eitaa logo
فقه و اصول
291 دنبال‌کننده
237 عکس
45 ویدیو
47 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی رضا پهلوی جشن ایرانی‌کُشان پوریم صهیونیست‌ها را به اسرائیل تبریک گفت! @feghh_osoul
بر هم زنید یاران این بزم بی صفا را مجلس صفا ندارد بی یار مجلس آرا بی شاهدی و شمعی، هرگز مباد جمعی بی لاله شور نَبوَد مرغان خوش‌نوا را ای هر دل از تو خرّم، پشت و پناه عالم بنگر دچار صد غم، یک مشت بینوا را ای رحمت الهی، دریاب مفتقر را شاها به یک نگاهی بنواز این گدا را آیت‌الله غروی اصفهانی (کمپانی) @feghh_osoul
هدایت شده از جناح کوئیز
Janah.apk
45.62M
📣 برای اولین بار در علوم حوزوی 😍 🛑نرم افزار اندرویدی🛑 ⚜️مسابقات آنلاین علمی جناح کوییز⚜️ 📚 و... دانسته های تخصصی خودت رو تو رقابت های به چالش بکش و تقویت کن. رقابت کن🏆،آموزش ببین📑، جایزه بگیر🎁 هر ماه ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی 📎لینک دانلود نرم افزار از سایت: https://janahquiz.ir/Janah.apk ♻️برای اطلاع از زمان برگزاری مسابقات و چگونگی اهدای جوایز به کانال ایتای جناح بپیوندید: 🀄️ @janahquiz
IMG_20200308_013449_565.mp3
4.3M
فرازی از ابوحمزه... بانوای دلنشینِ فرازی از دعای 🎙️ @feghh_osoul
🔶 آیت الله مرندی(رحمه الله علیه): هیچ وقت قدم از جاده ی شرع کنار مگذار وبه ابناء زمان، که ابناء دنیا هستند، نگاه مکن. بسیاری ازاین ها آخرت را فراموش کرده تابع شیطان شده اند. این ها اسیر شهوت نفسانیه می باشند و پس ازمرگ پشیمان خواهند شد. ◼️نهم فروردین سالروز ارتحال ملکوتی آیت الله میرزا علی اکبر مرندی(رحمة الله علیه) تسلیت باد. @feghh_osoul
آیت الله علوی گرگانی می‌فرمودند: مرحوم آقاى شريعتى[۱] پيرمردى از شاگردان برجسته مرحوم آیة‌الله العظمی بروجردى بود. بنده با ايشان مباحثه مى‏كردم. البتّه مباحثه كردن ايشان با من كمال تواضعش بود. اين قصّه را ايشان براى من نقل كرده و فرمودند: وقتى آقاى بروجردى از نجف به بروجرد آمد، اعيان و بزرگان بروجرد خيلى از آقا استقبال كردند و یکى یکى ايشان را به منزل‌هايشان دعوت مى‏كردند. يک شب بزرگى از بزرگان بروجرد آقا را دعوت كرد. بنده هم به همراه آقا آن شب در آن مكان دعوت بودم. آن شب جمعيت زيادى در آن خانه نشسته بودند. بعد از صرف شام، همينطور كه در محضر آقا نشسته بوديم و استفاده مى‏كرديم يک مرتبه عدّه اى كه به آنها گروه گودار مى‏گفتند صدايشان در كوچه پيچيد. دسته‌اى بودند كه در كوچه و خيابان راه مى‏افتادند، مى‏خواندند و مى‏رقصيدند و در عروسى‌ها هم معمولا آنها برنامه اجرا مى‏كردند. جلوى هر خانه‌اى مى‏خواندند و مى‏رقصيدند و از اهل آن خانه پول مى‏گرفتند. از قضا آن شب اين دسته وارد كوچه‌اى كه آقا مهمان یکى از آن خانه‌ها بود، شدند و شروع كردند به زدن و رقصيدن. تا صداى آنها را شنيدند فوراً يک نفر از اهالى آن خانه رفت و به آنها تذكّر داد و گفت: ساكت باشيد! امشب آیة‌الله بروجردى مهمان اين خانه است. به محض اينكه شنيدند آقاى بروجردى آنجا است بدتر كردند. شعر را با صداى بلندتر مى‏خواندند. آقا با شنيدن سر و صدا گفت: چه خبر شده است؟ گفتند: اينها گروهى هستند كه در كوچه‌ها مى‏رقصند واز اهالى هر خانه پول مى‏گيرند. آقاى بروجردى مقدارى پول از جيبشان درآورد و به صاحب‌خانه گفت: اين پول را بگيريد و سريع به آنها بدهيد. صاحب خانه هم پول را از آقا گرفت و به آنها داد. وقتى پول را گرفتند خيلى خوشحال شدند، گفتند: اين خلاف انتظار ما بود. پول را گرفتند و رفتند. یکى از علماى بروجرد كه در آن مجلس نشسته بود با ديدن اين رفتار آقا گفت: حضرت آیة‌الله! شما با چه مجوّز شرعى اين پول را به آنها داديد؟ آنها خوانندگى مى‏كردند و مى‏رقصيدند آن وقت شما به آنها پول داديد؟ تا اين حرف را زد يک مرتبه آقاى بروجردى فرمود: من به دستور جدّم عمل كردم. امام حسن مجتبى علیه السلام فرمودند: «أَنَّ خَيْرَ الْمَالِ مَا وَقَى الْعِرْض»[۲] بهترين مال، مالى است كه آبروى صاحبش را حفظ كند. من با دادن اين پول، آبرو را حفظ كردم. نمى‏توانستم صبر كنم كه آنها همينطور به كارشان ادامه بدهند. ۱- مرحوم آیة‌الله حاج شیخ احمد شریعتی بروجردی (۱۳۱۶ -۱۴۰۷ق) از شاگردان آیة‌الله العظمی بروجردی در بروجرد و قم بود. وی در ۱۱ ذی القعده ۱۴۰۷ از دنیا رفت و در قبرستان ابوحسین در قم به خاک سپرده شد. (رک: در سایه سار زعامت، ج ۱، ص ۴۵۱) ۲- وسائل الشیعة، ج ۲۱، ص ۵۵۷. ......... آیت علم‌ و عمل- یادنامه آیت الله العظمی سید محمد علی علوی گرگانی- ص ۱۴۹، به کوشش سید حسین کشفی، نشر فقیه اهل بیت. @feghh_osoul
🏴السَّلَامُ عَلَیْكِ یَا زَوْجَةَ رَسُولِ اللَّهِ سیّد المرسلین 🏴السَّلَامُ عَلَیْكِ یَا زَوْجَةَ خاتَم النَّبیینَ 🏴السَّلَامُ عَلَیْكِ یَا أمُّ فاطمة الزهراء 🏴السَّلَامُ عَلَیْكِ یَا أُمَ‏ الْحَسَنِ‏ وَ الْحُسَیْنِ‏ سَیِّدَیْ‏ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّة أجمعین 🏴السَّلَامُ عَلَیْكِ یَا أُمَ‏ الأئمة الطَّاهرین 🏴🏴🏴 رحلت غم انگیز بزرگ بانوی جهان اسلام ام المومنین حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) بر ساحت مقدس حضرت ولیعصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) و محبان خاندان عصمت و طهارت تسلیت باد🏴🏴🏴 @feghh_osoul
🔹مرحوم آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸عقل را جدی و جدی و جدی بگیرید!🔸 💡 چه طور شما را دو دستی و بااحترام می گیرید؟ چه طور وقتی حضرت معصومه (س) میروید، عقب‌عقب بر میگردید تا پشتتان به ضریح نباشد؟ این خودتان را هم جدی بگیرید. وقتی فهمیدید چیزی بد است، سرسری نگیریدش. اگر عادت کردید به متابعت عقل، آن وقت یک مثل آقای بهجت گیرتان می آید و دستتان را می گیرد. دنبال پیدا کردن امثال آقای بهجت، نرو. فایده ندارد. در عوض این عقلی که خدا به تو داده را جدی بگیر.   💡اینهایی که زیاد می کنند، [عقلشان ضعیف میشود]. به عقلت رجوع کن! خودت میتوانی فکر کنی، اما به جای فکر کردن، استخاره می کنی! به جای مشورت کردن، استخاره می کنی! خدا استخاره را داده برای و مشورت؟! برای اینکه با خودت بگویی: «من که می توانم استخاره کنم، چرا مشورت کنم»؟!! مثلاً می خواهد زن بگیرد؛ بدون مشورت، استخاره می‌کند! خب همین، کار دستش می دهد. 💡اول باش. اگر عقل تو، دست تو را نگیرد و به امام زمان(ع) نرساند، هیچ عالِمی نمی تواند این کار را برای تو بکند. بین تو و امام زمان، این عقل تو است. البته از عقل نپرس چرا نماز ظهر چهار رکعت است. چرا صبح دو رکعت است؟ چرا رکوع؟ چرا سجود؟ عقل می گوید به من چه؟! من برای این کار نیامدم. 💡در هر کسی که دیدی متابعتش نسبت به عقلش بیشتر است، دوستی‌ات را با او تداوم بده. بیشتر کن. فاصله‌ات با هر کدام از دوست‌هایت به اندازه فاصله آنها با عقلشان باشد. 💡 خیلی عقل را بگیرید. عقل را بگیرید. عقل را بگیرید. @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واقعا انسان چیست ؟ چرا در عصر جدید ما هنوز قادر نیستیم تعریف ساده ، منطقی و درستی از انسان داشته باشیم ؟ @feghh_osoul
💠 مروی عنه مشایخ ثلاث: 🔹 تقریب: تمام مروی عنه های مشایخ ثلاث (احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی، صفوان بن یحیی، محمّد بن ابی عمیر) ثقه هستند؛ زیرا به شهادت شیخ طوسی در عدّۀ الاصول معروف بین اصحاب این بوده که اینها از غیر راویان ثقه روایت مسند یا مرسلی نقل نمی‌کنند. (عدۀ الأصول، شیخ طوسی، ج1، ص154) 🔹 اشکالات (معجم رجال الحديث، ج1، ص63 تا 66) 1️⃣ اشکال اول: عبارت «لایروون و لایرسلون الا عمّن یوثق به»، از جانب شیخ طوسی (ره) بوده و به ایشان بر می گردد و اثری از این مطلب در میان دیگر رجالیون متقدّم یافت نمی شود. بنابراین برای ما حجّت نیست. و منشأ این ادّعا، کلام کشّی در مورد اصحاب اجماع است؛ یعنی شیخ (ره) از کلام کشّی چنین برداشت نموده که اصحاب اجماع از جمله این سه نفر تنها از ثقات روایت می نمایند. شاهد این مطلب این است که در عبارت شیخ طوسی (ره) کلمه «غیرهم» نیز به این سه نفر عطف شده است. از سوی دیگر کلام در مورد اصحاب اجماع هیچ دلالتی بر توثیق مرویّ عنه یا موثوق الصدور بودن روایت ندارد. 🔸 جواب: اوّلاً بسیاری از کتب رجالی به دست ما نرسیده است و ثانیاً شواهدی از کلمات دیگران بر این مطلب یافت می شود. همانطور که کدر ترجمه ابن ابی عمیر می نویسد:«أصحابنا يسكنون إلى مراسيله» (رجال النجاشي، باب الميم، ص326) بنابراین نمی توان به نحو قطع یا اطمینان گفت این عبارت شیخ (ره) برگرفته از عبارت کشّی در مورد اصحاب اجماع است. 2️⃣ اشکال دوّم: شیخ (ره) خود در تهذیب و استبصار در موارد متعدّدی به مرسلات ابن ابی عمیر عمل نکرده و به خاطر مرسل بودن آن را حجّت ندانسته است. 🔸 جواب: اوّلاً آن موارد، موضع تعارض روایات است و ثانیاً مرسل ابن ابی عمیر در مقابل تعدادی روایت مسند صحیح السند واقع شده است. شیخ (ره) در چنین فضایی مرسل ابن ابی عمیر را توجیه یا طرح نموده است. پس عملکرد ایشان در تهذیب و استبصار هیچ منافاتی با ادّعایشان در مورد اینکه ابن سه تنها از ثقات نقل روایت می نمایند ندارد. 3️⃣ اشکال سوّم: اگر اصحاب هم به روایات این سه نفر عمل می کردند، معلوم نیست به دلیل این بوده باشد که این سه فقط از ثقه نقل روایت می نمودند، بلکه چه بسا آنها اصالة ای بودند و روایت هر امامی ای را که ظاهر الفسق نباشد، می پذیرفتند. 🔸جواب: اوّلاً عدّه ای از متقدّمین اصاله العداله ای بوده اند نه همه آنها و ثانیاً همین تعبیر «یوثق به» در عبارت شیخ بیانگر این است که برای آنها وثاقت اعتبار داشته است، نه چیز دیگری. 4️⃣ اشکال چهارم: اینکه این سه نفر فقط از ثقات نقل روایت می نمایند قابل اثبات نیست، مگر اینکه خود آنها چنین ادّعایی را مطرح نموده باشند و در جایی نقل نشده است که این سه نفر چنین ادّعایی کرده باشند و راه دیگری برای کشف چنین مطلبی نداریم. 🔸 جواب: تنها راه اثبات وثاقت مرویّ عنه این سه نفر، تصریح خود آنان به این مطلب نیست؛ بلکه ممکن است اصحاب از مجموع روایات آنها و شأن و منزلت ایشان، به این جمع بندی رسیده باشند. از قضا شیخ طوسی (ره) نیز چنین تعبیری دارد که:«... من الثقات الذين عرفوا بأنهم لا يروون و لا يرسلون إلا عمن يوثق به». 5️⃣ اشکال پنجم: بسیاری از افرادی که این سه از آنها نقل روایت نموده اند در رجال تضعیف شده اند و از جمله تضعیف کنندگان، شیخ طوسی (ره) در کتب رجالی خود است. 🔸جواب: با توجّه به پاسخ به اشکالات فوق و اثبات چنین قاعده ای در مورد این سه نفر، مروی عنه این سه یا وثاقتشان اثبات شده است یا ضعیفند و یا غیر آن یعنی مجهول یا مهمل. صورت اوّل که روشن است. در صورت دوّم یعنی مواردی که راوی در کتب رجالی تضعیف شده باشد، با توجه به این عبارت، بین تضعیف و توثیق، تعارض حاصل می شود مانند موارد متعدّد تعارضات رجالی، که در صورت نبود مرجّح به تساقط می انجامد. امّا در صورت سوّم یعنی مجهول یا مهمل بودن راوی، مطابق این عبارت شیخ ره، آن راوی توثیق می گردد. بنابراین این موارد نقض، قاعده را از دست ما نمی گیرد و آن را از حجیّت ساقط نمی کند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی @feghh_osoul
💥معرفی برخی از منابع بلاغت کاربردی ۱.مفصل شرح مطول ، استاد حجت هاشمی خراسانی ۲.آیین بلاغت ، استاد احمد امین شیرازی ۳.کرانه ها ، مرحوم استاد حسن عرفان ۴.معناشناسی بلاغی قرآن ، استاد عشایری منفرد. ۵.ترجمان البلاغه ، اولین اثر در بلاغت فارسی ، محمد بن عمر رادویانی قرن ۵ ۶.اصول علم بلاغت ، استاد غلامحسین رضانژاد که به تازگی مرحوم شدند. ۷.اسالیب بیانی قرآن کریم ، استاد عزت الله مولایی نیا ۸.بلاغت تطبیقی ، غلامرضا کریمی فرد ۹.الراح القراح ، فیلسوف و ادیب شهیر مرحوم ملاهادی سبزواری ۱۰.دلیل الجواهر، ترجمه و توضیح تمرین های جواهر البلاغه هاشمی ، محمود خرسندی ۱۱.معانی بیان ، غلامحسین آهنی ۱۲.بیان و معانی ، سیروس شمیسا ۱۳.جلوه های بلاغت در نهج البلاغه ، دکتر محمد خاقانی ۱۴.علوم بلاغی و زیبایی شناختی قرآن ۲ جلد، دکتر حسن خرقانی ۱۵.حافظ از دیدگاه فنون بلاغی ، محمود گودرزی ۱۶.شرح سودی بر دیوان حافظ ، محمد سودی بنسوی ترجمه عصمت ستار زاده ۱۷.شرح گلستان ، محمد خزائلی ۱۸.بلاغت از دیدگاه روانشناسی ، حسین چاووشی ۱۹.پژوهشی در جلوه های هنری داستان های قرآن ، محمود بستانی ترجمه دانش ۲۰.نگاهی تازه به بدیع ، سیروس شمیسا ۲۱. اسالیب المعانی و البیان و البدیع فی القرآن در سه جلد @feghh_osoul
افسوس که عمری پی اغیار دویدیم؛ از یار بماندیم و به مقصد نرسیدیم... سرمایه ز کف رفت و تجارت ننمودیم؛ جز حسرت و اندوه، متاعی نخریدیم... @feghh_osoul
ای‌خوش آن روزی که قبل از روزوشب فارغ از اندوه و خالی از تعب متحد بودیم با شاه وجود نقش غیریّت بکلی محو بود @feghh_osoul
💥فتوای حضرت آیت الله به رای آری به جمهوری اسلامی 💎مرحوم آیت الله خویی در تاریخ 7 فروردین 1358، سه روز قبل از آغاز همه پرسی نظام جمهوری اسلامی، ضمن نامه ای فتوای خود مبنی بر رای آری به جمهوری اسلامی را صادر کردند. 🔻متن نامه ایشان: شکر و سپاس بی حد خداوند متعال را که ملت مسلمان غیور ایران در اثر مجاهدات و فداکاری های خود توانستند آزادانه و بدون هیچ تحمیلی رای خود را اظهار دارند و در این زمینه رای اینجانب این است که همگی نسبت به تشکیل حکومت جدید جمهوریت اسلامی را انتخاب نمایند و از آنجایی که اکثریت ساحقه این ملت شیعه اثناعشری می باشند لازم است برای مراعات حقوقشان قوانین مجعوله نسبت به این اکثریت موافق مذهب آنها گردد. توفیقات همه برادران ایمانی را از درگاه خداوند متعال خواستارم. ۹۹/۴/۲۸هجری (مطابق با ۷ فروردین ۱۳۵۸) ابوالقاسم الموسوی الخوئی 🌐 http://www.psri.ir/?id=hlqey8dx @feghh_osoul
❖ برنامه زنده تلویزیونی «کلمه» با اجرای وحید یامین‌پور، شامل گفتگوهای معرفتی و سلوکی با اساتید حکمت و عرفان است که این برنامه تابحال، میزبان اساتیدی چون: استاد محمد شجاعی، استاد محمدتقی فیاض بخش، استاد محمدعلی جاودان، و استاد محمدحسن وکیلی بوده است و تا پایان ماه رمضان، اساتید محبوب دیگری نیز میهمان این برنامه خواهند بود. این برنامه شبها ساعت ۲۳ از شبکه یک پخش می‌شود و تا ساعت ۲۴ ادامه دارد. @feghh_osoul
السيد محمد رضا السيستاني (حفظه الله): [ ..وعلى ذلك فالصحيح اشتراط أن يكون الفقيه متخصصاً في جميع المجالات المرتبطة باستنباطه للحكم الشرعي سواء في اللغة أو النحو أو الصرف أو المنطق أو الفلسفة أو الحديث أو الرجال أو غير ذلك، أي أنه يجب أن يكون له الحدّ اللازم من التخصص في كل هذه العلوم أيضاً، بالإضافة إلى تخصصه في الفقه وأصوله، لتكون الفتوى التي يصدرها نتيجة لاجتهاده فقط لا بضميمة اجتهاد غيره. ] - القبسات ج١ ص١٩ @feghh_osoul
أية الله الميرزا محمد تقي المامقاني (ره) 🌿ولد سنة 1248هـ في مدينة تبريز . ⚪️لما بلغ ٢٢ من العمر غادر بلده تبريز إلى النجف الأشرف بغرض ارتشاف العلم ، ثم عاد إلى تبريز بعد أن مكث هناك بضع سنين ، ونال ما يبتغي على يد كبار العلماء والفقهاء ، وكان رحمه الله مثالاً يحتذى به في عزة النفس ومناعة الطبع فما كان يملك غير داره التي كان يسكن فيها وقد بيعت بعد وفاته لأداء ديونه. 📚 من مؤلفاته: * صحيفة الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار . * مفاتيح الغيب . * اللآلي المنظومة . * كتاب كشف السبحات . * رسالة علم الساعة . * رسالة لمح البصر . * رسالة نصرة الحق . * رسالة حول الألف باء . 🕌لبى داعي ربه في 12 شهر رمضان المبارك عام 1312هـ. @feghh_osoul
☑️ سالگرد ارتحال عارف بالله و بامر الله ، انسان العین و عین الانسان مظهر من مظاهر روح القدس سید هاشم موسوی مشهور به را خدمت همه سلاک طریق توحید، تسلیت عرض میکنیم. نوّر الله قلوبنا بانواره القدسیة @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 وقتی از طلبگی فقط صرف و نحو را خوب خوندی و می‌گن منبر برو😂 @feghh_osoul
🔺️برتری مذاکره علمی بر دعا در لیالی قدر سند ندارد 🔹 شیخ متفرداتی دارد که نظر شخصی خود اوست و‌ در جای دیگری نیامده است. از جمله گفته که: مستحب است احیای شب‌های بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برای مذاکره علم باشد و این أفضل است. 🔸 او این را نسبت به کسی نمی‌دهد و نه در کتاب «ثواب الأعمال» و نه در «کتاب مَن لا یحضره الفقیه» که مهم‌ترین کتابش است و کتاب فتوایی هم هست چیزی نقل نکرده است. در کتاب «أمالی» هم از ادلّه خودش استفاده کرده و گفته که مذاکره علم، أفضل است. 🔸پس چون حدیثی در کار نیست و شم‌ّ الفقاهه خود ایشان است، برای ما حجّت نیست. درست است که کلّیاتی از ثواب علم آمده است، ولی نگفته‌اند در این شب‌های قدر أفضل از بقیه اعمال است. پس این دعاها که خوانده می‌شود باید محفوظ شود و نباید متروک شود. نباید طلبه از این‌ها جدا شود. ☑️ گعده آیت الله در شب ۲۰ رمضان ۱٤٣٧ @feghh_osoul
♨️سوال علامه در مورد شب قدر از آیت الله شیخ محمدتقی آملی ره ✍بيش از يك سال در روايات ليلة القدر زحمت كشيدم و آنها را از جوامع روايى فريقين جمع آورى كرده ‏ام، و در فهم آنها بسيار فكر نموده ‏ام، ولى آن نكته كه اصل بود ناگفته بماند و مشكل حل نشده بود؛ مثلا با خود مى‏ انديشيدم كه شبى در هند كه مشرقى ايران است، شب بيست و سوم ماه مبارك رمضان و شب قدر بوده باشد و شب قبل آن در تهران، پس ليلة القدر واقعى كدام شب است كه ‏إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ؟ 🔹به حضور استاد آية اللّه حاج شيخ رسيدم و كارم را درباره ليلة القدر بديشان ارائه دادم، و در فهم ليلة القدر ابراز حاجت نمودم و از ايشان مدد خواستم. در جوابم فرمودند: در آن روايتى كه امام صادق، جدّه‏ اش فاطمه زهراء را ليلة القدر خوانده است دقّت كنيد. من اين حديث را در جوامع روايى نديده بودم، از اشارت استاد آملى حالت هيمانى شگفت به من روى آورد. نخستين بار همين معنى كه تازگى به عرض رسانده‏ ام به ذهنم آمد، تا حديث را در تفسير فرات كوفى يافتم و از تدبّر در آن فيض فيّاض على الإطلاق فائض شده است ففاض ثم فاض. 📚هزار و يك كلمه، ج‏6، ص: 42 @feghh_osoul
💠حکم آبستنی زن با اسپرم غیر همسر در صورتی که همسر وی عقیم و راضی باشد چه حکمی دارد ❓ ♻️پاسخ مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی : جائز نیست.❌
. من نصائح سماحة المرجع الى الشباب الاهتمام بتكوين الأسرة بالزواج و الإنجاب من دون تأخير، فإنّ ذلك أنسٌ للإنسان ومتعة، وباعثٌ على الجدّ في العمل، وموجبٌ للوقار والشعور بالمسؤولية، واستثمارٌ للطاقات ليوم الحاجة ووقايةٌ للمرء عن كثيرٍ من المعاني المحظورة والوضيعة حتى ورد أنّ من تزوّج فقد أحرز نصف دينه، وهو قبل ذلك كلّه سنة لازمة من أوكد سنن الحياة وفطرة فطرت النفس عليها، لم يفطم امرؤ نفسه عنها إلاّ وقع في المحاذير وابتلى بالخمول والتكاسل، ولا يخافنّ أحدٌ فيه فقراً فإنّ الله سبحانه جعل في الزواج من أسباب الرزق ما لا يحتسبه المرء في بادىء نظره، وليهتم أحدكم بخلق من يتزوجها ودينها ومنبتها، ولا يبالغن في الاهتمام بالجمال والمظهر والوظيفة فإنّه اغترار سرعان ما ينكشف عنه الغطاء عند ما تفصح له الحياة عن جدّها واختباراتها، وقد ورد في الحديث التحذير من الزواج بالمرأة لمحض جمالها، وليعلم أنّ من تزوّج امرأة لدينها وخلقها بورك له فيها. ولتحذر الفتيات وأولياؤهن من ترجيح الوظائف على تكوين الأسرة والاهتمام بها، فإنّ الزواج سنّة أكيدة في الحياة، والوظيفة أشبه بالنوافل والمتمّمات، وليس من الحكمة ترك تلك لهذه... @feghh_osoul
چه باید بگوییم؟ @feghh_osoul