریاد زد : 📋《واللهِ لأَحرُقَنَّ عَلَيكُم》 ▪️به خدا قسم آتش را بر شما مسلط می کنم.(۳) پس در این هنگام؛ 📋《خَرَجَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اَللَّهِ(ص) إِلَيْهِمْ فَوَقَفَتْ عَلَى اَلْبَابِ》 ▪️حضرت فاطمه(س) بر آنها خارج شد و در پشت در ایستاد و خطاب به عمر فرمود : 📋《لاَ عَهْدَ لِي بِقَوْمٍ أَسْوَأَ مَحْضَراً مِنْكُمْ تَرَكْتُمْ رَسُولَ اَللَّهِ(ص) جِنَازَةً بَيْنَ أَيْدِينَا وَ قَطَعْتُمْ أَمْرَكُمْ فِيمَا بَيْنَكُمْ فَلَمْ تُؤَمِّرُونَا وَ لَمْ تَرَوْا لَنَا حَقَّنَا كَأَنَّكُمْ لَمْ تَعْلَمُوا مَا قَالَ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ وَ اَللَّهِ لَقَدْ عَقَدَ لَهُ يَوْمَئِذٍ اَلْوَلاَءَ لِيَقْطَعَ مِنْكُمْ بِذَلِكَ مِنْهَا اَلرَّجَاءَ وَ لَكِنَّكُمْ قَطَعْتُمُ اَلْأَسْبَابَ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ نَبِيِّكُمْ وَ اَللَّهُ حَسِيبٌ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكُمْ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ》 ▪️در تمام عمر خود هيچ قومى را نمى‌شناسم كه بى‌وفاتر و بى‌عاطفه‌تر از شماها باشند، جنازۀ رسول خدا(ص) را نزد ما گذاشته و سرگرم كار خود و بدست آوردن خلافت شديد، نه مشورتى با ما نموديد و نه كمترين حقّى براى ما قائل شديد، گويا شما هيچ اطّلاعى از فرمايش پيامبر(ص) در روز غدير خم نداشتيد؟ به خدا سوگند در همان روز آنچنان امر ولايت را محكم ساخت كه جاى هر طمع و اميدى براى شما باقى نگذاشت، ولى شما آن را رعايت نكرده و هر رابطه‌اى را با پيامبرتان قطع نموديد.البتّه خداوند متعال ميان ما و شما حاكم خواهد فرمود.(۴) کلمات و عبارات نشانگر این بود که مخاطب حضرت فاطمه(س) نه تنها مهاجمین بود، بلکه شامل مردم مدینه هم می شد. عمر که ترس از تحریک و شورش مردم داشت، مجدد شروع به عربده کشی کرد. 📋《فَأَقْبَلَ بِقَبَسٍ مِنْ نَارٍ عَلَى أَنْ يُضْرِمَ عَلَيْهِمُ اَلدَّارَ》 ▪️عمر در دست خود شعله ای از آتش حمل می کرد که قصد به آتش کشیدن خانه فاطمه(س) را داشت.(۵) او می گفت : 📋《اُحرِقُوا دَارَهَا بِمَن فِيهَا》 ▪️خانه را با اهلش به آتش بکشید.(۶) در این هنگام حضرت فاطمه(س) او را دید و به او فرمود : 📋《يَا اِبْنَ اَلْخَطَّابِ! أَ جِئْتَ لِتُحْرِقَ دَارَنَا؟》 ▪️ای پسر خطاب! آیا آمده­ ای خانه ما را به آتش بکشی؟ عمر گفت : 📋《نَعَمْ! أَوْ تَدْخُلُوا فِيمَا دَخَلَتْ فِيهِ اَلْأُمَّة》 ▪️آری! مگر آن که با ابوبکر بیعت کنید چنانکه امت بیعت کردند.(۷) حضرت فاطمه(س) در این هنگام به درگاه الهی شکایت کرد و فرمود: 📋《یَا أَبَتَاهُ! يَا رَسُولَ اللّهِ(ص)! أُنظُر مَا ذَا لَقِينَا بَعدَكَ مِن ابنِ الخَطَّابِ وَ ابنِ أَبِي قُحَافَةِ!》 ▪️اى پدر! اى رسول الله(ص)! ما پس از تو چه ظلم ها كه از عمر بن خطاب و ابوبكر ابن ابى قحافه ديديم.(۸) و حضرت(س) این چنین شروع به استغاثه‌ کرد که چنان دلخراش بود که همان افرادی که آمده بودند، نزدیک بود دل‌هایشان شکافته و جگر هایشان پاره‌ پاره شود و به شدت گریستند و عده زیادی از آنها صحنه را ترک کردند. اما مهاجمین از کار شوم خود دست برنداشتند و همچنان به کار خویش ادامه دادند. 📚منابع: ۱)بحار الانوار مجلسی، ج۲۸، ص۲۰۴ ۲)الملل والنحل شهرستانی، ج۱، ص۷۱ ۳)تاریخ طبری، ج۲، ص۴۴۳ ۴)بحار الانوار مجلسی، ج۲۸، ص۲۰۴ ۵)عقد الفرید ابن عبد ربه، ج۴، ص۹۳ ۶)الملل والنحل شهرستانی، ج۱، ص۷۱ ۷)بحار الانوار مجلسی، ج۲۸، ص۳۳۹ ۸)عوالم العلوم بحرانی اصفهانی، ج۱۱، ص۵۸۱ https://eitaa.com/fazaeel110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا