eitaa logo
فقه سیاسی
116 دنبال‌کننده
322 عکس
212 ویدیو
129 فایل
فقه سیاسی : تدبیر زندگی مردم بر اساس گذاره های شرعی ادمین @Aminm01
مشاهده در ایتا
دانلود
6️⃣ پیشینه شناسی فقه سیاسی 🔹در متون فقهی ما چیزی تحت عنوان یا نداریم، فقط شهید اول مباحث فقهی را در چهار رکن اساسی بیان می‌کند، 🔹رکن عبادات، رکن عقود، رکن ایقاعات و سیاسات و از سیاسات تعبیر می‌کند به الاحکام بالمعنی الاخص. 🔹ایشان فقه السیاسات را که می‌آورد می‌توانیم بگوییم مرادش فقه سیاسی هم است چون این مباحث نه در بخش عبادات است، نه عقود، و نه ایقاعات ،پس تحت عنوان سیاسات می‌رود، مثلا جایگاه بیعت یا مشروعیت دموکراسی. 🆔 @fegh_siasi
7️⃣ سیر تکامل فقه سیاسی 🔸 مرحله‌ی تکوین؛ همان مرحله‌ای است که فقه سیاسی گزاره‌هایش شکل می‌گیرد و از همان زمان پیامبر عظیم الشأن است. 🔸 مرحله‌ی تدوین؛ مرحله‌ای است که فقها دست به کار می‌شوند و کتاب‌هایی را تدوین می‌کنند مثلا کتاب امر به معروف نوشته می‌شود یا اهل تسنن، الاحکام السلطانیة را می‌نویسند. 🔸 مرحله‌ی تثبیت؛ یعنی فقه سیاسی داخل متن جامعه می‌شود و تئوری سیاسی درست می‌شود. 🔸 مرحله ی تحقق؛ یعنی عملی کردن و عملیاتی کردن فقه، مثل بعد از انقلاب که یک فقیه در رأس قرار می‌گیرد و می‌خواهد فقه را اجرا کند. 🆔 @fegh_siasi
ادوار اخباری گری- استاد علیدوست.mp3
7.64M
🌀 از دیدگاه استاد علیدوست 🔻بیانات استاد علیدوست در بزرگداشت جناب علامه سید دلدار علی غفران مآب محورهای اصلی: 1️⃣ دوره اول: عصر حضور: (خصوصاً دوره امام صادق و امام باقر علیهما السلام: جریان حمران ابن اعین و ...) 2️⃣ دوره دوم: نیمه اول قرن چهارم: جریان شیخ صدوق، ابن قولویه، کلینی و ... 3️⃣ دوره سوم: قرن دهم: جریان شهید ثانی، صاحب معالم، صاحب مدارک، محقق اردبیلی و.. 4️⃣ دوره چهارم: قرن یازدهم و دوازدهم: جریان میراز محمد استرآبادی و محمد امین استرآبادی، محمد تقی مجلسی، ملا عبدالله تونی، شیخ حسین کرکی، ملا محسن فیض کاشانی، ملا محمد طاهر قمی، شیخ حر عاملی، بحرانی، علامه مجلسی، شیخ سلیمان بحرانی، میرزا محمد اخباری، شیخ یوسف بحرانی و... 5️⃣ دوره پنجم: دوره معاصر. فقیهانی که اصولی حرف می زنند و اخباری فتوا می دهند... @fegh_siasi
🔴بعد از شاه نوبت آمریکاست ♦️شعار ضدآمریکایی در همان بدو انقلاب یک روز بعد از رفتن شاه @fegh_siasi
ما به طرز اعجاب آوری بمباران اطلاعاتی می شویم، اما به طرز اعجاب آوری کم می دانیم. چرا؟ چون دوقرن پیش، قالب مسمومی از اطلاعات را تحت عنوان «اخبار» خلق کردیم. اخبار برای ذهن ما مثابه قند است برای بدن: اشتهاآور، آسان هضم و در دراز مدت بسیار مخرب. غرب شناسی @fegh_siasi
می توانم با جرات بگویم نظریه پردازان غربی و شرقی در تعریف آزادی و امنیت و عدالت حد اقل صد سال از مبانی اسلام درباره آزادی و امنیت بدورند بماند که برخی حتی معنی درست این واژه ها را درک نکرده اند بازخوانی و بازنشر این مفاهیم اسلامی نیاز ضروری که فقه سیاسی این راه را تا حتی هموار می کند بنظرم بهترین گام برای شناساندن انقلاب اسلامی تبیین دقیق این آموزه های اسلامی است و در گام دوم انقلاب اجرای بی کم و کاست آن است @fegh_siasi
‏این کاریکاتور نشریه انگلیسی در سال ۱۹۴۵ چاپ شده. زیر کاریکاتور نوشته: "گربه‌ای که می‌خواست تنها باشد." در کاریکاتور شیر نماد انگلیس، عقاب نماد آمریکا و خرس نماد شوروی است. تعرض "قدرت‌های بزرگ" به ایران چیز جدیدی نیست. اما، به برکت جمهوری اسلامی "گربه‌ی نقشه‌ی ما، شیر شده" دکتر فواد ایزدی @fegh_siasi
حکمت 421 کیف یعرف الرجال الولایات مضامیر الرجال فرمانروایی میدان مسابقه مردان است @fegh_siasi
انگیزه تشکیل حکومت.mp3
156K
〰🍃🌹〰🍃 انگیزه تشکیل در کسانی که متصدی می‌شدند، سه چیز بود. یکی انگیزه های غریزی که افرادی داشتند( برتری‌طلبی، سلطه‌جویی و قدرت‌طلبی) دوم، انگیزه های عقلانی و حکیمانه که متأسفانه نمونه زیادی ما نمی‌توانیم نشان بدهیم... سوم، انگیزه‌ی الهی از طرف کسانیکه مبعوث به رسالت می‌شدند و درصدد برمی‌آمدند که به عنوان انجام وظیفه، اگر مردم با آنها موافقت کردند و پیروی آنها را پذیرفتند، آنها مسئولیت را عهده دار بشوند. مشروعیت این از طرف خدا بود اما تحققش منوط به این بود که مردم آنها را یاری کنند و در تشکیل با آنها همکاری کنند. 🎙 (ره) ۱۴ تیر ۱۳۸۱ ◀️ مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی 📌تارنما: WWW.RCIPT.IR @fegh_siasi
🔰 مهندسی ایران 🔹(در دوره ای) در کشور یک حادثه عظیم و بسیار تلخی اتفاق افتاد و آن حمله مغول بود، در این بحران، بواسطه تدبیر الهی زمینه برای یک جهش عظیم فراهم شد. 🔸یکی از بزرگان علمای شیعه با آن فراست خدادادی که داشت و الهامی که خدا به او کرد وزیر هلاکوخان (یکی از حکام مغول) شد.وقتی هلاکوخان فراست و مدیریت خواجه را دید تدبیر امور جامعه را به ایشان واگذار کرد. خود او به سلطنت و لذت های دنیای خودش اکتفاء کرد، و تدبیر کشور به دست خواجه رضوان الله علیه بود. 🔹این یک تدبیر الهی بود، که حکومتی در عالم به نام حکومت شیعه آن هم یکی از بزرگترین حکومت های زمان تشکیل شد، و تدریجاً زمینه فراهم شد تا حکومت تشکیل شد، صفویه‌ای که در کنار دولت عثمانی دو تا از حکومت‌های بزرگ عالم بودند. مؤثرترین فرد در این جهش خواجه نصیر طوسی بود. ۱۳۹۸/۱۱/۲۸ 🔺انتشار به مناسبت ۵ اسفند سالروز بزرگداشت عالم بزرگ خواجه نصیر الدین طوسی @fegh_siasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💡از کلینی تا خمینی؛ از نگرش فرهنگی تا نگرش سیاسی به دین یادداشت راهبردیِ به مناسبت 22بهمن99🇮🇷 🔹همواره تاریخ فقه شیعه از کلینی تا خمینی (ره)، به مسأله توجه داشته است. اما چه شد که تنها امام خمینی توانست این ایده را به یک امر سیاسی واقعی تبدیل کند ولی دیگر فقیهان، از چنین قدرت و توانی برخوردار نبوده اند؟ بخشی از جواب، به شرایط سیاسی، تاریخی و ظرفیت های اجتماعی ارتباط دارد. در برخی مقاطع تاریخی، شرایط سیاسی و یا رشدیافتگی مردم، برای یک انقلاب سیاسی فراهم نبوده و تبعاً فقیهان ناظر به ظرفیت زمانه خود اقدام می کرده اند. اما بخش دیگری از جواب، مربوط به منظر سیاسی حضرت امام (ره) در مطالعات اسلامی است. براي درك تفاوت نگاه فقيهاني مثل حضرت امام و ساير فقها، لازم است به تفاوت منظر فرهنگي و منظر سياسي توجه شود. كه ميان امام خميني و سيد محسن حكيم، 27 مهرماه 1344 رخ داده و در فضاي مجازي قابل جستجو است، حاوي اين تفاوت در فهم دين است. مرحوم حكيم نگران تنهاماندن و عدم همراهي مردم و ريخته‌شدن خون مردم است؛ اما امام ايده سياسي اتحاد عالمان ديني را دارد. آقاي حكيم مردم را دروغگو و شيفته دنيا مي‌پندارد اما مرحوم امام مي‌گويند: مردم در پانزده خرداد جوانمردی و صداقت خود را نشان دادند. 🔹هرچند پدیده های تمدنی، ریشه در فرهنگ اجتماعی دارند، اما انتقال یک مقوله فرهنگی تا رسیدن به سرمنزل پدیده های تمدنی، نیازمند است. کسی که به دین، از باب یک مقوله فرهنگی نگاه می کند، دغدغه‌اي جز فهم و اجراي احكام اسلامي ندارد، اما فقيهي كه منظر سياسي برگزيده، اجراي احكام را در مسير اداره جامعه مي‌داند. در رويكرد فرهنگي، احكام پراكنده ديده مي‌شود و به قدر متقين‌ها اكتفا مي‌شود، اما در رويكرد سياسي، به احكام اسلامي به مثابه نرم افزار اداره جامعه ديده مي‌شود. در رويكرد فرهنگي، فقيه براي مردم احكام مي‌گويد، ولي خود را زعيم جامعه نمي‌داند. اگر هم زعيم مردم بداند، دغدغه اجراي احكام دارد و دركي از موقعيت‌مندي جامعه و سياست‌ورزي ندارد. اميرالمؤمنين (ع) مي‌فرمايند: آفَةُ اَلزُّعَمَاءِ ضَعْفُ اَلسِّيَاسَةِ. 🔹رویکرد فرهنگی، بیرون از میدان سیاست و در محیط های کتابخانه ای و ایزوله، براي مردم و سیاست مداران توصيه‌هايي دارد، غافل از این که سیاست، منتظر چنین توصیه هایی نمی ماند. سیاست مانند بازی شطرنج است و نیازمند تصمیم گیری در موقعیت است. رویکردهای فرهنگی، نمی توانند چنین میدانی را اداره کنند مگر آنکه با وارد این میدان شوند. اينكه حضرت امام، در شرايطي كه اغلب فقيهان، از ترس خون خود و شيعيان، حكم به تقيه داده بودند، به يكباره مي‌فرمايند: «مصلحت اسلام از همه مصالح بالاتر است. تقيه حرام است و لو بلغ ما بلغ». چنين گفتاري از يك درك عميق سياسي برخواسته است. 🔹منظر سیاسی به دین، شکل فهم و سطح تحلیل فقیه را ارتقا داده و دین را به مثابه نرم افزار مدیریتی جامعه اسلامی فرآوری می کند. منظر سیاسی به ما می آموزد که احکام اسلامی، برای اداره جامعه اسلامی تشریع شده و اهمیت حکم ؛ چراکه احکامی چون زکات، خمس، اجرای حدود، دیات، و...، بستر جریان ولایت در جامعه است. منظر سیاسی به فقیه می گوید: «اگر بستر اجرای زکات در این زمانه نیست، بستر آن را خودت محقق کن و با جريان برائت، زكات را به تعطيلي نكش». ادامه در بخش دوم👇
ادامۀ بخش اول👆 🔹منظر سياسي به تغيير معادلات اجتماعي فكر مي‌كند، نه اين‌كه فقط حكمي براي رفتارهاي روزمره و دست و پا كند. منظر فرهنگي مي‌گويد، هنوز مردم آمادگي يك انقلاب سياسي ندارند، اما منظر سياسي مي‌گويد طرح سياسي راهبرانه، فرهنگ‌ساز است و مردم را با خود همراه مي‌كند. 🔹کسانی که با نگاه به معضلات اجتماعی امروز ایران، با ناامیدی، عبا به سر کشیده و به گوشه عزلت خزیده اند و به زعم خود، راهی برای نجات انقلاب اسلامی نمی یابند، درکی از حقیقت انقلاب اسلامی ندارند. امام خمینی بزرگ ترین بحران های اجتماعی را با فهم سیاسی نظریۀ ولایت فقیه پشت سر گذاشت و آن چه سال ها در کتب فقهی شیعه، با رویکرد فرهنگی تدریس می شد و حسرت تحقق آن خورده می شد را عملی کرد. هنر امام خمینی این بود که ولایت فقیه را از منظر سیاسی بازخوانی کرد و آن را به یک و مطالبه عمومی تبدیل نمود. از دل این رویکرد، ایده مقاومت و مکتب سلیمانی جوشید و حرارت آن، جهان اسلام را فراگرفت، تا جایی که ایرانی، عراقي، افغانی، سوری، لبنانی، یمنی و بحرینی را زیر یک چتر واحد متحد ساخت. این اتفاق، با یک ایده سیاسی (تشکیل هسته های مقاومت) تحقق یافت؛ وگرنه با سال ها سخنرانی و توصیه، چنین پدیده عظیمی رخ نمی نمود. به تعبیر آیت الله سیستانی، تأثیر کاری که ایران در یمن کرد، از تأثیر هزاران منبر بیشتر بود. 🔹ایدۀ سیاسی با تقلیل امور به مسائل سیاسی روزمره و حزب بازی تفاوت دارد. ایده سیاسی، پروبلماتیک و مسأله محور است و برآمده از نظریه علمی و ناظر به واقعیت های اجتماعی است. بنابراين مي‌توان در اقتصاد و فرهنگ هم ايده سياسي داشت. راهبرد تکامل انقلاب اسلامی، درک سیاسی اسلام و آموزه های دینی، فارغ از نظریه های غربی و کشف ایده های جدید و فرهنگ ساز برای انتقال فرهنگ دینی به عینیت های تمدنی است. تا وقتی ، بدون هيچ ايده سياسي، در حسرت اقتصاد اسلامی و جهش تولید و با آرزوی حذف ربا از جامعه، با توصيه و نگارش كتب و مقالات، اقتصاددانان را به رعايت احكام اسلامي دعوت كنند، روز به روز منزوي تر خواهند شد و اقتصاد اسلامی همچون دیگر نظریه های مدفون شده در کتب دینی که هیچ گاه فرصت ظهور پیدا نکردند، زینت بخش کتابخانه های اسلامی می شود. 🔹دولت اسلامی، مقدمه تحقق تمدن اسلامی است؛ اما دوران شخص محوری تمام شده و باید نیروهای انقلابی، به بلوغ ایده محوری رسیده باشند. مهم آن است که دولت بعد، چه ایده هایی برای تکامل انقلاب اسلامی دارد و آبشخور این ایده ها کجاست. به نظر می رسد رسالت نیروهای انقلابی، تولید، فرآوری و تلاش برای عینی کردن ایده های نوین و کارآمد است؛ اما ایده هایی که خود را همچنان به نظریه های غربی وابسته ندانند و بر ایرانیان بیش از پیش نیافزایند. 🏅پولطلا، طرح پیشنهادی موسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی (متا) برای برداشتن گام دوم انقلاب است که به نظر ما، ایده سیاسی برآمده از متون اسلامی، برای عبور جمهوری اسلامی از گردنه سخت اقتصادی موجود است. پولطلا، ایده سیاسی، برای تحقق تمدنی اقتصاد اسلامی، در بستر کنونی جمهوری اسلامی است. سلام و درود بر امام و شهيدان انقلاب اسلامي 🇮🇷 22 بهمن 99 @MataNevesht BinesheTamadoni.ir
9️⃣ فقه سیاسی و تشکیل حکومت 🔸 آیا فقه سیاسی الزاما مبتنی بر حکومت اسلامی است؟ یعنی اگر ما حکومت اسلامی را قائل نبودیم و گفتیم در عصر غیبت، حکومت اسلامی هم نباید داشته باشیم، دیگر فقه سیاسی هم نداریم؟ 🔸 خیلی از مباحث فقه سیاسی که ما بیان می‌کنیم، مبتنی بر تشکیل حکومت است، اما همه‌اش مبتنی بر تشکیل حکومت نیست. یک سری از بحث‌ها هست که حکومت هم نباشد جای بحث دارد مثلا نهاد عدول مؤمنین، یا ولایت فقیه چون ولایت فقیه فقط در فرضی که فقیه در هرم قدرت باشد، نیست. @fegh_siasi
2️⃣1️⃣ ساختار حکومت در عصر غیبت 🔸 ما در مسأله بررسی جواز تشکیل حکومت در عصر غیبت، دنبال ساختار خاصی نیستیم. 🔸 یعنی اگر می‌گوییم تشکیل حکومت بر اساس شریعت، فارغ از این است که در یک قالب خاصی تعریف شود، مثل این‌که ولی فقیه در رأس حکومت باشد، یا در یک شکل دیگری تصور شود، مثل نظارت عالی فقیه، خلاصه ساختار خاصی را در نظر نداریم. @fegh_siasi
0️⃣1️⃣ موانع توجه به فقه سیاسی 🔸 فقه سیاسی در شیعه خیلی لاغر است، و به چند دلیل فقها بحث مشروعیت حکومت را نکرده‌اند یا خیلی کم بحث کرده‌اند، یکی دور بودن شیعه از حکومت است، یکی در حال تقیه بودن شیعه است؛ 🔸 البته ممکن است یک کسی دور باشد ولی بحث کند، مثلا علمای ما از مسند قضا هم به دور بوده‌اند ولی از‌قضا بحث کرده‌اند، در مسند اجرای حدود هم نبوده‌اند ولی بحثش را کرده‌اند، ولی، بخاطـر تقیه مباحث فقه سیاسی بحث نشده است. @fegh_siasi
8️⃣ گستره شریعت 🔸 کسی که بحث از فقه سیاسی می‌کند یک پیش فرض دارد و آن این است که شریعت و به تبعش فقه، راجع به شئون سیاسی دخالت دارد، گزاره دارد، اگر مثل بعضی‌ها (به غلط) گفتیم شریعت این محدوده را ندارد، فقه هم به دنبالش نخواهد داشت. 🔸 فقه به عنوان یک دانش و عملیات استنباط که کار فقیه است همیشه به دنبال شریعت است، اگر شریعت پهن و گسترده شد، فقه هم پهن و گسـترده می‌شود و اگر محدود و لاغر شد فقه هم محدود و لاغر می‌شود. 🔸 پس فقه سیاسی، بر یک پیش فرض مبتی است و آن این‌که گستره‌ی شریعت این مباحث را بگیرد. @fegh_siasi
1️⃣1️⃣ دلیل فاصله فقها با فقه سیاسی 🔸 بسیاری از چیزهایی که الآن برای ما مسأله است، برای فقهای گذشته مسأله نبوده است، 🔸 مثلا بحث مصونیت سیاسی، مرزهای ملی، اما امروزه این‌ها از بحث‌های مهم فقه سیاسی است، در گذشته بیعت مسأله بوده ولی دموکراسی مسأله نبوده، و بالاخره ساده‌انگاری، که متأسفانه امروز هم هست. 🔸به این دلیل‌ها علما از فقه سیاسی فاصله گرفته اند. @fegh_siasi
3️⃣1️⃣ مشروعیت حکومت در عصر غیبت 🔸در بحث فقه سیاسی اولین مسأله، بحث مشروعیت یا عدم مشروعیت تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت امام علیه السلام است. مرادمان از مشروعیت، اصل مشروعیت است، حالا اگر مشروع شد، آیا واجب است یا فقط جائز است؟ 🔸 و اگر واجب بود واجب مشروط است؛ یعنی تهیه و تحصیل مقدماتش واجب نیست،یا واجب مطلق است و تهیه و تحصیل مقدمات واجب است ؟ @fegh_siasi
4️⃣1️⃣ مشروعیت حکومت در عصر غیبت 🔸نکته‌ای که جناب سبزواری دارد این است که نمی‌گوید من می‌گویم، بلکه می‌گوید امامیة می‌گوید: «أن عقیدة الامامیة أن الفقیه الجامع للشرائط یقوم مقام الامام فی کل ما له من المناسب و الجهات الا مختصات الامامة مثل عصمة» و مانند عصمة یا علم غیب و ...،اگر منظور ایشان از این نسبت این است که امامیه معتقد است، ما در این نسبت حرف داریم و درست نیست. 🔸یعنی بگوییم تمام فقهای امامیه این اعتقاد را دارند، ولی اگر بگوییم ایشان این را نمی‌خواهد بگوید بلکه می‌خواهد بگوید مقتضای باور آن‌ها این است، ولو ممکن است به این مقتضای باور، فتوا نداده باشند به نظر ما این مطلب درست می‌شود و حرف درستی است. @fegh_siasi
6️⃣1️⃣ تعاضد ادله تشکیل حکومت 🔸 ما آیه‌ای از قرآن یا روایتی روشن بر این مطلب که صریحا مسأله‌ی ما را گفته باشد نداریم، ولی مجموع عناصر و مؤلفه‌هایی وجود دارد که قائلان به مشروعیت تشکیل حکومت در عصرغیبت ادعا کنند که می‌شود بر اساس آنها این مسأله را اثبات کرد. 🔸این هم که می گوییم: «مجموع ادله» به این جهت است که گاه مسأله‌ای، روایت یا آیه‌ی روشن دارد، ولی گاه مسأله‌ای مؤلفه‌هایی دارد که وقتی در کنار هم می‌آید و در یک تعاضد حلقوی در کنار هم قرار می‌گیرد، انسان به حجت می‌رسد، یعنی مجموع ادله‌ای وجود دارد که تک تک شاید ما را به نتیجه نرساند، ولی وقتی این مجموع در کنار هم قرار می‌گیرد انسان را به یقین یا قرار می‌رساند. @fegh_siasi
7️⃣1️⃣ دین جهانی، مقتضای خاتمیت 🔸دینی که ما داریم هم جامع است هم جاودان و هم جهانی. جامع است؛ یعنی همه‌ی شئون آدمیان را فرا می‌گیرد. این‌طـور نیست که بگوید من فقط رابطـه‌ی شما با خدا را درست می‌کنم و کاری به رابطه‌ی شما با طبیعت، حکومت، مردم و ... ندارم؛ 🔸نه این‌گونه نیست و دین، جامع است برخلاف کسانی که اندیشه‌ی حداقلی دارند، البته در آنچه مربوط به شئون شریعت است ، نباید افراط و تفریط صورت بگیرد. علاوه بر این‌که جامع است جهانی و جاودان هم هست، این‌ها مقتضای خاتمیت است. @fegh_siasi
8️⃣1️⃣ تشکیل حکومت لازمه دین جهانی 🔸دین ما یک دین جامع، جهانی و جاودان است. اگر یک دینی این‌گونه باشد اهدافش هم باید متناسب با آن باشد. اگر این حرف‌ها را قبول کردیم آیا شارع می‌خواهد این اهداف پیاده شود یا نه؟ آیا بدون یک دولت و حکومتی که بخواهد این اهداف را پیاده کند می‌تواند باشد؟ آیا عموم مؤمنین می‌توانند آن را پیاده کنند؟ اگر گفتیم چنین دینی داریم طبیعتا باید دولتی هم باشد که این اهداف را پیاده کند. 🔸 اگر ما هیچ روایت و نصی هم نداشته باشیم باز هم این را انسان می‌فهمد و جنس این استدلال، عقلی بود و عقل است که این‌ها را کنار هم می‌‌گذارد، اگرچه ممکن است از آیات و روایات هم استفاده کند. @fegh_siasi
9️⃣1️⃣ رسالت دولت 🔸 یک روایتی که به نظر من خیلی فصل الخطاب است روایت امام رضا علیه السلام است. در این روایت امام می فرمایند: «لا نجد فرقة من الفرق ولا ملة من الملل بقوا و عاشوا الا بقیم ورئیس (پس این ضرورت تشکیل حکومت) و لِما لابد لهم منه فی امر الدین و الدنیا فلم یجز فی حِکمة الحکیم ان یترک الخلق مما یعلم انّه لابد له منه و لا قوام لهم الا به، فیقاتلون به عدوهم، یقسمون فیئهم، یقیم لهم جمعهم و جماعتهم، یمنع ظالمهم من مظلومهم و منها أنّه لو لم نجعل لهم اماما قیما امینا حافظا مستودعا لدرست الملة و ذهب الدین و قیدت السنن و الاحکام»یعنی می‌خواهند رسالت دولت را هم بیان کنند، 🔸 رسالت دولت این است که ملت ،یعنی امت اسلامی و دین حفظ بشود، سنن و احکام هم اجرا شود. @fegh_siasi
5️⃣1️⃣ موقعیت شرعی تشکیل حکومت 🔸 شاید نتوانیم نص خاصی از قرآن و روایات پیدا کنیم که صراحتا دلالت کند بر اثبات یا نفی مسأله‌ی مورد بحث ما، یعنی تشکیل حکومت بر اساس شریعت در عصر غیبت، ولی ما نیاز به صراحت نداریم، 🔸 بلکه اگر ظهور هم باشد، یا قرائنی وجود داشته باشد، مثل مسائل دیگر، کافی است. @fegh_siasi
0⃣2️⃣ اشکال حکومت های اسلامی 🔸 اشکال شده که وقتی یک حکومتی تشکیل می‌شود ریخت و پاش‌هایی می‌شود، و نمی‌شود یک حکومتی در زمان غیبت تشکیل شود و هیچ مشکلی نداشته باشد، و وقتی این حکومت به نام اسلام باشد باعث می‌شود که یک سری از مردم اعتقادشان را از دست خواهند داد. 🔸اگر این عَرَض، یعنی ظلم، تبعیض، نارضایتی عموم و سلب اعتماد مردم از باورهای دینی، عَرَض لاینفک حکومت‌ها بود، ذاتیِ جداناپذیر حکومت‌ها بود، بله درست بود و از طریق عقل متکی به تجربه، اثبات می‌شد عدم مشروعیت شرعی حکومت، اما هیچ کسی نگفته ذاتی است، بلکه مستدل هم می‌گوید غالبی است و این آمارهایی هم که می‌دهند خیلی معلوم نیست که متکی به کار میدانی باشد. @fegh_siasi
1️⃣2️⃣ احادیث کاربردی 🔸 نسبت به احادیثی که از ائمه داریم باید احراز کنیم که در مقام بیان شریعت بوده‌اند، نه بیان یک امر واقع یعنی امام علیه السلام، حرمت یا کراهت را اراده کنند، نه این‌که بخواهند بگویند مطلب این است حالا کسی هم خواست قیام کند، قیام کند. 🔸امام صادق علیه السلام ، در یک روایتی به زید فرمودند: اگر می‌خواهی مقتول در کناسه‌ی کوفه باشی بسم الله، یعنی گفتند این عاقبت کارت است و همین‌طور هم شد، اما اینکه امام گفته باشند من نهی می‌کنم و حرام است، این نبود. @fegh_siasi
3️⃣2️⃣ مصداق طاغوت در زمان غیبت 🔸 از امام باقر علیه السلام منقول است که: مردم مسلمان بعد از رسول خدا صل الله علیه و آله مثل مردم زمان غائب شدن حضرت موسی علیه السلام شدند که عده‌ای تابع جناب هارون شدند و عده‌ای هم دنبال سامری رفتند.خلیفه‌ی اول مردم را دعوت کرد و عده‌ای به دنبال او راه افتادند، دومی آمد و دعوت کرد و عده‌ای دنبالش رفتند و بعد سومی هم به همان ترتیب، ولی امیرالمؤمنین علیه السلام إبا فرمود جز به این‌که به قرآن عمل شود. 🔸 سپس می‌فرماید: ... «و من رفع رایة ضلال فصاحبها طاغوت»، روشن است که امام علیه السلام ، می‌خواهند بفرمایند: هر کسی پرچم ضلالت بلند کند صاحبش طاغوت است، نه این‌که پرچمش ولو حق باشد ضلالت به حساب می‌آید، پس اگر پرچم، پرچمِ حقی باشد دیگر ارتباطی به این روایت ندارد. @fegh_siasi
4️⃣2️⃣ قیام فقیه در زمان غیبت 🔸 روایاتی که دلالت می کند بر عدم مشروعیت تشکیل حکومت در زمان غیبت، بیشتر به جریان‌های مدعی مهدویت یا بابیت مربوط و ناظر است. 🔸مثلا برخی از بنی الحسن ادعای مهدویت کرده بودند و امام علیه السلام ، می‌فرمودند: این‌ها چه حرف‌هایی است، هر پرچمی که قبل از قیام قائم بلند شود .... تا آخر و الا اگر یک فقیهی بدون هیچ ادعایی و با وجود شرائط قیام کند، منعی ندارد. @fegh_siasi