eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
527 ویدیو
89 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
ما در عصر خودمان دیدیم که در نوسان های اجتماعی با قدرت تهییج احساسات و تبلیغاتی که بتواند مردمی را که بر ذوقیات و احساسات تکیه دارند به این طرف و آن طرف بکشانند، در فاصله ای کوتاه برای یک چیز، دو شعار ضد هم ( زنده باد یا مرده باد) می گفتند. همین است. لذا بالاترین خدمت به جامعه انسان ها و محکم ترین و استوارترین پایه برای بهتر زندگی کردن انسان ها، این است که درست اندیشیدن را به آن ها بیاموزیم و نه فقط بیاموزیم و درس بگوییم بلکه تربیتشان کنیم که درست فکر کنند. 📔 حج از دیدگاه قرآن؛ اثر شهید آیت الله دکتر
💢 آنگاه که فعالیت‌های فرهنگی پوچ می‌شود (گذار از ساحت علم حصولی به حیات علم حضوری) ✍ استاد اصغر : «اگر می‌خواهیم فعالیت فرهنگی به معنی دینیِ آن، انجام دهیم و در اصلاح خود و دیگران تلاش كنیم، این كار باید چه سمت و سویی داشته باشد كه پس از مدتی با بی‌ثمری كارمان روبه‌رو نشویم؟! به خصوص كه تجربه بی‌نتیجه‌بودن بعضی از فعالیت‌های فرهنگی گروه‌های مذهبی، در قبل و بعد از انقلاب به شدّت ما را به این فكر فرو می‌برد که صِرفاً به ظاهرِ دینی کارهایمان دلخوش نباشیم. زیرا بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی كه حتی با انگیزه‌های دینی انجام می‌گرفت، پس از مدتی یا كاملاً بی‌ثمر بود و یا نسبت به انرژی مصرف‌شده بهره بسیار کمی در پی داشت، به طوری كه برنامه‌ریزان آن، امكان ادامه كار را از دست می‌دادند و گرفتار حالت یأس و پوچی می‌شدند. در صورتی‌كه اگر قبل از انجام هر گونه فعالیت فرهنگی، سمت و سوی كار مشخص باشد و معلوم شود تا كجا می‌خواهند بروند و چگونه می‌خواهند این مسیر را طی كنند، كار به جایی نمی‌كشد كه بعد از یك مدتی احساس كنند نه خودشان به كمال مطلوبی رسیده‌اند و نه بقیه را توانسته‌اند به کمالی برسانند. صد انداختی تیر و هر صد خطاست / اگر هوشمندی یك انداز و راست آخر آیه‌ای که در ابتدای بحث عرض شد (آیه ده سوره مبارکه فاطر) می‌خواهد بفرماید؛ اگر کار - چه فردی و چه اجتماعی- به نحو شایسته به خدا متصل نشود و دارای پشتوانه عقیدتی صحیحی نباشد، هرچه هم تلاش و چاره‌جویی شود نتیجه آن پوچ و بایرشدن و بی‌ثمری است. اگر خواهران و برادران به این دغدغه رسیده باشند كه ممکن است بعد از مدت مدیدی در کار فرهنگی خود با این مسئله روبه‌رو شویم که تقریباً هیچ‌ كاری كه بتوان آن را كار فرهنگی واقعی نامید، نكردیم و این احتمال را بدهیم که در فعالیت‌های خود، خطرِ درجازدن در روزمرگی‌ها ما را تهدید می‌كند، إن‌شاءالله راه برون‌رفت از آن خطر را دنبال خواهند كرد. ما چه بخواهیم بر روی خودمان كار فرهنگی انجام دهیم، چه روی دیگران، باید به این فكر باشیم كه بعد از مدتی کار ما نتیجه بدهد. عالم مشهوری به مرحوم آیت‌الله‌ بهاری ‌همدانی که از عرفای بزرگ است، نامه می‌نویسد كه آقا! یك دستورالعمل به ما بدهید. آقای بهاری می‌فرماید: آخر شما خودتان اهل علم هستید! آن عالم می‌گوید: آقا تعارف را كنار بگذارید، شما كه می‌دانید ما از راهی كه باید در كنار كسب علم طی می‌كردیم، غفلت كردیم و شما هم از اول می‌دانستید كه راه ما برای نتایج حقیقی كافی نیست، برای همین شما در كنار کسب علم، راه سلوک قلبی را رها نكردید، ولی ما مسیر خودمان را رفتیم و حالا بعد از چهل، پنجاه سال فهمیدیم آن‌چه می‌خواستیم حاصل نشد. چنانچه ملاحظه می‌فرمایید حتی نباید به صرف این‌كه یك فعالیت، فعالیت دینی است و با حدیث و آیه سر و كار دارد، به آن دل‌خوش بود، بلكه باید تلاش كرد علاوه بر موضوع مورد تحقیق، روش ما هم درست باشد و معلوم باشد که خود و جامعه را می‌خواهیم به كجا برسانیم.» 📔 آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ می‌شود (گذار از ساحت علم حصولی به حیات علم حضوری)، ص ۲۷ و ۲۸
▫️ به ترتیب بخوانید 🔸 خیلی وقت‌ها تقصیر را گردن دیگران می‌اندازیم، درحالی که این ما هستیم که نیاز به تغییر داریم ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فرازی از پیام آیت‌الله جوادی آملی به دومین کنگره ملی «حکمت سیاسی متعالیه» 🔸 به نظر بنده در این نوع همایش‌ها دو مسئله باید مورد توجه شما باشد؛ اول، رهبری علوم است که بی‌صاحب مانده است و اینکه چه چیزی علوم را اسلامی می‌کند و دیگر اینکه چه چیزی مردم را نورانی می‌کند. سیاست متعالیه چنین رسالتی دارد. ▫️ آدرس پیام به طور کامل در آپارات: https://aparat.com/v/VvTZp ▫️ متن کامل پیام در: http://dte.bz/F0O5L ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
▫️ اگر قوه قضائیه اصلاح شود، جامعه اصلاح می شود. _ آیت الله .................................................... در پست‌های بعدی به وظیفه حوزه علمیه در قبال اصلاح قوه قضائیه پرداخته می‌شود. 👇👇👇
💢 وظیفه حوزه علمیه برای اصلاح قوه قضائیه علامه : کسی که راه دیگران را پیش بگیرد، کار نیست، کسی که راه علمای دیگران را پیش بگیرد و مانند آنان حرف بزند کاری نکرده است، اگر کسی حرف تازه‌ای روی مواد خام آورد آن‌گاه می‌تواند درس خارج ارائه کند، آن‌گاه این درس خارج است. الان کار ما چیست؟ کار ما حوزویان این است که آن‌چه که محل ابتلای عملی نظام چه دولت و چه ملت، محل ابتلای علمی حوزه علمیه باید باشد، آن‌چه دولت و نظام اسلامی لازم دارد باید استنباط کنیم و تحویل بدهیم. «وَمَن لَّمْ یَحْکُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»، «وَمَن لَّمْ یَحْکُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ» و « وَمَن لَّمْ یَحْکُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ» ... خداوند در این آیه کسانی را تهدید می‌کند که بتوانند بما انزل الله حکم کنند، اما نمی‌کنند، اگر چیزی محل ابتلا باشد و فقیه آن را حکم نکند مشمول این آیه می‌شود، صاحب عروه جهاد و انفال را حکم نکرده است، زیرا محل ابتلای او نبود، اگر دستگاه قضا بخواهد حکم کند، بسیاری از مسائل قضایی قانون نانوشته است، بسیاری از مسائل جزایی ناننوشته است، مرتب به کمیسیون قضایی نیابت داده می‌شود تا مشکلات را حل کنند، در قانون اساسی به بهانه اجماع، تعارض و ابهام پرونده‌هایی را مسکوت می‌گذارند، قضات مشغول پرونده‌داری هستند، بر ما عالمان حوزه قم واجب است که مراکزی داشته باشیم تا جمیع نیاز‌های فقهی نظام را تأمین کنیم، تا در مسائل علمی «ِبمَا أَنزَلَ اللَّهُ» حکم کنیم، تا آنان در مسائل عملی ««ِبمَا أَنزَلَ اللَّهُ» عمل کنند، نباید بگوییم ما مسؤول نیستیم، این مسائل محل ابتلای ما حوزویان باید باشد، مکررات را بازگو کردن روا نیست، ناگفته‌ها را گفتن نه تنها رواست که لازم است، هر چه محل ابتلای عملی جامعه شد، باید محل ابتلای علمی حوزه علمیه باشد. _ بیانات در کنگره بزرگداشت سید کاظم یزدی صاحب عروة الوثقی 🔸 کامل بیانات را در اینجا ببینید ♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه در قبال رفع ضعف های فراوان قوه قضائیه، موظف است. مبنایی‌ترین و کاربردی‌ترین اقدام می‌تواند از این نقطه آغاز گردد؛ اینکه لجنه‌ای علمی و ۱۰۰ نفره با افرادی قریب به اجتهاد در عرصه حقوق و فقه که اطلاعات میدانی و اشراف بالایی با وضعیت عینی و ملموس و مصداقی این قوه داشته باشند، شکل گیرد. (و این گروه برای تمرکز بالا بر مسائل، به خوبی تامین مالی شوند) ضعف های قوه قضائیه، اسف انگیز است؛ تبصره های بی در و پیکر، راه فراری شده برای مفسدان کلان و مفسدان میانی. و خورده شدن حقوق عمومی مردم. چند سال پیش بود که مدیر یکی از شعب دادگاه‌های کیفری وقتی که تلاش فراوان بنده را برای محکوم کردن کیفری یک مفسد اقتصادی (که خیلی از توده‌های مردم را در مسائل مسکن، زمین‌گیر کرده بود) دید، به بنده گفت: ما در این جا داریم زجر می‌کشیم چون متعدد می‌بینیم مفسدان دانه درشت با اشراف خود و وکلایشان بر حفره‌های قانونی، از محکوم شدن فرار می‌کنند و چاره می‌یابند. ✍ ادمین ✅ @feghheakbar
🌿 لزوم حفظ زبان و نكوهش آفات آن «یا أَباذَرًّ؛ ما عَمِلَ مَنْ لَمْ‌یَحْفَظْ لِسانَهُ. یا أَباذَرٍّ؛ لاتَكُنْ عَیّاباً وَ لامَدّاحاً وَلاطَعّاناً وَ لامُمارِیاً» اى ابوذر؛ كسى كه زبانش را پاس ندارد، عمل صالحش به هدر مى‌رود. اى ابوذر؛ عیبجو، ستایشگر و مداح و ثناخوان، گوشه‌زن و ستیزه جو و مراءكننده مباش. 📔پندهای امام صادق(ع) به ره‌جویان صادق (اثر آیت الله مصباح یزدی) پ ن: داشتن روحیه متعادل و مزاج مستوی، شرط تکامل راستین است؛ البته داشتن جوهره عقلی (نه صرفِ مفهوم ذهنی) شرط لازم شکل‌گیری تعادل روحی و رفتاری است.
آقایانی که مدیرند به فلسفه اهمیت دهند و بدانند که در معضلات کشور، طلبه‌هایی می‌توانند پاسخگو باشند که به علوم عقلی مسلط‌اند. اصل مثبت و تعارض متزاحمین و… به تنهایی کارساز نیست. من اعتقادم این است، طلبه‌ای که می‌خواهد در جامعه علمی موفق شود و جوابگوی مشکلات جامعه‌اش باشد، چه در اتوبوس و مترو و چه در دانشگاه و حوزه، یا اینکه اگر می‌خواهد درس‌هایش را متقن فرا بگیرد، باید فلسفه را خوب بخواند، هم فلسفه و هم و هم را. حتماً  را و و را بخواند. بعد از اینها یک دوره بخواند تا بتواند انسانی شود که خودش را جا بیندازد. _ آیت الله (ره) 📃 رهنامه پژوهش، ش ۱۷و۱۸ ، ص۵۲ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
باید این غدّه‌های بدخیم را بفهمیم و در جهت رفع آن‌ها درست عمل کنیم.
مکرر این را پیشنهاد کرده‌ام که یکی از کارهای بسیار خوب ـ اگر اهل خیری پیدا بشوند ـ این است که صحیفه سجادیه را به چاپ کنند و در ابتدایش یک صفحه اضافه کنند و در آن یک متن اهدا بنویسند و فقط جای مشخصات را خالی بگذارند، به این صورت که مثلا «این کتاب از طرف برادر شما... اهل... به شما... اهل کشور... که در سال... به مکه آمده‌اید، اهدا می‌شود.» آنوقت هر ایرانی که به مکه می‌رود، با خودش ده بیست تا از این کتاب‌ها ببرد و به مردمی که از اطراف آمده‌اند هدیه کند. این کتاب، دعای محض است و یک کلمه از آن کلماتی که موجب بهانه سعودی‌ها بشود در آن وجود ندارد. 📕 آشنایی با قرآن، ج۱۲، ص۱۶۶ 👈 شیعه شدن یک ژاپنی (بودایی) با دعای یستشیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تغییر مبانی علوم دانشگاهی با فلسفه های مضاف اسلامی _ گزیده‌ای از سخنرانی استاد ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
▫️ منبع ▫️ نیز بخوانید: معنویت تک‌چشمی
علامه : علما و فضلاى حوزه، فلسفه را تريبون دين قرار دهند. اين تريبون را به دست دين داده و فلسفه اسلامی را در جهان گسترش دهيد. اگر افرادی سياست زده به مقدسات اسلامی اهانت مى کنند، ميسورند، دنیا اين ها نيستند و همواره از این افراد بوده و هست. بر مبلغان دين لازم است که اين افراد را به حساب نياورده، بلکه بدانند تحصیل کردگان ، منتظر ره توشه فلسفی بزرگان حوزه هستند. روحانیون با توجه به تکمیل و ، فلسفه را ترويج و تدریس کرده، حکمت متعاليه را در آن اشراب و با اين اشراب به غرب منتقل کنند تا هم از دين و هم از فلسفه حمایت کرده باشند. 🍀 همایش دين و فلسفه- ۱۵ مهر ۸۹ ‌ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar