eitaa logo
فقه و اصول
291 دنبال‌کننده
237 عکس
45 ویدیو
47 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 🔹توضیحات استاد معظم آقای حاج سید محمد جواد شبیری (دامت برکاته) دربارۀ انگیزه تدوین کتاب «استناد»: کتابهایی که درباره «علم رجال» نگاشته شده، روشمند نیستند. یعنی به کاربر، روش آموزش رجال را نمی‌آموزد. کسی که وارد «رجال» می‌شود باید پشتوانه‌ای از آموزش عملی داشته باشد. علم رجال یک فن کاربردی است و باید قواعد و اصولی برای کمک به دانش پژوهانی که می‌خواهند در رجال کار کنند، تدوین می‌شد. رابطه این قواعد رجال با علم رجال، مانند رابطه اصول فقه با فقه است.کتاب «استناد» با این نگاه تألیف شده است. @feghh_osoul
الفرق بين المانعية والشرطية الشيخ الوحيد الخراساني هامش المغني في الاصول-الاستصحاب ص٨٩ تعليق: تأمل في مدة بحث المسألة لتعرف مدى دقة وعمق واحتياط علمائنا للوصول للنتائج الفتوائية. ثم اعجب من مدعي العلم والمتصدرين للفتوى والمحاربين للفقه والفقهاء كيف يقطعون بنتائجهم وهم لا يعرفون أبجديات العلم. @feghh_osoul
يكى از دانشمندان نقل مى كند: بياد دارم در اواخر سال 1328 شمسى در مجلسى ، حضرت امام خمينى (مدظله العالى ) و آقازاده ارشد ايشان شهيد آيت الله آقا مصطفى (قدس سره ) حضور داشتند. يكى از علماء به حاج آقا مصطفى رو كرد و گفت : ((آقا مصطفى ! شنيده ام خواب عجيبى ديده اى ؟! و براى بعضى نقل كرده اى ، براى ما هم نقل كن )). حاج آقا مصطفى در انتظار اجازه امام بود، و علماى حاضر در جلسه اصرار كردند تا امام اجازه دهد، سرانجام امام تبسمى فرمودند و گفتند: بگو چيه ؟ مرحوم حاج آقا مصطفى گفت : ((چند شب پيش خواب ديدم در مجلسى هستم كه تمام حكما و فلاسفه به ترتيب نشسته اند، خواجه نصير، ابوعلى سينا، بيرونى ، فخررازى ، سبزوارى و عده بسيار ديگر. شكوه خاصى مجلس را فرا گرفته بود، خوشحال بودم كه همه علماء را در يك مجلس مى بينم در همين حال ديدم شما (امام خمينى ) وارد شديد، حكما و فلاسفه همه بلند شدند و به استقبال آمدند و شما را بردند و صدر مجلس نشاندند...)). علماى حاضر همه گوش مى دادند، وقتى سخن حاج آقا مصطفى تمام شد، امام به او فرمود: اين خواب را تو ديده اى ؟ گفت : بله . امام فرمودند: ((تو بى خود چنين خوابى ديده اى ؟!)) با اين سخن امام ، همه حاضران خنديدند و خود امام نيز لبخندى زد. استاد محمد مهدی اشتهاردی داستان دوستان @feghh_osoul
💠 رشد علمی 🔹 این نقل شاید ابتدا خیلی بعید به نظر برسد: مرحوم آقای بروجردی که از شاگردان مرحوم آخوند و مورد توجه خاص وی بوده و درس ایشان را هم تقریر می‌کرد، می‌فرمود: وقتی درس مرحوم آخوند را تقریر می‌کردم، یکی از اشخاص که در درس تقریر شرکت می‌کرد، آقای ایروانی بود. 🔸 من ابتدا تصور می‌کردم چنین موضوعی از نظر زمانی بعید باشد، ولی بعداً دیدم مانعی ندارد. مرحوم آقای بروجردی متولد ۱۲۹۲ و مرحوم ایروانی حدوداً متولد ۱۳۰۲ است. یعنی مرحوم ایروانی حدود ده سال از آقای بروجردى كوچک‌تر بود. 🔹 مرحوم ایروانی در آن وقت تبرّز علمی نداشت. آقای بروجردی می‌فرمود: بعد از آن به ایران مراجعت کردم و در این مدّت مرحوم ایروانی به آمیرزا محمد تقی شیرازی متّصل شده بود. وقتی سفر بعد به نجف رفتم، دیدم این ایروانی غیر از آن ایروانی است که قبلاً دیده بودم و خیلی رشد کرده بود. 🔸 این مطلب را بی‌واسطه نشنیدم. احتمالاً از آقای منتظری شنیدم و او هم از آقای بروجردی. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۴ ص ۴۸۶ @feghh_osoul
فعل المعصوم وجواز التقية فيه الشيخ عبد الله المامقاني رضوان الله تعالی علیه 📚 مقباس الهداية ج١ ص٧٧ @feghh_osoul
٢٢ ربيع الآخر ١٣٨٠ هـ وفاة المدرّس الكبير أستاذ الفقهاء والعلماء سماحة آية الله المعظّم الشيخ هاشم القزويني قدس سره @feghh_osoul
❌ نامه خیلی محرمانه ساواک درباره سوابق علامه طباطبایی و افتتاح حساب بانکی ایشان جهت کمک به فلسطینیان ✌️ 🔺 روح علامه شاد؛ ۵۰ سال پیش چنین کاری کرده؛ واقعا اعجوبه ای بود... @feghh_osoul
com.talieenoor.allameh-1.0.apk
42.72M
📱دانلود رایگان اپلیکیشن آثار علامه سید محمدحسین طباطبایی (ره) 🆔 @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 خاطره جالب رهبر انقلاب از مجلسی که علامه طباطبائی، امام خمینی(ره) را استاد خود خطاب کرد 🆔 @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥طلب‌ علم تا مکتب‌شناسیِ محقّقانه 🎙آیت‌الله جوادی آملی: «اين‌قدر از عالِم شدن فاصله نگيريم.اگر كسی گفت همين مقدار سواد برای من بس است «كفی به جهلاً»این روایات ائمه سلام الله علیه است. فرمودند:‌ در جهلِ ما چه حوزوی چه دانشگاهی همين بس كه ما بگوييم فارغ‌ التحصيل شديم؛باور كنيم كه ملاّ شدن و استاد شدن گناه نيست... فرمود: بشارت بدهيد به محقّقی كه توان داشته باشد، مكتب‌های گوناگون را ارزيابی كند نحله‌های گوناگون را ارزيابی كند، جريان‌شناسی كند، آرا را شناسايی كند، بهترينش را برگزيند به جامعه منتشر كند... بشارت تحقيقی، بشارت پژوهشی، بشارت تأليفی، بشارت تدريسی، بشارت تصنيفی يك بشارت ويژه است...»/ درس اخلاق؛ ٩٢/۵/٣١ 🆔 @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥از نجف و شهید صدر تا قم و امام روح الله 🔺استاد سید منذر حکیم از دوران تلمذ خود در محضر بزرگانی همچون حضرت امام خمینی (ره) و شهید صدر و نیز ویژگی‌های حوزه قم و نجف و دیدگاه علمای این حوزه درباره امام و انقلاب اسلامی خاطرات شنیدنی بیان می‌کند. 🆔 @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اوایل قرن نوزدهم میلادی کسی از آن سوی اقیانوس‌ها به قارۀ آفریقا گام نهاد که سرنوشت مردم و نقشۀ ادیان رایج آن قاره را دگرگون ساخت. 💢 سیدسعید اختر با توصیف قوانین دینی و تبیین نظام اخلاقی و خانوادگی شیعی، مردم را جذب شیعه کرد و با نگارش کتاب‌های گوناگون در موضوعاتی مثل اصول و فروع دینی، اخلاق، سبک زندگی و عزاداری، باورهای شیعیان را استوار ساخت @feghh_osoul 🟡نسخه با کیفیت این اثر را در یوتیوب و آپارات فطرس مدیا تماشا کنید. 📢 فطرس‌مدیا :: جایی برای دانستن 🌐 @fotrosmediatv
زن مگو، مرد آفرینِ روزگار زن مگو، بِنتُ الجَلال، اُختُ الوقار زن مگو، خاکِ دَرَش نقشِ جبین زن مگو، دست خدا در آستین سرخوش از صهبای آگاهی شدم دیگر اینجا زینبُ اللّهی شدم مدعی گو کم کن این افسانه را پند بی حاصل مده دیوانه را کار عاقل رازها بنهفتن‌ست کار دیوانه، پریشان گفتن‌ست - گنجینة الاسرار، عمّان سامانی @horrific_theories
💢محقق بی‌بدیل ✔️آیت‌الله آقا سید موسی شبیری زنجانی حفظه الله، محققی هستند لا ثاني له، عموم اهل علم حضرت آقای زنجانی را به تتبع می‌شناسند اما رویه‌ی تحقیقی ایشان بر جنبه تتبع ایشان غالب است. قابل ملاحظه است که معظم‌له با آنچه از تقریرات نظرات علم اصول توسط مشهور ارائه شده چگونه برخورد می‌کنند. مثلا ایشان رای آقایان در استصحاب را (به آن تقریری که مشهور می‌گویند) دارای اشکال می‌دانند لذا استصحاب را در احکام جاری ندانسته و آن را مختص به شبهات موضوعیه می‌دانند! چرا؟ چون ما من حکم الا و له امارة و علامة، لذا در این صورت مقام مقام شک نیست مقام مقام ظن است و ایضا در تمام موارد احادیث سوال از موضوع است نه حکم. حال اگر نظریه استصحاب حکم وضعی درست برای مشهور تقریر می‌شد و برداشت مشهور از این نظریه درست می‌شد، آقای زنجانی غوغایی با این ذهن قوی خود در اصول می‌فرمودند! لذا آقا موسی زنجانی با یافتن اینکه تقریرات مشهور از برخی نظریات غلط است با فکر تاسیسی خود و اجتهاد تاسیسی خود دست به ترمیم بنائات اصولیون با استفاده از فقه و حدیث گرفتند، گویی صاحب مکتبی دیگر در کنار فاضل تونی و صاحب معالم و صاحب فصول پرورش یافته است. 🌐الوافی 🆔 @feghh_osoul
💢آیت‌الله خویی دوره چهارم خارج اصول را براساس تقریرات مرحوم خلخالی تدریس می‌کرد/ آیت‌الله خویی می‌فرمود: این کتاب من نیست بلکه کتاب شماست! ✔️استاد محمدحسن ربانی بیرجندی: 🔹آیت‌الله سید محمدمهدی خلخالی جزو مجتهدین و از شاگردان دوره سوم تدریس آیت‌الله العظمی خویی (ره) بود. شخصیتی ممتاز و اهل قلم بود و از ایشان آثار علمی زیادی منتشر شده است. تقریرات آیت‌الله خلخالی مربوط به سال ۱۳۷۰ می‌باشد که در همین سال استاد ایشان مرحوم آیت‌الله خویی بر تقریرات ایشان تقریض زده‌اند. مرحوم خلخالی در نوشتن تقریرات خیلی دقت وافر داشته است بصورتی‌که وقتی نوشته‌جات خود را به استادشان نشان می‌داد آیت‌الله خویی می‌فرمود: این‌که کتاب من نیست بلکه کتاب شماست! 🔸ایشان تقریرات آیت‌الله خویی را انصافاً هنرمندانه به نگارش درآورد و داب و اخلاق آیت‌الله خویی هم این بود که در خصوص نگارش، شاگردانشان را تشویق می‌کرد و در اکثر نسخ چاپی شاگردانشان تقریظ می‌نوشت و به قلم افراد اهمیت می‌داد و بعضاً هزینه چاپ آن تحقیق را نیز پرداخت می‌کرد. 🔹مرحوم خلخالی به من فرمود: آیت‌الله خویی دوره چهارم خارج اصول را که شروع کرد و در این درس به کتاب و منابع مراجعه نمی‌کرد، بلکه فقط دفتر تقریرات من را مطالعه می‌کرد و درس می‌داد. 📝 @feghh_osoul
ترجمة_موجزة_للشيخ_هاشم_القزويني_قدس_سره.pdf
173.1K
ترجمة موجزة لسماحة آية الله المعظّم الشيخ هاشم القزويني قدس سره 📍مستلة من مجلة دراسات علمية العدد الثامن عشر. @feghh_osoul
الجلسة العلمية.pdf
97.8K
جلسه علمی باید چگونه باشد ؟ @feghh_osoul
💠 مذاق امام فهمی 🔹 حدس می‌زنم آقای آسید ابوالحسن از نظر فهم روایت بر آقای نائینی مقدم باشد. گویا خود آسید ابوالحسن هم همین عقیده را داشته است. 🔸 آقای حاج فقیهی به تناسب قضیه‌ای از آسید ابوالحسن نقل می‌کرد که ایشان می‌گفته: «اجتهاد، مذاق امام فهمی است». ایشان در این جهت خودش را مقدم می‌دانسته و ظاهراً مقدم هم بوده است. 🔹 آسید محمود شاهرودی شاگرد مرحوم نائینی بود و به آسید ابوالحسن اتصال نداشت. از آقای آسید محمد شاهرودی، فرزند آسید محمود شاهرودی، پرسیدم: پدر شما راجع به آسید ابوالحسن و آقای نائینی چه می‌گفت؟ گفت: پدرم می‌گفت: از نظر قواعد آقای نائینی، مقدم است و از نظر فهم روایات، آقای آسید ابوالحسن. 🔸 آسيد ابوالحسن اجتهاد را «مذاق امام فهمی» می‌دانست و در فهم روایات، ذهن عرفی مستقیمی داشت و از این جهت بر آقای نائینی مقدّم بود. بسیاری از بحث‌های رایج، لفّاظی است و از فطریات اوّلیه یا متّخذ از روایات نیست. ملاک در فقاهت، توجه به فطریات و فهم درست روایات است و آسید ابوالحسن در این جهت مقدّم بود. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۲ ص ۴۸۵ @feghh_osoul
📘رساله‌ای در لزوم دفاع از نجف ✔️وهابیان در سال ۱۲۱۶ ق به کربلا و در سال ۱۲۲۱ به نجف یورش بردند. مجددا در سال ۱۲۲۳ با ۲۰ هزار سرباز به نجف حمله کردند و مردم نجف و علما به دفاع از شهر پرداخته مجاهدت زیادی کردند. آنان، بار دیگر هم در سال ۱۲۲۶ به اطراف نجف و حله حمله کرده و بسیاری از مردمان و زائران را کشته و باغات زیادی را آتش زدند. علامه سید جواد فقیه عاملی، از کسانی بود که همراه دیگر علما و مردم در این در دفاع از شهر شرکت داشت و بسیار فعال بود. سید محمد جواد فقیه عاملی (م ۱۲۲۶ق) نویسنده مفتاح الکرامه (شرح قواعد علامه)؛ رساله‌ای با عنوان «رسالة فی الرباط» (الذب عن النجف) در باره لزوم دفاع از نجف برابر مهاجمان وهابی نوشت که مشابه رساله‌هایی است که اندکی بعد علمای ایران درباره جنگ روسها علیه ایران نوشتند و به جهادیه شهرت دارد. @feghh_osoul
لیست پایان نامه های کارشده حوزه علمیه قم.pdf
6.61M
📤 لیست ۸۸۰۰ عنوان پایان ‌نامه کار شده حوزه علمیه قم تا پایان خرداد ۱۴۰۲ 🆔 @feghh_osoul
طلبه‌ای که سالی یک دور اصول کافی و نهج‌البلاغه نخواند، ول معطل است. (علامه ، به نقل یکی از اساتید) .................................................. ✍ حوزه علمیه تمدن ساز: از همان اوایل طلبگی می‌توان با و مأنوس بود؛ مثلا شخص با نذر یا عهد یا اراده قوی، بر خود واجب کند، سالی یک دور اصول کافی و نهج‌البلاغه [با ترجمه دشتی] بخواند. البته به این شکل که خواندن سلسله راوی ها لازم نباشد. در این صورت خواهید دید که با هفته‌ای ۶۰ دقیقه آن‌ها را در طی یکسال به پایان خواهید برد. هفته‌ای ۶۰ دقیقه را می‌توان واجب کرد (نذر [لله علیَّ] یا عهد [عاهدتُ الله]) و برای ترکش فلان مبلغ را به عنوان جریمه تعیین کرد. می‌توان هر سال بر خود الزام نمود و هر سال آن را تمدید کرد (البته اوایل شاید جزء جزء بهتر باشد). در مورد دوره‌های تفسیر (مثلا تفسیر موضوعی آیت الله و آیت الله ) و سایر کتب ارزشمند نیز این قبیل اقدامات را می‌توان اعمال کرد و به سهولت به پیش برد. @feghh_osoul
💠 لا يوجد شخصية خارجاً باسم (عنوان البصري) الأستاذ المعظم السيد محمدجواد الشبيري الزنجاني (دامت بركاته)🔻 🔸ما يقال من أن (عنوان البصري) شخصية مشهورة، إنما هي شهرة بين المتأخرين ولا وجود خارجي لرجل بهذا الاسم في مصادرنا الأصلية الحديثية والرجالية. 🔹 حديث (عنوان البصري) رواية معروفة وردت أول مرة في كتاب (مشكاة الأنوار) للشيخ علي بن الحسن بن الفضل سبط الشيخ الطبرسي صاحب مجمع البيان، وبعده قدنقلها الشهيد الثاني في منية المريد عن خط الشهيد الأول، ولم ترد قبل هذين المصدرين في أي من المصادر الأولى إطلاقاً. 🔸 يقول البعض أن الرواية عامية، ولكنها لم ترد -حسب تتبعي- حتى في كتب العامة. 🔹في الحقيقة إنه لا يُعلَم منبع الخبر، وهو من حيث أساليب تعبيره غير متناسق مع روايات أهل البيت (عليهم السلام) أصلاً. 🔸 يجب طرح هذه الأشياء الباطلة، من المعروف أن المرحوم السيد علي القاضي كان محور رياضاته وسلوكه هذه الرواية، وهذن الأنحاء من التعاطي غير صائبة. إن كنا نريد الاعتماد على الأخبار وجعل الرياضات الروحية في مدار الروايات فلا بد من التمسك بالأخبار التي لها أصلٌ مّا ورفض هكذا روايات مما لم يرد في مصادرنا الأصلية. 🔹 بعض عبائر هذه الرواية تناسب روايات كتاب (مصباح الشريعة)، لكن الكتاب ليس للإمام الصادق (عليه السلام) على ما حُقِّق في محله. 🔸 حُكيَ عن السيد البروجردي (قدس سره) أنه قال: عبارة (اَلْعُبودِیَّةُ جَوْهَرَةٌ كُنْهُهَا الرُّبوبِیَّةُ) لا مأخذ لها، فقيل له إنها في مصباح الشريعة، فقال: كيف تحسبون مصباح الشريعة من كتب الحديث و الحال أنه لـ(شقيق البلخي) [من اكابر الصوفية]؟! نكتة :( هذا مطلب فقهي و لا نقول أن العرفاء يقولون مثل هذا النظر. يحتمل أنهم يعتقدون بصحة هذا الحديث من طريق الشهود أو مضامينه العالية ) 📔@feghh_osoul
زهراء ! أنا علی…😭😭😭 بعد فاطمه علی تنها موند😭😭😭 @feghh_osoul