eitaa logo
فقه و اصول
291 دنبال‌کننده
237 عکس
45 ویدیو
47 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹من كلمة لسماحة آية الله العظمى السيد الشبيري الزنجاني دام ظله حول المحقق العراقي قدس سره: سمعت من المرحوم السيد الوالد قوله: لقد عاصرت شخصين لم أر نظيرا لهما في فن البيان؛ وهما الشیخ آغا ضياء الدين العراقي، والحاج الميرزا محمد صادق الخاتون آبادي الأصفهاني. كان الآغا ضياء الدين زميلاً في البحث العلمي للشيخ عبد الكريم الحائري، وكانا متقاربين في السن، لقد درّس البحث الخارج ما يقارب ستين عاما، وكان محنّكا في علمي الفقه والأصول. كان الآغا ضياء الدين شخصاً متفکّراً شديد الولع بالعلم والمعرفة، وكان يحرص أشدّ الحرص أن يستوعب تلامذته الموادّ العلميّة التي يُدرَّسها لهم، وكان يزور منازلهم ليشرح لهم الدروس. كان السيد الگلبيگاني يقول: شاركت في درس الاغا ضياء الدين وأشكلت عليه، فأجاب عما قلت، مرة ثانية طرحت إشكالا آخر فعاد بدوره وأجاب، نعم كنت أحرص على التوقف قبل أن يثار غضبه، ولكنه كان يشعر أنني لم أقتنع فكان يستمر في البحث حتى أستوعب المسألة بشكل كامل. رضوان الله عليه. @feghh_osoul
نابغة الفكر الأصولي @feghh_osoul
در هنگام تعارض بین مفهوم غایت و مفهوم شرط چه کنیم؟ کدامیک اقوی است؟ 🔸 و منها: ما إذا وقع التعارض بين مفهوم الشرط و مفهوم الغاية، كقوله: « يجب الامساك إلى الليل» وقوله: «إن جاءك زيد فلا يجب الامساك في الليل» [١] فان مفهوم الشرط يقتضي وجوب الامساك في الليل عند مجيء زيد [٢] و مفهوم الغاية يقتضي عدم. ولكن لما كان ثبوت المفهوم للقضية الشرطية بمقدمات الحكمة ـ كما بيناه في محلة ـ بخلاف القضية الغائية فإنها بالوضع تدل على انتفاء حكم ما قبل الغاية عما بعدها، فاللازم تقديم مفهوم الغاية على مفهوم الشرط وسقوط القضية الشرطية عن كونها ذات مفهوم. [١] لا يخفى: أن المثال لا ينطبق على ما نحن فيه، فان النسبة بين المفهومين هي العموم المطلق، فلا وجه لرفع اليد عن مفهوم الشرط مع كونه أخص من مفهوم الغاية، ولكن الأمر في المثال سهل (منه). [٢] كذا في النسخة، والصواب: عدم مجيء زيد (المصحح). 📚 فوائد الأصول، النائینی، تقریرات الكاظمي الخراساني، الشيخ محمد علي ج4 ص732و 733 @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت آیت الله سید علی میلانی حفطه الله: وجه تمایز شیعه تبری است نه تولی @feghh_osoul
✔️ نظر مرحوم میرزا کاظم قاروبی تبریزی(ره) در مورد تفاوت سطح علمی رسائل و مکاسب 📚 سینای معرفت ص47 @feghh_osoul
السيد السيستاني مدافعاً عن القرآن الكريم @feghh_osoul
می‌ترسم اگر نگویم، یادم برود! درگذشته گاهی افراد یک کتاب را چند بار می‌خواندند. آقای جوادی آملی یک جلد اسفار را پیش سه نفر خوانده است. چون ملاک ایشان، فهمیدن و نقد کردن بوده نه رد شدن و پاس کردن. ولی امروزه حوصله‌ها کم شده است. همان یک‌بار هم به‌زور می‌خوانند. آقای شهیدی اخیرا به بنده می‌فرمودند این اواخر که سن مرحوم آیت الله آقای میرزا جواد آقای تبریزی بالا رفته بود، به ایشان می‌گفتیم دیگر اصول نگویید و به همان فقه بسنده کنید. ایشان می‌فرمودند: می‌ترسم اگر نگویم، یادم برود. این اهمیت اصول فقه را نشان می‌دهد. آیت الله شب زنده دار @feghh_osoul
پاداش علمایی که در روستا تبلیغ می کنند، بیشتر از مراجع تقلید است! روزی مرحوم آیت الله العظمی بروجردی سر درس فرمودند: من حاضرم ثواب صد روز عمرم را به شما بدهم و شما ثواب یک روز عمرتان را به من بدهید! شاگردان عرض کردند: ثوابِ عمرِ ما چه ارزشی در مقابل عمر پر برکت شما دارد؟ فرمودند: من که از خانه می‌خواهم به مسجد اعظم جهت تدریس بیایم، زیر بغلم را می‌گیرند و به درشکه سوارم می‌کنند و برای بیش از هزار نفر از فضلا و مجتهدین درس می‌گویم که حرف‌هایم را می‌فهمند ولی شما به روستاها می‌روید، پشت کوه که چه بسا با مسائل اولیه اسلام آشنا نیستند، آنان را با اصول اعتقادی و احکام اسلام آشنا می‌کنید و آنان را به راه راست هدایت می‌کنید و چه بسا آن‌ها قدرتان را نمی‌دانند طبعاً کار شما مصداقِ «افضلُ الاعمالِ احمزُها- برترین کارها، دشوارترین آن‌ها خواهد بود. زین العابدین قربانی لاهیجی @feghh_osoul
يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي
ای فَرَس! با تو چه رخ داده که خود باخته‌ای؟ مگر اینگونه که ماتی، تو شَه انداخته‌ای؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | یک نفری نظری می‌دهد، قبول ندارید؟ کرسی نظریه‌پردازی تشکیل بشود، با استدلال ... مسئله تکفیر و رمی و این حرف‌ها را بایستی از حوزه ورانداخت ... یک گوشه‌ای از حرفشان با نظر بنده حقیر مخالف است، بنده دهان باز کنم رمی کنم؛ نمی‌شود این جوری. @feghh_osoul
✍ شعبان جعفری ملقب به شعبان بی مخ که پادوی اصلی دشمن در کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ بود در ۲۸مرداد ۸۵ از دنیا رفت .جالبه!!! @feghh_osou
💢اصول فقه و علم کلام چگونه به هم کمک می‌کنند؟/ استفاده شیخ انصاری از علم کلام در بحث اجرای حدود ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹مرحوم شیخ انصاری در کتاب البیع در بحث ولایت فقیه، بحث را به اجرای حدود می‌کشاند. آیا حدود باید در زمان غیبت جاری شود یا نه؟ شیخ زیر بار نمی‌رود و می‌گوید اثبات ولایت فقیه بر اجرای حدود اصطلاحا «دونه خرط القتاد» است یعنی بسیار دشوار است. این در حالی است که اجرای حدود موجب نزول رحمت است ولی ایشان پاسخ می‌دهد مردمی که لیاقت نداشتند امامشان را نگه دارند حقشان همین است. خب این بحث کلامی است. شاید از هزار فقیه یک فقیه پیدا شود این بحث را با بحث غیبت امام و سببیت مردم برای غیبت امام پیوند بزند و پای آن بایستد. 🔸شما چه اصولی و فقهی و چه کلامی باید متوجه باشید از عناصر دانش متقابل استفاده کنید. مثلا در بحث رابطه ولایت و محبت اهل بیت(ع) با نجات انسان یک مشکلی وجود دارد. یک روایت می‌گوید کسی که محبت ما را داشته باشد اهل نجات است ولو غرق گناه باشد. روایت دیگری می‌گوید برزختان با خودتان است قیامتتان با ما، یا حق الناس با شما، حق الله با ما. در هر صورت ضمن اینکه به اصل ارتباط توجه دارید باید در بزنگاه این مسئله را فراموش نکنید و از آن استفاده کنید. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72682 🆔 @feghh_osoul
عاشقان روی او را خانه و کاشانه نیست مرغ بال و پر شکسته، فکر باغ و لانه نیست گر اسیر روی اویی؛ نیست شو، پروانه شو پای‏بند ملک هستی، در خور پروانه نیست می‏گساران را دل از عالم بریدن شیوه است آنکه رنگ و بوی دارد، لایق میخانه نیست راه علم و عقل با دیوانگی از هم جداست بسته این دانه‏ها و این دامها دیوانه نیست مست شو، دیوانه شو، از خویشتن بیگانه شو آشنا با دوست، راهش غیر این بیگانه نیست روح‌الله الموسوی الخمینی 🔺 @feghh_osoul ‌ ‌
💠 پاسخ ادیبانه 🔹 مرحوم آیة‌الله‌زاده مازندرانی¹، اصرار داشت که صاحب «مجمع البيان» اهل مازندران بوده و «طَبَرسی» صحیح است و اگر کسی خلاف این مطلب را می‌گفت، ناراحت می‌شد. 🔸 وی چون با مرحوم والد رفیق بود، نامه‌ای به ایشان نوشت و نظر ایشان و مرا درباره این موضوع پرسید. مرحوم والد با من صحبت کرد و به این نتیجه رسیدیم که وی اهل تفرش و «طَبرِسی» صحیح است. ایشان برای این‌که مرحوم آیة‌الله‌زاده ناراحت نشود، خیلی ادیبانه و ظریف خطاب به وی نوشتند: «ما هر چه کردیم که تمیمه او را از چوب‌های جنگل مازندران تهیه کنیم، فراهم نشد!» تمیمه به چوب‌هایی می‌گویند که بعنوان حرز برای بچه‌ها استفاده می‌شود. 1⃣ شیخ محمّد باقر آیة‌الله‌زاده مازندرانی متوفای ۱۳۸۸ فرزند شیخ حسین ابن شیخ زین‌العابدین مازندرانی از رفقای مرحوم والد. (ش) 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۴ ص ۳۶۳ @feghh_osoul
💠 كتاب «الضعفاء»¹ 🔹 مرحوم آقای خویی² و شیخ آقابزرگ تهرانی³، کتاب «الضعفاء» را از ابن غضائری نمی‌دانند. 🔸 ابن غضائری یا هر کس که مؤلف کتاب «الضعفاء» است، چون به متن‌شناسی عنایت داشته، براساس تشخیص خود، با ملاحظه متن و بدون شاهد خارجی به قضاوت پرداخته و راویان را جرح کرده است؛ مثلاً اگر روایتی به عقیده او دارای مضمون غلوآمیز در مسأله ولایت بوده، آن را جعلی می‌شمرد. 🔹 مؤلف کتاب که مظنون است ابن غضائری باشد، هر چند متن‌شناسانه جرح کرده و این روش چندان معتبر نیست، ولی در بیان طبقات روات و كنى و القاب و نسب و امثال آن بسیار دقیق بوده و نظر او در این جهت حتی بر نجاشی هم تقدّم دارد. 🔸 ابن غضائری علاوه بر «الضعفاء»، كتاب «الثقات» نیز داشته، ولی چون به دست ما نرسیده و فقط جرح‌های او به دست ما رسیده، به جرّاح بودن معروف شده است. 🔹 نسبت او با سایر رجالیون در جرح و تعدیل، عامَّيْن من وجه است؛ یعنی در برخی موارد که دیگران تعدیل کرده‌اند، جرح کرده و در مواردی هم برخلاف دیگران، تعدیل کرده است. 1⃣ رجال الطوسي ؛ ص ۴۲۵ الرقم ۶۱۱۷. 2⃣ معجم رجال الحدیث ؛ ج ۱ ص ۹۶. 3⃣ الذريعة ؛ ج ۱ ص ۸۸ - ۸۹ ، الرقم ۱۶۴. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۴ ص ۳۵۵ @feghh_osoul
: حول شروح المكاسب وحواشيه @feghh_osoul
🔵 🔵 👈 قوله سبحانه: { إنّ الّذین قالوا ربُّنا الله ثمّ استقاموُا تتنزّل علیهم الملائکة } اگر مثلاً هیزم تری یا اِنگِشت ذغالی را مکرر در جوار آتش بگذارند و بردارند آن هیزم و ذغال، آتشین نمی شوند؛ استقامت در جوار آتش می خواهد تا به وصف آتشین متصف شود؛ مراقبت که کشیک نفس کشیدن است از استقامت فروغ می گیرد و ملکه و اقتدار حاصل می شوند. بهره ای که از اعمال بدون استقامت عائد می شود، حال است نه ملکه؛ و مکاشفات و القاءات سبّوحی که : { تتنزّلُ علیهمُ الملائکة } اشارت بدان است، از ملکه حاصل می شوند نه از حال. @feghh_osoul
استاد ربانی بیرجندی +.mp3
29.35M
💥نشست علمی "سیر تطور کتب کلامی و اعتقادات شیعه" 🎤استاد محمدحسن 🏢موسسه علمی پژوهشی کلامُنا - مشهد 🌸 @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «تسلط و تدریس خوب رسائل، كفايه و سطح اسفار تازه اول درس خواندن است...» حوزه علمیه در هر عصری باید 8، 10 تا در حد مرحوم نائینی و آقاضیاء و علّامه طباطبائی داشته باشد. کمتر از این اتلاف عمر است! مبادا کسی خودش را قانع کند به اینکه کتاب نوشتم. ٩٢/١١/١٠ 👈🏻 کانال رسمی دفتر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی @feghh_osoul
ص ⚫️ مسمومیّت رسول اکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) ، در منابع شیعی 👈🏻 شیخ مفید (ره): «قبض بالمدینة "مسموما" یوم الاثنین للیلتین بقیتا من صفر.» 📓المقنعه ، صفحه ۴۵۶ . 👈🏻 شیخ طوسی (ره): «قبض بالمدینة "مسموما" یوم الاثنین للیلتین بقیتا من صفر سنة عشرة من الهجرة.» 📚 تهذیب الاحکام، ج ۶ ، ص ٢ . 👈🏻 علّامه حلیّ (ره): «قبض بالمدینة "مسموما" یوم الاثنین للیلتین بقینا من صفر سنة عشرین من الهجرة.» 📚 الاحکام ، جلد ٢ ، صفحه ١١٨ . @feghh_osoul
یک عمر ملامت شدی و طعنه شنیدی ای وای که از دوست و دشمن چه کشیدی از دورۀ شش سالگی‌ات تا دم آخر دائم ز خدا مرگ خودت را طلبیدی یک لحظۀ شیرین اگرت بود، همان بود کآن زهرِ شرربارِ جگرسوز چشیدی چل سال ز خارِ نگهِ قاتل مادر بر سینه چو گل، پیرهن صبر دریدی پای سخنِ تلخ‌تر از زهرِ خطیبان بنشستی و خون خوردی و انگشت گزیدی مظلوم‌تر از حیدر اگر هست، تویی تو کآن قصه که بابای تو نشنیده، تو دیدی روزی که عدو بی ادبی کرد به مادر صدبار پریدی و به دستش نرسیدی دنبال تو می‌گشت در آن کوچۀ تاریک چشمی که نه می‌دید سیاهی نه سفیدی نه دیدۀ دیدن، نه توانایی رفتن تا خانه تو دستش بگرفتی و کشیدی گفت ای پسرم، چشم پدر بر دهن توست از واقعۀ کوچه، ندیدی، نشنیدی علیرضا_قاسمی علیه السلام @feghh_osoul
🔺سیره 🎤آیت الله سید احمد : 1.سیرۀ متشرعه برعکس سیرۀ عقلا متاثر به شریعت است. به‌عبارت دیگر سیرۀ عقلا عادتاً مؤثر در استنباط و سیرۀ متشرعه متاثر از آن است. 2. اگرچه هر دو سیره احتیاج به اثبات دارند (باید ثابت شود که این سیرۀ عقلاست و آن سیرۀ متشرعه است)، اما در باب سیرۀ عقلا بعد از ثبوت باید ثابت شود شارع ـ ولو با عدم ردع ـ آن را امضا کرده. به هر حال اگر مطلبی در عرف عمومی ـ نه عرف متساهل ـ ثابت شد که عادتاً عامۀ مردم انجام می‌دهند و در منظر شارع بوده و شارع ردع نکرده، همین کافی و یکی از راه های اثبات حکم است، اما در سیرۀ متشرعه نکتۀ اساسی این است که بعد از ثبوت سیره (به اتصال تا زمان معصوم) دیگر عدم ردع لازم نیست و خود سیره بنفسه ارزش علمی‌ای مانند ارزش علمی اجماع دارد (کاشف از قول امام (ع) است). 3. در سیرۀ متشرعه اگر دلیلی بر خلافش آمد دیگر نوبت به انعقاد سیره نمی‌رسد. (خارج فقه ۱۳۹۷/۱۱/۶ ) @feghh_osoul