eitaa logo
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
500 دنبال‌کننده
51 عکس
1 ویدیو
16 فایل
☎️ ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/mykarin مبادی و مبانی ‌‌‌ 🆔️https://eitaa.com/loghat1 ℹروش شناسی تحلیلی لغویان🆔️ https://eitaa.com/joinchat/795738470Cc8df11aa07
مشاهده در ایتا
دانلود
استفاده از رحمت ویژه پیامبر اکرم ص.mp3
2.99M
🎙سخن آغازین جلسه 27 ص 🔰به گفته مرحوم کلینی، شیخ مفید و مشهور شیعه روز دوازدهم روز ولادت نبی مکرم اسلام هست؛ هرچند در دوره معاصر هفدهم ربیع الأول مشهور شده است. 🔰این که ولادت در چه روزی هست مهم نیست بلکه آنچه مهم است این ایام مبارک است که زمینه بهره گیری از (ص) را بیشتر فراهم می کند. میزان بهره گیری ما از این رحمت به خود ما بر می گردد. 🔰سیره ائمه اطهار این بوده است که در امور بزرگ (چه خواسته های بزرگ و چه گرفتاری های بزرگ) به ایشان پناه برده و از ایشان درخواست می کردند. این یک الگو است که در واقع عمل کردن به آیات قرآن کریم است. 🔰 شاید ارتباط و شناخت ما نسبت به پیامبر آنگونه که باید نیست. برای شناخت ایشان لازم است که به مراجعه کرد؛ یعنی از کتاب های دم دستی عبور کرد. این کتاب ها پردازش سیره پیامبر است نه نقل آنها؛ در حالی که طلاب باید به منابع مراجعه کنند نه این کتب. _دستی گاهی به جهت ملاحظاتی، واقعیاتی را منعکس نمی کنند که این عدم آگاهی برای کارشناس دین نقطه ضعف است. مثل این که به جهت شکل برگزاری نماز جماعت در امروز، سیره مورد اجماع شیعه و سنی مبنی بر برگزاری نمازهای یومیه به صورت پنج وعده بیان نمی شود. برخی : سیره ابن کثیر، تاریخ طبری، ارشاد شیخ مفید و نهایتاً سیرة النبی انتشارات دارالحدیث. 🔰 که پیامبر اکرم علاوه بر این که رحمة للعالمین است، به فرموده قرآن رحمة للمؤمنین هم هست؛ یعنی یک رحمت ویژه برای ما اما به شرط این که بخواهیم از این ظرفیت استفاده کنیم 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
161205_002.MP3
16.34M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا 27/1 (2) 🔶 نوع دوم از معنای استعمالی مرتبه ای دیگر از معناست؛ اما مثل نوع اول (معنای هیئت) همیشه کاربرد ندارد. 🔶 در این نوع معنای استعمالی به واسطه مشابهت بین دو معنا، واژه معنای اول برای معنای دوم به کار می رود؛ [چه معنای دوم واژه ای برای آن وضع شده باشد و چه نشده باشد]. 🔶 این معنا اگر در مقام تخاطب قابل فهم باشد، صحیح است؛ اما اگر عرف نیز آن را بپذیرد استعمال شیوع پیدا می کند. 🔶 کاربری واژه در معنایی دیگر از موضوع له به این معناست که در بخشی از مقومات معنا مشترک هستند و بخش دیگر نادیده گرفته می شود. حذف مقوم معنا در هر واژه ممکن است منجر به شکل گیری جدید و در بعضی موارد منجر به شود. 🔶 : بررسی مقومات معنای چهارتایی ، ، ، به علاوه بررسی کاربری این واژگان به جای یک دیگر مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
161205_003.MP3
29.38M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا 27/2 (2) 🔶 ادامه بررسی استعمالات و مقومات معنای چهارگانه حرص، طمع، ولع و شجع 🔶تطبیق موارد چهارگانه با توجه به مقومات معنا 🔶تبیین چگونگی شکل گیری معنای استعمالی 🔶: 1. تبیین چگونگی شکل گیری مترادف ها پاسخ به شبهه در نقد معاجم لغوی 2. تبیین چگونگی شکل گیری متضادها 3. نقد مبانی نظریه دکتر سروش 4. تببین چگونگی شکل گیری حقیقت شرعیه و متشرعیه و ... با تطبیق بر واژه (به همراه بررسی تطور این واژه و پاسخ به شبهات اهل سنت) مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
161212_001.MP3
22.89M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا 28/1 (2) 🔶 رابطه معنای استعمالی (اصطلاح دوم) با معنای مجازی 🔶 ملاک تشخیص معنای استعمالی از معنای مجازی 🔶 معنای استعمالی در دایره زبان معیار 🔸رابطه معنای استعالی با زبان معیار و لهجه ها مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
161212_002.MP3
21.06M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا 28/2 🔶 کاربری در معنای جدید به جهت مشابهت به چند شکل قابل تصویر است: 🔹مخاطب بتواند آن را بفهمد ولی مورد پذیرش عرف واقع نشود؛ مثل تخاطب دو هم حجره ای! 🔹این کاربری مورد پذیرش عرف عموم واقع شده و شهرت بیابد؛ در این جا شکل می گیرد. 🔹این کاربرد همیشگی و جایگزین معنای قبلی شود؛ در این صورت حقیقت ثانویه شکل میگیرد. 🔶 حقیقت ثانویه خود بر دو گونه هست: 🔹کاربری همیشگی این واژه در این معنای استعمالی، اختصاص به متکلم خاص یا گروهی از متکلمان (عرف خاص) دارد. مثل حقیقت_شرعیه، و یا اصطلاحات خاص 🔹این کاربری همیشگی، همگانی است 🔶 حقیقت ثانویه در جایی شکل می‌گیرد که قبل از آن حقیقت اولیه‌ای وجود داشته باشد. با این حساب همیشه قبل از حقیقت ثانویه یک حقیقت متروک وجود دارد. اینک دو سؤال مطرح می شود: 1. آیا اجازه هست که واژه را در آن حقیقت متروک (حقیقت اولیه) به کار برد؟ 2. کاربری واژه در حقیقت اولیه مجاز محسوب می شود؟ 🔹پاسخ به سؤال دوم نیاز به بازنگری در معنای حقیقت و مجاز دارد؛ مطلبی که در بحث بحث خواهد شد (انشاءالله). 🔶 : مجموعه حقائق ثانویه‌ای که حول حقیقت معنای ماده (معنای اولیه) شکل می‌گیرد و در هر مرحله، بهره‌ای از حقائق پیشین را داراست. مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
دعوا بر سر لحاف ملا (تورم علم اصول).mp3
3.2M
🖇دعوا بر سر لحاف ملا! (برشی از صوت درسی بحث ) ✅معنای درست از تورم علم اصول چیست؟ ❌ معنای غلط از تورم در علم اصول چیست؟ مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
پس از بیان مراتب مختلف معنا: 1. معنای ماده (مفهوم مشترک موجود در کاربری کاربران) 2. معنای هیئت 3. معنای استعمالی (کاربری واژه در معنای مشابه موضوع له) 4. طیف معنا (مجموعه حقائق ثانویه شکل گرفته حول معنای ماده که بهره از حقائق پیشین را دارد) نوبت به بررسی عالی ترین مرتبه معنایی یعنی می رسد. صوت های سه جلسه آینده به مطالب زیر می پردازند: الف) ب) و عناصر آن ج) بحث د) و 👇👇👇
حدیث آغازین ج29.mp3
4.48M
🎙 29 📜 امام صادق ع: نماز شب دأب صالحین و اولیای خدا بوده است.
29.1.MP3
11.84M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا 29/1 🔶 عالی ترین مرتبه فهم، مراد جدی متکلم است. بیان مراتب پیشین مقدمه ای بود برای چگونگی دست یابی به مراد جدی. 🔶 1. قواعد موضوعه متکلم 2. قواعد عام تخاطب 3. قواعد خاص تخاطب (عرف تخصصی) 🔶 عناصر اثرگذار بر مراد جدی متکلم 1. مکان 2. زمان 3. موقعیت گوینده 4. موقعیت مخاطب (شنونده و غیر آن) 5. همنشینی واژگان (سیاق) 🔹مجموع این عناصر با یک دیگر را می سازند. 🔹این یک تقریر از مقام تخاطب هست و در ادامه ( 31) تقریر دوم از مقام تخاطب ارائه خواهد شد. مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
قسمت دوم جلسه 29 اختصاص به تطبیق عناصر مراد جدی متکلم دارد. در این گفتگو مشخص می شود که هر عنصر چه تأثیری در مراد جدی دارد. تأثیر این عناصر بر معنا می تواند به صورت منفرد باشد؛ نیز ممکن است که یک یا چند عنصر در ترکیب با هم دیگر بر معنا تأثیر بگذارند. در این جلسه به بررسی تأثیر منفرد این عناصر بر معنا پرداخته شده است. به جهت طولانی بودن جلسه، این جلسه در دو قسمت تقدیم می شود؛ بخش اول مربوط به بررسی چهار عنصر اول و بخش دوم مربوط به عنصر پنجم، یعنی اختصاص دارد.
قسمت اول جلسه 29.2mp3.mp3
24.27M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا 29/2 (قسمت اول) 🔶 نقش عناصر مقام تخاطب در مراد جدی متکلم 🔹نقش مکان 🔹نقش زمان 🔹نقش موقعیت گوینده 🔹نقش موقعیت شنونده (به عبارت دقیق تر، مخاطب) مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
قسمت دوم جلسه 29.2.mp3
12.68M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا 29/2 (قسمت دوم) 🔶 نوع تأثیرگذاری عنصر متفاوت از سایر عناصر است. این عنصر در واقع خروجی مجموع چهار عنصر دیگر است. 🔶 چهار عنصر قبلی اجزای پیشینی است؛ اما همنشینی و نوع واژگان، جزء پسینی محسوب می شود. 🔶 تطبیق 🔹(لعلک باخع نفسک ألا یکونو مؤمنین)؛ آیا دال بر توبیخ رسول الله (ص) است؟ 🔹(بل یداه مبسوطتان)؛ چرا «یداه»؟ 🔹 (لا تقربوا الصلاة و أنتم سکاری)؛ آیا می توان شراب نوشید و مست شد ولی رعایت کرد که زمان مستی با زمان نماز تداخل پیدا نکند؟ 👈👈👈 توصیه تحصیلی: بعد از تحصیل یک دوره اصول، لازم است نظریات اصولیانی مثل شهید صدر و آقاضیاء عراقی نیز مطالعه شود. مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
▪️ السلام علیک یا بضعة النبی المصطفی (ص) و یا قرة عین الرسول (ص)▪️
ضمن عرض تسلیت ایام شریفه فاطمیه و گرامیداشت سالگرد شهادت سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی به اطلاع علاقمندان می رساند اولین جلسه از سلسله جلسات حدیث خوانی با محوریت «شرح خطبه فدکیه» 🔘 شنبه ۱۳ دی ماه 🔘 ساعت ۱۸:۳۰ توسط استاد احسانی فر برگزار خواهد شد. علاقمندان جهت شرکت به لینک زیر مراجعه فرمایید (نرم افزار اسکایپ)👇👇👇 https://join.skype.com/fWDDPQYMY92j گروه زیر جهت هماهنگی و اطلاع رسانی جلسات قابل دسترسی است👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2249850971C5c2196bcf9
🔰 دوازدهمین نشست علمی همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم (ص) 🔸"شعب ابی طالب (ع)، نماد مقاومت هوشمندانه" 🔹با ارائه : 🔘حجت الاسلام محمد مهدی احسانی فر ⏱زمان : چهارشنبه 99/10/24 ساعت 10 الی 12 🏢 مکان: قم، شهرک مهدیه، مجتمع علمی تربیتی شهید حقانی علاقمندان می توانند از طریق آدرس زیر در وبینار شرکت کنند 🌐https://vc.miu.ac.ir/Abutalib
📢 به اطلاع سروران می رساند جلسات شرح خطبه فدکیه که به مدت دو هفته با تعطیلی مواجه شده بود از شنبه ساعت ۱۹ مجددا برگزار خواهد شد. لینک ورود به جلسه👇👇👇 https://join.skype.com/fWDDPQYMY92j
📌 جهت استفاده از صوت های قبلی که به جهت مشکلات ایتا حذف شده اند، می توانید به کانال جدید مبادی و مبانی مراجعه کنند. تاکنون صوت ده جلسه بارگزاری شده است که می توانید با استفاده از که در اختیار قرار داده شده است، آنها را دریافت کنید. لینک کانال مبادی و مبانی 👇👇👇 https://eitaa.com/loghat1
بیست و دو بهمن.mp3
4.69M
🎙 مناطی! 🔰شب قدر خاص و شب قدر مناطی 🔹مناط شب های قدر مثل نیمه شعبان، مبعث و ... در روایات 🔰 مبدأ تغییر سرنوشت میلیون ها انسان ها در ایران و جهان 🔰اعمال وارد برای در شب بیست و دو بهمن هم جاری است؛ از جمله دعا و استغفار برای کسانی که برای این اتفاق تاریخی در طول تاریخ زحمت کشیدند «ربنا اغفر لنا و لإخواننا الذین سبقونا بالایمان و لا تجعل فی قلوبنا غلا للذین ءامنوا» 🔰نهضت (ره) صدقه جاریه است 🔰مؤمن شخصی و مؤمن اجتماعی «ان ابراهیم کان امة قانتة لله» 🔰جزای یک امت و آنها نسبت به مؤمن اجتماعی 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
نوروز و ظرفیت های معرفتی آن.mp3
2.81M
🎙 نوروز و ظرفیت های معرفتی آن 📌 نوروز واقعه ای لذت بخش و تفکر آفرین 📌 زمین سال به سال پیر می شود ولی به سمت غایت خود حرکت می کند ... ما هم هر سال پیر می شویم؛ اما این پیر شدن اگر در مسیر رسیدن به غایتمان باشد، است. 📌 هر اندازه تلاش کنیم به همان اندازه رشد خواهیم کرد. 📌نوروز فرصتی برای تفکر در عمر و مسیر ـــــــــــــــــــــــ جلسه دهم شرح خطبه فدک (99/12/30) 🆔https://eitaa.com/sharh_fadak
🌸 عرض قبولی طاعات عزیزان 🌸 با توجه به این که استاد احسانی فر تأکید ویژه ای بر مطالعه کتاب تفسیر کشاف زمخشری داشتند، و از سوی دیگر خواندن این کتاب به آسانی مطالعه کتاب هایی مثل مغنی اللبیب نمی باشد، دوستان به صورت متعدد از ایشان درخواست داشتند که روش مطالعه این کتاب بیان شود تا این کار با بهره وری بالاتری صورت بگیرد. ایشان در یک جلسه یک و نیم ساعته توضیحات کلی در مورد مطالعه این کتاب بیان داشتند که حدود 30 دقیقه اختصاص به سؤالات افراد حاضر در جلسه داشت. انشاءالله صوت این جلسه تقدیم علاقمندان می شود؛ باشد که ما را از دعای خیرتان محروم نفرمایید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پیوند صوت توضیحات کشاف👈https://eitaa.com/feghhalloghat/167 پیوند صوت سؤالات👈https://eitaa.com/feghhalloghat/168 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
روش مطالعه کشاف زمخشری با گرایش تقویت ادبیات عرب.mp3
12.33M
🎙 روش مطالعه کشاف زمخشری با گرایش تقویت ادبیات عرب 🔰بررسی دو نمونه تطبیقی 🔰بیان روش 👈 یادداشت برداری موضوعی قواعد ادبی به کار رفته در برداشت معنا (توجه به حوزه علمی قاعده مذکور) 👈 توجه به استدلال ها و تحلیل های زمخشری در برداشت معنا 🔰فایده تقویت قدرت استظهار و برداشت بر اساس ظهور 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
سؤالات مربوط به روش مطالعه کشاف زمخشری.mp3
7.19M
❓سؤالات مربوط به روش مطالعه کشاف زمخشری❓ ♦️ با سؤالات زیادی که در مطالعه کشاف پیش می آید چه باید کرد؟ ♦️ تشخیص حوزه علمی قواعد ♦️آیا صرف یادداشت برداری از قواعد موجب تعبد به زمخشری نمی شود؟ ♦️جایگاه مراجعه به استعمالات در بررسی نظریات زمخشری ♦️تفاوت روش زمخشری و ابن هشام ♦️کار ویژه زمخشری در کشاف چیست؟ ♦️آیا نیاز به مطالعه تطبیقی کشاف با آثار دیگر ادبا مخصوصا آثار عبدالقاهر جرجانی هست؟ ♦️رابطه اجتهاد در ادبیات با بررسی آرای ادبا 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
انشاءالله به زودی صوت هایی که در نرم افزار ایتا از دسترس خارج شده است، در بستری دیگر به اشتراک گذاشته خواهد شد. چهارده جلسه اول در کانال جدید مبانی و مبادی قابل دسترسی است👇👇👇 https://eitaa.com/loghat1 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
🔰 با توجه به سؤالات دوستان بابت کلاس های استاد احسانی فر در سال جاری تحصیلی، فهرست بالا درس هایی است که انشاءالله توسط ایشان ارائه خواهد شد. ‼️ پ.ن: 1. درس «فقه اللغة» همانند گذشته دوشنبه شب ها برقرار است. 2. برقراری هر کلاس منوط به ثبت نام حداقل دو نفر در سامانه نجاح است. (مهلت تا 15 مهر) 3. درس و نیز از دست دادنی نیست. 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat