eitaa logo
فقه و اصول
299 دنبال‌کننده
230 عکس
44 ویدیو
45 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي
ای فَرَس! با تو چه رخ داده که خود باخته‌ای؟ مگر اینگونه که ماتی، تو شَه انداخته‌ای؟
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم سفارش آیت‌الله العظمی خوئی به طلاب @feghh_osoul
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | یک نفری نظری می‌دهد، قبول ندارید؟ کرسی نظریه‌پردازی تشکیل بشود، با استدلال ... مسئله تکفیر و رمی و این حرف‌ها را بایستی از حوزه ورانداخت ... یک گوشه‌ای از حرفشان با نظر بنده حقیر مخالف است، بنده دهان باز کنم رمی کنم؛ نمی‌شود این جوری. @feghh_osoul
✍ شعبان جعفری ملقب به شعبان بی مخ که پادوی اصلی دشمن در کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ بود در ۲۸مرداد ۸۵ از دنیا رفت .جالبه!!! @feghh_osou
💢اصول فقه و علم کلام چگونه به هم کمک می‌کنند؟/ استفاده شیخ انصاری از علم کلام در بحث اجرای حدود ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹مرحوم شیخ انصاری در کتاب البیع در بحث ولایت فقیه، بحث را به اجرای حدود می‌کشاند. آیا حدود باید در زمان غیبت جاری شود یا نه؟ شیخ زیر بار نمی‌رود و می‌گوید اثبات ولایت فقیه بر اجرای حدود اصطلاحا «دونه خرط القتاد» است یعنی بسیار دشوار است. این در حالی است که اجرای حدود موجب نزول رحمت است ولی ایشان پاسخ می‌دهد مردمی که لیاقت نداشتند امامشان را نگه دارند حقشان همین است. خب این بحث کلامی است. شاید از هزار فقیه یک فقیه پیدا شود این بحث را با بحث غیبت امام و سببیت مردم برای غیبت امام پیوند بزند و پای آن بایستد. 🔸شما چه اصولی و فقهی و چه کلامی باید متوجه باشید از عناصر دانش متقابل استفاده کنید. مثلا در بحث رابطه ولایت و محبت اهل بیت(ع) با نجات انسان یک مشکلی وجود دارد. یک روایت می‌گوید کسی که محبت ما را داشته باشد اهل نجات است ولو غرق گناه باشد. روایت دیگری می‌گوید برزختان با خودتان است قیامتتان با ما، یا حق الناس با شما، حق الله با ما. در هر صورت ضمن اینکه به اصل ارتباط توجه دارید باید در بزنگاه این مسئله را فراموش نکنید و از آن استفاده کنید. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72682 🆔 @feghh_osoul
عاشقان روی او را خانه و کاشانه نیست مرغ بال و پر شکسته، فکر باغ و لانه نیست گر اسیر روی اویی؛ نیست شو، پروانه شو پای‏بند ملک هستی، در خور پروانه نیست می‏گساران را دل از عالم بریدن شیوه است آنکه رنگ و بوی دارد، لایق میخانه نیست راه علم و عقل با دیوانگی از هم جداست بسته این دانه‏ها و این دامها دیوانه نیست مست شو، دیوانه شو، از خویشتن بیگانه شو آشنا با دوست، راهش غیر این بیگانه نیست روح‌الله الموسوی الخمینی 🔺 @feghh_osoul ‌ ‌
💠 پاسخ ادیبانه 🔹 مرحوم آیة‌الله‌زاده مازندرانی¹، اصرار داشت که صاحب «مجمع البيان» اهل مازندران بوده و «طَبَرسی» صحیح است و اگر کسی خلاف این مطلب را می‌گفت، ناراحت می‌شد. 🔸 وی چون با مرحوم والد رفیق بود، نامه‌ای به ایشان نوشت و نظر ایشان و مرا درباره این موضوع پرسید. مرحوم والد با من صحبت کرد و به این نتیجه رسیدیم که وی اهل تفرش و «طَبرِسی» صحیح است. ایشان برای این‌که مرحوم آیة‌الله‌زاده ناراحت نشود، خیلی ادیبانه و ظریف خطاب به وی نوشتند: «ما هر چه کردیم که تمیمه او را از چوب‌های جنگل مازندران تهیه کنیم، فراهم نشد!» تمیمه به چوب‌هایی می‌گویند که بعنوان حرز برای بچه‌ها استفاده می‌شود. 1⃣ شیخ محمّد باقر آیة‌الله‌زاده مازندرانی متوفای ۱۳۸۸ فرزند شیخ حسین ابن شیخ زین‌العابدین مازندرانی از رفقای مرحوم والد. (ش) 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۴ ص ۳۶۳ @feghh_osoul
💠 كتاب «الضعفاء»¹ 🔹 مرحوم آقای خویی² و شیخ آقابزرگ تهرانی³، کتاب «الضعفاء» را از ابن غضائری نمی‌دانند. 🔸 ابن غضائری یا هر کس که مؤلف کتاب «الضعفاء» است، چون به متن‌شناسی عنایت داشته، براساس تشخیص خود، با ملاحظه متن و بدون شاهد خارجی به قضاوت پرداخته و راویان را جرح کرده است؛ مثلاً اگر روایتی به عقیده او دارای مضمون غلوآمیز در مسأله ولایت بوده، آن را جعلی می‌شمرد. 🔹 مؤلف کتاب که مظنون است ابن غضائری باشد، هر چند متن‌شناسانه جرح کرده و این روش چندان معتبر نیست، ولی در بیان طبقات روات و كنى و القاب و نسب و امثال آن بسیار دقیق بوده و نظر او در این جهت حتی بر نجاشی هم تقدّم دارد. 🔸 ابن غضائری علاوه بر «الضعفاء»، كتاب «الثقات» نیز داشته، ولی چون به دست ما نرسیده و فقط جرح‌های او به دست ما رسیده، به جرّاح بودن معروف شده است. 🔹 نسبت او با سایر رجالیون در جرح و تعدیل، عامَّيْن من وجه است؛ یعنی در برخی موارد که دیگران تعدیل کرده‌اند، جرح کرده و در مواردی هم برخلاف دیگران، تعدیل کرده است. 1⃣ رجال الطوسي ؛ ص ۴۲۵ الرقم ۶۱۱۷. 2⃣ معجم رجال الحدیث ؛ ج ۱ ص ۹۶. 3⃣ الذريعة ؛ ج ۱ ص ۸۸ - ۸۹ ، الرقم ۱۶۴. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۴ ص ۳۵۵ @feghh_osoul
: حول شروح المكاسب وحواشيه @feghh_osoul
🔵 🔵 👈 قوله سبحانه: { إنّ الّذین قالوا ربُّنا الله ثمّ استقاموُا تتنزّل علیهم الملائکة } اگر مثلاً هیزم تری یا اِنگِشت ذغالی را مکرر در جوار آتش بگذارند و بردارند آن هیزم و ذغال، آتشین نمی شوند؛ استقامت در جوار آتش می خواهد تا به وصف آتشین متصف شود؛ مراقبت که کشیک نفس کشیدن است از استقامت فروغ می گیرد و ملکه و اقتدار حاصل می شوند. بهره ای که از اعمال بدون استقامت عائد می شود، حال است نه ملکه؛ و مکاشفات و القاءات سبّوحی که : { تتنزّلُ علیهمُ الملائکة } اشارت بدان است، از ملکه حاصل می شوند نه از حال. @feghh_osoul
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥نشست علمی "سیر تطور کتب کلامی و اعتقادات شیعه" 🎤استاد محمدحسن 🏢موسسه علمی پژوهشی کلامُنا - مشهد 🌸 @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «تسلط و تدریس خوب رسائل، كفايه و سطح اسفار تازه اول درس خواندن است...» حوزه علمیه در هر عصری باید 8، 10 تا در حد مرحوم نائینی و آقاضیاء و علّامه طباطبائی داشته باشد. کمتر از این اتلاف عمر است! مبادا کسی خودش را قانع کند به اینکه کتاب نوشتم. ٩٢/١١/١٠ 👈🏻 کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی @feghh_osoul
ص ⚫️ مسمومیّت رسول اکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) ، در منابع شیعی 👈🏻 شیخ مفید (ره): «قبض بالمدینة "مسموما" یوم الاثنین للیلتین بقیتا من صفر.» 📓المقنعه ، صفحه ۴۵۶ . 👈🏻 شیخ طوسی (ره): «قبض بالمدینة "مسموما" یوم الاثنین للیلتین بقیتا من صفر سنة عشرة من الهجرة.» 📚 تهذیب الاحکام، ج ۶ ، ص ٢ . 👈🏻 علّامه حلیّ (ره): «قبض بالمدینة "مسموما" یوم الاثنین للیلتین بقینا من صفر سنة عشرین من الهجرة.» 📚 الاحکام ، جلد ٢ ، صفحه ١١٨ . @feghh_osoul
یک عمر ملامت شدی و طعنه شنیدی ای وای که از دوست و دشمن چه کشیدی از دورۀ شش سالگی‌ات تا دم آخر دائم ز خدا مرگ خودت را طلبیدی یک لحظۀ شیرین اگرت بود، همان بود کآن زهرِ شرربارِ جگرسوز چشیدی چل سال ز خارِ نگهِ قاتل مادر بر سینه چو گل، پیرهن صبر دریدی پای سخنِ تلخ‌تر از زهرِ خطیبان بنشستی و خون خوردی و انگشت گزیدی مظلوم‌تر از حیدر اگر هست، تویی تو کآن قصه که بابای تو نشنیده، تو دیدی روزی که عدو بی ادبی کرد به مادر صدبار پریدی و به دستش نرسیدی دنبال تو می‌گشت در آن کوچۀ تاریک چشمی که نه می‌دید سیاهی نه سفیدی نه دیدۀ دیدن، نه توانایی رفتن تا خانه تو دستش بگرفتی و کشیدی گفت ای پسرم، چشم پدر بر دهن توست از واقعۀ کوچه، ندیدی، نشنیدی علیرضا_قاسمی علیه السلام @feghh_osoul
🔺سیره 🎤آیت الله سید احمد : 1.سیرۀ متشرعه برعکس سیرۀ عقلا متاثر به شریعت است. به‌عبارت دیگر سیرۀ عقلا عادتاً مؤثر در استنباط و سیرۀ متشرعه متاثر از آن است. 2. اگرچه هر دو سیره احتیاج به اثبات دارند (باید ثابت شود که این سیرۀ عقلاست و آن سیرۀ متشرعه است)، اما در باب سیرۀ عقلا بعد از ثبوت باید ثابت شود شارع ـ ولو با عدم ردع ـ آن را امضا کرده. به هر حال اگر مطلبی در عرف عمومی ـ نه عرف متساهل ـ ثابت شد که عادتاً عامۀ مردم انجام می‌دهند و در منظر شارع بوده و شارع ردع نکرده، همین کافی و یکی از راه های اثبات حکم است، اما در سیرۀ متشرعه نکتۀ اساسی این است که بعد از ثبوت سیره (به اتصال تا زمان معصوم) دیگر عدم ردع لازم نیست و خود سیره بنفسه ارزش علمی‌ای مانند ارزش علمی اجماع دارد (کاشف از قول امام (ع) است). 3. در سیرۀ متشرعه اگر دلیلی بر خلافش آمد دیگر نوبت به انعقاد سیره نمی‌رسد. (خارج فقه ۱۳۹۷/۱۱/۶ ) @feghh_osoul
الفرق بين بناء العقلاء وبناء المتشرعة "إنّ الفرق بين بناء العقلاء وبناء المتشرعة يكون في تغايرهما من ناحية الكاشف والمنکشف وفي شرط الكشف. ففي بناء العقلاء لابد وأن يكون لجميع العقلاء بلا فرق بين مللهم ونحلهم جري عملي على شيء، وهذا هو الكاشف، ولكن في سيرة المتشرعة لابدّ وأن يكون امتیاز جماعة عن سائر العقلاء بمشي عملي، مثل الذهاب إلى الحج وصوم شهر رمضان وغيره، وذلك لاتباعهم لمشرّع ومقنّن. والمنكشف في بناء العقلاء عبارة عن حكم إمضائي للشارع، وفي السيرة حكم تأسيسي. وطريقة الكشف في بناء العقلاء إنما يكون فيما إذا لم يردع عنه الشارع، وفي سيرة المتشرعة لا يحتاج إلى عدم الردع؛ إذ السيرة جري على اتباع المشرّع، وهذا الامتياز لابدّ وأن يحرز سبقه التاريخي، بمعنى: أن امتیاز هذه الفرقة يداً بيد وصل إليهم من الشارع المقدس، ولم يتسرّب إليهم من سائر الملل." 📚 مباحث الحجج، تقريراً لأبحاث سماحة آية الله العظمى السيد علي الحسيني السيستاني، بقلم السيد محمد علي الرباني: ص١٥٠ @feghh_osoul
🏴 عظّم الله أجورنا وأجوركم بالرزية العظمى والمصيبة الكبرى ذكرى استشهاد سيد الأنبياء والمرسلين رسول الله الأعظم وعبده الأكرم محمد بن عبد الله صلى الله عليه وآله، رزقنا الله وإياكم زيارته في الدنيا وشفاعته في الآخرة وأسألكم الدعاء 🏴 @feghh_osoul
حضرت استاد می‌فرمودند همان‌گونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتاب‌های بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسایل را حل می‌کنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده می‌شد تا می‌توانستیم یک نتیجه‌گیری کنیم. _ استاد @feghh_osoul
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 آقا ضیاء عراقی در لحظات احتضار برخاست و سه ساعت مقدمات انسداد را تدریس کرد و سپس از دنیا رفت 🎙 آیت الله مددی @feghh_osoul
💥تدریس مبحث انسداد حرام است!! 🔷عالم وارسته و مخلص مرحوم آیت الله احمدی در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان در مسجد کوچک بسیار با صفایی که منبر می رفت، بر منبر می گفت: 🔷 روزی به اتفاق برخی دوستان از محضر مرحوم صاحب المیزان خواهش کردیم مبحث انسداد کفایه را برای ما تدریس کنند. ایشان فرمودند: «تدریس آن و صرف عمر در راه آن را تضییع عمر و حرام میدانم! چون ثمره ای بر آن مترتب نیست.» 📚جمع پریشان؛ ج1؛ ص167 @feghh_osoul
وقتی که به همراه مرحوم به ملاقات پرفسور کربن رفته بودیم، نوه ی مرحوم حاج ملا هادی به آنجا آمد و عکسی از مرحوم ملا هادی سبزواری به همراه داشت. حاج ملا هادی سبزواری از عرفا وحکمای بزرگ ایران است وکتاب معروف منظومه اثر اوست.ماحالات مرحوم حاجی را ازنوه ی او سوال کردیم. نوه ی آن مرحوم می گفت که پدرش برای آن ها نقل کرده بود که حاجی یک هفته مانده به وفاتش به اغما رفت ، یعنی حالت غش به او دست داد.در آن مدت اصلا" آب و غذا نخورد،گوشش نمی شنید وچشمش نمی دید.اطرافیانش فقط درآن مدت از او دوحالت مشاهده می کردند،او با این که در حال اغما بود، فقط الله الله می گفت و دومین حالتش نیز این بود که در وقت نماز وسیله ی وضو می خواست تا وضو بگیرد ونشسته نماز بخواند. بعد از دادن سلام نماز دوباره به حال اغما می رفت. آیا این واقعه  « عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ » نیست؟ خداوند می فرماید: کسانی که شهید می شوند در محضر خدا در برزخ روزی می خورند. پس مرحوم ملا هادی سبزواری هم در آن مدت از شدت محبت خدواند در برزخ روزی میخورد. افرادی هستند که کشته ی دوست اند غازی ز پی شهادت اندر تک و پوست وان را که غم تو کشت فاضل تر از اوست فردای قیامت این بدان کی ماند؟ کان کشتهٔ دشمن است و این کشتهٔ دوست؟ این آیه کاملا" صریح و روشن است که برای اهل برزخ روزی وجود دارد رزق و روزی افراد سعادتمند رزقی شادآور ولذیذ ومناسب عالم برزخ  است وهمین طور که ارباب مکاشفه دیده اند که رزق افراد شقی همان آب صدید است. 📚از كتاب '' حیات برزخی '' سلسله بیانات آيت الله صائنی زنجانی(ره) @feghh_osoul
📸تصویر دیده نشده از آیت‌الله خرسان و امام خمینی 🔺از سمت راست: حضرت امام خمینی(ره) ، آیت‌الله سیدمحمدمهدی خرسان (ره)، حجت‌الاسلام والمسلمین استاد سید ضیاء بکاء 🗓 مسجد بهبهانی در نجف اشرف سال 56، قبل از تشییع جنازه آیت الله سیدمصطفی خمینی(ره) 🆔 @feghh_osoul
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کوتاه از سبک زندگی مرحوم آیت‌الله خِرسان @feghh_osoul
💽 مجموعه آثار آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی الخرسان (ره) 📚متن ۱۵ عنوان کتاب در ۶۰ جلد از آثار آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی الخرسان، به همراه کتب مرتبط با آثار ایشان، به زبان‌های عربی و فارسی، در موضوعاتی چون: کتاب‌شناسی و شخصیت‌شناسی، امامت و پیامبران، احادیث و چهارده معصوم(ع) 📖ارائه کتاب‌هایی همچون: موسوعه عبدالله بن عباس (۲۱ جلد)؛ موسوعه ابن ادریس الحلی (۱۴ جلد)؛ علی(ع) امام البررة (۳ جلد)؛ مقدمات کتب تراثیة (۲ جلد)؛ هدیة العارفین، اسماء المؤلفین وآثار المصنفین (۲ جلد) 🔗 دانلود و خرید نرم‌ازار به همراه تخفیف 🆔 @feghh_osoul