13.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 سریال خانگی «سرگذشت ندیمه» ⛔️ سریالی به قصد تخریب دین و دوبله شده به زبان فارسی‼️
✳️همان کسانی که در عرصهی فرهنگی شبکه درست میکنند - که به قصد نابود کردن بنای خانواده و شکستن حریم عفاف و حجابی که میراث هزاران سالهی ایرانی است و کشور ما و ملت ما از دوران قبل از اسلام، از لحاظ مسائل شهوانی و جنسی، یک ملت عفیف و نجیب بوده، شبکه درست میکنند
👈همینها در زمینههای سیاسی، #فیلم «بدون دخترم هرگز» را، #فیلم «۳۰۰» را میسازند که علیه حیثیت ایرانی است و سر تا پا دروغ و خباثت است؛
همان آدمها ادعا میکنند که با ایران دشمنی ندارند، با ملت ایران دشمنی ندارند، اما شب و روز دشمنی میکنند.
✳️این مسئله خیلی مهم است؛ این نشان دهندهی این است که ملت ما در یک عرصهی عظیمی مشغول حرکت است و در مقابل خواستههای استعماری و استکباری و جهانخوارانه و غصبآلودِ این قدرتها - که این هدفها در همهی دنیا منتشر است و محسوس است - ایستاده است.
🛑ما در حال یک مبارزهی عمومی هستیم. ملت در حال یک مبارزهی عمومی است. خوب، در یک چنین شرائطی، وظیفهی ماست که در زمینهی کار سیاسی، جهت سیاسی، #طعم_سیاسىِ_فیلم بدانیم چه کار داریم میکنیم.
📺(بیانات مقام معظم رهبری در دیدار #هنرمندان و دستاندرکاران صداوسیما)
🌐B2n.ir/h55884
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر:
eitaa.com/Feghehonar
#مجله_الکترونیکی1️⃣2️⃣
🖋یاداشتی از حجتالاسلام محمدصادق لیراوی:
💠 خروج فقه از رویکرد انفعالی و ورود به عرصه فعالیت، جز با آینده پژوهشی و شناخت مسائلی که در آینده با آن روبرو خواهد شد میسر نیست؛
👈بنابراین لزوم آیندهپژوهی در همه عرصههای فقه، ضرورت مییابد. یکی از مهمترین مسائل فقههای معاصر، مباحث مرتبط با هنرهای نمایشی است.
🎞 فقه نمایش، رشته علمی است که هنوز مسائل و موضوعات آن بهصورت کامل طرح و شناسایی نشده؛ بنابراین احکام آن نیز بهتبع موضوعات آن چندان روشن نیست.
⛔️ عمدتاً مسائل مربوط به آن، به شکل سنتی و به روال فقه فردی موردبحث و بررسی قرار میگیرد. بهعنوان نمونه، وقتی از مسائلی همچون نگاه به نامحرم یا صحبت با نامحرم یا گوشدادن به موسیقی در گستره نمایش، پرسیده میشود به همان سبک و سیاق فقه فردی پاسخ داده میشود.
✅ به نظر میرسد هم الآن و هم در آینده نیاز داریم که با رویکرد اجتماعی به مسائل فقه نمایش نگاه کنیم. یک اثر نمایشی با قطع نظر از مسائل فردی که بین بازیگران، چه آثار و تبعاتی در اجتماع خواهد داشت. این آثار را باید بررسی کرد و از جهت فقهی پاسخ داد.
◀️گاهی وقتها این آثار همراه است با یک سری ضرورتها.
در اینجا این پرسش مطرح میشود که آیا این ضرورتها میتواند پیامدهای منفی این آثار را توجیه کند❓ از طرف دیگر ضرورتهایی وجود دارد که نمایش آن اثر را لازم میکند. آیا این ضرورتها میتواند آن پیامدهای سوء را از بین ببرد❓ یا اینکه نه آن آثار و پیامدها است که بر ضرورتها غلبه دارد⁉️
👈 ادامه یادداشت🔻🔻🔻
B2n.ir/q92119
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🔰اداره کل پژوهش های رسانه با همکاری اندیشکده مدرسه اسلامی هنر و دفتر فیلمنامه رسانه ملی برگزار می کند.
کرسی ترویجی
┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
◀️ بررسی الگوهای روایی و وضعیت های نمایشی متناسب با فرهنگ دینی و ملی
🟢 زمان: دوشنبه 27 شهریور ماه
🔵 مکان: بلوار امین، تالار اندیشه اداره کل پژوهشهای اسلامی رسانه
🔶 علاقمندان جهت شرکت د راین نشست می توانند با شماره 32920055 تماس حاصل نمایند
#مجله_الکترونیکی2️⃣2️⃣
📺تفاوت بین پخش زنده و غیرزنده در احکام نگاه👁
✍️ یادداشتی از مصطفی قناعتگر:
👓 نگاه به تصاویر پخش زنده و غیرزنده، یکی از رفتارهای پُرتکرار مکلّفان در دوره کنونی است.... نتیجه این جستار نشان میدهد که حکم نگاه به تصاویر پخش زنده با حکم به تصاویر غیرزنده تفاوتی ندارد.
🎞 عکس و فیلم، از اختراعات جدید بشر در قرون اخیر است. این دو پدیده نوظهور و حواشی آن، سالیانی است که توجه علم فقه و فقها را به خود جلب نموده است. عام البلوا بودن آن برای مکلفان نیز این توجه را فزونی بخشیده است.
⛔️ به دلیل مستحدث بودن عکس و فیلم، اعم از زنده و غیرزنده، آیه یا روایتی وجود ندارد که بتوان بهعنوان دلیل خاص به آن استناد کرد. نزدیکترین پدیده به عکس و فیلم که میتوان آن را در دو منبع اصلی دین (کتاب و سنت) یافت، «نقاشی» است که با کلید واژههای «صورت»، «تمثال»، «تصویر»، «تمثیل» و «نقش» قال رهگیری است.
✳️نظریات در مسئله:
1️⃣ نگاه به تصاویر زنده، حکم نگاه به عکس را دارد (مکارم،۱۴۲۴، ج۱، ص۴۱؛ صافی، ۱۴۱۷، ج۲، ص۳۲۵).
2️⃣تصاویر غیرزنده احکام عکس و تصاویر زنده، احکام شخص را دارد (منتسب به وحید خراسانی)
3️⃣تصاویر غیرزنده، احکام عکس و تصاویر زنده، بنابر احتیاط واجب احکام شخص را دارد (خمینی، ۱۴۲۴، ج۲، ص۹۷۱؛ خامنهای، ۱۴۲۴، ص۲۵۹)
👈 ادامه یادداشت🔻🔻🔻
B2n.ir/n13608
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
#مقالات_هنری8️⃣
🕋نام امام علی(ع) در نگارههای شاهنامه طهماسبی.
✍️محمد خراسانی زاده
💠در این پژوهش، تمامی 258نگاره شاهنامه طهماسبی که در اوایل دوره صفویه و اندکی پس از اعلام تشیّع بهعنوان مذهب رسمی ایران، بهتصویر درآمده، بررسی شد و 13نگاره یافت شد که حاوی نام امام علی(ع) بود.
💢مسئله و پرسش اصلی پژوهش این است که چه دلایل و مقاصدی از ذکر نام علی(ع) در نگارههای این شاهنامه وجود داشته است❓
لذا پس از واکاوی این 13نگاره، میتوان گفت نگارگران مکتب تبریز صفوی کوشیدهاند متون حماسی و تاریخی شاهنامه را درقالب فضای حاکم برزمان خود به ترسیم درآورند و بههمین دلیل سپاه ایران در شاهنامه را مشابه لشکر صفویان بهتصویرکشیده و از پرچمها و سردرفشها و فضای معماری زمان خود بهره جستهاند.
✳️همچنین در درج نام علی(ع)، مقاصدی ازجمله نمایش ارادت پادشاهان صفوی به اهل بیت(ع)، اعلان حقانیت سپاه ایران نسبت به دشمنان، همراستایی مرام و مسلک برخی پهلوانان بارویکردهای شیعی وجود داشته و ارتباط معناداری میان هویت ملی ایرانیان بامذهب تشیع برقرار نموده است.
👈 نام امام علی(ع) بدون استثناء درتمام 13نگاره، بلافاصله بعد از نام خدا و حضرت محمد(ص) ذکر شده که دلایل آن میتواند عدم فراگیری تشیع در ابتدای صفویه، پیشگیری از سوء برداشت به عنوان صوفیگریهای تحریفشده و نهایتا نمایش ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) در امتداد ولایت خدا و رسولش باشد که این نمایش تداوم ولایت میتواند از شاخصههای هنر شیعی قلمداد گردد.
📚منبع: نشریه الهیات هنر: B2n.ir/b50555
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🕋میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام بر محبان اهلبیت مبارک باد.🕋
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
#انتشار_کتاب_فقه_هنر
📚کتاب «مجموعه مقالات سومین همایش ملی فقه هنر» به چاپ رسید.📕
🎙سومین همایش ملی فقه هنر در سوم بهمن ماه 1398 در شهر شیراز برگزار شد.
✍️ مقالات این همایش تحت اشراف علمی دبیر همایش، حضرت «آیت الله ابوالقاسم علیدوست»، به همت مدرسه اسلامی هنر و به کوشش آقایان «مصطفی درّی» و «نواب حضرتی»، جمع آوری و در دو عنوان «فقهی» و «حقوقی» تنظیم شده است:
1️⃣ «مجموعه مقالات فقهی سومین همایش ملی فقه هنر» با مشارکت پژوهشگاه فقه معاصر.
2️⃣«مجموعه مقالات حقوقی سومین همایش ملی فقه هنر» با مشارکت سازمان سینمایی کشور.
⏳ تهیه و تنظیم این کتاب حدود سه سال طول کشید که نشان از دقت و اهمیت مقالات موجود (هم در بخش فقهی و هم در بخش حقوقی) دارد.
📖 همچنین تمام مقالات، در نشریه علمی «الهیات هنر» نیز منتشر و قابل دسترسی است.
🎬 مکان و زمان مراسم رونمایی از کتاب مذکور نیز به زودی اعلام خواهد شد.
🌐B2n.ir/z35335
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
#مقالات_هنری9️⃣
📺حکومت و آزادی بیان هنری
✍️سید محسن قائمی - سمیه اقایی نژاد.
💢چکیده
✳️حق آزادی بیان هنری از حق برخورداری از هنر و حق مشارکت در زندگی فرهنگی جداییناپذیر تلقی میشود، که به طور برجسته در ماده 27اعلامیه جهانی حقوق بشر ذکرشده است.
❓این نوشتار درصدد آن است که رابطه پیچیده میان هنر و آزادی در جوامع معاصر را که در چارچوب آرمان هنر سینما به سمت مطلق بودن و عدم امکان مطلق بودن آزادی راه می-برد، درک نماید.
✅نقطه آغاز این مساله آن است که در واقع، جوامع معاصر تمایل دارند آفرینش سینمایی که شکل خاصی از فعالیت انسانی و آزادی هنری است را مستحق برخورد ویژه، محافظهکارانهتر و یا متساهلتر بدانند؛ ولی وقتی هنر از رهگذر صافی قانون، تجربه و آزموده میشود، دیگر، از چنین جایگاه ممتازی برخوردار نخواهد بود و به تعبیری دیگر کشورها ممکن است آزادی بیان سینماگران را در مواردی تقویت و در مواردی محدود نمایند.
❇️این نوشته توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، به استقرای موارد محدودیت آزادی بیان سینماگران مبتنی بر برخی قوانین ملی و نیز قواعد بینالمللی و رویه قضایی محاکم ملی و دیوان اروپایی حقوق بشر خواهد پرداخت.
📌نتیجه آنکه، دولتها با آزادی بیان سینماگران مانند هر آزادی دیگری، رفتار میکنند که دارای محدودیتهای ویژهای از جمله امنیت، اخلاق عمومی و حریم خصوصی است و حتی گاهی در معرض قیود و شروطی به مراتب سختتر از سایر حقوق اساسی قرار میگیرد.
🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_705672.html
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
📺مجله فرهنگی چاووش📺
🛑موضوع: «فقه هنر»
🎤باحضور:
1️⃣ آیت الله ابوالقاسم علیدوست
(استاد درس خارج فقه هنر حوزه علمیه قم)
2️⃣ مصطفی دُرّی
(استاد فقه هنر حوزه علمیه)
3️⃣ محمدجواد استادی
(میزبان برنامه)
⏰ زمان:
سه شنبه 18 مهرماه 1402
ساعت 22:30
📺شبکه 4️⃣ سیما📺
🌐https://isoa.ir/fh/
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️مقام معظم رهبری (حفظه الله):
🎬«همین یک مورد (خانم دباغ) میتواند مضمون و محتوای چندین کار هنری فعال باشد.»
👈 لزوم استفاده از شخصیت های انقلابی و اسلامی جهت ساخت آثار هنری.
🌐https://www.leader.ir/fa/media/play/32706
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
#مجله_الکترونیکی3️⃣2️⃣
🎤حجتالاسلام علی نهاوندی مدیر گروه فقه هنر، رسانه و ارتباطات مرکز فقهی ائمه اطهار:
🎸🎺 در قدیم هنرهای نمایشی، مثل باله و اُپرا و رقص و امثال آنها در دستهبندیهای دیگری قرار میگرفت، اما امروزه همه اینها جزئی از هنر نمایشی بهحساب میآید، حتی اجرای موسیقیهای زنده جزئی از هنرهای نمایشی قلمداد میشود.
❓سوال: تعریف دقیق نمایش چیست؟ باتوجهبه این تعریف، مراد از فقه نمایش چیست❓
✅ در ادبیات رایج و عرف جامعه، وقتی از نمایش صحبت میکنند، انگاره و تلقیشان، پخش یک صحنه دیداری است، ... اما زمانی که میخواهیم از هنر نمایش صحبت کنیم ابتدا باید در نظر بگیریم که نمایش یک شاخه از هنر است. واژه نمایش، ترجمه درامای یونانی است که به معنای کنش تقلیدی است....
✳️ هنرهای نمایشی امروزی که موردتوجه قرار میگیرد به دلیل عرصههای گسترده رسانهای و فناوری، خیلی چیزها را در بر میگیرد؛ مثل انواع رقص، باله، اجرای موسیقیهای زنده و اُپرا، انواع تئاترها (زنده، عروسکی)،... سینما، فیلم و سریال.
🛑 وقتی گفته میشود هنرهای نمایشی، به ذهن میرسد که منظور، فیلم و سینما است درحالیکه گستره خیلی وسیعی را شامل میشود و پدیدههای بسیاری را نیز همپوشانی میکند؛ از تماشاگر گرفته تا مکان، زمان، سناریو، داستان، دکوراسیون و نورپردازی، امکانات و تدارکات موردنیاز و… .
👈 متن کامل گفتگو🔻🔻🔻
🌐B2n.ir/n80148
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar