eitaa logo
فقه سیاسی
120 دنبال‌کننده
324 عکس
214 ویدیو
130 فایل
فقه سیاسی : تدبیر زندگی مردم بر اساس گذاره های شرعی ادمین @Aminm01
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴کارشناس نزدیک به دولت چهاردهم: اصلاحات و افزایش قیمت‌ها باید ناگهانی و همراه با شو‌ک‌درمانی باشد نه تدریجی صادق الحسینی: آلمان به‌ عنوان یک اقتصاد موفق‌، شوک‌درمانی کرد و یک شبه قیمت تمام کالاها ده برابر شد دنگ شیائوپینگ برای حل مشکلات اقتصادی چین شوک‌درمانی کرد و افراد زیادی را کشت تا بالاخره موفق شد. @fegh_siasi پ.ن: اسلام کجا و اینها کجا! این نئولیبرال ها از جان مردم چه می‌خواهند؟!
⭕️ مخالفت با تأسیس دفتر مراجع در استان‌ها من مخالف این هستم که مراجع در هر شهری دفتر داشته باشند. به برخی دوستان نیز گفته‌ام، دفتر یعنی اینکه اگر کسی وجوهاتی دارد باید به دفتر آن مرجع تحویل دهد و به دیگران ندهد. این روش درست نیست. خدا رحمت کند مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی را؛ ایشان می‌فرمودند: خانه هر عالمی دفتر من است و مسجد هر عالمی دفتر من است. مردم وجوهات خود را به عالم محل خود بدهند و او این وجوه را برای من ارسال کند. حتی اگر کسی از شهری وجوهی به قم می‌آورد، ایشان می‌پرسیدند: چرا این وجوه را به عالم محله خود ندادید؟ این روش باعث می‌شد که ابتدا هزینه‌های منطقه‌ای تأمین و سپس مازاد آن به قم ارسال شود. این نظام اولویت‌بندی به بقای مساجد و رونق حوزه‌های محلی کمک می‌کرد. امروز این نظام دچار تغییر شده و باعث شده است تا بلاد از علما خالی شده‌ و بسیاری از مساجد در شهرهایی چون تهران خالی مانده‌اند و علما رغبتی به امام جماعت شدن ندارند. پدرم نقل می‌کردند که روزی گروهی از یک روستا وجوهات شرعی خود را به آیت‌الله العظمی بروجردی تقدیم کردند. ایشان پس از دیدار با این افراد، به آن‌ها گفتند: وجوهات خود را به روحانی محله‌تان بدهید و از او حمایت کنید. حتی مبلغی اضافه از طرف خود برای آن روحانی فرستادند. وقتی از ایشان پرسیدند که آیا آن روحانی را می‌شناسید، فرمودند: خیر، اما او با هر میزان از علم که دارد، پایگاه شیعه را در دل مردم آن منطقه حفظ کرده است. با همین برخورد، آن روحانی در چشم مردم صد درجه بالاتر رفت و موقعیتش تقویت شد. این نظام مالی و مدیریتی باید به نحوی باشد که ابتدا علمای محلی تأمین شوند. اینکه تمام وجوهات به قم ارسال شود و دفاتر مراجع تنها در قم متمرکز باشند، نه‌تنها به حوزه‌ها کمک نمی‌کند، بلکه به از بین رفتن پایگاه‌های شیعه در مناطق مختلف می‌انجامد. وقتی آیت‌الله العظمی بروجردی از دنیا رفتند، با وجود شهرت و جایگاهشان، هیچ‌یک از فرزندان ایشان خانه شخصی نداشتند و خودشان نیز با بدهی فراوان از دنیا رفتند. این نمونه‌ای از یک روش صحیح بود که اولویت را به مناطق محلی می‌داد و زندگی شخصی مراجع در حد ضرورت محدود می‌شد. ما باید توجه داشته باشیم که بقای شیعه وابسته به مرجعیت و پایگاه‌های محلی است. ما باید بر این سلک حرکت کنیم، اگر این روش از بین برود و همه‌چیز متمرکز شود، دیگر چیزی برای آینده باقی نخواهد ماند. امروز باید ببینیم از این سرمایه اعتماد مردم چه مقدار باقی مانده و چه مقدار از دست رفته است. متأسفانه گاهی به جای بهره‌برداری درست از این سرمایه، از آن مصرف می‌کنیم، بدون آنکه برای حفظ یا تقویت آن تلاش کنیم. چرا سراغ افرادی که اهل فکر و اندیشه هستند نمی‌رویم تا از آنان برای مدیریت این میراث عظیم بهره بگیریم؟ @fegh_siasi
90.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر دولت شهید آیت الله رئیسی سه سال دیگر ادامه پیدا می‌کرد، قدرت اقتصادی و رفاه ایران از آلمان جلو می‌زد. در این کلیپ این مدعا را اثبات نموده‌ام
📚 در اندیشۀ امام خامنه‌ای 📑 چهار جلد | مجموعاً حدود ۲۰۰ صفحۀ A4 💠 قابل استفاده برای مبلغان، معلمان، مربیان تربیتی و فعالان اجتماعی 1⃣ چرایی مقاومت https://eitaa.com/fegh_siasi/1069 2⃣ چیستی مقاومت https://eitaa.com/fegh_siasi/1070 3⃣ چگونگی مقاومت https://eitaa.com/fegh_siasi/1071 4⃣ پاسخ به پرسش‌ها https://eitaa.com/fegh_siasi/1072
31.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺انتقادهای صریح امام جمعه چهاردانگه از وضعیت دلار حجت الاسلام سالار سنجری، امام جمعه بخش چهاردانگه استان تهران: ▫️در شرایط عرضه و دسترسی محدود با مصرف و نیاز وسیع، اساسا صحبت از بازار آزاد یک طنز تلخ است. 🔹مهم تر از خود نظام اسلامی تاب آوری نظام اسلامی است! امام جمعه شهر چهاردانگه: https://eitaa.com/fegh_siasi
چندین بار عرض کرده ایم اقتصاد سیاسی کلان به ما می آموزد که در سطح سیاست گذاری اقتصادی نمی شود شما تورم انتظاری سالیانه بین 20 تا 30 درصد داشته باشی و تورم انفجاری هر چند سال یک بار هشتاد درصدی هم داشته باشی آنوقت بگویی دلار و بنزین و چند کالای دیگر حق ندارند گران شوند! این موجب برهم زدن نظم اقتصادی سیاسی و ایجاد رانت و فساد و هزاران مشکل دیگر است. اول باید تورم را کنترل کرد برای کنترل تورم نیازمند کنترل نقدینگی هستیم کنترل نقدینگی نیازمند پایان دادن به درآمد نفتی دولت است حذف درآمد نفتی نیازمند اخذ مالیات است اخذ مالیات نیازمند شفافیت است شفافیت نیازمند عزم و اراده جدی در سطح سیاسی است و عزم و اراده جدی نیازمند حمایت و مشارکت مردمی و نخبگانی است
لذا وقتی تورم را کنترل نکنیم کاملا طبیعی است که دلار از هزار تومان به چهار هزار تومان از چهار هزار به هشت و 16 و 24 هزار تومان و طبیعی است از این رقم ها نیز عبور کند و به 50 هزار و 75 هزار برسد حال بدون کنترل تورم صحبت از تثبیت قیمت دلار به یک شوخی شبیه است
🔸جایگاه فقه اجتماعی در منظومه شریعت فقه اجتماعی در امتداد مبانی کلان شریعت، بر محوریت عدالت و تأمین مصالح عمومی استوار است. در اینجا به برخی متون اصیل اشاره می‌کنیم: 📌قاعده عدالت امام خمینی (ره) در کتاب تحریر الوسیله می‌فرماید: “إِنَّ الْعَدَالَةَ هِیَ الْغَایَةُ الْقُصْوَی فِی جَعْلِ الْأَحْکَامِ وَتَشْرِیعِهَا.” عدالت، غایت نهایی در جعل و تشریع احکام است. 📌قاعده لاضرر شیخ انصاری در فرائد الأصول، به استناد روایت “لَا ضَرَرَ وَ لَا ضِرَارَ فِی الْإِسْلَامِ”، تأکید می‌کند که فقه باید مانع بروز ضرر در جامعه شود: “إِنَّ نَفْیَ الضَّرَرِ یَحْمِلُ عَلَی وُجُوبِ سَدِّ أَبْوَابِ الْمَفَاسِدِ الْإِجْتِمَاعِیَّةِ.” 🔸2. تأکید بر مصلحت عمومی در فقه اجتماعی 📌مصلحت عمومی به‌عنوان یکی از ارکان فقه اجتماعی، در کتب فقهی جایگاه ویژه‌ای دارد. علامه حلی در تبصرة المتعلمین می‌گوید: “المَصلَحَةُ تُوجِّهُ الأحْکَامَ فِی المَواقِفِ الَّتِی تَتَعَلَّقُ بِالْمَنَافِعِ العَامَّةِ.” مصلحت، احکام را در مواردی که به منافع عمومی مربوط است، جهت می‌دهد. 📌شهید صدر در اقتصادنا: “یَجِبُ أَنْ یَکُونَ التَّشْرِیعُ الإِسْلَامِیُّ قَادِرًا عَلَی تَوْفِیرِ الحُلُولِ لِکَافَّةِ مُشْکِلَاتِ الْمُجْتَمَعِ بِمَا یُحَقِّقُ مَصَالِحَهُ.” باید تشریع اسلامی توانایی حل همه مشکلات جامعه را داشته باشد و منافع آن را تحقق بخشد. 📌3. نقش عرف و اجتهاد در مسائل اجتماعی عرف، یکی از ابزارهای کلیدی در فقه اجتماعی است که امام خمینی (ره) به‌ویژه در کتاب البیع به آن پرداخته‌اند: 🔸“الْعُرْفُ، مِفْتَاحٌ لِفَهْمِ مَقَاصِدِ الشَّارِعِ، وَیَکُونُ حُجَّةً فِی الْمَسَائِلِ الْإِجْتِمَاعِیَّةِ.” عرف، کلید فهم مقاصد شارع و حجتی در مسائل اجتماعی است. 📌4. منابع تطبیقی فقه اجتماعی در مقایسه فقه اجتماعی با دیگر مکاتب، به اصولی نظیر “تعاون” و “اخلاق جمعی” اشاره شده است. آیه قرآن کریم (مائده: 2): “وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَی.” و در نیکی و تقوا همکاری کنید. علامه طباطبایی در المیزان: “إِنَّ التَّشْرِیعَ الإِسْلَامِیَّ لَا یَنْحَصِرُ فِی جَانِبِ الْفَرْدِ، بَلْ یَتَعَدَّی إِلَی الْجَمَاعَةِ وَتَحْقِیقِ أَهْدَافِهَا.” تشریع اسلامی فقط محدود به فرد نیست، بلکه به جامعه و تحقق اهداف آن نیز می‌پردازد. 🔸5. فقه اجتماعی در مواجهه با چالش‌های مدرن 📌یکی از پرسش‌های بنیادین این است که آیا اصول فقه سنتی می‌تواند به چالش‌های مدرن پاسخ دهد؟ • نهایة الأفکار: “یَجِبُ أَنْ یَکُونَ لِلْفِقْهِ وَاقِعٌ مَرِنٌ، یَتَنَاسَبُ مَعَ التَّغَیُّرَاتِ الَّتِی تَحْدُثُ فِی الْمَجْتَمَعِ.” فقه باید واقعیتی انعطاف‌پذیر داشته باشد که با تغییرات جامعه سازگار باشد