eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
515 ویدیو
88 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
۹ 💎 «؛ با رویکرد » مولف: محمد تعداد صفحات: ۴۴۰ ناشر: دفتر نشر معارف ✅ t.me/feghheakbar
۹ 💎 «؛ با رویکرد » مولف: محمد تعداد صفحات: ۴۴۰ ناشر: دفتر نشر معارف این کتاب در 15 فصل تنظیم شده است و در مقدمه تفاوت و قدیم و مورد بحث قرار گرفته است.  در این کتاب رابطه عقل و دین، علم و کلام، آیا الهیات عقلانی یا اخلاقی است، انواع و اقسام ، تفاوت آن با ، مسائل و پلورالیسم، بحث و رابطه آن با وجود خدا و شبهاتی که امروز مطرح است مورد بحث قرار می گیرد.  با توجه به اینکه در حوزه کلام جدید جای مباحثی کلامی جدید با رویکرد جدید خالی بود و بین نظر فیلسوفان اسلامی و جدید تطبیقی داده نشده ضرورت نوشتن این کتاب احساس شد و مباحثی مانند آزادی و جامعه دینی آیا جامعه آزاد یا غیر آزاد است و مسائل مربوط به پیرامون مهدویت و رابطه و نیز مطرح شده است. آیت الله بر این کتاب مقدمه‌ای نگاشته‌اند. فصل اول: چیستی کلام جدید و فلسفه دین و رابطه آن‌ها با یکدیگر فصل دوم: عقل و ایمان فصل سوم: اخلاق و علم کلام فصل چهارم: تجربه دینی فصل پنجم: زبان دینی فصل ششم: رابطه علم و دین فصل هفتم: هرمنوتیک فصل هشتم: پلورالیسم فصل نهم: براهین اثبات وجود خدا فصل دهم: مساله شر فصل یازدهم: شبهات جدید پیرامون خاتمیت، امامت، حکومت دینی و انتظار فصل دوازدهم: معاد ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 گاهی در خصوصی، با یک چنین اشخاصی مواجه هستیم! پاسخ بنده به ایشون: با سلام ... برخی میگن فلسفه هیچه برخی هم مثل آیت الله جوادی آملی میگن لازمه؛ بنابراین عقل حکم میکنه آثار این دو دسته افراد رو در اون زمینه ( و و ) مطالعه کنیم تا از خارج بشیم و بفهمیم کدوم یک فارس این میدانند و کدوم یک خیر ... از اهل فلسفه حداقل آثار زیر رو توصیه می‌کنم تفسیر موضوعی جوادی آملی و سرح‌العیون آیت الله حسن زاده و ... خب حالا شما از مخالفین ( در این زمینه‌ها) چی تو دستتونه؟! ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
انقلاب: می دانید امروز چقدر در دنیا مسأله‌ی دین شناسی و ، مورد بحث است و چه کسانی می نویسند و می گویند و تحقیق می کنند و ما خبر نداریم؟ این عیب بزرگی است.   البته کسانی از آحاد منتسب به حوزه، کارهای با ارزشی کردند و می کنند؛ اما این کار، کار حوزه - در شکل نظام یافته‌ی آن - نیست. کارهای افراد، غیر از کارِ نظام است. نظام حوزه بایستی جواب بدهد. حالا یک نفری پیدا شد و وارد منطقه‌ای گردید و کاری کرد و محصولی هم داد؛ نمی شود این را به حساب حوزه گذاشت. انصافاً حوزه در این زمینه کاری نمی کند.   🍃 بیانات در جمع برخی از نخبگان حوزه علمیه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
۱۰ 💎« درآمدی بر نظام حکمت صدرایی_ جلد۱ » نویسنده: عبدالرسول تعداد صفحات: ۴۰۰ ناشر: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی و نشر سمت ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
۱۰ 💎« درآمدی بر نظام حکمت صدرایی_ جلد۱ » نویسنده: عبدالرسول تعداد صفحات: ۴۰۰ ناشر: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی و نشر سمت اين كتاب براي دانشجويان رشته فلسفه به عنوان كتاب مبنایی در حكمت متعاليه تدوين شده است _ فصل اول: صدرالمتألهین؛ احوال، شخصیت و موقعیت، آثار _ فصل دوم: حکمت متعالیه: موقعیت فلسفه پیش از ظهور حکمت متعالیه، حکمت متعالیه، فصل ممیز حکمت متعالیه، روش‌شناسی حکمت متعالیه، وجه تمایز نظامهای مشائی و اشراقی و حکمت متعالیه  بخش اول: هستی شناسی  _ فصل سوم: اصالت وجود و اعتباریت ماهیت: آیا کلی طبیعی موجود است؟، مشکل اتصاف ماهیت به وجود، مجعول بالذات، امکان وجودی یا امکان فقری، تقدم بالحقیقه _ فصل چهارم: تشکیک در وجود: انحاء وجود برای ماهیت، حمل حقیقه و رقیقه، مثل افلاطونی، تطابق عوالم، تطابق ذهن و عین _ فصل پنجم: وجود رابط معلول مرحله اول: وجود رابط، مرحله دوم: وجود رابط معلول، وحدت واقعیت جانشین کثرت واقعیت، تشأن و تجلی جانشین علیّت و جعل، تقدم بالحق جانشین تقدم بالعلیه، تشکیک در ظهور جانشین تشکیک در وجود، وجود منبسط جانشین عقل اول بخش دوم: جهان‌شناسی  _ فصل ششم: حرکت زمان حرکت، مبدأ و منتهای حرکت، فاعل حرکت، موضوع حرکت، مسافت حرکت، وحدت مسافت و حرکت و زمان _ فصل هفتم: حرکت جوهری حرکت جوهری اشتدادی، نحوه ترکیب ماده و صورت، ربط سیال به ثابت، ربط حادث به قدیم، حدوث یا قدم عالم ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 چهار نفر (طلبه حوزه یا دانشجوی فلسفه) رو فرض کنید؛ اولی روزی ۲ جلسه صوتی دروس فلسفه رو گوش میده دومی روزی ۱ جلسه سومی روزی نیم جلسه چهارمی هیچی خب بعد از ۲_۳ ماه اگر این چهار نفر رو مقایسه کنید شاید تفاوت خیلی محسوسی بینشون نباشه ... ولی بعد از ۳ سال اگه به اونها نگاه کنید، خواهید دید که تفاوتشون بسیار زیاده. اولی تا نزدیک اسفار و اجتهاد در فلسفه رفته دومی به درجه ی خوب و مطلوبی رسیده سومی هم بالاخره حرفی برای گفتن داره و ... اما چهارمی در همون جهل مرکب مونده 🔴 همینی که هست... روزی ۶۰ دقیقه ... این مدت زمان در طول روز هیچ فشاری به آدم نمیاره..... ولی همین اندک، بعد از چند سال تبدیل شده به حجم عظیمی از اطلاعات و مطالعات اساسی و راهبردی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 سخن نغز و پرمغز شیخ الرئیس در مورد امام علی (علیه السلام) ( استاد ابراهیمی )
✳️ 🍃 دو کتاب قورباغه را قورت بده اثر برایان تریسی و اثرمرکب نوشته دارن هاردی (مسئول مجله موفقیت آمریکا) را مطالعه نمایید.
💎 معنای تبحر در فلسفه و بصیر: فلسفه باید در حوزه‌ها رواج پیدا کند. فلسفه فقط این نیست که ما کتاب منظومه یا اسفار را بگیریم و از اول تا آخر بخوانیم؛ نه، تبحر در فلسفه به این معناست که ما بتوانیم از تمام افکار فلسفی موجود دنیا - که به شکل ساعت‌نگاری پیش می‌رود و ساعت‌به‌ساعت فکر فلسفی مطرح می شود - و از موجود خودمان مطلع باشیم و در مقابل فلسفه‌های غلط و انحرافی، خودمان را در حال آماده‌ باش نگه‌داریم و احیاناً اگر نقطه‌ی مثبتی در آن‌ها هست، از آن نقطه‌ی مثبت استفاده بکنیم. فلسفه‌ی ما این‌طوری پیشرفت می کند؛ والّا در حد شناخت افکار و کلامات بزرگان به این اندازه ارزشی ندارد. فلسفه باید ما را به معرفت کامل برساند. باید دید در وادی معرفت در سطح بشری، چه‌کار دارد می شود. بایستی پی درپی کارهای جدید، افکار جدید، روش ها و متدهای جدید در حوزه مطرح بشود. 🍀 بیانات در آغاز درس خارج فقه- ۳۱/مهر/۷۰ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
✳️ 🍃 دو کتاب قورباغه را قورت بده اثر برایان تریسی و اثرمرکب نوشته دارن هاردی (مسئول مجله موفقیت آمریکا) را مطالعه نمایید.
💎 حوزه های علمیه باید همیشه یک حالت بُرندگی و تهاجمی داشته باشند. انقلاب: ... هم به همین ترتیب است. امروز مباحث کلامی که برای دفاع از عقاید دینی مطرح است، غیر از مباحثِ آن‌وقت هاست. چه کسی حالا شبهه‌ی «ابن‌کمونه» را مطرح می کند؟! امروز شبهات فراوانی در عالم ذهنیات و معارف بشری هست. حوزه‌های علمیه باید این شبهات و راه مقابله‌ی با آنها را بدانند و در مقابل فلسفه‌ها و گرایش ها و مذهب ها، همیشه یک حالت بُرندگی و تهاجمی داشته باشند. پس، این رشته‌ها باید در حوزه‌ها مورد توجه قرار بگیرد و متخصصانی در این علوم تربیت بشوند و حوزه به چشم بی اعتنایی به این ها نگاه نکند ... 🍃 بیانات در آغاز درس خارج فقه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 چرا شما کار نمی کنید؟! بسیار خوب! شما این همه اشکال[به فلسفه] دارید و این همه انقلاب و اسلام و حوزه و جهان معاصر توقع دارند و شما هم توقع دارید، مگر ما جلو کسی را گرفته ایم؟ مگر ما دهان کسی را بسته ایم؟ مگرپول دست ماست که به کسی بدهیم یا ندهیم؟ همه اش پیش شماست؛ موسسه دارید، نهاد دارید، دانشگاه دارید، چهل سال است که در مناصب مختلف حضور دارید. اگر انتقادی هست شما آستین بالا بزنید و کار کنید. اگر این وظیفه زمین مانده ای است که فلسفه اسلامی باید انجام می داده و انجام نداده است، شما انجام بدهید. الحمدلله اطلاعاتتان خوب است، امکاناتتان هم زیاد است و علمای زیادی را هم مصادره کرده اید. پول امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) و از سهم امام هم از بعضی از آقایان خدمت تان میرسد. از این امکانات استفاده کنید؛ چرا شما کار نمیکنید؟ چرا همیشه شما طلبکار هستید و فلسفه بدهکار؟ [ای کاش]کسی بیاید از شما طلب بکند بگوید شما چه کردید؟ شما که خودتان را وارث مکتب معارف اهل بیت و روایات می دانید یک کار نشان بدهید که سرش به تنش بیارزد.! آن هم در همین حوزه ای که خودتان را وارث میدانید. نمیگوییم در آن جایی که مربوط به فلسفه است کاری انجام بدهید؛ به انتقاداتتان به فلسفه هم کاری ندرایم. بعد از 40 سال تازه مجموعه آثار آقا میرزا مهدی اصفهانی[موسس مکتب معارف مشهد] را چاپ کردند. کار شما کجاست؟ کار قابل ارائه کجاست؟ کاری که حوزه به رسمیت بشناسد. کار علمی هم ویژگی هایی دارد؛ مرحوم آیت الله خویی(ره) کار علمی کردند و درتمام مدارس خوانده میشود و نقد میشود؛ مرحوم امام(رضوان الله تعالی علیه) حرف علمی زدند که در حوزه علمیه طرح و بحث میشود. شما اگر کار علمی کردید ارائه بدهید تا بررسی شود ؟ اینکه کارها یک گوشه ای در زیرزمین باشد سودی ندارد. متاسفانه این یک عادت شده است که همه یا مطالبه میکنند یا سخنگوی مطالبات مردم شده اند. اگر کسی کار نمی کند شما آستین بالا بزنید و مطالبات را برآورده بکنید! _ استاد کرمانشاهانی، درس اصول فلسفه و روش رئالیسم @osul_e_falsafeh ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🍀 نشر حداکثری ‏ساعت هایمان را کوک کنیم ! یٰا صٰاحِبَ الزْمانْ اَدْرِکنٰا وَ انْظُرْ إِلَیْنَا نَظْرَةً رَحِیمَة... پویش همگانی ‎ ( دعای ‎ ) به نیت تعجیل در فرج امام زمان (عج) و رفع گرفتاری از مردم از سه شنبه ۲۰ اسفند رأس ساعت ده شب به مدت چهل شب
____________ 💢 انتساب جلوگیری از قرنطینه کردن قم به روحانیت، دروغ احمقانه انسان‌های بی‌هویتی است که قصد تخریب حوزه علمیه را دارند. روحانیت و مرجعیت از آغاز گسترش ویروس تابع متولیان دولتی بودند. _ استاد
💎 تا فلسفه اسلامی (به ویژه حکمت متعالیه) قوی نشده‌اید، وارد تحصیل نشوید سوال از استاد : حقیر طلبه سطح ۲ حوزه هستم و می‌خوام در کنار دروس حوزه تحصیلات دانشگاهی رو هم دنبال کنم، با مطالعه و تحقیق به این نتیجه رسیدم که در رشته فلسفه دین ادامه تحصیل بدم.از استاد محترم خواهشی دارم و اینکه حقیر رو راهنمایی کنند و کتب و جزواتی که برای کنکور کارشناسی ارشد نیاز هست رو معرفی کنند و در کنار این‌ها ، کتب و رساله هایی که به بنده در جهت رسیدن به این هدف، کمک میکنه رو خواستارم که معرفی کنند. با تشکر و آرزوی طول عمر و صحت برای استاد عزیز پاسخ استاد: پیشنهادم این است که تا فلسفه اسلامی قوی نشده وارد تحصیل فلسفه دین نشوید و در تحصیل فلسفه آموزش فلسفه و نهایه الحکمه و الشواهد الربوبیه خوانده شود و بعد وارد تحصیل ارشد فلسفه دین بشوید. 🍃 @khosropanah_ir ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
مجموعه آثار استاد محمد حسین زاده متن ۱۶ عنوان كتاب از آثار حجت‌الاسلام استاد محمد حسین‌زاده به زبان فارسی در موضوع و آقای حسین زاده، استاد مسلّم معرفت شناسی هستند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نشر حداکثری به حوزویان علامه : "عالم زمان شناس" ، به شبهه عبائیه نائینی نمی پردازد. به شبهه و می پردازد که دانشجویان ما را بی نماز می کند. ♦️ حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
۱۱ 💎 «نظام معرفت شناسی صدرایی» مولف: عبدالحسین | پناهی‌آزاد تعداد صفحات: ۴۲۰ ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
۱۱ 💎 «معرفت شناسی صدرایی» مولف: عبدالحسین | پناهی‌آزاد تعداد صفحات: ۴۲۰ ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی صدرالمتألهین شیرازی فیلسوف بلند آوازه و مؤسس حکمتی جامع مکاتب پیش از خود و همساز با معارف وحیانی اسلام است. حکمت ایشان مباحث گستردۀ ، ، و را با عمق و دقت بسیار کاوید و از رهگذر تلاش ها و تحقیقات و تبعیت کامل از دستورات دین، به کشف و اثبات معارف بلندی نایل گشت. بخشی از مباحث ایشان به معرفت، احکام و احوال آن اختصاص یافته است. او در سخنان خود در این موضوع، که با حوزه های پیش‌گفته ارتباط متقابل دارد، آرا و نظرات مختلف دیگران را به تفصیل ذکر و بررسی و گاه نقد و سپس نظر خویش را تبیین، اثبات و از آن دفاع کرده است. نظام معرفت شناسی خویش را با تکیه بر اندوخته های حمکت اسلامی پیش از خود و با ارائه نظریات بدیع و گاه با نقد های مفصل بر دیدگاه های پیشینیان شکل داد. ایشان اثری ویژه و مستقل را به این موضوع اختصاص نداد، اما مبانی معرفت شناختی خود را آنچنان در آثار گوناگون خود و در مسیر اثبات نظرات مختلف حکمی، عرفانی و دینی به کار برد که حاکی از انسجام ساختار و نظم سازمان معرفت شناسی وی دارد که این معنا با نظری کوتاه بر نظریات نو و گاه نقدهای مبسوط و مبنایی او بر دیگران روشن تر می شود. کتاب نظام معرفت شناسی صدرایی در یک مقدمه و دو بخش تدوین شده است. بخش اول این کتاب با عنوان هستی شناسی معرفت به مباحثی چون _ چیستی معرفت، _ اقسام معرفت، _ هویت معرفت، _ ماهیّت معرفت، _ ارکان معرفت _ و ترابط معرفت با عالم و معلوم می پردازد. بخش دوم این کتاب با عنوان معرفت شناسی به _ امکان معرفت، _ فرایند و مکانیزم معرفت، _ منابع معرفت، _ قلمرو معرفت، _ تئوری های صدق، _ ارزش و معیار معرفت، _ و شرایط و موانع معرفت اشاره دارد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
⁉️ پرسش: جناب استاد در یک سخنرانی در باب تفسیر متون مقدس می‌گوید: اگر ما تفسیر ید الله فوق ایدیهم در قرآن را تفسیر به قدرت الهی کردیم باید به همان ترتیب متن انجیل و تورات را که مثلا یعقوب با خدا کشتی می‌گیرد و العیاذبالله زنای با محارم پیامبران در کتاب مقدس را هم تفسیر عرفانی و متعالی کنیم و بگوییم مفهوم بدی ندارند، واگرنه گرفتار یک بام و دو هوا می‌شویم. آیا نظر ایشان صحیح است؟ پاسخ: تفسیر یدالله فوق ایدیهم به قدرت الهی توجیه زبان‌شناختی و نصوص دینی دارد یعنی قواعد زبان‌شناختی و نیز روایات معصومین علیه‌السلام چنین تفسیری را بیان کرده‎‌اند، پس قیاس این مطلب با توجیه عبارت‌هایی که ضوابط زبان‌شناختی ندارند، قیاس مع الفارق است. ➖➖➖➖➖➖ 📩 شما می‌توانید پرسش‌های خود از استاد را به آیدی زیر در پیام‌رسان‌ ایتا ارسال کنید. 🔻پیامگیر ایتا: https://eitaa.com/admin_drkhosropanah 🌐 @khosropanah_ir
💎 تفاوت فيلسوف و متکلم علامه : فيلسوف اول استدلال مى کند و بعد معتقد مى شود و متکلم بالعکس. 📙 هزار و يک نکته، نکته ۸۷۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
❖ نقل قول استاد رضایی تهرانی از آیت الله جوادی آملی درباره شیوه‌ مطالعه تفسیر المیزان 🆔 @Arefane