مدرسه فقه هنر
📌گزارش #کرسی_علمی ترویجی 5️⃣ ✳️بحث تخیل هنری یکی از مسائل پیچیده در هنرهای نمایشی است؛ زیرا تخیل د
بخش سوم از گزارش #کرسی_علمی ترویجی 5️⃣
📌عنوان:
«تخیل، به مثابه موضوع حکم فقهی در هنرهای نمایشی»
🎤بیانات ناقد اول:
دکتر رامتین شهبازی (مدیر گروه سیما در دانشگاه سوره)
1️⃣ آقای داوود آبادی تخیل را از نظر زبان عربی معنا می کنند که بسیار خوب و جذاب هم بود. سپس برای تعریف تخیل وارد فلسفه غرب می شوند.
دسته بندی زیبایی در اینجا ارائه می کنند که افلاطون و ارسطو چه می گویند؛ تا به ذهن گراها یعنی کانت و دکارت و سپس به فلسفه مدرن می رسند. بعد از فلسفه مدرن یک بحث بسیار اساسی مخفی مانده است (هرچند در مقاله به تخیل فعال اشاره شد).
🔰اگر قرار است که ما در فلسفه غرب باقی بمانیم و از آن منظر بحث را پی بگیریم (که در اینجا تخیل عرفانی هم مطرح است که برای من پوشیده ماند)، لازم است به ویتکنشتاین متاخر هم بپردازیم چرا که او حوزه تخیل را فلسفه مدرن دستخوش تغییر کرد.
🖋 او تخیل به معنی ذهنیت را امری مردود می داند؛ لذا تخیل را وارد بحث زبان می کند. او در این زمینه به کانت و دکارت و دانشمندان قبل از خود انتقاد می کند و درکتاب «پژوهش های فلسفی» می گوید فیلسوف های قبلی، مانند مگس هایی هستند که در درون یک بطری بوده و راه خروج را نمی دانند.
📌او بیان می کند که ما نباید به دنبال تبیین و تحلیل باشیم و این دو واژه را مردود می داند و واژه توصیف را مطرح می کند. به همین خاطر به پدیدار شناسان نزدیک می شود و از ذهن گراها دور می شود.
2️⃣نکته دوم اینکه، بحث عرفان چه می شود؟ مطالب ابن عربی، ملاصدرا، سهروردی و… اینها چه می شود؟ مطالب ایشان، کاملا با مطالب فلسفه غرب متفاوت است.
✳️ فلسفه غرب معتقد است که تخیل امری مجازی است؛ زیرا انسان وجود دارد، ذهن انسان وجود دارد، تصاویر را جایگزین واقعیت می کند پس تخیل امری مجازی است.
✅ اما تخیل خلاق ابن عربی امری واقعی است. یعنی ذات پیدا می کند و به ذات خدای متعال متصل می شود. یعنی خدای متعال تخیل کرده است و انسانِ واقعی خلق شده است. پس تخیل، واقعی است.
🌐متن کامل گزارش:
https://b2n.ir/j59228
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر:
eitaa.com/Feghehonar
مدرسه فقه هنر
📌گزارش #کرسی_علمی ترویجی 5️⃣ ✳️بحث تخیل هنری یکی از مسائل پیچیده در هنرهای نمایشی است؛ زیرا تخیل د
بخش نهایی گزارش #کرسی_علمی ترویجی 5️⃣
📌عنوان:
«تخیل، به مثابه موضوع حکم فقهی در هنرهای نمایشی»
🎤 ناقد دوم حجت الاسلام و المسلمین دکترمجتبی الهی خراسانی (عضوهیئت علمی مرکزتخصصی آخوند خراسانی):
❇️چند پیشنهاد دارم:
1️⃣ مناسب این بود که وقتی به موضوع شناسی می پردازیم، چند زاویه را در نظر بگیریم:
👈 نخست زاویه زبان؛ یعنی واژه شناسی این واژگان در عربی، در فارسی و انگلیسی و زبانهای لاتین.
👈 زاویه دیگرمیراث علمی و معرفتی اسلامی؛ از این رو لازم بود تخیل هنری در فلسفه مشاء، به ویژه در فلسفه اشراق و حکمت متعالیه مورد توجه قرار بگیرد. همچنین در میراث متصوفه و عرفان به همین صورت.
2️⃣ با درک اینکه این مقاله بیشتر در صدد اثبات ارتباط فقه با تخیل در هنرهای نمایشی بود، ولی تصور می کنم برای اثبات این ارتباط، این نکته که تخیل از افعال جوانحی است و فقه برای افعال جوانحی نیز سخن دارد، کافی نیست... همچنین برای اثبات ارتباط میان فقه و تخیل هنری، عناوینی که می تواند شکل مشابه یا مرتبط با تخیل هنری در فقه داشته باشد، را توضیح دهید.
3️⃣ در مورد اینکه آیا فقه در افعال جوانحی سخنی دارد یا خیر، می شد بحث به صورت مختصر ولی متنوع باشد.
4️⃣اینکه کدام یک از وجوه افعال جوانحی در تخیل هنری مطرح می باشد، در موضوع دخیل است. یعنی بعضی افعال جوانحی اعتقادی است، برخی افعال عاطفی است و برخی هم کنش های ذهنی است .
5️⃣ مناسب بود که درباره محتملات این موضوع سخن می گفتند....در بخشی پایانی به صورت مختصر لازم بود که ارتباط این موضوع با احکام مختلف تبیین می شد، خود این کار، سکوی پرشی برا تحقیقات بعدی است.
6️⃣ درباره آنچه که به مرحوم نائینی و دیگر فقها نسبت می دهند و مستند خود را بیانات مرحوم استرآبادی که اخباری و محدث هستند نه اصولی، قرار می دهند، تامل و اشکال است.
7️⃣ در نتیجه گیری و چکیده بیان کردید که همه انواع تخیل، حتی تخیل بازنمودی می تواند موضوع فقهی باشد، درحالیکه این تخیل، به عنوان انعکاس منفعلانه، یا صورت سازی خودکار ذهن بدون فعالیت ذهن و تصرفات کانتی و دکارتی در آن فرض می شود، خیلی روشن نیست که موضوع فقه باشد...
🔰لذا در اینجا لازم است مولف محترم توضیح و تبیین بیشتری صورت دهد. و اگر این دسته از تخیل، جزء تخیل هنری نیست نباید در چکیده و نتیجه گیری بیان می شد.
🌐متن کامل گزارش:
https://b2n.ir/j59228
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🔰مجسمه پناهنده زخمی
👈این مجسمه اثر معروف برونو کاتالانو در سال 2013 است که در مارسی، فرانسه ساخته و نصب شده است.
📌این تندیس یکی از شاهکارهای برونو محسوب میشود و نمادی است از وجود کسانی که در سفر و مهاجرت بخشهایی از وجود خود و خاطرات خود را از دست میدهند.
💢به گفته این هنرمند، این تندیس تقدیم به پناهندگان، مهاجران و مسافرانی است که مجبور به ترک سرزمینشان شدهاند.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
#مجله_الکترونیکی 6️⃣
🔰جایگاه مقاصد شریعت در حل مسائل فقه هنر🔰
🖋یاداشت اختصای از آقای مصطفی قناعتگر
📌 مقاصد شریعت چند سالی است که در فقه شیعی نیز همانند فقه اهلسنت، جایگاه مهمی را برای خود فراهم کرده است. دانشیان اصولی شیعه که پیشازاین، با بدگمانی به این نظریه ابداعی اهلسنت مینگریستند چند سالی است که خود را ناگزیر از پذیرش آن میانگارند.
💢 در این میان، هر چهقدر مقاصد شریعت در حل مسائل فقه سنتی کاربرد دارد، در حل مسائل فقههای نوپدید، پرکاربردتر به نظر میآید.
❇️در میان فقههای نوپدید، فقه هنر، یکی از ابوابی است که به مناسبت اثرگذاری فراوان در جامعه، لزوم درنظرداشت این دلیل نوپدید فقهی را بیشتر طلب میکند. مصطفی قناعتگر، پژوهشگر حوزه علمیه خراسان، در این یادداشت اختصاصی، به جایگاه مقاصد شریعت در حل مسائل فقه هنر میپردازد.
💠 وقتی سخن از مقاصد شریعت به میان میآید، گذر از موضوعات «زمکانی» و پشتیبانی از سویههای غیر زمکانی حکم شرعی انتظار میرود. سخن از تغییر حکم نیست؛ سخن از جایگذاری حکم در همان موضوعی است که باید باشد است. احکام بر موضوعات بار میشوند و موضوعات در گذر زمان دچار دگرگونیِ قابل رصد هستند.
✅ مقصد حکم شرعی اما ثابت است و همین مقصد ثابت (در صورت احراز) است که طرحی نو در میاندازد.
✳️ پایبندی به مقاصد شریعت در حل مسائل فقه هنر به شکل تأثیرگذاری نقش ایفا میکند. توجه به این سرفصل در استنباط حکم شرعی خود فتح بابی امیدوارانه، شریعت مدارانه و واقعبینانه خواهد بود.
➖➖➖➖➖➖➖➖
🌐ادامه یادداشت:
https://b2n.ir/s14306
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی
🌹اثر هنری زیبا از خانم زهرا پژوهیانی
نفر سوم گرایش تصویرسازی
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
1جستاری بر ساختارگرایی در ارزشیابی اثر هنری.pdf
580.2K
#مقاله_علمی_هنری 1️⃣
🔰جستاری بر ساختارگرایی در ارزشیابی اثر هنری🔰
🖋 ساره کاویانی، علیرضا غیورفر
ساختارگرایی به عنوان یک نظریه یا روش، یکی از بانفوذترین آیینهای فکری است که در علوم مختلف کاربرد گستردهای از خود بر جای گذاشته است.
ریشه ساختارگرایی در افکار و اندیشه های فردینانت دسوسور، زبانشناس مشهور فرانسوی است.
هنر، تقدم در اقلیم ناشناختههاست. ارزشیابی و نقد اثر هنری همواره با چالشها و تعارضات مختلفی همراه بوده که مانع از درک محتوا و مقصود نهانی آن گردیده است. این پژوهش بر آن است تا با شناخت مفاهیم و ویژگیهای ساختارگرایی، بکارگیری آن را در ارزشیابی آثار هنری بررسی کند.
نتایج حاکی از آن است که ساختارگرایی با نفی ماهیت خالق و دینامیک هنر به دنبال کشف معنای ظاهری و مادی اثر از طریق نظام نشانه ها بوده و قادر به دستیابی به لایه های عمیق و حقیقت ژرف اثر هنری نیست. تقلیل ذات زیبایی شناختی اثر هنری به ساختاری غیر قابل مشاهده که حاصل کنش مغزی و اختیاری است، ارزشیابی را دچار خطا می کند.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar