eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
573 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 گرایش کم حوزه به علوم عقلی فاجعه است/ فقه و فلسفه دو بال طلبه 👇👇👇 http://www.rasanews.ir/detail/News/442721/43 (استاد یحیی / عضو هیئت علمی فلسفه دانشگاه تهران) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌸 خوشتیپ، خوش‌پوش و خوش‌بو باشید ... تا پاکدامنی همسرتان متزلزل و سست نشود.
💢 عقلتان را تعطيل و تسليم كسی نكنيد هر چقدر هم طرف بزرگ باشد علامه : روزی طلبه فلسفه خوانی نزد من آمد تا برخی سوالات بپرسد. ديدم جوان مستعدی است كه استاد خوبی نداشته است. ذهن نقاد و سوالات بديع داشت كه بي پاسخ مانده بود. پاسخ ها را كه مي شنيد، مثل تشنه ای بود كه آب خنكي يافته باشد. خواهش كرد برايش درسي بگويم و من كه ارزش اين آدم را فهميده بودم، پذيرفتم. قرار شد فلان كتاب را نزد من بخواند. چندی كه گذشت، ديدم فريفته و واله من شده است. در ذهنش ابهت و عظمتی يافته بودم كه برايش خطر داشت. هرچه كردم، اين حالت درو كاسته نشد. می‌دانستم اين شيفتگی، به استقلال فكرش صدمه می زند. تصميم گرفتم فرصت تعليم را قربانی استقلال ضميرش كنم. روزی كه قرار بود براي درس بيايد، در خانه را نيم باز گذاشتم. دوچرخه فرزندم را برداشتم و در باغچه، شروع به بازی و حركات كودكانه كردم. ديدمش كه سر ساعت، آمد. از كنار در، دقايقي با شگفتي مرا نگريست. با هيجان، بازی را ادامه دادم. در نظرش شكستم. راهش را كشيد و بی یک كلمه، رفت كه رفت. اينجا كه رسيد، مرحوم علامه جعفري با آن‌همه خدمات فكری و فرهنگي به اسلام، گفت: برای آخرتم به معدودی از اعمالم، اميد دارم. يكي همين دوچرخه بازی آن‌روز است! درس استاد آن شب آن بود كه دنبال آدمهای بزرگ بگرديد و سعي كنيد دركشان كرده و از وجودشان توشه برگيريد. اما مريد و واله كسی نشويد. شما انسانيد و ارزشتان به ادراك و استقلال عقلتان است. عقلتان را تعطيل و تسليم كسی نكنيد. آدم كسي نشويد، هر چقدر هم طرف بزرگ باشد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
11.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انقلاب: ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن اساس فلسفه‌مان احتیاج نداریم. نقص فلسفه‌ی ما این نیست که ذهنی است - فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد - نقص فلسفه‌ی ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفه‌های غربی برای همه‌ی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن میکند: سیستم اجتماعی را معیّن میکند، سیستم سیاسی را معیّن میکند، وضع حکومت را معیّن میکند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن میکند؛ اما فلسفه‌ی ما به‌طور کلّی در زمینه‌ی ذهنیّاتِ مجرّد باقی میماند و امتداد پیدا نمیکند. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کمااین‌که خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لااله‌الا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند. میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید 🍃 ۱۳۸۲/۱۰/۲۹ بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
علامه #جوادی_آملی : اگر روحانی سالک باشد، جامعه معطر می شود. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
پ ن: از خداوند بخواهیم در کنار ادب و لطافت روحی، یک درد و دغدغه‌ی سلوکی هم در ما به وجود بیاره ... حریم و حرمت و کرامت همگان رو باید نگهداشت و با ادب و وقار با همه رفتار کرد، اما فقط باید با کسانی رفاقت کرد که دغدغه و درد سلوکی دارند (گرچه تعداد این افراد در بین مذهبی‌ها و حتی طلاب هم بسیار قلیله) ... و الا دچار خسارت و خسران خواهیم شد.
💢 غربزدگی در فلسفه و تفکر ( انقلاب) ✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
⭕️ برخی از این‌ور افتادن ، برخی از اون‌ور یک عده در دانشگاه با جزوه خوانی و تست‌زنی و اطلاعات سطحی، یک دکترای کاغذی میگیرن و عضو هیئت علمی میشن و دستشون برای تصرف در امور باز میشه. یک عده در حوزه با اینکه تسلط عمیقی به فلسفه پیدا کردن اما مدرک اون رو نگرفتن و شدن "جهانیست بنشسته در گوشه‌ای" پ‌ن: به نظرتون، آیا نباید مدرک رو جدی گرفت؟! ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
4_5980955230576052219.pdf
714.6K
💢 نقد آیت الله بر مکتب تفکیک 📔 منزلت عقل در هندسه معرفت دینی: بخش دوم: فصل چهارم: مساله تفکیک ✅ @feghheakbar
استاد : انسان‌های یک کتابی خطرناک هستند، چون دچار خریت می‌شوند. انسان یک کتابی یعنی انسانی که چند کتاب بخواند و دیگر کتابی نخواند یا انسانی که کتاب‌های یک اندیشه را بخواند. انسان‌های همه کتابی و بی‌کتابی خطرناک نیستند و می‌توان با آن‌ها سخن گفت. در قرآن آمده است؛ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي، شرح صدر یعنی باز بودن و یک کتابی نبودن. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar