eitaa logo
فقه و اصول
291 دنبال‌کننده
237 عکس
45 ویدیو
47 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 عکس تاریخی | نمایی از قم در اواخر دوره ناصرالدین‌شاه قاجار @feghh_osoul
من_سيرة_العلماء،_على_لسان_السيد_موسى_الزنجاني_ترجمة_واعداد_الشيخ.pdf
9.54M
کتاب بسیار مفید و ارزشمند من سيرة العلماء على لسان السيد موسى الزنجاني @feghh_osoul
عالم ربانی و حکیم صمدانی آیت الله شیخ صدرا بادکوبی قدس الله سره الشریف مرحوم آیت الله سید رضی شیرازی : مرحوم شیخ صدرا معمولا شرح منظومه درس می داد، ولی گاهی برای بعضی به طور خصوصی اسفار درس می گفت؛ آن هم به توصیه آقای خوئی!!! @feghh_osoul
روز معلم بر همه اساتید عزیز مبارک باد @feghh_osoul
▪️ موكب الشيخ الوحيد صباح الغد @feghh_osoul
🟩نظرية السيد السيستاني في الانقياد والتجري 🟩 قُرر للفقيه السيد علي السيستاني -حفظه الله- : ✍🏼"ذكرنا في مبحث التجري -تبعا لصاحب الكفاية- أن الانقياد يكشف عن الحسن الفاعلي وأنه مطيع، كما أن التجري يكشف عن خبث السريرة، وأما الثواب والعقاب فهما مترتبان على الحسن الفعلي وقبحه، أي على نفس العمل حسنًا كان أو قبيحًا". 📖 مباحث الألفاظ 3 [ط. إسماعيليان 1441 ق] - بقلم السيد هاشم الهاشمي: 411. @feghh_osoul
رسالة الإمام الصادق إلى شيعته.pdf
948.3K
🏴 عظم الله أجوركم من الآثار النفيسة المروية عن إمامنا الصادق -عليه السلام- رسالته التي أرسلها لشيعته، وما يميز هذه الرسالة من بين رسائله -عليه السلام- المتعددة أنه أمرهم بأربعة أمور تتعلق بها، حيث نقل ثقة الإسلام الشيخ الكليني في الكافي بسنده عن إِسْمَاعِيلَ بْنِ جَابِرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ -عليه السلام-: (أَنَّهُ كَتَبَ بِهَذِهِ الرِّسَالَةِ إِلَى أَصْحَابِهِ وَ أَمَرَهُمْ بِمُدَارَسَتِهَا وَ النَّظَرِ فِيهَا وَ تَعَاهُدِهَا وَ الْعَمَلِ بِهَا) فامتثل أصحابه لذلك واهتموا بذلك اهتماماً بالغاً بحيث أن الراوي يقول: (فَكَانُوا يَضَعُونَهَا فِي مَسَاجِدِ بُيُوتِهِمْ فَإِذَا فَرَغُوا مِنَ الصَّلَاةِ نَظَرُوا فِيهَا) 📍انظر الكافي ج٨ ص٢ 📍الملف المرفق هو كتيّب أعده السيد أسعد القاضي -حفظه الله- وهو شرح مختصر لهذه الرسالة مستل من مرآة العقول للعلامة المجلسي -رضوان الله عليه-. @feghh_osoul
صدر حديثاً لطائف البيان في فقه القرآن في ثلاثة مجلدات المستخرج من الآثار الفقهية لزعيم الحوزة العلمية المرجع الأعلى الراحل السيد الخوئي قدس سره. @feghh_osoul
🔖پرونده ویژه «اجتهاد» به‌مناسبت روز بزرگداشت محدث بزرگ شیعه «شیخ کلینی» 🔻با بیش از ۳۰ گفتار و نوشتار از اساتید حوزه و دانشگاه ✔️ نقش شیخ کلینی در گسترش علوم اسلامی/ آیت‌الله مکارم شیرازی ✔️درآمدی بر روش مطالعات روایی شیعی/ سید محمدمهدی میرباقری ✔️کلینی جامع‌ترین پایه‌گذار میراث حدیثی شیعه/ علی نصیری ✔️کلینی و نخستین گزیده‌های حدیثی شیعه دوازده امامی/ محمد اسماعیل ✔️کتاب‌شناسی کافی/ سید احمد مددی ✔️خوانش گذرا روایات نهی از قیاس در کافی شریف/ علی بهادرزایی ✔️آیا می‌‌توان کلینی را از جریان مفضل بن عمر دانست؟/ عباس مفید ✔️پاسخی به نقدهای جریان‌شناسی کلینی/ سیدمحمدهادی‌ گرامی ✔️جریان‌شناسیِ علمیِ کلینی؛ کلینی از بزرگان جریان مفضّل بن عمر است/ سیدمحمدهادی گرامی ✔️اصل بر اعتبار «روایات کافی» است، مگر دلیل قوی بر خلافش محرز شود/ سیدعلی دلبری ✔️مقایسۀ جامع بخاری با کافی کلینی/ سیدعلی سجادی‌زاده ✔️اثبات‌ناپذیری عرضه «کافی» بر امام زمان(عج)/ محمود ملکی ✔️محدثی که کتابش «کافی» است/ امیرمحسن عرفان ✔️ثقه‌الاسلام کلینی در آثار امام خمینی چه جایگاهی دارد؟/ محمدکاظم تقوی ✔️صافی در شرح کافی؛ معرفی یک شرح ارزشمند بر الکافی/ گزارش ✔️کلینی و استحسان؛ محیط‌شناسی علمی/ مصطفی قناعتگر ✔️شرح فرانسویِ «کتاب الحجه» الکافی و یک چالش/ مصطفی قناعتگر ✔️نسخه پژوهی کتاب کافی، ضرورتی اجتناب ناپذیر/ حسین عاملی ✔️تقابل کلینی و ابن‌قبه؛نگاهی بستر‌شناسانه/مصطفی قناعتگر ✔️حواشیِ انتقادیِ شیخ حر عاملی بر روایات الکافی/ مصطفی قناعتگر ✔️چرا همه اسناد کافی حجت است؟/ محمد فایزی ✔️هشت باب اساسی در ساختار کتاب کلینی/ احمد مبلغی ✔️شیخ کلینی لقبی یافت که در طول تاریخ کسی جایگزین ایشان نشد/ محمدحسن ربانی بیرجندی ✔️مقایسه شیخ کلینی با شیخ صدوق/ محمدحسین اخوان ✔️تعامل کلینی با راویان واقفی در فروع کافی/ منصور گروسی ✔️‌پژوهشی تطبیقی در احادیث بخاری و کلینی/ ‌هاشم معروف الحسنی ✔️معرفی ترجمه «فروع کافی» ✔️تجدید چاپ «الکافی» در ۱۶ جلد ✔️شرح گزیده «روایات کافی» ✔️معرفی نرم‌افزار مجموعه آثار شیخ کلینی ✔️وجود ۲۳۰۰ روایت طبی در کتاب شریف «الکافی»! ✔️شیخ صدوق و شیخ طوسی هرگز به دقت کلینی در فهم روایات نمی‌‌‌رسند/ احمد عابدی ✔️درنگی کوتاه در پژوهش‌های پنج خاورشناس درباره الکافی کلینی/ علی راد 🆔 @feghh_osoul
نصيحة الشيخ الأنصاري لتلاميذه يقول آية الله السيد أحمد الشبيري الزنجاني رحمه الله في كتابه: كان الشيخ الأنصاري يوصي تلاميذه إذا أرادوا الرجوع من النجف إلى أوطانهم فيقول لهم: 1) لا تكونوا قضاة سواء كان بقصد القربة إلى الله أو لا. 2) قوموا بالتدريس سواء كان للقربة لله أو لا. 3) قوموا بإمامة الجماعة إن قصدتم بذلك القربة وإلا فلا. 📚 الکلام یجرّ الکلام؛ ج۲؛ ص٢٢٥ @feghh_osoul
✅ آیت الله و تحول در فقه النصوص و فقه الاقوال ▫️استاد : 🔹آیت‌الله بروجردی صریحا در نظریه دارد و از متاخرین برای فهم اقوال اقدمین استفاده می‌کند. تعبیری معروف وجود دارد که حلیین لسان الاقدمین، یعنی علامه حلی‌ها زبان اقدمین هستند و اگر می‌خواهیم ادبیات آنها را بفهمیم باید سراغ لسان علامه حلیین برویم. 🔹ایشان در فقه الاقوال سخنان مهم و متمایز و اثرگذار بیان کرده ولی هیچکدام در حوزه رایج نیست به‌خصوص نظر ایشان در این باره که فهم روایات را بدون مراجعه به فقه اهل سنت به فرجام نبرید، علتش هم این است که در حوزه مکتب‌شناسی جایگاه چندانی ندارد. 🔹در مورد هم ایشان حرف جدیدی دارد؛ البته فقه النصوص، شئون مختلفی دارد و یکی از آنها فهم نصوص است. 🔹در مورد فقه الموضوع هم مباحثی داشته‌اند ولی تتبعات کاملی از ایشان وجود ندارد شبیه چیزی که امام خمینی(ره) و برخی شخصیت‌های دیگر دارند و البته نیاز هم نیست که صاحب هر مکتبی در همه بخش‌ها تحول ایجاد کند تا مکتب متمایز داشته باشد. ایشان در دو بخش تحول ایجاد کرد یکی فقه الاقوال و دیگری فقه النصوص و مرحوم شهید صدر هم در فقه‌ النصوص سخنان بسیار خوبی دارد که شایسته مراجعه است. @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️ إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ... مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا: از ميان مؤمنان مردانى‌ هستند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند، برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آنها در انتظارند و [هرگز عقيده خود را] تبديل نكردند (احزاب/۲۳). ▪️شهادت رئیس جمهور مغتنم ایران، امام جمعه محبوب تبریز، وزیر خدوم امور خارجه، استاندار ولایی استان آذربایجان شرقی و همراهانشان در سانحه دلخراش سقوط بالگرد را تسلیت عرض می نماییم. @feghh_osoul
📚 آشنایی اجمالی با کتاب‌هایی که شهید رئیسی نوشته بود حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در در کنار دروس شرعی، علوم روز در حوزه حقوق را نیز تا مقطع دکتری خوانده بود، آرایی جدید و مطابق با نیازهای روز جامعه ارائه کرده بود.👇 https://hawzahnews.com/xcRXT @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚تدقيقات في مقام الاستظهار لا يمكن الاعتماد عليها ▪️آية الله الشيخ محمد باقر الايرواني (دامت بركاته): قد يُعمل البعض دقةً في مقام الظهور وقد تكون هذه الدقة فائقة، ولكن ليس من المناسب إعمالها، وذلك من قبيل أنَّ يدقق في أنَّ النص عبّر بالفاء ولم يعبر بالواو مثلاً أو بالعكس وما شاكل ذلك فإنَّ هذه تدقيقات لا يمكن الاعتماد عليها وفي الغالب هي غير معتبرة والوجه في ذلك أمور: أولاً: إنَّ النقل للروايات عادةً هو نقل بالمعنى لا أنه نقل بالنص، وإذا كان يسوغ النقل بالمعنى فمن حق الراوي أن يضع الفاء بدل الواو أو بالعكس، فله أن يقول مثلاً:( فأكل الإمام ) أو يقول: ( وأكل الإمام ) فإنَّ معنى التعبيرين واحد وهذا التغيير البسيط في اللفظ مغتفر لأنه لا يضر بالمعنى. ثانياً: السيرة العقلائية، فإنَّ العقلاء جرت سيرتهم على عدم التدقيق إلى هذه الدرجة، فهم لا يقولون إنَّ النص عبَّر بالفاء دون الواو مثلاً وإنما السيرة العقلائية لا تعطي مزيد اهتمامٍ لمثل هذه القضايا الجزئية، وعليه فينبغي الحذر من التمسك بهذه القضايا الجزئية واستنباط حكم على أساسها فإنَّ هذا شيء غير محبَّذ. ثالثاً: إنَّ الإمام (عليه السلام) جوّز هذه الأمور الجزئية وقال للراوي إذا أردت أن تنقل المعنى فلا بأس بذاك وهذا ما ورد في صحيحة محمد بن مسلم قال:( قلت لأبي عبد الله (عليه السلام): اسمع الحديث منك فأزيد وأنقص، قال: إن كنت تريد معانيه فلا بأس )، فالإمام (عليه السلام) جوّز ذلك مادام الراوي يريد نقل المعنى فقط لا أنه يريد نقل الكلام بالنص، وإذا كان لا يريد نقل نصّ الألفاظ كما هو العادة فحينئذٍ يكون الاستنباط القائم على هذا التدقيق في التعابير هو استنباطٌ قائمٌ على أساس واهٍ. نعم نستثني من ذلك القرآن الكريم فإنَّ التعابير الواردة فيه ليست كتعابير الروايات وإنما التعابير الواردة فيه مضبوطة، فمثل الفاء والواو هنا يؤثران في الظهور، ولكن كلامنا ليس في الكتاب الكريم وإنما في باب الروايات فإنَّ التركيز على هذا المعنى واستخراج الظهور على أساس الفاء دون الواو مثلاً شيء مرفوض. ▪️بحث الأصول بتاريخ ١١-١١-١٤٤٥ هـ 🔽 @feghh_osoul
وقتی صدای بی بی سی در مورد جنایات اسرائیل درمیاد ولی متاسفانه یه عده تو ایران لال شدن از این همه توحش و نسل کشی @feghh_osoul
💠 اقسام سیره ❖ استاد معظم حاج سیدمحمدجواد شبیری: سیره بر سه قسم است: ۱. سیره عقلاء ۲. سیره متشرّعه متّخذ از سیره عقلا ۳.سیره متشرّعه مستقلّ از سیره عقلاء. مراد از سیره متشرّعه مستقل، اموری مثل تاسیسات شرعی است که امری عقلائي نیست؛ بلکه از امور شرعی و تعبّدی است. 🔹سیره عقلا سیره عقلائی که عقلاء بما هم عقلاء بر آن سیره هستند، حجیّتش نیاز به عدم ردع شارع دارد. در این بخش مباحثی مطرح می‌گردد که در جای خودش باید دنبال گردد. اینکه نحوه اثبات ردع چگونه است. یا آنکه آیا اطلاقات و عمومات برای ردع سیره کافی است یا خیر. و مباحث دیگری از این قبیل باید مورد بحث واقع شود. حاصل آنکه حجیّت سیره عقلا منوط به احراز عدم ردع است، و احراز عدم ردع، از خارج باید صورت بگیرد. 🔹سیره متشرّعه متخّذ از سیره عقلا اما در مورد سیر عقلائي که در بین متشرّعه نیز تبدیل به سیره شده است، باید گفت: خود انعکاس این سیره در بین متشرّعه کاشف از عدم ردع است. در این مورد نیاز نیست که از خارج، عدم ردع سیره متشرّعه ثابت شود. همینکه تمامی متشرّعه بر طبق آن سیره عقلا رفتار کرده‌اند، عدم ردع را ثابت می‌کند. یعنی عدم ردع، از خود سیره استفاده می‌شود و نیاز به اثبات آن از خارج نیست. سیره متشرّعه محضه نیز این‌گونه است. 🔸تفاوت سیره متشرّعه متّخذ از سیره عقلائیه با سیره متشرّعه محضه در آن است که اصل فتوی در سیره متشرّعه محضه از شرع گرفته شده است. به‌عنوان مثال، وجوب نماز که نزد تمامی متشرّعه مسلّم است، کاشف از آن است که شارع مقدّس، نماز را به نحو ایجابی و اثباتی بیان کرده است و این بیان در سیره متشرّعه انعکاس یافته است. یعنی از سیره متشرّعه، تاسیس شارع نسبت به آن مساله استفاده می‌شود. ولی سیره متشرّعه‌ای که متخذ از سیره عقلا است، منشا آن بیان شارع نیست. بلکه سیره عقلائیه بر آن بوده و متشرّعه نیز از آن پیروی کرده‌اند. ولی این پیروی از آن رو است که شارع ردع نکرده است. سیره خود کاشف از عدم ردع است. ولی سیره عقلائیه صِرف، نیازمند اثبات عدم ردع است. 🔺 درس خارج فقه؛ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ @feghh_osoul
کتاب دویست و هفتاد درمان.pdf
6.87M
💠 کتاب "دویست و هفتاد درمان" 🔹 ترجمه ۲۷۰ روایت منحصربه‌فرد از کتاب طب‌الصادقین علیهم السلام ✍ مسئول ترجمه: محمد سعادتمند 📜 روایاتی که پس از چند قرن در دسترس شیعیان قرار گرفته است. 📚 آخرین عالمی که این کتاب را دیده و به آن ارجاع داده است مرحوم شهید اول (۷۸۶ ق) بوده است. @feghh_osoul
استفتائی از محضر حضرت آیت الله درباره ها در عراق مربوط به ۱۹سال پیش ۱۰صفر ۱۴۲۶ مطابق با یک فروردین ۱۳۸۴ نشانی استفتاء در وبگاه رسمی دفتر @feghh_osoul
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ علی بابِ اللهِ المَفتوحِ و کتابِهِ المَشروحِ، ماهیَّةِ الماهِیّاتِ، مُطلَقِ المُقَیَّداتِ، سِرِّ السِّریّات المَوجودِ فی ظِلِّ اللهِ المَمدود، المُنطَبِعِ فی مِرآتِ العِرفانِ، المُنقَطِعِ مِن نَیلِهِ حَبلِ الوُجدانِ، غَوّاصِ بَحرِ القِدَم، مَهبِط الفَضلِ و الکَرَمِ، حامِلِ سِرِّ الرَّسولِ، مُهَندِس الأرواحِ و العُقولِ، أدیبِ مَعلَمَةِ الأسماء و الشُّئون، قَهرَمانِ الکافِ و النّونِ، غایةِ الظُهورِ و الإیجاد، مُحَمَّدِ بنِ علیٍّ الجواد، علیهِ الصَّلوةُ و السَّلام. 📖کتاب المناقب ✍محی الدین ابن عربی @feghh_osoul