eitaa logo
فقه و اصول
285 دنبال‌کننده
240 عکس
45 ویدیو
47 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ان‌شاءالله همگان اعم از مسئولان و مردم در حفظ ارزش های انقلاب، پاسداری از خون پاک شهدا و انجام مسئولیت ها کوتاهی نکنند و مردم نیز با حفظ وحدت و همدلی در راهپیمایی حضور پیدا کرده تا این امانت الهی به دست صاحب اصلی اش برسد. آیت الله العظمی جوادی آملی ۱۴۰۱/۱۱/۲۱ @feghh_osoul
التراث الفقهي للسيد الخوئي.pdf
532.7K
🔴 التراث الفقهي للسيد الخوئي قدس سره استعراضٌ لما كتبه و درّسه السيد الخوئي من الأبواب الفقهية مع تنبيهات وفوائد. @feghh_osoul
🔴 ابراهیم بن هاشم قمی 🔴 🔹 برای غنای مطالب کانال و در قالب هدیه، بر خود وظیفه دیدیم تحقیقی حول شخصیت جناب قمی نزد عزیزان ارائه دهیم. باشد که این مطالب ناقص از این ناقص ترین، به وجه کامل مورد استفاده عزیزان قرار گیرد. @feghh_osoul
قسمت اول ✅ ابواسحاق ابراهیم بن هاشم کوفی قمی، فقیه و محدث قمی (از اصحاب امام جواد علیه السلام ) اصالتاً کوفی بود که در قم ساکن شد. او نخستین کسی بود که احادیث کوفیان را در قم منتشر کرد. وی پدر علی بن ابراهیم (نویسنده تفسیر قمی و از مشایخ جناب کلینی) است. 📚 تفسیر القمی، مقدمة المصحح، ص۱۰؛ به نقل از الفهرست @feghh_osoul
قسمت دوم ✅ وی فقیه، از مشایخ اجازه، راوی حدیث و از بزرگان شیعه بوده است.[۱]  کَشّی وی را از یاران امام رضا(ع) و شاگرد یونس بن عبدالرحمان دانسته است اما نجاشی در این امر تردید دارد. آیت الله خوئی با استناد به اینکه ابراهیم بن هاشم هیچ روایتی از امام رضا(ع) و یونس نقل نکرده است، تردید نجاشی را بجا می‌داند، و می‌گوید که این امر منافاتی ندارد که وی امام رضا(ع) را دیده باشد. خوئی در ادامه می‌گوید که وی از امام جواد(ع) روایاتی را نقل کرده است.[۲] به گزارش آیت الله خوئی نام وی در سند ۶،۴۱۴ روایت آمده و در میان راویان کسی به این اندازه روایت نقل نکرده است خویی همچنین او را ثقه می‌داند.[۳] کتاب‌هایی از جمله النوادر، القضاء لامیرالمؤمنین علیه‌السلام به او منسوب است.[۴] 📚 ۱ :  مقدمة المصحح، تفسیر القمی، ص۱۰؛ به نقل از التنقیح ۲ : الخوئی، معجم رجال الحدیث، ج۱، ص۲۹۰ ۳ : الخوئی، معجم رجال الحدیث، ج۱، ص ۲۹۱ ۴ : تفسیر القمی، مقدمة المصحح، ص۱۰؛ به نقل از الفهرست @feghh_osoul
🔻 ☑️ جشن باستانی ۲۲ بهمن! می‌دونستید ایرانیان باستان، جشنی به نام باذوَرَه داشتند که در روز ۲۲ بهمن برگزار می‌شد؟ مردم به انتظار نسیم برکت، اون روز رُ جشن می‌گرفتند @feghh_osoul
☑️ جشن باستانی ۲۲ بهمن وقتی ایرانیان، از دوران باستان، چشم انتظار آن بودند که در ۲۲ بهمن، نسیم اهورایی، تاریکی‌ها را از ایران دور کند. ☑️ متن کامل مقاله: همیشه برای من جالب بوده که هموطنان زرتشتی، نوزرتشتی و باستانگرا چرا این قدر به دنبال جشن و بساط سور و سات هستند. حتی جشن‌ها و مناسبت‌هایی جعل میکنند. مثل ۷ آبان که ریشه تاریخی ندارد و چند سالی است که عَلَم شده. پیش خود می‌گفتم لابد جوان هستند، شور و شوق دارند و از طرفی در معنویت ضعیف هستند و لذا می‌خواهند با این جشن‌ها آن خلأ آرامش را جبران کنند. اما بعداً فهمیدم که قضیه آن قدر هم ساده نیست. بلکه پشت پرده این جشن‌ها، نوعی رفتار سیاسی قرار دارد. وقتی که در اسناد تاریخی به یک سند عجیب رسیدم: ایرانیان باستان، روز ۲۲ بهمن هر سال را جشن می‌گرفتند! به عنوان روزی که خداوند، نسیم رحمت و برکت بر این سرزمین می‌فرستد. اصطلاحاً جشن بادبَرَه (یا باذوَرَه). باستانگرایان افراطی وابسته به صهیونیسم، اگر در پی زنده نگه داشتن هویت باستانی باشند، باید این روز را جشن بگیرند. اما می‌بینیم که این جشن را تا حد امکان، سانسور و بایکوت می‌کنند! ☑️ سند مربوط به جشن بادبره: 🔴 ابوریحان بیرونی، آثار الباقیه، ترجمه اکبر داناسرشت، تهران: نشر امیرکبیر، ص 353. ابوريحان بيرونى، الآثار الباقية عن القرون الخالية، تهران، مركز نشر ميراث مكتوب، ص 283. مشاهده اسکن: https://www.adyannet.com/fa/news/25964 🔴 رضا مرادی غیاث آبادی، فرهنگنامه ایران، تهران: نشر پژوهش‌های ایرانی، ص 260. @feghh_osoul
قابل توجه برانداز های عزیز ماکه پا انقلاب مون ایستادیم ❤️ شما هم اگه عرضه دارین وایستین ❗️ @feghh_osoul
قسمت سوم 🔹 جناب ابراهیم بن هاشم با آنکه در کثرت نقل روایت شهره عام و خاص می‌باشد لکن در کتب رجالی توثیقی ندارد. 🔘 جناب علامه حلی در کتاب رجال خود بعد از معرفی جناب ابراهیم بن هاشم مثل کتب رجالی قدماء، اینطور می‌فرماید: " لم أقف لأحد من أصحابنا على قول في القدح فيه، و لا على تعديله بالتنصيص و الروايات‌ عنه كثيرة، و الأرجح قبول قوله. " [1] فلذا این امر سبب شده، روایات وی در قسمت احادیث حِسان* قرار داده شود و وثاقت وی در علم رجال معرکه آراء است. 🔰 جناب محدث بحرانی( صاحب الحدائق الناظرة ) که به تنویع اربعه حدیث به صحیح و موثقه و حسن و ضعیف اعتقادی ندارد، بار ها بر جناب [2] و فاضل خراسانی و صاحب مدارک** اشکال و خورده گرفته که چرا احادیث جناب را در بخش حِسان قرار داده اند و حال آنکه احادیث جناب ابراهیم بن هاشم مثل صحیحه بلکه صحیحه می‌باشند[3]. [4] * حدیث حسن که یکی از انواع حدیث در تنویع اربعه سند حدیث به صحیح و موثقه و حسن و ضعیف در علم درایه می‌باشد توسط جناب سید بن طاووس و شاگردش علامه حلی به علم درایه راه پیدا کرد و قبل از آنها حدیث، به معتبر و غیر معتبر تقسیم می‌شد. ** ( جناب سید محمد موسوی عاملی، نوه دختری جناب شهید ثانی و هم کلاسی دایی اش جناب شیخ حسن عاملی( صاحب معالم) که هر دو از شاگردان جناب و جناب ملا عبدالله یزدی( مولف حاشیه بر تهذیب المنطق جناب ملا سعد تفتازانی ) بودند. ) 📚 1 : خلاصة الأقوال، ج١، ص ٤ و ٥ 2 مسالک الافهام، ج۶، ص۴۴ 3 : الحدائق الناظرة، ج۱، ص۱۵ 4 : دراية الحديث کاربردی، ج۱، ص ۱۷۱ : آية الله الشيخ محمد حسن البيرجندي حفظه الله @feghh_osoul
💥مواضع سیاسی حضرت آیت الله خوئی (ره)درباره انقلاب اسلامی ایران ✍آیت الله ره: 🔹بر خلاف آنچه که بر علیه تبلیغات شده است و افرادی سعی کرده‌اند ایشان را مخالف انقلاب و مرحوم معرفی نمایند، ایشان در تمامی مراحل نهضت از افرادی بودند که همگام با مرحوم امام از نهضت اسلامی دفاع کردند و اطلاعیه‌های بسیار تندی بر علیه دستگاه دادند و چه بسا در بعضی از موارد انقلابی تر از مرحوم امام عمل می‌کردند. 🔸مواضع آیت الله خوئی در آن زمان (سال ۱۳۴۲ش) چنین بود. اما بعد که حکومت بعث و صدام سر کار آمد، اوضاع تفاوت کرد. خفقان و اختناق بر عراق حاکم شد به گونه‌ای که اگر کسی حرفی می‌زد، کشته می‌شد... 🔻در این فضای اختناق بعضی آقایان انتظار داشتند که آیت الله خوئی همان مواضع تند و انقلابی سابق را داشته باشند. این توقعات (در محیط عراق) بسیار بیجا بود. اگر کسی کوچک‌ترین کاری انجام می‌داد، باید از زندگی خود می‌گذشت. لذا بعضی از آقایان درباره آقای خوئی واقعاً بی انصافی کردند و البته بعد هم متوجه بی انصافی‌هایشان شدند. 🔹بعد از پیروزی انقلاب هم، آقای خویی در چند مورد نشان دادند که حامی انقلاب اسلامی ایران هستند. درباره همه پرسی نظام جمهوری اسلامی، آیت الله خویی اطلاعیه‌ای صادر کردند و مردم را به انتخاب جمهوری اسلامی تشویق نمودند. 🔸در ایام جنگ مرحوم آسید علی لواسانی از آیت الله خوئی درباره مصرف سهم امام (علیه السلام) برای رزمندگان و آوارگان جنگِ ایران و عراق سؤال کرده بود و آقای خوئی هم اجازۀ نصف یا ثلث داده بودند. من خدمت مرحوم امام رفتم تا در رابطه با همین مسأله (مصرف کردن سهم امام برای رزمندگان در جنگ) از ایشان اجازه بگیرم. ایشان فرمودند: «از صدقات و خیرات استفاده کنید». من به ایشان عرض کردم: «آیت الله خوئی (که بعضی ایشان را ضد انقلاب می‌دانند) اجازۀ کتبی داده‌اند که نصف یا ثلث را خرج کنند.» امام خیلی تعجب کردند و بعد از این به بنده اجازه دادند. 🔸مرحوم هم در وفات آقازاده آیت الله خوئی (مرحوم آقا سید جمال خویی) پیام تسلیت نوشتند که کاشف از این بود که تمام این حرف‌هایی که در مورد آقای خویی زده شده اشتباه بوده است. از این رو من در طول این سالها (قبل و بعد از انقلاب) هرگاه اسم مرحوم امام را می‌برم، اسم آقای خوئی را هم دنبالش ذکر می‌کنم. 📚حدیث نصر ص ۳۹۶ ، ۴۰۵ @feghh_osoul