📚 #نظریۀ_مقاومت در اندیشۀ امام خامنهای
📑 چهار جلد | مجموعاً حدود ۲۰۰ صفحۀ A4
💠 قابل استفاده برای مبلغان، معلمان، مربیان تربیتی و فعالان اجتماعی
1⃣ چرایی مقاومت
https://eitaa.com/fegh_siasi/1069
2⃣ چیستی مقاومت
https://eitaa.com/fegh_siasi/1070
3⃣ چگونگی مقاومت
https://eitaa.com/fegh_siasi/1071
4⃣ پاسخ به پرسشها
https://eitaa.com/fegh_siasi/1072
31.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺انتقادهای صریح امام جمعه چهاردانگه از وضعیت دلار
حجت الاسلام سالار سنجری، امام جمعه بخش چهاردانگه استان تهران:
▫️در شرایط عرضه و دسترسی محدود با مصرف و نیاز وسیع، اساسا صحبت از بازار آزاد یک طنز تلخ است.
🔹مهم تر از خود نظام اسلامی تاب آوری نظام اسلامی است!
امام جمعه شهر چهاردانگه:
https://eitaa.com/fegh_siasi
چندین بار عرض کرده ایم اقتصاد سیاسی کلان به ما می آموزد که در سطح سیاست گذاری اقتصادی نمی شود شما تورم انتظاری سالیانه بین 20 تا 30 درصد داشته باشی و تورم انفجاری هر چند سال یک بار هشتاد درصدی هم داشته باشی آنوقت بگویی دلار و بنزین و چند کالای دیگر حق ندارند گران شوند!
این موجب برهم زدن نظم اقتصادی سیاسی و ایجاد رانت و فساد و هزاران مشکل دیگر است.
اول باید تورم را کنترل کرد
برای کنترل تورم نیازمند کنترل نقدینگی هستیم
کنترل نقدینگی نیازمند پایان دادن به درآمد نفتی دولت است
حذف درآمد نفتی نیازمند اخذ مالیات است
اخذ مالیات نیازمند شفافیت است
شفافیت نیازمند عزم و اراده جدی در سطح سیاسی است
و عزم و اراده جدی نیازمند حمایت و مشارکت مردمی و نخبگانی است
لذا وقتی تورم را کنترل نکنیم کاملا طبیعی است که دلار از هزار تومان به چهار هزار تومان
از چهار هزار به هشت و 16 و 24 هزار تومان
و طبیعی است از این رقم ها نیز عبور کند و به 50 هزار و 75 هزار برسد
حال بدون کنترل تورم صحبت از تثبیت قیمت دلار به یک شوخی شبیه است
🔸جایگاه فقه اجتماعی در منظومه شریعت
فقه اجتماعی در امتداد مبانی کلان شریعت، بر محوریت عدالت و تأمین مصالح عمومی استوار است. در اینجا به برخی متون اصیل اشاره میکنیم:
📌قاعده عدالت
امام خمینی (ره) در کتاب تحریر الوسیله میفرماید:
“إِنَّ الْعَدَالَةَ هِیَ الْغَایَةُ الْقُصْوَی فِی جَعْلِ الْأَحْکَامِ وَتَشْرِیعِهَا.”
عدالت، غایت نهایی در جعل و تشریع احکام است.
📌قاعده لاضرر
شیخ انصاری در فرائد الأصول، به استناد روایت “لَا ضَرَرَ وَ لَا ضِرَارَ فِی الْإِسْلَامِ”، تأکید میکند که فقه باید مانع بروز ضرر در جامعه شود:
“إِنَّ نَفْیَ الضَّرَرِ یَحْمِلُ عَلَی وُجُوبِ سَدِّ أَبْوَابِ الْمَفَاسِدِ الْإِجْتِمَاعِیَّةِ.”
🔸2. تأکید بر مصلحت عمومی در فقه اجتماعی
📌مصلحت عمومی بهعنوان یکی از ارکان فقه اجتماعی، در کتب فقهی جایگاه ویژهای دارد.
علامه حلی در تبصرة المتعلمین میگوید: “المَصلَحَةُ تُوجِّهُ الأحْکَامَ فِی المَواقِفِ الَّتِی تَتَعَلَّقُ بِالْمَنَافِعِ العَامَّةِ.”
مصلحت، احکام را در مواردی که به منافع عمومی مربوط است، جهت میدهد.
📌شهید صدر در اقتصادنا:
“یَجِبُ أَنْ یَکُونَ التَّشْرِیعُ الإِسْلَامِیُّ قَادِرًا عَلَی تَوْفِیرِ الحُلُولِ لِکَافَّةِ مُشْکِلَاتِ الْمُجْتَمَعِ بِمَا یُحَقِّقُ مَصَالِحَهُ.”
باید تشریع اسلامی توانایی حل همه مشکلات جامعه را داشته باشد و منافع آن را تحقق بخشد.
📌3. نقش عرف و اجتهاد در مسائل اجتماعی
عرف، یکی از ابزارهای کلیدی در فقه اجتماعی است که امام خمینی (ره) بهویژه در کتاب البیع به آن پرداختهاند:
🔸“الْعُرْفُ، مِفْتَاحٌ لِفَهْمِ مَقَاصِدِ الشَّارِعِ، وَیَکُونُ حُجَّةً فِی الْمَسَائِلِ الْإِجْتِمَاعِیَّةِ.”
عرف، کلید فهم مقاصد شارع و حجتی در مسائل اجتماعی است.
📌4. منابع تطبیقی فقه اجتماعی
در مقایسه فقه اجتماعی با دیگر مکاتب، به اصولی نظیر “تعاون” و “اخلاق جمعی” اشاره شده است.
آیه قرآن کریم (مائده: 2):
“وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی.”
و در نیکی و تقوا همکاری کنید.
علامه طباطبایی در المیزان:
“إِنَّ التَّشْرِیعَ الإِسْلَامِیَّ لَا یَنْحَصِرُ فِی جَانِبِ الْفَرْدِ، بَلْ یَتَعَدَّی إِلَی الْجَمَاعَةِ وَتَحْقِیقِ أَهْدَافِهَا.”
تشریع اسلامی فقط محدود به فرد نیست، بلکه به جامعه و تحقق اهداف آن نیز میپردازد.
🔸5. فقه اجتماعی در مواجهه با چالشهای مدرن
📌یکی از پرسشهای بنیادین این است که آیا اصول فقه سنتی میتواند به چالشهای مدرن پاسخ دهد؟
• نهایة الأفکار:
“یَجِبُ أَنْ یَکُونَ لِلْفِقْهِ وَاقِعٌ مَرِنٌ، یَتَنَاسَبُ مَعَ التَّغَیُّرَاتِ الَّتِی تَحْدُثُ فِی الْمَجْتَمَعِ.”
فقه باید واقعیتی انعطافپذیر داشته باشد که با تغییرات جامعه سازگار باشد
♦️ انصارالله در چند درصد از خاک یمن است؟
🔹برعکس آنچه که در تصور عموم مردم وجود دارد انصرالله بر تمام مناطق یمن حکمرانی نمی کند، در حال حاضر مناطق یمن به دست پنج گروه مختلف اداره میشود و انصارالله نتوانسته توازن ایجاد کند.
🔹بیشتر مناطق این کشور در اختیار دولت منصور هادی است و مناطق دیگر یمن در اختیار گروه های تحت حمایت امارات،عربستان است.
نقطه مشترک این گروه ها مخالفت با انصارالله یمن است.
@fegh_siasi
🔸 ضرورت قاعدهسازی برای توسعهی فقه
📌قاعدهسازی، فرآیندی است که طی آن، اصول و ضوابط کلی برای حل مسائل فقهی تدوین میشود. این فرآیند، نقش حیاتی در توسعه و پویایی فقه دارد. بدون وجود قواعد کلی، فقه صرفاً به مجموعهای از احکام جزئی و پراکنده تبدیل میشود که قادر به پاسخگویی به چالشهای جدید و مسائل پیچیده نخواهد بود. قاعدهسازی، به فقه انسجام میبخشد، آن را از پراکندگی نجات میدهد، و امکان تطبیق آن با شرایط متغیر زمان و مکان را فراهم میکند.
📌نقش تاریخ در قاعدهسازی: تاریخ، منبع غنیای برای استخراج قواعد فقهی است. با بررسی تحولات تاریخی فقه، میتوان به الگوها، روندها، و اصولی دست یافت که میتوانند به عنوان مبنایی برای قاعدهسازی مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال، بررسی نحوهی برخورد فقها با مسائل مشابه در طول تاریخ، میتواند نشان دهد که چه اصولی در استنباط احکام مورد توجه بوده و چگونه میتوان این اصول را در قالب قواعد کلی صورتبندی کرد.
📌 اهمیت قاعدهسازی در پاسخگویی به مسائل جدید: در دنیای امروز، با پیشرفت سریع علم و تکنولوژی و تغییرات اجتماعی و فرهنگی، مسائل جدیدی در حوزههای مختلف زندگی انسان مطرح میشود که نیازمند پاسخهای فقهی مناسب است. قاعدهسازی، به فقها کمک میکند تا با استفاده از اصول و ضوابط کلی، به این مسائل جدید به صورت نظاممند و قاعدهمند پاسخ دهند.
📌توسعهی ناکافی فقه در سطح نظریهپردازی: همانطور که در متن عربی نیز به آن اشاره شد، یکی از آسیبهای موجود در فقه، توسعهی ناکافی آن در سطح نظریهپردازی و تدوین قواعد کلی است. بیشتر تلاشهای فقهی، معطوف به بیان احکام جزئی و فروعات مسائل بوده است، در حالی که کمتر به تدوین نظریههای کلان و قواعد عام فقهی توجه شده است. این وضعیت، باعث میشود که فقه در پاسخگویی به چالشهای جدید و مسائل پیچیده، با مشکل مواجه شود.
📌 عدم استفادهی کافی از ظرفیت تاریخ در قاعدهسازی: یکی از دلایل توسعهی ناکافی فقه در سطح نظریهپردازی، عدم استفادهی کافی از ظرفیت تاریخ در قاعدهسازی است. با وجود اینکه تاریخ، منبع غنیای برای استخراج قواعد فقهی است، اما به طور کامل از این ظرفیت استفاده نشده است.
📌پیامدهای این آسیب: این آسیب، پیامدهای منفی متعددی برای فقه دارد، از جمله: عدم انسجام و یکپارچگی در فقه، ناتوانی در پاسخگویی به مسائل جدید، و کاهش تأثیرگذاری فقه در جامعه.
📚 وضعیت ایدهآل:
▪️ توسعهی متوازن فقه در سطوح مختلف: وضعیت ایدهآل، وضعیتی است که در آن، فقه به صورت متوازن در سطوح مختلف، از جمله سطح مسائل جزئی، سطح قواعد کلی، و سطح نظریههای کلان، توسعه یابد.
▪️استفادهی حداکثری از ظرفیت تاریخ در قاعدهسازی: در وضعیت ایدهآل، از ظرفیت تاریخ به صورت کامل در قاعدهسازی و تدوین قواعد کلی فقهی استفاده میشود.
▪️پاسخگویی کارآمد به چالشهای جدید: فقه در وضعیت ایدهآل، قادر خواهد بود تا با استفاده از قواعد کلی و نظریههای کلان، به چالشهای جدید و مسائل پیچیده به صورت کارآمد و نظاممند پاسخ دهد.
▪️افزایش تأثیرگذاری فقه در جامعه: با توسعهی فقه در سطح نظریهپردازی و استفاده از تاریخ در قاعدهسازی، تأثیرگذاری فقه در جامعه افزایش خواهد یافت و فقه میتواند نقش مؤثرتری در حل مسائل اجتماعی و هدایت جامعه ایفا کند.
15.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بازخوانی یک خیانت
مروری بر اعترافات جاسوس انگلیس
انتشار به مناسبت دومین سالگرد اعدام علیرضا اکبری، ابرجاسوس انگلیس
@fegh_siasi
پیش نویس.pdf
170.1K
متن پیش نویس توافق پیشنهادی آتش بس غزه؛ مصوب شده در دوحه
@fegh_siasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مخاطبان عزیز حتماً این کلیپ یک دقیقهای را با دقت مشاهده بفرمایید تا پی به برنامه ریزی دقیق دشمن برای #براندازی_نرم با فتنه #کشف_حجاب ببرید...
@fegh_siasi