eitaa logo
فقه و اصول
291 دنبال‌کننده
237 عکس
45 ویدیو
47 فایل
ادمین @MasoudDorosti
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ فرزندان حاج آقا محسن عراقى (حاج آقا مصطفى و برادرش) در درس آخوند و سيد حضور مى ‏يافتند و بحث را تعقيب مى‏كردند. زمانی كه به درس آخوند ‏رفتند، ايشان براى اثبات نظريه خودش ادلّه و براهينى قوى اقامه می كرد؛ چندان كه آن دو قانع گرديدند و هوادار نظريه آقاى آخوند شدند؛ اما بعد كه به درس مرحوم سيد رفتند، مرحوم سيد بر نظريات مخالف خويش در باب مقدمه واجب (و از آن جمله: مبانى نظر آخوند) نُقوض و ايرادات مختلفى را وارد ساخت و اينان ديدند كه اشكالات سيد ظاهراً وارد و بى ‏جواب است و نظريه مرحوم آخوند قابل دفاع نيست. 🔰 مع الوصف زمانى هم كه اشكالات ياد شده با آخوند در ميان نهاده می شد، ايشان آنها را پاسخ می گفت و به همين گونه، سيد نيز متقابلاً با وارد ساختن نقوض تازه، از نظريه خود دفاع می كرد؛ فرزندان حاج آقا محسن عراقى درمانده بودند كه كدام نظريه را برگزينند؟ 🌸 آخرالامر گفتند اين طور نمی شود! خوب است هر دو استاد را در مجلسى واحد جمع كنيم تا حضوراً در اين مسأله با هم بحث كنند و معلوم شود كه حق با كيست؟ مجلسى تشكيل دادند و از هر دو دعوت كردند. پس از تشكيل مجلس و حضور آخوند و سيد در آن، گفتند كه: شما دو بزرگوار، هر دو اصول می گوييد و بحثتان نيز درباره وجوب مقدمه است، منتهی شما (خطاب به آخوند) ذات مقدمه را واجب می دانيد و شما (خطاب به سيد) قائل به مقدمه موصله هستيد. امروز می خواهيم ببينيم كدام نظريه درست است و غرض از دعوت شما آقايان نيز روشن شدن همين امر است. ❇️ سيد رو به آخوند كرد و خطاب به ايشان گفت: شما در باب مقدمه، غير از حرف هاى آقاى كلانتر (ميرزا ابوالقاسم، مقرّر معروف درس ) مطلبى اضافه داريد؟ آخوند گفت : خير، همان حرف هاست. ما ذات مقدمه را مطلقاً واجب می دانيم. مرحوم سيد نقضى بر نظريه وى وارد كرد و گفت: اگر كسى در آب غرق شد و طريق رسيدن به او و نجات وى، منحصر در عبور از خانه زيد باشد، شما می فرماييد اگر كسى نه به قصد نجات غريق، به آن خانه برود، بايد نمازش بدون رضاى صاحب‏ خانه درست باشد؛ چون خانه مزبور، حسب فرض، طريق منحصر براى نجات غريق است و ورود به آن خانه ـ از باب مقدمه ـ واجب است و نمی تواند حرام باشد؛ لذا نماز كسى هم كه بدون قصد نجات وارد آن خانه شده، بايد صحيح باشد. آيا شما ملتزم به صحت نماز چنين كسى هستيد؟ با قول به وجوب ذات مقدمه ناگزير بايد ملتزم به چنين چيزى بشويد؛ در حالى كه درست نيست. ✳️ مرحوم آخوند براى يافتن پاسخ اين اشكال، عميقاً به فكر فرو مى‏ رود؛ چندان‏ كه از مجلس و اوضاع و احوال آن غافل می‌گردد. سكوت و تفكر آخوند مدت نسبتاً زيادى ـ ظاهراً حدود يك ساعت و نيم ـ به طول مى‏ انجامد و آسيد محمد كاظم يزدى پس از گذشت نيم ساعت، وقتى مى ‏بيند از پاسخ خبرى نيست، برخاست و مجلس را ترك كرد. چندى بعد آخوند سربرداشت و گفت: «جواب را پيدا كردم!» و سراغ سيد را می‌گيرد. آشيخ على شاهرودى ـ از شاگردان آخوند كه به درس سيد نيز رفته بوده است ـ می‌گفت: خوب شد سيد رفت و الاّ اگر مانده بود به مجرّد شنيدن پاسخ شما، چند نقض ديگر به شما وارد می‌كرد كه شما بايد براى يافتن پاسخ آنها ساعت ها فكر می‌كرديد! منبع: کتاب شیعه، جلد 4 به نقل از آیت الله شبیری زنجانی @feghh_osoul
کارگاه فقه جلسه ۳.m4a
23.82M
جلسه سوم استاد قهستانی 🔰 بررسی فقهی امر به معروف و نهی از منکر 🔰 اجتهاد بر مبنای اسلام مکی یا مدنی؟ 🔰 ویژگی های @feghh_osoul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش BBC فارسی از نخستین رساله عملیه فارسی! / توضیح‌ المسائل در یک دقیقه و پنج‌ بند 🎙پادکست کامل در BBC فارسی ➖در این پادکست یاسر میردامادی، پژوهشگر دگراندیش دین و فلسفه، از ماهیت به قلم علی‌اصغر کرباسچیان می‌گوید. ➖گفته شده از آنجا که رساله اولیه ، فهمش برای مردم مشکل بود و الفاظ عربی زیاد داشت؛ معروف به علامه کرباسچیان و علی‌اصغر دبیر برجسته ادبیات و تاریخ مدارس قم، آن را روان‌نویسی کردند که مبنای تدوین بعدی شد. @feghh_osoul
4_6037151063713254386.pdf
655.9K
📚نام کتاب: حقارت سلمان رشدی (نقد کتاب سلمان رشدی) ✍️نویسنده: مصطفی حسینی طباطبایی 📄تعداد صفحات: ۴۵ 📖این کتاب در سال ١٣۶٨ هجری شمسی در نقد مطالب سلمان رشدی نوشته شده است. مطالبی که در کتاب مطرح شده است: دشمنی دیرینه با اسلام، ولتر و پیامبر اسلامﷺ، خاورشناسان مغرض، سلمان رشدی و بازگشت به قرون وسطی، ترفند رشدی در شیوه‌ی نگارش، حقارت سلمان رشدی، ای آزادی! بنام تو چه جنایت‌ها که نکرده‌اند. @feghh_osoul
✅ اشباه و نظائر بخشی از فقه است که از قواعدی که شبیه یکدیگر و تا حدی کلی هستند بحث می‌شود. 📚 برخی از کتب مربوطه: 1⃣ " الاشباه و النظائر في قواعد و فروع فقه الشافعية " اثر جلال الدین 2⃣ " الأشباه والنظائر " اثر عالم حنفی " ابن جُنیم مصری" @feghh_osoul
🔴 جناب سیوطی در کتاب خودش به ۵ قاعده اشاره کرده و فروعات آن را در ذیلش مطرح می‌کند مثلا این قاعده: 🔹 «الأمور بمقاصدها والأعمال بالنيات» که دارای سه فرع است : 1⃣ اصالت قاعده: اصل این قاعده، برگرفته از روایتی صحیح و مشهور از پیامبر(ص) است که فرمودند: «إنما الأعمال بالنيات» 2⃣ ابواب فقهی مربوط به این قاعده: در این زمینه، به اقوال برخی از بزرگان، پیرامون تعظیم شأن این حدیث و جریان قاعده مربوط به آن در بعضی از ابواب فقهی، اشاره شده است؛ از جمله در روایتی از ابوعبیده، چنین آمده است که: «در اخبار نبی(ص)، روایتی جامع‌تر، غنی‌تر و پرفایده‌تر از این روایت وجود ندارد». امام شافعی، احمد بن حنبل، ابن مهدی، ابن مدینی، ابوداود، دارقطنی و برخی دیگر نیز معتقدند قاعده برگرفته از این روایت، ثلث علم می‌باشد. 3⃣ اموری که نیت به‌خاطر آنها تشریع شده است: که مهم‌ترین آنها، عبارت است از: تمییز عبادات از عادات و تمییز رتبه برخی از عبادات از رتبه بعضی دیگر، مانند وضو و شستشوی دست و صورت که متردد است بین تمیزی و خنک شدن و عبادت، یا امساک از مفطرات که گاهی به‌خاطر بیماری و پرهیز است و گاهی نیز به‌خاطر عدم احتیاج به آنها، یا جلوس در مسجد، که گاهی برای استراحت است و گاهی برای عبادت، یا دفع مال به دیگری که گاهی برای هبه به‌خاطر اغراض دنیوی است و گاهی قربة الی الله و برای زکات، صدقه و کفاره و... ✳️ منبع : الاشباه و النظائر ، جلال الدین سیوطی ص ۸ الی ۱۲ @feghh_osoul
Noor-Book.com الأشباه والنظائر في قواعد وفروع فقه الشافعية.pdf
12.13M
📖 کتاب الاشباه و النظائر فی فروع فقه الشافعیة 🖍 اثر ابوبکر جلال الدین 📚 چاپ بیروت @feghh_osoul
✅ سه نوع کتاب که اهل سنت آنها را تالیف کردند و علمای شیعه نیز تالیفاتی داشتند: 1⃣ : از اهل سنت قدیمی ترین کتاب برای القرافی مصری ، به نام الفروق است که جناب 94 قاعده از کتاب الفروق را در «القواعد والفوائد» خویش آورده و بسیاری از آنها را مورد نقد قرار داده است؛ مثل امکان یا عدم امکان امر تخییری یا انواع مصالح که مورد نقد شهید قرار گرفته است.* 🔴 از کتب علمای شیعه: 🔸 «النُزهة» تالیف مرحوم یحیی بن سعيد حلی استاد جناب ( با تعلیقه مرحوم ) 🔹 کتاب «القواعد و الفوائد» 🔸 «القواعد الفقهیة»، تالیف آیة الله، سید حسن موسوی بجنوردی 🔹 «القواعد الفقهیة» تالیف مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی 🔸 «القواعد الفقهیة» تالیف آیت الله العظمی مکارم شیرازی 2⃣ : مثل کتاب و ابن نجیم مصری 3⃣ تخریج الفروع علی الأصول: یک کار تمرینی برای در زمان قدیم که در حوزه ها مرسوم بوده است . بدین صورت که یک فرع کلی تر را مطرح کرده و سپس بر فروع جزئی آن را تطبیق می‌کردند؛ از باب: " علينا إلقاء الأصول و عليكم التفريع " 🌷مثل کتاب «تمهید القواعد» تالیف 🌷 *جهان‌گیری، محسن، «تعامل فریقین در گستره دانش اصول» ص ۷۱ و ۷۲ @feghh_osoul
🌷 مطالب زیادی از پست های کانال ، برگرفته از دروس حفظه الله البته همراه تعلیقیه و حاشیه و ویرایش می‌باشد. 🌷 @feghh_osoul
هدایت شده از 🇮🇷 خانه زبان ایران 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ هر یک از عزیزان که قصد یادگیری زبان انگلیسی رو دارند حتما حتما این کلیپو ببیند و به دوستان خود بفرستند. 🔴 به توضیحات با دقت گوش کنید 🔴 آیدی بنده 👇 @MasoudDorosti ❇️ کانال آموزش انگلیسی EN021 👇 @English021 https://eitaa.com/joinchat/1702297644C28fbf3fe8c
🌺 اشاره به یکی از اسرار نماز در ذیل کتابی فقهی 🌺 مرحوم آية الله العظمی در بمناسبت حرمت استقبال قبله در حال تخلی تذکر و موعظه زیبائی را نقل می کند، مبنی بر اینکه وقتی شارع راضی نیست که در حال تخلى استقبال به قبله شود بجهت عظمت خانه خود گرچه مسافتهای طولانی فاصله باشد. چگونه رضایت میدهد تا قلب که خانه حقیقی اوست مملو از كثافات باشد.* *مستمسک العروة ؛ ج۲ ؛ ص ۱۹۵ @feghh_osoul
۱۱۱۱.m4a
30.33M
جلسه چهارم استاد قهستانی @feghh_osoul
✅ اسامی، نام کتب و تاریخ وفات علمای مشهور اهل سنت و شیعه ✅ @feghh_osoul
ManhajShinasiDarTahsilIlm.mp3
16.26M
💥جایگاه و تاثیر منهج شناسی در تحصیل علم 🎤استاد محمدحسن @feghh_osoul