eitaa logo
فقه و اصول
294 دنبال‌کننده
235 عکس
44 ویدیو
46 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ویژه 📹 نماهنگ | اللهُ مولانا 🔻 روایت رهبر انقلاب از دلیل قدرت ملت ایران و اعتقاد به حمایت و پشتیبانی الهی 👈 خیلی این انقلاب چیز عجیبی است، حالا حالاها دردسرها برای اربابان دنیا خواهد داشت 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢آیت الله وحید خطاب به شاه: هزار بار روی نور پا بگذاری باز هم خودت پایمال نور هستی مردک خر! 🔺صوت سخنان آیت الله هاشم آملی و آیت الله وحید در 19 دیماه 1356 🔺به مناسبت فرارسیدن 19 دیماه قیام مردم قم در اعتراض به انتشار مقاله «ایران و استعمار سرخ و سیاه» در روزنامه اطلاعات که در بخشی از آن به امام خمینی ره توهین شده بود. @feghh_osoul
«قاعده الواحد» را با تو شناختم؛ چرا که «لا یصدرُ منکِ الّا العشقُ». 🌹 روزت مبارک، نهایتِ حکمتِ صدرایی! 🔹 به نقل از کانال استاد عزیز، استاد قنبریان دهکردی ❤️ @tafaqqoh @feghh_osoul
💠 تلاش شیخ انصاری برای نگه داشتن میرزای شیرازی در نجف 🔹 میرزای شیرازى مقامش در فکر خیلى بلند بوده است. وقتى که از اصفهان به نجف مشرف مى شود شیخ هم در نجف بوده است. بعد از زیارت اراده مى کند به اصفهان برگردد. اشخاصى که از فهم عالى میرزا مطلع بودند به شیخ عرض مى کنند که حیف است ایشان برود، شما هر طورى است او را نگه دارید… 🔸 شیخ در مجلسى با او اجتماع مى کند و بحث “بیع فضولى” را مطرح مى کند که آیا اجازه کاشف است یا ناقل؟! شیخ تقریبى مى فرماید، و یک وجه را اثبات مى کند، میرزا خیلى خوشش مى آید، می فرماید: عجب تقریب خوبى است! شیخ تقریب دیگرى مى کند و طرف مقابل را اثبات مى کند میرزا مى گوید: عجب! این نقض هم بسیار نقض خوبى است. آنگاه شیخ نقض النقض را مى فرماید، و میرزا متحیر مى شود… و تا هشت مرتبه این کار را تکرار مى کند، میرزا بسیار تعجب مى کند و مى‌گوید: چشم مسافر چو بر جمال تو افتد عزم رحیلش بدل شود، به اقامت 🔹از برگشتن منصرف مى شود و ماندگار مى گردد و در درس شیخ انصارى شرکت مى کند و عاقبت به آن جائى رسید که شد. سى سال تمام ریاست به او منتقل مى شود و “وحده لا شریک له” مى گردد. و هیچ کس در قلمرو شیعه از ایران و غیر ایران جز میرزاى شیرازى را مقلد نبود. 📚 مصاحبه با آیه الله العظمی (رحمت الله علیه) در مجله (حوزه)، شماره 12 📌 مسئولین حوزه می‌بایست در کنار برنامه ریزی برای هجرت افراد مستعد از قم، و امیدهای علمی حوزه را با حمایت های مالی و معنوی در مرکز حوزه (قم) حفظ کنند @feghh_osoul
اهتمام السيد البروجردي بآراء شيخ الطائفة 📔من كتاب: من سيرة العلماء على لسان السيد موسى الزنجاني دام بقاؤه 📍ملاحظة: طبعت رسالة المهور منذ سنوات @feghh_osoul
🌐معتکف آمریکایی!! __________________ 🔻اخبار اعتکاف کشور را از کانال رسمی ستاد اعتکاف در ایتا دنبال کنید @itikaf_ir
💥وصیت فاضل هندی (م ۱۱۳۷ه‍ ق)‌ صاحب کتب متعدد فقهی و فلسفی و کلامی (از جمله کشف اللثام) در اهمیت ادبیات عرب: و وصيّتي إلى علماء الدين و إخواني المجتهدين أن لا ينطقوا في الفقه و مسائله و لا يتعرّضوا لدقائقه و جلائله إلّا بعد إتقان العربيّة بأقسامها و استقراء فنون ما تنطق به العرب أو تكتبه بأقلامها ... 📚كشف اللثام و الإبهام عن قواعد الأحكام، ج۱۱، ص: ۵۴۱ @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ان‌شاءالله همگان اعم از مسئولان و مردم در حفظ ارزش های انقلاب، پاسداری از خون پاک شهدا و انجام مسئولیت ها کوتاهی نکنند و مردم نیز با حفظ وحدت و همدلی در راهپیمایی حضور پیدا کرده تا این امانت الهی به دست صاحب اصلی اش برسد. آیت الله العظمی جوادی آملی ۱۴۰۱/۱۱/۲۱ @feghh_osoul
التراث الفقهي للسيد الخوئي.pdf
532.7K
🔴 التراث الفقهي للسيد الخوئي قدس سره استعراضٌ لما كتبه و درّسه السيد الخوئي من الأبواب الفقهية مع تنبيهات وفوائد. @feghh_osoul
🔴 ابراهیم بن هاشم قمی 🔴 🔹 برای غنای مطالب کانال و در قالب هدیه، بر خود وظیفه دیدیم تحقیقی حول شخصیت جناب قمی نزد عزیزان ارائه دهیم. باشد که این مطالب ناقص از این ناقص ترین، به وجه کامل مورد استفاده عزیزان قرار گیرد. @feghh_osoul
قسمت اول ✅ ابواسحاق ابراهیم بن هاشم کوفی قمی، فقیه و محدث قمی (از اصحاب امام جواد علیه السلام ) اصالتاً کوفی بود که در قم ساکن شد. او نخستین کسی بود که احادیث کوفیان را در قم منتشر کرد. وی پدر علی بن ابراهیم (نویسنده تفسیر قمی و از مشایخ جناب کلینی) است. 📚 تفسیر القمی، مقدمة المصحح، ص۱۰؛ به نقل از الفهرست @feghh_osoul
قسمت دوم ✅ وی فقیه، از مشایخ اجازه، راوی حدیث و از بزرگان شیعه بوده است.[۱]  کَشّی وی را از یاران امام رضا(ع) و شاگرد یونس بن عبدالرحمان دانسته است اما نجاشی در این امر تردید دارد. آیت الله خوئی با استناد به اینکه ابراهیم بن هاشم هیچ روایتی از امام رضا(ع) و یونس نقل نکرده است، تردید نجاشی را بجا می‌داند، و می‌گوید که این امر منافاتی ندارد که وی امام رضا(ع) را دیده باشد. خوئی در ادامه می‌گوید که وی از امام جواد(ع) روایاتی را نقل کرده است.[۲] به گزارش آیت الله خوئی نام وی در سند ۶،۴۱۴ روایت آمده و در میان راویان کسی به این اندازه روایت نقل نکرده است خویی همچنین او را ثقه می‌داند.[۳] کتاب‌هایی از جمله النوادر، القضاء لامیرالمؤمنین علیه‌السلام به او منسوب است.[۴] 📚 ۱ :  مقدمة المصحح، تفسیر القمی، ص۱۰؛ به نقل از التنقیح ۲ : الخوئی، معجم رجال الحدیث، ج۱، ص۲۹۰ ۳ : الخوئی، معجم رجال الحدیث، ج۱، ص ۲۹۱ ۴ : تفسیر القمی، مقدمة المصحح، ص۱۰؛ به نقل از الفهرست @feghh_osoul
🔻 ☑️ جشن باستانی ۲۲ بهمن! می‌دونستید ایرانیان باستان، جشنی به نام باذوَرَه داشتند که در روز ۲۲ بهمن برگزار می‌شد؟ مردم به انتظار نسیم برکت، اون روز رُ جشن می‌گرفتند @feghh_osoul
☑️ جشن باستانی ۲۲ بهمن وقتی ایرانیان، از دوران باستان، چشم انتظار آن بودند که در ۲۲ بهمن، نسیم اهورایی، تاریکی‌ها را از ایران دور کند. ☑️ متن کامل مقاله: همیشه برای من جالب بوده که هموطنان زرتشتی، نوزرتشتی و باستانگرا چرا این قدر به دنبال جشن و بساط سور و سات هستند. حتی جشن‌ها و مناسبت‌هایی جعل میکنند. مثل ۷ آبان که ریشه تاریخی ندارد و چند سالی است که عَلَم شده. پیش خود می‌گفتم لابد جوان هستند، شور و شوق دارند و از طرفی در معنویت ضعیف هستند و لذا می‌خواهند با این جشن‌ها آن خلأ آرامش را جبران کنند. اما بعداً فهمیدم که قضیه آن قدر هم ساده نیست. بلکه پشت پرده این جشن‌ها، نوعی رفتار سیاسی قرار دارد. وقتی که در اسناد تاریخی به یک سند عجیب رسیدم: ایرانیان باستان، روز ۲۲ بهمن هر سال را جشن می‌گرفتند! به عنوان روزی که خداوند، نسیم رحمت و برکت بر این سرزمین می‌فرستد. اصطلاحاً جشن بادبَرَه (یا باذوَرَه). باستانگرایان افراطی وابسته به صهیونیسم، اگر در پی زنده نگه داشتن هویت باستانی باشند، باید این روز را جشن بگیرند. اما می‌بینیم که این جشن را تا حد امکان، سانسور و بایکوت می‌کنند! ☑️ سند مربوط به جشن بادبره: 🔴 ابوریحان بیرونی، آثار الباقیه، ترجمه اکبر داناسرشت، تهران: نشر امیرکبیر، ص 353. ابوريحان بيرونى، الآثار الباقية عن القرون الخالية، تهران، مركز نشر ميراث مكتوب، ص 283. مشاهده اسکن: https://www.adyannet.com/fa/news/25964 🔴 رضا مرادی غیاث آبادی، فرهنگنامه ایران، تهران: نشر پژوهش‌های ایرانی، ص 260. @feghh_osoul
قابل توجه برانداز های عزیز ماکه پا انقلاب مون ایستادیم ❤️ شما هم اگه عرضه دارین وایستین ❗️ @feghh_osoul
قسمت سوم 🔹 جناب ابراهیم بن هاشم با آنکه در کثرت نقل روایت شهره عام و خاص می‌باشد لکن در کتب رجالی توثیقی ندارد. 🔘 جناب علامه حلی در کتاب رجال خود بعد از معرفی جناب ابراهیم بن هاشم مثل کتب رجالی قدماء، اینطور می‌فرماید: " لم أقف لأحد من أصحابنا على قول في القدح فيه، و لا على تعديله بالتنصيص و الروايات‌ عنه كثيرة، و الأرجح قبول قوله. " [1] فلذا این امر سبب شده، روایات وی در قسمت احادیث حِسان* قرار داده شود و وثاقت وی در علم رجال معرکه آراء است. 🔰 جناب محدث بحرانی( صاحب الحدائق الناظرة ) که به تنویع اربعه حدیث به صحیح و موثقه و حسن و ضعیف اعتقادی ندارد، بار ها بر جناب [2] و فاضل خراسانی و صاحب مدارک** اشکال و خورده گرفته که چرا احادیث جناب را در بخش حِسان قرار داده اند و حال آنکه احادیث جناب ابراهیم بن هاشم مثل صحیحه بلکه صحیحه می‌باشند[3]. [4] * حدیث حسن که یکی از انواع حدیث در تنویع اربعه سند حدیث به صحیح و موثقه و حسن و ضعیف در علم درایه می‌باشد توسط جناب سید بن طاووس و شاگردش علامه حلی به علم درایه راه پیدا کرد و قبل از آنها حدیث، به معتبر و غیر معتبر تقسیم می‌شد. ** ( جناب سید محمد موسوی عاملی، نوه دختری جناب شهید ثانی و هم کلاسی دایی اش جناب شیخ حسن عاملی( صاحب معالم) که هر دو از شاگردان جناب و جناب ملا عبدالله یزدی( مولف حاشیه بر تهذیب المنطق جناب ملا سعد تفتازانی ) بودند. ) 📚 1 : خلاصة الأقوال، ج١، ص ٤ و ٥ 2 مسالک الافهام، ج۶، ص۴۴ 3 : الحدائق الناظرة، ج۱، ص۱۵ 4 : دراية الحديث کاربردی، ج۱، ص ۱۷۱ : آية الله الشيخ محمد حسن البيرجندي حفظه الله @feghh_osoul
💥مواضع سیاسی حضرت آیت الله خوئی (ره)درباره انقلاب اسلامی ایران ✍آیت الله ره: 🔹بر خلاف آنچه که بر علیه تبلیغات شده است و افرادی سعی کرده‌اند ایشان را مخالف انقلاب و مرحوم معرفی نمایند، ایشان در تمامی مراحل نهضت از افرادی بودند که همگام با مرحوم امام از نهضت اسلامی دفاع کردند و اطلاعیه‌های بسیار تندی بر علیه دستگاه دادند و چه بسا در بعضی از موارد انقلابی تر از مرحوم امام عمل می‌کردند. 🔸مواضع آیت الله خوئی در آن زمان (سال ۱۳۴۲ش) چنین بود. اما بعد که حکومت بعث و صدام سر کار آمد، اوضاع تفاوت کرد. خفقان و اختناق بر عراق حاکم شد به گونه‌ای که اگر کسی حرفی می‌زد، کشته می‌شد... 🔻در این فضای اختناق بعضی آقایان انتظار داشتند که آیت الله خوئی همان مواضع تند و انقلابی سابق را داشته باشند. این توقعات (در محیط عراق) بسیار بیجا بود. اگر کسی کوچک‌ترین کاری انجام می‌داد، باید از زندگی خود می‌گذشت. لذا بعضی از آقایان درباره آقای خوئی واقعاً بی انصافی کردند و البته بعد هم متوجه بی انصافی‌هایشان شدند. 🔹بعد از پیروزی انقلاب هم، آقای خویی در چند مورد نشان دادند که حامی انقلاب اسلامی ایران هستند. درباره همه پرسی نظام جمهوری اسلامی، آیت الله خویی اطلاعیه‌ای صادر کردند و مردم را به انتخاب جمهوری اسلامی تشویق نمودند. 🔸در ایام جنگ مرحوم آسید علی لواسانی از آیت الله خوئی درباره مصرف سهم امام (علیه السلام) برای رزمندگان و آوارگان جنگِ ایران و عراق سؤال کرده بود و آقای خوئی هم اجازۀ نصف یا ثلث داده بودند. من خدمت مرحوم امام رفتم تا در رابطه با همین مسأله (مصرف کردن سهم امام برای رزمندگان در جنگ) از ایشان اجازه بگیرم. ایشان فرمودند: «از صدقات و خیرات استفاده کنید». من به ایشان عرض کردم: «آیت الله خوئی (که بعضی ایشان را ضد انقلاب می‌دانند) اجازۀ کتبی داده‌اند که نصف یا ثلث را خرج کنند.» امام خیلی تعجب کردند و بعد از این به بنده اجازه دادند. 🔸مرحوم هم در وفات آقازاده آیت الله خوئی (مرحوم آقا سید جمال خویی) پیام تسلیت نوشتند که کاشف از این بود که تمام این حرف‌هایی که در مورد آقای خویی زده شده اشتباه بوده است. از این رو من در طول این سالها (قبل و بعد از انقلاب) هرگاه اسم مرحوم امام را می‌برم، اسم آقای خوئی را هم دنبالش ذکر می‌کنم. 📚حدیث نصر ص ۳۹۶ ، ۴۰۵ @feghh_osoul
هدایت شده از 
هدایت شده از 
پیام یکی از نیازمندان زلزله زده خوی که درآمد مناسبی ندارند و با برادر خود به همراه دو فرزند خود در چادر زندگی می‌کنند. انشاءالله خیرین عزیز ما رو شرمنده این عزیزان نکنند. @zelzelehkhoy
🔰توصیه های مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی رضوان الله علیه در آخرین جلسات درس خارج فقهشان به شاگردان آخوند بشوید، آخوند حقیقی به حمل‌ شایع، همت بگذارید، این زحمت می خواهد. با اینکه اینجا یک چیزی بنویسی بروی بگذاری در منزل، توی طاقچه، آخر سال نمی شود این، شب و روز زحمت کشیدن می خواهد، من طلب العلی سهر اللیالی. علم حلاوت دارد، انسان وقتی که به مغز مطلب رسید و آن اصل مطلب را پیدا کرد، آن یک فرحی دارد، یک خوشحالی دارد که هیچ چیز در دنیا مثل لذت او نیست. منتهی به شرط اینکه با عملش تطبیق بکند، آن وقت لذیذ است و الا اگر با عملش تطبیق نکند که او وزر می شود لا سمح الله. دو چیز را از من داشته باشید، آن چیزی که انسان را از وصول به مرتبه عالیه که گفتم الذ اللذائذ است می رساند، انسان کأن روحش باز می شود و من شرح صدره للاسلام می شود، کأن در نعمت غوطه ور است. اگر می خواهید به این مقام إن شاءالله برسید دو تا آفت دارد: 1⃣ آفت اول یأس است، اینها را می گویم برای شما، یک وقتی در نجف روزهای پنجشنبه و جمعه دیگر من می رفتم خانه، مشغول بودم دیگر به آن مطالعاتی که داشتم، نوشته هایی که داشتم، یک روز من در یک چهارشنبه و پنجشنبه جواهر را مطالعه می کردم، البته آن جواهرهای شش جلدی، پنجشنبه و جمعه مطالعه کردم، من دیدم بر اینکه یک صفحه از این کتاب را من مطالعه کردم حالتی بر من دست داد که این جواهر شش جلد اینجوری است، من کی عمر دارم که اینها را همینجور بررسی کنم؟ این یأس است. انسان باید این عاقبت را فکر کند، خب به یک مرتبه ای از قدرت علمی می رسد که ۱۲ صفحه همان جواهر را در یک ساعت مطالعه می کند. ✅ من از استاد عزیزم (آیت الله خویی)  رضوان الله علیه شنیدم که فرمود این چهار جلد من لا یحضر الفقیه را من در یک شب مطالعه کردم. ولکن بعد از رسیدن به این مرتبه. پس یکی یأس است که مأیوس نشود، خب الان چیزی نیست، ولکن می رود به جلو، قدرت علمی پیدا می کند و آن وقت سریع رد می شود. یکی همین یأس است. 2⃣ یکی غرور، یک خرده خوانده یک چند تا مسئله اجتهاد هم کرده، حقیقتاً هم یک چند تا مسئله اجتهاد کرده، می گوید من شدم دیگر! این اگر شد وای به حال شخص. اگر غرور گرفت شخصی را چیزی نمی شود. انسان هر قدر این فقه را و اصول را، هر قدر جلو برود باز می بیند که نرسیده است به اونی که بعضی ها رسیده اند. باز ناقص است. باز می بیند فروعاتی هست. همت ببندید که برای مذهب شیعه خدمت کنید و الا متاع دنیا گذشتنی است، بالاخره همه خواهند رفت. @feghh_osoul
آیت الله العظمی جوادی آملی: اگر بین مردم و نان مردم فاصله بیافتد دیگر خبری از دین نخواهد بود آیت الله العظمی جوادی آملی: 🔹اگر بین مردم و نان مردم فاصله بیافتد دیگر خبری از دین نخواهد بود. نان یعنی اقتصاد مملکت، اگر اقتصاد صحیح نباشد خبری از دین نخواهد بود! 🔹رهبر اگر علی بن ابیطالب علیه السلام هم باشد، داشتن رهبر خوب یک طرف قضیه است، اگر مسئولین درست عمل نکنند و مدیریت نداشته باشند، مشکلات همچنان پابرجا خواهد بود. @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 آیت الله العظمی جوادی آملی با چه سرور و شادابی و شیدایی از اسرار و باطن ماه شعبان پرده برمی دارند... جا دارد مکرر دیده شود. @feghh_osoul
پیشاپیش روز جانباز را به سلالة السادات ، عالم عامل ، رهبر حکیم انقلاب اسلامی و جانباز بزرگ این انقلاب تبریک عرض می کنیم. @feghh_osoul