eitaa logo
فقه و اصول
291 دنبال‌کننده
237 عکس
45 ویدیو
47 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت سوم 🔹 جناب ابراهیم بن هاشم با آنکه در کثرت نقل روایت شهره عام و خاص می‌باشد لکن در کتب رجالی توثیقی ندارد. 🔘 جناب علامه حلی در کتاب رجال خود بعد از معرفی جناب ابراهیم بن هاشم مثل کتب رجالی قدماء، اینطور می‌فرماید: " لم أقف لأحد من أصحابنا على قول في القدح فيه، و لا على تعديله بالتنصيص و الروايات‌ عنه كثيرة، و الأرجح قبول قوله. " [1] فلذا این امر سبب شده، روایات وی در قسمت احادیث حِسان* قرار داده شود و وثاقت وی در علم رجال معرکه آراء است. 🔰 جناب محدث بحرانی( صاحب الحدائق الناظرة ) که به تنویع اربعه حدیث به صحیح و موثقه و حسن و ضعیف اعتقادی ندارد، بار ها بر جناب [2] و فاضل خراسانی و صاحب مدارک** اشکال و خورده گرفته که چرا احادیث جناب را در بخش حِسان قرار داده اند و حال آنکه احادیث جناب ابراهیم بن هاشم مثل صحیحه بلکه صحیحه می‌باشند[3]. [4] * حدیث حسن که یکی از انواع حدیث در تنویع اربعه سند حدیث به صحیح و موثقه و حسن و ضعیف در علم درایه می‌باشد توسط جناب سید بن طاووس و شاگردش علامه حلی به علم درایه راه پیدا کرد و قبل از آنها حدیث، به معتبر و غیر معتبر تقسیم می‌شد. ** ( جناب سید محمد موسوی عاملی، نوه دختری جناب شهید ثانی و هم کلاسی دایی اش جناب شیخ حسن عاملی( صاحب معالم) که هر دو از شاگردان جناب و جناب ملا عبدالله یزدی( مولف حاشیه بر تهذیب المنطق جناب ملا سعد تفتازانی ) بودند. ) 📚 1 : خلاصة الأقوال، ج١، ص ٤ و ٥ 2 مسالک الافهام، ج۶، ص۴۴ 3 : الحدائق الناظرة، ج۱، ص۱۵ 4 : دراية الحديث کاربردی، ج۱، ص ۱۷۱ : آية الله الشيخ محمد حسن البيرجندي حفظه الله @feghh_osoul
💥مواضع سیاسی حضرت آیت الله خوئی (ره)درباره انقلاب اسلامی ایران ✍آیت الله ره: 🔹بر خلاف آنچه که بر علیه تبلیغات شده است و افرادی سعی کرده‌اند ایشان را مخالف انقلاب و مرحوم معرفی نمایند، ایشان در تمامی مراحل نهضت از افرادی بودند که همگام با مرحوم امام از نهضت اسلامی دفاع کردند و اطلاعیه‌های بسیار تندی بر علیه دستگاه دادند و چه بسا در بعضی از موارد انقلابی تر از مرحوم امام عمل می‌کردند. 🔸مواضع آیت الله خوئی در آن زمان (سال ۱۳۴۲ش) چنین بود. اما بعد که حکومت بعث و صدام سر کار آمد، اوضاع تفاوت کرد. خفقان و اختناق بر عراق حاکم شد به گونه‌ای که اگر کسی حرفی می‌زد، کشته می‌شد... 🔻در این فضای اختناق بعضی آقایان انتظار داشتند که آیت الله خوئی همان مواضع تند و انقلابی سابق را داشته باشند. این توقعات (در محیط عراق) بسیار بیجا بود. اگر کسی کوچک‌ترین کاری انجام می‌داد، باید از زندگی خود می‌گذشت. لذا بعضی از آقایان درباره آقای خوئی واقعاً بی انصافی کردند و البته بعد هم متوجه بی انصافی‌هایشان شدند. 🔹بعد از پیروزی انقلاب هم، آقای خویی در چند مورد نشان دادند که حامی انقلاب اسلامی ایران هستند. درباره همه پرسی نظام جمهوری اسلامی، آیت الله خویی اطلاعیه‌ای صادر کردند و مردم را به انتخاب جمهوری اسلامی تشویق نمودند. 🔸در ایام جنگ مرحوم آسید علی لواسانی از آیت الله خوئی درباره مصرف سهم امام (علیه السلام) برای رزمندگان و آوارگان جنگِ ایران و عراق سؤال کرده بود و آقای خوئی هم اجازۀ نصف یا ثلث داده بودند. من خدمت مرحوم امام رفتم تا در رابطه با همین مسأله (مصرف کردن سهم امام برای رزمندگان در جنگ) از ایشان اجازه بگیرم. ایشان فرمودند: «از صدقات و خیرات استفاده کنید». من به ایشان عرض کردم: «آیت الله خوئی (که بعضی ایشان را ضد انقلاب می‌دانند) اجازۀ کتبی داده‌اند که نصف یا ثلث را خرج کنند.» امام خیلی تعجب کردند و بعد از این به بنده اجازه دادند. 🔸مرحوم هم در وفات آقازاده آیت الله خوئی (مرحوم آقا سید جمال خویی) پیام تسلیت نوشتند که کاشف از این بود که تمام این حرف‌هایی که در مورد آقای خویی زده شده اشتباه بوده است. از این رو من در طول این سالها (قبل و بعد از انقلاب) هرگاه اسم مرحوم امام را می‌برم، اسم آقای خوئی را هم دنبالش ذکر می‌کنم. 📚حدیث نصر ص ۳۹۶ ، ۴۰۵ @feghh_osoul
هدایت شده از کمک به زلزله زدگان خوی
هدایت شده از کمک به زلزله زدگان خوی
پیام یکی از نیازمندان زلزله زده خوی که درآمد مناسبی ندارند و با برادر خود به همراه دو فرزند خود در چادر زندگی می‌کنند. انشاءالله خیرین عزیز ما رو شرمنده این عزیزان نکنند. @zelzelehkhoy
🔰توصیه های مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی رضوان الله علیه در آخرین جلسات درس خارج فقهشان به شاگردان آخوند بشوید، آخوند حقیقی به حمل‌ شایع، همت بگذارید، این زحمت می خواهد. با اینکه اینجا یک چیزی بنویسی بروی بگذاری در منزل، توی طاقچه، آخر سال نمی شود این، شب و روز زحمت کشیدن می خواهد، من طلب العلی سهر اللیالی. علم حلاوت دارد، انسان وقتی که به مغز مطلب رسید و آن اصل مطلب را پیدا کرد، آن یک فرحی دارد، یک خوشحالی دارد که هیچ چیز در دنیا مثل لذت او نیست. منتهی به شرط اینکه با عملش تطبیق بکند، آن وقت لذیذ است و الا اگر با عملش تطبیق نکند که او وزر می شود لا سمح الله. دو چیز را از من داشته باشید، آن چیزی که انسان را از وصول به مرتبه عالیه که گفتم الذ اللذائذ است می رساند، انسان کأن روحش باز می شود و من شرح صدره للاسلام می شود، کأن در نعمت غوطه ور است. اگر می خواهید به این مقام إن شاءالله برسید دو تا آفت دارد: 1⃣ آفت اول یأس است، اینها را می گویم برای شما، یک وقتی در نجف روزهای پنجشنبه و جمعه دیگر من می رفتم خانه، مشغول بودم دیگر به آن مطالعاتی که داشتم، نوشته هایی که داشتم، یک روز من در یک چهارشنبه و پنجشنبه جواهر را مطالعه می کردم، البته آن جواهرهای شش جلدی، پنجشنبه و جمعه مطالعه کردم، من دیدم بر اینکه یک صفحه از این کتاب را من مطالعه کردم حالتی بر من دست داد که این جواهر شش جلد اینجوری است، من کی عمر دارم که اینها را همینجور بررسی کنم؟ این یأس است. انسان باید این عاقبت را فکر کند، خب به یک مرتبه ای از قدرت علمی می رسد که ۱۲ صفحه همان جواهر را در یک ساعت مطالعه می کند. ✅ من از استاد عزیزم (آیت الله خویی)  رضوان الله علیه شنیدم که فرمود این چهار جلد من لا یحضر الفقیه را من در یک شب مطالعه کردم. ولکن بعد از رسیدن به این مرتبه. پس یکی یأس است که مأیوس نشود، خب الان چیزی نیست، ولکن می رود به جلو، قدرت علمی پیدا می کند و آن وقت سریع رد می شود. یکی همین یأس است. 2⃣ یکی غرور، یک خرده خوانده یک چند تا مسئله اجتهاد هم کرده، حقیقتاً هم یک چند تا مسئله اجتهاد کرده، می گوید من شدم دیگر! این اگر شد وای به حال شخص. اگر غرور گرفت شخصی را چیزی نمی شود. انسان هر قدر این فقه را و اصول را، هر قدر جلو برود باز می بیند که نرسیده است به اونی که بعضی ها رسیده اند. باز ناقص است. باز می بیند فروعاتی هست. همت ببندید که برای مذهب شیعه خدمت کنید و الا متاع دنیا گذشتنی است، بالاخره همه خواهند رفت. @feghh_osoul
آیت الله العظمی جوادی آملی: اگر بین مردم و نان مردم فاصله بیافتد دیگر خبری از دین نخواهد بود آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔹اگر بین مردم و نان مردم فاصله بیافتد دیگر خبری از دین نخواهد بود. نان یعنی اقتصاد مملکت، اگر اقتصاد صحیح نباشد خبری از دین نخواهد بود! 🔹رهبر اگر علی بن ابیطالب علیه السلام هم باشد، داشتن رهبر خوب یک طرف قضیه است، اگر مسئولین درست عمل نکنند و مدیریت نداشته باشند، مشکلات همچنان پابرجا خواهد بود. @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 آیت الله العظمی جوادی آملی با چه سرور و شادابی و شیدایی از اسرار و باطن ماه شعبان پرده برمی دارند... جا دارد مکرر دیده شود. @feghh_osoul
پیشاپیش روز جانباز را به سلالة السادات ، عالم عامل ، رهبر حکیم انقلاب اسلامی و جانباز بزرگ این انقلاب تبریک عرض می کنیم. @feghh_osoul
القواعد_الثلاث_السيد_محمد_صادق_الحسيني_الروحاني.pdf
3.54M
🌺 کتاب نادر 🌺 القواعد الثلاث لفقیه العصر السید محمد صادق الروحاني سنة التاليف:١٣٧٧ ه ق @feghh_osoul
🕎 کتاب اِستر؛ ریشه‌ی جشن پوریم 1️⃣ (מגילת אסתר) که به عبری نیز نامیده می‌شود، در بخش سوم (کتوبیم) کتاب مقدس عبری (تنخ) واقع شده است. 2️⃣ داستان استر، منشأ جشن یهودی است که همه‌ساله در چهاردهم آدار (تقریباً مطابق با ماه اسفند در تقویم شمسی) برگزار می‌شود و به کشتار ٧٧هزار ایرانی به‌دست یهودیان در عصر هخامنشی اشاره می‌کند. 3️⃣ لذا دوستانی كه قصد آگاهی دربارهٔ عید پوریم را دارند، قبل از هرچیز باید این کتاب را مطالعه كنند. 4️⃣ کتاب ٨ صفحه‌ای استر را می‌توانید از پست بعدی دانلود کنید. ✅ @Feghh_osoul
کتاب استر.pdf
4.22M
✡️ 📚 ترجمه کامل کتاب اِستِر ✍️ بر اساس ترجمه فارسی مؤسسه عیلام لندن ✅ @feghh_osoul
🔹 جشن پوریم ... @feghh_osoul
🕎 دربارهٔ جشن پوریم 1️⃣ اعمال عمدهٔ عبارت‌اند از: 👈 خواندن یک‌بار در شامگاه و یک‌بار نیز در طول روز؛ 👈 اضافه‌کردنِ دعایی خاصِ در نماز؛ 👈 خیرات‌کردن به محتاجان؛ 👈 فرستادن هدایای خوراکی برای خویشان، دوستان یا همسایگان؛ 👈 و غذای عید که باید آن را در عصر صرف کرد. 2️⃣ هم‌چنین به یهودیان توصیه شده است که آن‌قدر مصرف کنند که دیگر برایشان تمایزی میان «درود بر مردخای» (قهرمان داستان پوریم) و «مرگ بر هامان» (نقش منفی آن داستان) باقی نماند!! 3️⃣ گرداگرد این جشن مجموعه‌ای از آداب رشد کرده است که حال و هوایی بسیار کارناوال‌گونه به پوریم داده است. 👈 نقاب و لباس مبدّل می‌پوشند، و مردان و زنان، با آن‌که در حالت عادی ممنوع است، جامه‌های یکدیگر را بر تن می‌کنند. 👈 بچه‌ها با لباس‌های مبدّل به اجرای نقش‌هایی معمولاً متناسب با محتوای داستان می‌پردازند. 👈 دانش‌آموزان برای معلمان خویش هجویه می‌نویسند و از تعالیم یهودی تفسیرهای خنک و خنده‌داری ارائه می‌دهند. 👈 هرگاه در خواندن مگیلا از یاد می‌شود جمعیت حاضر به سر و صدا و پایکوبی پرداخته، برای تحقیر نام هامان تا آن‌جا که می‌توانند شلوغ می‌کنند. 👈 در این روز کلوچه‌هایی سه‌گوش و پر از خشخاش که بین مردم به معروفند، صرف می‌شود. ✅ @feghh_osoul
🕎 جدیدترین مقالهٔ سایت اندیشکدهٔ مطالعات یهود در این‌باره، با نام «جشن پوریم و ماه آدار»، نوشتهٔ دکتر «اَلن آنترمن» از یهودیان سنّتی و استاد دانشگاه منچستر است. ✍️ محققان حاضر در کانال را به مطالعهٔ اصل مقاله، به‌همراه توضیحات و منابع آن، در آدرس زیر دعوت می‌کنیم: 👉 https://jscenter.ir/hebrew-calendar/16532@feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی رضا پهلوی جشن ایرانی‌کُشان پوریم صهیونیست‌ها را به اسرائیل تبریک گفت! @feghh_osoul
بر هم زنید یاران این بزم بی صفا را مجلس صفا ندارد بی یار مجلس آرا بی شاهدی و شمعی، هرگز مباد جمعی بی لاله شور نَبوَد مرغان خوش‌نوا را ای هر دل از تو خرّم، پشت و پناه عالم بنگر دچار صد غم، یک مشت بینوا را ای رحمت الهی، دریاب مفتقر را شاها به یک نگاهی بنواز این گدا را آیت‌الله غروی اصفهانی (کمپانی) @feghh_osoul
هدایت شده از جناح کوئیز
Janah.apk
45.62M
📣 برای اولین بار در علوم حوزوی 😍 🛑نرم افزار اندرویدی🛑 ⚜️مسابقات آنلاین علمی جناح کوییز⚜️ 📚 و... دانسته های تخصصی خودت رو تو رقابت های به چالش بکش و تقویت کن. رقابت کن🏆،آموزش ببین📑، جایزه بگیر🎁 هر ماه ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی 📎لینک دانلود نرم افزار از سایت: https://janahquiz.ir/Janah.apk ♻️برای اطلاع از زمان برگزاری مسابقات و چگونگی اهدای جوایز به کانال ایتای جناح بپیوندید: 🀄️ @janahquiz
IMG_20200308_013449_565.mp3
4.3M
فرازی از ابوحمزه... بانوای دلنشینِ فرازی از دعای 🎙️ @feghh_osoul
🔶 آیت الله مرندی(رحمه الله علیه): هیچ وقت قدم از جاده ی شرع کنار مگذار وبه ابناء زمان، که ابناء دنیا هستند، نگاه مکن. بسیاری ازاین ها آخرت را فراموش کرده تابع شیطان شده اند. این ها اسیر شهوت نفسانیه می باشند و پس ازمرگ پشیمان خواهند شد. ◼️نهم فروردین سالروز ارتحال ملکوتی آیت الله میرزا علی اکبر مرندی(رحمة الله علیه) تسلیت باد. @feghh_osoul
آیت الله علوی گرگانی می‌فرمودند: مرحوم آقاى شريعتى[۱] پيرمردى از شاگردان برجسته مرحوم آیة‌الله العظمی بروجردى بود. بنده با ايشان مباحثه مى‏كردم. البتّه مباحثه كردن ايشان با من كمال تواضعش بود. اين قصّه را ايشان براى من نقل كرده و فرمودند: وقتى آقاى بروجردى از نجف به بروجرد آمد، اعيان و بزرگان بروجرد خيلى از آقا استقبال كردند و یکى یکى ايشان را به منزل‌هايشان دعوت مى‏كردند. يک شب بزرگى از بزرگان بروجرد آقا را دعوت كرد. بنده هم به همراه آقا آن شب در آن مكان دعوت بودم. آن شب جمعيت زيادى در آن خانه نشسته بودند. بعد از صرف شام، همينطور كه در محضر آقا نشسته بوديم و استفاده مى‏كرديم يک مرتبه عدّه اى كه به آنها گروه گودار مى‏گفتند صدايشان در كوچه پيچيد. دسته‌اى بودند كه در كوچه و خيابان راه مى‏افتادند، مى‏خواندند و مى‏رقصيدند و در عروسى‌ها هم معمولا آنها برنامه اجرا مى‏كردند. جلوى هر خانه‌اى مى‏خواندند و مى‏رقصيدند و از اهل آن خانه پول مى‏گرفتند. از قضا آن شب اين دسته وارد كوچه‌اى كه آقا مهمان یکى از آن خانه‌ها بود، شدند و شروع كردند به زدن و رقصيدن. تا صداى آنها را شنيدند فوراً يک نفر از اهالى آن خانه رفت و به آنها تذكّر داد و گفت: ساكت باشيد! امشب آیة‌الله بروجردى مهمان اين خانه است. به محض اينكه شنيدند آقاى بروجردى آنجا است بدتر كردند. شعر را با صداى بلندتر مى‏خواندند. آقا با شنيدن سر و صدا گفت: چه خبر شده است؟ گفتند: اينها گروهى هستند كه در كوچه‌ها مى‏رقصند واز اهالى هر خانه پول مى‏گيرند. آقاى بروجردى مقدارى پول از جيبشان درآورد و به صاحب‌خانه گفت: اين پول را بگيريد و سريع به آنها بدهيد. صاحب خانه هم پول را از آقا گرفت و به آنها داد. وقتى پول را گرفتند خيلى خوشحال شدند، گفتند: اين خلاف انتظار ما بود. پول را گرفتند و رفتند. یکى از علماى بروجرد كه در آن مجلس نشسته بود با ديدن اين رفتار آقا گفت: حضرت آیة‌الله! شما با چه مجوّز شرعى اين پول را به آنها داديد؟ آنها خوانندگى مى‏كردند و مى‏رقصيدند آن وقت شما به آنها پول داديد؟ تا اين حرف را زد يک مرتبه آقاى بروجردى فرمود: من به دستور جدّم عمل كردم. امام حسن مجتبى علیه السلام فرمودند: «أَنَّ خَيْرَ الْمَالِ مَا وَقَى الْعِرْض»[۲] بهترين مال، مالى است كه آبروى صاحبش را حفظ كند. من با دادن اين پول، آبرو را حفظ كردم. نمى‏توانستم صبر كنم كه آنها همينطور به كارشان ادامه بدهند. ۱- مرحوم آیة‌الله حاج شیخ احمد شریعتی بروجردی (۱۳۱۶ -۱۴۰۷ق) از شاگردان آیة‌الله العظمی بروجردی در بروجرد و قم بود. وی در ۱۱ ذی القعده ۱۴۰۷ از دنیا رفت و در قبرستان ابوحسین در قم به خاک سپرده شد. (رک: در سایه سار زعامت، ج ۱، ص ۴۵۱) ۲- وسائل الشیعة، ج ۲۱، ص ۵۵۷. ......... آیت علم‌ و عمل- یادنامه آیت الله العظمی سید محمد علی علوی گرگانی- ص ۱۴۹، به کوشش سید حسین کشفی، نشر فقیه اهل بیت. @feghh_osoul
🏴السَّلَامُ عَلَیْكِ یَا زَوْجَةَ رَسُولِ اللَّهِ سیّد المرسلین 🏴السَّلَامُ عَلَیْكِ یَا زَوْجَةَ خاتَم النَّبیینَ 🏴السَّلَامُ عَلَیْكِ یَا أمُّ فاطمة الزهراء 🏴السَّلَامُ عَلَیْكِ یَا أُمَ‏ الْحَسَنِ‏ وَ الْحُسَیْنِ‏ سَیِّدَیْ‏ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّة أجمعین 🏴السَّلَامُ عَلَیْكِ یَا أُمَ‏ الأئمة الطَّاهرین 🏴🏴🏴 رحلت غم انگیز بزرگ بانوی جهان اسلام ام المومنین حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) بر ساحت مقدس حضرت ولیعصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) و محبان خاندان عصمت و طهارت تسلیت باد🏴🏴🏴 @feghh_osoul
🔹مرحوم آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸عقل را جدی و جدی و جدی بگیرید!🔸 💡 چه طور شما را دو دستی و بااحترام می گیرید؟ چه طور وقتی حضرت معصومه (س) میروید، عقب‌عقب بر میگردید تا پشتتان به ضریح نباشد؟ این خودتان را هم جدی بگیرید. وقتی فهمیدید چیزی بد است، سرسری نگیریدش. اگر عادت کردید به متابعت عقل، آن وقت یک مثل آقای بهجت گیرتان می آید و دستتان را می گیرد. دنبال پیدا کردن امثال آقای بهجت، نرو. فایده ندارد. در عوض این عقلی که خدا به تو داده را جدی بگیر.   💡اینهایی که زیاد می کنند، [عقلشان ضعیف میشود]. به عقلت رجوع کن! خودت میتوانی فکر کنی، اما به جای فکر کردن، استخاره می کنی! به جای مشورت کردن، استخاره می کنی! خدا استخاره را داده برای و مشورت؟! برای اینکه با خودت بگویی: «من که می توانم استخاره کنم، چرا مشورت کنم»؟!! مثلاً می خواهد زن بگیرد؛ بدون مشورت، استخاره می‌کند! خب همین، کار دستش می دهد. 💡اول باش. اگر عقل تو، دست تو را نگیرد و به امام زمان(ع) نرساند، هیچ عالِمی نمی تواند این کار را برای تو بکند. بین تو و امام زمان، این عقل تو است. البته از عقل نپرس چرا نماز ظهر چهار رکعت است. چرا صبح دو رکعت است؟ چرا رکوع؟ چرا سجود؟ عقل می گوید به من چه؟! من برای این کار نیامدم. 💡در هر کسی که دیدی متابعتش نسبت به عقلش بیشتر است، دوستی‌ات را با او تداوم بده. بیشتر کن. فاصله‌ات با هر کدام از دوست‌هایت به اندازه فاصله آنها با عقلشان باشد. 💡 خیلی عقل را بگیرید. عقل را بگیرید. عقل را بگیرید. @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واقعا انسان چیست ؟ چرا در عصر جدید ما هنوز قادر نیستیم تعریف ساده ، منطقی و درستی از انسان داشته باشیم ؟ @feghh_osoul
💠 مروی عنه مشایخ ثلاث: 🔹 تقریب: تمام مروی عنه های مشایخ ثلاث (احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی، صفوان بن یحیی، محمّد بن ابی عمیر) ثقه هستند؛ زیرا به شهادت شیخ طوسی در عدّۀ الاصول معروف بین اصحاب این بوده که اینها از غیر راویان ثقه روایت مسند یا مرسلی نقل نمی‌کنند. (عدۀ الأصول، شیخ طوسی، ج1، ص154) 🔹 اشکالات (معجم رجال الحديث، ج1، ص63 تا 66) 1️⃣ اشکال اول: عبارت «لایروون و لایرسلون الا عمّن یوثق به»، از جانب شیخ طوسی (ره) بوده و به ایشان بر می گردد و اثری از این مطلب در میان دیگر رجالیون متقدّم یافت نمی شود. بنابراین برای ما حجّت نیست. و منشأ این ادّعا، کلام کشّی در مورد اصحاب اجماع است؛ یعنی شیخ (ره) از کلام کشّی چنین برداشت نموده که اصحاب اجماع از جمله این سه نفر تنها از ثقات روایت می نمایند. شاهد این مطلب این است که در عبارت شیخ طوسی (ره) کلمه «غیرهم» نیز به این سه نفر عطف شده است. از سوی دیگر کلام در مورد اصحاب اجماع هیچ دلالتی بر توثیق مرویّ عنه یا موثوق الصدور بودن روایت ندارد. 🔸 جواب: اوّلاً بسیاری از کتب رجالی به دست ما نرسیده است و ثانیاً شواهدی از کلمات دیگران بر این مطلب یافت می شود. همانطور که کدر ترجمه ابن ابی عمیر می نویسد:«أصحابنا يسكنون إلى مراسيله» (رجال النجاشي، باب الميم، ص326) بنابراین نمی توان به نحو قطع یا اطمینان گفت این عبارت شیخ (ره) برگرفته از عبارت کشّی در مورد اصحاب اجماع است. 2️⃣ اشکال دوّم: شیخ (ره) خود در تهذیب و استبصار در موارد متعدّدی به مرسلات ابن ابی عمیر عمل نکرده و به خاطر مرسل بودن آن را حجّت ندانسته است. 🔸 جواب: اوّلاً آن موارد، موضع تعارض روایات است و ثانیاً مرسل ابن ابی عمیر در مقابل تعدادی روایت مسند صحیح السند واقع شده است. شیخ (ره) در چنین فضایی مرسل ابن ابی عمیر را توجیه یا طرح نموده است. پس عملکرد ایشان در تهذیب و استبصار هیچ منافاتی با ادّعایشان در مورد اینکه ابن سه تنها از ثقات نقل روایت می نمایند ندارد. 3️⃣ اشکال سوّم: اگر اصحاب هم به روایات این سه نفر عمل می کردند، معلوم نیست به دلیل این بوده باشد که این سه فقط از ثقه نقل روایت می نمودند، بلکه چه بسا آنها اصالة ای بودند و روایت هر امامی ای را که ظاهر الفسق نباشد، می پذیرفتند. 🔸جواب: اوّلاً عدّه ای از متقدّمین اصاله العداله ای بوده اند نه همه آنها و ثانیاً همین تعبیر «یوثق به» در عبارت شیخ بیانگر این است که برای آنها وثاقت اعتبار داشته است، نه چیز دیگری. 4️⃣ اشکال چهارم: اینکه این سه نفر فقط از ثقات نقل روایت می نمایند قابل اثبات نیست، مگر اینکه خود آنها چنین ادّعایی را مطرح نموده باشند و در جایی نقل نشده است که این سه نفر چنین ادّعایی کرده باشند و راه دیگری برای کشف چنین مطلبی نداریم. 🔸 جواب: تنها راه اثبات وثاقت مرویّ عنه این سه نفر، تصریح خود آنان به این مطلب نیست؛ بلکه ممکن است اصحاب از مجموع روایات آنها و شأن و منزلت ایشان، به این جمع بندی رسیده باشند. از قضا شیخ طوسی (ره) نیز چنین تعبیری دارد که:«... من الثقات الذين عرفوا بأنهم لا يروون و لا يرسلون إلا عمن يوثق به». 5️⃣ اشکال پنجم: بسیاری از افرادی که این سه از آنها نقل روایت نموده اند در رجال تضعیف شده اند و از جمله تضعیف کنندگان، شیخ طوسی (ره) در کتب رجالی خود است. 🔸جواب: با توجّه به پاسخ به اشکالات فوق و اثبات چنین قاعده ای در مورد این سه نفر، مروی عنه این سه یا وثاقتشان اثبات شده است یا ضعیفند و یا غیر آن یعنی مجهول یا مهمل. صورت اوّل که روشن است. در صورت دوّم یعنی مواردی که راوی در کتب رجالی تضعیف شده باشد، با توجه به این عبارت، بین تضعیف و توثیق، تعارض حاصل می شود مانند موارد متعدّد تعارضات رجالی، که در صورت نبود مرجّح به تساقط می انجامد. امّا در صورت سوّم یعنی مجهول یا مهمل بودن راوی، مطابق این عبارت شیخ ره، آن راوی توثیق می گردد. بنابراین این موارد نقض، قاعده را از دست ما نمی گیرد و آن را از حجیّت ساقط نمی کند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی @feghh_osoul
💥معرفی برخی از منابع بلاغت کاربردی ۱.مفصل شرح مطول ، استاد حجت هاشمی خراسانی ۲.آیین بلاغت ، استاد احمد امین شیرازی ۳.کرانه ها ، مرحوم استاد حسن عرفان ۴.معناشناسی بلاغی قرآن ، استاد عشایری منفرد. ۵.ترجمان البلاغه ، اولین اثر در بلاغت فارسی ، محمد بن عمر رادویانی قرن ۵ ۶.اصول علم بلاغت ، استاد غلامحسین رضانژاد که به تازگی مرحوم شدند. ۷.اسالیب بیانی قرآن کریم ، استاد عزت الله مولایی نیا ۸.بلاغت تطبیقی ، غلامرضا کریمی فرد ۹.الراح القراح ، فیلسوف و ادیب شهیر مرحوم ملاهادی سبزواری ۱۰.دلیل الجواهر، ترجمه و توضیح تمرین های جواهر البلاغه هاشمی ، محمود خرسندی ۱۱.معانی بیان ، غلامحسین آهنی ۱۲.بیان و معانی ، سیروس شمیسا ۱۳.جلوه های بلاغت در نهج البلاغه ، دکتر محمد خاقانی ۱۴.علوم بلاغی و زیبایی شناختی قرآن ۲ جلد، دکتر حسن خرقانی ۱۵.حافظ از دیدگاه فنون بلاغی ، محمود گودرزی ۱۶.شرح سودی بر دیوان حافظ ، محمد سودی بنسوی ترجمه عصمت ستار زاده ۱۷.شرح گلستان ، محمد خزائلی ۱۸.بلاغت از دیدگاه روانشناسی ، حسین چاووشی ۱۹.پژوهشی در جلوه های هنری داستان های قرآن ، محمود بستانی ترجمه دانش ۲۰.نگاهی تازه به بدیع ، سیروس شمیسا ۲۱. اسالیب المعانی و البیان و البدیع فی القرآن در سه جلد @feghh_osoul