eitaa logo
فقه سیاسی
121 دنبال‌کننده
323 عکس
214 ویدیو
130 فایل
فقه سیاسی : تدبیر زندگی مردم بر اساس گذاره های شرعی ادمین @Aminm01
مشاهده در ایتا
دانلود
🕌 آزادی قدس یک وعده قطعی الهی در قرآن است: فَاِذَا جاءَ وَعدُ الآخِرَهِ لِیَسُئُوا وُجُوهَکُم وَ لِیَدخُلُوا المَسجِدَ کَمَا دَخَلُوهُ اَوَّلَ مَرَّه...(۷/اسراء) - بنی اسرائیل بار آخری سرکشی و طغیان می کند. - ماجرا حول مسجدی است. - بندگانی برگزیده آنها را سرکوب می کنند و اندوه بر چهره هایشان می گذارند. - بعد وارد آن مسجد میشوند همانطور که بار اول بدان وارد شده بودند. وعده خداوند تخلف ندارد. امام خمینی ما را در مسیر این اراده الهی قرار داد. شاید همان بندگان برگزیده الهی ما باشیم. ☑️ @fegh_siasi
کاشف‌‌الغطاء و مسئله فلسطین ابعاد و راهکارها.pdf
558.9K
🔷کاشف‌‌الغطاء و مسئله فلسطین ابعاد و راهکارها 🔸نویسندگان: سید جواد ورعی و سید امین ورعی 🔻هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه علامه محمدحسین کاشف الغطاء پیرامون ابعاد گوناگون مسئله فلسطین و راهکارهای حلّ آن بود. نتایج این پژوهش که با روش توصیفی- تحلیلی و با تاکید بر تحلیل گفتمان انجام شد حاکی از آن است که کاشف الغطاء از ابتدا به عمق فاجعه در موضوع فلسطین پی برده و با ایراد سخنرانی تاریخی در قدس، شرکت در کنفرانس‌ها، نگارش مقالات و صدور فتوای تحریم فروش اراضی به یهودیان ایفای نقش کرد. از دیدگاه وی مسئله فلسطین، دارای ابعاد تاریخی، دینی و مذهبی، سیاسی ـ اجتماعی و بین‌المللی است. فلسطین، سرزمین تاریخی اعراب بوده، و دفاع فلسطینیان، دفاع از سرزمین اجدادی است. کاشف الغطاء در جغرافیای دینی، فلسطین را قلب جهان اسلام و قدس را امانت خدا در دستان مسلمانان می‌‌دانست که باید حفظ شود. از نگاه کاشف الغطاء صهیونیسم زائیده استعمار است. او حلّ مسئله فلسطین را در گرو توجه حقوق بشری و جهانی به موضوع فلسطین، بیداری امّت اسلامی، بازگشت به هویت اسلامی، بسیج امّت اسلامی و اتحاد دولت‌های عربی و اسلامی و دوری از استعمارگران می‌‌دانست. @fegh_siasi
شیعیان فلسطین، باتوجه به این‌که اکثر کشورهای اطراف آن اهل سنت هستند و از طرفی دور از مرکز پیدایش اسلام و حضور ائمه شیعه بوده‌اند، چه پیشینه‌ای دارند و چگونه شیعه شده‌اند؟ از گروه شیعی «صابرین» در فلسطین چه میدانید؟! باتوجه به نزدیکی روز قدس، ایشالا توی دوتا پست به پاسخ دو سوال بالا می‌پردازم. درمورد سوال اول، باید بگم لزوم اطلاع حداقلی و مختصر از پیشینه هر کشور و منطقه‌ای لازمه، چه برسه به زادگاه ابراهیم و محل زندگی موسی و عیسی و جایگاه عظیم بیت‌المقدس که ارتباط تشیع در تاریخ با اون، قطعا مهمه. درمورد سوال دوم هم، آشنایی با مردمان حاضر در فلسطین و به‌خصوص اهل تشیع اون، به ما کمک می‌کنه که توی بزنگاه‌ها کمتر فریب رسانه‌ها رو بخوریم؛ چرا که تنوع فکری و گروه‌های فعال فلسطینی خیلی بالاست و احتمال افتادنِ تفرقه هم به‌همین نسبت زیاده. توی فلسطین به‌جز صابرین، جنبش جهاد اسلامی هم هست که اگرچه ۱۰۰درصد جمعیتش شیعه نیستن، ولی کاملا تفکرات شیعی و نزدیک به انقلاب اسلامی داره، منتهی فعلا با این جنبش کاری ندارم، چون به‌اندازه کافی معروف و شناخته‌شده هست. ابتدا به سوال اول، که کلیت پیشینه‌ی حضور شیعیان در فلسطین هست می‌پردازیم. پیشینه حضور شیعه توی فلسطین به صدر اسلام و حضور ابوذر غفاری در شام برمی‌گرده که توسط بزرگواران خائن به اسلام، ابوذر، صحابی بزرگ پیامبر، به مناطق شام و فلسطین تبعید شد تا باتوجه به‌ این‌که اون مناطق با اسلام معاویه و امثالهم مسلمان شده بودن، ابوذر نتونه تاثیر خاصی بگذاره، که البته گذاشت و شیعیان جنوب لبنان و مقداری از شیعیان فلسطین، تا حدود زیادی حاصل تلاش‌های ایشونه. البته انتصاب کوتاه‌مدت مالک اشتر به حاکمیت مصر توسط حضرت علی هم در رسیدن اسلام ناب به اون نواحی، بی‌تاثیر نبوده. «مقدسی» در کتاب «احسن التقاسیم» و ناصر خسرو در کتاب «سفر به آرامگاه ابوهریره»، نقل کرده‌ان که زمانی بیشتر جمعیت فلسطین را شیعیان تشکیل می‌دادن! مذهب شیعه در قرن چهارم و در عصر حکومت «فاطمیان» در فلسطین رونق پیدا کرد. «الحاکم بامرالله»، ششمین حاکم فاطمیان،‌ «دارالعلم فاطمی» رو در بیت‌المقدس تاسیس کرد. این مکان تاثیر قابل توجهی در گسترش تشیع توی فلسطین داشت و تا زمان اشغال فلسطین توسط صلیبی‌ها، به فعالیت خودش ادامه داد. با وجود جنگ‌های صلیبی و بعد از اون، تسلط صلاح‌الدین ایوبی سنی‌مذهب بر مناطق فلسطین و شام، همچنان شیعه در فلسطین باقی‌موند تا این‌که در عصر عثمانی شیعیان فلسطین دوباره مطرح شدند. اذیت و آزار شیعیان اولین سرکوب شیعیان فلسطین توسط صلاح‌الدین ایوبی رخ‌ داد. پس از رونق‌گرفتن شیعه، در عصر عثمانی، احمد پاشا حدود ده سال با شیعیان مبارزه کرد و کتاب‌های اونا رو آتش زد! تا الان که، در سال ۲۰۱۰م، سرویس‌ امنیتی حماس ده‌ها تن از مستبصران شیعه رو بازداشت کرد. از طرف دیگه، گروه «ابن بار الخیریة الاسلامیة» در غزه وجود داره که عمده فعالیتش، مبارزه با گسترش تشیع است. همچنین اخیرا جنبشی با نام «جهاد سلفی» در غزه تاسیس شده که هدف اصلی اون مبارزه با شیعه است. این‌ها از نسل همون گروه‌های مذهبی منفعل یا پان‌عربی هستن که تا قبل از الهام مردم فلسطین از مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان، هیچ‌وقت نتونستن در برابر اسرائیل استقامت کنن. احزاب و گروه‌های شیعه جنبش جهاد اسلامی به عنوان پرچمدار شیعه در فلسطین شناخته می‌شه. بنیانگذار این جنبش، «فتحی شقاقی» بود. فتحی شقاقی از تفکر شیعی تاثیر می‌پذیرفت و به‌همین خاطر، جنبش جهاد اسلامی رو نماد شیعه در فلسطین می‌دونن. گروه جدیدالتاسیس «جنبش صابرین» هم از جنبش جهاد اسلامی منشعب شده و به شیعه نزدیکه. از دیگر گروه‌های شیعی فلسطینی می‌شه به «مجلس شیعه اعلی فلسطین» اشاره کرد. این گروه سال ۲۰۰۶م توسط محمد عبدالفتاح غوانمه تاسیس شده. ضمنا یکی از مهم‌ترین انجمن‌های شیعه فلسطین، «انجمن شقاقی» هست که استثنائاً یک انجمن خیریه و غیر سیاسیه. چندتا نهاد کوچک فلسطینی دیگه هم در اختیار شیعیان هستن که تیتروار می‌گم: انجمن جوانان اسلامی، درمانگاه احسان خیری، مدرسه نقاء، جمعیت غدیر، جمعیت آل البیت. هفته‌نامه «الاستقلال» و شبکه رادیویی «إذاعة صوت القدس» @fegh_siasi DordNevesht
♦️نظر رهبر معظم انقلاب درباره اختلاف نظرات فقهی درباره رویت هلال 🔹به نظر من اینی که ما بگوئیم باید جوری بشود که همه، در یک روز عقیده‌‌ی به عید پیدا کنند، این نشدنی است؛ یعنی طبق مبانی فقهی ما نشدنی است؛ همه‌‌ی فقها بر یک فتوا متفق بشوند؛ خوب، نمیشود. بالاخره یک فقیهی ممکن است پیدا بشود که نظرش چیز دیگری باشد؛ بنابراین اختلاف به وجود خواهد آمد. ما این اختلاف را خیلی بزرگ نکنیم؛ چه اهمیتی دارد؟ چه اشکالی دارد؟ یک نفری است، فتوائی دارد یا مقلدینی هم دارد، یا ندارد و طبق فتوای خودش عمل میکند... 🔹بنده خیلی از آقایان محترم و بزرگی که فتوایشان هم غیر از آن چیزی بود که مبنای حکم ما بود، متشکرم، اما در عین حال، به مخالفت تظاهری نکردند؛ این خیلی چیز مهمی است. دشمن البته ممکن است یک کلمه حرف بزند و این را بزرگ کنند و جنجال کنند و هیاهو کنند؛ ما تابع نغمه‌‌ی دشمن که نیستیم/مهرماه ۸۸ @fegh_siasi
فقه سیاسی
❇️ سه ضلع چالش اخیر 1⃣سیاست های کلی انتخابات: بند۱۰ سیاستهای کلی انتخابات(ابلاغ مهر۹۵رهبرانقلاب) درباره ارتقاء شایسته گزینی است. دو فراز این بند: *۱۰-۵ آن تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی-مذهبی و مدیر و مدبر را "برعهده شورای نگهبان" نهاده است *و بند۲-۱۰ شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت نام را به "شیوه های مناسب قانونی" واگذار کرده است.(تصویر۱) علی القاعده نباید بین فرازهای یک بند از سیاست اعلامی تعارض باشد. ⬅️پس تعریف و اعلام معیار برای رجل سیاسی مذهبی مدیر و مدبر با شورای نگهبان است و شیوه های شناسایی توانایی و شایستگی اولیه داوطلبان با شیوه قانونی(مجلس+تایید شورای نگهبان) است. این تفکیک کاملا منطبق بر قانون اساسی هم هست که تفسیر قانون اساسی را بر عهده شورای نگهبان(اصل۹۸) و تقنین را بر عهده مجلس گذاشته است(اصل۷۱) 2⃣ مصوبه یا ابلاغیه شورای نگهبان ابلاغیه جدید شورای نگهبان(۱۴۰۰/۲/۱۱) دو ماده دارد(تصویر۲): * ماده اول، تعریف و تفسیر رجل سیاسی مذهبی است. *ماده دوم باعنوان معیارها و شرایط است. اما بیشتر از معیارهای اثباتی و کشفی برای تعاریف ماده۱ را پرداخته است. مثلا سن، ارائه برنامه و معرفی مشاوران بیشتر تقنین به نظر می رسد تا تعریف. ❗️حقوقدانها باید قضاوت کنند: *"ارائه برنامه ها و خط مشی های اجرایی در چارچوب صلاحیت قوه مجریه مبتنی بر اسناد بالادستی از جمله قانون اساسی و سیاست های کلی نظام"(بند۶ماده۲) *و"معرفی مشاوران جهت تشریح برنامه ها و توان مدیریتی"(بند۷ماده۲): ❓به بند۲-۱۰ سیاستهای کلی انتخابات مربوط است؛ که شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت نام را به شیوه های قانونی [مجلس] واگذار کرده بود؟! ❓یا به بند۵-۱۰ که تعریف و اعلام معیار و شرایط را از شورای نگهبان خواسته بود؟! ❗️برخی از موارد ماده۲ مصوبه شورای نگهبان، پیش از این در اصلاحیه قانون انتخابات توسط مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده بود؛ که از سوی هیات نظارت مجمع تشخیص مغایر با سیاستهای کلی انتخابات تشخیص داده شد! ❓آن موارد(مثل سن و...) چگونه الان میتواند تعریف و تفسیر آن سیاستها یا مصوبه برای آن باشد؟! 3⃣ مخالفت رئیس جمهور رئیس جمهور با مصوبه شورا مخالفت کرد و نظر معاونت حقوقی را لازم الاجرا اعلام کرد! تمرکز اشکالشان بیشتر سر شان ابلاغ قوانین توسط رئیس جمهور است! (ویدئو سخنگو) درحالیکه در تعریف و تفسیر(ماده اول مصوبه) نیازی به آن نیست. اشکال اصلی برخی موارد ماده دوم هم، همان شبهه قانونگذاری است نه فقط ابلاغ رئیس جمهور. ❗️لازم الاجراء دانستن نظر معاونت حقوقی در اینجا خود محل اشکال است: نظر معاونت حقوقی فقط در اختلاف قوانین عادی بین دستگاه های دولتی، آنهم جایی که نیاز به تفسیر نداشته باشد، حجت است. نه بین دستگاه دولتی و شورای نگهبان و نه مواردی که نیاز به تفسیر هست!(تصویر۳) ⬅️بنظر رایزنی ها بین دولت و شورای نگهبان اگر معضل پیش آمده را حل نکند؛ طبق بند۷و۸ اصل۱۱۰ و اختیارات رهبر انقلاب قابل حل است: -حل اختلافات و تنظیم روابط قوای سه گانه[با نهادن حَکمی بین طرفین] -حل معضلات نظام که از طریق عادی قابل حل نیست، ازطریق مجمع تشخیص مصلحت نظام. 📝 قنبریان ۱۴۰۰/۲/۲۲ @fegh_siasi