eitaa logo
فقه و اصول
291 دنبال‌کننده
237 عکس
45 ویدیو
47 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺محفل درس خارج آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی (ره) ╭────────────╮ @feghh_osoul ╰────────────╯
من لا أصول له لا فقه له @feghh_osoul
🌀 شیخ انصاری و حاجی سبزواری 🔷مرحوم آیت الله حاج میرزا محمّد ثقفی صاحب تفسیر روان جاوید و نوه مرحوم میرزا ابوالقاسم کلانتر (مقرر شیخ انصاری) مینویسند ؛ 🔹چندی بود می‌خواستم نکته را تذکر دهم می‌ترسیدم جسارت شود تا این زمان که عنان اختیار از دست رفت و ناچار شدم از حدّ خود تجاوز نمایم و آن آنستکه علماء اعلام و فقهاء اسلام کثر الله أمثالهم تکلیف عوام را معلوم فرموده‌اند چنانکه مرحوم سید در عروة الوثقی می ‌فرماید مورد تقلید ، است و در اصول دین و فقه و علم نحو و صرف و لغت و موضوعات مستنبطه عرفیّه یا لغویّه و موضوعات صرفه تقلید راه ندارد. 🔹و از این جا معلوم می‌شود وظیفه آنها همان بیان أحکام شرعیّه فرعیّه است و این منصبی است که امام علیه ‌السّلام به آنها مرحمت فرموده‌است؛ لذا مناسب است خودشان هم از مقامشان تجاوز ننمایند؛ چون می‌دانند هر علمی اهل و متخصّص و خُبره دارد و جاهل در مسئله باید به اهل ذکر آن رجوع نماید؛ خوب است در مسائل عقلیّه و ادبیّه و تاریخیّه آنچه را فن ایشان نیست وارد نشوند و اگر کسی از این قبیل مسائل سؤال نمود ارشاد به أهلش نمایند. 🔹چنانچه شنیده‌ام بنای مرحوم شیخ انصاری قدس سرّه که حقا باید اعمالش مانند اقوالش سرمشق علمای متأخّرین باشد بر این بوده که هر وقت مسألۀ عقلیّه مشکلی از ایشان سؤال می‌نمودند جواب می‌فرمودند: 👈 من وزیر داخله اسلامم و حاجی سبزواری وزیر خارجه است. به ایشان مراجعه نمائید.👉 📚تفسیر روان جاوید، جلد ۱، صفحه ۱۱۱_۱۱۳ @feghh_osoul
🛑 شهیدی از تبار شهید ثانی 👈 آیا می‌دانید نسل شهید زین الدین به صاحب معالم و شهید ثانی می‌رسد + سند 💥در عکس فوق‌آمده، شجره‌نامه شهید زین الدین، فرمانده مشهور جنگ تحمیلی را ملاحظه می‌فرمایید. تصویری که از موزه شهید زین الدین در خیابان صفائیه قم برداشته‌ایم. طبق این شجره‌نامه نسل شهید زین الدین از طریق فرزندش حسن (صاحب معالم) به شهید ثانی می‌رسد و تقدیر این بود که فرجامش نیز همچون نیای بزرگ وی خونین باشد. بنابراین علت شهرت این شهید بزرگوار به زین الدین، به همین موضوع باز می‌گردد؛ چه آنکه نام شهید ثانی چنین است: زین‌الدین بن علی بن احمد عاملی جبَعی (۹۱۱ هجری قمری- ۹۶۵ یا ۹۶۶ هجری قمری). شهید ثانی، فقیه شیعی شاخصی بود که در قرن دهم قمری می‌زیست. شرح لمعه از آثار شاخص ایشان است. مرحوم صاحب مدارک نیز از نواده دختری شهید ثانی است. خانواده زین‌الدین در ابتدا به خرم آباد مهاجرت کردند و بعد راهی قم شدند. از خانه - موزه باصفای این شهید غفلت نورزید. @feghh_osoul
❖ علامه حسن زاده آملی رضوان‌الله‌علیه: وقتی، به حضور شریف علامه طباطبایی رحمة الله علیه تشرف حاصل کرده بودم و عرض حاجت نمودم؛ فرمود: «آقا! دعای سحر حضرت امام باقر علیه‌السلام را فراموش مکن که در آن جمال و جلال و عظمت و نور و رحمت و علم و شرف است و حرفی از حور و غلمان نیست». اگر بهشت شیرین است، بهشت آفرین شیرین‌تر است. @feghh_osoul
الفرق بين العبادة والاطاعة والانقياد السيد عبد الأعلى السبزواري مواهب الرحمن ج١ ص٤٥ @feghh_osoul
جواب الشبهة العبائية الشيخ الوحيد الخراساني المغني في الأصول-الاستصحاب ج١ ص٤٠٠ @feghh_osoul
💐 ‌پوستر | جهش تولید با مشارکت مردم ✏️رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳: اگر ما بخواهیم جهش تولید داشته باشیم، بایستی اقتصاد را مردمی کنیم، باید پای مردم را به عرصه‌ی تولید به نحو محسوسی باز کنیم، موانع حضور مردم را برطرف کنیم. در بخش مردمی ظرفیّتهای بزرگی وجود دارد که من ان‌شاءاللّه توضیح خواهم داد در این باره و این ظرفیّتها بایستی فعّال بشود، باید از آنها به نفع کشور و به نفع مردم استفاده بشود. لذا من به این مناسبت شعار امسال را این قرار دادم: «جهش تولید با مشارکت مردم» 🌷 @feghh_osoul
قال المحقّق الطوسيّ رحمه الله في تلخيص المحصّل: العلّة الواحدة يجوز أن يصدر عنها أكثر من معلول واحد عندنا، خلافا للفلاسفة و المعتزلة. احتجّوا بأنّ مفهوم كونه مصدرا لأحد المعلولين، غير مفهوم كونه مصدرا للآخر، فالمفهومان المتغايران إن كانا داخلين في ماهيّة المصدر لم يكن المصدر مفردا بل يكون مركّبا. و إن كانا خارجين كانا معلولين فيكون الكلام في كيفيّة صدورهما عنه كالكلام في الأوّل، فيفضي إلى التسلسل. و الجواب: أنّ مؤثّريّة الشي‌ء في الشي‌ء ليست أمرا ثبوتيّا، و إذا كان كذلك بطل قولهم. تلخيص المحصّل: 237. @feghh_osoul
الاولوية العرفية الشيخ الفياض تعاليق مبسوطة-الصوم ص٣٩ @feghh_osoul
توسل واستغاثة بعض علماء العامة بالسيدة خديجة صلوات الله عليها تضمن كتاب (المقاصد الفخرى في مناقب السيدة خديجة الكبرى) توسلاً واستغاثة بالسيدة خديجة صلوات الله عليها، وهو من تأليف عفيف الدين المحجوب الميرغني (أبو السادة) من فقهاء الحنفية، مولده مكة ووفاته بالطائف، وقد كتبه في سنة ١١٧٩هـ، والكتاب لايزال مخطوطاً، وقد جاء في مقدمته هذان البيتان: بأحمد والبتول وصنو طه وبالحسنين أصحاب الكساء توسل مستغيثاً مستجيراً وبالأحباب ثم أولي العباء ثم ختم كتابه بقصيدة وسبقها بقوله: (وهذا آخر الكلام على المقاصد الفخرى في بعض مناقب السيدة خديجة الكبرى نفعنا الله بها في الدنيا والآخرة وقد ألحقتها أبياتاً متوسلاً بجيرانها عليها ومستغيثاً بها إليها وهي…) ثم ذكر قصيدةً مكونة من ١٩ بيتاً ومن تلك الأبيات: أيا عرب الحجون وخير واد تقدس سرمداً أبد الدهور حويتم للمكارم والمعالي وفزتم بالجنان وبالقصور وحزتم محشد الشرف المعلى وفقتم بالأصايل والبكور رقيتم خير مرقى بالمعلى إلى كبرى النساء وخير حور فطوبى ثم طوبى ثم طوبى لكم يا أهل هاتيك الخدور ولمْ لا والخديجة زوج طه حبيبته على مر العصور وهي السند العظيم لخير آل ومرجع آل مكة في الأمور فيا عرب الحجون بكم إليها فإني بالتطاول في القصور وها أنا في حماكم مستجير أراقب نجدة من ذي القبور ومن كبرى الأنام وخير ملجا ومن هي في العلى صدر الصدور ــــــــــــ 📍الفائدة منقولة بتصرف من كتاب (خديجة بنت خويلد عليها السلام أُمة جُمعت في امرأة) للسيد نبيل الحسني حفظه الله @feghh_osoul
التعارض بين نقل الشيخين الطوسي والنجاشي قدس سرهما 📍انظر تعليقات السيد حسن الصدر قدس سره الشريف على كتاب روضات الجنات ص ٣٦ @feghh_osoul
مقدمه حلقات.pdf
186K
💠 وجوه تقدم آموزشی حلقات بر سایر کتب 🔹 شهیدسیدمحمدباقر (رضوان الله علیه)، مقدمه ای بر کتاب حلقات نگاشته و توجیهات خود را مبنی بر لزوم تغییر کتب درسی بیان کرده است. 🔸مقدمه ای تفصیلی و حاوی مثال‌های متعددی که می‌تواند ذهن پرسش‌گر و شبهه‌دار را قانع سازد. 🔹 این مقدمه از کتاب «قواعد کلی استنباط» که ترجمه و شرح حلقات به توسط آقای رضا است، برداشته شده و تقدیم عزیزان می گردد. 🔸 هرچند، نکاتی نیز وجود دارد که سیدشهید به آنها نپرداخته و می‌تواند از وجوه امتیاز حلقات بر کفایه محسوب شود، لکن همین مقدار از مطالب شهید، اگر مورد تأمل قرار بگیرد، اطمینان خاطر به درس ایجاد خواهد کرد. @feghh_osoul
هر کس دعای مجیر را در «ایام البیض» [روزهاى سیزدهم و چهارهم و پانزدهم] از ماه رمضان بخواند، گناهش آمرزیده مى‏شود، هرچند به عدد دانه‏هاى باران و برگهاى درختان و ریگهاى بیابان باشد. و خواندن آن براى شفاى‏ بیمار و اداى دین و بى‏نیازى و توانگرى و رفع غم و اندوه سودمند است. (مفاتیح الجنان) @feghh_osoul
میلاد مبارک و مسعود سبط اکبر حضرت مصطفی صلی الله علیه وآله، و بزرگ‌زاده خانه‌ی امیر مؤمنان علیه‌السلام، و نور چشمان صدیقه کبری سلام الله علیها، و مقتدای سید و سالار شهیدان علیه السلام، کریم خاندان رسالت، حضرت معزّ المؤمنین، امام ابو محمد حسن بن علی المجتبی الزکی صلوات الله علیه، بر امام زمان عجل الله فرجه الشریف و شیعیان آن حضرت مبارک باد. @feghh_osoul
💢 منکر ضروری دین ❖ آیت‌الله‌ شبیری زنجانی: 🔹مرحوم آقا ضیاء عراقی در حاشیه ای که بر عروه زده، نظرش این است که انکار ضروری، اماره بر کفر است و خودش بما هو کفر نیست. اگر قطع داشته باشیم که این شخص به رسالت پیغمبر و توحید اعتقاد دارد، و لو اینجا اشتباهی برایش شده و این را انکار می‌کند، این محکوم به کفر نیست و مسلمان است. در واقع کسی که می‌گوید صوم دروغ است، می توان گفت شارع این را اماره بر کفر او قرار داده، و گرنه نفس انکار ضروری بی قید و بما هو، اصلا کفر نمی‌آورد، و فقط اماره است. بنابر این اگر دلیلی قطعی در بین بود با آن دلیل قطعی که در مقابل اماره هست، از اماره رفع ید می‌شود. به نظر ما این اظهر است. 📚کتاب الصوم؛ ج۱؛ ص۴۵ @feghh_osoul
✍️ شروط التوبة قال تعالى: إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ فَأُولَئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِم ويستفاد منه وجود شرطين لقبول التوبة : الأول: أن يكون ارتكاب المعصية عن جهالة، والمراد بها الانسياق وراء الهوى، كالقوة الشهوية والغضبية إذا سيطرت على الشخص. ولا يشمل مورد من يخطط لارتكاب المعصية، ومن ثم للتوبة لمحو آثار ارتكابها، فإن صدور المعصية ممن هذا تفكيره لا يكون عن جهالة، بل عن خباثة، فهو غير مشمول لمورد الآية الكريمة. الثاني: أن تكون التوبة حقيقية، وهو يحصل بالندم الحقيقي، ومن يفكر بأنه يعصي ومن ثم يتوب كيف يثق من نفسه أن توبته لاحقاً تكون مع الندم الحقيقي. بل إن من يخطط هكذا لا يكون ندمه ندماً حقيقياً عادة. نعم يمكن أن يحصل له ذلك إذا طرأ تحول حقيقي في حياته. 📚 السيّد محمد رضا السيستاني (حفظه الله)، بحوث في شرح مناسك الحج، ج١، ص٦٤-٦٥ @feghh_osoul
العقد_الحسيني_الطهماسبي_الشيخ_حسين_بن_عبد_الصمد_الحارثي_العاملي.pdf
4.85M
العقد الحسيني الطهماسبي 🖋المؤلف: الشيخ عز الدين حسين بن عبد الصمد الحارثي العاملي (ت: ٩٨٤ هـ) 📜 تحقيق: السيد أمير الميالي 📚 المصدر: التراث الفقهي للفقيه المحقق الشيخ عز الدين حسين بن عبد الصمد الحارثي العاملي، ج٣ @feghh_osoul
📌رسالة العقد الطهماسبي لوالد الشيخ البهائي ✅ إن أول من استند في إثبات الاستصحاب إلى الروايات الشريفة هو والد الشيخ البهائي ( الشيخ حسين بن عبد الصمد) المعاصر للشاه طهماسب في رسالته العقد الطهماسبي (١) أو العقد الحسيني. ولقد كانت وفاة الشاه طهماسب والشيخ حسين بن عبد الصمد في سنة واحدة، يعني في سنة ٩٨٤ هجري. وسبب كتابة هذه الرسالة أن الشاه المذكور كان مبتلا بالوسواس في الطهارة والنجاسة فكتب له الشيخ حسين هذه الرسالة لتخليصه من ذلك. 🔹وقد ذكر في رسالته بشكل صريح أن أصل الاستصحاب هو الروايات الشريفة وأنه قد استفيد منها (١ ) راجع كتاب میراث اسلامی ایران (رسول جعفریان)، ج10، ص206. 🔺خارج الأصول لآیة الله الشبیري الزنجاني 1397 هجري شمسي. @feghh_osoul
حجية مراسيل الفقهاء النقاد آية الله السيد علي السيستاني تدوين الحديث ص٥٧ بدلالة احد الاخوة (وفقه الله) تعليق: هذه مسألة جديرة بالبحث والتتبع عن المراسيل المقبولة، اسسها، المباني فيها، وثماراتها في الفقه والتاريخ. @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الفقيه السيد الخوئي (رض): "..لأن المشاهد لنا ولغيرنا أن الكافي أضبط في نقل ألفاظ الروايات من التهذيب فالوثوق بنقله دونه، فيكون الترجيح لرواية الكافي." - فقه الشيعة ج٣، حين التحدث عن رواية البختج واختلاف نقل الكافي عن التهذيب. @feghh_osoul
🔺هدیه‌ شیخ حر عاملی به علامه مجلسی 👈 محدث شهیر، شیخ حر عاملی (رضوان الله علیه) نسخه ای از ذَخائرُ العُقْبیٰ فی مَناقِبِ ذَوِی القُرْبیٰ (اثر محب‌الدین طبری شافعی) را به محدث معاصر خویش مرحوم علامه مجلسی اعلی الله درجاته پیشکش می‌کند و در طلیعه کتاب، علاوه بر فروتنی، جایگاه بلند علامه مجلسی را یادآور می‌شود و می‌نویسد: هدیة الی المولی الأجل الأفضل مولانا محمد باقر المجلسی دام مجده من مخلصه محمد الحر... @feghh_osoul
الأقوال في حكم ماء الغسالة جاء في مباني منهاج الصالحين ج١: [..وأما المقام الثاني : فيظهر من مراجعة كلام القوم أن للاصحاب في المقام أقوالاً : أحدها : القول بنجاسة الغسالة على الاطلاق ثانيها : القول بطهارتها كذلك . ثالثها : التفصيل بين الغسلة المزيلة للعين وغير المزيلة بالنجاسة في الأولى دون الثانية . رابعها : التفصيل بين الغسلة المطهرة وغيرها بالطهارة في الاولى والنجاسة في الثانية.] @feghh_osoul